Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Boj o lepší vlaky pro ČD pokračuje, Škoda se obrátila na antimonopolní úřad

Nákup luxusních jednotek Railjet od Siemensu za bezmála pět miliard korun se Českým drahám opět mírně vzdálil. Škoda Transportation podala podle očekávání návrh na přezkum rozhodnutí Českých drah uzavřít kontrakt se Siemensem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Neonym

Doufám, že siemens podá námitku

že nikdo nepotřebuje tak široké dveře, jako má škoda 7ev

0/0
13.7.2011 15:45

tarten

Re: Doufám, že siemens podá námitku

A že ČD nepotřebují od Škodovky lokomotivy na 200 km/h, když nepotřebují vlaky na 200 km/h.

0/0
14.7.2011 0:21

Bery

Re: Doufám, že siemens podá námitku

;-DR^

0/0
14.7.2011 9:40

bousche

Re: Doufám, že siemens podá námitku

a taky doufam, ze se CD ponaucili a priste uz nebodou vypisovat tendry site na miru Skodovce.

0/0
14.7.2011 10:34

sunka007

pikle

Musim rici ze cely pripad se mi nezda. CD moc dobre vi ze jako statni firma musi delat vyberova rizeni. Nabidka z Rakouska tu je snad vice nez 1/2 roku, takze je otazkou proc CD nevypsaly vyberove rizeni na vlaky s pozadovanymi parametry a maximalni cenou co nabizi Siemens. Nechce se mi verit ze v CD jsou takovi pitomci, spis to vidim jako ucel, aby pak kamosi ze Skody mohli ziskat nejake penize za stazeni zaloby.

0/0
13.7.2011 15:23

tarten

Re: pikle

Už několikrát bylo vysvětleno, že ČD tu postupovaly podle zákona. I v těhle novinách. Proto Škodovka neutočí na případný nezákonný postup, ale snaží se zpochybňovat splnění podmínek, kdy zákonný je. Proto se snaží prosadit, že ty vagony "nepotřebují tak kvalitní", ne že to bez tendru nejde.

0/0
14.7.2011 0:10

papazian

Doufám, že ČD koupí vlaky od Siemens!

Arogantní Škoda by měla být potrestána! Zaspala dobu a nyní kope okole sebe jako když se tonoucí stébla chytá.

0/0
13.7.2011 10:52

tarten

Re: Doufám, že ČD koupí vlaky od Siemens!

Trh netrestá aroganci, ale nechopnost.

0/0
14.7.2011 0:39

falda

S posledním odstavcem článku nutno souhlasit,

plzeňská Škoda skutečně za posledních nejméně 20 (spíše 30) let nepřišla s téměř ničím novým. Nová lokomotiva 109E je určitě skvělá, ale měli s ní přijít nejméně o 5 let dříve. Teď to od nich těžko kdo koupí, když skoro všude okolo dávno jezdí stovky přinejmenším srovnatelných lokomotiv. A ty dráhy (Česko, Polsko, Slovensko, Maďarsko, ...), které srovnatelné lokomotivy dosud nemají nebo jich mají nedostatek, se opět, pokud tedy budou mít potřebné finance, spíše asi poohlédnou po osvědčených typech od Siemesu apod. než po prototypech ze Škodovky. Kde jsou ty časy, kdy tato fabrika vyráběla na svou dobu skutečně špičkové elektrické (a před nimi samozřejmě parní) lokomotivy, ať už pro nás, nebo na vývoz, byť hlavně do SSSR! Většina jich dosud jezdí a ještě asi dlouho jezdit bude. Teď se Škodovka nezmůže kromě pár rekonstrukcí pro Rusko, pár tramvají a pár trolejbudů po léta téměř na nic, ale o to více kolem sebe kope jako splašená kobyla!

0/0
13.7.2011 8:52

werr

Re: S posledním odstavcem článku nutno souhlasit,

Byl bych v soudech trochu opatrny. Posledni dobra seriove vyrabena lokomotiva pro C(S)D bylo Eso ale pak jeste byl prototyp asynchronu 85e (CD 169) a 4ks nakladni 93e (CD 184) vyrobene asi pred 15ti lety, ktere dodnes jezdi pro nejake doly. Nerikam, ze slo o spickove stroje ale byly to velmi dobre stroje. Pak myslim, ze taky ze jeste pred 10ti lety byly na Ukrajinu dodavany lokomotivy 82e, jejichz konstrukce byla modernizovana. Esus je taky z dilen Skody a nerikam, ze je to vyrborny vlak ale spatny neni.

Navic konkurence pro 109e prisla teprve nedavno v podobne Vectronu od Siemense. Otazka je jestli zakaznici potrebuji to co ma 109e konkurenci navic (prisnejsi normy TSI, vetsinou vyssi vykon). Podle informaci, ktere ze Skody mam tak 109 Skoda nabizi pri jednanich se zakazniky za cenu nizsi nez Siemens Tauruse. Navic 109 zatim v testech jede na vybornou.

Nicmene soucasne kroky Skody ohledne vagonu podle me musi mit jine pozadi nez je verejne prezentovano...

0/0
13.7.2011 22:01

tarten

Re: S posledním odstavcem článku nutno souhlasit,

"... za posledních nejméně 20 (spíše 30) let nepřišla s téměř ničím novým" nedává smysl. Škodovka nevyrábí jen lokomotivy nebo pro MHD. CityElefanty jsou dobré (i když dnes již ne špičkové) a musí se s nimi počítat, se všemi prodanými variantami (ČR, Litva, Ukrajina, Slovensko - trakční i netrakční), stejně jako s prodejem motoráků do Finska, a také s prodejem sérií částí - motorů, pohonů, elektrovýbav.

0/0
14.7.2011 0:38

Santa1

Škodovka má v zásadě pravdu

Nákup nevychází ze skutečné potřeby, respektive tu potřebu nikdo přesně nedefinoval. Obecný argument, že potřebujeme rychlé vlaky pro provoz v zahraničí se tady používal už při nákupu Pendolin a jak to dopadlo víme. Rakouské i německé dráhy mají svých kvalitních vlaků nadbytek, rozhodně tam nečekají na naše Railjety. Pokud by České dráhy takové výkony v zahraničí neměly předem smluvně dohodnuté, vůbec bych to nebral jako argument a než na našich kolejích budou tyhle vlaky plně využitelné, budou už dávno na odpis.

0/0
12.7.2011 23:51

falda

Re: Škodovka má v zásadě pravdu

Kvalita našich tratí je věc jedna a potřeba rychlé obnovy vozového parku věc druhá. To, že se již ve světě dávno nevyrábějí vozy pro rychlost 140 km/h (která je u nás v podstatě limitní a to ještě jen na zlomku sítě), není vina výrobců, ale našich tratí. To snad ale ještě neznamená, že tu stále musí jezdit 40 nebo 50 let staré vozy. Návrh Škodovky dodávat pro rychlíkovou dopravu dvoupodlažní jednotky považuji při stavu našich tratí za amatérský - vyšší vozy by jistě musely mít v mnoha úsecích sníženou rychlost. Pokud se dvoupodlažní vozy někde používají v rychlé, popřípadě i vysokorychlostní dopravě (Francie, Švýcarsko), pak na tratích zcela jiných parametrů, jimž se ty naše ani zdaleka nepřibližují. Nehledě k tomu, že Škodova také dodávala v 70. letech, tedy v době, kdy ještě měla jméno a chrlila jednu lokomotivu za druhou, lokomotivy pro rychlost 160 km/h, která je u nich téměř nevyužita v podstatě dodnes.

0/0
13.7.2011 9:11

tarten

Re: Škodovka má v zásadě pravdu

Vychází, definoval. Jde o provoz na EuroCity, a to i na tratích za Drážďany, tedy je potřeba splnit německý standard, který je tam na 200-230 km/h se vším co to obnáší, a to nějaká varianta regionálního CityElefantu nemůže splnit. A nejde jen o rychlost ale např. i snadný průchod vlakem, který je u CityElefantu dost mizerný. Dopadlo by to jako s pendolinem, které k sobě Němci na EC nepustili  dodnes. Dál, i u nás se v dohledné době v některých úsecích zrychlí nad 160 km/h. Ale tím se neargumentuje, protože to není pro úřad jisté.

+1/0
14.7.2011 0:20

TigerM

Re: Škodovka má v zásadě pravdu

ono je to trosku slozitejsi, ty pendolina jezdi do nemecka napr. ze svycar, ale z CR ne, ... nemci maji tuhle podminku pro trat Drazdany-Hamburg, ...

Ale nasadit 3-systemove jednotky na trat Praha-Ostrava je masakr, drahy tak prakticky schopnosti pendolina vubec nevyuziji...

0/0
24.7.2011 16:30

Karboxyl

Irelevantní

Předpokládám, že tu  stížnost ÚOHS pro svojí naprostou irelevantnost smete ze stolu. Hra ŠT je až příliš průhledná a bijící do očí. 

Nehledě na to, že v současnosti opravdu žádný srovnatelný produkt nemá.

0/0
12.7.2011 22:41

Santa1

Re: Irelevantní

Bez ohledu na hru, kterou ST rozehrála, zkuste se zamyslet nad podstatou toho, co říkají. Vychází tenhle narychlo připravený ad hoc nákup ze skutečných potřeb ČD?

0/0
12.7.2011 23:56

keepa

Re: Irelevantní

ano vychazi, vozovy park CD je moralne i technicky zastaraly.

0/0
13.7.2011 5:53

sama_pozitiva

Re: Irelevantní

Ano. Podívejte se co jezdí po českých kolejích. Tato nabídka, kterou teď ČD má je naprosté unikum, a mělo by se chytnout za pačesy. Škoda nemá pro tyto vlaky žádnou relevantní konkurenci, a v podstatě se o výrobkové řadě ŠT dá říct, že je hodně zastaralá. Jediné co ji zbývá, jsou právníci.

0/0
13.7.2011 7:57

werr

Re: Irelevantní

Pokud by otazka znela jestli CD potrebuji nove vozy tak odpoved zni jednoznacne ano. Jestli potrebuji prave Railjety  uz je na diskusi. Jestli bude mit nejaky prinos kdyz  treba na trase Vindobony (Hamburk-Praha-Viden a jeste nekam dal) pojede celou trasu komplet souprava CD vagonu Railjetu tazena 109e nebo na uzemi kazde zeme se tak jako nyni bude sachovat s lokomotivama a vagony. CD tvrdi, ze je chteji prave pro cesty do zahranici ale jaka bude skutecnost pokud obchod vyjde se muzem jen dohadovat. Ale co jsem pochopil tak tato "akcni" cena je natolik vyhodna, ze poridit za ni velmi podobne vozy jen na 160kmh by vetsinou vyslo draz.

0/0
13.7.2011 21:40

Bob-an

Patrovy vlak na IC je fakt ulet

nemam slov.... nehlede na to ze jsou az podezrele moc jisti ze by potencialni budouci tendr vyhrali :-D

0/0
12.7.2011 22:37

tarten

Re: Patrovy vlak na IC je fakt ulet

Není to až takový úlet jak se zdá na první dojem. Ale musel by to být úplně jiný vlak než CityElefant, a ne v ČR, kde patrový prostě není potřeba a jeho nevýhody nic nevyváží.

0/0
14.7.2011 0:44

p_n_2

Být ČD, tak už od Škodovky nekoupím ani kolečko.

Ač je na ČD nehorázný nepořádek, tak co má nějaký dodavatel co mluvit svému zákazníkovi do toho, kde a jak nakupuje? Toto mi udělat nějaký dodavatel, tak ho prostě odstřihnu a má smůlu.

0/0
12.7.2011 22:22

44maggi

Privatizace

ČD zprivatizovat co nejdřív...

Momentálně je tento státní podnik v katastrofálním stavu a když už se konečně rýsuje šance na zlepšení, musí se ohlížet na jakési zákony o veřejných zakázkách :-/

0/0
12.7.2011 22:06

werr

Re: Privatizace

Videl jste nekdy jak jsou zahackovni dodavatele u spolecnosti jako O2, TMobile, Skoda auto a podobnych velkych spolecnosti? Jednou pry Jancura rekl, ze se mu Skoda 109E libi (me taky) a pokud ST prijde s rozumnou nabidkou tak mozna nejake taky koupi. Sice je to asi jen JPP ale chci tim naznacit, ze je mozna, ze privatizovane CD i ciste privatni spolecnost pana Jancury muze mit dvorniho dodavatele ST apod. Nakup lokomotiv si asi majitele ohlidaji, aby nebyli oskubani vlastnimi zamestnanci (manazery) ale v malych nenapadnych vecech mohou utikat velike penize.

0/0
12.7.2011 22:14

44maggi

Re: Privatizace

Jo, beru to. Mně šlo spíš o to, že kdyby soukromá společnost dostala takto výhodnou nabídku, tak ji dostane k posouzení ředitel, nejspíš se sejde rada, ale to je tak všechno. Za týden můžete podepisovat objednávku.

U ČD toto možné není a nakonec se může stát, že kvůli té šílené byrokracii, co kolem toho musí proběhnout, Drahám ta nabídka uteče. A, tratit na tom budou jak dráhy, ta my. zákazníci.

(Nehledě na to, že v případě konkurence na kolejích by stav v ČR byl úplně někde jinde...)

0/0
13.7.2011 12:02

a8nn

Re: Privatizace

Ne, to není jen o tom kdo je vlastníkem té které firmy, ale i o tom, zda s těmi prostředky plánuje nebo neplánuje vozit objednávanou ZDO.

0/0
13.7.2011 12:48

werr

Re: Privatizace

Ano mate pravdu, souhlasim s Vami a zejmena s posledni vetou v zavorkach. Jen jsme kazdy svym prispevkem popisovali trochu odlisne casti problemu. Vy poukazujete zejmena na byrokracii (nuntost vyber. rizeni) a ja na to, ze ani soukromy majitel nemusi znamenat rozumne hospodareni co se tyce nakupu a externich sluzeb. Takze jen nedorozumeni.

0/0
13.7.2011 21:25

9fešák9

ŠT

Od ŠT je to potěšilé a hlavně neskutečně hloupé. Vzhledem k dosavadnímu praktickému monopolu, si tímto dětinským chováním můžou vytrucovat pouze značné rozpaky a odpor cestující veřejnosti. Pánové ze ŠT, pokrok nezastavíte ani na ČD. Pochopte to dříve, než budete plakat nad výsledky. A ty přijdou.

0/0
12.7.2011 21:40

a8nn

Re: ŠT

Cestující veřejnost vlaky nekupuje, tu může mít ŠT u příslušné části těla.

0/0
12.7.2011 21:51

tarten

Re: ŠT

Ano a ne. ČD se pod tlakem konkurence dostávají do pozice, kdy image už není tak zanedbatelné jako dřív.

0/0
14.7.2011 0:47

Gróf

Kde je psáno, že rakouská nabídka je nejlevnější?

Kdyby dráhy vypsaly tendr na ojetiny, možná by Francouzi, Švýcaři nebo Němci nabídli mladší vagony, levněji, a vyšší kvality.  Tendr měl být v každém případě.

0/0
12.7.2011 21:18

CART09

Re: Kde je psáno, že rakouská nabídka je nejlevnější?

A chápete rozdíl mezi ojetinou a novým vlakem?? Ty Railjety jsou NOVÉ, a jsou levné, protože byly součástí množstevní slevy, kterou nevyužily rakouské dráhy.

0/0
12.7.2011 21:23

werr

Re: Kde je psáno, že rakouská nabídka je nejlevnější?

Navic ty vozy o ktere maji CD zajem jeste nebyly vyrobeny, zahajeni vyroby prvniho z nich melo podle puvodniho planu zacit tusim letos v listopadu v rakouske fabrice Siemensu. Takze CD ma urcite byt asi dost omezene moznosti nektere veci na vozech nechat vyrobit na zakazku aniz by se to muselo bastlit do hotoveho vozu. I prvni originalni nater muze (myslim, ze bude muset) byt jiny nez maji vozy pro OBB. I kdyz tedy cervena barva se mi na vagonech libi vice nez nas modrobilosedy Najbrt.

0/0
12.7.2011 22:07

TigerM

Re: Kde je psáno, že rakouská nabídka je nejlevnější?

me se zase libi barevne schema pendolina Ceskych drah...

0/0
12.7.2011 23:14

general_Pinochet

@

A kde bere Plzen jistotu, ze v moznem dalsim tendru vyhraje, to ji pomuze odborarska luza a kontakty na CD,jako doposavad? Tady kazdej resi Pandury-Gripeny-chleba s maslem, ale ze v tyhle pochybny firme,ktera nema za hranici sanci, uz zmizely a zmizi 10ky miliard, to nikoho nezajima. Na kazdym suntu 15T do Prahy vydela cca 35 mega, elefanty sou pomerove nejdrazsi v Evrope a dalsi. Tahle firma a odbory na zeleznici brzdi kvalitu dopravy, na koridoru jezdi herka z doby prez.Svobody:@

0/0
12.7.2011 20:34

CART09

Re: @

To je velice jednoduché, Škoda je provázaná na nejmenovaného vlivného pána z ČEZu...

0/0
12.7.2011 21:27

svlastik

Rail Jet

Dámy a pánové, jel jsem v tom RailJetu v Rakousku mezi Mnichovem a Vídní. Skoro celou dobu 215. To byla parádička. Nevěřícně kroutím hlavou jak tohle někdo může zastavit.

Jel jsem v Pendolíně, ve francouzských vozech. Švýcarských i holandských a polských. Taky Regiojet, CityElefant

Naše jsou na horší úrovni a víc než slováci všeobecně, krom teda polských osobáků. Pak další nejhorší vůz v čem jsem seděl mezi rychlíky bylo nepohodlné pendolíno, ve kterém se dá vydržet sedět tak 2 hodiny. Sedačky jak pro regionální vůz. Jako nejpohodlnější si cením vozů staré DB.

OVŠEM VAGONY RAILJET to je super. A doufám, že je nasadí i sem i přes to, že jedou rychleji než můžou.

Ohledně té rychlosti nad 160km/h,  tak na to nejsou ve zdejších podmínkách stavěné výhybky.R^

+1/0
12.7.2011 20:02

Juristic007

Re: Rail Jet

pokud vím, tak trasa v Rakousku není stavěna na 215... v německu asi jo, ale rakousko max. 160.

jde ale také o to, že ty vlaky se kupují na 15 - 20 let. a v té době už bude opravdu 200 minimum.

to musí ÚOHS vzít rozhodně v potaz.

0/0
12.7.2011 20:38

CART09

Re: Rail Jet

Oprava, Rakušáci 200 jezdí, začali s těmi modernizacemi ze 160 na 200 už před x lety...

0/0
12.7.2011 21:24

Rodnok

Re: Rail Jet

spíš tak na 30-40 let, pokud nevynalezneme mezitím antigravitační pohon.

0/0
12.7.2011 21:49

Bob-an

Re: Rail Jet

No s modarenimi vozy se pocita dokonce s zivotnosti az na 60 let (s dvema rekonstrukcemi - cca po 20 a 40 letech)

0/0
12.7.2011 22:35

strowfan-čistič-diskusí

Re: Rail Jet

Zastavit to může konkurence. Dokonce se obávám, že je to její povinnost, ikdyž je to z nadhledu nesmylsl. minimálně musí udělat vše proto, aby se kontrakt nepovedl a ona měla šanci prodat svůj produkt. nezbývá než věřit, že zvítězí , jako v pohádce , pravda a láska nad lží a nenávistí. ikdyž bych tomu moc nevěřil.

0/0
12.7.2011 21:23

tarten

Re: Rail Jet

Od konkurence je právě ten výhodný RailJet. Takže otázka zní, jestli si Škodovka dál vydupe ten pseudomonopol nebo ne.

0/0
14.7.2011 0:57

starej_vul

:-) ... je nějaká smlouva

Je nějaká smlouva, že ČD budou s těmito vozy jezdit v zahraničí, nebo je to jen PŘEDPOKLAD...??? Proč by rakušáci či němci měli uvolnovat spoje jenom proto, že nějaká ČD z druhorychlostní EU něco předpokládá ... s tím Pendolínem bylo to samý ...

0/0
12.7.2011 19:35

CART09

Re: :-) ... je nějaká smlouva

Rozdíl je ten, že Pendolino je šunt s malou kapacitou, který nikdo nechce.

A "uvolňovat spoje" znamená co?? :-) Pro Rakušáky je naopak výhodné, když jim bude po jejich území vlaky vozit ČD, protože jízdné se vybírá podle území, ne podle toho, čí je ten který vagón. Nebo snad cestou z Prahy do Brna platíte jízdné Maďarům, když jedete ve voze Maďarských drah?;-)

0/0
12.7.2011 21:26

a8nn

Re: :-) ... je nějaká smlouva

O vyrovnávce výkonů jste asi ještě nikdy neslyšel, že?

0/0
12.7.2011 21:54

tarten

Re: :-) ... je nějaká smlouva

Říkejte tomu třeba podnikatelský záměr nebo projekt. Na takovéhle věci právě půjčuje banka miliardy.

0/0
14.7.2011 0:59

Jigssaw

zprivatizovat

bože to jsou problémy nebylo by lepší tu dorpavu zprivatizovat ?! Pak by žádná korupce být ani nemohla. Fakt nechápu proč by měl stát vůbec hrát nějakou roli v dopravě ! Máme nekvalitní monopolní čd do kterých každý rok lejeme obrovské částky daňových poplatníků které akorát žere korupce a kdyby studentagency neukázal že to jde i jinak tak tady budou jezdit ty 40 let staré soupravy nadosrmti.

Proč bych já měl doplácet někomu z nějaké pitomé vesničky na samotě u lesa speciální vlak aby v něm mohl milostpán jet sám do civilizace. Trh by tohle vyřešil úplně nádherně - minivany. Domluva se zákazníky přeplácení na určité časy a podobně.

On si jezdí dotovaně a naproti tomu normální člověk v autě kupuje benzín pomalu 3x dráž kvůli spotřební dani, kvůli dph a kvůli dph ze spotřební daně (!!!! jak geniální budeme brát peníze lidem za to že jim bereme peníze;-O).

0/0
12.7.2011 18:37

konstruktér problémů

Re: zprivatizovat

Inu, proč ne. :-) Zrušme dotace na hromadnou železniční a silniční dopravu... Jen si tedy nejsem jistý, jaký to bude mít dopad na osobní silniční dopravu. :-P

0/0
12.7.2011 19:21







Najdete na iDNES.cz