Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Státní podporu jen na bydlení, chce Kalousek změnit stavební spoření

Státní podporu stavebního spoření možná budou moci v budoucnu získat jen ti, kteří ji využijí na bydlení, nebo si vezmou úvěr od stavební spořitelny. Vyplývá to z návrhu novely zákona o stavebním spoření, kterou ministerstvo financí poslalo do připomínkového řízení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

SocPredator

Světlé zítřky se s Kalouskem nekonají

Tak inžinýrkovi evidentně nestačila jedna lekce z legislativy. Vztáhnout to na uzavřené smlouvy je sprostota. Až pak bude počítat, jak málo vybral na daních – snad si na moje slova vzpomene. Firmy odcházejí do Holandska kvůli špinavému právnímu prostředí, tranzit tankuje a nakupuje v cizině, protože přepálil daně. Ještě přijde účet za arbitráže fotovoltaiků, na vnitru si nohsledi rozdali miliónové odměny. Heger nedá ani 60 Kč za nemocnici - asi by si připadal nedůstojně.

Nemá na to dělat takovou práci. Nepoučitelný! Šetřit je umění a na to nemá. Tohle není šetření, to je sprostá špinavá zlodějna. Do Vltavy s ním! [>-]

0/0
28.7.2011 20:13

TVK

Re: Světlé zítřky se s Kalouskem nekonají

Tak si v klidu přečtěte svoji smlouvu, kterou máte se stavební spořitelnou, ne se státem. A pokud Vás podle ní někdo o nějaké peníze odrbal, tak Vám dávám 99% pravděpodobnost, že to na své spořitelně vysoudíte.

0/0
29.7.2011 1:02

SocPredator

Re: Světlé zítřky se s Kalouskem nekonají

Jenže můj příspěvek byl o něčem jiném - byl o zúčtování, které dopadne nelichotivě ať jde o právně čistý nápad nebo ne. Jde o morální záležitost - tohle se prostě nedělá.

Možná lépe vystihující je třeba komentář zde:

http://finexpert.e15.cz/penize-ze-stavebniho-sporeni-pujdou-jedine-na-bydleni/?showforum=1

0/0
29.7.2011 17:25

TVK

Re: Světlé zítřky se s Kalouskem nekonají

Hm, zábavný blábol ... Přesně ve smyslu, co píšu. Přečtěte si svou smlouvu, co se tam píše o státní podpoře. A pak mi prosím ukažte, co stát porušil, věcně, morálně nebo jinak ...

Já ve smlouvách mám fomulace ve stylu, že "nárok na státní podporu mám po splnění zákonem stanovených podmínek". Nic víc, nic míň. Žádnou sumu, žádný termín.

0/0
29.7.2011 22:14

SocPredator

Re: Světlé zítřky se s Kalouskem nekonají

Dochází přece ke změně podepsané smlouvy, která je s vázacím obdobím 6 let. Každého morálně zdatného jedince napadne jako první, že pokud chce někdo cokoli měnit v zákoně, musí zohlednit tuto vazbu.

Příklad: Před rokem jsem podepsal smlouvu s tím, že za 6 let si vyberu peníze z klasického st. spoření. Po roce se změnil zákon, a najednou se tam cpou nějaké bytové potřeby, jinak nulová st. podpora. Budiž, nebude podpora (všimněte si problém nemám ani se sumou ani termínem), ale teď mám čekat 5 let na svoje peníze, když už jde o úplně jiné spoření, než jsem podepsal?

Jestli je tohle podle vás morální, tak asi dál nemá smysl se mnou moc diskutovat. Stát je na toto chování ale už dávno zvyklý, mění si zákony dle potřeby a vůbec ho nenapadne, že v některých případech je to nefér. Proto jsem mluvil o zúčtování. U smluv mezi občany a státem už to člověka ani nenapadne. (daně apod.).

Horší je, když se to pak dotkne komerčních smluv jako v tomto případě.

0/0
30.7.2011 11:34

petr.brno

% státní podpory ukrojené zpět stavební spořitelnou

Já si všiml ještě jedné věci. Spolu s klesající státní podporou se zvyšuje procento podpory, které zůstane za nehty stavební spořitelně ve formě poplatku za vedení účtu (momentálně mám tuším 310 korun ročně), což je 15% podpory 2000 (oproti 7% z 4500). I to významně snižuje efektivní úrok.

Mám ještě SS s podporou 4500 korun a dívám se, že po snížení podpory se v mém případě efektivní roční úrok bude pohybovat pod 2,7%. Takže nejvýhodnější podle všeho bude počkat na nový rok, poslat úložku pro získání maximální podpory a obratem vypovědět... Jestli to takhle udělá více lidí, tak jsou stavebí spořitelny v koncích a musí hledat nové příležitosti, jak nehorázně vydělávat...

0/0
28.7.2011 9:22

TVK

Re: % státní podpory ukrojené zpět stavební spořitelnou

Smlouvu můžete vypovědět už v říjnu, protože kvůli 3měsíční výpovědní lhůtě dostanete peníze až začátkem února. Pak tam stačí doslova na pár dní dát koncem ledna ještě úložku za příští rok.

0/0
28.7.2011 9:31

klokaran

Všem těm, kteří tady

schvalují, že se státní podpora na stavební spoření musí účelově vázat na podporu bydlení bych chtěl upozornit na to, že systém St. sp. potřebuje jak bohaté klienty - ti spoří a potom ty chudé, kteří čerpají úvěry. Jestliže účelové vázání ztíží, pro ty bohatší, co spoří, použití peněz ze státní podpory (tím jím vlastně sníží výnos z uložených peněz) no potom se stane to, že do St. sp. nebude přísun peněz a nebude za co půjčovat, těm kteří čerpají úvěry. Tím se vlastně zastaví podpora bydlení ze strany státu. Toto je již ověřeno ze Slovenska, ale proč by se král Miroslav z Bechyně poučoval u sousedů. Pro ty kteří tomu nevěří cituji pana krále : "Stavební spořitelny mají v současnosti nakládání s vklady klientů omezeno zákonem a mohou je využít například jen na poskytnutí úvěru dalšímu účastníkovi systému stavebního spoření."

0/0
28.7.2011 3:23

TVK

Re: Všem těm, kteří tady

Máte naprostou pravdu. Jenže tím, že se stavební spoření tímto krokem zase co do rozsahu a popularity omezí, se nestane vůbec nic zásadního. Protože už minimálně několik let platí, že peníze na bydlení za podobných nebo často lepších podmínek si lze půjčit u normálně tržně fungujících finančních institucí (bank a záložen), které nepotřebují státní dotace v řádu miliard. A to se bavím jen o řádných úvěrech, protože meziúvěry jsou proti hypotékám jednoznačně dražší.

Řečí čísel - jestliže je potřeba 5 spřátelených klientů na to, aby si jeden peníze půjčil, tak stát v minulosti dotoval takový úvěr až 27.000 Kč ročně (6 x 4.500 Kč), aby systém udržel v chodu, dnes to klesne na 12.000 Kč. Podobně - stát dával v posledních letech okolo 12 mld. ročně na státní podpory proto, aby spořitelny půjčily maax. nějakých max. 70mld. za rok. To j efektivní podpora bydlení? Pro mne vyhozené peníze.

0/0
28.7.2011 8:11

Zirkon

samozřejmost

Nemá žádnou logiku aby stát  vybíral peníze od  všech občanů ( pardon jen od plátců daní)  a pak  z nich příspíval všem občanům na  spoření !?

0/0
27.7.2011 21:33

masoreti

tohle dělá p. kalousek správně

jednou je to stavební spoření, je logické, že bude podpora účelová. větší konkurence přece taky nevadí. tzv. přátelští klienti jsou výmyslem managementu spořitelen, aby měli argumentaci pro rozšíření podpory a tímpádem i pro nábor klientů, kteří vůbec nemají úmysl stavět. ve skutečnosti je systém životaschopný i bez nich, protože funguje na základě družstevních principů. těmi přátelskými klienty jsou ve spořící fázi všichni, než dosáhnou na podmínky úvěru, s tím že si ho nemusí vzít. když bude systém dostatečně atraktivní, to ale není funkce státu, bude ss žít, ale atraktivita přímo závisí na nabídce spořitelen. nikdo jim nebrání spoření koncipovat např. tak, aby nabídli klientovi 2% úrok na vkladech a pak 3% úroku na úvěrech, to jim zákon umožňuje, ten určuje jen max. rozpětí 3%. kdo bude chtít uspět, musí nabídnout atraktivní produkt sám o sobě a ne aby ho zatraktivňoval stát. takže tady pane kalousku dobře děláte.

+1/0
27.7.2011 21:04

greifer2

Tady se rozkrádaj

na státních zakázkach desítky miliard ročně( to mu očividně nevadí,pravděpodobně je zainteresován) a ten diletant se snaží rozvrtat co drobet funguje!

+1/0
27.7.2011 20:18

p_n_2

Re: Tady se rozkrádaj

Zřejmě nedostal úvěr, tak se mstí. Ta jeho posedlost stavebním spořením není normální - miliardy z hazardu mu nevadí, ale stavebko ho žere...

0/0
27.7.2011 21:38

neuman

Naprostý souhlas a mělo by to jít dál!

Nevidím jediný důvod, proč by měli chudí lidé ze svých daní podporovat bohaté, kteří mají peníze na to, aby spořili. Nevidím jediný důvod, proč mají chudáci doplácet část peněz na dovolené či auta bohatých. A právě tak nevidím jediný důvod, proč mají chudí lidé, kteří musí žít v nájmu, protože sami na spoření nemají, proč tamjí platit těm bohatým byty. FUJ! Je toto komunizmus nebo fašizmus? V každém případě je to zvrácenost.;-O

0/0
27.7.2011 19:42

greifer2

Re: Naprostý souhlas a mělo by to jít dál!

A že se tady podporujou korupčníci tě nevadí?hlupáku!

0/0
27.7.2011 19:57

neuman

Re: Naprostý souhlas a mělo by to jít dál!

Vadí, velmi vadí. Ale o tom tento článek není. Tento článek je o tom, že chudáci ze svých daní připlácejí na byty těm, co mají peníze. A to je amorální, asocální a zvhlé. Úplně stejně jako podpora korupce. Stejná zvrhlost. Nevím, proč mě kvůli tomu nazýváte hlupákem. Prostě nechci ze svých peněz platit jiným ani dovolenou ani auto ani byt. Ani korupci, dodávám pro pořádek.;-€

+2/0
27.7.2011 20:28

Mr_Hankee

Re: Naprostý souhlas a mělo by to jít dál!

Kdo opravdu má peníze, asi těžko si bere úvěr na byt... Navíc aby se ten byt postavil či zrekonstruoval, dáš práci lidem, ti výdělek zdaní. Ano, úvěry na bydlení budu dotovat z daní celkem rád. Rozhodně radši, než abych pak dotoval sociální dávky těm, kteří budou platit v penzi tržní nájem proto, že se na svoje nikdy nezmohli !!

Ale jinak stavebko mi je u zadele, peníze umím zhodnotit líp. Jenže zrušením (nic jiného z toho nevzejde) stavebka se ušetří celkem jen pár miliard. A to kdo ví jestli,viz výše (a doporučil bych z ekonomie něco o multiplikátorech). Proč se sakra neřízne do předražených státních zakázek? Když chci ušetřit v rodinném rozpočtu, taky si nevyberu nějakou nízkou položku. Jenže to by holt ministrovat nesměl inženýr chemie dělající s ekonomikou pokusy Rv

+1/0
27.7.2011 20:57

greifer2

Re: Naprostý souhlas a mělo by to jít dál!

Za hlupáka se omlouvám! Ale st.spoření má většina i ti "chudáci"

0/0
27.7.2011 20:58

p_n_2

Re: Naprostý souhlas a mělo by to jít dál!

Na čem jedeš? Bohatí nepotřebují stavebko, aby si přilepšili o pár tisicovek ročně... vezmi si brigádu a za víkend dva si na stavebko naspoříš taky.

0/0
27.7.2011 21:40

TVK

Jsem zvědav na propad

Jsem upřímně zvědav, jaký bude propad v částce a počtu běžících smluv mezi IV.Q/2011 a I.Q./2012, protože za stávajících podmínek je u smluv, kde uplynula vázací doba nejlepší "spořící" smlouvu v říjnu vypovědět, doložit na konci roku tak, aby vznikl nárok na státní podporu za letošek a v lednu příštího roku tam na pár dní vrazit peníze kvůli příspěvku za rok 2012. Počátkem února jsou peníze doma a následně ještě doputují 2 x 2.000 státní podpory za rok 2011 a 2012.

0/0
27.7.2011 18:51

jado62

štěk

Je správné zrušit podporu státu na to aby si lidé spořili a nevyužili účelový úvěr. Napsal jsem a) napíšu b). Stavební spoření ve fázi spoření není při vyšších úložkách v podstatě naprosto o ničem - stavební spoření fe fázi úvěru - je pouze obyčejným paskvilem pro méně gramotné občany, které každý s elementárními znalostmi finanční problematiky jen podojí. Hezký den všem

0/0
27.7.2011 18:30

jejda to jsem ja

Re: štěk

přečti si podmínky chytráku, třeba něco o fixaci úroku8-o

0/0
28.7.2011 17:34

mogula

to by v tom byl čert

abychom lidi nenhnali do tunelfondů důchodového spoření. Zrušíme jim garantované stavebko a spustíme vymývání hlav reklamou na supervýhodné fondy, které budou nsamozřejmě nakupovat pouze schválené produkty typu profláknutých dluhopisů.

+2/0
27.7.2011 18:25

TVK

Re: to by v tom byl čert

Pokud je někdo tupý a nechá se proti své vůli a nevědomě uvázat do penzijních fondů, jeho problém. A stejný jako ten, že drtivá většina národa měla za to, že nárok na státní podporu stavebního spoření v nějaké výši je zakotven ve smlouvě, přičemž stavební spořitelny je v tom podporovaly a nesystémový krok v roce 2003 (rozdělení na staré a nové smlouvy) v tom všechny jen utvrdil.

0/0
27.7.2011 18:43

Obludni_K

On si nedá pokoj,

pořád do toho chce vrtat. Už by mu měl někdo pootočit hlavu správným směrem. Rv

0/0
27.7.2011 18:23

TVK

Konečně bude stavební

Je správné, že po 20 letech, co SS vzniklo bude konečně a skutečně STAVEBNÍ. Na trhu existuje nepřeberné množství spořících produktů a i nabídka úvěrů je někde jinde, než tehdy. Takže teď mají stavební spořitelny šanci ukázat, jak v tomto konkurečním prostředí přežijí a jak zajímavé podmínky nabídnou, protože doposud tento celý systém stojí a padá právě na státní podpoře, o čemž mj. svědčí i tato diskuze. Zatím dokázaly předvést jen své ohrané akce se snížením nebo rušením poplatků, baťoh apod. a vše už je vidět na počtech nových smluv i poskytnutých úvěrů.

Co se stane, když stavební spoření výrazně poklesne? Nic zásadního, jen spořitelny a jejich poradci přijdou o pěkné rito. Spořit budou lidé jinak a jinde, popř. ty peníze roztočí a přemístí do kapes jiným. A půjčky za srovnatelných  finančních podmínek jako u SS dnes člověk sežene v normální bance.

+1/0
27.7.2011 17:55

p_n_2

Další Kalouskova ptákovina

+1/0
27.7.2011 17:32

prngr2

To je dobře

Od toho se to jmenuje stavební spoření, aby to bylo na něco s bydlením.

Ne, že to budou mít všichni a jen se část peněz ztratí v systému

+2/0
27.7.2011 17:08

Ubaram

Re: To je dobře

Takhle se ztratí všechny peníze z podpory která se nebude rozdávat, a protože už tam nebudou lidi držet prachy, stane se to nevýhodné i pro ty co tam budou chtít spořit na bydlení. Ostatně, za 5 let si opravdu na bydlení neušetříte, nejste-li Fejk.

+2/0
27.7.2011 17:20

Alcatraz

Re: To je dobře

hypoteky ocenuji cenu za uver na bydleni podle trhu. Jakakoliv vyjimka (nekdo na hypoteku nema, ale stavebko dostane, apod.) JE z NECEHO doplacena. At uz z dani (tech lidi co za to ziskaji "vyhodnejsi" uver, aneb nechci slevu zadarmo) nebo z dani (vsech co dotaci necerpaji) - nikde jinde totiz moc dotace brat nejde, trh dobrovolnou charitu neprovozuje). Vlastni bydleni je LUXUS, na ktery v prve rade musite mit. Neni to pravo a NENI to samozrejmost. A to skuceni, ze sem nekde postavil v 21 barak a ted se nemuzu prestehovat, protoze ho budu 30 let splacet uz vubec ne.

0/0
27.7.2011 17:26

luban12

A co důchodové spoření ?

Jsem sice v důchodu,ale přesto si spořím na důchod.Měsíčně mi na mých 500.- stát přidá 150.- a po pěti letech to mohu bez problému vybrat .Takže vložím ze svého 30tisíc a 9tisíc mi dá stát.

0/0
27.7.2011 16:56

Své dukáty věnuji na chudé psy

To zas bude národ řvát

Tyhle asociální kroky by položily každou vládu. Každý má přece svaté právo na to, aby se mu ostatní skládali na nový auto a televizi ;-€

+5/0
27.7.2011 16:16

Maxxan

Re: To zas bude národ řvát

Přesně tak ! A jestli mi stát nezaplatí dovolenou v Karibiku, jdu stávkovat !

0/0
27.7.2011 16:34

Mr_Hankee

Re: To zas bude národ řvát

Jako proč ne, ale kdyby se o tyhle úspory taky snížily daně Rv[>-]

0/0
27.7.2011 16:50

golem3

Re: To zas bude národ řvát

potom by to žádná úspora nebyla a  schodek státního rozpočtu by se tudíž nesnižoval, zkus myslet hlavou

0/0
27.7.2011 16:53

Mr_Hankee

Re: To zas bude národ řvát

Korupce nás stojí každého cca tisícovku měsíčně. To by byl panečku sešup, jak by dluh klesal, kdyby se šáhlo na to !! Stavebko je jen takové prdnutí do lesa proti tomu. Ale sebrat něco plebs, to nestojí kamarádšaft, žejo Rv

0/0
27.7.2011 17:00

šelma6005

Celé je to dost komické

Když uvážím, že podpora od příštího roku rapidně poklesne, tak nevím proč by lidé měli své uložené peníze za nepatrný bonus takhle tvrdě vázat.

Považoval bych toto účelové vázání peněz za správné, kdyby stavebné spoření bylo podporováno aspoň tak jako dosud. Jinak je to směšné. Stát už téměř nebude podporovat stavevní spoření tak nevím proč by za tuto nepatrnou podporu byl někdo tak hloupý a nechal by státu kecat do toho jak své našetřené peníze použije.

Bylo by mnohem přímočařejší, kdyby prostě stát zrušil veškerou podporu; stejně to k tomu směřuje.

0/0
27.7.2011 16:11

(š)moula

Re: Celé je to dost komické

Tento produkt má jedinou výhodu. Je pojištěný

a dosáhne ne nej každý, kdo může odvětvit 1800 Kč měsíčně, ale i méně - jen nedostane plnou státní podporu!!

A když dostanete úročení 2,5 % (2,125 % po zdanění) stále to není ještě tak špatné i bez státní podpory.

To optření jen zlikviduje možnost půjček ze stavebního spoření. A jednostranné zvýhodní poskytovatele hypoték!!

A komu dnes dají banky hypotéku? Každému?

0/0
27.7.2011 16:22

Alcatraz

Re: Celé je to dost komické

s 6 letou likviditou je 2.5% mnohem min, nez aby se tomu rikat alespon uchazejici, natoz rozumne, dobre, vyborne, vyhodne (ani nevim kde davaji 2.5%). A statni podpora 7.5% rozlozena do 6 let taky nic moc. Na to jak jsou stavebka draha na udrzbu (zalozeni, poplatky za vedeni uctu a nejistota co stat behem pristich 6 let jeste vymysli) se to jako sporeni nevyplati urcite. Takze jako pouzitelny ucel zbyva jen zadost o uver. O tech moc nevim, vyhodne nejsou taky.

0/0
27.7.2011 17:04

Ubaram

Re: Celé je to dost komické

Pokud tam peníze máte a stavebko skončilo těch pět či kolik let, pak můžete peníze vybrat kdykoli - pak jsou i 2 % slušná.

0/0
27.7.2011 17:23

Alcatraz

Re: Celé je to dost komické

prave ze daji jinde vic, drzet tam penize po splatnosti se vyplatilo u tech s 4500 a to asi 8 let od zalozeni. Pak uz to taky nemelo moc cenu.

0/0
27.7.2011 18:36

Mr_Hankee

Re: Celé je to dost komické

Kdykoliv, ale často s výpovědní lhůtou.

Podívej se na nabídku družstevních záložen či spořitelních družstev, ať víš, co je to úrok ;-)

0/0
27.7.2011 21:00

pletiplot

Re: Celé je to dost komické

V tom článku je JEDNOZNAČNĚ napsáno, že úvěry ze stavebního spoření budou nadále možné.

0/0
27.7.2011 17:51

ondra156

Tak nevím...

Tak nevím, jestli jsem ten plán správně pochopil. Změna se bude týkat všech smluv s tím, že dosavadní podpory (do r.2012) zůstanou a podpory od r.2013 budou účelově podmíněné?

0/0
27.7.2011 16:05

(š)moula

Re: Tak nevím...

Vaše úspory můžete vždy utratit jak chcete.

Ale v případě "jiného" využití vás MF obešle o vrácení státního příspěvku a úroku z něj (od roku 2013).

A samozřejmě, že musíte vrátit příspěvekl i úrok z něj celý - i když vám jej stát předtím zdaní 15 procenty;-€

0/0
27.7.2011 16:11

ondra156

Re: Tak nevím...

Mě už by v tomhle státe totiž nepřekvapilo ani to, kdyby stát vymyslel, že každý, kdo nepoužije naspořené prostředky účelově, vrátí podpory úplně všechny...klidně 10 let dozadu...no a co, prostě jsme to teď s klukama na ministerstvu vymysleli jinak...

0/0
27.7.2011 16:19

(š)moula

Fajn

koupíte si za veškeré úspory byt. Z úspor na auto, dovolenou, na stáří. Ne jen z úspor ze stavebního spoření, které tvořilo jen zlomek zaplacené částky:-( 

Co potom s pěnezi z nového stavebního spoření? Jediné co snad pak mohu udělat, je posílat měsíčně z tohoto produktu peníze do fondu oprav sdružení vlastníků bytů. Bude mi alespoň toto dovoleno?;-€

0/0
27.7.2011 16:00

golem3

Re: Fajn

prostě si nové neuzavřete, to naprosto jasné

+1/0
27.7.2011 16:48

ezra

nedá to ČSSD na ústavní soud?

přece je nelidské, aby bylo stavební spoření určeno pouze na stavební účely;-D;-D;-D

+3/0
27.7.2011 15:57

NejeHa

Bez

"přátelských klientů" (kteří pouze spoří) se ten systém "zhroutí". Stejně jako na Slovensku.

-------------------------------------

V roce 1997, kdy začal platit nový zákon o stavebním spoření, proto zájem o stavební spoření notně opadl.

Systém stavebního spoření tak ze dne na den přišel o významný stabilizační prvek v podobě tzv. přátelských klientů. Samozřejmě se to nelíbilo nejen jim, ale ani stavebním spořitelnám. V roce 1999 pak slovenská vláda podlehla tlaku a požadavek na účelové použití prostředků i při nečerpání úvěru jako nutnou podmínku získání státní podpory zrušila. Zájem o stavební spoření začal opět narůstat.

http://www.mesec.cz/clanky/jake-je-stavebni-sporeni-na-slovensku/

+1/0
27.7.2011 15:48







Najdete na iDNES.cz