Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Portugalsko se snaží vyhnout pomoci zvenčí. Šance má malé, říká ekonom

Portugalsko se zuby nehty snaží vyhnout scénáři, při kterém by se dostalo do role prosebníka a žádalo Evropu o finanční pomoc. Patrně mu to však nebude nic platné. Pravděpodobnost toho, že se země bude muset nakonec pokořit a o peníze ze záchranného fondu pro eurozónu požádat, je podle analytika ČSOB vysoká.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

TarasBulba

A jsme zase zpátky

Tak jsme si před 20 lety mysleli, že jsme levici potlačili a teď už nás čeká jen ta prosperující kapitalistická cesta. Místo toho začal v devadesátých letech celý "civilizovaný" svět uhýbat stále víc doleva a my jsme samozřejmě zcela bezvýznamné zrníčko, abychom to dokázali nějak ovlivnit. Dnes světu vládnou socialistické móresy a mechanismy a my jsme zase tam, odkud jsme se alespoň podle svých tvrzení snažili odejít.

0/0
4.3.2011 8:06

kladivar2

Timhle tempem brzy bude z Evropy EuroGermania

oddeli se zrno od plev a pak nastane konecne poradek

0/0
4.3.2011 7:09

certik_bertik

každý

analytik říká každou chvíli něco jiného, jinak by se jich neuživilo tolik, to dá rozum ne?

0/0
3.3.2011 23:17

strycek-Joe s.r.o.

Portugalský rybář, který nás lákal do EU

krachuje. To se dalo čekat, a pokud nesvrhneme režim, dříve nebo později zkrachujeme také

0/0
3.3.2011 23:00

zmensvoubudoucnost

JAK tohle skonci

!staty se zadluzuji...pak uz je tolik dluhu ze jim nikdo nepuci tak volaji o zachranu EU.. pro vsechno na svete kdy to ty staty budou splacet kdyz nejsou schopne ten rozjety vlak zadluzovani zastavit  ne tak jeste svuj dluh zacit splacet.. a ty nejvyspelejsi staty jsou ty nejzadluzenejsi .. to prece nemuze skoncit dobre:-/

0/0
3.3.2011 22:10

nesnašimlobisty

Jetě před 5 lety

mě školily voliči jedné pravicové strany, že země středomoří nemusí makat nebot mají svoji vysokou životní urověn zaplacenou turisty. Já mu říkal at počitám jak počitám tak to nemůže vyjít a on pravil jseš hlupák a dnešníme světu nerozumíš. Jak je vidět tak opravdu nerozumím a asi půjdu znovu do školy.

0/0
3.3.2011 20:25

ceItic

Re: Jetě před 5 lety

Jdi, soudruhu, jdi. Ale začni mateřským jazykem, pak teprve přejdi k náročnějším disciplínám

0/0
3.3.2011 21:09

1000101110111001

Re: Jetě před 5 lety

Ale no tak. Nech ho vycukat, bude legrace.

0/0
3.3.2011 22:20

1000101110111001

To je ta země...

... jejíž premiér, maoisa Barroso dnes diktuje celé EU, jak má utrácet a zadlužovat se na sociálních výdajích "na sekeru"? To je k zblití vážení.

0/0
3.3.2011 22:22

FrantaVazoun

Čína

Jediná jistota v tomto globálním světě je Čína. Ano, chválabohu komunistická Čína. Jen ať to tam soudruzi drží tvrdě jinak tam vtrhnou tito zlatokopové ze Západu a nastane Divoká privatizace všeho co má nějakou cenu. Do 2 let by bylo vše rozkradeno.Rv

0/0
3.3.2011 20:10

OskarPokorny

Re: Čína

To jsou pěkný kecy - Čína dosahuje svého úspěchu za obrovskou cenu drancování přírodních i lidských zdrojů a ničení životního prostředí v obrovském měřítku. Jsou tam třeba oblasti kde je 50x větší výskyt rakoviny než je světový průměr - že ta současná výkonná generace, který ještě pamatuje bídu a dře tak rychle vymře nebo bude nepráceschopná a nová generace už bude požadovat reformy, protože už bude zvyklá na jiný standart.

0/0
3.3.2011 20:26

kuku0071

Re: Čína

V té slavné komunistické Číně vládne kapitlismus nejhlubšího zrna.Takový by v naší socialistické EU vedl k občanské válce...

0/0
3.3.2011 20:55

OskarPokorny

Re: Čína

Přesně tak - tam vládne kapitalismus 18. století. Když rolník odmítne vyklidit domek kvůli fabrice tak ho na rozkaz majitelů (často ze západu) zahrnou bagrem i s domem. Odbory jsou dovoleny pouze jedny a ty vůbec nechrání zaměstnance, ale jen hlásí oficiální doktrínu, zákoník práce nikdo nedodržuje, státní zpráva dá vždy přednost bussinessu před zájmy zdravým a zájmy lidí a prostředí. - prostě sen našich pravičáků.

0/0
3.3.2011 21:06

nucleus4

Re: Čína

K tomu se dá říci jen jediné. Přečtěte si knihu Adam Smith: Bohatství národů z roku 1776.

Kapitalismus je mj. o tom, že žádná fabrika (ani sebebohatější) nemá právo někomu zabavit nebo poničit dům. (A toto právo nemá ani stát "ve veřejném zájmu".)

0/0
3.3.2011 21:58

OskarPokorny

Re: Čína

Jo to máte pravdu v případě ochrany soukromého majetku, ale ani Adam Smith nijak neřeší případ kdy například fabrika vypustí odpad s těžkými kovy do podzemní vody, protože je to levnější než to ekologicky likvidovat..

0/0
3.3.2011 23:01

Ahmad Žalud

Vážení,co zde debatujete o kapitalismu....

....si uvědomte že klasický kapitalismus již jen živoří a v podstatě zaniká.Dnes by se tomu mohlo říkat a říká tkzv,korporátní  fašismu,kdy korporace a nadnárodní globální společnosti ovládají státy prostřednictvím politiků.V klasickém kapitalismu si majitel firmu budoval po generace,firmou žil,vážil si zaměstnaců neboť věděl že je potřebuje,jako oni jeho,viz např.Baťa aj. Dnes vám korporace systémem spálené země vydrancuje zdroje a pracovní sílu a bez jakýchkoliv ohledů táhne dál.To nebude mít dorý konec.:-/

0/0
3.3.2011 19:59

OskarPokorny

Re: Vážení,co zde debatujete o kapitalismu....

To je pravda, ale v globalizovaném světě, kde je přesun kapitálu z jednoho konce světa na druhý tomu nejde zabránit ani mírovým (zákony národních států) ani násilným (revoluce) způsobem - prostě se jen kapitál přesune.

0/0
3.3.2011 20:29

niko7

Re: Vážení,co zde debatujete o kapitalismu....

To není až zas tolik pravda. Existují firmy (různé farmaceutické, microsoft atd.)  které svá sídla nemění, pouze budují další pobočky. Stěhují se jen montovny a jsou takové co od nás odešly a už s vrátily zpět, protože ani na ukrajině nevyrobí dělník tolik kvalitní práce jako u nás v přepočtu k platu. To je fakt, vím už o dvou firmách.

0/0
3.3.2011 22:29

OskarPokorny

Re: Vážení,co zde debatujete o kapitalismu....

To máte pravdu, - konstrukční kanceláře, zůstávají ve starých zemích, ale zas tak si nefanděte, protože na západě pokračuje destrukce školství. Už nyní např. svaz průmyslu a obchodu ve VB varuje, že současní absolventi univerzit už naprosto nesplňují požadavky na práci právě v těchto zařízeních a sám mám zkušenosti že v ČR jsou absolventi VŠ také rok od roku horší.

0/0
3.3.2011 23:05

ceItic

Re: Vážení,co zde debatujete o kapitalismu....

Být to maturitní otázka, tak se před zkušební komisi dostav znovu po prázdninách, soudruhu

0/0
3.3.2011 21:11

lutrysek

zhouba kapitalismu

soukromi investori drzi v rukou osud celeho statu. jak muzou byt sooukrome banky mit vic penez nez cely stat? jak jim muzou projit spekulace vedouci k rozvraceni statu? je to proste nevyhnutelny konec vsech statu v soucasnem systemu. pujcuje si kazdy protoze musi. staty daly vsechny prostredky do soukromych rukou a jim nic nezbyva. a ti bohati co maji moc prosazuji svoje zajmy, takze staty si budou muset vzdy od tech bohatych pujcovat. vzdyt to vidite u kalouska. zase taha penize jen ze spodni a stredni tridy. ty bohate zase necha bohatnout. nebo vite o nejakem statu krome ciny ktery nema dluhy? a cesko ma oproti jinym nizke dluhy a jen proto, ze zi z dob kdy prostredky byly v rukach statu prinesl nulovy dluh.

0/0
3.3.2011 19:05

serz I.

Re: zhouba kapitalismu

Státy nic nemají, protože to jejich levicové vlády promrhaly při uplácení voličů. Chovaly se zjevně podle Jirkova "Dluhy se neplatí" a Vláďova "Zdroje jsou". Jenže jak se zdá, tak teorie jaksi nebyly, jak říká Dluhoslav, "Zasazeny do reálného rámce" ;o))

0/0
3.3.2011 19:12

lutrysek

Re: zhouba kapitalismu

pokud vim tak stat rozprodala pravice.

0/0
3.3.2011 19:20

Daniel Ch

Re: zhouba kapitalismu

Hm a Čína je bez dluhu?Chtělo by to více informací ale to voliči levice nepotřebují.

0/0
3.3.2011 19:25

lutrysek

Re: zhouba kapitalismu

tak pardon ale porad nas nekdo strasi reckem, i kdyz jsme nekde jinde. hlavne ze to na ovce plati, roztresou se strachy, nebo naopak se citi velmi zodpovedne a soli prachy jak ti nahore potrebuji. za posledni 4 roky stat vybira na novych a novych poplatcich a statu chybi vice a vice penez. vite napr ze zisky z mytneho zacaly pribyvat az kdyz vladla pravice a presto nejsou penize na silnice? ze se zvedla spotrebni dan na PHM a presto nejsou penize ? proste ti dole at sypou aby se ti nahore mohli obohatit.

0/0
3.3.2011 19:34

lutrysek

tady je srovnani statu sice starsi, ale staci pricist par pr

http://www.celysvet.cz/poradi-statu-statni-dluh my sme nekde jinde nez recko. sme hluboko pod francii i pod nemeckem, ale nas chemik nas bude porad zastrasovat a manipulovat tak aby mu to sypalo. prece neni tak blbej aby tuhle likvidaci naroda delal zadarmo.

0/0
3.3.2011 19:37

_profesor_

Re: tady je srovnani statu sice starsi, ale staci pricist par pr

No zrovna uvalení nepřiměřeně vysoké spotřební daně na naftu bylo dílem chorého mozku (takže možná "blbej" trochu je). Nechápu, kdo na tom má vydělat. My platíme víc, dopravci tankují v zahraničí a stát vybírá stále méně. Lafferova křivka platí i zde (od určitého bodu => vyšší daně = nižší výběr).

0/0
3.3.2011 19:40

jfb

Re: tady je srovnani statu sice starsi, ale staci pricist par pr

Ach jo, ono není tak problém celkové zadlužení, ale trend. A také konkurence v požadavku na úvěr. Sice na tento rok máme deficit 135 mld. ale půjčit si musíme cca 400 mld! kvůli refinancování starých dluhů. To je cca 1/3 rozpočtu! A teď potřebují půjčit všechny státy a věřitelé státům věří čím dál tím míň, takže určitě budeme mít čím dál větší úrok. Nedej Bože, že by přestali půjčovat úplně, to bychom šli do bankrotu ihned, i když máme ekonomiku celkem stále solidní.

0/0
4.3.2011 9:29

serz I.

Re: zhouba kapitalismu

Opakování je matka moudrosti ;-)  http://pavelstanek.net/public/Image/sekce-clanky-54/zadluzeni_m.pdf

Potom si ješte vygooglit termín "manadatorní výdaje státu" a podívat se, co se s mimi stalo za vlády oranžád, a jaké to má dopady do budoucích rozpočtů.

0/0
3.3.2011 19:28

_profesor_

Re: zhouba kapitalismu

http://www.lidovky.cz/provize-z-privatizace-mostecke-uhelne-mirily-do-cssd-p0h-/ln_domov.asp?c=A110120_073656_ln_domov_ape

Nebo privatizace monopolního dodavatele plynu Transgas za 133 miliard Kč? Nebo prodej českých bank za směšnou cenu (ozbrojené komando v IPB)? (cizím investorům se vrátily peníze za pár let a teď od nás pumpují miliardy). Nebo 82,6 miliardy za Český Telecom? Kde ty peníze jsou?

Za pravice se prodávaly nekvalitní podniky. Ty pravé (skoro)monopolní továrny na peníze, ze kterých utíkají miliardy do zahraničí, prodala až levice.

0/0
3.3.2011 19:37

letecmig

Re: zhouba kapitalismu

"konec vsech statu v soucasnem systemu. pujcuje si kazdy protoze musi. staty daly vsechny prostredky do soukromych rukou a jim nic nezbyva"

he, he, stat nevytvari zadne "prostredky", natoz aby je daval soukromym rukou.

Naopak, vsechny prostredky co stat ma sebere ze soukromych rukou- to jsou jakoby ty dane c vsichni platime

-- a pak je postupne jakoby rozda zpatky (to jsou zase ty silnice, verejne osvetleni, lidi na davkach ) pricemz podstatna cast se zmari tim ze fungovani takoveho procesu hodne stoji(to je tech XY tisic lidi placenych ze statniho rozpoctu a rozkradene penize statnimi uredniky a politiky)

0/0
3.3.2011 19:29

skrbling

Re: zhouba kapitalismu

To je tak legrační příspěvek, že ho snad ni nemá smysl komentovat. Jen jedna poznámka: soukromé osoby měly vždycky víc peněz než celý stát. Většina evropských vládců byla zadlužená až za ušima u soukromých (nezřídka židovských) bankéřů. Např. i Karel IV. V podstatě je to taková pěkná tradice.

0/0
3.3.2011 19:50

danelk

Re: zhouba kapitalismu

tak se zkus zeptat sam sebe, co jsou to dnesni tzv. penize...co je dluh...vyvoj platidla a ruzne megalomanske podvody Sionistu v historii v navaznosti na dnesek - mmj emitace vseobecne "reputabilniho" americkeho dolaru soukromou skupinou bank (FED), ktera je podvodne oznacovana za centralni narodni banku (tedy logicky kontrolovanou danym statem). Kolik lidoovci si dokaze procist nebo shlednout zdroje vsech moznych - uz - dostupnych materialu? Kazdy je ma uz temer doslova pred cumakem, nemusi se doprosovat v knihovnach, natoz jezdit za  hranice a tam doufat, ze najde nejaky material ke studiu, overeni skutecnosti a udelani si vlastniho nazoru na to, kdo zpusoboval a zpusobuje problemy lidstva? ...

0/0
3.3.2011 20:35

meda_beda

Re: zhouba kapitalismu

Spíš bych se ptal jakto že soukromé banky mají právo zvyšovat peněžní zásobu. tedy vytvářet peníze při půjčování. a co je horší že díky tomuto absurdnímu systému vznikají zároveň s dluhem. A nesmíte zapomenout úroky z těchto virtuálních peněz. To se pak člověk nemůže divit že je dluh domácností státu a firem tak obrovský. Ale to že to je neudržitelné matematická jistotu. Ekonomický systém založený na exponenciálním růstu v omezeném světě je prostě dlouhodobě neudržitelný. Skončí to buď válkou, bankrotem a hyperinflací, revolucí, nebo finanční reformou (to mi z toho vychází nejlíp).

0/0
3.3.2011 20:38

serz I.

...

Nemá někdo ponětí, jak to je s tím variabilním výnosem? Čekal bych dluhopisy s fixní sazbou a nebo báze + fixní přirážka, přičemž ta báze se samozřejmě měnit může, ale je to ve vazbě na mezibankovní trh. Nevím jakej fixing používaj v Portugalsku, ale že by ho mohli spekulanti nějak zásadně ovlivnit si nemysllím.

0/0
3.3.2011 18:54

_profesor_

Re: ...

To by mě taky zajímalo, jak by měl onen spekulační útok probíhat.

0/0
3.3.2011 19:29

skrbling

Re: ...

Na tom dluhopisu je nominálně napsáno třeba 1000 EUR 3%, jenže to neznamená, že ho někdo za těch 1000 EUR koupí. Pravděpodobně ho koupí mnohem levněji a tudíž vydělá rozdíl cen + nominální úrok a tudíž tržní úrok je vyšší než ten nominální. Teoreticky může samozřejmě kupovat i za vyšší cenu, než nominál, pak je tržní úrok nižší. Čili úrok je ve skutečnosti střetem nabídky a poptávky.

0/0
3.3.2011 19:46

serz I.

Re: ...

To je sice pravda, ale emitenta to nemusí vůbec vzrušovat, musí jen včas splatit nominál jistiny i úroku, tržní "úrok/cena" ho bude zajímat jen v případě, kdyby sám chtěl svoje dluhopisy předčasně skoupit. Nějak tam ten prostor na spekulaci nevidím.

0/0
3.3.2011 21:37

skrbling

Re: ...

Emitenta nemusí zajímat, kolik za ty dluhopisy dostane??? Nevím, jestli to chápete dobře, ale když stát vydá dluhopisy, na kterých je 1000 EUR, neznamená to, že je za těch 1000 EUR prodá. O tom jaksi nerozhoduje vláda, ale trh. Takže oni vydají třeba desetileté obligace s nominální hodnotou 1000 EUR a 3% úrok, ale dostanou za každý např. jen 750 Kč, což by emitenta trochu vzrušovat mělo.

0/0
3.3.2011 21:51

serz I.

Re: ...

To mi je jasný, že při emisi se nominál a tržní cena nemusí rovnat, ale při splatnosti  emitenta nečeká žádný překvapení - nominál i úrok jsou pevně dané.

0/0
3.3.2011 22:05

skrbling

Re: ...

Píšu vám to níže. Vláda dluhopisy splácí emisí nových, tudíž jí aktuální tržní úroková sazba zajímá, protože je to sazba, za kterou refinancuje několikrát ročně část dluhu.

0/0
3.3.2011 22:49

skrbling

Re: ...

Ještě pro upřesnění. Ono to funguej tak, že státy dnes vlastně vytloukají klín klínem. Většina starých dluhů je splácena dluhy novými. To znamená, že nové dluhopisy se vydávají zpravidla několikrát ročně. Vzhledem k tomu, že stát ví, kolik peněz potřebuje, snaží se obvykle s úrokovou měrou, kterou nabízí přiblížit očekávání trhu, aby se mu nestalo, že dostane výrazně méně.

0/0
3.3.2011 21:55

_profesor_

Re: ...

Jak ale proběhne onen spekulační útok? Chci potopit Portugalsko. Co musím udělat?

0/0
4.3.2011 9:02

skrbling

Re: ...

Tak jednak - "spekulativní útok" je ptákovina, kterou se ohánějí vlády a centrální banky, když jim trh ukazuje, že dlouhodobě prováděly kraviny a že už jim to nebude tolerovat a novináři to rádi papouškují. Spekulativní "útoky" se provádějí za určitých okolností spíš na měnu, ale nejde o nic jiného, než že investoři najdou nějakou chybnou politiku vlády nebo centrální banky a snaží se na ní vydělat.

V případě Portugalska nejde o žádný spekulativní útok. Investoři prostě vidí, že ta země jde do ... a chtějí adekvátní výnos, stejně jako nějakému po krk zadluženému člověku nepůjčí banka za 5%, ale maximálně tak nějaký lichvář za 150%, protože v tom zakalkulovává větší riziko. No a prostě, pokud se ukáže, že země má stále větší potíže, úroky půjdou strmě nahoru. To je celé, žádný útok - jen tržně správné ohodnocení rizika.

0/0
4.3.2011 9:38

král

hezky ti dámy a pánové diskutujete

jen co co je pravda. Ale všechno je to o ničem dokud k tomu nedá jasný názor a stanovisko náš prý budoucí prezident Jan Švejnar. 

0/0
3.3.2011 18:51

serz I.

Re: hezky ti dámy a pánové diskutujete

Myslíš něco jako: " Neříkám tak, ani tak, ale na mý slova dojde."

0/0
3.3.2011 18:56

král

Re: hezky ti dámy a pánové diskutujete

přesně tak. Je to nesmírně moudrý muž, dokonce profesor. Málo kdo se dokáže tak hluboce zamyslet a potom fundovaně zkonstatovat, že "Nebude-li pršet, nezmoknem".    

0/0
3.3.2011 19:17

Chytracisko

a nemohli by prosadit důchodovu reformu?

všichni by povinně část příjmů tlačili do důchodových fondů, které by konzervativně skupovaly státní dluhopisy, tím by bylo na nějaký čas zase o prachy postaráno (než by to krachlo)

0/0
3.3.2011 18:50

Angelost

,

Pokud by to tu ridil Paroubek se Sobotkou , kteri nas zadluzili nejvic v novodobe historii! Byly bychom na tom stejne a to vse za podpory KSC.  ;-€

0/0
3.3.2011 18:32

Čičinka Čiči

Přitom by stačilo, aby jim banky půjčovaly za 2-3 procenta.

Když to jde u Němců, proč ne u Portugalců, jinak je to diskriminace ;-€ Pokud by se banky zdráhaly, tak si na ně tvrdě vyšlápnout, mají zisk z ničeho na úkor nás všech. Rv

0/0
3.3.2011 17:19







Najdete na iDNES.cz