Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zelený: Šrotovné považuji za úlet

Český protikrizový balík nakonec vzešel z dohody ČSSD a vlády v demisi. V zemi tak vedle slev na sociálním pojištění začne zřejmě fungovat i kontroverzní šrotovné. Uznávaný ekonom a profesor newyorské Fordham University Milan Zelený v on-line rozhovoru iDNES.cz označil šrotovné za úlet, který může narušit trh.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Herr_Herr

nepodporovat nic anebo vsechny

Nedávno jsme dokončili rekonstrukci bytu, do které jsme nalili 400 táců. Splácíme úvěr za byt i za tu rekonstrukci. Rekonstrukcí jsme podpořili celou řadu lokálních malých firem a řemeslníků, kteří také platí daně a jsou hybnou silou ekonomiky. Nevidím logický důvod, proč když bych ty peníze proměnil za auto bych měl být zvýhodněn, ale při nákupu čehokoliv jiného ne. Navíc, co se dalo jsme koupili ze šetrných materiálů nebo s minimálními energetickými spotřebami, takže s ekologickými argumenty pro šrotové ať se jdou všichni vycpat. Navíc se domnívám, že 9-10 let stará auta nejsou žádné herky, všichni si pořád představují nějaké 105ky a MBéčka, ale vždyť se jedná o Oktávky, Focusy, Golfy IV atd. prostě auta, která stále mohou spolehlivě sloužit. Obecně si myslím, že by se u aut namísto prům. stáří měl hlavně sledovat technický stav. Ekologičtější je nechat věci dosloužit, než je předčasně nahrazovat. Ale to se nehodí automobilové lobby a politikům populistům.

0/0
20.4.2009 18:28

Montaigne

To že řekl Zelený?

a co na to Železný?:-)

0/0
20.4.2009 18:19

djrhedy

Tak prej soudruzi v USA ...

cituji "nejen nadávají, ale také něco dělají - ovlivňují politiky, využívají internet, brání svůj systém," popsal. Tak to je ovšem skvělý přínos ;-D To je nějaká legrace nebo je to myšleno vážně?

0/0
20.4.2009 17:41

jorbl

Re: Tak prej soudruzi v USA ...

s temi "soudruhy" nevim, ale mozna mel na mysli i veci jako www.cse.org

0/0
20.4.2009 19:48

stillforeign

srot

...pracuju v automobilovém průmyslu už nějaký ten rok a vnímám všechna ta slova o šrotovném jako spáse a pomoci  našemu průmyslu jako hodně blbou srandu .

Český trh se rovná cca 80 tisícům prodaných nových vozidel ročně.  Dvě třetiny těchto jednotek jsou auta do firemních fleetů. Firmy je koupí tak nebo tak. Zbytek jsou auta pro obyčejné lidi, takže mluvíme zde o nějakých 27 tisících vozidel. Kdyz si letos koupi káru o 10 nebo 20 tisic lidi vice, je jasné, že si auto nekoupi pristi rok .... takže utlum bude zas. Pobavil mě Jyrka, když řekl že mu jde o pomoc automobilkám. Kdyby s tím přišel Bursík a myšlenka byla obnova vozového parku v ČR tak bych to ještě kousl ale vydávat toto jako pomoc aut. průmyslu je docela mazec.On ten Jyrka není blbej ale nedokáže vzít zpět něco co sám prezentoval jako spásu. Navrch si myslím, že šrotovné může uškodit, protože se najdou i tací (uvidíte na Slovensku) kterým se po neplacení budou zabavovat  a to pak budeme sociálně cítiví z daní po druhé.

0/0
20.4.2009 15:45

mfdnes-bulvar

Re: srot

R^

0/0
21.4.2009 10:04

prognostique

Klasickej profesor a pedagog,

kterej jezdí po světě a tlachá akademický řeči. Jeho opakující se slova, jako odpor ke státním intervencím, nutnost opakujících se krizí k očištění, nezvyšování objemu peněz bez přidáné hodnoty a efektivity práce, vytváření nových příležitostí a spravedlivá regulace pro všechny, jsou kopïí jejich "učitele" Keynese, podle kterýho jede 75% "ekonomů". Ono to pak v mediích nebo na akademické půdě zní celkem lahodně pro na všechny strany - volný konkurenční trh je nutností, ale určitá míra regulace tam musí být; hlavně nedělat líbivé intervence a nemršit trh. [>-]

0/0
20.4.2009 14:32

prognostique

Re: Klasickej profesor a pedagog,

Planý bláboly, ale ať někdo přijde s reálným globálním řešením, když o globalizaci a svojí super odbornosti všichni mluví. Pěkný platy, chytrý řeči, skutek utek. Na otázky v rozhovoru odpoví průměrnej posluchač inženýrského studia ekonomie úplně stejně, a taky nic kloudnýho nevymyslí. Přeju globálnímu hospodářství, aby padlo úplně na hubu a lidi se vzpamatovali z jejich rozhazovačnosti, hypoték, zadluženosti a nabubřelosti. Můj děda vždycky říkal, že hlad naučí, a když už né hlad, tak alespoň válka. [>-]

0/0
20.4.2009 14:33

General-

Re: Klasickej profesor a pedagog,

Jako plany blaboly mi prijdou jen ty tvy.

0/0
20.4.2009 14:35

vymrzovac

kde je ten kapitalismus a ta slibovaná volná soutěž?

...pokud chtěj dotovat jednu podnikatelskou skupinu šrotovným, tak to nemuseli zakládat evropskou unii, mohli klidně nechat socialismus:-/

0/0
20.4.2009 13:54

pedr64

jak řekl včera bratr kalousek

šrotovné, třískovné, střepovné, hadrovné....a pro nás politiky debilovné;-D

0/0
20.4.2009 13:21

NovKar

Zeleny a Sladek

Zeleny je dalsi ekonomicky futurolog, ktery ani nema paru, co se deje. Na zacatku 90.let byl hlavnim ekonomem Sladkovych Republikanu, se kterymi objizdel predvolebne republiku. Nejaka trafika by se mu hodila.

0/0
20.4.2009 12:39

1gomez

dalčí celebrita ?

zkuste Agátu

0/0
20.4.2009 12:31

dudlik123

šrotovné

toto je také asi přívrženec ods  nebo je to osel který žije v jiném světě.... tady neřešíš jestli by to kupovali nebo ne řešíš že na to lidi nedosáhnou proto nekupují je spoustu lidí kterým chybí 2000 euro což by měl být limit a ne 30 000,- Kč ale v každém případě je šrotovné chujovina notabene pokud není možné z důvodu diskriminace podporovat vlastní zaměstnanost a vlastní výrobu - tedy vše od škody a to co se vyrábí v kolíně a v nošovicích jinak je to mimo mísu.... na druhou stranu nám pomáhá evropa tím že to šrotovné zavedla....

0/0
20.4.2009 12:25

Fanda Šmanda

Jo jo ekonomové,

vy se z toho trhu poděláte. :-)

0/0
20.4.2009 12:14

chenile

ja zas povazuju za ulet

250tisic dotace na zatepleni baraku... 

0/0
20.4.2009 12:09

luki

Re: ja zas povazuju za ulet

To je fakt úlet. Radši nakoupíme nějaké staré stíhačky ;-D

0/0
20.4.2009 12:11

chenile

Re: ja zas povazuju za ulet

kdo tu mluvi o stihackach ?

0/0
20.4.2009 12:12

luki

Re: ja zas povazuju za ulet

Vy ne...

Ale když mluvíte o státních výdajích na nic - tak tohle je mnohem zajímavější příklad.

0/0
20.4.2009 12:15

Cezi

Re: ja zas povazuju za ulet

Ale je třeba si uvědomit, že jsou to peníze, který mame od Japonska za CO2, a jde zase použít je na snížení CO2.

0/0
20.4.2009 12:41

briza

Re: ja zas povazuju za ulet

... a potazmo snizeni energeticke zavislosti. V tomhle zadny ulet nevidim. Na rozdil od srotovneho, tohle ma navratnost.

0/0
20.4.2009 12:57

hugo.tom

Re: ja zas povazuju za ulet

z tvých peněz to nejde, jde to z japonských peněz. Uričitě to má význam v úspoře energie a tím i menší závislosti na vůli ruských dodavatelů plynu.

0/0
20.4.2009 13:57

chenile

Re: ja zas povazuju za ulet

jo ale uspori to energii jen par vyvolenym kteri si namasti kapsu ... zejo... v tom fakt nevidim nic pozitivniho...

0/0
20.4.2009 16:26

mfdnes-bulvar

Re: ja zas povazuju za ulet

jj, souhlasim, dotace na zatepleni neni pro lidi, ale pro firmy. pokud si zatepleni udelam sam, tj. nakoupim vatu nebo polys, tak nenam sanci tu dotaci dostat, protoze mi to nedela firma. a kdyz si to necham udelat firmou, tak jsem na tom sulnul, protoze firma mi nauctuje stejnou castku za praci, jako za matros.....

0/0
21.4.2009 10:07

Vysehradsky_jezdec

šrotovné a ČSSD

(Y)

0/0
20.4.2009 12:05

luki

Proč úlet?

"Šrotovné je poměrně nesmyslným opatřením donutit lidi, aby koupili to, co by jinak nekoupili"

Jak? Když na něj nemám, tak mě k jeho koupi nic donutit nemůže ;-D - spíš může šrotovné motivovat ty, kteří o koupi uvažují, ale váhají. Možná si tedy koupí nové české auto a alespoň tak mohou trochu pomoci českému automobilovému průmyslu. Nehledě na to, že to může mít sice pidi, ale přesto vliv na větší bezpečnost na silnicích, když ty staré šunky zmizí. Podívejte se na Slovensko. Sice mi to není pochuti, ale místo na západ, bychom se měli dívat na východ.!

0/0
20.4.2009 12:05

pedr64

Re: Proč úlet?

ano, právě na Slovensku stoupl díky šrotovnému počet úvěrů(mimo bydlení) o 25%. Takže si auto opravdu kupují lidé, kteří na ně nemají a možná se ženou do dluhové pasti

0/0
20.4.2009 12:59

hugo.tom

Re: Proč úlet?

přesně, vede to k dalšímu zbytečnému zadlužování. A propo, kdybych využil šrotovné, tak si rozhodně nekoupím české auto Rv

0/0
20.4.2009 13:59

mfdnes-bulvar

Re: Proč úlet?

no ja taky ne...cesky auta jsou drahy jaxvina.... a krome octavky jsou jeste pekne osklivy....

0/0
21.4.2009 10:08

alpimera

Naprosto správně

šrotovné v ČR je pitomost, dovolím si říct. Má to podpořít průmysl ale doufám že tu všichni víme že jenom 15% aut vyrobených v ČR tu taky zůstává. Naprostá většina jde do Německa. JInými slovy naše šrotovné bude podporovat Německý průmysl...co je nebo není to co chceme? Další kdo z toho bude profitovat jsou lidé co mají staré auto, tak ti si přijdou na nějakou tu korunu navíc, jenže pointa šrotovného není v tom, aby lidi dostali peníze za nic, ale aby se podpořil průmysl, což se nestane. Tedy šrotovné je kravina na ntou.

0/0
20.4.2009 11:48

SBU

Re: Naprosto správně

O.K: Souhlas. Na druhé straně teď budeme vyhazovat z našich daní 300.000,-Kč měsíčně na každého našeho europoslance do Bruselu, aby chudáci měli za co žít. Není to absurdní v tom šetření státu ?

0/0
20.4.2009 11:53

chenile

Re: Naprosto správně

a 250tisic na zatepleni baraku... chudasi co se zmohli jen na panelak maji samosebou smulu ... kdyz mas na rodinej barak... stat ti pomuze ;-D

0/0
20.4.2009 12:10

jiricek19

Re: Naprosto správně

Na opravy paneláků ale jdou dotace již několik let v rámci programu PANEL.

0/0
20.4.2009 13:23

rudastraka

Re: Naprosto správně

myslis ze vetsinavtech co jezdi 15-20 roku starym vrakem ma v kasicce minimalne 200 litru na novy a ceka az mu prispejem 30tis na koupi??

tvetsina tehle lidi se kvuli jyrkovmu rozmaru bude muset zadluzit, takze si nebudou moc koupit nic jinyho a v pripade ztraty prijmu jim budou hrozit velky problemy

0/0
20.4.2009 12:05

luki

Re: Naprosto správně

;-D proč bych se měla zadlužit? Kdo koho NUTÍ kupovat nová auta? Jde o pobídku, šrotovné není rozkaz.

0/0
20.4.2009 12:13

rudastraka

Re: Naprosto správně

vetsina tech co jezdi 15-20 roku starejma vrakama nema ani 50 tis na porizeni mnohem lepsiho 10-ti letyho auta.

jestli tyhle lidi kvuli srotovnymu koupi novy auto, budou se muset zadluzit

0/0
20.4.2009 12:24

luki

Re: Naprosto správně

:-) Ti, kteří jezdí 15-20 let starým autem, nic nedonutí si nové kupovat, budou v něm jezdit dál, dokud se jim nerozpadne. CO mě NUTÍ  si pořizovat nové auto? Šrotovné to rozhodně není.

0/0
20.4.2009 12:27

rudastraka

Re: Naprosto správně

tebe treba nic, ale nekterym "uspora" 30tis uplne zatemni mozek

0/0
20.4.2009 12:50

mi_golem

proč úlet ?

Pokud v ČR bude šrotovné 30.000, tak DPH u vozu s cenou 200.000 činí 38.000 .

U dražších aut to bude podstatně více. Takže stát sice získá méně, místo 38.000 získá jen 8.000. Na druhou stranu však podpoří výměnu starých ekologicky a bezpečnostně hůře vybavených vozidel. Především však dá práci lidem v oboru, kteří místo toho, aby plnili fronty v čekárnách na úřadech, pracují a odvádí daně. Pochopitelně to není řešení krize. V první linii by se měl udělat analýza bankovního sektoru a nastolit takové podmínky, aby se situace v USA již nikdy neopakovala.Totéž i pro Evropu a zbytek světa. Zbavit se zbytečného managementu, především zrušit zlaté padáky a horentní platy manažerům a ředitelům. Plat by měl odpovídat vždy kvalitě práce,odbornosti a množství. Krize nastává v tom, že není důvěra. Není důvěra zákazníka ve služby a zboží.

0/0
20.4.2009 11:39

honzagm

Re: proč úlet ?

Nesmysl. 1. DPH stat ziskava i z jinych vyrobku, ktere si lidi kvuli nakupu auta nekoupi. 2. Po skonceni srotovneho nastane propad, kazdy zasah do systemu vyvolava jeho rozkolisani. 3. Ekologicka auta se da podporovat uplne jinak, bez protekcionismu a bez naroku na penize nas vsech. 4. Srotovne vezme praci lidem v jinych oborech, je diskriminacni. 5. Zadna analyza nemuze zabranit opakovani krizi. Je to rys kapitalismu, bez ktereho tento system nemuze fungovat.

0/0
20.4.2009 12:04

luki

Re: proč úlet ?

Tak jaký jiný lepší návrh máte na řešení krize nejen v automobilovém průmyslu, jak zabráníte propouštění lidí? Jakým lidem podle Vás vezme šrotovné práci?? Že po jeho skončen nastane propad je v pořádku, s tím bude každý souhlasit, ale nemyslíte, že propad již jaksi nastal?

0/0
20.4.2009 12:10

xlb2

Re: proč úlet ?

takze chcete vyvolat propad jeste vetsi? a komu vezme srotovne praci? tem oborum, kterym se takove podpory nedostane. pokud mate X penez, tak je muzete utratit jenom jednou (pokud nejste socialista, ti maji si moznost utratit je vickrat - on uz to za ne nekdo zatahne) - kdyz je utratite za auto, tak je nemuzete utratit za neco jineho.

0/0
20.4.2009 12:18

luki

Re: proč úlet ?

K jakému propadu dochází na Slovensku? Ráda si na ty výslekdy počkám. Šrotovné podle mě osloví jen ty, kteří už o koupi uvažovali. Každý si o svých penězích rozhoduje sám, ale že by kvůli šrotovnému měl krachovat zelinář mě nenapadlo.

0/0
20.4.2009 12:25

Lavra

Re: proč úlet ?

Ne, zelinář pravděpodobně ne. Ale pokud se například někdo rozhoduje, zda si koupí nové auto nebo nový nábytek, tak jej tato státní podpora může výrazně ovlivnit. A peníze, které získá automobilový průmysl zase nezíská nábytkářský. Zkrátka by se mělo nechat na dotyčném, jak se rozhodne a zachovat rovné podmínky na trhu...

0/0
20.4.2009 13:06

honzagm

Re: proč úlet ?

Rict lidem, ze si zili nad pomery a musi se uskromnit. Jina cesta neni. Vsechno ostatni je jenom odkladanim reseni problemu. A konecne pochopit, ze stat neni garantem blahobytu vsech svych obyvatel. Nemuze byt. Srotovne vezme praci vsem, kteri pracuji mimo automobilovy prumysl a jeho dodavatele. Snizi se totiz spotreba jineho zbozi, protoze lidi vice utrati za auta. At delam, co delam, ja na srotovnem nemuzu najit nic pozitivniho.

0/0
20.4.2009 12:19

luki

Re: proč úlet ?

Myslíte třeba pekaři, mlíkaři apod.? Až něco takového nastane na Slovensku, ráda se  k Vašim myšlenkám vrátím. Šrotovné je jediný návrh, který tu kdo kdy vznesl, když bude lepší, sem s ním. :-/

0/0
20.4.2009 12:22

honzagm

Re: proč úlet ?

Ne, myslim treba truhlare. Lepsi je nedelat nic, nez prosustrovat cizi penize a jeste rozkyvat trh.

0/0
20.4.2009 12:28

luki

Re: proč úlet ?

Truhláře? Ponikáte v oboru, nebo proč? Fakt netuším, proč by mělo šrotovné tak strašně omezit truhláře. A že je lepší nedělat nic...tak to Topolánkovi šlo dobře, ale vážně nevím, jestli si to mohl dovolit. Nedělat nic se sklárnami, nedělat nic jinde, kdybych o práci přišla já, taky bych si nemyslela, že je lepší nedělat nic.

0/0
20.4.2009 12:34

honzagm

Re: proč úlet ?

Ne, zivim se vyzkumem. Truhlar byl jen priklad. Penize, kterymi disponuji potencialni klienti srotovneho je omezene mnozstvi. Kdyz je utrati za auto, je jasne, ze v prumeru koupi mene jinych vyrobku. Z pohledu cloveka, ktery prichazi o praci je tezko pochopitelne, ze je pro neho lepsi, kdyz se krachujici podnik zavre a on si vcas najde jinou praci. Chapu jeho obavy. Ale jina cesta neni. Vsechno ostatni prinasi spolecnosti, a v konecnem dusledku i takto postizenemu jedinci, nesrovnatelne vyssi naklady a v dlouhodobem vyhledu vedou ke snizeni zivotni urovne cele spolecnosti.

0/0
20.4.2009 13:13

everlast

Re: proč úlet ?

Jiný návrh? Pokud tedy něco dělat a rozhodnout se "rozdělit" peníze všech, tak na snížení daní, a to daní v jakékoliv podobě (ať tomu stát říká daň, pojištění nebo příspěvek). Pomoc bude plošná, možná to nepomůže tolik automobilovému průmyslu, ale celkově to pomůže více. Je pošetilé se domnívat, že krizi můžou přežít všechny firmy. Pokud zavedeme takový model, že potápějícím se firmám, bez jakýkoliv omezení (některé firmy si zaslouží zachránit, ale to byl měl v této chvíli dělat soukormý kapitál, protože ten je vždy efektivnější než státní zásahy), tak de facto přestaneme dbát na efektivnost a konkurenceschopnost a to je první kork k návratu k hospodářství, jenž u nás bylo ještě před 20 lety.

0/0
20.4.2009 12:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.