Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Škrty výrazně omezí počet rychlíků, o lokálky se hejtmani budou soudit

Nabídka spojů na české železnici od prosince pravděpodobně výrazně zeštíhlí. Po dnešním jednání vlády s hejtmany je jasné, že stát trvá na škrtech peněz na ztrátové vlaky, s kterými počítá návrh rozpočtu na příští rok. České dráhy nižšími dotacemi přijdou zhruba o 800 milionů korun od státu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

prazakm

Hejtmani

Když se hejtmani upsali na 10 let ČD, tak ať si to teď užijou. Mohli mít dopravu lepší a levnější. Jenže to by ČSSD nesměla podporovat nádražáky.

0/0
28.8.2011 19:14

Bery

Re: Hejtmani

Lepsi mozna ano, ale levnejsi tezko... Levnejsi byl zatim v jednom VR snad jen Viamont, jinak byla konkurence vzdy drazsi. Pak to chvili tvrdil Jancura, ale tvrdit to prestal v okamziku, kdy byla zverejnena prumerna cena s CD. Kdyz se presunul na Sloveksko, tak sam prohlasil neco ve smyslu, ze na Slovensku je snazsi dat nizsi cenu, protoze u CD uz je cena hodne stlacena a tezko se ji konkuruje. ;-)

+1/0
28.8.2011 20:24

Leinad

Re: Hejtmani

Levnější v případě nevyhlášení konkurzu - může být kdokoli dost těžko. :-) Nejde mi o kecy Jančury, ale o fakt, že konkurzy nebyly.

(Krajům, kde konkurzy byly, bych přispěl, ostatním ne)

+1/0
29.8.2011 13:35

Bery

Re: Hejtmani

Jasne, vsak ja to bral i vzhledem k predchozim konkurzum. Ale je to stejne jen takove co by... kdyby, takze asi nema smysl ted nad tim spekulovat.

Ono tady nejde o ty kraje... jde o obyvatelstvo. Tim, ze by se nekomu neprispelo, tak nepotrestame urednika, ale obyvatele kraje. ;-)

0/0
29.8.2011 19:11

Leinad

Re: Hejtmani

Obyvatele kraje se možná příště zamyslí, koho budou volit. Třeba, až k nim přivezou mobilní volební urnu. Bude jim vadit krajská správa, která zajistila, že je dopravní obslužnost tak předražená, nebo státní správa, která nedává na dopravní obslužnost více, než stačí okolním krajům?

0/0
29.8.2011 21:53

Bery

Re: Hejtmani

Mno, tak tohle je dalsi spekulace, ale vzhledem k tomu, ze i tam kde, souteze byly, tak jezdi vetsinou CD, videl bych vysledek jednoznacne...

Skalni volice nepresvedci nic a pujdou stale za svoji (jedno jakou) stranou. U tech ostatnich to dopadne tak, ze nebudou volit toho, kdo jim zvedl dane, zrusil stravenky, zvysil odvody a v ramci skrtu omezil pocet vlaku a autobusu. Dale napr. diky DPH zdrazil i to jizdne ve vlaku a autobuse. Shrnou to do jednoho celku, jako jednu zasadni vec, proti ktere je nejake nevypsani soutezi, coz se tech lidi primo netyka, zcela nepodstatne.

To je muj snad nestranny (nejsem volic parlamentnich stran) nazor. Nemam tedy kristalovou kouli, ale i v tomto pripade bych pouceni hledal v nedavne minulosti, kdy CSSD vyhrala krajske volby diky 30Kc poplatkum. ;-)

0/0
29.8.2011 22:39

Bery

Re: Hejtmani

Navic u smlouvy s CD nehrozi arbitraz za zmarenou investici. Ono pokud by se rusil spoj zajistovany jinou firmou, ktera by na zaklade smlouvy na 10 let na ten spoj nakoupila nova vozidla, tak by se dalo pocitat s tim, ze se pri neplneni smlouvy ze strany statu/kraju budou soudit. ;-)

0/0
28.8.2011 20:54

Leinad

Re: Hejtmani

Proč by kraj zadal nějaký spoj a následně by ho rušil? Proč by kraj neplnil smlouvu? :-) Mimochodem, ČD by žádné peníze nechtěly, ani mimosoudně?

0/0
29.8.2011 13:31

Bery

Re: Hejtmani

"Proč by kraj zadal nějaký spoj a následně by ho rušil? Proč by kraj neplnil smlouvu?" Treba proto, ze stat nedodrzi memorandum, ktere bylo sepsano mezi statem a kraji, takze kraje budou mit na dopravu mene penez, nez bylo planovano v dobe podpisu smlouvy.

CD, pokud na takovy spoj maji objednanu novou soupravu, tak ji jednoduse pouziji jinde, protoze novych souprav maji stejne nedostatek, takze se nebude jednat o zmarenou investici jako by tomu bylo v pripade maleho dopravce, ktery by pro takovou soupravu razem nemel vyuziti.

0/0
29.8.2011 15:13

Arnold J.Rimmer BDP

České dráhy

zasluhují pochvalu za jednu věc: regionální dopravu v oblasti PrahyR^R^ Pravidelně jezdím vlakem do práce, často i  do centra za zábavou, fotbalem atd. a plná spokojenost. Než bych se tahal na metro, čekal na něj, tak radši sednu na vlak a za 12 minut jsem na Masarykově nádraží

+2/0
28.8.2011 12:56

turista-

Re: České dráhy

Za to nemohou ČD ale objednavatel - tj. Praha a StČ.

Když ČD zaplatíte, budou pro vás jezdit ... ale Kalousek teď chce 200 mil. sebrat těsně před uzavřením přípravy JŘ.

+1/0
29.8.2011 15:49

nesnašimlobisty

no a co jako

nevím proč bych měl dotovat ČD

PS: hlavně by to chtělo propustit přebujelý aparád ČD;-D

0/0
28.8.2011 9:20

109e

Re: no a co jako

Železnice se dotují všude, má to své důvody. Odlehčuje to silnicím, zvyšuje se bezpečnost a šetří se příroda.

Já zase nevím, proč mám dýchat sajrajt z aut.

+4/0
28.8.2011 10:46

prazakm

Re: no a co jako

To jsou obecné kecy, které byly kdysi pravdivé. Dnes už ale je to nesmysl. Jeden motorák zasviní ovzduší víc, než 50 osobních aut (pokud to nejsou zrovna trabanty). Silnicím to neodlehčí, protože tím jezdí převážně studenti, nebo jedou vlaky prázdné. Atd., atd., atd....

0/0
28.8.2011 19:10

109e

Re: no a co jako

Naprosto nefér srovnání. Srovnává-li se 40 let starý motorák, tak to je opravdu mimo. Do železničního vozidla se dá namontovat stejně ekologický agregát, jako s do silničního. Pouze s tím rozdílem, že kolejové vozidlo má 10x menší valivý odpor a tak i při zakalkulování větší hmotnosti a pod. vychází železnice příznivěji. Celá Evropa inovuje, i Poláci jsou na tom poněkud jinak. 

Silnicím to odlehčí, protože jezdí i lidi v produktivním věku.

Bezpečnost je jasná.

K té obsazenosti-naprostá většina aut jezdí obsazena jedním člověkem!

+4/0
28.8.2011 20:24

Lubos237

Re: no a co jako

Naprosty souhlas, proc maji ostatni cuchat smrad z aut, kde jede v aute jen ridic nebo z pretizenych kamionu. Spise bych jeste vice zpoplatnil uzivani silnic a vybrane penize bych nevracel do silnicni infrastruktury, ale naopak do budovani novych vysokorychlostnich trati a udrzby soucasnych trati. Jinak jako rodinka vlastnime take auto, ale pouzivame jej jen, kdyz nas jede vice. Do prace jezdim vlakem, resp. IDS JMK.

+5/0
29.8.2011 8:39

Bery

Re: no a co jako

Presne. Kdyz jedu sam, tak auto taham jedine v pripade, ze potrebuju odvezt neco rozmernejsiho. Jinak jezdim vlakem.

0/0
29.8.2011 9:58

tarten

Re: no a co jako

Přebujelý aparát ČD už dávno propuštěn byl. ČD má na vlakokilometr méně pracovníků, než plánuje Jančura. Jste zjevně poněkud méně informovaný.

0/0
29.8.2011 11:16

Leinad

Re: no a co jako

Nejde o pracovníky/vlakokm, ale o cenu/místokm či cenu/vlakokm. 

To, že Jančura bude mít více stevardů, než mají ČD úředníků, ještě neznamená, že to bude horší. Mimochodem, musí mít stevard kvalifikaci (nepočítám průvodčího na rozjezd)?

0/0
29.8.2011 13:39

Bery

Re: no a co jako

Mno, tak v soucasne dobe ma Jancura mnohem vice uredniku na pocet spoju, nez maji u CD... ;-D

Kvalifikaci jako ma pruvodci nemaji ani stevardky u CD, nicmene nejaky zaklad asi mit musi...

0/0
29.8.2011 14:25

tarten

Re: no a co jako

Neříkám, že to bude horší, ale že je trapné vykřikovat něco o přebujelém aparátě ČD.

Jinak Jančura by prý měl mít ve vlaku jednoho stevarda/ku s kvalifikací cca vlakvedoucího, ale některé povinnosti vlakvedoucího patrně převezme mašinfíra.

0/0
29.8.2011 16:10

pavel.n

Proč nejezdím vlakem !

Jezdím každý den do práce - vlak stojí 24kč , autobus 18kč - autobus je cca 5 let starý a provozuje ho soukromý dopravce - vlaky jezdí stejné jako před 20 lety - tak kde jsou ty dotace od státu - že by měli nové koleje ?

Všechno je to jen velký tunel a nás tady oblbují , že když nebudou jezdit vlaky , že dráhy ušetří  - to je ta samá logika jako když by majitel hotelu zavře pokoje s tím , že mu to vydělá více peněz !

0/0
28.8.2011 7:45

certik_bertik

Re: Proč nejezdím vlakem !

musíte si uvědomit že veškeré věci spojené s železnicí jsou velmi drahé, mnohem dražší než se silniční dopravou

0/0
28.8.2011 8:51

pavel.n

Re: Proč nejezdím vlakem !

Aha  - to bude asi důvod přes 20 let starých vagonů , lokomotiv .... a kam tedy jdou ty peníze - no na platy zaměstnanců to asi nebude !!

0/0
28.8.2011 9:00

certik_bertik

Re: Proč nejezdím vlakem !

podívejte vezměte si, že ČD musí platit za každý ujetý kilometr pokud vím aktuálně 11 Kč SŽDC, Malá oprava čehokoliv na lokomotivě stojí statisíce, není to tak jednoduché jak to vypadá

0/0
28.8.2011 9:04

Bery

Re: Proč nejezdím vlakem !

Jo, a to bude jeste cena za to nejlevnejsi vozidlo, protoze se to pak jeste pocita dle poctu naprav, hmotnosti, trakce... atd. Na druhou stranu se muze rict, ze ty dotace se cestou SZDC zase statu vraci. Tedy kdyz pojede mene vlaku, SZDC dostane mene penez, ale koleje musi udrzovat stejne sjizdne at tam jedou vlaky 2, nebo jich jede 20.... a tuto ztratu si nejspis zatahne stat. ;-)

0/0
28.8.2011 20:14

certik_bertik

Re: Proč nejezdím vlakem !

no vrací to se dá těžko říct, SŽDC taky dostává dotace na údržbu kolejí

0/0
28.8.2011 20:19

Bery

Re: Proč nejezdím vlakem !

Jasne, ale pokud dopravce zaplati mene, tak predpokladam, ze stat musi dat na udrzbu v dotacich vice. ;-)

0/0
28.8.2011 20:35

certik_bertik

Re: Proč nejezdím vlakem !

to jo, nebo by začli šulit údržbu kolejí

0/0
28.8.2011 20:38

Bery

Re: Proč nejezdím vlakem !

To si nemyslim... tam trochu masla na hlave maji uz ted.

0/0
28.8.2011 20:48

tarten

Re: Proč nejezdím vlakem !

To jen ukazuje, že to šulí už dlouho.

0/0
29.8.2011 16:18

Leinad

Re: Proč nejezdím vlakem !

Když tam projede více vlaků, nejsou ty koleje náhodou více zatížené, nepotřebují pak častější opravu?

0/0
29.8.2011 13:47

tarten

Re: Proč nejezdím vlakem !

Jen malá část je zatížená výrazně víc, hlavně kolejový svršek. Ale např. na všechna možná návěstidla prší úplně stejně.

0/0
29.8.2011 16:17

Bery

Re: Proč nejezdím vlakem !

Nejen, ze na navestidla prsi uplne stejne jak pise tarten. Ono to pocasi a priroda ma svuj vliv i na kolejovy svrsek. Napr. v lete vlivem horka a teplotni roztaznosti muze dojit k vyboceni koleje, v zime diky mrazum muze kolejnice prasknout, deste podmaceji teleso trati, dela se prorezavani stromu a krovi, vysekava se vysoka trava (pokud na to nekaslou)... atd. Na nic z toho nema pocet projizdejicich vlaku prakticky zadny vliv.

Jinak koleje jsou, na rozdil od vetsiny silnic, delane na vetsi zatez, takze i pri pomerne vysoke zatezi dost dlouho trva, nez se "ojezdi". ;-)

+1/0
29.8.2011 18:59

martas38

Re: Proč nejezdím vlakem !

20 let staré vagony a lokomotivy jsou problém? Běžte se podívat třeba do Švýcarska, tam jezdí i více než 30 let staré vlaky a nemají s tím nejmenší potíže. Vlak není osobní automobil aby se dělal s desetiletou životností, nebo nájezdem 300 tis kilometrů.

+4/0
28.8.2011 10:12

Leinad

Re: Proč nejezdím vlakem !

Jasně, že vlaky mají jinou životnost, než auta, ale stejně by hejtmani(kteří dali zakázky ČD bez konkurzů) i manažeři ČD mohli jezdit třicet let starými auty.

0/0
29.8.2011 13:43

tarten

Re: Proč nejezdím vlakem !

Není problém dvacetileté stáří vlaků. Problém je, že za komančů byla osobní doprava tak trochu popelkou oproti nákladní, takže i (jen) dvacetileté vlaky nejsou na výši momentálních požadavků. Je to krásně vidět na tom, že třicetileté vagony koupené z Rakouska velmi pomohou cestování vlakem.

0/0
29.8.2011 16:23

navstevak nakopne socana

Hejtmani se chteji soudit s danovym poplatnikem

ze ma proste sypat a neptat se. ;-D Inu prolidova cSSd.

0/0
27.8.2011 11:54

Bery

Re: Hejtmani se chteji soudit s danovym poplatnikem

Spise by se danovy poplatnik mel soudit se statem, protoze se sype na neci "soukrome rybniky" a pak neni na zakladni sluzby statu, tedy na sluzby na ktere maji jit dane predevsim. ;-)

0/0
27.8.2011 12:35

ezra

Re: Hejtmani se chteji soudit s danovym poplatnikem

jako daňového poplatníka mě štvou i ty rybníky, byť tam šlo o "pár" milionů, v případě proplácených 30korunových poplatků to je asi 700-800 milionů, to je neodpustitelné!

0/0
27.8.2011 13:29

Bery

Re: Hejtmani se chteji soudit s danovym poplatnikem

Otazka je, kolik takovych "drobnosti" bylo, kdyz se odpoustelo za 31 miliard... Jinak proplaceni poplatku byl taky pekny nesmysl. Inu je videt, jak odpovedne mame politiky... :-/

0/0
28.8.2011 18:01

zadluzenicz

konkurence

Jiná možnost jak šetřit je: pokud ČD nedokáží za snížené platby zajistit stejný objem spojů, vypsat výběrové řízení. On to třeba SA, LEO, Deutsche Bahn nebo někdo jiný třeba dokáže. To by ale nesmělo být to nešťastné memorando...

Hejtmani nyní v článku vypadají, jako ti, jež chrání cestující. Skutečnost je ale ta, že oni v minulosti přístupu konkurence aktivně bránili.

0/0
27.8.2011 11:54

Bery

Re: konkurence

DB tezko... u nich jsou dotace cca 4x vyssi, takze to pro ne ma smysl jen v pripade, kdy je vetsina trate v Nemecku a k nam vede jen kousicek. SA zatim meli cenu vzdy vyssi. LEO tedy netusim a z ostatnich nabizel nizsi cenu zatim asi jen Viamont... 

Jinak pokud by mela konkurence zacit jezdit od roku 2010, tak ji aktivne branili predchudci soucasnych hejtmanu, protoze soutez by musela probehnout nejpozdeji 2 roky pred timto terminem. ;-)

0/0
27.8.2011 12:43

zadluzenicz

Re: konkurence

SA měla cenu nižší ve srovnání s tím, za kolik to provozovala ČD předtím, než se SA ozvala. DB byl jen příklad, mě je šumák, jestli to bude provozovat ten či onen, dokonce i když to bude ČD.

Objednávky pro krajem objednávané spoje se mohly oddálit, však ona by to ČD vzala i jen na dva roky.

0/0
27.8.2011 14:57

Bery

Re: konkurence

"však ona by to ČD vzala i jen na dva roky"

Jo, to je prave ten podivny pristup, kdyz uz vime, ze pro dopravce je nevyhodna smlouva kratsi nez 10 let, tak na jedne strane chceme ferove a poctive jednani, ale pritom budeme nekoho tlacit do docasne a nevyhodne smlouvy... ;-)

BTW: Kdy a kde mela SA cenu nizsi ?

0/0
28.8.2011 19:09

koupetr

K čemu je nám

státní správa, která pro nás nic nedokáže udělat?  Mám za to, že prvotní smysl placení daní je ten, abychom zaplatili úředníky, kteří nám budou nápomocni, budou odborníky ve svém oboru a nám se bude žít lépe. Vše se však zvrtlo a místo odborníků na potřebné záležitosti platíme odborníky na vysvětlování. Vysvětlují nám, proč máme platit víc aniž bychom za to cokoliv dostali.

Stejné je to s vlaky. Chci aby jezdily, platím si je. Dejte do dopravy peníze ušetřené zrušením nesmyslných funkcí a věřte, že zbyde i na zdravotnictví, školství a vše potřebné.

Než dát miliardu na potřebnou věc, radši dáme dvě miliardy do zdůvodnění, proč to nejde. To není normální!

+4/0
27.8.2011 11:02

Bery

Re: K čemu je nám

Ano, radeji zaplatime nejake to Promopro a armadu zbytecnych uredniku. To je jiste v zajmu danoveho poplatnika. ;-O

+1/0
27.8.2011 12:46

mamsrb

Nevím jestli si někdo z diskutujících dovede představit, že

by ČD provedly průzkum trhu a tam kde jsou spoje nedostatečně vytížené a tedy neekonomické zavedly (nebo předali soukromým dopravcům) dopravu minibusy. I taxík musí vyjít levněji než přeprava 5 cestujících na 50 km vedlejší trati. Jenže ekonomika je u ČD sprosté slovo. ;-D

0/0
27.8.2011 10:57

Leinad

Re: Nevím jestli si někdo z diskutujících dovede představit, že

Na co dělat průzkum trhu, stačí vyjet z databáze prodané jednorázové jízdenky + log "pípnutých čipovek" průvodčím na dané trati. ;-D

0/0
29.8.2011 13:51

Atila Han

Tohle je skutecne vtipne ...

... kdyz se clovek koukne kolik vlaku nebude jezdit a duvodem je : 200 + 600 milionu korun ??? !!! Prominte ale kdyz si vemu kam vsude lezou nase penize, kolik stoji nasi zlati zprostredkovatele nakupu nefunkncich letadel, vsechna ta ruzna promopra, openKarty, studie na olympiadu, dale odpustene dotace nesplnujici podminky, vsechny ty nehorazne sumy na odmenach, dale pani politici s firmama na super "poradenstvi" jak ziskat dotace ( a tudiz pekny balik penez z nasich dani pro sebe ) ... dveste a sestset mega je problem ??? vzdyt to je smesna suma oproti tomu co se tu rozkrade a vyplytva a na rozdil od tech vsech blbosti. TEMI VLAKY SKUTECNE JEZDILI OBCANE TOHOTO STATU, TY VLAKY SKUTECNE MELY NEJAKY PRINOS !!! ;-D Kurnik oni si fakt mysli ze jsme naprosto blbi ;-)

+5/0
27.8.2011 9:52







Najdete na iDNES.cz