Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Kontrolou ČOI loni neprošlo 70 procent internetových obchodů

Kdo nakupuje na internetu, měl by být na pozoru. Česká obchodní inspekce totiž loni zjistila nedostatky u 70 procent kontrolovaných internetových obchodů. Jejich provozovatelé podle inspektorů často používají nekalé obchodní praktiky a někteří prodávají dokonce padělky značkového zboží.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Garbage

vypalne za 3000

No tak tuhle u nas COI byla. Damy prisly s pripravenym lejstem na vypalne za 3000 Kc. Meli jsme drobnou chybu v obchodnich podminkach (vraceni penez po vraceni zbozi ... melo byt spravne ...po odstoupeni od kupni smlouvy). Nikho jsme neposkodili, nikdo nikdy nemel v vracenim penez problem, ale stejne si COi vybralo svoje vypalne. Tomuhle se rika pozitivni pristup uradu. A jak tak koukam vybrali to u 70% obchodu a to jeste 3000 byla minimalni mozna castka ...stat si opet prisel na peknou sumicku a temer bez prace jen pekne najit aspon drobnou vadu v textu obchodnich podminek.

0/0
4.4.2011 6:50

Leinad

Re: vypalne za 3000

Aha R^

0/0
4.4.2011 8:11

donkichot

Re: vypalne za 3000

Přesně tak, je to prachobyčejné výpalné, dostal jsem vyšší pokutu za rozpor....ani jeden klient nebyl nijak postižen, ba naopak. ani jedna stížnost, ale holt si chtěla ČOI přivydělat.....holt na drobný živnostníky, střední třídu si stát rád došlápne. Z toho pramení závěr, případně si vše udělat na s.r.o. a poslat firmu do likvidace....když přijde vyšší pokuta....

0/0
4.4.2011 15:12

Leinad

Seznam a důvody

Těch 70% se mi zdá trošku moc, nejsou tam započítané i slušné obchody s nějakou právní chybkou nebo pravopisnou hrubkou na 43 stránce obchodních podmínek?

0/0
3.4.2011 21:25

feese

Re: Seznam a důvody

To je úplně jedno. Pokud si na e-shop nainstalujete měřící kód, který zaznamenává chování návštěvníka na stránkách, tak zjistíte, že drtivá většina nakupujících si stejně podmínky nečte. Zároveň platí, že většina nákupů na internetu se obejde bez jakýchkoliv problémů. Spíš to vidím tak, že na straně ČOI je třeba vykázat nějakou činnost a skutečné problémy ochrany zákazníků zůstávají bez povšimnutí.

0/0
3.4.2011 21:55

Pruitt Igoe

Problém je hlavně v tom...

...že internetový obchody si dneska zakládá každej lemplovskej študák, kterej nemá ani sklad, takže si mnohdy kupujete zboží, které "prodejce" vůbec nemá k dispozici a pak třeba dva měsíce čekáte, než on ho někde sežene. O tom, že tihle vykukové ani nechtějí pochopit, že zákazník má právo v určité lhůtě zboží vrátit bez udání důvodu, ani nemluvit. Tohle fakt ne, teda, takže kupuju jen u prověřených obchodů ;-)

0/0
3.4.2011 18:50

feese

Re: Problém je hlavně v tom...

Právo vrácení zboží bez udání důvodu je ovšem pěkná hloupost a nevidím pro něj žádný důvod. Jako by nestačilo, kolik lidí si zboží objedná na dobírku a následně nepřevezme.

0/0
3.4.2011 19:37

terezav

Re: Problém je hlavně v tom...

vrácení zboží bez udání důvodu stanovuje zákon..... takže tady není o čem; je jasné, že si primárně objednávám věci, které opravdu chci; někdy se ale někomu může stát u oblečení, že neodhadl velikost, nebo neodhadl střih a absolutně to člověku nesedí - v tomto případě mi to příjde rozumné; ono totiž i v kameném obchodě si často jdu zkoušet věci, které na těle vypadají naprosto jinak; a lidi, co třeba bydlí daleko od nějakého většího města, tak těm asi nic jiného moc nezbývá než řešit nákupy přes internet

0/0
3.4.2011 19:43

feese

Re: Problém je hlavně v tom...

Já vím, že to stanovuje zákon, ale i tak je to pěkná hloupost. Zkuste se na to podívat očima prodejce. Někdo si objedná těžko dostupné zboží, vy se mu s tím sháníte a on to pak vrátí a další kupující v nedohlednu...

0/0
3.4.2011 19:51

Celestyn z Celestynowa

Re: Problém je hlavně v tom...

Přesně tak. Zákon dává prodejcům pořádně zabrat. Kupující může dokonce vrátit bez udání důvodu i POUŽiTÉ ZBOŽÍ! To mu zákon umožňuje, takže pokud chce panáček foťák na dovolenou a je dostatečně obeznámen s tím co může, v pohodě ho koupí a po dovolené vrátí. Takové zboží si může prodejce ... víte co. Takže otevřít internetový obchod si sice může každý, ale nic extra výnosného to není - pokud se samozřejmě nejedná o nějaký podvod.

0/0
3.4.2011 20:05

pk203@klikni.cz

Re: Problém je hlavně v tom...

> .... POUŽiTÉ ZBOŽÍ!...

To je hloupost. Zákon přímo říká že zboží musí být nepoužité a nepoškozené. Dále (dle jurisdikce) může prodejce od zákazníka požadovat náklady nezbytně nutné na znovuuvedení do prodeje (například doplnění vypotřebovaných provozních kapalin, vyčištění a pod.) Dále pak samozřejmě zákazník platí dopravu tam i zpět. Takže to půjčení foťáku ne dovolenou je celkem velmi málo pravděpodobné a v praxi k tomu dochází minimálně. Rozhodně to není hlavní překážkou tohoto druhu podnikání.

0/0
3.4.2011 23:29

hrcprcsalala2

Re: Problém je hlavně v tom...

To je hloupost. Žádný český zákon neříká, že zboží musí být nepoužité a npoškozené. Chceš-li tvrdit opak, ocituj konkrétní zákon, který to podle tebe říká. Rv

0/0
4.4.2011 0:20

barik

Re: Problém je hlavně v tom...

nedávno tohle bylo v tv, jasné se tam říkalo, že v případě vrácení zboží bez udání důvodů musí být v neporušeném obalu. Jiný to je v případě reklamace, tam už samozřejmě zákazník zboží rozbalil a zjistil že je vadné

0/0
4.4.2011 7:25

hrcprcsalala2

Re: Problém je hlavně v tom...

TV jsou nesmyslů plné. Rv

0/0
4.4.2011 8:17

Garbage

Re: Problém je hlavně v tom...

Zakon myslim spis nerika nic moc, jen ze mate pravo zbozi vratit o tom jestli pouzite nebo ne nerozhoduje, ale proste jednoduse muzete vratit i pouzite protoze je to do 14ti dnu. Do 30ti dnu Vam musi prodejce vratit penize (po odstoupeni od kupni smlouvy - mailem, dopisem) a vlastne by jste teoreticky nemusel ani vratit zbozi. Nahradu skody by jak v pripade opotrebeni nebo nevraceni zbozi musel prodejce vymahat soudne v priapde ze s vami nebude domluva. A hned tu mame duvod proc by mohlo byt u nas mraky zbozi za horsi ceny nez treba v USA kde spotrebitel pravdepodobne ma mensi prava. Proste nekdo to nakonec zaplatit musi protoze bez zisku se proste podnikat enda.

0/0
4.4.2011 6:55

Celestyn z Celestynowa

Re: Problém je hlavně v tom...

Občanský zákoník (§ 53 odst. 7) ohledně "nákupu na dálku" nikde netvrdí, že by zboží nemohlo být použité! Takže nechápu proč je to hloupost. ... Zboží, které chce zákazník tímto způsobem vrátit, nesmí být poškozené a musí být vráceno se vším původním příslušenstvím a prodejním obalem včetně výplně, která výrobek chrání v krabici... TOŤ VŠE. Nesmí zboží poškodit, ale jinak může s dodavatelem vyj..t :-)

0/0
4.4.2011 7:23

hrcprcsalala2

Re: Problém je hlavně v tom...

A kde občanský zákoník říká, že to zboží "nesmí být poškozené a musí být vráceno se vším původním příslušenstvím a

prodejním obalem včetně výplně, která výrobek chrání v krabici"? :-P

0/0
4.4.2011 8:18

terezav

Re: Problém je hlavně v tom...

v tomhle chápu i prodejce, samozřejmě neseriózní lidi mohou být na obou stranách; kdybych někomu něco sháněla specifálně pro něj, možná bych vyžadovala zálohu (to po mě chtěli v jednom internet. obchodu); to samozřejmě nezabrání navrácení, ale jistou záruku to dává; je to risk, každopádně, ale v kmených obchodech se zase krade.....a nepoužité zboží se dá také prodat

0/0
3.4.2011 22:27

b1s1t

Re: Problém je hlavně v tom...

Bohužel existují e-shopy, které Vám v přípaě oblečení klidně při nedostupnosti objednaného pošlou jinou velikost případně jiný model. Tam je pak trochu problematické.

V případě nemožnosti vrátit zboží bez udání důvodu byste museli zboží reklamovat - což je trochu komplikované.

0/0
3.4.2011 20:22

feese

Re: Problém je hlavně v tom...

Tak pokud dostanu jiné než objednané zboží, tak je to jasná reklamace. K tomu není potřeba ustanovení o vrácení zboží bez udání důvodu. Z hlediska vymahatelnosti pak nevidím žádný rozdíl, pokud bude chtít prodejce dělat problémy, tak vám peníze nevrátí tak jako tak a důvody si najde.

0/0
3.4.2011 20:27

b1s1t

Re: Problém je hlavně v tom...

Ustanovení o vrácení zboží je v tomto případě jednodušší jak pro prodejce, tak pro nakupujícího. Procesně je v tom trochu rozdíl. Z hlediska ochrany zákazníka je navíc trochu složitější prokazovat, že zajíc v pytli má jiné postavení skvrn na kožichu, než jaké si objednal, zatímco možnost vrátit zajíce po rozbalení pytle z důvodu, že mu zajíc nelíbí, je přeci jen lehčí.

0/0
3.4.2011 21:25

feese

Re: Problém je hlavně v tom...

Pro prodejce je mnohem jednodušší reklamace. Většina velkobchodů řeší u vadného zboží reklamaci výměnou, takže pro provozovatele e-shopu to není problém. Vrácené zboží "bez udání důvodu" už provozovatel e-shopu zpátky do velkoskladu nedostane. Kolem 90% e-shopů funguje tak, že zboží uváděné skladem = skladem u velkoobchodu, který garantuje dodání zboží maloprodejci do 24 hodin. Dobré e-shopy se programují tak, že přebírají data skladem/není skladem z velkoobchodní distribuce, třeba od tří dovozců do ČR. Takže jistě chápete, že zboží vrácené bez udání důvodu JE problém. Pokud by to takto nefungovalo, prodělali bychom všichni. E-shopů by bylo velice málo, protože nikdo nemá kapitál na to, aby držel zboží ve všech variantách, velikostech, apod. skladem. Méně obchodů = menší konkurence = vyšší ceny. Zároveň vyšší požadavky na kapitál = ještě vyšší ceny. Ustanovení o vrácení bez důvodu je prostě blbost. Buď to zboží chci, nebo ho nechci. Pokud si ho chci zkusit, jdu do kamennéh

0/0
3.4.2011 22:03

b1s1t

Re: Problém je hlavně v tom...

Možná by bylo vhodné oddělit od sebe pojem "Prodejce", tedy překupník, který nabízí zákazníkovi nějakou přidanou hodnotu v podobě informace o zboží, komunikace, řešení problémů, rychlou dostupnost zboží.

A pojem "dropshiper", tedy obchodní zástupce, který nabízí výrobci nebo jinému překupníkovi službu skontaktování se zákazníkem.

Jaký nese "dropshiper" náklad, kromě přijímání objednávek a přeposílání plateb od zákazníka dodavatelovi? Jakou přináší hodnotu, která by ospravedlnila jeho existenci na trhu?

0/0
7.4.2011 19:29

terezav

Re: Problém je hlavně v tom...

tak to se mi naštěstí nestalo, ale je fakt, že nakupuji jen u prověřených značkových, ve kterých obvykle nakupuju i v kamených obchodech a v čr třeba nemají velikost a nezajímá je, že já o ní mám zájem nebo tady nemají tolik zboží

0/0
3.4.2011 22:29

b1s1t

Re: Problém je hlavně v tom...

Takto svého času fungovalo například QELLE nebo OTTO - jak v internetové, tak i v katalogové verzi.

0/0
7.4.2011 19:31

kam!kaze_cze

Re: Problém je hlavně v tom...

Právo vrácení zboží a neodebrání zboží na dobírku jsou dvě naprosto odlišné věci.A u nakupování na dálku potažmo přes interenet mi to nepřijde vůbec jako hloupost.Už jen z toho důvodu,že někteří rádoby obchodníci nabízejí na fotografiích a v popisu zboží něco co pak nedostanete.Obchodník není na ničem tratný,kromě času.A u někoho,kdo mi bez problému odebere zpět zboží,které se mi nelíbí pak opět rád znovu nakoupím,protože vím že jedná férově a to je u mně hlavní.

A ti co tvrdí že právo vrácení zboží bez udání důvodu je pěkná hloupost a nevidí pro něj žádný důvod,většinou bývají ti nepoctiví.Nemáte náhodou internetový obchod :)  ???

0/0
3.4.2011 21:02

user01

Re: Problém je hlavně v tom...

naprostý souhlas R^

0/0
3.4.2011 21:10

b1s1t

Re: Problém je hlavně v tom...

Ono je to trochu složitější.

Třeba vrácení zboží bez udání důvodu u živých kytek či u potravin je trochu problematické. Tam by měl existovat nějaký konsensus mezi prodávajícím a nakupujícím o tom, že se jedná o chtěné zboží. Podobně je to u zboží vyráběného na zakázku - tam by také měla prohlídka zboží a odsouhlasení schody předcházet odeslání.

0/0
3.4.2011 21:30

hrcprcsalala2

Re: Problém je hlavně v tom...

Doporučuji podívat se do zákona na výčet zboží, na které se právo vrácení do 14 dnů nevztahuje. Budeš překvapen. ;-) Je tam mj. i zboží "upraveného podle přání spotřebitele nebo pro jeho osobu, jakož i zboží, které podléhá rychlé zkáze!. Tudíž živé kytky a netrvanlivé potraviny vracet zjevně nejde.

0/0
4.4.2011 0:23

b1s1t

Re: Problém je hlavně v tom...

Ano, a proto je nutné uzavírání kontraktu před odesláním.

Ale on by ten kontrakt mohl fungovat i u běžného zboží, které neměl zákazník možnost osobně převzít.

Obchodník přeci může i na dálku zákazníkovi zboží rozbalit, změřit, co zákazník potřebuje, vyzkoušet, že zboží funguje, poslat fotografie či video ke konkrétnímu kusu - v takovém případě se jedná defacto o vyzkoušení zboží zákazníkem (dokonce ve větším rozsahu, než v kameném obchodě) - ale ze zákona ne.

0/0
7.4.2011 19:38

feese

Re: Problém je hlavně v tom...

Nemám, ale e-shopy dělám pro své klienty, takže vím, s jakými problémy se potýkají a problém to skutečně je. Pokud chce možnost vrácení zboží někdo nabízet, tak ať to dělá, ale nevnucoval bych to obchodníkům zákonem. Každý si pak může zvolit, zda u obchodu, který toto nenabízí nakoupí.

Vrácené zboží je problém znovu prodat. Jak byste se vy tvářil na to, kdyby Vám z e-shopu přišlo zboží, které již bylo prokazatelně rozbaleno, oblečení, které si již někdo evidentně zkoušel, apod.?

0/0
3.4.2011 21:34

b1s1t

Re: Problém je hlavně v tom...

V kamenném obchodě takové zboží běžně nakupujete a nevadí Vám to.

To ustanovení je v zákoně kvůli ochraně před překupníky, kteří kolikrát ani neví, co prodávají, a zákazníkovi nabízejí zboží bez toho, aby s ním byl zákazník detailně seznámen. Pokud spotřebiel obdrží všechny informace o zboží, které jsou dostatečné k tomu. aby věděl, že v tom pytli je přesně ten zajíc, který se mu líbí, a zároveň je upozorněn na všechny zajícovy nemoci a vady, pak je toto ustanovení zbytečné a naopak naškodu.

0/0
7.4.2011 19:46

m.lukas

Zrušit

Zrušit celý internet a bude klid. X

0/0
3.4.2011 16:54

1911hajduk

Re: Zrušit

vem si prasek ;-€

0/0
3.4.2011 17:07

dogi2

Re: Zrušit

Máš recht! A můžeš začít u sebe!

0/0
3.4.2011 17:19

pepino555

Re: Zrušit

zrušit čojku a bude klid

0/0
3.4.2011 18:29

Celestyn z Celestynowa

Re: Zrušit

Věra Pohlová, důchodkyně, 72let.

0/0
3.4.2011 20:12

modryblazen

ČOI-ko a seznam by nebyl

idnes k čemu je takový článek ;-€

0/0
3.4.2011 16:41

golem3

článek je o ničem

měli by zveřejnit seznam těch špatných

0/0
3.4.2011 15:46

Henry Ford

Re: článek je o ničem

A k čemu? To sám nepoznáte, že jste si tam nepřečetl vrácení do 14 dnů, záruční doba?

0/0
3.4.2011 15:53

oddTom

Re: článek je o ničem

Ale problém je asi jiný - oni sice napíšou "kupující může do 14 dnů vrátit", ale když tak kupující učiní, nemají se k tomu poslat zpět peníze... A to asi z textů nepoznáte.

A poznat všechno falešné zboží podle obrázku, nevím.

0/0
3.4.2011 17:09

golem3

Re: článek je o ničem

tak např. u Megapixeku jsem koupil tělo Olympus E-620. Všechno bylo OK, až na to, že se mi z nich nepodařilo dostat český návod. Korespondoval jsem s nimi asi měsíc, dokonce vyhrožoval ČOIkou, ale jediná rada byla "tak si ho někde stáhněte,,,"

0/0
3.4.2011 19:11

terezav

Re: článek je o ničem

ano, to by bylo dobré

0/0
3.4.2011 17:48

terezav

docela mně překvapilo, když jsem udělala

nákup v internet. obchodě kuchyňských potřeb Tescoma, jejichž eShop provozuje jistá firma invalidů-Ergotep, že v obchodních podmínkách je, že pokud budu chtít zboží vrátit v zákonem dané lhůtě 14 dnů mohu tak učinit, ale musím uhradit náklady, které vzniknou té společnosti invalidů Ergotep. Připadá mi to docela zvláštní, protože poštovné hradím já,dobírku také a v případě vrácení předpokládám, že bych tedy poštovné také zaplatila.. Pak je tedy otázka, co budu té společnosti invalidů platit? To, že si dojdou pro balík na poštu? To, že mi pošlou peníze zpět?To, že nad tím stráví více času? Připadá mi to docela zvláštní, myslím si, že nárok na vrácení by měl být zdarma. Navíc, teda moje zkušenost se solidními zahraničními eShopy je ta, že vrácení zboží je po určitou dobu zdarma a poštovné (kurýrní službu) taktéž hradí dotyčná firma; takže pokud si česká společnost do podmínek napíše, že něco krom poštovného budu při navrácení hradit, zvolím si buď jiný eShop anebo si zboží opatřím jind

0/0
3.4.2011 15:40

mala_panda

Re: docela mně překvapilo, když jsem udělala

uvedeni zbozi do puvodniho stavu, aby to mohli za plnou cenu prodat nekomu jinemu

0/0
3.4.2011 15:44

terezav

Re: docela mně překvapilo, když jsem udělala

ne, takhle by to být nemělo, protože zboží se musí vracet v původním stavu, takže s tím práci nemají; navíc v eShopech v ochodních podmínkách se vždy píše, že zboží může zákazník vrátit nenošené či nepoužité ve lhůtě tolik a tolik dní....navidím proto důvod do uvádění do původního stavu; navíc třeba z vlastní zkušenosti vím, že některé zahraniční obchody pošlou na vrácení letový list, obal na vrácení a podmínku neustřihávat cedulky..... takže asi tak

0/0
3.4.2011 16:07

radio_svobodna_evropa

Re: docela mně překvapilo, když jsem udělala

osobne vam doporucuji zustat u tech zahranicnich eshopu, s temi ceskymi si nedelejte hlavu, oni maji urcite z ceskych zakazniku vetsi radost, nez ze svych vlastnich ;-D

0/0
3.4.2011 16:19

mala_panda

Re: docela mně překvapilo, když jsem udělala

i kdybyste to nerozbalila, aby to mohli prodat tak to musi zkontrolovat = naklady ktere vy platite

0/0
3.4.2011 16:31

terezav

Re: docela mně překvapilo, když jsem udělala

kolik stojí kontrola plastového džbánu, dovedete to vyčíslit? a kolik stojí kontrola trička, které se pouze vybalí z obalu?

prostě můj závěr je takový, že pro český obchod zákazník není pánem, zatímco v zahraničí platí náš zákazník, náš pán.....

jinak pro úplnost, zboží na eShopech nakupuji s velkou rozvahou a vrácení zboží připadá snad jen u oblečení, že bych vracela plastový džbán, který potřebuji, nejsem ochotná pro něj někam zajet, tak vracet nehodlám; vím, že každý eShop musí mít v podmínkách možnost navrácení, ale podmiňovat si vrácením poplatky je trochu mimo; každopádně pro mně to byl na daných stránkách poslední nákup

0/0
3.4.2011 17:38

mala_panda

Re: docela mně překvapilo, když jsem udělala

rekneme ze platim cloveka od hodiny, nejakou rozumnou mzdu takze cca 400kc/h , ten clovek nekde musi pracovat, musim svitit a samozrejme mam i jine dalsi naklady. tak a ted mi reknete kolik stoji zkontrolovani a znovuzabaleni plastoveho dzbanu za 100kc ? . jestli to dela 5 minut tak cca 50kc :)

0/0
3.4.2011 23:13







Najdete na iDNES.cz