Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Česká ekonomika je závislá na autech nejvíce v historii

Tuzemský automobilový průmysl loni zaznamenal mimořádně úspěšný rok. Tržby firem ve Sdružení automobilového průmyslu se dostaly po krizovém roce 2009 znovu nad 600 miliard korun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Qesospi Cobigan

Škoda že to deformuje nejenom ekonomiku...

bohužel to má vliv i na pracovní trh a vzdělávací soustavu. Protože jsme továrna evropy, nemá u nás smysl studovat snad ani VŠ. Němci z nás chtějí mít zámečníky, lakýrníky a karosáře .... :-/

0/0
4.6.2011 15:48

martin_simek

Je nasim snem mit v kazde rodine 4 auta

nejlepe ta na fosilni paliva. Cim vic montoven a automobiolek u nas, tim lepe. Meli bychom tady vyrabet vic a vic a byt na tomto "perspektivnim" prumyslu jednou plne zavisli. Jen sem nechodte brecet, az ty vase montazniky smetou dalsi krize a nejen krize, protoze neustaly rust neni spravny "akonomicky" program pro zadnou zemi.

0/0
3.6.2011 21:24

kalif

Sice montovna,

ale aspon zamestnava lidi a generuje slusne penize, ktere jsou ted tolik treba. Zisk nerozfofrovat a chytre investovat !!!

0/0
3.6.2011 19:02

martin_simek

Re: Sice montovna,

Nejlepe do nove montovny ?

0/0
3.6.2011 21:21

ensing999

Re: Sice montovna,

Eh, coze generuje?? Skoda patri VW, takze veskerej zisk, coz je to co zbyde po odecteni nakladu jde do Nemecka a dani se az tam! Ano autoprumysl zamestnava hodne lidi, ale jak to dopada kdyz je krize vime moc dobre. Stat kterej je zavislej na montovani pro druhe je absolutne zbytecnej, protoze neni schopen vyprodukovat nic sam od sebe a v tezkych dobach je tohle zakladem k preziti..

0/0
3.6.2011 23:47

MiKos112

Re: Sice montovna,

Škoda naštěstí není jen montovna. Jediná v ČR. Proto má 27tis. zaměstnanců oproti montovně TPCA, která má cca 3tis.

Ten rozdíl je v tom, že Škoda má vlastní hutě, teplárnu, nářaďovnu, motorárnu, vývoj, obchodní oddělení, servisní oddělení, vzdělávání (učiliště, vysoká škola), má zde své sídlo a vedení. Daně odvádí samozřejmě v ČR, každý rok zde proinvestuje miliardy (živí tak místní stavební firmy a její zaměstnance), zaplatí miliardy zaměstnacům a ti pak mohou utrácet a dají vydělat obchodníkům a službám, ale hlavně živí další stovky dodavatelských firem po celé ČŘ a tím i jejich zaměstnance.

0/0
4.6.2011 0:01

ramm

Re: Sice montovna,

nedani se v německu, DPH se daní tam, kde vznikne a daň z příjmů taktéž. Takže DPH vznikanící v procesu výroby zaplatí zde a když pak pobočka škody prodá třeba ve Švédsku, tak daň z příjmů ve Švédsku ....

0/0
4.6.2011 11:33

Pundit

A co budoucí krize?

Není udržitelné vyrábět a prodávat stále více aut. Nabídka převyšuje poptávku a v budoucnu se dočkáme krize, mnohem horší, než co bylo (a je) teď. To pak teprve bude show...

0/0
3.6.2011 17:51

martin_simek

Re: A co budoucí krize?

Bohuzel R^

0/0
3.6.2011 21:21

dampfer

A tak asi

a čeští vlastenci nevymyslí jednu věc, která by je mohla živit. Živí si stolet starou ublíženost,těší se vlastní lítostí  nad svou neschopností a leností,, k tomu odbory a stávky, dobré mockrát obehrané válečné filmy, lhaní o báječném socializmu - == obraz kulturního národa je skoro úplný. Kdyby to viděl TGM , Rašín či Baťa--- určitě by se oběsili !!

0/0
3.6.2011 15:34

Oko Technodromu

Re: A tak asi

A co ty?

0/0
3.6.2011 17:32

lost

blbá montovna

0/0
3.6.2011 11:57

Pšenda

Re: blbá montovna

sakra na co montovna potrebuje prijmout tyhle profese:

» Specialista managementu CAD dat «« vhodné pro absolventy s praxí» Specialista centra optimalizačních metod» Project Manager Low Cost procesu» Vývojový pracovník - vývoj náprav» Vývojový pracovník - brzdné systémy vozu» Vývoj aplikací - řídící systémy motoru» FEM výpočty - vývoj motoru» Zkoušky motoru» Specialista na patenty, licence a ochranné známky» Manažer konceptů vozů a derivátů projektových řad» Specialista - konstrukce převodovek» Aerodynamik «« novinka

http://www.skoda-auto.cz/company/CZE/career/employer/job_offer/Pages/job_offer.aspx

0/0
3.6.2011 13:14

Své dukáty věnuji na chudé psy

Re: blbá montovna

Tady si asi někdo plete pojem montovna a automobilka ;-)

0/0
3.6.2011 15:55

kalif

Re: blbá montovna

Jemu se nelibi prace u pasu, on by radsi stedre soc. davky bez prace ... (ktere casem stejne skoro vyschnou)

0/0
3.6.2011 19:07

pedr64

montovna jako nadávka

proboha, proč? to si fakt naivně myslíte, že jsme se během jedné dekády mohli stát lídry v IT nebo telekomunikacích. I to Japonsko nebo Korea začínaly jako montovny nakoupených licencí. Ano, někdo řekne, že jsme se měli orientovat na segment služeb. Jenže ty služby musí někdo koupit a my nejsme stát s významným přílivem turistů jako přímořské nebo alpské státy. Když to přeženu, tak když si každý pořídí hospodu, kdo pak bude jeho zákazníkem? A když bude tu hospodu(kadeřnictví, penzion...) mít jeden z deseti, kde vezme těch zbývajících děvět peníze, aby je u něj utratili? Jedině tak, že budou produkovat zboží, které prodají.

0/0
3.6.2011 11:43

macarát

Re: montovna jako nadávka

Být daleko lepší v IT jsme být mohli. To je tak překotně se rozvíjející obor (zvlášť pokud pomineme základní výzkum a zaměříme se na aplikační úroveň), že být dnes vepředu neznamená být vepředu zítra - šance dohnat a předehnat ostatní byla velká.

0/0
3.6.2011 12:08

pedr64

Re: montovna jako nadávka

no, jaksi zapomínáte, že sme nebyli na stejné startovní čáře, ale poněkud hendikepování

0/0
3.6.2011 12:12

macarát

Re: montovna jako nadávka

Technické školy byly na dobré úrovni, schopných absolventů dost a kdyby věci nabraly jiný směr, byl by se ochoten vrátit i leckterý emigrant se zkušenostmi. Dokonce zde bylo i přijatelné povědomí, protože průmyslová špionáž či zkrátka kopírování díky nízkému právnímu povědomí bujela. Ale o tom se přít nechci, neboť tyto věci se přeci jen zpětně špatně hodnotí.

To podstatné je, že dvacet let je v IT věčnost - a během věčnosti se dá dostat z chvostu na špici.

0/0
3.6.2011 12:44

FrantaKibyc

Re: montovna jako nadávka

Můžete teda upřesnit, kde se stala chyba? Díky.

0/0
3.6.2011 12:48

naxalite

Re: montovna jako nadávka

Ze to jde je jasne. Nekterym se povedlo dostat se na spici a zautocit na mezinarodni obchod. Namatkou treba Avast Software - zisk v roce 2010 -  839 milionu pred zdanenim.

0/0
3.6.2011 13:02

FrantaKibyc

Re: montovna jako nadávka

Tak ještě jednou. Pokud zde někdo podsouvá, že celé je to chybnou hospodářskou politikou, tak se ptám, co se mělo dělat jinak, aby takových Avastů bylo víc a zaměstnali aspoň tolik lidí, jako ty nenáviděné montovny.

0/0
3.6.2011 13:12

naxalite

Re: montovna jako nadávka

hospdarska politika CR je jen jedna. Korupce v prefouknutych statnich zakazkach a dotace montovnam.

Na druhou stranu zrovna odvetvi IT je takove, ktere zadny zasah statu nepotrebuje. A ono je to dobre, protoze tam kam stat slapne, tak trava sto let neroste (respektive roste 5 let z dotaci a pak vyhnije).

Zrovna IT v dnesni podobe temer nezna hranic/omezeni/investic a startup si muze zalozit kazdy a byt uspesny taky. To ze toho je v CR malo (ale ono to tak ve skutecnosti neni - i kdyz na Rumunsko treba nemame) je vysledek jen ceskeho vohnoutismu a cekani na leticiho peceneho holuba:)

0/0
3.6.2011 14:44

pedr64

Re: montovna jako nadávka

a kolik zaměstnává lidí? Ano, je to paráda, že jsou takové firmy, ale když se v začátku 90 let lámala transformace, tak jednou z priorit byla i zaměstnanost

0/0
3.6.2011 13:12

naxalite

Re: montovna jako nadávka

dneska ma pres sto zamestnancu. Coz na softwerovou spolecnost je docela dost

0/0
3.6.2011 14:21

pedr64

Re: montovna jako nadávka

a kolik ta škodovácká montovna? asi trochu nepoměr

0/0
3.6.2011 14:26

naxalite

Re: montovna jako nadávka

tak je jasne, ze SW spolecnost ma zamestnancu mene nez montovna. Na druhou stranu SW spolecnost muze vzniknout "v pronajaty garsonce" a zalozit ji muzou dva studenti a do roka to muze byt velka firma. A vice mene bez vstupnich nakladu.

Nova automobilova fabrika vznikne bez obrovskych zahranicnich investic jen tezko.

0/0
3.6.2011 14:34

kalif

Re: montovna jako nadávka

Presne tak. Za zarny SW priklad bych uvedl firmu Blizzard. Stovky lidi v teamu a ted vydelavaji horentni sumy ...

0/0
3.6.2011 19:24

MiKos112

Re: montovna jako nadávka

Škodovácká "montovna" asi 5000 lidí, ve zbytku automobilky pracuje dalších cca 22000 lidí (vývoj, nářaďovna, výstavba, plánování, management, prodej, servis atd.).

0/0
3.6.2011 20:35

Pšenda

Re: montovna jako nadávka

Technicke skoly, pri vsi ucte k nim, nemohly byt na svetove urovni, protoze spousta technologii byla nedostupnych.

Ja vim, psal si na dobre urovni, ale to je dobre tak pro tu montovnu.

0/0
3.6.2011 13:17

Své dukáty věnuji na chudé psy

Re: montovna jako nadávka

Výzkum není jenom IT, existuje řada oborů, které jsou konkurenčně perspektivní, a které čeští vědci umí. Jenom bychom holt nesměli vyházet desítky miliard oknem za zabetonování polí pro sezónní investory, abychom mohli tu vědu a výzkum více podpořit, že? Bohužel realita je taková, že v čechách vědec = poloviční žebrák

0/0
3.6.2011 12:57

Své dukáty věnuji na chudé psy

Kolikpak nás ta sranda stála?

Kdysi se některý borec ze Zemanovy vlády chlubil, jak ty montovny levně pořídili - že vytvoření jednoho pracovního místa stálo "pouhých"  5.500.000 korun !!

Pokud zohledníme nějaké mírné úročení, tak tolik si nekvalifikovaný pracovník v montovně nevydělá za celý život. A ani zdaleka tolik by se mu nezaplatilo, i kdyby byl celý život na podpoře.

A velmi dobře se efekt montoven ukázal u Philipse - skončily daňové prázdniny a ádyjé, státní "investice" v víte kde

Mimochodem, naši nezaměstnanost to moc neřeší - nemakačenko makat nebude a je stejně dál na podpoře a do montoven se sváží agenturní pracovníci ze Slovenska a Polska - takže dvojnásobná ztráta pro českého daňového poplatníka Rv

0/0
3.6.2011 11:03

Konstrukter

Re: Kolikpak nás ta sranda stála?

blbost

http://www.czechinvest.org/investicni-pobidky-vydelaly-230-miliard-ukazala-jedinecna-studie-deloitte

0/0
3.6.2011 12:55

Své dukáty věnuji na chudé psy

Re: Kolikpak nás ta sranda stála?

Krásná propaganda. Kdo by to řekl, že si CI nebude dělat do vlastního hnízda.

Investiční pobídky v té podobě, jak fungují, podporují primárně velké firmy.

Jako příklad uvedu Škodovku (a jsme zase u aut), která na své záměry již získala pobídky v řádech miliard. Je to krásné, vidět tu podporu v praxi. Motorárna, rozrůstání vývoje, technologické centrum... Pokud však vidíte pod pokličku, uviděli byste, že se takto podpořily záměry, do kterých by firma stejně chtěla investovat i bez podpor a ty podpory bere jako příjemnou "malou" domů. Takže pak ty stavební investice ani tisíc "nově vytvořených" pracovních míst ve škodovce nevzniklo kvůli pobídkám, ale prostě proto, že to škodovka strageticky plánovala a využila jen legálních možností, jak si vylepšit návratnost investic.

Nepochybuji, že to takto funguje u většiny velkých příjemců, a že většina "vytvořených" pracovních míst by vznikla i bez přesypávání peněz z jednoho pytlíku do druhého.

0/0
3.6.2011 13:05

pedr64

Re: Kolikpak nás ta sranda stála?

to by možná platilo pro škodu, která tu už byla. Ale co ty firmy, které sem teprve přišly? nešly by raději k sousedům za lešími podmínkami?

0/0
3.6.2011 13:15

Své dukáty věnuji na chudé psy

Re: Kolikpak nás ta sranda stála?

No, jestli myslíte firmy jako Philips, které si užily zainvestovaných pozemků, daňových prázdnin a pak táhly o dům dál, tak tady asi není o co stát...

0/0
3.6.2011 15:56

kalif

Re: Kolikpak nás ta sranda stála?

Zrejme firma Philips byla v dany moment o krok pozadu. Dneska preziva (zcela prirozene) ten, kdo ma dostatecne zasoby ...

0/0
3.6.2011 19:27

trilobiteček

eh

na slovensku se taky vyrábějí auta?? :D

0/0
3.6.2011 10:53

Tomáš Jasný

Re: eh

Samozřejmě, dlouholetá tradice - např. TAZ (Škoda 1203), Avia furgon...

0/0
3.6.2011 13:32

sunka007

Re: eh

Ty teda moc prehled nema, uz jsi slysel o znackach VW ci KIA?  Treba VW Touareg se vyrabi pouze a jenom v Bratislave.

0/0
3.6.2011 14:22

Neumětel

Podle socanů je tak SPRÁVNĚ!

Milan Urban, ministr průmyslu a obchodu, 10.3.2006: "Automobilový průmysl nejméně podléhá různým krizím."

http://www.mpo.cz/zprava11769.html

.

HAHA, to si volíme kvalitní politiky, co?

0/0
3.6.2011 10:33

Své dukáty věnuji na chudé psy

Re: Podle socanů je tak SPRÁVNĚ!

Jojo, urban, to je kníráč na svém místě ;-(;-(;-(

0/0
3.6.2011 10:35

pedr64

Re: Podle socanů je tak SPRÁVNĚ!

a neměl snad pravdu? byla tu 2 roky krize...zavřela snad škodovka svou výrobu, propustila snad významné množství zaměstnanců, snižovala mzdy?  Ne. To se ale o ostatních segmentech průmyslu říct nedá

0/0
3.6.2011 10:41

Neumětel

Re: Podle socanů je tak SPRÁVNĚ!

A pročpak somrovali šrotovné?

0/0
3.6.2011 12:31

Neumětel

Re: Podle socanů je tak SPRÁVNĚ!

Klasická finta. Já píšu o AUTOMOBILOVÉM PRŮMYSLU a ty to účelově zúžíš na ŠKODOVKU. :-))

1. Podívej se na propady prodejů. Obzvlášť výrazné u nákladních aut, ale ani osobní na tom nebyly sklělě.

2. Psal jsem o automobilovém průmyslu, což NENÍ jen Škoda, ale i ta měla propady

3. Ano propouštěli se zaměstnanci v automobilovém průmyslu. Pro nechápavé - jsou v tom i DODAVATELSKÉ firmy, které vyrábí díly.

0/0
3.6.2011 12:41

dave79

Re: Podle socanů je tak SPRÁVNĚ!

no tak třeba TPCA krizi neměla snad žádnou, hyundai pokud vím, tak skoro taky ne, krizi měli asi tak maximálně dodavatelé pro Škodovku

0/0
3.6.2011 12:53

Konstrukter

Re: Podle socanů je tak SPRÁVNĚ!

Podle toho jak automobilový průmysl v ČR přestál poslední krizi, nebyl Urban zase tak daleko od pravdy...

0/0
3.6.2011 10:42

Své dukáty věnuji na chudé psy

Re: Podle socanů je tak SPRÁVNĚ!

Ona to  zas až taková krize nebyla - jednalo se v podstatě o silně zmedializované prasknutí bubliny na realitním trhu, kterého by si běžný člověk bez mediální masáže všiml maximálně ve formě vyšších hypotéčních úroků. Až média udělaly z problému hypotéčních bank "krizi", lidi přestali nakupovat atd. atd.

A automobilky krizi přečkaly bez šrámů díky nesystémovému šrotovnému, ale např. u TPCA se to projevilo následně, kdy už bylo po "krizi" a lidi furt nic, malý auta nekupovali - protože se trh zahltil tou šrotovací "pomocí"

0/0
3.6.2011 10:49

pedr64

Re: Podle socanů je tak SPRÁVNĚ!

šrotovné byl nesmysl, protože pouze přesunulo odloženou spotřebu do kratšího časového období, takže se to zákonitě muselo projevit v období následujícím

0/0
3.6.2011 10:54

Své dukáty věnuji na chudé psy

Re: Podle socanů je tak SPRÁVNĚ!

R^

0/0
3.6.2011 10:56







Najdete na iDNES.cz