Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Legendy Tatra a DAF se spojují, vyrobí spolu nový náklaďák

Kopřivnická Tatra připravuje nový vůz. Kabiny a motory do něj bude dodávat světový výrobce nákladních aut společnost DAF Trucks. Nizozemská firma na oplátku získá v tradičním tuzemském výrobci těžkých nákladních vozů 19procentní podíl.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J.Mede

Hrobaři legendy TATRA

Teréní vozy tatra se hodí do pouště na závody ale ne na silniční provoz, poloosy neustále mění rozchod náprav a kola tak ničí asfaltový povrch vozovky. Ministersvo dopravy nemá peníze na údržbu a přitom povolí provoz a výrobu těchto vozů, to se netýká nových vozů T - 810 protože ty mají pevnou nápravu.!!

0/0
8.8.2011 9:30

Fajny

Motory Tatra a Euro xx

Jen tak pro info - Tatra se současným motorem již nemůže jít dále, jako Euro 5. I tak jsou jedinní na světě, kteří dokázali Euro 5 v podstatě bez elektroniky s mechanickým vstřikováním..................jen s AD Blue

0/0
6.8.2011 15:22

Pierre de Croissant

jo Tatra 101 a 201

to byla krásná éra.

0/0
4.8.2011 14:53

GEORGE MICHAEL

Téda...

...pokud všechno klapne, tak Tatra bude mít pěkně silné zázemí... Jasně, někdo může namítat - TATROVKA UŽ NEBUDE ČESKÁ. Ale teď má aspoň silného a taky proslaveného partnera, čili pokud se něco nepodělá ať už v této době nebo někdy v budoucnu, tak to bude jenom fajn. Fandím Tatrovce, fandím i DAFu.

0/0
3.8.2011 16:48

Fungy

Re: Téda...

Tak ona Tatra nebyla ceska ani dosavad, pokud vim tak generalni reditel je american a podil v ni maji snad i Indove a na vyvoji jestli se tomu tak da rict se pred DAFem podilela s Renaultem (stejne kabiny atd.).

0/0
3.8.2011 18:49

GEORGE MICHAEL

Re: Téda...

Aha - já jen, že Tatrovka mi připadala dosti protěžovaná českým státem - teď to nemyslím nikterak zle, chraň Bůh. Ale máte pravdu - vždyť koncem 90. let, když vládl kabinet Miloše Zemana, tak Tatrovka obdržela nového vlastníka. Myslím, že byl z Ameriky a byla to společnost Thrall nebo tak nějak... Tak uvidíme, jak to dopadne s Holanďany...

0/0
4.8.2011 8:37

sempervivum

Re: Téda...

Byl to TEREX ne Thrall (ten koupil vagónku ve Studénce a dopadlo to katastrofálně). Ale Terex uz Tatru několik let nevlastní.;-);-)

0/0
4.8.2011 18:26

GEORGE MICHAEL

Re: Téda...

Prokrista - máte pravda, byla to ta Vagónka ve Studénce. To je tak, když sever Moravy a Slezska házím do jedné oblasti. Čili se za to omlouvám a dík za upozornění.

0/0
5.8.2011 8:40

sempervivum

Re: Téda...

Nic se neděje.;-)

0/0
7.8.2011 14:58

akaša

Nečekané změny

Toto není už rozhodující, protože se připravuje Jenkin -strategie.Snad přežijeme.[>-]

0/0
3.8.2011 8:57

pteryx

je to pro Tatru šance

Je člověku sice trochu líto, že se tím Tatra stává tak trochu pobočkou DAFu, na druhou stranu když dělají 500 náklaďáků ročně, tak kde vydupat motor a kabinu na současné úrovni, aby to bylo ekonomicky únosné? Akorát by mne zajímalo, jestli si Tatra nechá možnost výroby klasických vzduchem chlazených motorů do extrémních podmínek pro speciality (možná už to dávno úplně vzdali, nevím). Ona má elektronika  taky svoje mouchy.

+2/0
3.8.2011 0:54

lycman

Re: je to pro Tatru šance

To by mě zajímalo taky, od oznámení o motoru chlazeného vzduchem s normou EURO 5 se nic dalšího neobjevilo.

0/0
3.8.2011 8:57

radim36

Re: je to pro Tatru šance

Myslím, že od té europětky už vzduchem chlazený tatrovácký motor nemá žádný vývoj a výzkum a jen se kompletují , pokud je zákazních chce, už vyvinuté verze. Takže nejnovější jsou pomalu 5 let staré.

Gró výroby tatrováckého motoru je předpokládám výroba odlitku motorové skříně a jeho strojní opracování  a potom strojní opracování hliníkových válců, na to byly automatizované linky. A snad ještě klikovky.  Myslím, že je jen otázka času, kdy Tatrovka vyhodnotí, že udržování této výroby se jí nevyplatí a stáhne motor vzduchem chlazený ze své nabídky.

Taky myslím, že pokud by někdo chtěl investovat a  tento motor vyvíjet dál, že by nakonec Tatrovka  tu licenci i ráda prodala a vývoje a výroby těchto motorů se tak ráda zbavila. .

Už jako kuriozita, motor chlazený vzduchem, by se zákazníci mohli najít. Sice osobně nemám moc vekou představu, jací zákazníci, moc tady v tom oboru přehled nemám, ale v dnešním globalizovaném světě s levnou zámořskou dopravou ........

0/0
3.8.2011 10:35

lycman

Re: je to pro Tatru šance

Výroba vzduchem chlazených motorů záleží hodně na strategii Tatry a výběr trhů. Do sibiřské zimy asi nic lepšího než chlazení vzduchem není, další oblasti by dle mého laického názoru mohly být v Africe, kde zas vynikne menší náročnost na údržbu..Jenže tam všude se tlačí západní nebo východní konurence. Evropské trhy a Severní Amerika vzduchem chlazené motory asi neupotřebí díky předpisům o emisích a dostatku kvalitních komunikací sjízdných "obyčejnými" náklaďáky. Bude to mít Tatra těžké...;-(

0/0
3.8.2011 10:44

Matyjas

Re: je to pro Tatru šance

Současné tatrovácké vzduchem chlazené motory splňují emisní normu EURO 5. Nic víc současná legislativa nepožaduje.

0/0
3.8.2011 11:17

lycman

Re: je to pro Tatru šance

Souhlasím, ale nevěřím, že se nebudou pravidla přitvrzovat. Bohužel.

0/0
3.8.2011 11:42

Sladek

Re: je to pro Tatru šance

Momentalne jde v televizi serial o extremnich ridicich - Iceroad Truckers. Je to o Aljasce a Kanade, kde by se tyto motory daly vyuzit velmi dobre.

0/0
4.8.2011 0:41

hrcprcsalala2

Re: je to pro Tatru šance

Jenže tam svoje auta už mají a Tatra by musela vystrkat současné (a dlouholeté) dodavatele. To je na hranici nemožnosti. Už vidím Amínky nebo Kanaďany, jak se vzdávají svých prověřených aut a místo nich lezou do čehosi z Ruska (v jejich vnímání).

0/0
15.8.2011 18:29

Sladek

Re: je to pro Tatru šance

Pokud je ten motor tak vyrazne dobry, tak proc ne?  Nemyslim, ze CR zde ma nejake spatne jmeno, nebo neco pripominajici Rusy.  S DAFem by to mohli zkusit, pokud je to opravdu takovy trhak.  Amik po tom skoci, kdyz v tom uvidi hodnotu.  Pro krasu ceskych oci to ale nekoupi.

0/0
16.8.2011 0:43

NSANTA

Tatra , Skoda....

....Aero , Let , Karosa ,Tatra......Jeste mame korunovacni klenoty !!!!!!!!

0/0
2.8.2011 22:16

hrcprcsalala2

Re: Tatra , Skoda....

Takže by ti na začátku 90. let nevadilo, kdyby stát tyto firmy prodal do ciziny?

0/0
2.8.2011 23:04

NSANTA

Re: Tatra , Skoda....

co si myslim .....ze ceske podniky nemely  sanci bez RVHP ....... protoze pocet traba L410 ktere se vyvezly  za komousu do zemi tretiho sveta se rovna asi dnesnimu poctu ......nejvetsi odberatel bylo vzdy SSSR (Delfini turbulety,albatrosy, SCH2,3 a dalsi lokomotivy  ) a pak hned dalsi zeme spolku lasky a miru .. Po padu opony se zapadni trh dostal na puvodne "nas pisecek"  a nezbylo  nam nez prodavat po kusech nebo desitkach techniku ktera ma ve svem oboru dobre jmeno .....At jde o L410 nebo prave Tatru .....maji ji pozarnici v USA v Australii  v indii na 10x10 vozej rakety ....ALe pro desetitisice tater neni trh .....Armada si milostive modernizovala vozovej park ale stejne to ma renoulti kabinu ... Alca ...L610 ...Aero 270 ....Kolik penez tyhle vytvory vrcholu ceskeho strojirenstvý spolikaly  a co je snima dnes . At uz vedenim managementu nebo nebo technickymi aspekty bez velkeho bratra se nahle ukazalo ze onase vyrobky zas tak velkej zajem neni ......

+1/0
2.8.2011 23:52

Jdeto

Re: Tatra , Skoda....

Hodně lidí je stále přesvědčeno, že jsme mohli zasypat těmito výrobky západní trhy.;-D Stále jim nedochází, že jsme byli proti nim technicky velice zaostalí a v naprosté většíně byla slušná budoucnost firem jen ve spojení s výrobci ze západu.

+1/0
3.8.2011 0:01

Dlakodlak

Re: Tatra , Skoda....

L610????? Trošku mimo pane...L610 se vyvýjela od začátku 80tých let. Motorlet (Walter) pro ní měl motor. Ale jaksi právě RVHP o tento letoun nestála. A pak už nebyly na obnovení projektu peníze. Jinak souhlasím s tím, že po pádu opony začlo být pro naše podniky konkurenční prostředí tvrdší a ne každý se s tím dokázal poprat.

0/0
3.8.2011 8:16

NSANTA

Re: Tatra , Skoda....

Jasne ...sice se vyvijela od pocatku 80 let ....ale bohuzel prvni  zalet byl ted nevim jestli 87 nebo 88 a to uz se jaksi titanic potapel  a navic Alenia uz mela v provozu ATR42  (parametrove tak podobne ).......Vzdyt si vem kolik toho nedokoncili jenom rusove ...... Pominu buran pac si myslim ze to bylo nad jejich jak financni tak technologicke moznosti ...Ale kdyz jim samotnym se hroutil primysl tak mi to prijde logicke ..

0/0
3.8.2011 9:11

radim36

Re: Tatra , Skoda....

No, podle mně Tatrovka měla po roce 1989 slušnou šanci. Fabrika byla poměrně nedávno modernizovaná nákladem skoro 6 miliard Kčs, hlavní výrobní technologie byly uváděny do provozu v roce 1981 - 82, tudíž po roce 1989 byla její technologie ještě poměrně nová a srovnatelná s konkurencí. Výrobky, auta byla taky technicky poměrně na výši a navíc disponovala velmi kvalitní vývojovou základnou, konstruktéry a výzkumníky . Tak do roku 1995 , možná 1998 měla Tatrovka všechno potřebné, relativně dobrou technologii, relativně dost finančních prostředků, aby mohla na světovém trhu prorazit.  Potřebovala "jenom"   nějaké tvrdé kapitalistické vedení, které by dokázalo dát výrobu do latě, co se týká kvality, které by dokázalo vybudovat kvalitní obchodní úsek pro prodej aut do zahraničí,protože za socíku to dělal tuším Motokov, Tatra ne, které by dokázalo vedle těch terénních náklaďáku najít další možnosti výroby.

0/0
3.8.2011 9:13

radim36

Re: Tatra , Skoda....

V současné době už Tatrovka nemá z toho prakticky nic. Nemá peníze, nemá lidi na vývoj něčeho nového, nemá současnou konkurenční technologii. Má akorát patentované originální technické řešení, má montážní halu postavenou tak, aby odolala poddolování a postavenou bez ohledu na náklady na vytápění v zimě a má lidi, kteří jsou schopni pořád zajišťovat výrobu, či dneska spíše už jen montáž, protože skoro všechno dnes Tatrovka nakupuje.

0/0
3.8.2011 9:22

VintrJ

Karosa...

Jinak: co se týká Karosy, tak porovnání s Tatrou je velice smutné a bohužel diametrálně ukazuje výsledky různých forem privatizace. Karosa neměla nijak unikátní výrobní program, s 1 druhem autobusu - koukněte na výrobní program dnes, po vstupu RVI, posléze Iveca. Mně nevadí, že není název Karosa, který stejně vznikl uměle po válce. Jsem rád, že tam vznikají původní konstrukce (ty busy jsou výsledkem vývoje ve vysokém Mýtě), firma vyrábí, investuje, modernizuje, prosperuje a lidi mají práci a ty výrobky docela úroveň. Že se do toho vozí komponenty? Ano, takhle se ale dělají busy na celém světě, tyhle z toho nevystupují. Tatra - kapitalismus bez kapitálu - vždy jsem jí fandil i její koncepci, byť je drahá na výrobu a neunifikovatelná. Ale to základní, co dostala karosa, ta fabrika od svých majitelů za celou dobu neobdržela. Vůbec mi nevadí, že nyní fúzuje s Dafem - je to krok aspoň nějakým směrem a okud bude vyrábět a vyvíjet, tím líp.

+2/0
2.8.2011 22:15

radim36

Re: Karosa...

Podle mně to není o způsobu privatizace, ale o systému vedení firmy. Tatrovka měla prvních pár let v podstatě dostatek peněz , i po ztrátě těch cca 2,5 miliardy způsobené aférou Diamoil.  Jenže žádné vedení Tatrovky nedokázalo zmobilizovat zaměstnance, odzhora až úplně dolů. Jestli to nějaké vedení dělalo, vždycky se to někde nahoře zarazilo a ti níže potom jen v té práci v podstatě přežívali jako předtím. Ta mobilizace proběhla až snad někdy teď  v posledních letech a to jen proto, že už konečně úplně všem došlo, že pokud nemáknou, tak ta firma krachne. Jenže to už je pozdě.

Rozdíl ve způsobech privatizace je potom jen ten, že v případě privatizace cizí firmou se ta mobilizace provádí podstatně snadněji. Není problém lidi, kteří se nechtějí přizpůsobit, vyházet a nahradit svými lidmi.

0/0
3.8.2011 10:12

VintrJ

ještě dodatek...

Jinak každému mohu knížku V soukolí okřídleného šípu doporučit - jde o strhující čtení bez okolků mapující náš automobilový a dodavatelský průmysl za socíku i těsně po něm, velice zajímavé čtení opravdu na úrovni! Vydala Grada, prodává se v knihkupectvích. Sice je kus "jen" o konstrukci Favorita, ale málokdo si dnes s odstupem času uvědomí, jak významný byl tento jednoduchý vůz pro celý náš autoprůmysl - bez něj by nepřišel VW, Škoda by lehla (byla úplně vydžůsovaná), nešla by nahoru, enbyly by další modely, nepřišly a nerozvinuly by se velké subdodavatelské firmy, nepřišel by TPCA ani Hyundai. je to tak. A Tatra stála mimo - hrdá, pyšná na vzduchem chlazený motor, který byl sice dobrý ve své době, dlouhodobě však nemodernizovatelný, pyšnící se tradicí osobních aut, ale s typem, který byl zcel anemodernizovatelný a jdoucí úplně mimo, a to prosím opravdu miluu celou historii osobních vozů Tatra, ale po válce je to jen smutný příběh. Čas ukáže...

0/0
2.8.2011 22:09

Jdeto

Re: ještě dodatek...

Nechci se do nikoho navážet, knížku jsem nečetl, ale to o tatře jsi značně přestřelil. Jestli ve Škodě nebyly peníze a byla jak píšeš vydžůsovaná, tak nevím jak nazvat potom situaci v Tatře. Jediné, čím se mohla pyšnit byla právě ta tradice. Na hrdost a podobné nesmysly zapomeň. Jen tak pro informaci, víš kam byla převedena výroba osobních aut (lidových) z Tatry?

0/0
2.8.2011 22:17

VintrJ

Re: ještě dodatek...

Hrdost a podobné nesmysly jsou nesmysly tehdy, pokud se stanou obranou a důvodem k tomu, nedělat nic jinak, ne jen hybnou silou k dalším věcem. Škoda byla vývojem Favorita a náběhem výroby naprosto vyčerpaná, Tatra byla postavena na výrobu 15 000 terénních náklaďáků pro RVHP, to pak těžko mohlo dopadnout dobře. Ovšem se vstupem cizího kapitálu by došlo k modernizaci výrobních technologicí, diverzifikaci výrobního programu a vůbec, k osvojení nových postupů. přesně jak píše Petr Hrdlička: copak na Aljašce nemají zimu jako v Rusku a copak tam Američani nebudují silnice a nestaví? A přitom tam Tatra nejezdí ani jedna. Bohužel, dneska je pozdě - firma v 90. letech utrpěla jednak privatizací a jednak některými chybnými kroky. To hlavní dědictví, a sice orientaci na masovou výrobu úzkoprofilového typu (byť stavebnicovost byla jeho velkou devizou) si přinesla ze socíku. Ano, vím, kam byly direktivně za komunismu převdeny tatraplány, opět naprosto špatně. Dneska to víme dobře...

+1/0
2.8.2011 22:32

NSANTA

Re: ještě dodatek...

ja jen k tomu nejezdeni v USA

http://www.tatraprehled.com/cizina/pics/atc6wls.jpg   ale jestli trvas jen na te Aljasce tak pardon ...

http://www.tatraprehled.com/cizina/pics/atc6wled.jpg

http://www.tatraprehled.com/cizina/pics/atc6wlek.jpg

0/0
2.8.2011 22:43

VintrJ

Re: ještě dodatek...

Ano, jsem rád za tento příklad. Smontovaná ATC, ovšem až z posledních let, kusová záležitost. V kontextu severoamerického trhu kapka v moři. Ale je to sympatické a jsem rád, že tam to auto je.

0/0
2.8.2011 22:46

NSANTA

Re: ještě dodatek...

ja vim ze je to jen kapka v mori ....ale potesi to ... :)

0/0
2.8.2011 22:52

Jdeto

Re: ještě dodatek...

Jak viš, že se tam nic nedělalo? Právě to řízení shora byl jen ten náklaďák v několika provedeních a nic víc. Tatra si nemohla vybrat žádnou firmu, která by tam vstoupila a zatáhla to jako ve Škodě. Takto tu raději ani nepiš. A  vycucaná Škodovka měla v té době již několik let Favorit ve výrobě, prodával se a byly na něj dokonce pořadníky. A jak známo, tak Tatru řídil kdejaký pantáta, který nebyl z Tatry, ale nasadily ho tam privatizační fondy. Američané řídili ze zámoří ;-D. Jak to mohlo potom tak asi dopadnout. Všichni jen natahovali ruce, ale investice žádná. A mýslíš si, že nebylo provedeno dostatek pokusů o proniknutí na americký trh?

0/0
2.8.2011 22:46

VintrJ

Re: ještě dodatek...

Bohužel jste nečetl pořádně moje příspěvky - přečtěte si V soukolí okřídleného šípu, opravdu to je zajímavé čtení. Neříkám, že se nic nedělalo, jistěže dělalo, ale v možnostech, které ta fabrika měla, a ty byly stále menší a bohužel stále méně adekvátní tomu, aby mohla uspět na trhu,takže tu dnes prodá 50 nových náklaďáků ročně a je odkázaná na velké armádní zakázky, které buď jsou, nebo nejsou, nemají s trhem jako takovým mnoho společného. Ad Severní Amerika - jistě, ale moje poznámka mířila jinam -- ke lpění na koncepci, kterou Tatra má a neochotě se rozhlédnout. Byl to jen příklad, který vynikne, pokud je zasazen do kontextu. Škodu prodávala vláda a VW si Škoda nehledala sama o sobě-vláda měla podobně zprivatizovat i Tatru.Nevím, kdo si dnes vzpomene, jak se zpočátku brojil nacionalismus, že ve Škodě jsou němečtí manažeři a německé nápisy.V Tatře by ještě narazili i na místní patriotismus.Škoda vyráběla favorita rok a půl, to není tak moc - opravdu si přečtěte, za jakých podmínek.

0/0
2.8.2011 23:18

Jdeto

Re: ještě dodatek...

To je pohled velice jednostranný. Vzpomínám si, že se někdo snažil navykládat, že po vstupu Mercedesu se z Tatry stane montovna jejich lehkých užitkových vozů a zůstane tam pár zaměstnanců. Nenarazili by na nic, natož na patritismus. Vím jak například jedná část Tatry vyvíjela možnou spolupráci s firmou Müller Weingarten a jak to dopadlo (typicky česky, jen ti co byli u koryta se nažrali). To není o lidech, jako o zaměstnancích, ale manažérech podobných Koženému, jen si nahrabat.

0/0
2.8.2011 23:30

VintrJ

Re: ještě dodatek...

Ano, to zcela určitě. A pak také o reálném podnikatelském a rozvojovém záměru od seriozního a kapitálově silného partnera. U prodeje Škody ten záměr byl, u Tatry by musel být taky, jenže už k němu nedošlo. Není řešení, prodat do zahraničí za každou cenu, ale zajistit skrze tento prodej další rozvoj podniku. A mám dojem, že tady ta vize chyběla. Samozřejmě, grázlové se zlými úmysly zničí vše. Znovu odkazuji opět na tuto knihu, je tam zajímavá pasáž i o způsobu vedení Lubomírem Soudkem, fakt zajímavé. Vždyť čím byla Karosa výjimečná? Ničím, relativně moderní autobus ze 70. let (náběh 1981), ale dostala partnera s vizí a nějakým rozvojovým plánem. Těch různých skazek o záměrech mercedesu a jiných bylo v Kopřivnici dost - to bych nerozebíral. Podstatné je to, kde tatra dnes je, jaký segment může obsloužit, jak je ten segment široký a že spolupráce s Dafem může firmě pomoci k modernizaci a oslovení nových trhů a segmentů. jak to bude provedeno a kým, to je už právě na těch lidech.Fandím jim

0/0
2.8.2011 23:38

Jdeto

Re: ještě dodatek...

Ještě bych se vrátil k Betě, to byla vize právě pana L. Soudka, kterou do Tatry dotlačil. Rámový podvozek, laminátová kára, motory Hyundai. Deformační zony žádné, při bouračce malá šance na přežití, laminát praskal, motory žraly, no zkrátka takhle se auto dělat nedá. A to se potom ve vývoji mohou zbláznit, když má ředitel takové nápady.

0/0
2.8.2011 23:50

radim36

Re: ještě dodatek...

Beta byl původně elektromobil, který ještě za socialismu udělala jakási pobočka plzeňské Škodovky. Takže z toho konstrukce vyplývala,  kostra Bety byla vyrobena z obyčejných jaklů, které se daly sehnat  pomalu v každém železářství.   Deformační zóny tam jakési byly, ale to je hlavně otázka konstrukčního doladění, cíleného zeslabení jedněch a zesílení jiných dílů, ovšem už z principu u dodávky  kvalitní deformační zóna moc udělat nejde.

Ovšem výroba Tatry Beta byla v podstatě garážová výroba na koleně a jako taková v době, kdy trh s dodávkami začínal být v ČR nasycen, nemohla konkurovat jiným dodávkám vyráběným na kvalitních výrobních linkách za využití specilizovaných automotive  technologií.

0/0
3.8.2011 9:34

Matyjas

Re: ještě dodatek...

Kniha, V soukolí okřídleného šípu je zajímavá z hlediska vývoje a výroby Škodovek. Bohužel v pasážích,kde Ing. Petr Hrdlička komentuje Tatru je plno nesmyslů,které mrzí o to víc,že pochází od tak erudovaného člověka jakým Hrdlička skutečně je. Přirovnání k Aljašce má podobnou váhu jako srovnání stavbařů Karlštejna,kteří se také obešli bez jeřábů a jiné techniky. Od prvních stránek je z Hrdličkových slov jasně cítit letitá averze vůči Tatře a její schopnosti si svou originální koncepci zachovat a rozvíjet.

Nemodernizovatelný vzduchem chlazený motor?? A co je prosím současný motor  T3D 928 ,EURO5 s mechanickým vstřikováním paliva?

0/0
3.8.2011 10:10

Jdeto

Re: ještě dodatek...

Přečti si třeba tohle:

http://www.comrad.cz/item360.htm

0/0
2.8.2011 22:22

libedejroznec

a vznikne

DAFTRA ;-D

0/0
2.8.2011 22:04

VintrJ

Zajímavé, ale není pozdě? Aspoň nějaká naděje...

Plně souhlasím s kolegou - knížku V soukolí okřídleného šípu jsem četl a jako celoživotní milovník Tatry naprosto souhlasím - nenapsal to kdekdo, ale Petr Hrdlička, jedna z největších kapacit v našem autoprůmyslu v posledních 30 letech. Zaprvé nemyslím, že to je montovna pro dafy - je to vůz s podvozkem Tatra a všemi jeho znaky,s moderními motory Paccar a kabinou DAF. myslím, že tatru dostal dolů právě ten připrclý patriotismus, kdy nikdo nedělá nic lepšího než v Kopřivnici. Velmi ošidné - a taky bohužel nevyšla podobná fúze jako se Škodou, byť byly smlouvy s Mercedesem na stole, vláda rozhodla o české privatizaci..tragédie. Na některých trzích bude Tatra i nadále fungovat pod tímto názvem, jiné se jí mohou otvřít, já bych to viděl jako poslední příležitost něco tam pozvednout a udělat z toho firmu s vizí a budoucností, byť technologicky napojenou na DAF: Myslíte, že ta firma má na to, vyvinout nový motor a kabinu sama? Spočítejte, kolik kabin u nás vzniklo v posledních 40 letech,,

0/0
2.8.2011 22:03

Jdeto

Tatra

Kdo má zájem vědět, jak se privatizovaly podniky a kdo mohl být dnes majitelem Tatry a proč se tak nestalo, tak třeba tady

http://www.pithart.cz/archiv_textu_tisk.pp?id=489

0/0
2.8.2011 22:03

radim36

No, dneska po bitvě je každý generálem.

Já si myslím, že Tatrovku dostala do kolen pasivita a neochota začít dělat ještě něco jiného než terénní náklaďáky. Třeba v době, kdy to bylo k věci, Tatrovka mohla před 15 - 20 lety začít vyrábět dodávkové automobily. To je proti tatrováckému podvozku absolutně jednoduchá konstrukce, motor by se taky našel, tehdy bylo v firmě plno konstruktérů i dost peněz, měli i dost vlivu kvůli homologaci, za rok, za dva roky to mohli vyvinout a začít vyrábět. Podnikatelé, kteří tehdy houfně začínali podnikat, by jim utrhali ruce  a Tatrovka by se na tom napakovala. Tatra Beta přišla už pozdě, po boomu a do velké konkurence.

Jak klesl odbyt tatrováckých motorů, mohli by se je pokusit uplatnit do dieselagregátů nebo na stacionární plynové elektrárny. U dieselagregátů pro občasný provoz by se hodilo to, že nemají vodní chlazení , nemusela by se u nich hlídat voda. Úpravu tatrováckého motoru  na zemní plyn v Kopřivnici svého času zkoušeli....

0/0
2.8.2011 20:58

Jdeto

Re: No, dneska po bitvě je každý generálem.

Bez urážky, vize pěkná, ale jseš velice naivní. Kdyby to bylo tak jednoduché, tak tady vyrábí auta kdejaká garážová firma. Navíc je hodně automobilek, které takové auto měly a vývoj trvá dost dlouho a stroje také něco stojí. A pokud nebuděš mít dostatečný odbyt, tak nevyděláš ani na náklady, které do toho vrazíš. Pro představu v momentě když se začne prodávat nový osobní vůz, tak se již pracuje na jeho další generaci.

+1/0
2.8.2011 21:09

KFL

Re: No, dneska po bitvě je každý generálem.

Hloupý je, že má pravdu. Stačí si přečíst knihu V soukolí okřídleného šípu, kde je Tatra popsána poměrně obsáhle. Totální stagnace, lpění na vzduchem chlazeném motoru, neochota se kamkoli pohnout, a to ani po revoluci, kdy se navrhovala výroba dodávky (Tatra ostatně chvíli vyráběla IMHO pickup, jen si nevzpomenu na název - Beta?), a totéž platilo pro LIAZ. Škoda.

0/0
2.8.2011 21:13

Jdeto

Re: No, dneska po bitvě je každý generálem.

Nemá pravdu. Beta je výrobek Škody Plzeň a byl to šmejd. To jsou ty ošizené náklady na vývoj.

0/0
2.8.2011 21:15







Najdete na iDNES.cz