- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Bolševik někdy chtěl konkurenci?
Co jste si zvolili to máte.
Jenze ono to je predevsim ekonomicke rozhodnuti... politika s tim nema co delat. Ani ODS nedokaze ufinancovat temer 2x drazsi dopravu se soucasnym rozpoctem ?
Mozna je na case zahodit prizemni deleni na CSSD/ODS a zacit myslet.
Myslící člověk ví, že konkurence ceny sráží VŽDY.
Aha, tak to asi nekdo te konkurenci zapomnel sdelit. Jinak by napr. SA nemohla pripravovat nabidku pro liberecko v castce 135Kc/km, ze ?
A co, podle tebe, asi udělají když s nimi, za tu cenu, nikdo nebude jezdit?
Udelaji presne to, co se pred nedavnem stalo... SA s ostudou vycouva a narkne ČD z dumpingovych cen. Veolia a Arriva v soutezi zustava. Krajsti urednici objednaji zase u ČD, protoze da nejnizsi cenu (90Kc/km). Tato cena je vsak o dost vyssi nez ta, za kterou se tam jezdilo doposud (65Kc/km). To je pro kraj problem a proto resi jak omezit pocet spoju. Ostatni kraje tedy radeji prodlouzi soucasne smlouvy s ČD, protoze vyberove rizeni pro ne znamena, ze ČD si reknou o vice penez.
Pokud chces zacit jezdit a musis zacit od zacatku, tedy komplet nakoupit nove vozy, tak se pravdepodobne s cenou pod 130Kc/km nedostanes. Naklady jsou pomerne presne dane. ČD mohou jit pod 100Kc/km protoze zacnou jezdit s tim co maji a do obnovy pujdou postupne. To je cele kouzlo.
Každý začátek je těžký a (zjednodušeně řečeno) žádný podnikatel nemůže začít nákupem luxusního paláce pro sebe. V tom to je, stejně jako v základním kapitálu, protože počáteční ztráta je předpokladatelná. (Jiná otázka je nakolik (a za kolik) vznik konkurence blokují nadřízené orgány.) Ale podnikání bez rizika prakticky neexistuje. Při tvé filosofii bychom stále měli jeden druh chleba, televizoru atd. Konec.
Ale to neni z me hlavy, ja jen velmi zjednodusene nastinil soucasny stav. Pritom zamerne nehodnotim, jestli to je dobre, nebo spatne.
Na hodně tratích jezdí těch vlaků až moc, a vlak s deseti lidma nemá cenu vypravovat. Je sice hezký, že i těch deset lidí se dostane v tu dobu co chce na to místo co chce, ale za jakou cenu. A třeba rychlíky z Prahy na Moravu, to je jasný příklad. Je jich tam víc než je potřeba. Pak už by šlo zaplatit i 150 za kilometr a ještě by se ušetřilo.
Jo, je to problem, jenze ta "zakladni" dopravni obsluznost je dana ze zakona. Tedy bud "to" odveze vlak, nebo bus. Kdyz jim nezajistis cestu do prace, nebo do skoly, tak mas vetsi problem. A pokud urcitou cast trasy (treba jen 1/2) je vlak obsazen, tak uz to autobusem nenahradis. Pritom pri zpatecni ceste vlak poveze treba jen vzduch.
Problem v krajich je, ze tam rozhoduji urednici a politici... ale nemaji odborniky na dopravu... tedy jsou napr. schopni objednat na stejny cas autobus a vlak po stejne trase... Duvody netusim.
Jinak "rychlíky z Prahy na Moravu" mohou byt jasny priklad, ale to objednava stat. Tedy rozhoduji o tom jini urednici a plati to jina kasa.