Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Máme méně peněz z daní, vzbouřily se malé, „diskriminované“ obce

Starostové malých obcí protestovali proti údajně nespravedlivému rozdělování vybraných daní. Desítky vesnic si rozvěsily tabule "Daňově diskriminovaná obec". Tvrdí, že dostávají v přepočtu na jednoho občana až téměř pětkrát méně než větší města.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

hell365

Jak

ten tupec Bém spočítal že Praha vyprodukuje 25 % HDP. To se zatím nepodařilo spočítat žádnému ekonomovi. Podle sídla firmy se to počítat nedá. ČEZ má sídlo v Praze ale ani jednu elektrárnu;-D, většina firem má sídlo v Praze protože pražské firmy nekontroluje finančák. Bém je demagog.

0/0
27.5.2009 10:31

WIFI

HDP

často se argumentuje tím, že praha přináší 25 % HDP. Tohle není přesné, pokud se berou příjmy podle sídla firmy (které často je tvořeno p.o.boxem nebo pronajatou kanceláří se sekretářkou, která poštu jen přeposílá), tak je něco špatně. Přínosy by se měly brát ne podle sídla firma, ale podle místa, kde skutečně vyrábí, protože tam zaměstnanci utrácí, musí se udržovat komunikace atd..........

0/0
27.5.2009 9:03

WIFI

Janota

no nevim, janota bude asi trochu odborník, protože přežil již mnoho ministrů, ale tvrzením "dodal Janota s tím, že však rozpočet na obyvatele stejně není dobrým měřítkem pro srovnání velkých a malých obcí." Že by v obci, která dostává na obyvatele 4 x méně než město, byla např. elektrická energie 4 x levnější, nebo levnějí benzin, 4 x nižší platy, stavební práce. Tak to asi fakt přestřlil

0/0
27.5.2009 9:01

kocynder

Co pražák,to podnikatel,

co podnikatel ,to minimální daň.Každý dělník zaplatí na daních o dost víc.

0/0
27.5.2009 8:58

bkr

No nevim

Myslis, ze borec, kterej chodi bouchat na smeny do fabriky a bydli ve meste, se nejak lisi od toho, kdo bydli na dedine? Myslim, ze ne. A ani o jednom bych si nedovolil rict, ze je primitiv.

0/0
27.5.2009 8:29

Hail Eris

je to v poradku

copak na tech vesnicich maji metro? unesco pamatky? kulturu? z tech dani nepotrebuji financovat temer nic, jen co je na primitivnim venkove potreba. praha ma jine naroky.

0/0
27.5.2009 7:19

bkr

Re: je to v poradku

Co je na venkove primitivni? Tomu nerozumim.

0/0
27.5.2009 7:29

Hail Eris

Re: je to v poradku

obyvatelstvo a zpusob zivota

0/0
27.5.2009 8:11

tripik

Re: je to v poradku

jsem z maleho mesta.....ale zil jsem nekolik let ve vetsich mestech nez je praha....takze ti vlastne muzu rict ze jsi jen vidlak z maleho provincniho mesta? nic ve zlem ale hrube se pletes...ve mestech uz mas davno vybudovane inzenyrske site.....voda, plyn atd....to na vesnicich nemas...nemas tam cisticky atd...a proste z tech prachu to nepostavis......ale na to ti mozecek asi nestaci....a ze se praha chlubi ze vydela 1/4 rozpoctu? to jsou kecy.....to ze tam je kancl neznamena ze tam je vyroba.......ta je treba nekde u vesnice a nic z toho poradne nema.........a pritom je dulezity jak obchod...tak i kvalita vyroby...ale to ze se fakturuje na jinou adresu ...a pak ty prachy jsou jen v jednom miste je fakt shit....jojo.-...to by pak Praha pekne zchudla.....jo a jsem z mesta kde je unesco take...tak si zjisti jak je to financovane....

0/0
27.5.2009 8:29

Fatman68

Re: je to v poradku

Dovoluji si vám sdělit, že i na venkově jsou památky (včetně těch chráněných Unescem), je tam i kultura. Jen to metro tady pravda nemáme. Možná by to chtělo z něj taky někdy vylezt, abyste měl trochu větší přehled.:-)

0/0
27.5.2009 9:06

good_luck!

Re: je to v poradku

praha nemá nároky žádné, to jsou nároky jen jejích obyvatel...

0/0
27.5.2009 12:30

Next Apache

co se diví?

Je krize.

0/0
27.5.2009 6:27

hokiman

ubrečení

Páni novináři, rád bych byl, kdyby jste se začali zabývat i druhým argumentem, a to sice to, že větší města financují veškerý servis i pro okolní vesnice. Klidně zaveďte stejné finance pro všechny, ale pak ve městě udělejme dvojí ceny na MHD, kulturu, městská sportoviště bazény- pro vesničany nedotované a pro obyvatele města nižší-dotované. Dále zaveďme zpoplatněný vjezd do města, protože většina vesničanů pracuje ve městě, jezdí tam nakupovat, svými auty a smogem znečišťují životní prostředí a zabírají v něm parkovací místa. Dále tyto továrny, které poskytují pracovní příležitosti i pro vesničany, znečišťuji životní prostředí hlukem a auty, a přitom z jejich činnosti v tomto rovnostářském státě, dotčená obec průmyslem nic nemá. Na závěr bych ještě připomněl, že KÚ financuje dopravní obslužnost těchto obcí i z daní obyvatel měst, zatímco dopravní obslužnost města (MHD) si každé město hradí samo. Proto by si to mělyfinancovat též samy.

0/0
26.5.2009 18:39

tripik

Re: ubrečení

jasan....takze kazde mesto bude vlastne samosprava......:))))) co ma co delat krajsky urad s mesty? ten snad spolupracuje se vsechny bez rozdilu velikosti ne?.................ty tovarny jsou vetsinou na kraji mesta....nebo spadaji pod vedlejsi vesnici....... tvuj navrh je, aby vsechny mesta byla za mitne.....?Takze ted vesnicani zacnou prodavat potrevainy jen vesnicanum....?

0/0
27.5.2009 8:32

hokiman

Re: ubrečení

toto je pouze nadsázka, jak by to mohlo dopadnout v případě, že by extremistické návrhy koeficientu 1 prošly. O krajský úřad jse to, že město si platí svou dopravní obslužnost samo, zatímco vesnicím je to financováno. když rovnost, tak ve všem.

0/0
28.5.2009 18:11

Eye of the Beholder

Srovnání Praha/Vídeň

Vídeň - 1,6 milionu obyvatel=cca 20% populace Rakouska

Praha - 1,2 milion obyvatel=cca 10% populace ČR

Podíl obou hlavních měst na HDP země je podobný cca 25%. Podíl Vídně na populaci Rakouska je dvojnásobný proti poměru Prahy na populaci ČR. Podle české logiky tedy významu metropole pro Rakousko, by tedy hlavní město Rakouska mělo dostávat z rozpočtu ne 6,5 x více než nejmenší obce jako Praha v ČR,  ale ještě více, protože ve Vídni žije celá pětina populace země. 

Zákon o rozpočtovém určení je ušit na míru tak aby Praze a pražským úřadům zůstávalo zůstávalo za nehty co nejvíce, protože právo rozhodovat o penězích =moc.Rv To není nic proti Praze, je to krásné město a přirozené centrum země,

0/0
26.5.2009 17:31

good_luck!

Re: Srovnání Praha/Vídeň

není to přirozené centrum země, je to přirozené centrum Čech. Morava, ať se Vám to libí nebo ne, má přirozené centrum úplně jinde a Praha se tomu snaží zabránit např. tím, že rozparcelovala území tak, aby význam Brna padl na úroveň např. Plzně, Budějovic atd. Např. všimněte si, že původní dopravní infrastruktura Moravy byla směřována do Brna a hlavní propojení Brna nebylo na Prahu, ale Vídeň. Z pohledu Moravy, byla Praha podružným městem....

0/0
27.5.2009 12:40

ChorcheCh

hm

No na vesnicích se staví podstatně levněji než ve městech. Také v zastupitelstvu nemusí sedět tolik lidí. Jinak kdyby zastupitelstvo nebylo líné tak se dá sehnat spoustu peněz z EU či při různém porcování medvědů....

0/0
26.5.2009 16:04

dedko

Re: hm

;-D;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
26.5.2009 16:44

good_luck!

Re: hm

no ty jsi pěkný trouba

Jen tak - přepočti si, kolik obyvatel připadá na jednoho zastupitele ve městě a na vesnici. Z uvedeného zjistíš, že je na tom malá obec hůře.

Více úředníků - znamená, že se lidé mohou specializovat, tj. získání dotace pro Prahu je podstatně jednodušší, než pro horní dolní, která musí na většinu věcí platit externí poradenské firmy (nemá speciální odbor na každé uprdnutí úředníka v Praze), placených funkcionářů je minimum a specializovanou firmu většinou vůbec nemá. Pak tedy žádá ochotné občany o pomoc (např. stavební zakázky, výběrová řízení....)

Bohužel pražák jako vy vidí pouze jezeďáka uprostřed kopky hnoje v holínkách a rádiovce s vidlama v ruce, který čeká až přijede mercedes z Prahy a přiveze nějakou tu dotaci.

0/0
27.5.2009 12:48

YaTaky

A co to je ta...Praha..haha?

Tam jsem jeste nebyl. Znate to nekdo?8-o

0/0
26.5.2009 15:54

King_Feanor

Re: A co to je ta...Praha..haha?

myslím taková obydlená zatáčka mezi Vídní a Berlínem... ;-D

0/0
26.5.2009 15:57

LeTroxx

Systém je OK

Pokud chce být každý jouda v Horní Dolní starostou a stát platí 6.300 starostů a 6.300 zastupitelstev, tak je to správné. Ať se malé obce spojují.

0/0
26.5.2009 15:41

LeTroxx

Re: Systém je OK

Schválně mi Google vyplivl obec Velká Buková. Okres Rakovník. Má 210 voličů a 7 členů zastupitelstva. Roční rozpočet 3.571.000 Kč. Roční výdaje na platy starosty, místostarosty (!), předsedů výborů a členů zastupitelstva: 509.604 Kč. Takže z rozpočtu obce jde 15 % ročně na platy. Tomu se říká efektivita.

0/0
26.5.2009 15:49

robor

Re: Systém je OK

Kam se hrabe Velká Buková na Lhotku nad Labem. Rozpočet naší obce, tedy Lhotky nad Labem, je necelých 2,7 mil. Kč a čítáme kolem 260 obyvatel. Z obecního rozpočtu jde 300 tis. na měsíční odměny za výkon funkcí ("plat") neuvolněnému starostovi, neuvolněnému místostarostovi a neuvolněným předsedům výborů finančního a kontrolního. Dále je starostou rozdáno občanům obce 700 tis. na fin. darech za podmínek, že se občané nebudou soudit s obcí, nebudou se kriticky vyjadřovat k představitelům obce a nebudou šířit neseriózní info. o obci! Jednoho by mohlo napadnout, že si tak snad starosta kupuje loajalitu a hlasy občanů - voličů, přičemž náš pan starosta navíc nezapomíná nadstandardně obdarovávat též sám sebe.  Částky vyčleněné na rozvoj obce byste však v našem rozpočtu hledali marně, přitom je nutno investovat minimálně do kanalizace. Tož, včíl mudrujte!

0/0
26.5.2009 17:54

good_luck!

Re: Systém je OK

vidím, že tobě starosta nepřispěl, nebo přispěl málo;-D Jinak ti doporučím, zkus kandidovat na starostu v příštích volbách - při uvedeném rozpočtu zajisté nebude problém těch hrubým odhadem 100 mil. na kanalizaci nějak ufinancovat;-D. Ale zato budeš moci vyrazit do Prahy a projet se "levně" metrem.

P.S. Plat budeš mít stanoven zákonem, takže snížit si ho můžeš jen tím, že budeš neuvolněným - pokud chceš spořit

0/0
27.5.2009 12:53

dedko

To, co navrhují malé obce je velmi skromné !

Myslím si, že malé obce by měly mít polovinu toho, co Praha,na jednoho obyvatele. Tedy jestli má Praha např. 30 tisíc, malé obce by měly mít 15 tisíc. I to je poměrně velký rozdíl.

0/0
26.5.2009 15:34

Fatman68

Souhlasím, že je to nespravedlnost

Všichni se na to díváte z hlediska nákladů. Ale zkuste se na to podívat takto. Vezměte zaměstnance z malého města, který má nějaký plat a platí z něj nějaké daně. K tomu vezměte zaměstnance z města velkého, který má stejný plat a platí tedy stejné daně. Velké město však dostane na tohoto zaměstnance násobně více peněz do rozpočtu než město malé. Co je na tom sakra spravedlivého?

0/0
26.5.2009 15:09

good_luck!

Re: Souhlasím, že je to nespravedlnost

holt pražák řekne přestěhujte se za lepším....;-D

0/0
26.5.2009 15:12

Rudla.

Re: Souhlasím, že je to nespravedlnost

Protože to město je větší...má více služeb, komunikací atd.

0/0
26.5.2009 15:14

Nikola Tesla

Re: Souhlasím, že je to nespravedlnost

pořád stejný lichý argument...zkuste si ty služby a komunikace přepočítat na počet obyvatel a dojdete k zajímavému číslu...

0/0
26.5.2009 15:18

Fatman68

Re: Souhlasím, že je to nespravedlnost

Naprosto nechápu, jak vaše reakce souvisí s mým příspěvkem ...

0/0
26.5.2009 15:20

Rudla.

Re: Souhlasím, že je to nespravedlnost

To větší město dostane více peněz, protože zajištuje více služeb, co je na tom nepochopitelného?

0/0
26.5.2009 16:01

Fatman68

Re: Souhlasím, že je to nespravedlnost

Aha, takhle. A proč má mít zaměstnance z většího města nárok na zajištění více služeb, než ten z malého?

0/0
26.5.2009 16:09

Fatman68

Re: Souhlasím, že je to nespravedlnost

Když platí stejné daně?

0/0
26.5.2009 16:10

vaclavj1

Re: Souhlasím, že je to nespravedlnost

protoze mnoho sluzeb by se v mensich mestech nevyplatilo zrizovat, takze obyvatele mensiho mesta vyuzivaji sluzeb ve vetsim...

0/0
26.5.2009 16:49

Nemo72

nerovnost v cenách

Služby MHD v Praze jsou dotovány prahou a poskytovány všem,pk bychom došli na různé ceny pro místní a přespolní. (nejen MHD ale  i divadla a vše další co je dotováno městem ...) Velká města poskytují zázemí lidem a ti využívají jejich služeb...

0/0
26.5.2009 14:59

blekkal

Re: nerovnost v cenách

Přesně tak. A nezapomeňme, že velká města také generují největší příjmy do té pokladny, ze které se rozděluje. Ona totiž většina diskutujících tady poněkud zapomíná na to, že ty prachy stát netiskne. Má to i příjmovou sránku a je zvláštní, že tam se vesnice příliš nederou o rovnost :-)

0/0
26.5.2009 15:09

Nikola Tesla

Re: nerovnost v cenách

jak to? máte snad vypočítáno, kolik je to na jednoho obyvatele? a nebo tady jen plácáte cifry které jsou na město, ale nejsou podělené počtem obyvatel?

jsou totiž dost velké paradoxy, že jsou vesničky, kde stálých obyvatel je 20lidí, od státu dostanou na rok malou částku z který neudělají nic, ale bydlí tam i řada "lufťáků" co se tam jezdí rekreovat a trvalé bydliště mají někde ve městě a pak se diví, že tam není nic postaveno...

0/0
26.5.2009 15:17

good_luck!

Re: nerovnost v cenách

?? to je přece blbost

Ano ve městech je více kultury, ale proč? Protože obce na to nedostanou peníze. holt lidé z malé obce musí za kulturou do toho města. Potom také jsou větší příjmy z měst, když cokoli (mimo soukromé zemědělce) získá dotaci, jen pokud je to v okresním a větším městě.

Nejlepší jsou pražáci, všichni řvou, jak máme podnikat, popř. jsme socky z venkova a zatím 1/2 pražáků žije ze státních úřadů jako státní zaměstnanci a 1/3 jsou kamarádi dosazení do podniků žijících na úkor těchto státních úřadů, no a ten zbytek je pár lidí, kteří opravdu možná něco umí a dostali se do centrály zahraniční společnosti (která ale vytváří zisk ve výrobě např. v Mladé Boleslavi, Plzni atd.);-O

0/0
26.5.2009 15:18

Freezer

Re: nerovnost v cenách

Až překročíte stín svého pocitu méněcennosti, možná si uvědomíte, že Praha je plná například také podnikatelů, kteří se živí poctivě díky svým schopnostem a pracovitosti. Je tady spousta malých firem, které zaměstnávají více či méně schopné lidi. Jsou tady velké firmy, které vyrábí přímo v Praze (co například Zentiva, že?).

Ještě stále si myslíte, že centrem dění je venkov a že jen na malých městech stojí produkce? Navíc pokud má i malé město například schopné divadlo, určitě se uživí a věřím, že na dotace (ať už z rozpočtu ČR či EU) dosáhne také...

0/0
27.5.2009 9:11

ipm

Re: nerovnost v cenách

V Praze žije 10% obyvatel, ale generuje přes 20% příjmů.

Tak nějak argumentoval Bém asi před rokem a asi je to i pravda. Ale všichni chytráci, kteří to takhle prezentují by si měli sepsat firmy s největšími zisky. Budou tam banky, pojišťovny, tel operátoři (a Škodovka jako čestná výjimka). Vydělávají všechny tyto firmy své peníze v Praze? Kdepak, tam jen sídlí a tudíž tam zdaňují své zisky.

Fakt by mě zajímalo, jaké je skutečné rozložení příjmů. I podle Béma je to jen zhruba dvojnásobek, ačkoliv tomu číslu nevěřím.

0/0
26.5.2009 15:30

hnupobijce

Toz

ja vam to reknu po ODSacku:ho... mate pac jste neschopne socky.Tak a mate to.;-D

0/0
26.5.2009 14:56

blekkal

Re: Toz

Nikoli. Po "ODSacku" je ten nárůst dotací pro menší obce, který je ve článku zmíněn. To co říkáš je po sociálkomunisticku, jen se to neříká moc nahlas (pokud ovšem někdo nevezme skrytý diktafon na schůzi nejvyššího sovětu některé socialistické strany). Přestaň lhát soudruhu :-)

0/0
26.5.2009 15:07

good_luck!

Re: Toz

souhlas, to je přesná odpověď v duchu vládní garnitury. Ještě tak něco poslat na venkov a ona by ta demokracie taky mohla začít fungovat. Takhle se to přece lépe řídí (bez peněz málo muziky)...

0/0
26.5.2009 15:22

Nikola Tesla

všichni jsme si rovni,

tak by měla být částka na obyvatele stejná jak na vesnici tak ve městě...pak by se dalo i na vesnici něco vybudovat, aby tam mohla vzniknout kultura a lidi se zase začali vracet na vesnice....takhle jsou větší města zvýhodněný a menší vesnice jen živoří a lidi se z vesnic stále více stěhují do měst...

0/0
26.5.2009 14:56

Rudla.

Re: všichni jsme si rovni,

Kde jste přišel na to, že jsme si všichni rovni?

0/0
26.5.2009 14:59

Kane

Re: všichni jsme si rovni,

ano....člověk se třema titulama z vysoký školy je si roven s dělníkem co má 6 tříd ZŠ.......ten člověk co si tohle myslí je opravdu velim vtipnej;-D

0/0
26.5.2009 15:13

Nikola Tesla

Re: všichni jsme si rovni,

jo blbečku, jsme si všichni rovni, máme všichni jednu prdel a dvě ruce...tak nevím co sem pleteš nějaké vzdělání...ostatně znám řadu lidí, co jsou ing a jsou tupý až to bolí...a pak lidi co mají jen základku, ale dotáhli to pěkně daleko...tady se ale řeší kolik by měli dostávat obce..podle mě stejně za každýho člověka protože to že někdo bydlí v Praze nic neznamená...

0/0
26.5.2009 15:21

blekkal

Re: všichni jsme si rovni,

Takže taky všichni budeme stejným dílem sypat do té pokladny zpět, že? Jsem zvědavý, kde na to na vesnici vezmeš :-) Mimochodem - když pominu ten nesmysl o tom, že "všichni jsme si rovni" - ti lidé co se stěhují, nebo dojíždí z vesnic do měst, právě ti spotřebovávají infrastrukturu a služby, které pro ně město buduje.

.

Jasně, chápu - přes týden jezdit do města a o víkendech si pěkně užívat čistý vzduch na vesnici, vybudované z dotací. To by se jistě mnoha lidem líbilo. :-)

0/0
26.5.2009 15:05







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.