Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dráhy nakupují vlaky v Česku, v cizině by ale našly výhodnější nabídky

České dráhy se chlubí, že od loňska nakoupily nové vlaky a opravily ty staré za více než deset miliard korun. Jenže ze zakázek na modernizaci souprav vyplývá, že mnohdy nakupují až moc draze. A také se ukazuje, že z investic nejvíc těží firmy spojené s dodávkami vlaků v čele se Škodou Transportation.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Stanislav Hedvik

Z mého pohledu

pracoval jsem u ČD větší část mého života a tak si velmi dobře vzpomínám jaké to bylo, když se ČD snažila "uzdravovat" a jaké to mělo dopady na zaměstnanost. O tom zda s tím souhlasím či nikoli, je teď vedlejší.

Mě osobně je úplně jedno kdo to nahoře řídí a za kolik. Jestli má ten či onen milióny či více. Pro mne je důležité, když se má obnovovat vozový park aby práce potažmo výsledky zůstali na území ČR. Je možné že někde bychom nakoupili a přišli k hotovému levněji ale za jakou cenu? Jednak by se někdo pěkně napakoval,posléze se smluvně zavázal že servis dodaných vozů či lokomotiv by se prováděl tam či tam a záhy bychom zjistili že suma sumárum by to vše vyšlo ještě dráž. Pochopitelně o tom už by se tolik nemluvilo. Myslím, že tento způsob kapitalistického obchodu je všem znám především v oblasti zemědělství. Dovážíme maso, ovoce a zeleninu příšerné kvality bůh ví odkud ,přitom výrobky vysoké kvality našich zemědělců jsou neprodejné díky tlakům obchodních řetězců!!!

0/0
10.2.2011 2:08

Stanislav Hedvik

Re: Z mého pohledu

...pokračování:

Jestli se chcete svézt švýcarskou soupravou jeďte do Švýcarska, nebo na TGV do Francie. Já jsem přesvědčen že máme a umíme dělat vozy a lokomotivy prvotřídní kvality. Nerad bych se dočkal toho aby naši strojaři byli na úřadu práce a my se chlubili cizími výrobky a bouchali se při tom do prsou. Na to já bych rozhodně pyšný nebyl. Když dokážeme vyrábět pro svět proč bychom kupovali ve světě? Buďme hrdí na to co umíme !! Jsem rád že někdo racionálně uvažuje a panu Duškovy se divím...

0/0
10.2.2011 2:20

kocourek25

Diskutéři , uvědomujete si ...

 co píšete ? Pokud budou nakupovat cizí tak naši lidé přijdou o práci . To nevíte ?

Pokud ne tak si to uvědomte a používejte rozum.;-O

0/0
9.2.2011 0:18

tarten

Re: Diskutéři , uvědomujete si ...

Tak vysvětlete, proč z ČR  nejsou schopni nabídnout nic přijatelného do výběrového řízení. Přesněji řečeno nejsou schopni nabídnout vůbec nic. Nevíte? Stální paternalismus totiž vede krátkodobě k podpoře prodeje a dlouhodobě k zahnívání a ztrátě konkurenceschopnosti. Určitá podpora domácího průmyslu je fajn a dělají to všechny státy, ale "nařízené" kupování domácího za draho a bez ohledu na kvalitu, to je smrt - pro kupujícího i prodávajícího.

0/0
9.2.2011 11:09

tarten

Re: Diskutéři , uvědomujete si ...

A s tím přicházení o práci pomalu. Škodovka má horentní zisky a zakázky na desítky miliard. Takže prostor pro ČD, aby se "směly" zachovat také trochu ekonomicky tu je až dost.

0/0
9.2.2011 14:52

basniklidu

To je presne to co kapitalista nechape ...

ze do celkovych nakladu je potreba vzdy zapocitavat i prinos pro zemi ( zamestnani ceskych pracovniku a dalsi zakazky s tim spojene) a ze vysledna cena sama o osbe v podstate nic nerika.

0/0
8.2.2011 1:12

Lotus I.

Dokud ten bengál

bude v rukách státu, bude to jen černá díra na peníze, podobně jako pošta.

0/0
7.2.2011 15:50

tarten

Re: Dokud ten bengál

Problém je, že víceméně v rukou státu je to leckde. Německo, Francie, Rakousko...

Kdyby byly ČD čistě privátní, byly by sice férově slabší vůdči domácím malým soukromníkům a rozhodování by bylo možná zdravější, ale byly by nepříjemně oslabené vůdči DB, ÖBB atd. A jak známo, malý český soukromník si rád vezme za záda zahraničního dopravce, jako Jančura Keolis.

Nelíbí se mi to, ale není dost dobře možné to řešit bezhlavou "privatizací" ČD. Výsledek by byl ten, že bychom tu měli zase (do určité míry) monopolního státního dopravce, jen by se jmenoval třeba Deutsche Bahn. Musí se to udělat hodně šikovně. A o šikovnosti našeho ministerstva dopravy nemám nejmenší iluze.Rv

0/0
7.2.2011 16:08

Huffnagellův duch

Re: Dokud ten bengál

Bezhlavá privatizace? Vy jste zůstal zřejmě v roce 1990. Od té doby měla ta společnost 20 let na to, aby se změnila, aby ukázala, co v ní je. Není v ní nic.

0/0
7.2.2011 16:19

tarten

Re: Dokud ten bengál

Huš huš bezhlavý duchu finanční teoretiku.

0/0
7.2.2011 16:23

tarten

Re: Dokud ten bengál

Aby bylo jasno: Před 20 lety tu byla jakási podivná organizace neorganizace ČSD, která právně snad ani pořádně neexistovala, místo ní tu bylo několik drah. Od té doby se mnoho a mnohokrát změnilo.

0/0
7.2.2011 16:26

tarten

Re: Dokud ten bengál

Kdybych zůstal v roce 1990, nevěděl bych, jak byla pitomou privatizací téměř zničena celá plzeňská Škodovka. Oproti tomu mladoboleslavská se povedla...

0/0
7.2.2011 16:28

chruyeager

Re: Dokud ten bengál

No tak by ty soukromé firmy pohltil Deutsche Bahn. Co by na tom bylo tak špatného? Opomineme-li to, že se jedná pouze o hypotézu.

0/0
7.2.2011 18:51

Bery

Re: Dokud ten bengál

Jo, tak to jsme tu rovnou mohli nechat vladnout Hitlera. Nase vlada je tragedie, ve state je nepomerne vetsi bordel nez v CD a uroven nasich politiku obecne radeji nekomentuju. Takze k cemu ceska vlada ? At to radeji pohlti nekdo jinej. Co by na tom bylo spatneho ? ;-D

0/0
7.2.2011 23:14

chruyeager

Proč má u každé diskuze

o dráhách nadpoloviční počet příspěvku pan tarten a vždy obhajuje ČD? Mně to přijde jako placené PR.

0/0
7.2.2011 18:53

109e

Re: Proč má u každé diskuze

Možná že je to proto, že jiní ČD pomlouvají, aniž by měli alespoň základní informace z provozu. Jasným příkladem je kritika drah od lidí, kteří vlakem vůbec nejezdí. Mně to přijde, že jsou placeni od konkurence.

0/0
7.2.2011 20:40

tarten

Re: Proč má u každé diskuze

Ale ne, vsadím se, že v naprosté většině jsou prostě jen pitomí. ;-)

0/0
9.2.2011 11:20

honzik_janulik

Re: Proč má u každé diskuze

Co tahle varianta: něco o tom ví, má svůj názor, a nenechá se ve všem ovlivnit mediálními kecy....? Víš vůbec, co to je PR? Určitě ne polemika v diskuzi :-/

0/0
8.2.2011 12:30

Bery

Re: Proč má u každé diskuze

R^

0/0
8.2.2011 17:53

tarten

Re: Proč má u každé diskuze

Trochu špatně to čtete. Neobhajuju vždy ČD, ale vzpírám se hrozné hlouposti, která tu vzhledem k železnici v ČR panuje. ČD má většinu trhu a proto kromě té oprávněné "slízává" i většinu té nesmyslné kritiky. Tak to ve vás budí to nepřesné zdání.

(Mimochodem, divím se, že tu žádného PR diskutéra za ČD nevidím. Ne že by mi chyběl, to teda ne, ale přesto to mám tak trochu za další puntík za neschopnost ČD. Teda vlastně chybí, aspoň bych se s ním mohl "pohádat". ;o) Sympatizant či zaměstnanec jednoznačně za Jančurovce by se tu našel.)

0/0
9.2.2011 11:18

jk2311

Re: Dokud ten bengál

nenaadlo že jinž státo místo drárh dotujou ty výrobce vlaků?

0/0
8.2.2011 2:43

honzik_janulik

Re: Dokud ten bengál

Akou to hovoríte rečou...? Zkus to ještě jednou a česky, prosím ;-D

0/0
8.2.2011 12:34

tarten

Srovnání

Zajímalo by mě, jestli je v tom srovnání (které tu není) zohlednéno kromě velikosti série také úroveň koupeného servisu a garance na pojízdnost, které s cenou umí hnout o mnoho desítek procent.

0/0
7.2.2011 15:24

tarten

Re: Srovnání

Aby mi bylo rozumněno: Ty desítky % mohou jít jistě na obě strany od toho, jak se objednává od Škodovkového impéria.

0/0
7.2.2011 16:09

pepouš

No v cizině?

Aby to nedopadlo jako s "Pendolinem".  Že jsou Regionova hlučnější než staré motoráky? To bych neřekl a vlaky jezdím dost často. Takový  "autobus na koleje" by se hodil.  A nevyrámějí je někde? Vyvíjet je u nás samostatně, to by přišlo poněkud draho.

0/0
7.2.2011 14:17

CART09

Re: No v cizině?

Samozřejmě,že vyrábějí, ale to by někteří nezískali výhodnou státní zakázku... Jo a říká se tomu "podpora českého průmyslu"...;-D

0/0
7.2.2011 15:03

tarten

Re: No v cizině?

S tou Regionovou to byl dobrý nápad v zoufalé situaci před několika lety. Ale na nějakých 150 ks to pode mě mělo skončit. Teď už jsou přemnožené a za deset let by už pomalu byly zralé na nějakou deratizaci...

0/0
7.2.2011 16:11

tarten

Re: No v cizině?

Jenže "autobus na koleje" je něco, co se rentabilitě nikdy nepřiblíží ani vzdáleně, to by mělo být jasné. Někdy je ale ZDO lepší řešit opravdu takhle.

0/0
7.2.2011 16:22

mpixel

kupovat české zboží a podporovat český průmysl je blbost !

1/ Když budete kupovat jen z čech konkrétní produkt, tak sice podpoříte přímo konkrétního výrobce hodně, ale naopak díky posílení koruny zhoršíte sice málo ale vysledky "všech" firem v celé ČR bez rozdílu toho co vyrábí.

2/ Když budete kupovat jen z asie, tak korunu značně oslabíte.......českým vývozcům tak jednotlivě nepomůžete, ale pomůžete tím plošně všem firmám bez rozdílu co vyrábí...jejich český produkt bude totiž v cizí měně levnější. A bude se ve světě lépe prodávat.

0/0
7.2.2011 11:59

mpixel

Re: kupovat české zboží a podporovat český průmysl je blbost !

český průmysl vždy (viz tento příklad) podpoříte když si koupíte levnější nebo kvalitnější výrobek z ciziny.

0/0
7.2.2011 12:00

mpixel

Re: kupovat české zboží a podporovat český průmysl je blbost !

a pokud je lepší v čechcách tak z čech. Je jedno, kde výrobek koupíte - vždy podpoříte české kvalitní výrobce - buď přímo a nebo nepřímo přez směnné kurzy.

0/0
7.2.2011 12:02

Cenda22

Re: kupovat české zboží a podporovat český průmysl je blbost !

:-))))))))))))))))))

0/0
7.2.2011 14:11

Nishmitha

Heslo novináře je...

.. vždy kritizovat a vždy prudit. 

Kdyby nakoupili v zahraničí tak bude všehoznalý novinář psát, že nepodporují český průmysl a českého dělníka. A pokud má někdo monopol na dodávky, tak se tomu zisku není co divit a je to o obchodní zdatnosti obou stran. Konečně daně platí zde firma i dobře placený zaměsntanec.  Sociální vymoženosti, jejichž rušení bude opět sociálně cítící novinář kritizovat, když před tím kritizoval jejich výši,  se z něčeho platit musí.

0/0
7.2.2011 11:47

Sopko

Re: Heslo novináře je...

tady neni problem v tom, že se koupilo z Čech, a ne z Německa. Problém je v tom, že to je možná i dražší než z toho Německa, kde jsou náklady na pracovní sílu vyšší. Kdyby se udělalo otevřené nediskriminační výběrové řízení, tak z toho mají užitek skoro všichni: cestujcící, daňoví poplatnící, dráhy. Jenomže to by zase nezbylo na úplatky pro potřebné :-(

Monopol na dodávky tu není výsledkem férového zdatného obchodu Škody, ale uplacení někoho kdo o tom rozhoduje nebo v konečné fízi "spolurozhoduje" (politické strany)

0/0
7.2.2011 18:37

slatin

Re: Heslo novináře je...

Důležitá je i další položka.. náhradní díly a servis.....Takže cena se musí posuzovat globálně...

0/0
8.2.2011 20:15

Lukas1000

no tak

Mily pisalci, nerikejte mi, ze nevite jak to je ... za nitky taha prece kmotr Roman...

0/0
7.2.2011 11:15

tarten

Re: no tak

A vypadá to, že Romanovo impérium je nějak oslabené, tak je vlna novinových článku směřující k zakázce lokomotiv od Siemense.

0/0
7.2.2011 16:14

basniklidu

To je presne to co kapitalista nechape ...

ze do celkovych nakladu je potreba vzdy zapocitavat i prinos pro zemi ( zamestnani ceskych pracovniku a dalsi zakazky s tim spojene) a ze vysledna cena sama o osbe v podstate nic nerika.

0/0
7.2.2011 11:09

salosek

Re: To je presne to co kapitalista nechape ...

Kapitalista chápe jen to jak zaplatit např.dělníkovi 12-13 tis.hrubého měsíčně -  viz.ÚP Šumperk nabídka práce Pars Nova. Hlavně,že je člověk zaměstnanej............. ;-D

0/0
7.2.2011 11:43

ruda281

Re: To je presne to co kapitalista nechape ...

ale chape, kazda trubka vi, ze kdyz da okoli praci, stara se o nej a lidi budou spokojeni, tak to ma pro fungovani firmy jenom prednosti, zamestnanci jsou loajalni a nehledaji jak se firme pomstit. Bohuzel vsak dnesni socialisticka politika sleduje cestu s verejnou politikou neslucitelnou (je jedno jestli je to ODS, CSSD, SPD ci CDU) -poridit za minimum, s maximalnim potencialem namasteni vlastni kapsy. Dneska v politice nejde o rozvoj, a vzkvetani spolecnosti. Jde o to jak zavrit masam hubu, aby zkously muj novy stav konta. Zadny z tech politickych klaunu v kteremkoliv state EU se nestara o to, jak udelat atraktivni podminky pro rozvoj stredni podnikatelske tridy. Vsichni jenom zdimou aby mohli plytvat a plnit sve kapsy, celoevropsky.

0/0
7.2.2011 11:51

FoDa

Hmm...

toto je celý, největší a nekonečný průser našeho státu. Veškeré škrtání a leckdy nesmyslné úspory - většinou malé částky - nemají žádný význam a smysl, pokud budou nákupy ve významných (polo)státních firmách, ty největších státní zakázky úmyslně předražené, samozřejmě bez výběrového řízení atd... :-/

0/0
7.2.2011 11:08

A.T.W.A.

dotaz

Může mi někdo znalý problematiky vyvětlit, proč máme v ČR celkem 3 nejrůznější systémy napájení elektrické trakce a proč, když je to léta takový problém, který limituje konkurenci v nabídkách lokomotiv se tato napájecí soustava nesjednotí?

0/0
7.2.2011 10:59

Jiřik

Re: dotaz

Zaplatíš to?

První elektrický systém zavedl Křižík na trati Tábor - Bechyně, bylo to oněch 1,5 kV stejnosměrných. Levná instalace, levná lokomotiva. A navíc technická památka.

Pak 3 kVss. Zaváděno u nás od 20. let, protože mašinku šlo snadno postavit a nemovitý usměrňovač se vždycky nějak vyřešil.

Pak 25 kV 50 Hz. Zaváděno od 60. let, protože to je perspektivní a výhodnější i kvůli rekuperacím. A navíc stačí jednoduchá trafačka bez usměrnění.

No a nakonec máme i 15 kV 16,7 Hz (zíráš, co?) na znojemsku. V celé Evropě existuje asi šest napájecích systémů a nikdo si nestěžuje, že by to omezovalo konkurenci - spíš naopak ji to podporuje...

0/0
7.2.2011 11:36

A.T.W.A.

Re: dotaz

To mi připadne dost nesmyslné. Nevím jak je to v cizině, ale tento systém mi připadá, jako kdyby každé letiště mělo jiný druh dodávaného paliva: jedno benzin, druhé letecký benzin, třetí letecký petrolej, další uhlí a se vším by se museli poprat výrobci letadel.

To že je něco technická památka, není relevantní odpověď.

A když už se teda zavádí od 60.let 25kV, tak proč se nově rekonstruované tratě nepředělají na tento systém, kdyby se to dělalo postupně tak za nějakých 15 let není co řešit.

0/0
7.2.2011 11:42

tokumara

Re: dotaz

Ono hlavně na 25kV není moc čím jezdit, chybí mašiny. A kdybys pokryl víc území, budou chybět ještě víc.

0/0
7.2.2011 11:52

A.T.W.A.

Re: dotaz

To jsou věci - tak systém se zavádí 60 let, ale chybí mašiny. To bude mít asi na starosti nějaký super projektový manager, že nedokáže sladit celý systém.

0/0
7.2.2011 12:00

Bery

Re: dotaz

Ono je to tim, ze je to cele takto provazane. Takze sjednoceni systemu by znamenalo obrovskou investici. Na to stat prostredky nemel, nema a nejmene dalsich 50 let mit ani nebude...

0/0
7.2.2011 12:56

tarten

Re: dotaz

Bohužel. Celkem mě zklamalo, že i Nové spojení v Praze bylo postaveno (objednáno!) výhradně na 3 kV bez možnosti nějaké snadné úpravy na 25 kV~.

0/0
7.2.2011 16:35

TigerM

Re: dotaz

no, jasne, a vymenit vsechny lokomotivy v Praze na dva systemy vcetne posunovacich...

to jake napajeni je dnes uplne jedno, kdyz se vyrabeji stroje na vice systemu a je to levnejsi nez prestavovat pulku republiky a stejne na ECckach a mezinarodnich vlacich zas jsou treba vicesystemove...

tak proste koupej drahy 109e nebo vectrony no... :-);-)

0/0
7.2.2011 20:50

Bery

Re: dotaz

Ono by to slo sjednotit, ale aby to melo nejaky smysl, tak by to chtelo v ramci cele EU... a to by bylo opravdu moc penez. Vicesystemove, nebo modularni loko vyjdou levneji a nakupuji se postupne. ;-)

0/0
8.2.2011 17:53







Najdete na iDNES.cz