Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Novela zakazuje lékárnám lákat na peníze za recept

Lékárny by měly podle novely zákona o veřejném zdravotním pojištění přestat s poskytováním slev, výhod nebo darů, které se vztahují k výdeji léků na předpis. Dr. Max i další velké lékárny spadající například pod krajské nemocnice tak od nového roku přijdou o marketingový nástroj, na nějž lákají zákazníky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

p_n_2

Zase další hloupost. Omezovat, regulovat, proč?

Chtějí dávat slevy, ať je dávají. Nikdo nebrání těm, co to dneska nedělají, aby začali. Tabuli do výlohy a pár plakátů na reklamu si snad může dovolit každý, ne?

0/0
29.6.2011 22:24

Karlík a továrna na pivo

Dr. Max zuří,

přijde o jedinou konkurenční výhodu, prachy od Penty.

0/0
29.6.2011 18:06

mamina2

Re: Dr. Max zuří,

Jak souvisí nevybírání poplatku s prachama od Penty.Vždyť to dělají i menší soukromé lékárny, těm to taky proplácí Penta?

0/0
30.6.2011 8:57

_m-

Re: Dr. Max zuří,

U vás Max není???:-P

0/0
30.6.2011 10:56

pepouš

Moje zkušenost

Nyní jezdím do lékárny v sousedním městě, která ode mne nechce 30-ti Kč poplatek. To však neznamená, že bych léky plýtval. Ona ta hrozba 30 Kč poplatku skoro každého naučí přemýšlet. Setkávám se s tím, že občas dostanu od lékaře léky nepoužité jiným pacientem a když je mi změněno složení léků, nabídnu i své přebytečné léky.

Nicméně se domnívám, že proti různým slevám by se postupovat nemělo.

0/0
29.6.2011 14:27

Scarlett from Scottland

já vůbec nechápu o co jim jde

to si jako myslí, že když nějaká lékárna dává třeba 30ti korunový dárkový poukaz, pokud si k nim přijdete vyzvednout léky na recept, že se tím zvýší spotřeba léků????? jako že si je lidi schválně nechávají napsat a pak letí do lékárny nebo co? 8-o8-o

0/0
29.6.2011 13:13

vyvoraný vorvaň

Re: já vůbec nechápu o co jim jde

To je samozřejmě nesmysl, ale nějak si to lékárenská lobby okecat musí;-)

0/0
29.6.2011 16:47

jo.hanna

Re: já vůbec nechápu o co jim jde

Jde o to, že lék je "zboží" zvláštního charakteru. A protože v přístupu ke zdraví u nás platí  - aspoň zatím- rovnostářství, všem všechno nejlepší a pokud možno zadarmo, je divné, když léky jsou jinak " drahé" pro obyvatele větších míst, kde cenu zákonitě tlačí dolů konkurence, a pro malá místa pro Maxe nezajímavá. Pro mě je Max něco jako Penny market... ne moc zboží, rozhodně ne moc ochoty a lékárnické erudice a stálé lákání na slevy. Individuální přístup (ani např individuálně namíchanou mast) tam spíš nečekejte. A případná rada bude možná zaměřena na výrobek, který je v rámci kampaně nutno prodat

0/0
30.6.2011 10:50

_m-

Re: já vůbec nechápu o co jim jde

Tak já jsem se u Maxe setkala s ochotou i erudicí - a léky co neměl dovezl do odpoledne, v nejhorším do druhého dne. Chodím tam ráda i pro čaje (zázvor se medem )

0/0
30.6.2011 10:57

mamina2

Re: já vůbec nechápu o co jim jde

Když ono se dneska těch připravovaných léků dělá strašně málo, takže naprostou většinu léků u nich samozřejmě dostanete. Pokud jde o ochotu, ta je předpokládám různá, stejně jako je různá u lékárníků v jiných lékárnách.

Navíc dr. Max má ještě jedno velké plus pro lidi, bývá u obchoďáků a tudíž má otevřeno i v sobotu a v neděli. A protože pohotovostní lékárny už prakticky vymizely, je to jediná možnost, jak se dostat k lékům o víkendu.

0/0
30.6.2011 11:17

JuraT

Vždy rozhodne ekonomická situace státu :

Máme malé platy. Platíme nízké zdravotní pojištění - dle pocitů některých daň.  Chceme drahé léky, drahou léčbu, drahé jídlo a hotelové služby v nemocnicích. Zkrátka chceme vše jak z amerických seriálů - a chceme, aby to vše bylo hrazeno z nějaké té jedné tisícikoruny měsíčně.Chápete už, že to prostě nejde ? Obyčejný občan USA si často pojistku vůbec neplatí - a když chce mít péči ala Šikágo Houp, tak ho to stojí 10x víc, než platí za bezplatnou zdravotní péči obyčejný občan u nás. Sampzřejmě, že děr v systému je mnoho - za největší považuju investiční akce velkých nemocnic, nákupy equipmentu atd. Ale jediné, na čem je náš stát schopen ušetřit, jsou mzdové nároky jeho zdravotnických zaměstnanců.

0/0
29.6.2011 12:45

vyvoraný vorvaň

Re: Vždy rozhodne ekonomická situace státu :

Ale to nesouvisí s tímto článkem, že?

0/0
29.6.2011 12:54

JuraT

Re: Vždy rozhodne ekonomická situace státu :

Ale souvisí. Pokud někdo hořekuje nad 30 korunami za položku, je třeba mu prozradit, že třeba Ital platí 50% z celkové ceny léku a jsou státy, kde farmaceutické produkty platíte v úplné výši - a přitom absolutní výše pojistného je v těchto státech mnohem vyšší než u nás, takže by mělo platit - za víc peněz více muziky. Anomálie je však na naší straně : NORMÁLNÍ JE SPOLUÚČAST -  a to podstatným procentem. To přiměje běžné konzumenty k uvážlivosti a nebudeme po příbuzných vyhazovat bedny s léky do popelnic, jak se dosud děje.

0/0
29.6.2011 13:17

natassam

Re: Vždy rozhodne ekonomická situace státu :

Promiňte, ale přestaňte již konečně srovnávat nesrovnatelné. Dívejte se na naši rozkradenou republiku "a ne staále švidrat za kanál".Na průměrné platy- ale SKUTEČNÉ a ne jen tebulkové které nic něříkají o skutečné kupní síle obyvatel.Proč stát neslevní benzín, naftu a podobné z čeho má nejvíce zisků??Veškeré úspory jsou přenášeny jen na obyčejné lidi kteří již nyní "žijí z ruky do huby".;-O

0/0
29.6.2011 14:43

vyvoraný vorvaň

Re: Vždy rozhodne ekonomická situace státu :

Nesouhlasím s Vámi, ale to je jiná věc. Navíc, proč ze zahraničí musím kopírovat stále jen negativní věci?8-o

0/0
29.6.2011 16:35

p_n_2

Re: Vždy rozhodne ekonomická situace státu :

Nevím, proč bych měl platit 30 Kč za návštěvu lékaře + k tomu 30 Kč "daň" za každou položku.

To je totální nesmysl. Běžný člověk má spoluúčasti dost, ten neleze k doktorovi když potřebuje paralen nebo něco na chřipku, koupí si to v lékárně. A pak když 1x za rok potřebuju k doktorovi, tak mám platit poplatky. Proč? Platím snad zdravotní pojištění. Až polezu k doktorovi 2x týdně kvůli blbostem, pak ať se to reguluje.

0/0
29.6.2011 22:27

Sidonie_11

.....

"Dává tak na stůl hlavní argument zastánců opatření, podle něhož poskytování slev a bonusů nemotivuje pacienty k tomu, aby si léky pořizovali s rozmyslem, a ztrácí se tak regulační význam třicetikorunového poplatku za recept a položku." - Recept přece vystavuje lékař, který by měl vyhodnotit, zda je daný lék pro pacienta opravdu nezbytný, ne? Takže pokud je lék vázaný na recept, měla by se pozornost zaměřit na lékaře, který ho předepsal, ne na pacienta. Vím, že jsou lidi, co přijdou k doktorovi s lehkou chřipkou a chtějí antibiotika, ale správný a rozumný lékař jim je prostě nepředepíše, pokud k tomu není závažný důvod, ne?

0/0
29.6.2011 12:03

lolek77

Max u mne skončil už dávno.

Našel jsem lékárnu, která mě sice nevrátí 30 kč regulačního poplatku, ale má doplatek za lék minimálně o 30 kč nižší takže zde platím vždy méně:-P Obdobné marketingové triky používají všechny řetězce a je snad věcí zákazníka, jestli jim to chce žrát. Nevím proč se zase do toho stát se*e.

+1/0
29.6.2011 11:46

vyvoraný vorvaň

Re: Max u mne skončil už dávno.

Přesně tak, do tohoto nemá stát co zasahovat.

0/0
29.6.2011 11:52

lek2

Re: Max u mne skončil už dávno.

Dokud to prostřednictvím zdravotního pojištění platí z veřejných peněz, tak do toho co mluvit má. Léky nezařazené do úhrad z pojištění cenově regulovány nejsou.

0/0
29.6.2011 11:56

tdvorak

Re: Max u mne skončil už dávno.

Tohle neplatí stát, ale každej kdo tam přijde s receptem. To nemá se státem co do činění, tomu to odvede lékárna tak jako tak. Jen to nemusí (přímo) zaplatit zákazník. Takže stát se podle mě do toho nemá co srát.

0/0
29.6.2011 12:00

lek2

Re: Max u mne skončil už dávno.

Takže ta úhrada pojišťovny se vezme kde? Když to neplatí stát, je jedno jestli prostřednictvím přerozdělovny.

0/0
29.6.2011 12:28

tdvorak

Re: Max u mne skončil už dávno.

To s tim nema co do cineni. Statu, pojistovne a vsem ostatnim muze bejt uplne sumak, jestli to zaplatil Franta, nebo retezec Max, protoze oni ty penize proste dostanou. To je jako by se vas ptali, jestli vam na to dala maminka, babicka, nebo ste si na to sam vydelal. Vsem to muze bejt sumak. A neni to vubec zadny reseni, protoze problem vznika predepisovanim receptu, ne jejich pouzitim.

0/0
29.6.2011 13:01

lek2

Re: Max u mne skončil už dávno.

Dokud to stát (pojišťovna) platí, tak do toho co mluvit má. Maminka je něco jiného než faktické nevybrání poplatku lékárnou, to asi pochopí každý. Zákon o veřejném zdravotním pojištění: § 16a Regulační poplatky (1) Pojištěnec, anebo za něj jeho zákonný

zástupce, je povinen v souvislosti s poskytováním hrazené péče hradit

zdravotnickému zařízení, které zdravotní péči uvedenou v písmenech a) až

f) poskytlo, regulační poplatek ve výši...

0/0
29.6.2011 13:26

tdvorak

Re: Max u mne skončil už dávno.

Ale on ten pojistenec odvede 30kc poplatek. Neni to tak, ze to nikdo nezaplati, jen to misto pojistence zaplati ta lekarna. Tak jako to za vas muze zaplatit maminka. A pojistovna si ma tlacit na doktory, at nepredepisujou tolik leku a je po problemu.

0/0
29.6.2011 13:38

lek2

Re: Max u mne skončil už dávno.

Pojištěnec, anebo jeho zákonný zástupce není lékárna ani ordinace. Souhlasím s tím, že pojišťovny nevyužívají kontrolní možnosti, zvláště když mají veškerá potřebná data. Ale bavíme se o tom, že se nevybírají poplatky v souladu se zákonem, resp. se zákon obchází a tak asi jako reakce na to byla navržena změna zákona. A zase opakovaně říkám, je mi úplně jedno, jestli poplatky jsou nebo ne, ale ať je to jasné a dodržuje se to.

0/0
29.6.2011 13:43

tdvorak

Re: Max u mne skončil už dávno.

To je totez, jako kdyz v Hervisu delaji akci, ze mate nakup bez DPH. Taky to neni bez DPH, je to sleva, kterou vam poskytne prodejce, DPH samozrejme odvede. Je to jen marketingovej tah, jak nalakat lidi. Takze udelali novelu, kde zakazali Maxu nevyzadovat poplatek. Predpokladam, ze ted to bude tak, ze kazdej kdo prijde s receptem a 'zakaznickou kartou', dostane vernostni slevu z celeho nakupu ve vysi 30Kc. Tim se obejde zakon a je po problemu. Protoze zakon neresi pricinu, ale dusledek.

0/0
29.6.2011 13:43

lek2

Re: Max u mne skončil už dávno.

Nákup bez DPH a podobné akce ani nekomentuju. Je to pravdivá, nebo klamavá reklama? Max to v podstatě podobně dělá teď, po novele to dělat nebude moci.

0/0
29.6.2011 13:48

tdvorak

Re: Max u mne skončil už dávno.

Ano, usijeme novelu zakona tak,abychom zablokovali chovani jednoho jedineho subjektu na trhu. To je posledni dobou celkem bezne. Jeden idiot jede na dalnici v levym pruhu, tak honem spichnem novelu zakona, aby se to dalo poradne postihnout, protoze se soucasnejma zakonama to neni zcela explicitne vyjmenovano. Az pojede jinej pitomec jednim kolem porad za krajnici vpravo, honem udelame novou novelu....

0/0
29.6.2011 13:52

lek2

Re: Max u mne skončil už dávno.

Marketingová akce čerpací stanice neporušuje ani neobchází zákon, to je ten základní rozdíl. Zajištění pohonných hmot pro občany stát asi nemá úplně jasně dané (samozřejmě s určitou mírou přiměřenosti), ale zajištění dostupnosti zdravotní péče, kam léky bez pochyby patří, zcela jasně ano. Stále platí, že léky bez stanovené úhrady pojišťovnou nejsou cenově nijak regulovány a akce zde mohou normálně probíhat.

0/0
29.6.2011 14:21

lek2

Re: Max u mne skončil už dávno.

Tak to podává zmíněný řetězec... :-) Těch "postižených" je víc.

0/0
29.6.2011 13:55

tdvorak

Re: Max u mne skončil už dávno.

To je celkem irelevantní. Smrdí mi na tom to, že stát prostě reguluje nějakou reklamní akci lékáren. O co je to jiný víc, než slevový karty u benzínek? Vždyť tou slevou okrádáte stát na DPH, který jste mohl odvést při vyšší ceně. Já bych všechny slevový karty zakázal, protože některý benzínky je nemají a zákazník je pak málo motivovanej odvádět celkově větší sumu na dani. A to je nefér k těm, co slevový karty nemají i k státu. Nejlepší by asi bylo zřídit státem jednu čerpací stanici za regulovanou cenu...

0/0
29.6.2011 14:02

tdvorak

Re: Max u mne skončil už dávno.

Marketingová akce čerpací stanice neporušuje ani neobchází zákon, tak jako to dosud nedělaly lékárny. Pokud by totiž tím, co dělaly dosud, porušovaly zákon, nebylo by třeba novelizace. Dostali by je na současnej zákon. Takže může bejt taky otázkou času, než někdo přijde s regulací slevových karet u pump, které jsou teď v pořádku a vymyslí tak skvělou novelu, která to zablokuje. A hned potom přijdou s novelou, která může pěkně znepříjemnit život Vám, ať už se živíte čímkoli. Nejde o lékárny, o doplatky, jde o princip, kdy si stát libovolně zasahuje do podnikání soukromé firmy a určuje, jak smí a nesmí dělat reklamu.

0/0
29.6.2011 14:29

lek2

Re: Max u mne skončil už dávno.

Záměrem státu asi není (spekulace) regulace slevových karet na pumpách, ale záměrem státu od začátku byl výběr regulačních poplatků. Takže zpřesnění zákona, když zjistím různé výklady. Aspoň tak mi to připadá logické.

0/0
29.6.2011 15:23

vyvoraný vorvaň

Re: Max u mne skončil už dávno.

Nezlobte se na mě, ale sám z diskuse jste už musel jasně pochopit, že zrovna to ustanovení, které jste vytáhnul, lékárny nijak neporušují. Pokud tedy nemáte pádnější důvod a ustanovení, jedná se v případě tohoto návrhu jen o zcela nesmyslnou ochranu méně schopných lékáren a další sprosté obírání pacientů:-/

0/0
29.6.2011 16:53

lek2

Re: Max u mne skončil už dávno.

To tvrdíte Vy, že neporušují a z diskuze to tak nějak nevyplývá. Tedy Vám ano. Ale i kdyby, jako že o tom nejsem přesvědčen, má stát právo stanovit podmínky poskytování zdravotní péče. Ale nakonec bych Vám tu Pentu a řízenou péči měl přát. :-)

0/0
29.6.2011 21:41

vyvoraný vorvaň

Re: Max u mne skončil už dávno.

No pokud celou diskusi tady točíte na tomto jediném ustanovení, tak se zcela mýlíte. A jak jsem již psal několikrát, lékárna poplatek vybere a jen její věcí, zda poskytne zákazníkovi slevu/dar a klidně ať si to marketingově nazve jako vrácený poplatek. Takže toto je nenapadnutelné, uvědomuje si to jak lékarnická konkurence, tak pojišťovny, a proto jim nezbývá, než vše úplně nesystémově řešit zákonem tak, aby ochránily méně schopné lékarníky. Takže nic jiného než sprostý krok, jak dále obrat pacienty:-/

0/0
29.6.2011 16:50

vyvoraný vorvaň

Re: Max u mne skončil už dávno.

Do marketingové politiky lékáren stát skutečně nemá co zasahovat. To snad jen v případě, že by hrozila velká vlna krachů lékáren, jejich situace ale je naprosto opačná, zcela lukrativní a stálý obchod;-)

0/0
29.6.2011 12:22

lek2

Re: Max u mne skončil už dávno.

Další znalec ekonomiky lékáren. Maxovi nejde o nic jiného než o obchod, teď má hodně, chce dominanci. Stát nastavil poplatky, znova říkám, že mi je principiálně jedno jestli jsou nebo ne,  a chce prostřednictvím novely zákony vymáhat jejich vybírání, resp. dodržování zákona. To je špatně?

0/0
29.6.2011 12:30

vyvoraný vorvaň

Re: Max u mne skončil už dávno.

Pokud je to tak, že poplatek se má odvádět pojišťovně a lékárna ho neodvádí (o čemž velmi pochybuju), tak má pojišťovna lékárnu žalovat/poplatek vymáhat. Po tom mně ale jako koncovému zákazníkovi fakt nic není. Nevím, jestli jste neúspěšný lékarník, ale ta vaše argumentace tady stále do kola je fakt o ničem...

0/0
29.6.2011 12:32

lek2

Re: Max u mne skončil už dávno.

S Vámi je to stejné, z toho si ale nic neděláte, tak je to v klidu. Zkuste si znova přečíst co píšu a snad to pochopíte. ;-)

0/0
29.6.2011 12:37

vyvoraný vorvaň

Re: Max u mne skončil už dávno.

Já už fakt ale nevím, jak Vám to napsat jasněji a jen bych se opakoval. Ještě tedy jednou a stručně: pokud nyní jakákoliv lékárna porušuje zákon (pokud má povinnnost odvádět poplatky pojišťovně a neodvádí je), je to vztah mezi ní a pojišťovnou a věřím, že pojišťovna by si uhlídala u soudu svá práva. Vše ostatní je jen marketingová politika lékárny a do té nemá stát co zasahovat, tedy pokud by nehrozil nějaký hromadný kolaps lékáren a pacienti by byli ohroženy.

0/0
29.6.2011 12:42

vyvoraný vorvaň

Re: Max u mne skončil už dávno.

pardon, samozřejmě "ohroženi"

0/0
29.6.2011 12:42

lek2

Re: Max u mne skončil už dávno.

Překlep v pohodě. A já znova říkám, že v pojišťovnách sedí z velké části (cenzore sorry) srabi, kteří se tak maximálně bojí o své místo, zapomeňte na to, že by něco takového nějaká pojišťovna při více možných právních výkladech řešila. Stát se v novele snaží zpřesnit podmínky tak, aby to bylo jasné. Současná situace je asi taková, že to vypadá jako pes, šteká to jako pes, kouše to jako pes, dokonce se to tak i chová, ale říká se tomu kočka a tak je to za kočku považováno. Jsem lékárník, jasně, ale tohle je o obecných principech. Prostě pes je pes a kočka je kočka, stejně jako bonus za položku je jenom jinak pojmenovaný nevybraný poplatek. Jasně, že ho na pojišťovnu vykážou, v tom máte pravdu a zatím se nenašel úředník, který by to, zřejmě v obavě o své místo, neb jít proti Pentě není taková legrace, zkusil pořádně rozjet. Teď je to v zákoně jasněji a je to. Jestli je ale pro někoho přijatelnější situace jaká panuje dnes, tak proč ne, i od toho máme diskuze.

0/0
29.6.2011 12:54

lek2

Re: Max u mne skončil už dávno.

Takže řešením je obcházení (nebo porušování - jak to kdo nazve) zákona? No to snad ne? Pak to tady nemůže vypadat jinak. Ale budete mít pravdu pokud napíšete, že jste cestou životem potkala hodně mrtvých idealistů a slušných lidí.

0/0
29.6.2011 13:18

lek2

Re: Max u mne skončil už dávno.

akže řešením je obcházení (nebo porušování - jak to kdo nazve) zákona?

No to snad ne? Pak to tady nemůže vypadat jinak. Ale budete mít pravdu

pokud napíšete, že jste cestou životem potkala hodně mrtvých idealistů a

slušných lidí.

0/0
29.6.2011 13:26

mamina2

Re: Max u mne skončil už dávno.

Teď se mi to taky dostalo jinam, než jsem chtěla. Chtěla jsem reagovat na příspěvek o mrtvých idealistech od lek2 v 13:26

0/0
29.6.2011 13:48

mamina2

Re: Max u mne skončil už dávno.

U nás v lékárně (není to dr. Max) se poplatek neplatí a na účtence je poplatek nejdřív započítaný a hned pak je tam taky sleva 30 Kč za položku. Takže z účtenky je na první pohled jasné, že jsem poplatek neplatila. Doplatek je tam samozřejmě jen tehdy, když se vybírá. Nevím, jak to probíhá s vracením poplatků nad limit, i když za léky a proužky do glukometru utrácíme ve čtyřčlenné rodině minimálně 15 tisíc ročně, nikdo z nás sám na limit nedosáhne, spousta nehrazených léků, natož ty proužky, se do limitu nepočítá. Takže možná se nám někde sčítají ty položky za recept, ale rozhodně o ně pojišťovnu neobíráme.

A pokud někdo na těhle poplatcích utratí víc než limit, tak mu stejně není co závidět.

0/0
30.6.2011 11:25

tdvorak

Re: Max u mne skončil už dávno.

Já to vzdávam, podle mě neni žádnej zákon porušenej. Jen se vlk nažere a koza zůstane celá. Stát (pojištovny) svoje peníze z receptu dostanou, pacient ušetřil (má ten pocit) 30Kč za recept a lékárna má spočítáno, že když to za něj zatáhne, dostane to z něj jinak. Co je na tom špatnýho? A jak to, že jim to zakážou, omezí spotřebu léků? Lékaři budou vesele předepisovat dál, jich se to nedotkne. Jen pacient nebude motivovanej jít k Maxovi, půjde jinam, asi tam, kde to má blíž. A to je výhra lékáren, který doteď kašlali na to, podobnou akcí lákat zákazníky.

0/0
29.6.2011 13:58

lek2

Re: Max u mne skončil už dávno.

Patřilo o příspěvek ve vláknu níže. Omluva.

0/0
29.6.2011 13:28







Najdete na iDNES.cz