Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stát přestane dotovat vlaky z Prahy do Ostravy, nechá je konkurenčnímu boji

První železniční trať v Česku čeká zcela volný boj dopravců o cestující bez státních dotací. Ministerstvo dopravy poprvé neobjednalo žádné přímé vlaky mezi Prahou a Ostravou, u kterých by dopravcům hradilo ztrátu. Všechny spoje tu budou jezdit od prosince jen na podnikatelské riziko dopravců.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Bery

Hmm...

Chapu, ze spoje v dobe spicky budou ziskove, ale pokud jsou na te trase doby, kdy se jezdit nevyplati, tak v tu dobu pojede kdo ?

0/0
26.4.2011 19:41

odlisny

dnes ráno jsem jel z Prahy do Ostravy

obyčejný Expres (rychlík) a byl docela natříškaný. Lidi se vyhýbají Pendolinu skrz 200 kč drahé místenky

0/0
26.4.2011 18:49

tarten

Re: dnes ráno jsem jel z Prahy do Ostravy

I já bych se vozil Pendolinem raději levněji, ale přesto prý má Pendolino v průměru nějakou 70% obsazenost, provozně je v plusu a rok od roku se snižuje jeho ztráta z odpisů kvůli špatné koupi. Takže to vypadá, že jízdné má nastavené docela dobře.

0/0
2.5.2011 13:20

729

Celé to dopadne jao v U.K.,

kde se taky tak blblo se soukromými dopravci a správci kolejí. Výsledek je ten, že při stejné kvalitě se srovnatelnými státy , jsou tam nejdražší vlaky (jízdné) na světě. Akorát, že ti Britové na to, na rozdíl od nás mají. A taky mají čistší, pohodlnější a rychlejší vlaky než u nás. U nás bude stejná pouze ta drahota.

0/0
26.4.2011 11:47

cafe2

Re: Celé to dopadne jao v U.K.,

Z Londyna do Liverpoolu v přepočtu za 400 se mi nezdá moc , myslim ze soukromá konkurence je super. Vase tvrzeni moc neodpovida tržní realite...

0/0
26.4.2011 11:52

sajlor

Re: Celé to dopadne jao v U.K.,

Tak zase v klidu, jestli mas pocit, ze v UK je levna doprava, tak se jeste jednou ujisti, ze si byl v UK. Jinak se Student Agency se da jet Praha Berlin za 600kc. Ale tohle neni realny obraz nase dopravni infrastruktury.

0/0
26.4.2011 13:18

tarten

Re: Celé to dopadne jao v U.K.,

400 čeho? V Kč je to přes 1400 (55 GBP)  pro vybrané přímé vlaky, pro ostatní přímé je to dráž. No ale zas to tam dojede za 2h 8min, a přitom je to vzdušnou čarou dál než Praha - Ostrava. Na 400 by musela Kč ještě delší dobu posilovat. ;-)

0/0
26.4.2011 15:46

dudlop

Re: Celé to dopadne jao v U.K.,

Jo, a taky v U.K. vzrostla nehodovost... ČD jsou velmi solidní dopravce, nikdy jsem neměl větší problém. Samozřejmě je co zlepšovat-ale v souhrnu spokojenost. A propo: Kde je ten Jančura?? Nyní může jezdit sem a tam..hlavně že chtěl i regionální tratě. Byl to od něj blud, na nich nic nevydělá...

0/0
26.4.2011 11:55

Bob-an

Re: Celé to dopadne jao v U.K.,

Proc by to byl blud? CD diky dotacim na regionalkach vydelavaji a jeste z toho "dotuji" pendolina na te "lukrativni trati" praha-ostrava

0/0
26.4.2011 13:27

Grimkin

Re: Celé to dopadne jao v U.K.,

Myslím, že už jezdí na Slovensku, mezi Bratislavou a Komárnem. Slováci to tam dotují, na každý km, a prý víc než u nás.

0/0
26.4.2011 14:29

tarten

Re: Celé to dopadne jao v U.K.,

Na Slovensku Jančura také zatím nejezdí, když nepočítáme pár reklamních jízd. Bude až za rok.

0/0
26.4.2011 15:48

Grimkin

Re: Celé to dopadne jao v U.K.,

Sotva jsem to tu napsal, tak byl pak na hlavní stránce článek, že je v Bratislavě a že testují...

0/0
27.4.2011 0:33

tarten

Re: Celé to dopadne jao v U.K.,

Přesně tak. Pár reklamních/testovacích jízd (už skončily) a pak za rok.

0/0
2.5.2011 13:14

tarten

Re: Celé to dopadne jao v U.K.,

Jinak Slováci dotují o hodně víc než u nás. Ale také tam mají dražší dopravní cestu (prý budou zlevňovat). Takže zatím to u nich pro Jančuru vychází cca stejně jako u nás u ČD. Rozhodně ne "za polovic".

0/0
26.4.2011 15:50

Leinad

Re: Celé to dopadne jao v U.K.,

Jančura se chtěl účastnit konkurzů na zajištění dopravní obsluhy, které mohly kraje vyhlásit. Mohl nabídnout menší cenu, než nyní chtějí ČD u smluv uzavřených krajskými úřady bez konkurzů.

0/0
26.4.2011 14:43

tarten

Re: Celé to dopadne jao v U.K.,

Mohl mohl. Někde byl konkurz opravdu zrušen, jenže jinde buď nevyhověl podmínkám a nevyhrál, a nebo od konkurzu odstoupil, a tak vyhrál jiný soukromník.

0/0
26.4.2011 15:53

Leinad

Re: Celé to dopadne jao v U.K.,

V krajích, kde nevyhrál (nebo odstoupil) je to fair. Jenže takové nejsou všechny.

Neříkám, že by Jančura konkurzy vyhrál (přislib půjčky na vlaky od banky nic neznamená, banky běžně půjčují riskantně) ale aspoň by ČD musely dát normální cenu a případně snížit plat náměstků.

0/0
26.4.2011 16:03

tarten

Re: Celé to dopadne jao v U.K.,

Nějaké platy jsou vděčné novinářské téma. Jančura zase chce mít zisk a víc zaměstnanců na ujetý kilometr. No a co. Zajímavá je soutěžená cena. No a banky zas jen tak nepůjčují, pokud to zajišťují, tak je to pro rozhodování kraje jeden z důležitých parametrů, vedle těch ostatních.

0/0
26.4.2011 16:11

Bery

Re: Celé to dopadne jao v U.K.,

Mno, mohl by byt levnejsi, ale pravdepodobne by nebyl. Sam v rozhovoru 9. prosince 2009 tvrdil, ze oni by dokazali jezdit za 98Kc/km. Da se z toho dovodit, ze na tuto castku by byla i ta jeho nabidka. Po zverejneni smlouvy kraju s CD vsak vychazi cena od CD v te dobe na 97,84 Kc/km. Tedy Jancura by byl cenove cca stejne drahy.

Jinak nizsi cenu mohl nabidnout uz nekolikrat pred tim, jenze i tam, kde byl konkurz vyhlasen, tak bud neuspel technicky (napr. nemel jeste licenci), nebo pro jistotu rovnou odstoupil... ;-)

0/0
26.4.2011 20:53

tarten

Re: Celé to dopadne jao v U.K.,

Odkud máte, že vzrostla nehodovost? Ošklivá nehoda "navíc" se stala jen v krátké době, kdy nerozumně privatizovali i koleje, nejen vlaky.

0/0
26.4.2011 16:51

jjyyy

Další trafika....

A to ani nestihla vychladnout židle pana ministra Bárty. Doufám, že se na ní brzo vrátí.

0/0
26.4.2011 10:13

tarten

Re: Další trafika....

Myslíte tu v ABL?

0/0
26.4.2011 10:34

jjyyy

Další trafika....

ABL není trafika. Tu vymyslel a stvořil mladý a velice schopný podnikatel JUDr. Bárta, aby zajistil finančně sebe a svou rodinu. Žádný jiný politický představitel se v Česku zatím nevzdal státního platu ve prospěch charity. Nedivím se, že jeho schopnost vypodnikat velké peníze vlastní hlavou mu závidí Paroubek - "Kdo (na) to má ?" a ostatní práce bez podpory státu neschopní komunisti.

Politika vznikla nejpozději v Antice za bohulibým účelem, aby i neschopní se jinak uživit, získali hospodářskou a politickou moc, aby mohli rozhodovat o lidech a "obecních" penězích, tunelovat a nechat se uplácet. Přečtěte si o tom něco.

Pan JUDr. Bárta s ABL vstoupil do politiky podle podnikatelského, zcela legitimního záměru, získat kousíček trhu od StrýčkoTetičkovskéStBácKočKomunisticKolotočářskéMafie©Já, dále jen STStBKKKM©Já u penězovodů. A to se STStBKKKM©Já  vůbec nelíbí.

0/0
26.4.2011 11:59

tarten

Re: Další trafika....

Nezpochybňuji že založil podnikatelskou ABL, ale že z ní doopravdy odešel. A že obšancovávání ústavních činitelů a příslušných budov jeho hochy prostřednictvím bývalého ministra vnitra Johna není jeho práce.

0/0
26.4.2011 13:13

jjyyy

ČD je trafika.

Pan JUDr. Bárta s ABL vstoupil do politiky podle podnikatelského, zcela legitimního záměru, získat kousíček trhu od StrýčkoTetičkovskéStBácKočKomunisticKolotočářskéMafie©Já.

Vysvětlivky méně chápavé :

Pan JUDr. Bárta s ABL vstoupil do politiky - nevstoupil tam z ABL, ale s ABL.

Podle podnikatelského, zcela legitimního záměru - kolik je to let, kolik bylo panu Bártovi let, když tento podnikatelský záměr veřejně prezentoval, kolik je mu let dnes ? Penězovody mají rozděleny "Nejsme jako oni !" STStBKKKM©Já a pan JUDr. Bárta chtěl jen kousíček trhu, získat v politice kontakty a cesty. Proto politika vznikla.

STStBKKKM©Já - získala místa u penězovodů díky politice "Nejsme jako oni !".

0/0
26.4.2011 15:11

jjyyy

Trafika jsou ČD. Díky VB alespoň část být trafikou přestává.

Pan JUDr. Bárta s ABL vstoupil do politiky podle podnikatelského, zcela legitimního záměru, získat kousíček trhu od StrýčkoTetičkovskéStBácKočKomunisticKolotočářskéMafie©Já, dále jen STStBKKKM©Já u penězovodů. A to se STStBKKKM©Já  vůbec nelíbí.

Vysvětlení pro hůře chápající :

Pan JUDr. Bárta s ABL - nevstoupil do politiky z ABL, ale s ABL ! 

Podle podnikatelského, zcela legitimního záměru -  penězovody mají rozděleny "Nejsme jako oni !" STStBKKKM©Já a pan tvůrce a majitel ABL JUDr. Bárta (kolik mu tehdy bylo a kolik je mu dnes ?) se před pár léty (velmi málo roky) rozhodl získat od STStBKKKM©Já kousíček trhu vstupem do politiky. Komu se to zatím povedlo ?

STStBKKKM©Já u penězovodů - jsou pro oficiální politiku po bohužel sametové revoluci "Nejsme jako oni !".

0/0
26.4.2011 17:19

tarten

Re: Trafika jsou ČD. Díky VB alespoň část být trafikou přestává.

Z vaší opravdu velmi nepřehledné reakce soudím, že s mým příspěvkem souhlasíte.

0/0
26.4.2011 18:18

jjyyy

Prostě PC a debil mají duši.Hmota nemůže vítězit nad duchem!

Pokud k sobě přidáte legitimitu plánu ABL, proč vstoupit do politiky, i s účelem, který světí prostředky, souhlasím.

NĚGDY (málo GDY) s někým souhlasím. NĚGDY (málo GDY), NĚGDO souhlasí se mnou. Děkuji Vám.

0/0
26.4.2011 20:41

zmije rohatá a ušatá

Co kdyby se přestala zvýhodňovat Praha v čerpání

z balíku vybranýcg´h daní v celé republice? Tak extrémní rozdíl v přesouvání vybraných daní doinvestic v hlavním městě, jako je v ČR,  není snad nikde v celém světě. Jinak Jančurovi přeji další pole pro business, nakonec z toho budou těžit i samotní cestující.

0/0
26.4.2011 10:06

koutlosh

Re: Co kdyby se přestala zvýhodňovat Praha v čerpání

Cestující z toho podle mne moc těžit nebudou, uvidíme no...

0/0
26.4.2011 10:11

komunismus je zločin

Re: Co kdyby se přestala zvýhodňovat Praha v čerpání

Vzhledem k tomu, že Praha ze svého sanuje neschopnost státu postavit dálniční obchvat nebo financovat adekvátně regionální železniční dopravu, tak si to rozdělení daní zaslouží. R^

0/0
26.4.2011 10:17

nickless

Re: Co kdyby se přestala zvýhodňovat Praha v čerpání

"ze svého" :-) Kolega chtěl naznačit, že kdyby všechny vybrané daně z celé ČR nekončily v Praze, tak by se možná všichni investoři nehrnuli do Prahy, ale občas by se nějaká firma usídlila i jinde. A pak by nebylo nutné každý týden přesouvat milion lidí po kolejích 300 kilometrů. Měli bychom se líp všichni. A Praha by žádné obchvaty nepotřebovala.

0/0
26.4.2011 10:33

komunismus je zločin

Re: Co kdyby se přestala zvýhodňovat Praha v čerpání

No jistěže ze svého. Praha, jako jediné město v ČR si staví svou páteřní dopravní síť ze svého. Třeba nedávno v Bohumíně kňučeli, když jim městský obchvat s napojením na dálnici nechtělo postavit ministerstvo. Takže předpokládám, že by s novým rozpočtovým určením přišel i konec financování ryze městských staveb v různých buranovech ze státního rozpočtu, nebo by naopak spravedlivě začal stát financovat třeba Blanku. R^ Investoři se do Prahy pohrnou už jen kvůli tomu, že je jediným milionovým městem na našem území. Z pohledu zahraničních investorů jsou Brno a Ostrava jen větší vesnice.

0/0
26.4.2011 10:48

ventas

Re: Co kdyby se přestala zvýhodňovat Praha v čerpání

Milý pane... nemyslím si, že je to jak píšete. Pokud by firmy které vyrábí své produkty neodváděly své daně do Prahy, jako centra, ale dávaly je do míst, kde je výroba umístěna pak si můžete být jist, že Praha by byla pěkne na bubnu. Mimochodem ŽDB, Schimano jsou firmy z Bohumína. To nejsou malé společnosti.. a to jsem řekl pouze dvě z nich.

Pisatel mel na mysli predevsim to, ze vyber dani a jejich prerozdelovani neni u nas fer. Napr. OKD vlastni pan Bakala, ktery si z dani ktere by mely koncit v MS kraji klidne kupuje vesnici nekde na Sumave. A to je problem ceske danove soustavy.

0/0
26.4.2011 11:15

ventas

Re: Co kdyby se přestala zvýhodňovat Praha v čerpání

Mimochodem s tou vesnici jste me pobavil. Ono pro Sao Paolo nebo pro Teheran je vesnice New York. Co pak je to Praha??

0/0
26.4.2011 11:17

lmk

Re: Co kdyby se přestala zvýhodňovat Praha v čerpání

Praha je ze zahraničního pohledu jen větší vesnice s předraženými nájmy i cenami pozemků v centru, takže řada investorů by neměla problém jít do Ostravy či Brna (kde lze využít například propojení s dobrou akademickou sférou), kdy se jim k tomu jen trochu nabídly podmínky. Částečně už se daří lákat je do Brna (kde je i výhoda dobrého dopravního spojení), ale mohlo by to být lepší. Pragocentrismus není na místě, pro řadu investorů například v technologiích či průmyslu je počet obyvatel celkem irelevantní argument.

0/0
26.4.2011 11:16

ventas

Re: Co kdyby se přestala zvýhodňovat Praha v čerpání

Naprosty souhlas. Ja bych to tak dobre nenapsal. Dik

0/0
26.4.2011 11:17

username

přeloženo do češtiny

přeložme to do češtiny, tedy do skutečného českého prostředí - všechny tratě jsou dotované a dotace dostává jeden státní subjekt. Jediná trať, kde by se vyplatilo i přes to konkurenci být je Praha - Ostrava, protože je dlouhá a tudíž drahá. Následně by si ovšem tato konkurence mohla nárokovat dotace ve stejné výši, jinak by stát mohl být žalován pro zvýhodňování jedné firmy. Takže stát vyjme trať Praha-Ostrava z dotací, takže konkurence nebude mít žádný nárok.

Takže jde ve skutečnosti o další bránění monopolu ČD, více peněz teď zůstane pro ostatní tratě, kde má ČD monopol. IMO by se prostě měl trh zcela uvolnit a dotace by se měly dávat jen v případě, kdy bude na některém místě nedostatečná dopravní dostupnost a to samozřejmě z peněz dotyčného kraje / obce (ty však mají ze zákona nárok na dotace pro podporu rozvoje v regionech). Jestli to obec/kraj vyřeší autobusy, ČD, konkurenčními drahami ... to je jedno, musí být ale regulérní výběrové řízení.

0/0
26.4.2011 10:05

naroznej

Re: přeloženo do češtiny

A ony se nedělají výběrová řízení ???

Vždyť každý kraj má uzavřenou smlouvu s ČD a každá zakázka vznikla na základě výběrového řízení. Je třeba si uvědomit , že u železnice je ztrátové prakticky vše a pokud by mělo 90% vlaků býti zrušeno , nákladní doprava by finančně nemohla utáhnout rekonstrukci a údržbu tratí.

Takže ve finále by silnice byly ještě více přecpané a nebylo by možné se po nich nikam dostat.

Dobrý případ je i pražské metro. Jízdenka tvoří cca 25 % nákladů. Dovedete si představit , jak by to v Praze vypadalo , kdyby jízdenka byla za 100 CZK ??? Já ne.

0/0
26.4.2011 10:11

nickless

Re: přeloženo do češtiny

Výběrová řízení se buď nekonala nebo konala s předem daným výsledkem. K té jízdence a 25 procentům nákladů - je otázka, co všechno jsou náklady. Jestli třeba přemrštěné odměny a zlaté padáky pro členy dozorčích rad dopravních podniků apod. A jestli třeba se nenakupují stavební práce nebo stroje za trojnásobek tržní ceny apod.

Já si spíše dovedu představit jízdenku za 25 Kč, která pokryje 100 procent nákladů.

0/0
26.4.2011 10:36

tarten

Re: přeloženo do češtiny

Zřejmě čerpáte informace pouze z nějakých špatných novin. Dotovaní soukromníci jezdí v osobní železniční dopravě v několika krajích.

0/0
26.4.2011 10:40

AAA2

Re: přeloženo do češtiny

ale vyberove rizeni na dopravu v celem kraji se konalo pouze v jedinem miste.

0/0
26.4.2011 18:01

naroznej

Re: přeloženo do češtiny

Někdo si dovede představit  i jízdenku za 1 Kč , která pokryje všechny náklady :-)

0/0
26.4.2011 10:51

nickless

Re: přeloženo do češtiny

Tak jsou mezi námi i takoví, kteří si myslí, že to je zadarmo a platit se nemusí. Ale třeba zlaté padáky pro management apod. podle mě do nákladů nepatří.

0/0
26.4.2011 10:56

tarten

Re: přeloženo do češtiny

Pokud jde o management, tak to do nákladů pochopitelně patří. Jiná věc je, že by třeba neměly být, nebo ne takové. Nepatří do nákladů to, co se dává vedení společnosti a správní radě.

0/0
26.4.2011 18:17

Leinad

Re: přeloženo do češtiny

Do vagonu se vejde cca 200-300 lidí, předpokládejme, že vlaky nevozí vzduch. 1Kč / osobokm (místenky dražší) není na hlavních tratích tak málo.

0/0
26.4.2011 11:29

tarten

Re: přeloženo do češtiny

Vy si asi pletete jeden vagon a celý vlak. Nepletete si také českou a švédskou korunu?

0/0
26.4.2011 13:22

Leinad

Re: přeloženo do češtiny

Celkem malý vagon pražského metra 8171M - 200 reálně stojících + další sedící. Co vydržím z Čerňáku na Zličín, to také vydržím z Prahy do Pardubic. ;-D

Zrušit kupéčka, dát na dveře "zámky" (abych se mohl opřít za jízdy), propagovat místenky.

0/0
26.4.2011 14:30

tarten

Re: přeloženo do češtiny

Nemůžete míchat vlak a metro. Do Pardubic nemá nikdo zapotřebí se takhle mačkat a takhle dobytčákově se vlaky už nikdy nenaplní. Lehce nad 100 lidí včetně stojících je maximum pro špičku. Pro normální časy tak 70-80. Jinak adios a bus nebo auto. Z Čerňáku až na Zličín moc lidí nejede. Vy ano, nebo je to jen teorie? A to je to do Pardubic ještě o polovinu delší.

0/0
26.4.2011 16:03

sajlor

Re: přeloženo do češtiny

CD je sice monopol, ale na ztraty!! Uvedom si, ze CD je subjekt, ktery provozuje vlakova spojeni, ktera jsou v drtive vetsine ztratova!! Uz vidim podnikatele, ktery se hrne do provozovani dopravy mezi Horni Dolni. Pokud by se mely drahy chovat trzne a uvolnit trh, tak jen jako celek a ne ze stat rozda podnikatelům lukrativni trasy (Praha-Ostrava) a zbytek zůstane statu, protoze o to nebude mit nikdo zajem. A zajistovat dopravu, ktera bude dotovana, soukromymi subjekty je v podstate tunel na stat. Proc by meli lide ze svych dani dotovat podnikatel? Podnikani je cinnost provadena za ucel zisku. Provozovat neco, kde zisk tvori jen dotace je diletanstvi!!!

0/0
26.4.2011 10:27







Najdete na iDNES.cz