Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Po Praze budou jezdit nové hybridní kloubové autobusy, podívejte se

Pražský Dopravní podnik má dva nové kloubové autobusy s hybridním pohonem. Každý z nich na svém provozu ušetří 30 procent paliva. Autobusy jsou nízkopodlažní a střídavě budou od přelomu ledna a února jezdit na linkách číslo 136, 139, 250 a 271. Celkem by jich v Praze mělo jezdit dvacet.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

TigerM

vetrani

Vetrani v zadni casti vozu je nucene? Nebo jen temi par okynky?

0/0
17.1.2011 16:30

Ivánku cink

Setrvačník

Hybridní autobusy se už zkoušejí dlouho, dřív se snažili energií při brzdění roztočit setrvačník a při rozjezdu si odebrat energii z něj. Také v zastávkách byly kontakty, kterými se dal setrvačník pro rozjezd roztočit. Výrobně je jednodušší pohánět u tříosého autobusu zadek klasicky mechanicky naftovým motorem a prostřední nápravu elektromotorem /stejná jako u trolejbusu/. Ty počítače musí sladit rozjezdy obou náprav tak, aby se neničil kloub . Něco podobného existuje i u hybridních trolejbusů, jen baterie jsou nahrazeny "klacky" a rekuperuje se do trolejového vedení.

0/0
13.1.2011 7:49

tokumara

Re: Setrvačník

"Moderní" trolejbusy od f. Škoda (+ Irisbus) mají hnanou debilně jen zadní nápravu ;(

0/0
13.1.2011 16:02

TigerM

Re: Setrvačník

no ale pohony dodavaji do hybridnich trolejbusu do USA, kde to tak reseno je... :-P

0/0
13.1.2011 16:50

Milhaus1

Opět nějaký kočkopes

Zajímalo by mě, kde všude tohle jezdí a na kolik to přijde peněz? Nebylo by pro Prahu lepší pořídit busy na zemní plyn?

0/0
12.1.2011 20:17

fsp

Re: Opět nějaký kočkopes

Strašně moc a nejvíc těch peněz půjde z tvojí kapsy.

0/0
12.1.2011 22:16

tokumara

Re: Opět nějaký kočkopes

Zrovna tenhle koncept mi nepřijde špatný.

0/0
13.1.2011 16:03

TigerM

Re: Opět nějaký kočkopes

no, souhlasim, ale i tak ve me prevlada nazor, ze postaveni par meniren a natazeni dratu by bylo pro Prahu lepsim resenim... napr. linky 137, 176, 140, 191... a urcite se najdou dalsi, kde teren je spis pro trolejbusy nez autobusy...

0/0
17.1.2011 16:38

fredydusi

SOR?

To jsou ty busy konstruované na člověka do metru padesát? Do kterých sice pohodloně vlezete, ale chcete-li si sednout tak vás čeká jednou tak vysoký schod než při nástupu do karosy. A stojíte-li, tak pořád někomu uhýbáte, protože vnitřní uspořádání je strašný. Jestli to jsou ony, tak to potěš, kdovíjaký pohodlí od svezení v městkém autobuse nečekám, ale tohle už je trošku moc...

0/0
12.1.2011 18:27

Fai Rodis

Re: SOR?

Jo, ty schody v tzv. "nizkopodlaznich"  autobusech i tramvajich mne pekne stvou. Sice clovek nastoupi snadno, ale kdyz zamiri ve voze kamkoli, tak ho schody neminou, navic se z nich da pri jizde spadnout.

A co uplne nenavidim jsou ty vyklopne plosiny pro invalidy v tramvajich, co jsou z nerez plechu. Jak ted bylo po Praze snehu, tak se natahal na ten plech dovnitr a kazdy clovek, at stary ci mlady, at v boptach zimnich ci na podpatcich, na tom plechu pokrytem breckou uklouzl a stezi chytal balanc. Pozorovala jsem to na vsech stanicich od I.P Pavlova az na Zelivskeho. Moc pekne, opravdu. By mne zajimalo, kolik lidi na te plosine uz utrpelo uraz.

Ale co by se neobetovalo pro technicke zpristupneni dopravy invalidum - at si neinvalidi klidne nabijou hubu...

0/0
12.1.2011 22:56

Leinad

Re: SOR?

R^ Ne že by byl Karosa Citibus lepší a bez schodů.

Cílem konkurzů DPP není přístupnost, ale machrování s počtem centimetrů mezi vozovkou a nejnižším místem podlahy. EU

0/0
17.1.2011 11:02

TigerM

Re: SOR?

R^

0/0
17.1.2011 16:33

pirna

Píši k HOOTERS, ne k autobusům

Vedle článku k autobusům běží reklama na restauraci "Hooters". Tyto restaurace známé spíše kvúli děvčatům obsluhujícím ve vypasovaných tričkách než kvůli jídlu, se podobně jako např. "Sticky Fingers", "T.G.I. Friday''s" atd., dostaly díky stagnující ekonomice do značných těžkostí. A jak vidím, řeší krizi podobně, jako kdysi síť rychlého občerstvení McDonalds - expandováním na Východ. Tam je sice také ekonomický srab (možná ještě větší), ale lidé se dají na novou reklamu ještě nalákat.

0/0
12.1.2011 16:11

bizonek123

SOR

Autobusy SOR hruza, bes. Jak linkove, tak mestske. Jejich reseni vnitrniho prostoru a komfort jizdy je katastrofa.

0/0
12.1.2011 15:18

male_zvire

Re: SOR

A pointa?

0/0
12.1.2011 15:36

Shackall0

Re: SOR

kdo jen trochu může, jezdí autem...

0/0
12.1.2011 15:49

bizonek123

Re: SOR

Jezdite pravidelne SORem? Jestli jo, tak nechapu otazku.

0/0
12.1.2011 16:00

Fai Rodis

Re: SOR

Tlumice v nich ponekud nezvladaji. Sedet na kole je o zuby.

0/0
12.1.2011 22:57

leather-man

Re: SOR

R^

0/0
12.1.2011 17:03

FastDriver

Re: SOR

stačí se podívat, kdo vlastní firmu SOR Libchavy. Je to Energetický a průmyslový holding, a.s.. A kdopak je vlastníkem? Je potřeba ještě něco dodávat ohledně výběrového řízení, díky kterým tyto autobusy v Praze jezdí?

0/0
12.1.2011 17:39

FastDriver

Další nesmysl

Pokud by něco mělo mít smysl, tak autobusy na CNG.

0/0
12.1.2011 17:40

AAA2

Re: Další nesmysl

V cem jsou lepsi nez autobusy plnici EURO5 ?

0/0
12.1.2011 18:40

tokumara

Re: Další nesmysl

Jsou hlucnejsi. :D

0/0
13.1.2011 16:01

Leinad

Re: Další nesmysl

V čem je Euro lepší, než vlastní úvaha?

0/0
17.1.2011 11:15

Leinad

Využití brzdné energie?

Já osobně mám z hybridů raději nafta/benzin -> agregát -> elektřina -> malý akumulátor <-> elektromotor roztáčí kola nebo brzdí.

Má to konstantní zrychlení a nemusí se řadit (ani hádat se s automatickou převodovkou). ;-D Ztráty nejsou o moc věší.

0/0
17.1.2011 11:24

HV 71

bus

nizkopodlazni autobusy to je opravdove peklo..chapu, ze pro stare lidi je prijemnejsi nastup, ale za to snad nestoji skrabat se nahoru na radoby vypolstrovane uzke sedacky, ktere jsou nasakle smradem bezdomovcu, navic nulovy prostor na nohy..stara dobra karosa, kde se clovek rozvali v pohodli a jede jako pan..nehlede na to, ze nekdo nedomyslel, ze i v novych autobusech jsou take potreba mista na stani

0/0
12.1.2011 15:08

roedor

Re: bus

katastrofa jsou "midibusy", co se podezřele rozlézají na další linky. Dvoje dveře, využitelné jen jedny, nizkopodlažní plošinku uprostřed spolehlivě zablokuje 1 kočárek. Všechna (!) místa k sezení jsou na nějakém schodu nebo výstupku. A do zadní části se dá sednout jen v případě, že člověk jede na konečnou. Jinak se ven nevyboxuje:-/

0/0
12.1.2011 15:20

Salada

Re: bus

Co s tím má společného nízkopodlažnost autobusu? A předpokládám, že vnitřní vybavení konzultuje výrobce s objednavatelem tudíž je to spíše chyba Prahy.

0/0
12.1.2011 15:56

Fai Rodis

Re: bus

Nizkopodlaznost s tim ma dost spolecneho, protoze pozadavek na nizkou podlahu dost komplikuje umisteni sedadel. Kdyz je krome prostoru mezi dvermi cela podlaha v jedne rovine a vicemene nad koly, je to jednodussi.

0/0
12.1.2011 23:00

TigerM

Re: bus

ano, to me stve, vzdyt muze byt nizkopodlazni pouze u nekterych dveri a v ostatnich castech jeden schod... a hned mate prostor mnohem lepe resen... navic lepe jsou reseny treba solarisy nebo mercedesy,... nejhure co jsem mel moznost tak SOR a Irisbusy...

0/0
13.1.2011 16:55

102030abc

Zase mraky odborníků

Vidím, že jsou tu zase mraky expertů...jako vždy. Nechci Vám brát iluze, ale u věcí, jako je autobus bývá návratnost docela dobře spočítaná a nemyslím, že jsme první země kde ten pohon bude v praxi použit. SOR vyrábí rozhodně dobré busy. Podle mě lepší než Karosa..která trochu brečí, že nemá tu zakázku na Prahu. Městský autobus jezdí brzda plyn, 1,2 -1,2,3...emise i spotřeba jsou dosti neoptimální i když to má automatickou převodovku a je to na ten provoz navržené. Nejvíc to "hulí" když v tom autobusák zarioštuje na rozjezdu. Ten hybird omezi namáhání motoru a převodovky při rozjezdu, patrně to bude mít lepší akceleraci, sníží se namáhání brzd (tím klesne celkově emise prachu) a klesne spotřeba a tím náklady. Ta může klesnout značně, protže na tom rozjezdu je značná. Bylo by fajn to kritizovat až jich bude pár nějakou dobu jezdit...

0/0
12.1.2011 14:57

InstinkTT

Re: Zase mraky odborníků

V podstatě máte pravdu, až na to namáhání brzd. Bus bude vážit o několikset kg více, nejen na bateriích které veze, ale také na výztuhách, které nesou větší zátěž než klasický diesel bus. A to se na brzdách musí projevit...a nejen na brzdách ale na všech podvozkových dílech, pakliže nejsou z výroby dostatečně vyztuženy, o čemž silně pochybuji. Rv

0/0
12.1.2011 15:01

102030abc

Re: Zase mraky odborníků

To je fakt. ale opravdu záleží čím je ten bud osazený. To nevíme. Ta váha bude větší. No při brždění by se to čásečně mohlo vyrovnat tou rekuperací, která prostě spolká víc energie..méně jí pak musí spálit brzdy. Podle mě je to hodně i o stylu jízdy řidičů a konkrétní trase. Myslím, že jsou linky, kde to vhodné není..

0/0
12.1.2011 15:05

male_zvire

Re: Zase mraky odborníků

Autobusáka, který brzdí jenom provozní brzdou by patřilo přetáhnout několikrát lopatou přes úsměv. Normální řidič (i když uznávám že těch je jako šafránu) zpomalí motorovou brzdou a teprve potom z nízké rychlosti do nuly dobrzdí provozní brzdou. Takže těch pár set kg navíc by se na opotřebení brzd nemělo nijak výrazně projevit...

0/0
12.1.2011 15:36

AAA2

Re: Zase mraky odborníků

pri poskakovani v zacpe se sotva rozjede a zase brzi, tam motorovou brzdu asi moc nevyuzije, ne?

0/0
12.1.2011 15:43

Ghost47

Re: Zase mraky odborníků

Dá se to u moderního autobusu vůbec udělat ? Nebude to podobné jako v tramvaji (takže když šlápnu na brzdu, počítač se sám rozhodne čím je nejlepší brzdit) ?

0/0
12.1.2011 15:50

danny47

Re: Zase mraky odborníků

Motorovou brzdou v roce 2011??? A slyšel pan odborník něco o retardéru, když už teda je řeč o brzdění šetřícím brzdy... ;-)

0/0
12.1.2011 21:07

Mathias

Re: Zase mraky odborníků

Pokud tam mají namontovaný retardér a řidič ho umí používat, tak by s brzdami neměl být problém. U tohoto typu nevím jestli je tam z výroby nebo na přání zákazníka. Pokud tam není namontován, tak to je dost záhul na brzdy vzhledem k váze vozu + cestujích + náročnosti městského provozu.

0/0
12.1.2011 16:09

Shackall0

Re: Zase mraky odborníků

Pokud provozuji dotovaný dopravní podnik (a jiné v EU nejsou), může mi být nějaká amortizace víte kde. SOR vyrábí podobné krámy jako Iveco a jiní výrobci městských autubusů - kde jsou ty časy, kdy Němci v Neoplanu vyráběli busy, které daly 500 tisíc v D, 1 000 000 v ČR, 1 000 000 na Ukrajině a teď jezdí v Kazachtánu.

Co znám řidiče, tak na SOR nadávají. Hybrid sice omezí namáhání motoru a převodovky, zato náprava (nebo poloosy, nebo co to tam je) bude kvůli točivému momentu elektromotoru trpět více. Ohledně akcelerace to bude muset mít nějaký omezovač, podobný těm, které mají trolejbusy.

Ano, emise prachu z brzdných destiček jsou skutečný problém :-) A přitom by stačilo ty kotouče na auta těžší řekněme 3,5 t prostě nedávat...

0/0
12.1.2011 15:48

houba_

Re: Zase mraky odborníků

ekonomicka navratnost i pri zvysene cene je samozrejme nepodstatna, kdyz dostavas ekologickou dotaci

0/0
12.1.2011 16:11

tavavelbloudi

hmm

SOR NB 18 jazdia na Slovensku a mozem vam povedat ze je to absolutna katastrofa autobus v ktorom si oproti sebe nesadnete ako v starych ikarusoch, uzky priestor medzi sedadlami cely autobus je ako pre priemerneho Japonca alebo Korejca. Jednym slovom katastrofa

0/0
12.1.2011 14:55

noo

snad na nej NEnatrefim

sice jsou ty autobusy nizkopodlazni - tedy lepe se do nich nastupuje, ale pak se stejne stejne musite vysplhat nahoru na sedacku, na "ctyrce" se nemate kde drzet a v zatackach padate dolu. Pro stare lidi s hulkama nebo pro lidi po urazech a operacich ten autobus tedy neni. Pokud si sednete na sklapeci sedacky, tak se tam zase nevejde inval.vozik nebo kocarek... blbejsi autobusy jsem nevidela.

0/0
12.1.2011 14:55

AAA2

Re: snad na nej NEnatrefim

co jsem videl tak ani jine nizkopodlazni autobusy od jinych vyrobcu (Iveco, Mercedes) nejsou reseny o nic lepe

0/0
12.1.2011 15:00

TigerM

Re: snad na nej NEnatrefim

tak to si dovolim oponovat, mnohem lepe jsou reseny mercedesy a solarisy...

0/0
12.1.2011 17:48

AAA2

Re: snad na nej NEnatrefim

Par Mercedesu po Praze provozuje Veolia a o moc lepsi mi fakt neprisly. Solarisy nevim, po Praze nejezdi.

0/0
12.1.2011 18:42

TigerM

Re: snad na nej NEnatrefim

Solaris jezdi kloubovy napr. na 375, ale ten ma v zadni casti pouze jedny dvere... Mercedesy Citaro maji vice prostoru v nizkopodlazni casti, kde je i cast sedacek bez schodu s vyjimkou predni napravy,... coz u SOR je primo tragicky i diky nesmyslu jednech dveri navic a sedadel bokem...

0/0
13.1.2011 16:59

tokumara

Re: snad na nej NEnatrefim

Solaris mi (v provedení Ostrava) přišel srovnatelný s Citelisem, takže nic moc. Líbí se mi rozložení CNG Tedomu, jaké jezdí ve Znojmě.

0/0
13.1.2011 16:05

TigerM

Re: snad na nej NEnatrefim

Citaro v praze jezdi na lince do H.Pocernic, je mnohem pohodlnejsi,  Tedom jezdi v praze na 110, ale nemuzu srovnat krom priserneho hluku a manualni prevodovky... tady jine srovnani nemam...

0/0
13.1.2011 17:02

danny47

Re: snad na nej NEnatrefim

Nááááhodou, SORky jednu velkou výhoou maj.... Skoro každej cestující může státu dveří... ;-D ;-D

0/0
12.1.2011 21:08

bitkar

hybrid

 takze diesl slouzi jen k dobijeni baterii? nebo taky primo pohani bus? jsem nejak nepochopil presne jak to je.

0/0
12.1.2011 14:05







Najdete na iDNES.cz