Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Dálnice D1 slaví. Před 40 lety byl otevřen první úsek Praha-Mirošovice

Přesně před čtyřiceti lety se řidiči poprvé projeli po prvním dokončeném úseku dálnice D1. Silnice měřila v porovnání s dneškem pouhopouhých 21 kilometrů, začínala v Praze a končila u Mirošovic. Přestože byl úsek zprovozněn 12. července 1971, historie dálnice sahá až do meziválečného Československa.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Keltman4u

Ty pumpy

To se moc nezlepšilo za Brnem je poslední směr KM na Rohlence a pak není asi 40km žádná pumpa

0/0
13.7.2011 23:27

danny47

Krásná věta pana historika...

Nikoho nenapadlo,že by se mohl ŽIVIT prostesty proti dálnici... R^ !!

0/0
13.7.2011 7:23

Olds

Re: Krásná věta pana historika...

Ano.

Bohužel dnes se kdejaký "píp" živí protestováním a blokováním prakticky jakékoliv důležité stavby. Profesionální protestovači sdružení v různých ekoteroristických hnutích jako jsou Zmetci země, Greenhnis, Hnutí blba, Jihočeské pipky atd.

0/0
13.7.2011 11:38

Keni

Re: Krásná věta pana historika...

Jestli to spise nebude tim, ze kdyz se ty stavby staveli, tak zde ti protestujici obyvatele nebydleli. Treba ta protestujici babka z Magistraly se pristehovala z mostu snad az pote. Ale ono je pekne, koupit levne nekde pozemek byt, chatu a pak zacit protestovat proti tomu, ze je tam hluk, letiste, dalnice atd.

0/0
14.7.2011 13:25

orličan

Nikdy jsem bohužel nejel po D1

zato jsem jel několikrát úsek Rychnov n. K. - Svitavy - Brno a to byla panečku silnice! Řekl bych budoucí D -35

0/0
12.7.2011 21:51

Ten komu nic nevoní

první čeho jsem si všimnul je

jaká je to krása, bez těch reklam všude okolo silnice.... (a skladišt) :-(

+3/0
12.7.2011 21:03

f0rr35t

Re: první čeho jsem si všimnul je

R^ Ta devátá fotka je oproti té první fakt nechutná. Postavíme krásnej funkční most a přilepíme na něj kus barevnýho papundeklu s "veledůležitou informací", že o kus dál si můžeš dát kafe.

0/0
13.7.2011 23:14

prasák

D1

Připomenu, že dokončení D1 u přerova slibovala ODS do roku 2010 ve volebním programu v roce 2006.

0/0
12.7.2011 20:27

vzdor zrušení účtu nejsem ovcí

Re: D1

A ODS někdy nějaký slib dodržela?

0/0
12.7.2011 20:28

prasák

Re: D1

Tak tento nedodržela, ale premier včera v říkovicích říkal , že D1 je prioritou. ;-D

0/0
12.7.2011 20:30

Pepino83

Re: D1

Jestli se nepletu tak peníze co ODS našetřila na silnice tak ČSSD vzala a rozdělovala za poplatky u doktora...

+1/0
15.7.2011 10:37

HrubesaMares

Re: D1

od kdy dalnice stavi kraje?

0/0
15.7.2011 23:16

vzdor zrušení účtu nejsem ovcí

Takže první úsek dálnic směřoval na Budějce

Tehdy se z Mirošovic jinam pořádně nedalo. A dnes jsou Budějce spolu s Vary jediným krajským městem bez dálnice či Rka...

0/0
12.7.2011 20:27

strasa_cz

Re: Takže první úsek dálnic směřoval na Budějce

no D3 měla první úsek postavený před 20 lety, dneska je sjízdných 15 km.

jen ve srovnání, kde jsou priority a na které kraje se z vysoka....

http://ekonomika.idnes.cz/dalnici-d3-je-uz-dvacet-let-meri-ale-jen-patnact-kilometru-pkn-/eko-doprava.aspx?c=A110630_134615_budejovice-zpravy_pp

0/0
13.7.2011 9:37

Zůstaň nad věcí, baby

a Praha-Bratislava otevřen až v roce 1980

a stále není dostavěna..není ani hotová dálnice Liberec-Hradec Králové-Olomouc, nebo Praha-Linec

Já netvrdim, že stavění dálnci je všespasitelné, ja tvrdí běktří politic, podmazani stavebními firmami a čerpadlářskou lobby, ale.když tranzitní doprava na silnicích první třídy projíždí skrzevá obce, tak je to tragédie.

0/0
12.7.2011 20:23

vzdor zrušení účtu nejsem ovcí

Re: a Praha-Bratislava otevřen až v roce 1980

No ony to ani nemusí být obce, jestli Ti říká něco jméno Nažidla...

0/0
12.7.2011 20:27

sisemen@centrum.cz

před 40 lety?

... no a mně to připadá, jako by to bylo loni ;-)

0/0
12.7.2011 20:15

Ploki72

Detailní článek o historii D1

Hodně pěkný článek o historii naší nejstarší dálnice naleznete zde: http://www.dalnice.com/d/d01/d01.htm

0/0
12.7.2011 14:41

stefi_ul

budte radi, co mame...

Jezdim ted pravidelneji do Belgie...

D1 jedna je proti Belgickym dalnicim krasna rovna silnice... Ano, maji hustou sit - ale cestovani po ni je katastrofa... Jo a maji jen 120km/h.Nicmene i pri tehle rychlosti Belgii projedete napric za 5 hodin. Ale to stejny je i u nas. Jen ta hustota by chtela postelovat.

0/0
12.7.2011 13:42

Leinad

Omezení rychlosti

Globální omezení rychlosti se původně zavádělo z důvodu úspory paliva při ropné krizi. Mimo dálnici věřím omezení z bezpečnostních důvodů, na nebezpečných úsecích dálnic chápu lokální značky, taková 130-150 "na každém rohu" by dávala smysl.

Jaký je účel globálního omezení na dálnici v době, kdy je skoro volný trh s palivy, benzinové pumpy reagují na výkyvy světových trhů, v případě krize by se asi prudce zdražovalo (na což by každý řidič zareagoval podle sebe, i úsporným stylem jízdy)?

0/0
12.7.2011 11:58

osk

Re: Omezení rychlosti

Osobně jezdím rychleji a už se mi mnohokrát stalo že mi tam někdo z pravého pruhu vjel a nebyl to nějáký agresivní blb ale prostě jsou ldié kteří nezvládají ve vyšší rychlosti dostatečně sledovat provoz. V hustším provozu radči dodržovat 130-140.

0/0
12.7.2011 12:18

Leinad

Re: Omezení rychlosti

V hustším provozu, stejně jako při náledí atd., zapínat informační tabule (zobrazovat mimo jiné i omezení rychlosti), ať také k něčemu jsou, když už tolik stáli.

0/0
12.7.2011 12:36

Radek-DK

Re: Omezení rychlosti

Předpokládám, že máte na mysli TY dálnice, co (tím pádem) tolik stály......chce to cvičit pravopis - a ne jenom rychlou jízdu. ;-)

0/0
12.7.2011 13:46

Leinad

Re: Omezení rychlosti

Mám na mysli ty tabule (z předchozí věty), výsledek je stejný, i když zdůvodnění mírně chybné. Děkuji za upozornění. ;-D

0/0
12.7.2011 14:02

tor11

Re: Omezení rychlosti

k omezeni rychlosti je po technicke strance hekolik duvodu. Tim prvnim je smerove a vyskove reseni dalnice, kdy predevsim v usecich na vysocine je limitujici brzdna vzdalenost neb ta musi byt kratsi nez vzdalenost dohledna. Dalsim limitem je delka pripojovacich pruhu, ta musu byt takova aby se pripojujici vozidlo mohlo rozjet na rychlost odpovidajici rychlosti vozidel v pravem pruhu a mohlo se plynule pripojit..  to se netyka jak osobnich aut tak i nakladaku..  Pokud se v pravem pruhu pojede 160 tak se tem se stavajicima pripojovakama ne vetsine mist nepripoji (uz tak jsou na rade mist snizeni rychlosti na 90). Stara D1 proste na vyssi rychlosti stavena neni. Nadruhe strane na novych usecich D1 treba u Kromerice a Hulina by klidne v levem pruhu 160 mohla byt..  Ono by vubec stalo za uvahu zavet ruzne rychlosti v levem a pravem pruhu, tak jak to maji v mistech pripojovaku slovaci....

+1/0
12.7.2011 13:51

Leinad

Re: Omezení rychlosti

S tímhle souhlasím. R^

0/0
12.7.2011 14:21

tx999

Re: Omezení rychlosti

A jak to funguje? Kdyz vlevo je rekneme 160, ja tam tech 160 jedu, ale za mnou jede nekdo jeste rychleji a tedy bych ho mel pustit - to jako musim zpomalit nejdriv treba na tech 130 a pak se zaradit do praveho pruhu?

0/0
12.7.2011 19:59

mircxxx

Re: Omezení rychlosti

a proč bys ho měl pouštět? nepustíš ho, ušetříš. navíc kolem připojováku není důvodu (když ještě pominu tu rychlost jako takovou)

0/0
12.7.2011 20:31

tx999

Re: Omezení rychlosti

V zasade se ma jezdit vpravo - chtel-li bych jet rychleji, tak bych musel v levem pruhu, ten ale zase musim uvolnit rychleji jedoucim vozidlum (za predpokladu ze vpravo je misto) - kolik jedou mi muze byt ukradene, dulezite je, ze jedou rychleji -, jenze v tom bych zase mohl jet jenom 130...

0/0
12.7.2011 21:16

fjmikes

Re: Omezení rychlosti

Machre mate predepsano 130 km/hod tak co tady diskutujete!?!?!?

0/0
12.7.2011 20:32

GEORGE MICHAEL

GLOSA...

...povím vám, drazí přátelé, jednu zajímavou věc. Za komunisté byli nepřípustné jakékoliv petice, protesty apod. To se všeobecně ví. Proto ani v případě této dálnice žádné protesty neyly. No jo... Jenže dnes je situace taková, že pokud se něco někomu nelíbí, tak napřed sepíše petici nebo to dává rovnou k soudu. Ten soud řekne - vše je ok, můžete stavět. Jenže jisté zájmové skupině se to nelíbí a odvolá se a co je úžasné, že se takhle může odvolávat několikrát a stavba dálnice se prodlouží nikoliv o měsíce či roky, ale klidně i o desetiletí... A v čem je pointa? Ne, nebojte - nebudu říkat "ZLATÍ KOMUNISTI". Chci jen poukázat na praxi v Německu, kde se taky můžete soudit, když se Vám, respektive vám, něco nelíbí, ale žádná odvolání už nejsou. Tam prostě rozhodne jeden soud, tudíž dojde jen ke zpoždění v řádů týdnů možná měsíců... Věřím, že jste pochopili, co tím chtěl básník říci... Zdraví a líbá Džordž...

0/0
12.7.2011 11:29

pavlik12

Re: GLOSA...

Omezování opravných prostředků myslím také není cesta. Soud může chybu udělat, proto máme soudnictví dvoustupňové.

Mnohem lepší by podle mne bylo, kdyby žalující strana, která prohraje, musela žalovanému zaplatit nejen soudní výdaje, ale i škody které zdržením vznikly (většinou inflací).

0/0
12.7.2011 11:31

GEORGE MICHAEL

Re: GLOSA...

Obvykle to nedělávám, prakticky vůbec, ale souhlasím s Vámi... Na každý pád situace u nás v současné době je fakt v tomto ohledu tristní...

0/0
12.7.2011 11:37

Leinad

Re: GLOSA...

Velká část problémů (D11 u Hradce a Havránková,...) je zaviněná přístupem úřadů.

Havránková již v roce 2004 nabídla výměnu pozemku za stejný pozemek jinde a úředníci tuto nabídku celkem ignorovali. Mimochodem já v tom vidím strategii úředníků (Koupit od babky levně do osobního vlastnictví, pak si vyplatit mnohonásobně víc ze státního - jenom se to u Havránkové nepovedlo. )

Pokud myslíte těch pár výjimek, pracujících na úřadech, tak bych řekl, že dvoustupňové soudy mají smysl pro případ chyby. Jenom by ten, kdo soud prohraje, mohl platit.

0/0
12.7.2011 11:48

Time_Jumper

Jak je to s financemi???

Kdyby se státní zakázky ocenili podle skutečnosti a úředníci používali moderní nástroje, které dneska využívá i malá stavební firma, neutíkali by finance a bylo by na další kilometry dálnic.... Já v práci používám euroCALC3 od společnosti www.callida.cz a jsem naprosto spokojen - veškeré ceny znám na korunku přesně.;-O

0/0
12.7.2011 11:18

Leinad

Re: Jak je to s financemi???

Jenže to by dávalo moc velký smysl.

Mimochodem stejně státní úředník vydělá více, než stavební firma.

0/0
12.7.2011 11:33

sorvon

dálniční siť....

Aniž bych chtěl vyvolávat duchy nemohu se zbavit dojmu,že nebýt toho co se postavilo v komunikacích za komančů dnes nemáme po čem jezdit.:-/

0/0
12.7.2011 11:00

Mitchell

Re: dálniční siť....

Jen letmý pohled na stránky Ředitelství silnic a dálnic odpoví, žes napsal totální blábol.

0/0
12.7.2011 14:43

nesmrtelný Chuck

Re: dálniční siť....

On ten blábol už psal x-krát a pořád si myslí že jeho propagandu lidi uznají

0/0
12.7.2011 21:15

sorvon

Re: dálniční siť....

no pokud se podivame do historie, kolik se postavilo komunikací za 20 let první republiky a následujících obdobích až do převratu v roce 89.Pak těch srandovních pár desítek  kilometrů (o co dražších  drahých  o to méně kvalitních)kterými se prsí korupcí prolezlá pobočka Skansky etc pod jménem ŘSD,není zas tak ohromujících.Ale chápu ,že majitel firmy ,která na tomto systému parazituje na to má jiný názor. Nebo se na stavbě aspon dá krást nafta nebo materiál,že.....i proto jezdíme potom po čem jezdíme.:-P

0/0
13.7.2011 22:07

vailian

Re: dálniční siť....

Ale zase nebylo v cem jezdit... Jiz jsi zapomenul, jak se spavalo pred Mototechnami kdyz privezli zigulaky...?! ;-)

0/0
12.7.2011 20:40

Rambo-x

Re: dálniční siť....

No ale vem si to z tý druhý stránky,tu dobu nepamatuji,nemohu posuzovat,ale na co mi je dneska miliony aut vystavených všude kam se podíváš když silnice vypadají jak vypadají a za pár let jsou nápravy a všechno na výměnu na těch našich tankodromech.........bydlím na vesnici a tady téměř všechny vyasfaltované úseky pocházejí ještě z té doby a opravdu nebejt komárů tak se tady jezdí pořád po prašných cestách

A zase ještě jednu výhodu to mělo,že auto měl ten kdo si na něj řádně vydělal a vystál si tu frontu,pak si ho považoval a udržoval,ne jak dneska si může každej floutek koupit auto a přitom o něm a o řízení neví vůbec nic

0/0
13.7.2011 21:05

Poborskiii

První

Tehdy před tou papalášskou kolonou jel ještě můj děda se svým autem, zastavili ho až příslušníci v Mirošovicích. Nájezdy totiž nebyly uzavřené, tak nedočkavý prostě někde vjel na dálnici a jel několik km před tou kolonou.

0/0
12.7.2011 10:59

Dannyelek

Re: První

fakt?  přepište dějiny!! ;-D

0/0
12.7.2011 11:27

vailian

Re: První

To by se mohlo povazovat za Treti odboj! Deda byl vlastne skoro jako Masinove.

0/0
12.7.2011 20:38

Reeve

Už tehdy novináři perlili

Pamatuji, jak už tehdy dokázali novináři perlit.

Například krátce po otevření jsem četl článek, jak jsou okraje dálnice DOSLOVA POSETÉ vozidly, kterým došel benzín. Řidiči si prý neuvědomili, že s vysokou rychlostí roste i spotřeba a během závratně rychlé jízdy brzy vyčerpali nádrž. Tohle drama se mělo odehrát na pouhém 20km úseku a s tehdejšími embéčky, stovkami, moskviči a žigulíky.

D1 se stala i námětem "katastrofického románu" Dušana Hamšíka "Havárie na sklonku dne". Dramaticky se v něm líčí, jak se zběsilá rychlost na dálnici stala katalyzátorem lidské agresivity a vyústila v tragickou hromadnou havárii.

Kdyby chudáci autoři tušili, jak budou naše dálnice vypadat dnes...

0/0
12.7.2011 10:40

Své dukáty věnuji na chudé psy

Škoda těch žlutejch pruhů...

zejména na mokrý silnici jsou žlutý čáry výrazně líp vidět, než bílý...

Ale abych jenom nehaněl, sice máme dálnici jak tankodrom, ale zato jsou na ní benzínky snad po pěti kilometrech. To je lepší např. v porovnání s Německem, kde ujedete 50 km a nenarazíte na jednu jedinou...

0/0
12.7.2011 10:14

Roman36a

Re: Škoda těch žlutejch pruhů...

50 km je rezerva v nádrži. V civilizovaném světě není obvyklé tankovat za stovku.

0/0
12.7.2011 10:36

Prase Bobík

Re: Škoda těch žlutejch pruhů...

v civilizovaném světě rovněž nejsou zvykem kartely prodejců PHM, kteří drží stejně vysokou cenu v dané oblasti:-P

0/0
13.7.2011 10:51

piErcE

Re: Škoda těch žlutejch pruhů...

To se ale týká té D1, vzniklo to tam v době relativně těsně před revolucí v době nekontrolovaného bujení. U nových dálnic se s tím už nesetkáte, neb to není v souladu s předpisy EU.

Ale jinak, ano, je to docela fajn, ze jsou benzinky vsude. Mnohem vic bych ale ocenil, kdyby bylo mnohem vice cistych odpocivadel bez  benznikek - jake mate treba v rakousku nebo v nemecku co pár kilometrů. Pruh asfaltu oddeleny od silnice par stromy, par lavicek, hajzliky.

+1/0
12.7.2011 12:32







Najdete na iDNES.cz