Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Dreamliner po testovacím letu úspěšně přistál, zkoušku zkrátil déšt

Stroj, který má změnit létání po světě, se po letech zpoždění dočkal velké premiéry. Boeing 787 Dreamliner se vznesl k prvnímu letu z letiště Everett nedaleko amerického Seattlu. Testovací let měl původně trvat čtyři hodiny, kvůli vytrvalému dešti byl ale letoun ve vzduchu o hodinu méně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

james.blond.007

A ten češťyn zase dostává na pr*el!

Jsem zvědav, kdy mi ten příspěvek cenzor smaže ;-)

0/0
21.12.2009 11:57

ufoun

no taky ma zpoždění...

... a hlavně že se tu všichni smali A380 že má zpoždění, byl to hlavní údaj zpráv vždy, když se o něm mluvilo, nikdo to tam nezapomněli napsat nebo to vypíchnout. a tady najednou to nikomu nevadi ,a hlavni je jak je to užasny letadlo, a co bude až bude ;-) :-D

0/0
18.12.2009 23:41

BedlamW

Re: no taky ma zpoždění...

Ty asi delas vratneho v Airbusu,ne?!;-D

0/0
19.12.2009 3:31

RadekPPP

Re: no taky ma zpoždění...

Nemusí dělat pro Airbus, aby si vzpomněl na zoufalou mediální kampaň Boeingu a reklamy plné "realisticky" popojíždějících a lítajících Dreamlinerů zrovna v době kdy první A380 začal komerčně lítat (2007). Hlavně ČT jim to u nás žrala...

Tou dobou jsem byl zrovna v Seattlu - a ve fabrice v Everettu jsem ten jejich jediný "lítající" zázrak viděl na vlastní oči (focení povolené nebylo). Fyzicky byl ještě v 5 kusech, v poloprázdné hale. V "muzeu" měli vystavený model kabiny - v článku je na optimistickým obrázku část první třídy, zatímco ekonomická s odlehčenejma sedačkama ala makro vypadá, jako by si ty krátký 3-centimetry široký područky vypučili ze staré Karosy. Trup byl ani ne centimetrovej italskej kompozit (vivat kosmické záření, v kabinách budou asi rozdávat opalovací krémy), okýnka byly sice mírně vyšší než u normálních letadel ale pořád v podstatě prd kvůli kterýmu se zhorší pevnost draku...

0/0
19.12.2009 21:04

RadekPPP

Re: no taky ma zpoždění...

...Nejhorší ale bylo, když jsem letos v září slyšel jistého Dr Stöplera od Fraunhoferů lamentovat nad bídnou kontrolou kvality při kladení vrstev, protože víc než 50% již dodaných dílů podle jejich kontrol nesplňuje konstrukčně požadované parametry (takže reálná bezpečnost bude ne 3, ale trošku míň - stejný problém se sice týká i A380, ale v podstatně menší míře...).

Takže Sorry, ale Boeing se kterým si až doteď netroufli letět má v tomhle ohledu skluz jak kráva, díky poloviční kapacitě oproti Airbusu mu nepomůže ani poloviční spotřeba. A než se za řekněme 5 let ověří že v turbulencích vydrží mávat křídly dýl než kdyby byl z hliníku (před 14 dny jsem jednu hezkou horskou dráhu zažil nad zálivem sv. Vavřince), tak si budu letenky pro jistotu kupovat u aerolinek co lítají na něčem jiným...

0/0
19.12.2009 21:05

BedlamW

Re: no taky ma zpoždění...

Ty budes odbornik, jak pojd na mne z boku!!;-D

0/0
20.12.2009 6:22

Vedoucí bez kolotoče

Re: no taky ma zpoždění...

Jako odbornik bys mohl vedet, ze Airbus A380 je stroj, ktery je rentabilni jen pri obsazeni 87% a vice sedadel, aby se zaplatil jeho let. U Boeingu 787 je capacitancy revenue 52% sedadel a je tak nejuspornejsim strojem na letovou hodinu, u Boeingu 767 je to priblizne 71%. I z tohoto duvodu v dobe poklesu letecke prepravy spousta puvodnich zajemcu obejdnavky na A380 zrusila. B787 se prosadi jednoznacne na jak dlouhych, tak i strednich tratich, zatimco A380 bude rentabilni jen na narvanych stredne dlouhych spojich.

0/0
20.12.2009 15:30

jakub7

Re: no taky ma zpoždění...

A konfigurace nehraje roli? Nebo by se nehodila do tve hry s procenty?

0/0
20.12.2009 19:38

sarumánek

hezký pokus o PR, ale...

A co je na tom tak revolučního? Takové a podobné lehké materiály používá NASA i Pentagon už řadu let, akorát je to hrozně drahé, takže se to zatím komerčně nevyplatilo. Jak to "změní létání"?!? Prostě je to letadlo, které má menší spotřebu a je docela hezké, to je asi tak všechno... Předpokládám, že ceny letenek zůstanou i přes tyto velké úspory stejné nebo i vyšší, protože samotné letadlo stojí více než ta běžná, že...

0/0
17.12.2009 11:08

qsilence

Re: hezký pokus o PR, ale...

Něco si o tom přečti a pak vynášej soudy.  To letadlo se téměř v ničem nepodobá soudobým strojům. Je to obrovský skok dopředu a podle mě tím správným směrem. To není jako že místo jednoho plechu vyrobili desku z kompozitu a tu tam plácli. To má trup bez jedinýho nýtu. Trup je sestavený z válců, které byly vyrobeny jako jeden kus. Žádná hydraulika poháněná turbínami. Všimni si úplně novýho koceptu křídla. To letadlo vypadá jak větroň. Tohle tu zatím ještě nebylo. Příště, až zase budeš házet desetitisíce hodin výzkumů a práce pod stůl, tak se nejdřív zamysli...

0/0
17.12.2009 15:29

grimosa

Re: hezký pokus o PR, ale...

sorry, ale porad to daleko vic pripomina klasicke letadlo nez vetron, z vnejsiho vzhledu tedy zadna revoluce.

Pokud vim, tak kompozitni materialy se uvazovaly v letectvi uz 30, 40 let zpet. Hlavni duvod proc se zatim zadna velka letadlo z podobnych materialu nedelaji jsou dva.

1 - odpad, kazde letadlo jednou doslouzi, hlinikove pak stoji nekolik let na hrbitove letadel nekde v pousti. Jakmile na nej dojde rada tak se hlinik snadno recykluje. Boeing 787 je z 50% z uhlikovych kompozitu, kde recyklace je velice nakladna.

2 - bezpecnost v pripade uderu blesku. U klasickeho letadla kovova kostra funguje jako Faradayova klec. To je taky jeden duvod proc udeleni letove zpusobilosti se porad odklada.

0/0
17.12.2009 21:29

qsilence

Re: hezký pokus o PR, ale...

Z vnějšího vzhledu je to éro rozpoznatelné na první pohled. Žádné současné doprvaní letadlo tenhle stroj nepřipomíná. Zvlášť v letu. Všimni si prohnutí křídel, který jsou daleko štíhlejší, než je u sučasných dopravních letadel obvyklé (odtud to srovnání s větroněm). Trup má úplně jiný čumák. Kabina plynule navazuje na trup. Není u ní žádný zlom. Motory mají značně přepracované tvary.

1. Dá se spálit. Je to energeticky výhodnější, jak recyklace kovů.

2. Bezpečnost se bude muset hodně řešit. Lamináty výborně hoří. Nedofirmují se, ale štípou a lámou. Ale i přes tyto nevýhody se dnes vyrábí mrak letadel, která jsou kompletně z laminátu (včetně hlavních nosníků, kovové jsou jen rozebíratelné spoje). Uhlík je vodivý. Zatím se neprokázalo, že by takový letadlo nepřežilo úder blesku. Podle mě je třeba testovat, než začneme šířit paniku. A i kdyby testy vyšly negativně, dokážu si představit nějakou fólii, dráty přidané do laminátu, které by daný problém řešily.

0/0
18.12.2009 10:20

ufoun

Re: hezký pokus o PR, ale...

no ja videl na discovery jeden dil leteckych nehod, pad vrtulniku v bouri...a zavinila to uhlikova vrtule, protoze d oni to prastilo a pekne to zacalo horet a sel do more... nastesti to prezili, ale museli pak predelavat vrtule, museli je tusim nejak obalit...

takze snad soudruzi neudelaji nekde chybu

0/0
18.12.2009 23:37

BedlamW

Re: hezký pokus o PR, ale...

Ohledne blesku je to letadlo vyresene, protoze uvnitr materialu je vlozena po celem obvode kovova mrizka, ktera je vodiva.......R^

0/0
19.12.2009 3:35

RadekPPP

Re: hezký pokus o PR, ale...

Sorry, ale nějak jsem si nevšimnul - Ale možná že už si na to Boeing licencoval ten príma vodivej hliníkovej lak, co bejval na Zepellínech ;-D

0/0
19.12.2009 21:07

BedlamW

Re: hezký pokus o PR, ale...

Nejak jsem si nevsimnul.......;-D To ze jsi Boeing 787 videl nekde z dalky na vlastni oci, neznamena ze si musis vsimnout co je uvnitr materialu! To bys musel rozrezat trup, aby sis toho vsimnul!;-)

0/0
20.12.2009 6:24

RadekPPP

Re: hezký pokus o PR, ale...

Fajn - pilku jsem v ruce neměl, ale řekněme že na rentgenu bych si toho nejspíš všimnul...

0/0
20.12.2009 13:42

BedlamW

Re: hezký pokus o PR, ale...

Je to tam. Ver mi.;-)

0/0
20.12.2009 14:33

barbudo

Re: hezký pokus o PR, ale...

... to jako blesk poběží vnitřkem potahu a nijak ho nepoškodí ... hmm ...

0/0
21.12.2009 12:27

BedlamW

Re: hezký pokus o PR, ale...

Presne tak.:-)

0/0
21.12.2009 12:30

grimosa

Re: hezký pokus o PR, ale...

hmm, tak nevím ale mi 787 připomíná docela normální letadlo, zas tak velký rozdíl to není. Treba takový Concorde ci 747 ci A380 proste poznáte na první pohled, i kdyz jste kilometr daleko. Motory jsou stejné jako všude jinde až na malý detail na jejich konci, obloučky. Kabina přechází plynule u všech letadel. Trošku jiný je pouze čumák.

1 Recyklace je problém, uhlíkové kompozity zrovna dobře nehoří!

2. bezpečnost, souhlas. Nedají se vytvořit deformační zóny, praská a vznikají nebezpečné úlomky = proto nenejde ani mnoho aut vyráběných z plastu, poslední byl tuším Trabant.

3 Mraky letadel z laminátu určitě nelétají. Z laminátu se vyrábějí pouze kluzáky a ULL letadla tzv létajicí sportovní zařízení, což je ale úplně jiná kategorie. Neexistuje ale dopravní civilní či vojenské letadlo, které by bylo celé z plastu!

0/0
21.12.2009 9:23

kladivar

Stroj ktery zmeni letani ve svete

8-o no potes koste. A jak bude nove letani vypadat?

0/0
17.12.2009 8:49

Lukke-Luk

Re: Stroj ktery zmeni letani ve svete

Mám pocit, že ty to nikdy nepoznáš.

0/0
18.12.2009 18:12

ctenar

Nečtěte tyto kraviny, jsou závažnější věci

http://www.blisty.cz/2009/12/16/art50330.html

0/0
16.12.2009 8:54

Glock bez -e

Re: Nečtěte tyto kraviny, jsou závažnější věci

Tak utíkej spasit svět, my si tu zatím budeme plácat játra plkáním o letadlech.

0/0
16.12.2009 9:34

Jiri Kram

Re: Nečtěte tyto kraviny, jsou závažnější věci

R^

0/0
17.12.2009 0:24

Jiri Kram

Re: Nečtěte tyto kraviny, jsou závažnější věci

ne kazdej zije jen politikou a tak misto placani pod clankama o letadlech bys mel najit nejakej politickej, je jich tady dost. Cau.

0/0
17.12.2009 0:24

james.blond.007

Re: Nečtěte tyto kraviny, jsou závažnější věci

jdi se s tím vycpat, mě už ta šaškárna nezajímá

0/0
21.12.2009 11:51

BedlamW

jj

Krasne letadlo.R^

0/0
16.12.2009 8:20

loginname_

Re: jj

Je hezčí, ale nejhezčí je pořád (dnes už muzejní) Concorde...........V

0/0
16.12.2009 8:54

Flynn

Re: jj

Nejhezcich by bylo - SE71 Blackbird, P51 Mustang, Me-262 Schwalbe, Comet, Caravelle...

0/0
16.12.2009 8:57

barbudo

Re: jj

... Z50, L200 ...

0/0
16.12.2009 9:01

Glock bez -e

Re: jj

Ty ne, najdou se daleko hezčí éra.

0/0
16.12.2009 9:28

barbudo

Re: jj

... Z50L je nejkrásnější ze všech ...

... a taky krásně lítá ... hmm ...

0/0
16.12.2009 13:08

qsilence

Re: jj

A když ho hodíš do vody, tak i krásně plave :-)

0/0
17.12.2009 15:32

Glock bez -e

Re: jj

Mosquito :-P;-)

0/0
16.12.2009 9:36

MAČKA 1

Re: jj

Když jsme u těch dopravních letadel, co takhle Lokheed SuperConstelation? Něco z Dreamlineru mi ho připomíná.

0/0
16.12.2009 9:46

Jiri Kram

Re: jj

Moje top 5: P-51 Mustang, Spitfire, Fw-190, F-16 Fighting Falcon, F-18 Hornet

0/0
17.12.2009 0:27

Guderian

Re: jj

Spit...jednička a pak devítka se starší kulatou směrovkou...:)

0/0
16.12.2009 11:09

BedlamW

Re: jj

Dokonce jsem se v Concordu prosel, ale bohuzel jsem neletel. Zarazilo mne, jak je to male a nepohodlne letadlo pro cestujici. Vsechno strasne stisnene a male.

0/0
16.12.2009 12:03

Ghost47

Re: jj

Tohle mě taky trochu překvapilo, že tam bude míň místa jsem čekal, ale že až tak moc... Na druhou stranu to letadlo zvládalo cestu do Ameriky rychleji, než dá Pendolino trasu Praha - Ostrava, a to za trochu nepohodlí spoustě lidí stálo :-)

0/0
16.12.2009 13:31

fuji

Úvodní fotka

To je zvláštní, včera jsem viděl tu samou úvodní fotku, ale bez toho letadla nad Dreamlinerem...

0/0
16.12.2009 8:17

webmysh_evo_II

Zajímavé srovnání.

To je jak poměřovat Neoplan Jumbocruiser a nějakou příměstskou karosu.;-D

0/0
16.12.2009 8:06

Glock bez -e

Re: Zajímavé srovnání.

éro jako éro .... ;-D

.

P.S. A380 je opravdu monstrózní dílo. Viděl jsem loni na wlastní bulwy.

0/0
16.12.2009 8:14

webmysh_evo_II

Re: Zajímavé srovnání.

Toš to já tak max. na jůtjůb;-D Musí to být neskutečný řev, když se to rozjíždí po dráze.

0/0
16.12.2009 8:21

Glock bez -e

Re: Zajímavé srovnání.

Farnborough 2008 - řev byl takový, že i přes prsty v uších mi v hlavě dunělo. Bez prstů mne v uších bodalo ... a to ani nezmiňuji trávu a kamínky ve vzduchu (ranvej je tam úzká, takže vnější motory byly mimo beton (nad trávníkem).

0/0
16.12.2009 9:30

loved_one

Re: Zajímavé srovnání.

Predvadecka A380 na FIA 2008 byl opravdu strhujici zazitek.

Poridil jsem tam i par fotek: http://www.binarylight.net/fia2008/

0/0
18.12.2009 11:06

RadekPPP

Re: Zajímavé srovnání.

Wow... A380 bude za chvíli banalita, za to ten Vulcan se už jen tak nevidí 8-o

0/0
19.12.2009 21:13

wlasta

Klobouk dolů

R^

0/0
16.12.2009 7:54

rafol

Dest

To ze nemuze letadlo letat v desti je dost omezujici. I kdyz se jedna o prototyp.

0/0
16.12.2009 7:52







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.