Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Ministr financí: Schodek rozpočtu stoupne o desítky miliard

Česká ekonomika zažije v letošním roce pád o 4,3 procenta. V nejnovější prognóze tato čísla vypočítali experti ministerstva financí. Podle ministra Eduarda Janoty to bude znamenat navýšení schodku státního rozpočtu o desítky miliard korun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

redZC

Ztrácí se nám miliardy.

Kdyby se u nás "neztrácelo" tak moc peněz ze státního rozpočtu, schodek by nemusel být zdaleka tak velký. Nejde jen o to, kolik dostanou různí politici na úplatcích, ale hlavně o to, o kolik na revanš zvednou cenu různých státních zakázek.

tady se jedná o desítky miliard. Například projekt na likvidaci ekologických škod v udávané hodnotě přes 100mld. Kč, jehož reálná cena byla odhadnuta na polovinu:-(.

Dále například, ze současné doby, dar energetickým společnostem 70mld. na modernizaci elektráren. Copak nemají dost vlastních prostředků? V těchto velkých číslech (ne jen zde uvedených) je třeba hledat rezervy. Snižovat důchody by taky bylo možné, ale proč, když se ztrácí tolik peněz a nikoho to nezajímá:-)?

0/0
23.7.2009 9:26

masoreti

Re: Ztrácí se nám miliardy.

no vždyť na státních zakázkách se už šetří, co jsou jiného dopravní stavby než státní zakázky? co se týká daru energetickým společnostem ve formě poukázek v nominální hodnotě 70 mld kč, uvědomte si, že cena těchto poukázek může být za chvíli natolik imaginární, jako cena akcií developerů. když klesá výroba, poukázky nikdo nebude potřebovat ani zadarmo. stát dělá dobře, že je aspoň rozdá a dostane za to příslib, že firmy aspoň nějaké peníze investují ze svého.

s tím projektem na likvidaci ekologických škod máte pravdu. nechápu, že do toho stát chce jít, tam je jednoznačně nějaký nekalý lobbing.

0/0
24.7.2009 14:27

chemba

Vinu za situaci nese Topolánkova vláda

Samozřejmě, že nemůžou za krizi v USA. Ale pokud hoši viděli, jak se chová hospodářství v EU, jak rozsáhlé odstávky má třeba škodovka, jaké davy lidí proudí na ÚP, tak mohli předložit rozpočet s výdaji ořezanými pro všechny ministerstva. Třeba preventivně, s tím, že by v případě malého rozsahu krize výdaje vláda popustila od pololetí. Ale zcela podcenili situaci, a rozpočtové výdaje se začaly už od ledna masívně utrácet podle schváleného rozpočtu, kde se čekaly příjmy z růstu HDP + 4,8%.Proto taky byla za 3 měsíce už taková sekyra, jakou plánoval diletant Kalousek na celý rok. Kalousek nyní přiznává , že se spletl v odhadu. Ještě děti našich dětí budou splácet dluh, který vznikl tím, že se Kalousek spletl.

0/0
23.7.2009 8:57

SBU

Re: Vinu za situaci nese Topolánkova vláda

Bohužel máš pravdu. Ona kdyby existovala trestní odpovědnost za špatná rozhodnutí, tak by to bylo o něčem jiném. Za každou krádež je trestní odpovědnost a tady nic a je známo, že největší škody udělá management svým špatným rozhodnutím a ne řadový pěšák. Pokud se s tím něco neudělá, tak tito rádoby političtí manageři nás přivedou na buben.

0/0
23.7.2009 9:13

SBU

Pokračuje v zadlužování dál.

Takže, jak je vidět, je to skoro jedno, kdo tam je. Po volbách přijde další a aby se tam udržel on a jeho strana, tak nás bude zadlužovat donekonečna. Ono totiž nežít na dluh je opravdu veliké, veliké umění a to jen tak nějaký ekonom a vláda neumí. Můžeme se porozhlédnout i do světa - viz náš nový velký vzor USA.

0/0
23.7.2009 8:08

ptáček

Ještě, že

Ještě, že ty povodně přišly, bude zase na co se vymlouvat !!! To mě něco připomíná, tak před rokem 1989. "Prášek prací, karty hrací, papír srací nemaj v Praze ani v Hradci". Kolik miliard nadělaly povodně ??  Kolik miliard nadělali nezodpovědní poslanci ?  Jaký bude schodek, 200 mld ? Stávající vládička myslím začínala u 140 mld. Takže JYRKO sundej si kalhoty a budeme řezat !!!!!!!Rv

0/0
23.7.2009 8:06

ten.radi

Re: Ještě, že

Ptáku ...... jsem ekonom a podnikatel, vysvětli mi, prosím, jak za propad ekonomiky může Jyrka ... pamutuju si jak se projednával rozpočet, byla to neskutečná komedie,......

0/0
23.7.2009 10:16

Turnerr

snižit důchody

Proč lehce nesníží důchody. Důchodci jsou jedinou krizí nedotčenou skupinou, inflace kvůli krizi stagnuje, skoro se zlevňuje a důchod pořád stejnej, proč by nemohli pocítit krizi i důchodci když můžou strádat  všichni ostatní  kterým se snižujou platy nebo  jsou propouštěni?

0/0
23.7.2009 7:46

ptáček

Re: snižit důchody

Jaké máš IQ.? Copak je důchod jeden rozesmátý svět, kam sypeš ze svých kapes přebytečné peníze ? Co takhle přestat krmit zbytečné úřady, necpat dávky těm, co nic nedělají a dělají jenom děti, aby bylo na pestrý život ?

0/0
23.7.2009 8:10

chemba

Re: snižit důchody

Ty jseš vtipný.Šéf NKÚ který má nárok na jedno auto, má auta 3, kupuje obrázky na chodbu za miliony, nechává si platit nájem 80 litrů měsíčně za neoprávněně užívaný byt a má příjmy ve statisících.A na to prachy bez problémů jsou.A ty by jsi očesal stařenku s důchodem 7 tisíc, aby zachraňovala hospodářství?R^

0/0
23.7.2009 9:02

Turnerr

Re: snižit důchody

Jenže šéf NKU a jeho požitky nemají na hospodářství žádný vliv ani kdyby neměl vůbec nic či naopak měl dvakrát tolik. (tím ho neobhajuju jen říkám že to není příběh naší ekonomiky) Naopak stařenka by 3 stovky mínus sotva poznala a ušetřily by se miliardy. Nevím proč by na krizi nemohli doplatit i důchodci když můžou všichni ostatní a viníkem krize u nás není vůbec nikdo. Je to můj extrémně nepopulistický názor ale já v něm surovou ekonomickou logiku vidím

0/0
23.7.2009 22:19

masoreti

Re: snižit důchody

a co kdyby se lidem, jejich jméno začíná na "T" zvýšily daně o 10-20%? je to nepopulistické a děsně surově ekonomické, protože to výrazně zvýší příjmy státu. 

0/0
24.7.2009 14:19

Reinkarnace Obraceče kalendáře

...........

co to je za kecy .......  ?Zdroje jsou ,o tom není pochyb. Slibujou se 13 důchody , bonusy pro dáfkaře , pastelky zadarmo , novomanželský půjčky , cikánům se zpětně proplácí zahraniční  dovolená  ........  , žádná krize není když se chystáme zbytečně vyhazovat a prožírat desítky miliard

0/0
23.7.2009 7:41

ptáček

Re: ...........

Ano stát se nedokáže chovat ekonomicky. Zajímal by mě počet úředníků, jak nám to roste. Jsem taky zvědavý, kdo přijde s nápadem, že by ve sněmovně mohlo být o "jednoho" poslance míň, aby se ušetřilo na ty , ty,  no však víte!

0/0
23.7.2009 8:15

l e o

Kc minus 200.000.000.000,-

!! ;-O

0/0
23.7.2009 1:46

LoginPoze

Re: Kc minus 200.000.000.000,-

Jyřik řikali, že von to teda jako platit nebude... ;-DRv

0/0
23.7.2009 3:32

indnes1

Dovolím si prispieť svojim názorom.

Podľa mňa je chybou, že sa stále zhoršujú "výhľady-predikce"len o pár percent. Týmto sa dosiahne zneistenie ľudí, ktorí sa k tomu stále vracajú a neistota sa šíri ako H1N1.

Treba s tým prestať a neplašiť dookola ľudí, povedať, že hospodárstvo padne o 10% na čo najhorší výsledok pripraviť štátny rozpočet a nechať to na ekonomiku a prispôsobivosť ľudí, dokázať sa s tým vyrovnať.

Táto kríza je skutočne najskôr krízou zo straty dôvery a celé to je len v hlavách ľudí.Keď škrabete brambor a má kaz, tak ho automaticky tiež nevyhodíte, ale zlú časť vyrežete a zdravé necháte. Preto i v ekonomike by som odporúčal, čo má padnúť nech padne a zdravé prežije a bude ešte lepšie...R^

0/0
23.7.2009 1:36

Ednes999

Re: Dovolím si prispieť svojim názorom.

No s tímhle z větší části souhlasím. Ono to oddalování (zvyšování propadu po kouskách) po nějaké době působí dojmem, že prostě nikde není konec - člověk ten konec nevidí, stále se oddaluje a člověk neví, kdy skončí. Takže možná to stanovení určité "nejhorší" varianty by bylo lepší. Na druhou stanu ale nevím, zda by to lidi nenechalo moc v klidu - mohli by si říkat : Stále se nic neděje, je klid.

0/0
23.7.2009 1:41

skrbling

Re: Dovolím si prispieť svojim názorom.

S Vámi navrhovaným řešením nezbývá než souhlasit. Nejhorší jsou ty snahy o záchranu podniků, které jsou tak jako tak vyřízené.

Nicméně, s těmi odhady se musím analytiků zastat. Predikce makro-čísel je velmi obtížná a i v dobách stability je dost podobná věštění z koule. V případě turbulencí jako je tato se není moc čeho chytit, takže se to upřímně řečeno víceméně cucá z prstu.

0/0
23.7.2009 2:12

Ednes999

Re: Dovolím si prispieť svojim názorom.

Pouze malá reakce k odhadům. Proč tedy téměř vždy dojde k tomu, že odhady jsou podhodnocené ? To není tím, co uvádíte. Podle mě je to tím, že odhady jsou dělány v určitém rozpětí a navenek se vždy prezentuje ta optimističtější varianta. Důvody jsou asi jasné. Nevím však, zda správné.

0/0
23.7.2009 2:38

cibich

Re: Dovolím si prispieť svojim názorom.

čo má padnúť nech padne a zdravé prežije a bude ešte lepšie......Nic ve zlém kolego,ale jako bych slyšel soudruha Husáka na sjezdu KSČ po r.68.

0/0
23.7.2009 9:25

indnes1

Re: Dovolím si prispieť svojim názorom.

Ubezpečujem ťa, že podobnosť v tomto prípade je skutočne len náhodná !!!!

0/0
23.7.2009 23:16

bambas

Tož smeruje to do rjadnej pi...

0/0
23.7.2009 1:11

marwal

jednoduchá otázka:

"Stát totiž na rozdíl od investičních výdajů nemůže sáhnout na důchody či sociální dávky." - Proč ne???8-o

0/0
23.7.2009 0:27

bambas

Re: jednoduchá otázka:

tak tak, proč ne 13tej, 14tej, nebo 15tej důchod?

0/0
23.7.2009 0:32

Ednes999

Re: jednoduchá otázka:

Protože důchody a sociální dávky jsou dány zákonem. Stát na ně tedy sáhnout může, ale pouze v případě změny zákona. Konkrtétní investiční výdaje zákonem dané nejsou. Lze je tedy měnit nebo upravit dle potřeb (pokud samozřejmě nejsou pod smlouvami apod.). Pokud se nepletu tak o většině může rozhodnout přímo vláda.

No a změnit zákony týkající se obecně mandatorních výdajů je problém. Jak všichni vidíme.

0/0
23.7.2009 0:36

Jiricek 1

Re: jednoduchá otázka:

A co ty platy různých láskopravd,poslanců,Bendů,trafikantů v senátu,poradcům poradců,zkrachovalým hudebníkům,členům správních rad-těm se také nemůže snížit plat,protože ti by chudáci bez těch 300tisíc měsíčně chcípli hlady,že ???;-D!!

0/0
23.7.2009 0:45

Ednes999

Re: jednoduchá otázka:

No dneska (vlastně již včera) Paroubek navrnul snížení platů poslanců a senátorů o 20 % a dále chce, aby se snížili platy lidem ve vrcholných funkcích podniků, kde je majoritním vlastníkem stát. Diskuze pod tímto článkem byla opravdu zajímavá a je zvlášní, že nejvíce proto tomu nadávali příznivci ODS - ostatně jak jinak. Je také pravdou, že kdo ví, jak to dopadne - asi jako vždy nijak.

Jinak nemějte až takové nadsazené představy o platech různých lidí. Zhruba 1 - 1,5 % bere více než 100 000 mesíčně. Nad 500 000 se jedná o několik set lidí.

Tím smozřejmě platy některých lidí v této době neobhajuji.

0/0
23.7.2009 0:54

skrbling

Re: jednoduchá otázka:

Nemám nic proti snížení platů poslanců, senátorů a státních manažerů, ale je to zbytečné populistické plácnutí do vody a nemá to jiný, než symbolický význam, protože úspory takto dosažené jsou nicotné. Jinými slovy, i kdyby všichni tito pracovali zadarmo, schodek bude pořád 200 mld., protože pravděpodobně bychom neušetřili ani jednu celou miliardu. V případě těch manažerů navíc akutně hrozí jejich odchod na lépe placená místa v soukromém sektoru. Jiná věc je, že z těch poslanců a senátorů si málokdo ty prachy zaslouží, ale to tady není podstatné.

Zní to možná tvrdě, ale nejúčinnější by bylo omezit o trochu sociální dávky a důchody, protože: 1) příjemců je hodně a tak i při mírném snížení dojde k relativně podstatným úsporám. 2) u mnoha zaměstnanců ke snížení mzdy došlo, je nelogické, proč by tomu u lidí pobírajících dávky mělo být jinak. Bohužel, v tuhle chvíli je to nereálné, je před volbami.

0/0
23.7.2009 2:08

Ednes999

Re: jednoduchá otázka:

O snížení platu poslanců nemá příliš cenu debatovat. Je co symbolické, populistické atd., ale prostě jenom - proč ne. Třeba to také může dopomoci k tomu, že se o těch platech a výhodách přestanou někteří lidé bavit a začnou se zajímat o podstatnější věci. Odchod manažerů - silně pochybuje. Jedna tam kde jsou mají své celkem jisté, což v soukromých firmách mít nemusejí a za druhé zájem o takto dobře placená místa je stále silně v přetlaku. Takto s tímto rozhodně nesouhlasím.

1. Omezit sociální dávky - ano, jedna z nejrozumějších cest. Ale ono nemusí jít až tak vysloveně o jejich omezení jako třeba i o to, aby jejich vyplacení bylo něčím podmíněno - cest je poměrně dost. 2. Nevím, zda tohle jde takhle jednoznačně srovnat. Omezení mezd neznamená ještě, že se lidé automaticky dostanou do finanční tísně. Při omezení dávek k tomu dojít spíše může. Neznám ale konkrétní čísla, nemohu to tedy správně hodnotit.

0/0
23.7.2009 2:36

Kopakopa

Odborník Kalousek...

No, je vidět, že pan Kalousek byl odborníkem...

Byl vyhodnocen jako "nejlepší ministr financí" - za tak "úžasné" a "reálné" odhady?

Politici jsou neuvěřitelná sbírka pitomců, ale rozumějí všemu, a jsou schopni "odborně" dělat cokoliv...

A kteří že to "nezávislí" ekonomové říkali, jak je Kalousek "skvělý"?!

0/0
23.7.2009 0:21

Ednes999

Re: Odborník Kalousek...

Zkuste si najít informace o tom, kým byl vyhodnocen jako nejlepší ministr financí a zkuste to porovnat s informacemi o tom, proč se republika zbavila určitého množství zlata a kam toto zlato putovalo.

0/0
23.7.2009 0:38

Ednes999

Re: Odborník Kalousek...

Abych zbytečně nemátnul upřesním. Kam a za jakých podmínek zlato bylo prodáno.

0/0
23.7.2009 0:39

Valhalla

NO !!!!!!!!!!!!!!!

No tak historie se opět opakuje ... Pár let "vlády" ODS a stát je opět v krizi :-(:-( Děkujeme modřiny a radši táhnětě !!!!!!!!!!

0/0
23.7.2009 0:00

vKrieg

Re: NO !!!!!!!!!!!!!!!

Takže podle tebe může za světovou ekonomickou krizi ODS ? Páni jsou schopnější než jsem si myslel.

0/0
23.7.2009 0:13

Valhalla

Re: NO !!!!!!!!!!!!!!!

Tady nikdo nepsal o světové krizi ... Tady se jedná a o republiku. ANO ODS může za tak velké dopady krize na náší republiky, protože nedokázala udělat žádná opatření aby jí zmírnila, ba dokonce se tvářila, že žádná krize republice nehrozí !!!!

0/0
23.7.2009 0:19

bambas

Re: NO !!!!!!!!!!!!!!!

souhlasim, měli donutit Německo aby začali kupovat naše zboží!!!

0/0
23.7.2009 0:23

cibich

Re: NO !!!!!!!!!!!!!!!

Chyba byla v tom že z počátku se krize hodnotila,jako krize bank,a protože u nás došlo k pádu špatných bank už v 90 tých letech,tak se nás krize nedotkne.Je to stejné,jako krize v 70 tých letech.Tehdy to prý byla krize dolaru a protože podle tehdejšího ministra financí "my dolary nemáme,tak se nás krize nedotkne".

0/0
23.7.2009 9:39

bambas

Re: NO !!!!!!!!!!!!!!!

;-D ty si hustej R^

0/0
23.7.2009 15:29

bambas

Re: NO !!!!!!!!!!!!!!!

to ještě nic není, ale podívej se jak Topolánek s Dalíkem řádili v Německu, Maďarsko, Lotyšsko a Island přivedli k bankrotu!!! ... ale neboj, hodný strýček Jyrka Paroubek, DRáth a Sobotka si omezi platy, zaplatěj všem dluhy a ještě zbyde na 13tý důchod... hurá!!! socdem is sexy ;-D

0/0
23.7.2009 0:22

l e o

To je hospodareni panecku!

;-€;-€

0/0
22.7.2009 23:51

ptáček

Safra, safra

a z čeho budou socky rozhazovat ?  Že by Standa něco střelil v USA a poslal to sem ?  Do toho ještě prasečí chřipka a to budou Vánoce ?  Ani medvěda páni poslanci nebudou  porcovat !

0/0
22.7.2009 23:33

skrbling

Re: Safra, safra

No tak to Vám garantuju, že medvěd se bude porcovat i kdyby republiku měli přivést zu Grunt. A pokud to stihnou ještě před volbama, jistě se zase dočkáme nejrůznějších "dárečků" typu pastelkovného.

0/0
22.7.2009 23:37

vojtexx

:-P

hm...a to se socanům vyčítalo a přitom ....ále, škoda mluvit..

Hlavně , že se dá vymluvit na tu kríííízi...

RvRvRvRv

0/0
22.7.2009 23:12

skrbling

Re: :-P

Milý pane, pokud dojde k poklesu ekonomiky a to nejspíš dojde, tak to není žádná výmluva, protože daňové příjmy jsou funkcí HDP. A udělat 200 mld. ztrátu při poklesu HDP o 4% je sice tragédie, ale udělat 140 mld. ztrátu v době, kdy ekonomika o 6,5% roste, je donebevolající blbost. Resp. spíše trestuhodná nezodpovědnost, neboť nevěřím, že by socani nevěděli, co dělají.

Jinak s Vámi ovšem souhlasím, mělo by se škrtat víc, aby se schodek minimalizoval a především by se mělo sáhnout na důchody a sociální dávky, kde je prostor k úsporám obrovský. Spoustě zaměstnanců letos mzdy klesly. Není důvod, proč by neměly klesnout přijmy i nemakačenkům, popř. důchodcům.

0/0
22.7.2009 23:31

ptáček

Re: :-P

No, s těmi škrty je to pravda. Teď jsem viděl jak tečou peníze nahořeR^ a žádné ovládání a odpovědnost. Taky by mohlo odejít spousta nemakačenků z úřadů. Nevím ale, proč ta nenávist k důchodcům, když celý život pracovali a berou jenom část toho co vydělávali. Každý den vidím lidi co natahují ruce k dávkám, nepracují a nejsou schopný ani uklidit po sobě ten hnůj ! Tvrdí se o nich, že jsou menšina, ale mám dojem, že za pár roků budou většinou.

0/0
22.7.2009 23:41

skrbling

Re: :-P

To není nenávist, já proti nim nic nemám, proboha. Bohužel, fakt, že celý život pracovali, je celkem irelevantní, protože ty prachy jsou prostě v čudu. Jde o obrovský balík peněz, důchody z toho tvoří podstatnou část, protože důchodců je ze všech pobíratelů sociálních dávek nejvíc. Proto snížení důchodů o relativně málo přinese velké úspory. Každopádně, cokoliv je horší než další zadlužování. Dluhová služba (úroky z dluhu) už letos dělají skoro 60 mld. a neustále rostou. Ještě pár let hodpodařit tímto způsobem a budeme ve stavu, kdy nejenže stát už nebude mít jakýkoliv prostor ke škrtání, ale už nebude z čeho platit důchody, protože veškeré volné peníze padnou jen na úroky. Jediným řešením by potom bylo zvýšení peněžní zásoby - laicky řečeno tisk peněz. Že by to vedlo k vysoké inflaci a tudíž znehodnocování našich úspor, je nabíledni.

0/0
22.7.2009 23:51

vojtexx

Re: :-P

důchodcům ???Proč proboha??

RvRvRv

0/0
23.7.2009 0:02

skrbling

Re: :-P

Výše jsem uvedl dva argumenty, není důvod se opakovat.

0/0
23.7.2009 0:14

vojtexx

Re: :-P

žáádné argumenty tam nevidím..pouze že je třeba snížit schodek....ale proč u duchodců????

Taky budeš chlapče jednou duuchodce...

0/0
23.7.2009 1:31







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.