Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Soupeř obřího Airbusu od firmy Boeing poprvé letěl do ciziny

Boeing 747-8 má za sebou první mezinárodní let. Konkurent evropského Airbusu A380, který je největším linkovým letadlem na světě, přistál na letišti Le Bourget u Paříže. Zúčastní se světové přehlídky letecké techniky. Největší Boeing je prodlouženou verzí legendárního jumbo jetu pro 467 cestujících.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

KdysiBedlam

jj

Krasne letadlo a i ta nezvykla kombinace barev pro Boeing, ktery ma vetsinou kombinace modre se jim povedla.

0/0
20.6.2011 13:11

captain cook

Re: jj

jak jsem se zminil dole, posuzovat letadlo podle vnejsiho vzhledu je podobne jako posuzovat auto podle barvy

0/0
20.6.2011 13:22

KdysiBedlam

Re: jj

To se nemuzu zminit o zevnejsku letadla?:-) Promin, ja myslel ze jsme na amterske diskuzi.

0/0
20.6.2011 13:31

Cocik

Re: jj

Kapitana si nevsimej, to je takovej misni folklor v debatach o litani. Na flyertalku ani airliners by ho nechteli :-)

0/0
20.6.2011 13:34

captain cook

Re: jj

Cocika si nevsimej, tohle je osobni zalezitost. On ma na me vztek od te doby, kdyz se jeho kamos-blogar zacal chlubit jak v Thajsku usazuje americke batuzkare vytahovanim kolik reci mluvi a jak je stara Univerzita Karlova a ja mu dal najevo, ze zadny normalni, slusny Cech si nepotrebuje lecit mindraky usazovanim cizich hosti v ubytovne.

Cocikovi zrejme na mne take vadi, ze se tu neposadim v ponizenem uzasu na zadek vzdycky, kdyz se tu cilevedome zminuje, ze leta prvni tridou se Singapore Airlines. No a co jako? Tak at si to uziva ve zdravi, je mu to prano… ale proc bych mel ja nebo nekdo jiny nad tim projevovat uzas, to fakt nevim.

0/0
20.6.2011 16:53

Cocik

Re: jj

Jo, ta cervena livery je hodne povedena. 747 je prekrasna masina ve vsech verzich, ale abych se priznal, jeste vic nez tahle osmicka se mi libi SP nebo klasicka dvoustovka.

0/0
20.6.2011 13:31

Cocik

...

Priznam se, ze bych se nekdy mnohem radsi proletel v Il-62M nez v tehle modernich mrchach. Jenze tech dvaasedesatek uz lita naprosty minimum :-(

0/0
20.6.2011 12:13

captain cook

Re: ...

V Il -62 jsem letel (tenkrat na relativne hodne dlouhou cestu ) do Singapore s nekolika mezipristanimi.

Mam take zkusenost s cestovanim v B747, A 380, A340, A330, B777, B767.....atd. Naprosto jednoznacne davam prednost tomu, cemu rikas '"moderni mrchy" pred Il-62.

0/0
20.6.2011 12:52

captain cook

Re: ...

PS. Il-62 nebylo nic jineho, nez Rusy upravena kopie britskeho VC-10.

0/0
20.6.2011 12:55

Cocik

Re: ...

Historii vzniku Il-62 znam a dodnes je predmetem mnoha polemik. Kazdopadne ver mi, ze bych uz jenom pro zajimavost vymenil nekterej ze svejch letu v longhaul first class za to, abych si mohl jeste jednou zkusit dobytcak v Il-62 nebo treba let s Tu-114 z Moskvy na Kubu. Ne proto, ze bych byl nejakej komous, ale ciste proto, ze jsem fanda do litani a rad se toulam po svete, abych sbiral raritni lety v zajimavejch letadlech nebo konfiguracich. Ale spis to vidim tak, ze si udelam radost a zkusim ten neskutecnej 340-500 u Singapore Airlines.

0/0
20.6.2011 13:16

kiv

Kdy už někdo konečně vysvětlí

našemu odbornému novinářstvu ža A380  a Dreamliner od Boeingu nejsou "konkurenti" , ale prostě zcela jiný obchodní a marketingový přístup ...   Jsou to sice letadla  naprojektovaná a uvedená do výroby  zhruba ve stejné době , ale s tím rozdílem, že EU vsadila na vekkokapacitní éro  proti Boeigu, který šel cestou stejně ekonomického stroje ale s menší kapacitou, ale předpokládánou větší flerxibilitou a tím obsazeností. ¨

Vzhledem ke 40 letým zkušenostem Boeingu se 747, bych asi více věřil jeho vizi než urputné snaze EADS "dohnat a předehnat"  Ameriku za každou cenu ... Čas to ukáže a rozsoudí ...;-D

0/0
19.6.2011 22:27

BorisT

Re: Kdy už někdo konečně vysvětlí

O odbornosti novinářů idnes.cz si nedělám iluze, tenhle článek ale opravdu není o Dreamlineru

0/0
19.6.2011 23:54

Jasper

Re: Kdy už někdo konečně vysvětlí

Dreamliner je B787, nie 747-800...

0/0
20.6.2011 7:33

Thalos

Re: Kdy už někdo konečně vysvětlí

a nejsou snad? jsou to primi konkurenti, bojuji spolu o uspech. pri tvorbe tech dvou eltadel vedely obe firmy o te protejsi a tohle poslaly do konkurencniho boje. B748 je podle me evoluce spis nez neco jinyho (unlike B787 ci A380)

0/0
20.6.2011 8:43

captain cook

Re: Kdy už někdo konečně vysvětlí

Boeing "Dreamliner" neboli B787s prevazne kompozitnim trupem jeste komercne nelita a ma uz nekolik let zpozdeni

0/0
20.6.2011 9:42

KdysiBedlam

Re: Kdy už někdo konečně vysvětlí

Dreamliner ma cely trup z kompozitovych materialu a temer i cele kridla. Takze bych to nazval ze temer cele letadlo je z kompozitovych materialu a je to unikat a proto to zpozdeni, protoze se musi plno veci doladovat za pochodu.

0/0
20.6.2011 13:09

captain cook

Re: Kdy už někdo konečně vysvětlí

ve vyzkumu kompozitovych materialu jsem pracoval v devadesatych letech a nejsou nic noveho. Ten doladovaci pochod Dreamlineru trva uz prilis dlouho. Osobne jsem vzdy daval prednost Boeingu pred Airbusem, ale s pribyvajicim casem ztracim k B787 duveru.

0/0
20.6.2011 13:20

KdysiBedlam

Re: Kdy už někdo konečně vysvětlí

Je fakt, ze z toho cely Boeing ma asi velky bolehlav a velkou zasluhu na tom maji treba i jejich subdodavatele. Italove jim dodali trupy, ktere meli mikropraskliny a byly o nekoli cm kratsi nez meli byt.....Japonci dodavaji kridla, ktere nesedely a opryskava se na nich barva a muselo se zmenit cele upevneni kridel k trupu......je to uplne nove letadlo a nabite zkusenosti se plati zpozdenim......Ale fandim jim, at se jim to podari a lita to.

0/0
20.6.2011 13:30

captain cook

Re: Kdy už někdo konečně vysvětlí

Take bych rad videl Dreamliner ve vzduchu, samozrejme naprosto bezpecne. Koncept je to skvely, ale prozatim otaznik nad provedenim v praxi. Boeing puvodne planoval postavit Dreamliner proti A380 kdyz mely oba zacit letat priblizne ve stejnou dobu, protoze vsadil na to, ze ne vsechny aerolinky budou chtit mega-letadlo a ze ruzne z nich budou mit vetsi zajem o modernejsi koncept s levnejsim provozem, trebaze o neco mensi kapacitou.

Kdyz Boeing nebyl schopny splnit puvodni dodavaci terminy objednavek, ruzne aerolinky zacaly hledat nahradu a ja jsem presvedceny, ze to pomohlo Airbusu prodat vic A380 nez puvodne pocitali.

Predpokladam, ze Boeing vyroloval tuhle novou B747-8, aby aspon castecne sebral vitr z plachet Airbusu a nabidl zakaznikum alternativni velkokapacitni letadlo nez se mu podari dokoncit Dreamliner. Rekl jsem, ze jsem odjakziva fandil "jumbu" a doufam, ze tohle nove se osvedci podobne jako jeho mensi predchudce.

0/0
20.6.2011 17:13

captain cook

Re: Kdy už někdo konečně vysvětlí

a navic, A380 a novy Boeing B747-8 JSOU velkokapacitni konkurenti.

B7474-8 je uvadeny na trh o 4 roky pozdeji nez A380, kterych leta na pravidelnych linkach uz asi 50 u 6 aerolinek, zatimco B747-8 jeste ani jeden. To take znamena, ze Airbus mel uz cas "vychytat ruzne mouchy" , zatimco Boeinga to teprve ceka.

0/0
20.6.2011 9:48

žvastopunksery na plzné včele

Hezčí než A380

..pokud jde o vzhled, líbí se mi rozhodně více než A380R^

0/0
19.6.2011 21:15

captain cook

Re: Hezčí než A380

to je sice pravda, ale kdo s tim cestuje, pro toho je mnohem dulezitejsi pohodli a zarizeni uvnitr, nez zevni vzhled. Porovnavat letadla podle vzhledu je stejne jako porovnavat auta podle barvy.

0/0
20.6.2011 9:52

KdysiBedlam

Re: Hezčí než A380

Ale hnede Ferrari by sis asi nekoupil,ze?! ;-)

0/0
20.6.2011 14:01

captain cook

Re: Hezčí než A380

Ferrari bych nekoupil - cervene, modre ani zlute. (Italy by asi trefil slak, kdyby zakaznik chtel hnede!)

0/0
20.6.2011 17:18

BajnyPhoenix

Jediny blbý

je,že az to spadne,nebude mrtvych "jen" 228 ,ale pres 500:-/

0/0
19.6.2011 20:46

Dejmiho Dokamen

Re: Jediny blbý

pravda... když budeme lítat jenom čmelákama, tak bude vždycky jenom jeden mrtvej

0/0
19.6.2011 20:51

captain cook

Re: Jediny blbý

kde beres tech 228?

0/0
20.6.2011 9:49

hajny.kuzma.kuzmic

No jo...

Le Bourget je skvělá akce.Byl jsem tam v roce 2007,když Airbus předváděl 380ku na zemi i v letu.A krom toho spousta jiných letadel a vrtulníků v akci.Při akrobatické sestavě bitevníku Tiger jsme stáli jak Kelyšová s otevřenou hubou ;-D;-D co tam pilot předváděl

0/0
19.6.2011 19:20

TDW

Letadla se nekupují na rok ne ?

IMHO se nákupem jednoho velkého letadla ušetří za nákup těch menších. Rád bych se někdy Jumbo Jetem nebo A-380 proletěl, jsou to skutečné vzdušné zámky :) Jumbo je klasika největší a toto nové vypadá díky změněnému tvaru křídla a novým motorům ještě lépe nežli starší verze.

0/0
19.6.2011 17:58

Dejmiho Dokamen

Re: Letadla se nekupují na rok ne ?

to může a nemusí bejt pravda. Co je ti platný velká letadlo, když ho nenaplníš? Navíc víc letadel=víc linek=širší nabídka pro zákazníka.

0/0
19.6.2011 18:20

sunka007

Re: Letadla se nekupují na rok ne ?

To je zajimave, ze pro mezikontinentalni lety pouzivaji aerolinky velke letadla. Mel by jsi jim poradit, jak to maji delat.

0/0
19.6.2011 18:24

Dejmiho Dokamen

Re: Letadla se nekupují na rok ne ?

no jasně, že používaj... na dlouhý tratě se to jednak vyplatí a za druhý ty malý letadla nemaj potřebnej dolet. Tady samozřejmě nešlo o rozdíl mezi A-380 a B-737. Ale třeba mezi A-380/B-747 a B-777. A nemusí bejt vždy lepší nasadit 2x A-380 namísto 3x777 (například).

0/0
19.6.2011 18:32

Thalos

Re: Letadla se nekupují na rok ne ?

ten rozdil, oc jste napsal, jeste neni uplne ono, ale kdyz se rozhodujete mezi b 787, nebo B767 (ci dokonce B 757 co atlantik taky preleti) A310/A330-200, kde uz je cenovej rozdil opravdu znatelnej a B 747 ci A380 je ve hre mnohem vic otazek. velky letadla sou ekonomictejsi * pasazer^-1, ale mensi stroje zajisti castejsi spojeni a to vic specializovanejch lokaci (tzn chci letet do detroitu a nemusim prestupovat v N Y C). tohle sou hodne slozity pocty a uvahy, kde nejmensi niance rozhodne mezi obrem a stredne velkym strojem. a aerolinky stejne jako vyrobci pocitaji.(mimoto 787 vs A 380 je typickej priklad tohohle typu rozkolu, prootze i kdyz ted vyslo 748, tak 787 byla hlavni task boeingu po dlouhou dobu)

0/0
19.6.2011 18:39

Dejmiho Dokamen

Re: Letadla se nekupují na rok ne ?

jasně - těch aspektů je spousta. Mně se teď jednalo primárně o tu hustotu linek - jedno velký éro je pěkný, počet míst může odpovídat možnostem danný aerolinky v danný destinaci, ale pokud je na úkor četnosti letů (protože pokryje větší množství cestujících najednou), může to mít negativní efekt - ne každej cestující bude chtít čekat třeba 12 hodin na přípoj.

0/0
19.6.2011 18:44

captain cook

Re: Letadla se nekupují na rok ne ?

U dalkovych letu je normalni, ze kazda aerolinka ma jen velmi omezeny pocet spoju do kazde destinace. Krome par nejpopularnejsich tras je uplne normalni mit jen jeden nebo 2 spoje za 24 hodin.

Napr. British Airways provozuje prumerne nejakych 12 letu denne mezi Londynem Heathrow a NY -letiste JFK, ale uz jen 4 lety denne do Singapore (z toho 2 v Singapore konci a 2 pokracuji do Sydney), 2 leti do HongKongu a zminene 2 do Sydney....a ty dva odlety jsou navic jen vecer v rozmezi 45 minut. Vedle BA leti na stejne trase take letadla Qantasu, jedno v poledne a druhe vecer 15 minut po spoji BA.

Pasazeri jsou na to zvykli protoze chapou, ze letecke dalkove trasy prekonavajici tisice kilometru nejsou autobusy do Pardubic.

0/0
20.6.2011 10:12

captain cook

Re: Letadla se nekupují na rok ne ?

Proto take jsou na zminene trasy do Asie a do Australie nasazena ta nejvetsi letadla, v pripade BA to je B747 a v pripade Qantasu 1x B747 a 1x A 380. Provozovat cokoliv mensiho by se nevyplatilo.

Kdyz jsem letel mezi Australii a Londynem v A380, nebyla v cele economy vic jak 2 sedadla volna. Na cestu zpet to bylo jine, volnych mist bylo mnohem vic. Let smerem do Evropy byl plny protoze se jednak do Evroppy vracela spousta evropskych navstevniku na konci australskeho leta a jednak odletali ti prvni z Australie do Evropy na velikonoce a na jarni dovolene. Let zpet do Australie byl "mimo sezonu" v dobe australskeho podzimu, kdy se tim smerem obvykle leta mene.

0/0
20.6.2011 10:22

StarejHafan

Re: Letadla se nekupují na rok ne ?

Letadla jsou krásná hlavně zvenku... a 747 je v tomto ohledu stále králem.

Ale pokud máte touhu se tím i proletět jako pasažér v prostřední řadě, tak proti gustu žádný dišputát :)

0/0
19.6.2011 18:22

Lanta 2004

Re: Letadla se nekupují na rok ne ?

Ona jsou hezká i zevnitř. V A380 je i v běžný turistický třídě podstatně víc místa než v menších letadlech a tím,že jde o nové letadlo tak tam je i víc moderních vymožeností jako např. el. zásuvka pro notebook v každém sedadle a nebo USB port u každého LCD - a to stále mluvím o běžné turistické třídě. O tom jak vypadá střední nebo první třída ani nemluvě;-)

0/0
19.6.2011 18:30

StarejHafan

Re: Letadla se nekupují na rok ne ?

Tak to je hodně pozitivní posun s tou elektřinou v turistické třídě, ale s tím místem to nebude tak žhavé, vzdálenosti sedadel se dají jednoduše nastavovat; pokud demonstuji pohodlí, budou daleko od sebe, pokud demonstruji 500 pasažérů, tak to bude vypadat trochu jinak, že :)

Měl jsem původně na mysli hlavně pocit z letu... s trochou nadsázky lze zážitek pasažéra v dopravním letadle přirovnat k zážitku pasažéra v autobuse, tedy vezu se...

0/0
19.6.2011 18:55

Lanta 2004

Re: Letadla se nekupují na rok ne ?

Mám průměrnou výšku 179 cm a váhu cca 82 kg a bez problému jsem si v A380 v turistický třídě (Emirates) přehodil nohu přes nohu. To se mi v menším letadle nepovede ani náhodou;-)

0/0
19.6.2011 19:08

captain cook

Re: Letadla se nekupují na rok ne ?

letel jsem A380 Qantasu a take jsem zjistil, ze bylo o kousek vic mista na sirku i delku.

Vyhoda prostredniho pruhu/ulickoveho sedadla D nebo G je v tom, ze kdyz se chteji spolupasazeri projit, dojit si do snackbaru pro neco k snedku nebo piti nebo na WC, zvednes se jen pro jednoho pasazera, ne dva. Take skrinky nad hlavou jsou v prostrednim pruhu prostornejsi, protoze se nesvazuji dolu jako ty nad oknem a jsou nominalne jen pro zavazadla 2 pasazeru, zatimco ty krajove jsou pro 3.

0/0
20.6.2011 10:53

StarejHafan

747-8 je z nouze ctnost

Boeing vsadil před pár lety na špatného koně, velké aerolinky nechtějí ekologické letadlo, velké aerolinky chtějí být vidět.

A když se dívám na ten kockpit (dokonce je to jen ilustrace), tak je to tam prakticky stejné jako v 747-4, žádná inovace vidět není. Nejvíc mě překvapují zase ty obrovské berany...

0/0
19.6.2011 17:41

krakra

Re: 747-8 je z nouze ctnost

Co by tam mělo být jinégo než berany, snad ne joystick jako v Airbusu ?

0/0
19.6.2011 17:44

StarejHafan

Re: 747-8 je z nouze ctnost

Díky za hodnotnou poznámku. Pokud inzeruji, že mám úplně nové letadlo, které jenom náhodou připomíná to staré, tak bych čekal nějaké větší překvapení. Ale to nic nemění na tom, že tento model vrátil Boeing zase do hry.

0/0
19.6.2011 18:05

krakra

Re: 747-8 je z nouze ctnost

Souhlasím s tím že to letadlo zas až tak moc nové není, ono se to jenom lépe inzeruje "nové letadlo", každej vidí že je jenom zmodernizované.

0/0
19.6.2011 23:15

Dejmiho Dokamen

Re: 747-8 je z nouze ctnost

větší aerolinky chtěj hlavně vydělávat. a je jim naprosto ukradený, jestli jim vydělá A-380 nebo B-747.

0/0
19.6.2011 17:44

captain cook

Re: 747-8 je z nouze ctnost

vzhledem k tomu, jak sly nahoru ceny pohonnych latek, nelze se aerolinkam divit, ze zvlast na dalkove lety chteji letadla s vetsi kapacitou pasazeru , z lehcich materialu a s umirnenou spotrebou paliva. Novy A380 ma mnohem ekonomictejsi spotrebu paliva nez stary B747.

0/0
20.6.2011 10:56

Ghost47

Re: 747-8 je z nouze ctnost

Plně obsazená A380 je výhodnější než plně obsazená 747 - ale plně obsazená 747 je výhodnější než A380, co na 100 sedačkách veze akorát vzduch... proto má třeba Lufthansa ve flotile Jumba i A380.

0/0
20.6.2011 14:17

captain cook

Re: 747-8 je z nouze ctnost

Zaplneni zalezi na kazde jednotlive aerolince a jeji popularite u pasazeru. Po listopadove nehode zpusobene vinou dodavatele motoru RR a vymene motoru RR Trent 900 u Singapore Airlines, Qantasu a Lufthansy samozrejme nasledoval docasny upadek zajmu o let s A380, ale pozdeji naopak jeho zvyseni. Tri aerolinky letaji s A380 do/z Australie: Qantas, Singapore Airlines a Emiraty a aspon na techto linkach je A380 vyhledavany spoj.

Qantas ma ve sve flotile jumba a momentalne deset A380 z celkove objednavky 20 letadel. Kapacita jejich A380 je 452 pasazeru a B747-400Longreach/ 747-400 ER se pohybuje mezi 307 a 412 pasazery.

Singapore Airlines take letaji s A380 (kapacita 471pasazeru) a B747 (370pasazeru)

Nejvetsi .letadla ve flotile Emiratu jsou A380 (489 a 517 pasazeru)a Boeing 777-300ER (360 pasazeru).

0/0
20.6.2011 18:14

Majkyho_pupik

Re: 747-8 je z nouze ctnost

Velke aerolinky chteji velke letadlo s mimoradnymi ekonomickymi parametry. Proto je cca 250 objednavek na A380 a proto sel Boeing do 748, ktera se mu jiste take zaplati...

0/0
19.6.2011 17:45







Najdete na iDNES.cz