Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Deset mýtů a polopravd o životě v socialistickém Československu

Sedm set tisíc lidí volilo při posledních volbách KSČM, minimálně dvojnásobek lidí občas vzpomíná, jak se mělo za socialismu dobře. V drtivé většině to ale neodpovídá realitě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

vit.kucik

Jeden z nejužitečnějších....

... a nejtrefnějších článků, které jsem poslední dobou četl..byť se zpožděním...:))

0/0
22.1.2010 15:30

cptpravos

snuska polopravd i lzi.

asi jsem zil v jinem state.Podobne clanky jsou vymivani mozku.Podotykam,ze jsem vzdy byl antikomunista.Nejvic me vadi,ze prvni se zrusil zakon o rozkradani,potom se vse rozkradlo a nakonec prijal zakon o nedotknutelnosti majetku.To o necem svetci.

0/0
10.12.2009 10:54

kolemjdoucí

Je vidět, že dva malí autůrci neví, jak byl levný nájem

co dodat? Nájem a položky na bydlení jsou dnes významnou částkou , dokonce IKEA přitvrdila - již žádné lidové ceny ... nelze přece jen přepočítat ceny, je nutno vycházet z jakéhosi spotřebního koše, milí žurnálisti

0/0
13.11.2009 3:55

petyo

Re: Je vidět, že dva malí autůrci neví, jak byl levný nájem

A co pořadníky na byty? Nic?

0/0
13.11.2009 10:14

podotek

a dnes zase máme místo výstavby nájemních bytů

losování o pár volných (rovněž ze sáhodlouhého seznamu), případně "tržní" soutěž o nejvyšší nabídnutý nájem.

Pokud se někomu poštěstí a lichvář mu udělí hypotéku, stane se tento doživotním otrokem, který může o "svůj" majetek kdykoli přijít (nemoc, nezaměstnanost).

Krapet jiná situace než při čerpání 1 % úvěru na 30 let ...

http://web.mvcr.cz/archiv2008/sbirka/1969/sb06-69.pdf

0/0
13.11.2009 21:28

podotek

No, třeba ty pásy byly mimo město

povinné už dlouho před r. ´89 a také by se mohlo upustit od sveřepého tvrzení, že u nás lidé běžně pobírají 20 000 čistého.

Pivo se nepasterizovalo (dnes tak činí jen menší pivovary) a proto se mohlo za

A co se týče ekonomiky, je lepší umělá zaměstnanost či dovoz levných gastarbeiterů a "autentická" nezaměstnanost domorodců ?

http://www.blisty.cz/2009/7/22/art48053.html

0/0
13.11.2009 2:39

Tři králové

Propásli jsme šanci

Když čtu podobné články, mám vždy určitý pocit, že jsem někam manipulován. Že si mám uvědomit, že tehdy to bylo špatné a dnes je to báááječné. s tím nesouhlasím. myslím si, že tehdy to vážně stálo za ...nic, proto taky přišla revoluce a s ní i statisíce lidí v ulicích, ale pak se to nějak porouchalo, spousta vyžírků, včele s oběmi Václavy tuto zemi-její směřování-otočili zase špatným směrem. Prostě si myslím, že tenkrát to nebylo dobré, ale někdy kolem roku 1991-1993 jsme propásli šanci něco dobrého začít (zasadit) a tak ˇjsme nahradili jedno zkažené jídlo jiným, trochu méně zkaženým. Bude muset přijít nová generace, a ta snad svoji šanci nepropásne. Nevím, netuším, na jakém principu by měla ta správná doba být. jestli na křesťanském, nebo na principu vzájemné úcty, jenom vím, že komunismus (socialismus) je k ničemu, stejně tak jako náš ranný kapitalismus, tedy zřízení, jaké měli v Anglii někdy kolem roku 1870.

0/0
12.11.2009 21:43

petyo

Re: Propásli jsme šanci

Šance se propásla nejspíše proto, že v v letech 91-93 tady chtěl každý budovat něco mezi socialismem a kapitalismem. Jediný kdo to měl v hlavě v pořádku byl právě Klaus. Bohužel neměl v parlamentu nikdy pořádnou sílu prosadit opravdové reformy.

0/0
13.11.2009 10:18

kontrola_nemocnych

ja bych to shrnul na dva problemy

1, dneska je bydleni neskutecne a nehorazne drahy 2, dnesni potraviny nejsou vesmes k zradlu . to ze je levna elektronika je spis dusledek toho ze ona je levna i v pomeru k tehdejesi dobe, tj , klesla svetove dolu. zlepseni je ze si muzem plkat na internetu co chcem a myslet si ze az budem mit ty prachy ak nam je dovolej utratit na dovoleny.

0/0
12.11.2009 21:25

jirkajina

a co 10 mýtů o kapitalismu?

Deset mýtů a polopravd o životě v kapitalistickém Česku: 1) Máme demokracii (ale podplacenou ;-D)

2) Kupónová privatizace se povedla (jo, byla opravdu povedená;-D)

3) Václav Klaus je génius a zakladatel kapitalismu (a podle toho to taky vapadá;-D)

4) Občan se dovolá svých práv (možná jednou na lampárně;-D)

5) Každý si může říkat, co chce (ale nikoho to nezajímá;-D)...

0/0
12.11.2009 19:26

jeenedobik

Re: a co 10 mýtů o kapitalismu?

Ještě jsi veterinář v Semilech?;-)

0/0
13.11.2009 7:54

dwarf

Z poslední věty je patrné,

že autoři článku, si nedokážou představit, že by ve stáří mohli být zdraví a spokojení. To je dost smutné, když vezmu v úvahu, že svým postojem člověk formuje realitu ... :-(

0/0
12.11.2009 18:12

packa1

Dobry clanek

Ale povinost pripoutat se v aute byla i pred 1989

0/0
12.11.2009 17:28

dwarf

Re: Dobry clanek

Ano, ale jenom mimo město. To ty mladíky možná zmátlo ... ;-D

0/0
12.11.2009 18:09

sámvelkýmao

no

Myšlení českýho zabedněnce v roce 1970 je totožný s myšlením toho samýho v roce 2009.V tom jsme se dopředu nijak neposunuli.BOHUŽEL.........................;-D;-D;-D

0/0
12.11.2009 16:20

Hrustic

Re: no

To je prece jasna vec. Chce to vymenu mysleni = generace .....

0/0
12.11.2009 17:46

brnl

Re: no

To je pravda nekritických fanatiků co jásali vždycky nad tím stávajích režimem těch bylo v každé době hafo.

0/0
12.11.2009 18:14

kenitsok

Re: no

Totožné je i myšlení redaktorů, zavděčili se najitelům a jsou poplatní režimu.Taky stejné.Ještě o příživnictví, aby alespoň něco bylo na peravou míru. Povinnost pracovat nebyla , stíhán byl pouze ten, který žil příživnickým nekalým způsobem .Mnoho již osvětlilo více diskutérů. Pravda je také, že se opomíjí zdravotnictví, poplatky za služby, veřejné parkování atd.atd.Nemá cenu ani na tento jednostranný vlezdopr.....článek reagovat. Zkuste vymyslet něco objektivníého, jinak si s tím můžete krmit večer svoje modré děti.

0/0
25.11.2009 19:04

P.spk

Srovnávání nesrovnatelného

Neměl jsem rád komunistická srovnávání tehdy barevných socialistických výrobků oproti černobílým starším výrobkům z dob 1.republiky, protože to bylo nefér.......bohužel, i dnes se takto srovnává, srovnávat Škodu 1000MB z dnešní fábií je stejná prasárna......

0/0
12.11.2009 16:00

Vins

Re: Srovnávání nesrovnatelného

Není to jenom prosté srovnání hodnot. je tam srovnání kám to všechno směřovalo. Dnešek a 1. republika směřovala k prosperitě a komunismus k bankrotu. Na Kubě i v Severní koreji lidé hladoví a nemají ponětí o okolním světě. je to nefér.

0/0
12.11.2009 22:34

brnl

Re: Srovnávání nesrovnatelného

No to je úsměvné, tak tehdá se žádné dluhy nedělaly a prý to směřovalo k bankrotu a dneska se dělají dluhy naprosto šílené a směřuje to k prosperitě.

No to je opravdu svazácké vidění světa. :-)

Jenom tak na okraj u nás určitě nikdo nehladověl, to je jako házet na kapitalismus že v Africe kde ten kapitalismus také je se umírá na hladomory.  

0/0
13.11.2009 6:47

petyo

Re: Srovnávání nesrovnatelného

A co dluh na infrastruktuře, co dluh na investicích, co dluh na nemovitostech? Prý tenkrát se dluhy nedělali. Srovnej dálniční síť v Československu a v SRN. To kdyby měli komunisti budovat, tak jsou bez peněz už v roce 1975. To je obrovský dluh co nám tu po komunistech zůstal a ze ketrým se do dneška vyrovnáváme.

0/0
13.11.2009 10:22

brnl

Re: Srovnávání nesrovnatelného

No tak když si vezmeme tu nejpodstatnější část infrastruktury což je energetická soustava tak ta byla předána ve velmi dobré kondici, elektřiny dostatek a rozestavěný Temelín a z tohohle profitujeme ještě dneska protože ty nejhorší uhelné zdroje se mohli odstavit a elektřiny je přebytek.

Rovněž ty silnice třeba byly přiměřeně hustá síť a vcelku v solidním stavu,  nevím nic o tom že by tady byly problémy s nákladní dopravou v tom smyslu že by nebylo po čem jezdit.

Po komunistech tady zůstal obrovský majetek který nasyslili, kdyby se tohle nerozkradlo tak za to máme dálnice do každé vesnice. :-)

0/0
13.11.2009 11:29

brnl

Zajímavé jak zajímavě se vypořádali s tím "mýtem"

"Měl jsem jistotu, že nepřijdu o zaměstnání"

Ta zcela odbočující argumentace mě připadá zcela stejná jako když nějaký antiami mozeček začne básnit jak jsou američani zlý, protože vyvraždili indiány a odjakživa vedli samé agresivní války.

On ten stav že nějaká práce se našla pro každého to výhoda oproti dnešku určitě byla, to se nedá okecat žádnou demagogií a žádným odbočováním, zatímco za komunistů i nepřizpůsobivé komunity se museli živit prací dneska už leckde ve druhé generaci parazitují na systému a plodí ve velkém další potomky které vychovávají k dalšímu parazitování. Také se v tom článku taktně zamlčelo že tehdá nebyla žádná diskriminace ani matek ani zaměstnanců přes 50 let.

0/0
12.11.2009 15:56

petyo

Re: Zajímavé jak zajímavě se vypořádali s tím "mýtem"

Dá se "okecat". Zlividovalo to totiž konkurenční prostředí na trhu práce. Nějaká nízká nezaměstanost je totiž pro ekonomiku vždy pozitivní.

0/0
13.11.2009 10:24

brnl

Re: Zajímavé jak zajímavě se vypořádali s tím "mýtem"

Na druhé straně je velmi negativní když tady určití parazité mohou celý život vykládat že práce pro ně není, pobírat sociální dávky a plodit tady další a další hejna parazitů, tohle bych řekl že dlouhodobě zásadně ohrožuje celý stát, tady nám je prd platné že malá nezaměstnanost je pro ekonomiku prospěšná.

0/0
13.11.2009 11:32

brnl

Vcelku nechápu kde vzali tu lež že se tady

v r. 1989 něco hroutilo.

Hroucení něčeho to obvykle začíná tak že není dost peněz na utrácení, začne se půjčovat až se jednoho dne ekonomika a finance zhroutí.

Opravdu nevím že by bolševici měli někde nějaké dluhy spíš bylo hodně a hodně pohledávek i v CCCP atd., šílené dluhy máme dnes  a  jestli se s tím něco nezačne dělat tak to teprve poznáme co to ta zhroucená ekonomika a zhroucé finance jsou.

To s tou hroutící se ekonomikou za bolševiků to je evidentně jeden z dnešním lživých mýtů.  :-)

0/0
12.11.2009 15:44

Hufo

Re: Vcelku nechápu kde vzali tu lež že se tady

jo, tak když je to mýtus, tak proč soudruzi na jaře 1989 probírali v tehdejším federálním parlamentu, že je problém s ekonomikou, že perestrojka se moc nepovedla? projevy si najdi na internetu.

0/0
12.11.2009 17:29

brnl

Re: Vcelku nechápu kde vzali tu lež že se tady

Problém s ekononomikou byl v důsledku toho rozpadu "tábora míru", když ekonomika je stavěná na obchodování v "táboře míru" tak když se najednou má obchodovat do ekonomik na úplně jiné technické úrovni tak je holt problém.

Klasika to bylo s východníma Němcema když oni ze dne na den od nás přestali odebírat všechno tak s takovýmhle šokem s odbytem by se těžko vyrovnávala i ekonomika USA.

0/0
12.11.2009 18:13

Hrustic

Nekteri mi tu pripominate:

"Dneska je vsechno horsi. To tehdy, to bejvala tma!! " ;-D

0/0
12.11.2009 13:31

SPNB

je nějaká pointa toho článku

Je nějaká pointa toho článku?

Článek můžeme pojmout  jako sociologicko-ekonomický rozbor od autorů jímž chybí ekonomické vzdělání a všeobecný přehled.

Svoboda slova by si od autorů zasloužila větší úctu. Tento článek je napsán ve stylu Rudého práva před 20 lety.

0/0
12.11.2009 13:07

brnl

Re: je nějaká pointa toho článku

Přesně tak, nikdo se nechce vracet do minulého režimu ale touhle bolševickou jednostranností a neobjektivitou se tam páni redaktoři vrátili.

0/0
12.11.2009 15:23

wencap

Re: je nějaká pointa toho článku

Jsou to fakta, žádná neobjektivita. Sám si tu dobu dopře pamatuji, protože jsem tenkrát vydělával - nevydělával.

0/0
13.11.2009 0:26

brnl

Re: je nějaká pointa toho článku

No ty podjaté plky to jsou jasná fakta např.

"Každý měl práci" Měl jsem jistotu, že nepřijdu o zaměstnání"

Vyvrácení mítu: To je pravda, každý musel mít zaměstnání jinak by skončil ve vězení. Ale to neznamená že každý pracoval nebo měl dobrý plat.

Normální člověk by řekl že to nebylo špatné že se tenkrát našla práce pro každého a že nikdo se celý život nemohl válet doma na sociálních dávkách, dokonce i kriminálníci nemohli ležet a posilovat kondici na další zločiny ale museli makat jak barevní. Proč o téhle evidentní výhodě která tehdá byla mluvit jako o nějakém mýtu a psát o tomto takovéto odbočující  plky a dokonce nepřímo tvrdit že snad dneska každý ten dobrý plat má.  :-)

0/0
13.11.2009 6:42

vovov

Ale, ale .....

.... chlapečci redaktorští, za tzv. komunismu  (přesněji však řečeno reálného socialismu) jste sotva chcali do plínek a teď děláte téměř jakoby vědecké rozbory. Ve skutečnosti jsou však vaše výplody plné lží a polopravd !

0/0
12.11.2009 11:59

Andee

Re: Ale, ale .....

Jasně soudruhu. Kupředu levá !!!!:-P

0/0
12.11.2009 12:39

DIVIX

Re: Ale, ale .....

Možno sú redaktori mladíci, ale sa trafili . Na 99% je to pravda.

0/0
12.11.2009 12:51

sámvelkýmao

Re: Ale, ale .....

Pravda leda tak jejich,za kterou jsou placeni.;-D;-D;-D

0/0
12.11.2009 16:22

Hrustic

Re: Ale, ale .....

Na vecne argumenty nebo priklady se asi nezmuzes, co? :-/ Rv

0/0
12.11.2009 13:10

packa1

Re: Ale, ale .....

Tak napis kde lzou.

Dnes se to muze narozdil od vasich casu.

0/0
12.11.2009 17:29

brnl

Ten článek není přesný

ale velmi nepřesný a demagogický, jednak se tam operuje s dnešní průměrnou mzdou což se nedá srovnávat s tehdejší, protože tenkrát ten průměr tak zásadně nezkreslovali převysoké mzdy a potom tam zcela zapoměli porovnat tu nejzásadnější položku a to je bydlení, náklady na bydlení pro toho co nezprivatizoval za směšnou cenu bydlení po bolševikách vzrostly cca 30x.RvRv

0/0
12.11.2009 11:57

jardelik

Re: Ten článek není přesný

tak ten clanek se taky nezabyva pravdami, ale myty a polopravdami. Proto tam taky bydleni nezahrnuli.

0/0
12.11.2009 13:29

wencap

Re: Ten článek není přesný

Za komunistů se na byt od podání žádosti čekalo 30 let - a byla to jediná možnost.

0/0
13.11.2009 0:30

Hrustic

Re: Ten článek není přesný

Clovece, precetl jsem si kousek diskuze aty jsi jako zaseknuta deska.

Ano, trzni najemne je vysoke - a to hlavne diky pretrvavajicimu reliktu komunismu - regulovanemu najmu. Az se soudruzi z KSC a CSSD prestanou branit, zmeni se to.

Stejne se ale muzes prestehovat kam chces, do jak velkeho bytu chces = existuje trh!!! Ikdyz zatim pokrouceny rehulaci.

0/0
12.11.2009 13:30

brnl

Zdá se že zcela modře zatažíno

Jestli o tom nevíš tak deregulace už dost pokročila, kdyby nebylo Topolánkovic "pravicové vlády" která letos tu deregulaci zbrzdila a odložila na další 3 roky tak už příští rok bylo prakticky skončeno.

Úsměvný fanoušek ODS který přes modrý závoj nevidí fakta, ten zákon o té dost rychlé a drastické deregulaci ten vytvořili a prosadili ČSSD, ten kdo tenhle zákon letost zatípnul to byla Topolánkovic "pravicová" vláda.

Jinak jestli čteš noviny tak ani po úplné deregulaci se neočekává že tržní nájemné nějak zásadně klesne, maximálně o drobné.  

0/0
12.11.2009 15:21

Hrustic

Re: Zdá se že zcela modře zatažíno

Ne, to opravdu nevim! Prosadili ted zase odklad v ramci kroku "proti krizi" - to je esmevne tema na jinou diskuzi. Si o tom promluv se soudruhem Kreckem 0 asi ti nepotvrdi, ze tenhle relikt uz mel byt zruseny minimalne pred 10 lety :-P

A to, ze me za jiny nazor hned oznacis jako "fanouska ODS" mi staci jako signal, ze diskuze nema cenu Rv

0/0
12.11.2009 15:39

brnl

Re: Zdá se že zcela modře zatažíno

Jo tak zatípnutí deregulece nájemného to je protikrizové opatření:-), hele a jak takovéhle opatření vlastně stimuluje tu ekonomiku aby se z té krize dostala. ?8-o

0/0
12.11.2009 15:48

Hrustic

Re: Zdá se že zcela modře zatažíno

Samozrejme, ze neni - proboha!!! Ale kdyz tam jsou ti pitomci pod stejnou zaminkou schopni nacpat nesmysly jako srotovne nebo 13. mini-duchod, tak zamrazeni deregulece je proti tomu cajicek pro batolata. Hlavne s tim ohledem, ze deregulace ma zpozdeni nejmin 10 let!

0/0
12.11.2009 17:44

ZEROVAN

Máš pravdu

Kadrový dělník s rudou knížkou dělal od šesti do dvou. Měl průměrný plat. Ve fabrice si nakradl materiál na fušky. Z fušek si postavil barák který má dnes cenu 8 mega a ještě stačil postavit dětem. A pak že to nebyly zlatý časy.;-D

0/0
12.11.2009 15:29

papulin

Re: Ten článek není přesný

Pravda je v tom, že tenkrát se do průměru platu nezapočítávali výnosy politických špiček (protože nikdo nevěděl kolik měli) a také jak už bylo řečeno, skoro všichni brali stejně. Takže skoro každý měl průměrný plat. Kolik procent obylatel dnes bere průměrný plat (24,000 Kč!!) ????

0/0
12.11.2009 17:55







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.