Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Banky už tolik neupravují odhadní ceny bytů

S poklesem cen bytů se snižuje i riziko, že banka žadateli o hypotéku upraví směrem dolů cenu kupované nemovitosti, kterou stanovil odhadce. V těchto případech, které byly nejčetnější na vrcholu finanční krize, pak kupující musel buď přidat víc peněz ze svého, nebo si od banky půjčit na větší část nemovitosti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Inkvizitor Johny

Článek

To je ale blbej článek. Jaká je informační hodnota? Že banky můžou snížit odhad, ale žádná to nedělá? Panejo!...Hlavně největší sranda bude, až se dnešní husákovic děti budou rozvádět. To to hodí prostě bance a nazdar. Pár známých má takle nemovitosti po rozchodu. Jim říkám, ať se na to vykváknou a jdou na chvíli do nájmu. Oni argumentují tím, že si to chtějí nechat a doplatit. Taková nostalgie. Ale skončí to stejně. Jak dlouho může jeden člověk táhnout hypošku 15t měsíčně? Do nervového zhroucení? A tohle se prostě týká těch generací 70. a 80. let.

0/0
21.4.2011 13:52

Standator

Re: Článek

Informační hodnota je všeobecná, zde se spíš zatím diskutuje o praxi, kterou pisatel článku patrně vůbec nemá, k Vašemu názoru, že lidé hodí nemovitosti na krk bance: to lidé byť i se základním iq neudělají neboť by doživotně nemohli mít v bankách v ČR skoro nic, kromě účtu. Zároveň k tomuto fakticky nemůže dojít, neboť pokud někdo dlouhodobě nesplácí, banka celé odepíše jako nevymahatelnou pohledávku a slovo dostává exekutor. V závislosti na výši odpisu může toto odepisovat postupně až 5 let (kdyžtak mne opravte). Kromě toho fylozofií bank a to všech je že: Nejsme realitní kancelář. Tuto větu uslyšíte i v případě, že klient chce po bance pouze 50% odhadní ceny. Klientovi nepomůže argumentace, (pokud neprojde úvěr schválením) že kdyby nesplácel úvěr, banka na prodeji nemovitosti vydělá slušné peníze.

0/0
21.4.2011 14:16

Inkvizitor Johny

Re: Článek

Tak na to vám můžu říci jediné - Kde nic není, ani smrt nebere. Ono je to pro mnoho lidí dost těžké, že nedokáží plnit své závazky. Ale někdy je opravdu lepší, dát ruce pryč. Penalizace je mnohdy lepší, než v boji pokračovat. Ještě mne napadá jedna věc. Neznám nikoho, kdo má nemovitost v tržní hodnotě úvěru. Například já sedím v bytě za 1,5 milionu. A ani se neptejte, jakou má tržní cenu :D

0/0
22.4.2011 22:30

Standator

3/3

Články o realitách vycházejí ve většině případů čistě účelově - v mnohých z nich je skryto P.R.

nějaké skupiny investorů.

Stanislav Krupka

0/0
21.4.2011 10:20

Standator

2/3

Zájmem zprostředkovatele (nebo pobočky) hypotéky (rovněž nasmlouvaného

bankou) je vyřízení co nejlepších podmínek úvěru pro klienta

- z toho plynoucí provize či interní hodnocení pobočky banky. Tzn. pokud pobočka

banky nebo zprostředkovatel není schopna nabídnout jasné a transparentní podmínky úvěru,

klient půjde prostě jinam. Z toho vyplývá, že z druhé strany je tlak na odhadce opačný, než ze strany banky. Autor článku vtipně poskytl reklamu unicredit ale každý ví, že 2,5% ve skutečnosti je čirý nesmysl - chudák banka bude asi prodělávat, sazba jí nepokryje ani inflaci Takže je jasné, že peníze z klienta vytáhne jiným způsobem (pojištění apod.) Kromě toho sazba není fixní.

0/0
21.4.2011 10:19

akademik Richard

Re: 2/3

"Zájmem zprostředkovatele (nebo pobočky) hypotéky (rovněž nasmlouvaného

bankou) je vyřízení co nejlepších podmínek úvěru pro klienta" - pouze pokud je zprostredkovatel matka Tereza, Mirek Dusin pripadne v techto profesich velice vzacny ferovy clovek. Ve vsech ostatnich pripadech je zajmem zprostredkovateluv zisk.

0/0
21.4.2011 11:04

Standator

Re: 2/3

Máte pravdu i s tímto se ve své praxi setkávám (bohužel)

0/0
21.4.2011 11:08

Standator

Re: 2/3

Avšak nemusí tomu tak vždy být, znám slušné ředitele poboček bank, kterým opravdu jde o klienta....

0/0
21.4.2011 11:14

Standator

reakce 1/3

Tak jsem se zájmem přečetl článek, pracuji v realitách, oceňování majetku a hypotékách téměř 10 let. Celý problém má samozřejmě své pozadí. Co se týká oceňování, banky svým odhadcům apriory nevěří, i když si je sami vybírají. Dokladem toho je i dřívější (nynější stav neznám) postup hypoteční banky, které z odhadu od externisty (kterého si sama po dlouhých peripetiích zařadila na svůj seznam spolupracujících odhadců) odečítala rovnou 5%, aniž by si ocenění kdokoli prohlédl.  Zkuste se každý zamyslet, zda by jste spolupracovali s někým komu nevěříte - našim bankám to vůbec nevadí. Proto jako odhadce s bankami již nespolupracuji - banky odhadce vlastně nepotřebují, ale případný problém musí taky na někoho hodit, zárověň zájmová skupina poskytovatelů softwaru, který je licencován a banky ho vyžadují, si stav bez odhadců u banky z pochopitelných zisků z prodeje softwaru odhadcům nepřeje.

0/0
21.4.2011 10:03

shocker79

Re: reakce 1/3

Kdybychom nebyli v ČR, ale v zemi, kde neexistuje kamaradšoft, úplatky, službičky na oplátku, tak by Váš příspěvek měl moožná něco do sebe. Zkuste se zamyslet, jestli byste na 100% věřil všemu, co Vám odhadce napíše.

0/0
21.4.2011 10:15

Standator

Re: reakce 1/3

Samozřejmě tím nemyslím nekontrolovat odhady, to je pochopitelné, mělo by to ale být s odhadcem formou jasné debaty konzultováno, neboť většina supervizorů si myslí, že může vše a odhadci ze strachu o vyškrtnutí ze seznamů musí pokorně mlčet. Tím se nijak odhadců nezastávám, to je běžná praxe. V bankách to probíhalo - bez otevření odhadu, stačilo zadat do systému odhad zpracován externím odhadcem a to je špatné.

0/0
21.4.2011 10:23

shocker79

Re: reakce 1/3

A máte s tim zkušenosti u všech bank nebo jenom u té, pro kterou jste psal odhady? Třeba to jinde probíhá jinak:-)

0/0
21.4.2011 11:01

Standator

Re: reakce 1/3

V různé formě mám zkušenosti i jinde (Volksbank), zpětně jsem se doslechl o korekci jiného odhadu. Nicméně na danou nemovitost, včetně zásahu supervizora byly 3 odhady a všechny v rozmezí 8-8,7 mil. V daném případě měli pravdu všichni odhadci, má to ale háček. Samozřejmě si banka u takového odhadce napíše puntík, má-li odhadce 3 tak letí ze seznamu.

0/0
21.4.2011 11:07

akademik Richard

Re: reakce 1/3

Odhad je odhad, uz to slovo to rika. Takze kdyz si Tvuj odhad upravim pro sve potreby, neznamena to, ze Ti neverim, prave naopak. Jinak bych si to cele cucal z prstu a odhadce bych vubec nepotreboval

0/0
21.4.2011 11:03

Standator

Re: reakce 1/3

Patrně toto napsal supervizor. Nevím v jaké jste bance, dá se s tím souhlasit, můžete patřit k jednomu z mála, kteří se na to dívají odpovědně a jste schopen s odhadcem normálně komunikovat, ale musím říci, že ve většině případů tomu tak není, supervizor odhadci ani nezavolá, aby mu informaci sdělil a ještě udělá do systému poznámku o korekci.

0/0
21.4.2011 11:12

Standator

Re: reakce 1/3

pardon měl jsem napsat externí odhadce

0/0
21.4.2011 11:50

Ehmuhm

Prechod k jine bance

Mne to pripada, ze clanek slouzi predevsim k tomu, aby odradil ctenare s hypoteku o prechodu k jine bance...

0/0
21.4.2011 10:00

kníže

Kdy

bylo nejlepší kupovat byty s pozdějším výhledem pronajímat, případně časem prodat? Před cca deseti lety nebo ještě dříve?

0/0
21.4.2011 8:52

kníže

Re: Kdy

Počítám, že prodat tak nejpozději před cca třemi lety, že?

0/0
21.4.2011 8:53

Standator

Re: Kdy

Toto je individuální, samozřejmě nemovitosti byly dražší, avšak musel bych znát celé pozadí záměru a jeho důvody, abych Vám sdělil názor.

Zdraví Stanislav Krupka

0/0
21.4.2011 11:23

vyvoraný vorvaň

Re: Kdy

Pořídil jsem před 4 roky byt na pronájem a zatím si nestěžuju a zvažuju pořídit ještě jeden, protože nájmy zatím nijak neklesají (alespoň tedy v krajském městě) a poměr kupní ceny a nájmu se tak dostává do poměrně solidní relace;-)

0/0
21.4.2011 9:24

Standator

Re: Kdy

Zdravím,

reálné ceny za které se pronajímá jsou hodně nízko, realizované pronájmy u bytů v Praze nepokrývají hypotéku, v současné době je v tomto směru situace složitější.

Stanislav Krupka

0/0
21.4.2011 10:35

vyvoraný vorvaň

Re: Kdy

Děkuji za informaci, já píšu o Brnu, kde je možná u poměru pronájem/cena situace o něco lepší ve prospěch investorů.

0/0
21.4.2011 10:45

akademik Richard

Re: Kdy

to muzu potvrdit. A mam podezreni, ze krome Prahy, kde jsou ceny bytu znacne nadhodnocene, je tomu tak ve velke casti CR.

0/0
21.4.2011 11:06

Hroznej.puberťák

Re: Kdy

Nedávno jsem to počítal pro pár menších měst a žádná hitparáda to teda nebyla.

0/0
21.4.2011 14:27

Standator

Re: Kdy

Jsou města, kde se toto ještě vyplatí, ale máte pravdu není jich mnoho....

0/0
21.4.2011 14:38

Standator

Re: Kdy

Zdravím,

nájmy bytů v Praze jsou o 30-40% níže než před 4 lety.

Stanislav Krupka

0/0
21.4.2011 10:43

Hroznej.puberťák

Re: Kdy

Záleží na ceně, i v 2005 se dalo dobře koupit na výdělek při pozdějším prodeji i nájmu.

0/0
21.4.2011 11:14

Standator

Re: Kdy

V roce 2005 ještě ano

0/0
21.4.2011 11:32

petrph

asi za to nemůžou jen odhadci

Ale je to pro banky docela slušnej vejvar. :-)

0/0
21.4.2011 8:50

Standator

Re: asi za to nemůžou jen odhadci

viz. reakce k článu.

Stanislav Krupka

0/0
21.4.2011 10:36

atvar

masírka solidní

každý den 1 - 2 články někde na titulní straně o bytech a jak je správné si nějaký na splátky koupit.

Ale bojím se, že to ty nový prázdný baráky nenaplní, co tu vidím stát a večer tam svítí dvě okna...

0/0
21.4.2011 6:50

vyvoraný vorvaň

Re: masírka solidní

Tady ten článek zrovna nevybízí ke koupi;-)

0/0
21.4.2011 8:50

kibl96

Re: masírka solidní

primo ne ;-)

0/0
21.4.2011 9:57

abraxas129

Ti odhadci by měli přijít o oprávnění

jestli něco takového mají. Rutinně odhadovat byty o 30% níže než je cena za kterou je kupujete, když jsou nové a ty byty jsou hned vyprodané (naše situace před 6-ti lety) a tvrdit o tom, že je to reálná tržní cena je sprosťárna....

0/0
21.4.2011 6:47

nucleus4

Re: Ti odhadci by měli přijít o oprávnění

A prodejci bytů, kteří byty o desítky procent předražují a měsíce mají byty neobsazené, by o "oprávnění" přijít neměli? (Neměli, jsou to jejich byty. A v případě banky, neměli, jsou to její hypopeníze.)

0/0
21.4.2011 7:00

abraxas129

Re: Ti odhadci by měli přijít o oprávnění

ne. prodávejte si za kolik chcete. pokud nejste monopol, je to ok, když to od vás někdo koupí.... jiná věc je ale stavět se do role objektivního odborníka a ve skutečnosti lhát v prospěch banky....

0/0
21.4.2011 7:23

Standator

Re: Ti odhadci by měli přijít o oprávnění

Bohužel jsou v některých případech odhadci nuceni bankami nepřímo podhodnocovat byty, toto jsem nikdy nedělal, avšak realizované obchody (mám přístup do datbáze) by mnoho majitelů asi udivilo. Mnoho majitelů nechce slyšet reálnou tržní cenu, pak ať si byt prodávají sami, nejlepší je slyšet od majitele ,: "tady vedle sousedka prodala to samé za 3 mil, proč bych to měl prodávat za 2,3 mil?": Ano sousedka je fenomenální obchodnice :-). Dále pak realitní kanceláře potřebují rozšířit svoji nabídku a majiteli nemovitosti odkývají za exkluzivní smlouvu jakoukoliv cenu, pak na nemovitost nikdo nereaguje a majitel si myslí, že RK je neschopná, pak je lepší nebrat do nabídky něco takového.

0/0
21.4.2011 10:41

agent_A54

Víte, ono je to složitější

jsou firmy, co mají mazané až nečestné smlouvy... a často se stává, že chamtivostí zaslepení prodávající je takovým RK podepíší... a pak těm firmám stejně zaplatí, i když ty díky přemrštěné ceně neměly šanci prodat...8-o

0/0
21.4.2011 12:31

Standator

Re: Víte, ono je to složitější

Bohužel to se dostáváme jinam, máte pravdu, psal jsem k tomuto nějaký článek u nás interně - jsou jisté znaky, které jsou patrné na první pohled u jakékoli smlouvy s rk, podle kterých (aniž by ji klient četl) lze začít usuzovat, zda smlouva nemá nějaký háček.

Na druhou stranu (teď to berte s nadsázkou) pokud je někdo zaslepen mamonem, dobře mu tak. Obecně se často píše o nepoctivých RK - jsou také, jistě a není jich málo. Ale už nikdo nikde nenapíše o klientech, kteří se jakoukoli realitní kancelář snaží obejít .

Jsem zastáncem jednoznačné úpravy zákona o realitní činnosti na činnost vázanou. Dnes může dělat reality každý, kdo přijde na živnostenský odbor. Zároveň by nebylo možno prodávat, nebo pronajímat nemovitost bez takové RK. Víte jak by se pročistil trh?

0/0
21.4.2011 12:41

Hroznej.puberťák

Re: Víte, ono je to složitější

Ano, díky tomu, s jakými realitními šmejdy už jsem se potkal se je snažím, jakmile je to jen aspoň teoreticky možné, obejít. Celkem pochopitelně.

0/0
21.4.2011 14:30

Standator

Re: Víte, ono je to složitější

Bohužel máte špatné zkušenosti, ale to že toto napíšete o něčem svědčí, právě proto bych celý problém řešil vázanou živností. (dříve koncese) Z vlastních zkušeností mohu řící, že nejlepší je obrátit se na někoho v realitce, na koho dostanete doporučení od přátel......či někoho z Vašich přátel o kom víte, že v nějaké slušné RK pracuje.

0/0
21.4.2011 14:36

Hroznej.puberťák

Re: Víte, ono je to složitější

To je v případě, že chci něco KOUPIT, a danou nemovitost nabízí nějaká (sprosté slovo) realitka, celkem k ničemu, tam si ji vybrat nemohu, leda ji mohu zkusit obejít, pokud nemá exkluzivitu. Myslím tím skutečně nemá, řada nabízejících bezostyšně exkluzivitu inzeruje, ač to ve skutečnosti není pravda.

0/0
21.4.2011 14:41

Standator

Re: Víte, ono je to složitější

To je právě jeden z problémů trhu, naprosto Vás chápu, mám mnoho informací i z druhé strany. Hodně rk, takhle devastuje trh. Víte bylo by dobré, aby pokud se toho dožijeme, mohli být účastni jednání a připomínkovat živnostenský zákon (k relitní činnosti) s etickým kodexem i "skeptici" (nedívím se že jich je hodně). Každý kdo má špatnou zkušenost s RK nechť jinou tedy v současné době nevyhledává a najde si nemovitost sám, jinak (pokud obchází realitku po prohlídce nemovitosti) se pak dostane na úroveň takto špatných realitek.

0/0
21.4.2011 14:59

noboty666

Re: Víte, ono je to složitější

To by se realitka libilo ;-D Povinne vypalne z kazdeho obchodu s nemovitostmi ....

0/0
21.4.2011 14:39

Standator

Re: Víte, ono je to složitější

Divil by jste se jak to v zahraničí funguje dobře, realitní makléř tam je na úrovni vysokoškolsky vzdělaného člověka, protože musí VŠ i absolvovat, u nás je realitní makléř zprofanovaný pojem.

0/0
21.4.2011 14:53







Najdete na iDNES.cz