Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Výjimečně úspěšná privatizace, říkají ekonomové k dvacetinám Škody

Škoda Auto slaví dvacet let od své privatizace. Škodovkám už se dávno nepřezdívá "dodělej doma". Nedá se také říct, že by firmě chybělo sebevědomí. Naopak, mateřský Volkswagen musí krotit její chuť růst. Firma se za dvacet let stala hlavním motorem českého průmyslu a ekonomové její prodej chválí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Dickinson

No

..je sice pravda, ze sa nehovori "dodelej si sam", ale....pri Skoda Fabia 1.2 HTP sa hovori - horko-tazko-poskladana...:-)

0/0
19.4.2011 12:40

Knedlor

fff

fffg

0/0
14.4.2011 13:07

Knedlor

test

:-)

0/0
14.4.2011 12:52

rapid87

Rapid 136

Už 21.let stále čekám na nějakou škodovku coupe, která by navázala na poslední řádné československé auto tj. Škoda Rapid 136.

0/0
13.4.2011 10:54

Dr. Ing. Tomáš Marný

nastesti

jinak to byly same "Jeste vice Kozenych, Soudku a Salzmanu" ... v kazde normalni zemi by byl davno za katrem a tady je z nej prezident ...

0/0
13.4.2011 10:04

kocy

Zajímalo by mě

Kolik měl stát (náš stát)  příjmů ze Škodovky dříve a kolik nyní?

0/0
13.4.2011 7:24

HuLarus

Re: Zajímalo by mě

Dříve kdy? V roce 1990? Pochybuju, že tenkrát byl ze Škodovky nějakej větší výnos. Škodovka je dneska jeden z největších plátců daně z příjmu v ČR. Jestli tě to zajímá tak na webu MF ČR mají takovou pěknou tabulku.

0/0
13.4.2011 12:20

Cislo 2

Lukrativní podnik na privatizaci ...

... musí splňovat právě jednu ze tří podnínek:

1. je technologicky vepředu (tedy má know-how na světové úrovni)

2. má výjimečnou infrastrukturu, polohu nebo zařízení

3. vlastní dominantní podíl na domácím trhu 

Protože československé podniky nesplňovaly samozřejmě podmínku číslo 1 a 2, zaprášilo se po firmách splňujících podmínku č. 3. Tedy západní koncerny privatizovaly v prvním roce výrobce osobních automobilů (Škoda), výrobce pracích prostředků (Rakona) a výrobce cukrovinek (Pražské čokoládovny), vše výrobu spotřebního zboží s dominantním podílem na trhu. ČEZ a banky stát nepustil. Ostatní bylo vlažné zboží a muselo do kupónovky. Nakonec i podniky, co šly do kupónovky a splňovaly podmínku č. 3, úspěšně přežily (Česká pojišťovna, Plzeňský Prazdroj, Léčiva -Zentiva)

0/0
13.4.2011 1:51

Cislo 2

Re: Lukrativní podnik na privatizaci ...

Tatru nikdo nechtěl, protože realizovala 80% produkce na neplatícím sovětském a čínském trhu, stejně jako zbrojovky a ČKD.

0/0
13.4.2011 1:57

briza

Re: Lukrativní podnik na privatizaci ...

Akorat, ze rada tech podniku, ktere "sly do kuponovky" sice nakonec prezily, az po te co radeni prvnich "vlastniku" zatahnul stat (vsechny banky s vyjimkou Zivnobanky a CSOB, Prazdroj ukradeny zlodeji z IPB ...)

0/0
13.4.2011 10:58

basniklidu

Podle HDP na osobu podle parity kupne sily

jsme v roce 1968 byly na tom ve srovnani se Zapadem lepe nez v roce 1937 pred valkou (Meddisonovy tabulky). Pak prisla okupace a ekonomicky vyvoj se spomalil. Nebylo to ani tak systemem jako okupaci ... to ale dnesni ciste kapitalisticka propaganda nepripousti ciste z ciste ideologickych duvodu. Vse statni bylo nesmysl a kdyz zeme chtla povolit podnikani prijeli vojacci na tancich ... takze ne rezim ale ruske kolonialni nadvlada to tady ponekud zprznila ... ac po 20 letech po listopadu 1989 a vysi statniho dluhu uz si plne nejsem jist tim jestli by cesi samotni nekam jinam nez dnes dospeli.

0/0
13.4.2011 0:23

Ogrelord

Re: Podle HDP na osobu podle parity kupne sily

ŠAK MÁTE PRAVDU, Sověti to tu zku.vili dostatečně,ale už od 48 roku..v 68 to pouze podpořili několika armádami....:-/

0/0
13.4.2011 1:08

mira7788

Re: Podle HDP na osobu podle parity kupne sily

nezapominejte na to ze stejne jako ekonomiku tady rusove zprznili i moralku.

0/0
13.4.2011 7:13

anncz

Re: Podle HDP na osobu podle parity kupne sily

No jeste ze je na koho se vymluvit. S nacisty kolaborovali a nemce vyvrazdovali taky Rusove?

0/0
13.4.2011 9:54

basniklidu

Re: Podle HDP na osobu podle parity kupne sily

Za druhe svetove valky zahynulo 365 000 cechoslovaku ... kolik to bylo nemcu?

0/0
15.4.2011 0:24

bebíčko

Re: Podle HDP na osobu podle parity kupne sily

Morálku?;-D

0/0
13.4.2011 10:23

basniklidu

Re: Podle HDP na osobu podle parity kupne sily

nezapominam ... ac vnimam dnesni moralni marast jako jeste horsi nez ten socialisticky ponevadz se lidem hodila nova vira v sobeckost a zisk ... ac trh meli brat ciste z ekonomickeho hlediska a chovat se k sobe jako lide a ne trzni subjekty. Verim tomu, ze spravne podchycena moralka v 89 a mohla byt dnes v mnohem lepsim stavu ... problem mozna byl ... kym mela byt podchycena, a to ze nejvetsi amoralove meli podporu ciziho kapitalu, ktery cekal na jejich rozprodej teto zeme a obohaceni.

0/0
15.4.2011 0:43

Hufo

a mohlo jich být víc

bylo připravených zhruba dalších 30 projektů, ale samoliba klaus je zavrhnul, páč to připravila vláda před ním a to jeho ješitnost nerozdejchala, že je někdo chytrý jako on. až za 50 let budou klause hodnotit z ekonomického pohledu, tak to moc slušných slov nebude

0/0
12.4.2011 21:43

anncz

Re: a mohlo jich být víc

No jiste. To jsem slysel od 50 let. Byla vzdy tuna projektu tesne, tesne pred dokoncenim/schvalenim, ale nejaky zly kapitalista to zhatil.

Pocitam ze Liaz, Avia, Tatra, Jawa, Dacia, Lada a tuny podobnych meli taky aspon par projektu. Podivej se jak dopadly.

0/0
12.4.2011 21:51

Hufo

Re: a mohlo jich být víc

ty projekty byl dokončený, ale jelikož na tom pracovali lidi kolem pitharta, co měli prsty i ve škodovce, tak to klaus zavrhnul. republika zaplatila osobní nesnášenlivost.

liaz, avia, tatra právě dopadli blbě díky kuponovce

dacia dopadla dobře, lada blbě, páč tam zase převážila ješitnost ruského premiéra

0/0
12.4.2011 21:58

Jdeto

Re: a mohlo jich být víc

Jsi pouhý plácalista a plácáš blbosti. Trošku se snaž a možná zjistíš, že do nákladních automobilek chtěl vstoupit Mercedes. Postupně usiloval o Tatru, potom o Liaz a povídalo se, že to snad zkusil i s Avii. Chtěl stejné podmínky jako VW, ale Klaus to nepovolil, asi si myslel, že když to nevymyslel on, tak to nemůže dobře dopadnout. :-P

0/0
12.4.2011 22:00

anncz

Re: a mohlo jich být víc

Jak rikam, vy hosi mi pripominate konspiratery. Mohl tu byt raj, jen kdyby nebylo temneho komplotu tajnych spolku.

Ze jsme produkovali nekonkurenceshcopny brak, to pomijite... Proste dle vas CR by uz davno predehnalo v exportu Nemecko a v technologiich Ameriku, jen kdyby nebylo Klause a zednaru a Jezka a Knezka a bla bla bla bla..

0/0
12.4.2011 22:40

Hufo

Re: a mohlo jich být víc

a kdo tu tvrdí že bysme byli lepší než německo? dej si hadr na čelo, evidentně nechápeš psaný text a naopak sám trpíš bludnejma představama.

jediný co tu tvrdíme, že osobní spory uškodily při privatizaci některých podniků

0/0
12.4.2011 22:56

sid_cz

Re: a mohlo jich být víc

ale ono to tak opravdu bylo, i se škodovkou náš pan všeználek měl problémy, jinak se ještě povedla Barumka v Otrokovicích, možná je toho víc, ale právě nadutost hradního pána a jeho přesvědčení o dokonalosti kupónovky tuto zemi stálo kus peněz, výsledkem je pouze Kožený, multimilionář Kellner a zástup zkrachovalých firem

0/0
13.4.2011 7:24

vtech

Re: a mohlo jich být víc

hahaha :-)

0/0
12.4.2011 22:05

Jdeto

Re: a mohlo jich být víc

Čemu se směješ, trdlo, vždyť má pravdu. Přečti si co napsal Tomáš Ježek o možné privatizaci, ktrou Klaus zastavil, aby nebyla jeho kuponová privatizace bez známých a zajímavých firem.

0/0
12.4.2011 22:10

vtech

Re: a mohlo jich být víc

Tak Jezek se rozesel s Klausem ve zlem, o tom neni pochyb. Ja si netroufam odhadnout, jestli by se povedlo o jednu privatizaci vic, nebo min, kdyby zustal dele. Ale tech (tehdy) nadejnych privatizacnich projektu moc nevidim. Skoda je zazrak, jinak mely sanci uspet jenom relativne male firmy (monopolni molochy typu CEZ a Telecom nepocitaje). Ceskoslovensky prumysl byl v roce 1989 o generaci pozadu.

0/0
12.4.2011 22:25

Hufo

Re: a mohlo jich být víc

atom a zbraně v rámci škody plzeň určitou úroveň měly, kde bylo šance na vývoz, tam se jakžtakž investovalo, totéž tatra, tam se zase projevil vliv armády. liaz zase po modernizaci měl šanci na východě, pokud by byl pod značkou. zbrojovka brno, opět exportní firma, takže udržovaná. zetor měl taky dobrý základ, opět jenom potřeboval trochu vylepšit na aktuální požadavky zákazníků, letectví zase bylo zaměřený na malý dopravní letadla a o ty je pořád zájem, 410 udělala dobrý jméno ve světě.

0/0
12.4.2011 22:38

Hufo

Re: a mohlo jich být víc

jo, takhle se nějak klausovi smáli studenti ekonomické univezity v st. gallen (věnuje se i správě státu a je mezi nejlepšími na světě) ke konci 90-tých let (myslím že snad r. 97, už si rok nepamatuju), pak to svoje přednášení raději omezil.

0/0
12.4.2011 22:15

vtech

Re: a mohlo jich být víc

A presto mame nejvyssi zivotni uroven ze vsech postkomunistickych zemi. Zajimave ze?

0/0
12.4.2011 22:26

Hufo

Re: a mohlo jich být víc

říká ti něco "mezi slepými jednooký králem"?

nás jenom zachránilo, že jsme byli dříve rozvinutá průmyslová země a z toho se dlouho žilo. zbytek východní evropy byl spíše zemědělský (rumuni, bulhaři, poláci) a s tím se v evropě nedá moc výnosně obchodovat, když západ si pomocí dotací svoje zemědělství chrání

0/0
12.4.2011 22:31

vtech

Re: a mohlo jich být víc

V roce 90 jsme ve fabrice meli sovetsky pocitac s bulharskymi disky. Tady se zadny disky nevyrabely.

0/0
12.4.2011 22:46

Hufo

Re: a mohlo jich být víc

ve fabrikách někdy byly hrozný stroje, ale pořád jsme byli průmyslovější země než jiný státy v rvhp, takže i jiný zaměření ve vzdělání a díky tomu lepší kvalita (kvalifkovanější lidi) než např. obráběcí mašiny z rumunska apod. takže byl lepší základ pro růst k normálu.

0/0
12.4.2011 22:53

vtech

Re: a mohlo jich být víc

Ja se nehadam :) Ja jenom furt nejak nevidim to strasny zlo, za ktery Klaus muze.

0/0
12.4.2011 22:56

sid_cz

Re: a mohlo jich být víc

nezaujatá historie bohužel tomu dá za pravdu

0/0
13.4.2011 7:27

anncz

Re: a mohlo jich být víc

Slovinsko ma vetsi.

0/0
12.4.2011 22:39

vtech

Re: a mohlo jich být víc

Nikoliv. CR 28.misto Slovinsko 29.misto ;-)

0/0
12.4.2011 22:49

anncz

Re: a mohlo jich být víc

Pletete si to se Slovenskem. HDP na hlavu 2010:

Dle mezinarodniho menoveho fondu: CR: 24k USD, SLO: 28k USD

Dle CIA: CR: 25,6k USD, SLO: 28,4k USD

Jesli myslis nejaky obskurni "index kvality zivota", ktery pocita pocet cyklostezek a podobne kraviny, tak to rozumni lide nepouzivaji v argumentech

0/0
13.4.2011 0:06

vtech

Re: a mohlo jich být víc

Nevim, jestli jsou tam cyklostezky, ale rozhodne tam je kriminalita, korupce, vzdelani a zdravotnictvi, coz z HDP nevykoukam.

0/0
13.4.2011 8:07

anncz

Re: a mohlo jich být víc

Uz tancujes kolem a vypoustis kour. Jake vzdelkani a zdravotnictvi, co to je za zebrizek a jaky zoufalec ho sestavuje?

Ze v CR je nejmensi korupce snad nemuzes rikat bez zakuckani.

Zivotni uroven se na celem svete meri pomoci HDP. Ja jsem odkazem dokazal, ze CR je za Slovinskem.

Pokud mas dukaz pro tvrzeni "mame nejvyssi zivotni uroven", tak sem s nim.

0/0
13.4.2011 10:15

briza

Re: a mohlo jich být víc

Tu jsme meli i na pocatku "transformace" ;-)

0/0
13.4.2011 11:01

IPES

i tady?

i tady budou řádit černou rukou komunisti, bijíc se v prsa, že oni by.... ? Škodovka by asi zametla s trhy a zůstala jediným výrobcem aut na světě jak to čtu. Bláboly o FEDu už ani nemá cenu rozebírat... Běžte už jednou do...

0/0
12.4.2011 21:42

Qesospi Cobigan

Jako jsou lidi, kteří prodej považují za úspěch

;-)

0/0
12.4.2011 21:09

taktaktak

Skvělá privatizace?

Tato skvělá privatizace byla zaplacena ze zisku výroby a prodeje vozů škoda,takže majitele to nestalo ani haléř a dnes se nám můžou jen smát.Jak dlouho měli k tomu daňové prázdniny?Nebo,že by končily a proto ten zájem o stěhování výroby?

0/0
12.4.2011 19:35

fsp

Re: Skvělá privatizace?

VW investoval v prvních deseti letech ze svého miliardy marek a přinesl to nejdůležitější, know-how.

0/0
12.4.2011 19:51

newky

Re: Skvělá privatizace?

Škodu zničili komunisté (stejně jako Tatru, Avii, Liaz a spoustu dalších tradičních českých firem) tím, že z ní plánovaným hospodářstvím učinili naprosto nekonkurenceschopného molocha, který by bez cizího převzetí zanikl. Privatizace ji zachránila a zajistila tak pro naše občany tisíce pracovních míst a státnímu rozpočtu značné příjmy z daní. Takže ano, byla to skvělá privatizace.

0/0
12.4.2011 20:44

Upir_Spike

Re: Skvělá privatizace?

Hodnotit celou privatizaci podle jedné jediné firmy...to se mi zdá trochu moc...

0/0
13.4.2011 10:04

Bery

"Výjimečně úspěšná privatizace"

Spravne snad melo byt... Jedina uspesna privatizace. ;-)

0/0
12.4.2011 18:22

vseznalek_z_hradu

Re: "Výjimečně úspěšná privatizace"

R^R^

0/0
12.4.2011 20:31

Knedlor

Re: "Výjimečně úspěšná privatizace"

R^

0/0
14.4.2011 12:49







Najdete na iDNES.cz