Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V Česku můžou létat těžší ultralighty, postavit si je ale musíte sami

V Česku vznikla nová kategorie amatérských sportovních letadel, takzvaných ultralightů s názvem Elsa. Jejich vzletová hmotnost (celková hmotnost letadla při startu) je posunuta až na 600 kilogramů, což znamená, že letadlo pohodlně uveze dvě osoby i s bagáží. Dosud byla maximální přípustná vzletová hmotnost ultralightů 450 kilo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

intago

to je řečí byrokratů

kvůli pár kilům. Co to je 600 kg? Nula nic. Aby to stavěl pilot s tím nesouhlasím, Nejsem nešika, ale... Už se těším na jaře na Sovičku, snad mě zas kamarádi vezmou http://www.uloz.to/6710951/jestedzul-divx

http://www.uloz.to/6710999/pristanipg-divx

http://www.uloz.to/6711062/startul-divx

0/0
31.1.2011 8:25

Premik

Re: to je řečí byrokratů

Pěkné.

Co takhle stabilizace obrazu: http://www.ulozto.cz/7650700/jestedzulstable-avi (VirtualDub + Deshaker plugin)

0/0
31.1.2011 21:18

intago

Re: to je řečí byrokratů

jo, je to lepší, dík, ale nevím, zda se to naučím. Napiš mi jak na to na seznam, dík

Ještě tendle http://www.uloz.to/6711097/stoupakpg-divx to jsem pilotoval sám:-)

0/0
1.2.2011 8:27

marat12345

Samý chytráci!

Mě by zajímalo, co brání místním levým chytrákům, nechat si po sestavení letadlo zkontrolovat od technika výrobce...?????

0/0
31.1.2011 6:26

josefl

Výzva k bojkotu

Pro naprostou neobjektivitu a potlačování názorů ze strany redakce a administrátora.

Můj příspěvek k návrhu pana Kocába na Nobelovu cenu, který byl vyhodnocen jako nevhodný: To, co předvedl jako zmocněnec pro lidská práva, za to by si nobelovku zasloužil. Ovšem tu za blbost.

A moje odpověď Administrátorovi: Pokud jste tohle vyhodnotil jako nevhodný příspěvek, pak si tu nobelovku za blbost plně zasloužíte také.

0/0
30.1.2011 22:04

generál Custer X.

Můžete mi vysvětlit

proč to nemůže postavit někdo jiný?

0/0
30.1.2011 14:46

skrbling

Re: Můžete mi vysvětlit

To se zeptejte v Bruselu.

0/0
30.1.2011 15:14

jura58

Chapu to jako

spravne, ze i kdyz treba vim, ze to letadlo spravne neposkladam, tak si ho musis slozit sam? Jaky je duvod toho, aby to nemohl skladat vyrobce?

0/0
30.1.2011 13:22

skrbling

Re: Chapu to jako

Důvod je ten, že eurobyrokrati stanovili, že v této váhové kategorii spadají letadla do jejich kompetence, což s sebou přináší tak obrovské množství byrokracie, že se nikomu nevyplatí taková letadla stavět a navíc je vyžadováno mít piloťák stejný, jako na velká, "dospělá" letadla, čímž to ztrácí smysl.

Teď se z tohoto úředního nesmyslu podařilo vyjednat výjimku, ale ta se vztahuje právě jen na domácí stavbu.

Důvody jsou sporné, ale tipoval bych těžký lobbying, protože čím tužší regulace, tím více to nahrává pár největším výrobcům letadel. Situace, kdy na trhu působí mnoho desítek malých firem, jako nyní v oblasti ULL v ČR (které mimochodem dohromady zabírají asi 25% trhu v USA (!)), musí být pro velké výrobce trnem v oku.

0/0
30.1.2011 13:29

skrbling

Bože, tady je expertů!

Tady zase píše každej chytrej. Já tenhle předpis vítám. Omezení 450 kg (resp. 472,5) není rozumné, v podstatě dnes nejde dodržet, pokud mají letět dvě dospělé osoby a vzít si s sebou i palivo. Takže se se masově porušuje a všichni nad tím přivírají oko.

Povolení 600 kg je určitě cesta vpřed, jenom bohužel kvůli eurobyrokracii je tam to omezení na vlastní stavbu. Nevidím to jako takový problém - amatérsky postavených letadel tu létají legálně stovky, ne-li spíš tisíce, akorát o tom málokdo ví. Doufám ale, že časem i tohle omezení padne.

0/0
30.1.2011 11:49

troubík

Re: Bože, tady je expertů!

Ono to s tou stavbou asi nebude zas až tak dramatický. Osadit palubovku a sestavit díly by měl umět každý, kdo pak chce letadlo sám servisovat. A jak jinak se to naučit, než při skládání. Stejně jsou nutné znalosti kontrukce apod. Jen je sporné, kde bude hranice postavit/sestavit.

Co by mne ale zajímalo je, jak to bude s tím, zda bude stačit u nových ULL/A, nebo budou muset mít PPL, či bude nová kategorie zkoušek. U současných má stačit ULL/A

0/0
30.1.2011 12:10

skrbling

Re: Bože, tady je expertů!

Myslíte na ELSA? Bude stačit ULLa. Kdyby chtěli PPL, tak by to postrádalo význam.

0/0
30.1.2011 12:14

EU Man

Re: Bože, tady je expertů!

Odhaduji ULL/A zatím..

Než nějaký chytrolín přijde na to, že by se vytvořením další kategorie daly vyždímat nějaké další prostředky do systému z našich, tedy spíše vašich kapes

0/0
30.1.2011 12:16

grimosa

Re: Bože, tady je expertů!

ULL je zkratka pro ultralehke, to neznamena ze se jedna o letani za ucelem . Pokud je nekdo pres vahu a chce vozit jeste dalsi osobu tak mu nic nebrani si udelat prece papiry na normalni letadlo. Jsou sice drazsi, jejich ziskani neni zdaleka tak jednoduche, ale zase maji mezinarodni platnost a opravnuji pilotovat letadla az do 7500kg

0/0
30.1.2011 12:19

skrbling

Re: Bože, tady je expertů!

Tak jednak bych rozporoval, že získání PPL je výrazně složitější, než ULLa. Podle osnovy možná, ale komu dneska stačí osnova? Moderní ultralighty jsou mnohem sofistikovanější, než leckterá "dospělá" letadla - zatahovací podvozky, stavitelné vrtule, výbava pomalu na úrovni IFR za 20 hodin se s tím létat nenaučíte. Normy byly dělány v době, kdy tady létaly maximálně tak hadrové Sluky, ale doba pokročila. Já nejsem nijak obézní, ale stačí abych vzal na palubu přítelkyni, která je spíš drobná, natankovali jsme plnou nádrž a legálně bysme neměli odstartovat.

Jak to řešit? Budeme létat s půlkou paliva, necháme dole všechnu avioniku vč. třeba vysílačky? To by k bezpečnosti jistě nesmírně přispělo!

"Dospělé" létání je mnohem dražší, rozhodně ale není nijak bezpečnější. Naopak se domnívám, že většina sportovních pilotů s PPL má nalétáno mnohem méně, než ULLa právě kvůli přemrštěným cenám.

Proto je nutné tu vzletovou hmotnost zvyšovat a ELSA vítám.

0/0
30.1.2011 12:36

grimosa

Re: Bože, tady je expertů!

na PPL musíte nalétat 45 hodin, na ULL stačí 20 hodin. Jinak ano, spousta dnešních ULL je docela výkonných, když je porovnáváte s 40-50 let starými aeroklubovými mašinami. Ale jak říkám máte pravdu ULL je levnější, ono pořídit si moderní dospělou mašinu je cenově někde úplně jinde než pořídit moderní ULL. Myslím, že jste uhodil hřebíček na hlavičku, na co potřebujete v ULL letadle stavitelnou vrtuli a IFR vybavu, když ULL je kategorie pro letani za pekneho pocasi, ve dne a hlavne pro zabavu a pokud nechcete porusit zakon, tak se ani nesmi do podminek snizene viditelnosti dostat. Vsechny tyto hracky, ktere jsou v ULL zbytecne totiž zvyšují hmotnost a pak se divíte, že letadlo neuveze 2 lidi. Jinak, nejlepší statistiky o bezpečnosti mají komerční pojišťovny, proč podle Vás není problém sjednat havarijní pojištění pro "dospělou" mašinu ale pro ULL je to prakticky neřešitelné?

0/0
30.1.2011 13:01

skrbling

Re: Bože, tady je expertů!

Potkal jste někoho, kdo zvládl udělat piloťák ULLa na moderní mašině za 20 hodin? Já fakt ne a neřekl bych, že jsem obklopen jen samými nemehly. Co se týče havarijního pojištění, jste vedle jak ta jedle. Havarijko na ULL momentálně nabízejí minimálně Allianz a ČSOB Pojišťovna. Dost možná i někdo jiný, ale to nevím a není s tím vůbec žádný problém. Co se týče bezpečnosti, loni se v ultralightu nezabil nikdo, v dospělém letadle bylo smrťáků kolik? 5 tuším? Dlouhodobě se počet usmrcených v ull a dospělých letadlech moc neliší, přestože ultralightů u nás létá asi 5x tolik, takže o bezpečnosti mi něco pište.

Jistěže se s ultralighty smí létat jen za VFR (stejně jako s naprostou většinou aeroklubových nedostatečně vybavených letadel) a do maléru byste se nikdy dostat neměl. O tom není sporu. Jenže když už se do něj dostanete, tak budete za ten umělý horizont třeba zatraceně vděčný. A co se týče stavitelné vrtule či autopilota, proč ne? S ULL se dnes létá na dlouhé cesty po celé Evropě.

0/0
30.1.2011 13:12

grimosa

Re: Bože, tady je expertů!

no, já neznám ani nikoho kdo by byl schopnej udělat piloťák PPL za těch 45 hodin. Ty nálety jsou opravdu minimální. Já nemám nic proti ULL, akorát nemám rád pokud se z toho někdo dělá něco co to není a na co jsou jiné kategorie létání. ULL je létání pro zábavu a za pěkného počasí, z toho vychází osnovy i celý výcvik a v neposlední řadě i zdravotní předpoklady. ULL pilot si na rozdíl od profesionála může počasí vybírat. tak potom dost dobře nerozumím argumentu "co když se ale do špatného počasí dostanu". Ono to není jenom o přístrojích ale i konstrukci a to je také důvod proč ULL mají zakázánu akrobacii a létání v mracích. Jinými slovy pokud budu chtít létat levně a pro radost vezmu ULL, pokud chci létat akrobacii či mraky vezmu letadlo, které je k tomu uzpůsobeno. Pojištění, o kterém mluvíte mám dojem stojí cca 40-50000 ročně a vyplatí se snad jenom pro školy. A co se týká letů s ULL po Evropě, jistě, ale většina těchto pilotů létá na průkaz PPL.

0/0
30.1.2011 13:54

skrbling

Re: Bože, tady je expertů!

To pojištění není pro dospělá letadla o nic levnější.

Co se týče zákazu akrobacie, o tom žádná (ačkoliv ty moderní brusy by jí klidně zvládly). Ale co se týče toho horšího počasí, asi uznáte, že letové počasí pro VFR den není jen šmolka a 50 km dohlednost. Někdy to může být i o dost horší a pořád letové. A stát se může leccos. Za jedním mým kamarádem se to kdysi někde v Jizerkách "zavřelo", viděl kulové a byl zatraceně rád, že tam má umělý horizont, odpovídač a vysílačku (mapové GPS ještě tak rozšířené nebyly), kterou si celý vyklepaný zavolal pro vektorování a tím to naštěstí dobře dopadlo. Řeknete asi "debil, může si za to sám" a máte naprostou pravdu. Jenže, je otázka, jestli je lepší tam ty věci mít a přežít nebo za tu debilitu zaplatit životem.

0/0
30.1.2011 14:12

grimosa

Re: Bože, tady je expertů!

ano, jenomže když je tam budete mít, tak vám garantuju, že o to víc budete riskovat. Prostě si řeknete, "to proletím, v nejhorším mám horizont" Problém je, že aby se vzletová hmotnost vlezla do 450Kg, (což je vzletová hmotnost kompozitového, 2-seatu kluzáku, který ale neveze palivo a motor), tak celá konstrukce není tak robustní, týká se to hlavně zjednodušeného nosníku křídel. Samozřejmě takové letadlo pokud je továrně postavené, tak zvládne vývrtku či přemet, ale znáte to" tak dlouho se chodí .... To se týká hlavně namáhání při letech v turbulencích.

0/0
30.1.2011 14:42

skrbling

Re: Bože, tady je expertů!

S tou akrobacií jsem s Vámi naprosto za jedno. Akrobacie je vždycky záměrná a bez patřičného výcviku je to tahání čerta za ocas. Ale s těmi přístroji si myslím, že nemáte pravdu. Myslím, že nelze vycházet z toho, že co pilot, to nezodpovědné hovádko. To byste potom buď nesměl povolit létání vůbec nebo jen s rychloměrem, výškoměrem a váriem bez vysílačky pěkně kolem komína.

Je pravda, že každý přístroj, který nějakým způsobem zvyšuje jistotu pilota, nahrává i určitému riskování, jsem ale přesvědčen, že ten přínos ve zvýšení bezpečnosti to zdaleka převyšuje.

Navíc si myslím, že ultralajty jsou i výborná cvičná letadla. Je spousta lidí, kteří se na nich vylítali a pak pokračovali na PPL jako už zralí piloti. Kdyby měli stejné zkušenosti nabrat rovnou na velkých letadlech, nedoplatili by se. k tomu je ovšem potřeba mít adekvátní vybavení.

0/0
30.1.2011 15:13

Schmouddle

Re: Bože, tady je expertů!

Já jsem udělal ULL/A za 21 hodin (i když je pravda, že před tím jsem nalétal tisíce hodin na simulatorech) a tak mě napadá, když porovnáváme kvalifikaci ULL/A a holé PPL, zjistíme že je to v zásadě to samé.

Můžou ti dva do IFR? Nemůžou, PPLkář si musí udělat doložku.Můžou dělat akrobacii? Nemůžou, PPLkář si musí udělat doložku.Můžou vysazovat? Nemůžou.

Můžou vlekat? Nemůžou, oba dva si musej udělat doložku.

Takže mi to vyjde, že jestli mám za 70k mít papíry na Eurostara nebo za 160 na Cessnu 150, no to je docela rozdíl. Jo - už vím rozdíl - PPLkář může vzít do 172ky tři lidi. A o kvalitě výcviku stejně rozhoduje kvalita instruktora, nalétané hodiny jsou až na druhém místě.

0/0
30.1.2011 23:42

Qesospi Cobigan

Ještě hlubší džungle...

a nám to bude padat na zahrádky.

0/0
30.1.2011 11:35

dino_na_idnes

Re: Ještě hlubší džungle...

Přesně, zatím to pes zvládá zahrabávat, ale šest set kilo, to už o něj začínám mít strach... :-P

0/0
30.1.2011 14:51

xls

Geniální předpis

Chápu, že tenhle předpis je pro výrobce utralightů ideální. Jednak budou inkasovat za stavebnici, jednak pak povinně načerno (aby to bylo právně čistý) za dostavbu. Spokojenost na všech stranách zaručena. 

0/0
30.1.2011 10:27

old fashioned Vince VII..

...z nejlehčího olova

:-)

0/0
30.1.2011 9:56

Yarda.

Proč má český ultralajt na ilustrační fotce

britskou imatrikulačku, páni redaktoři?

0/0
30.1.2011 9:44

Switch2

Re: Proč má český ultralajt na ilustrační fotce

Právě proto, že je to ilustrační fotka ;-)

0/0
30.1.2011 9:57

EU Man

Re: Proč má český ultralajt na ilustrační fotce

;-DR^

0/0
30.1.2011 12:13

sn63

založím společnost

na výrobu ultralightu  vyberu zálohy a zmizím ----tak se to dělá néé???

0/0
30.1.2011 8:25

Chudým bral , bohatým dával

Re: založím společnost

ještě jsi zapoměl na výpalné pro ODS, bez toho to nepůjde Rv;-)

0/0
30.1.2011 9:36

bubacik_1

Re: založím společnost

 .. Ty ses uz asi opravdu vadnej ... :-/Rv

0/0
30.1.2011 10:38

vskiper

Eurourednici

To je zase napad. Na letadle je nekolik mist, kterych by se ruka amaterova nikdy nemela dotknout. V lepsim pripade se bude leradlo ve vzduchu kroutit. V horsim pripade se rozpadne na kusy. Ale eurobyrokrat bude happy. ;-OEU

0/0
30.1.2011 7:15

RiP3

Re: Eurourednici

Vy ste zase všichni chytrý po ránu 8-o To, že to nedokážete vy, neznamená, že všichni ostatní jsou stejně levý nebo líní. :-P A věřte, že když už něco takového montujete, tak setsakramensky poctivě - nechcete se především zabít sami. ;-)

0/0
30.1.2011 7:38

EU Man

Re: Eurourednici

Panáčku, chce si to přečíst článek celý, ne jen nadpis....

0/0
30.1.2011 9:21

EU Man

Postavit sami

Jestli se nepletu, ze svého laického pohledu a těch několika let, co jsem se teoreticky o létání na UL zajímal odhaduji, že v současnosti je v ČR zhruba 50%, ale spíše více procent, UL letadel která jsou více méně dodělávaná "na koleně"

A vzhledem k tomu, že nikdo si svoji rakev dobrovolně netaví, dá si stavitel set sakra pozor, aby něco nedoku....l.

A pak, i tak musí být zkontrolováno druhou osobou, než dostane povolení k letu....

0/0
30.1.2011 9:27

nejdůvěryhodnější diskutér

těžký ultralight

Těžký ultralight, obézní ultrahuběňour, pomalý ultrarychlík. :-P

0/0
30.1.2011 7:07

10 nových životů

Re: těžký ultralight

...podzvukový supersonic.

0/0
30.1.2011 7:35

standa666

Genialni zakon

Genialni. Kdyz si letadlo Venda elektrikar postavi sam, tak bude urcite bezpecnejsi nez kdyz to postavi profesionalove... Genialni zakon. Hlavne kontrolovat!

0/0
30.1.2011 4:31

Switch2

Re: Genialni zakon

Souhlasím, i když tam jde spíš o to, že piloti chtěli nadále zůstat pod českou LAA. Jakmile by spadli pod EASA (Evropskou agenturu pro bezpečnost v letectví), létali by za úplně jiné peníze (dražší evropské certifikáty, větší byrokracie, apod.). Jedná se tak o kompromis, který neučiní UL létání bezpečnější, ale je levnější.

0/0
30.1.2011 7:42

Rindi

Re: Genialni zakon

Je to takový typicky český přístup (a divím se, že jej přebírá i EU) - když je pro mne složité nebo nákladné dodržovat nějaké zákony či vyhlášky (nebo se mi je prostě dodržovat nechce), tak vymyslím způsob, jak je obejít. Věřím sice, že většina majitelů se bude snažit sestavit si letadlo co nejlépe, ale pravděpodobnost, že někde udělá chybu, která může mít fatální následky nejen pro něj, je určitě vyšší než když letadlo bude celé montovat profesionální firma. To, že nějaký stroj může být jinak zatříděn a posuzován podle mírnějších kritérií pouze v závislosti na tom, jestli si ho sestavil někdo doma "na koleně", mi přijde zcela scestné a kocourkovské.

0/0
30.1.2011 8:19

Switch2

Re: Genialni zakon

Souhlas, podle mě to taky není správná cesta, Koneckonců v letectví platí pravidlo "safety first" a to tady zjevně nebylo respektováno.

0/0
30.1.2011 8:55

Schmouddle

Re: Genialni zakon

Jasně, to platí. Jenže letectví došlo s tím "safety first" do stavu, kdy GA (malé letectví) prostě umírá na přemíru byrokracie a naprosto zbytečných nákladů. Prostě mizí celé průmyslové odvětví, v začarovaném kruhu.

Letadla jsou drahá, protože každý gummislauch musí mít bumážku, letové hodiny jsou drahé, protože každý servisní zásah je drahý, protože mechanik musí mít bumážku a 100LL je drahý jaxviň, tak piloti létají málo protože je to drahé a tak se nekupují nová letadla, protože jsou drahá a malý objem prodeje je dál zdražuje. 

Zatímco vedle beží obrovsky boom relativně svobodného ULL/LSA byznysu a i EASA si všimla, že nehodovost na odlétaný počet hodin je v těchto dvou kategoriích naprosto srovnatelná. Takže nyní jde cestou zlevnění GA (a já doufám že dojde i na LPL a owner's maintainance) což má zpátky přilákat piloty a rozhýbat trh s letadly.

Tenhle krok je krok správným směrem, byť se může zdát že to tak není.

0/0
30.1.2011 23:54







Najdete na iDNES.cz