Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stát chce posílit jádro, do 50 let minimálně pětkrát

Ministerstvo průmyslu chce Česko nasměrovat v energetice opačným směrem, než to udělalo Německo. Namísto postupného utlumení jádra chce výrobu elektřiny v jaderných elektrárnách naopak prudce navýšit. Do roku 2060 ze současných 20 terawatthodin minimálně pětkrát. Vyplývá to z návrhu Státní energetické koncepce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Rotutrumb

akorát investují do starýho šmejdu

Jaderná energetika v současné podobě štěpné reakce z obohaceného uranu je stejný přežitek jako fosilní paliva. Za70 let už žádný uran nebude a zbydou tu jen pomníky lidský blbosti v podobě vysloužilých jaderných elektráren. S takovou koncepcí ať se jde současná politická garnitura vycpat

0/0
9.9.2011 16:53

noorange

Re: akorát investují do starýho šmejdu

no, dokonalé hoření, nic? A recyklace, nic? Chceš vydělávat pouze na energie?

0/0
9.9.2011 17:04

GrandeChefo

Re: akorát investují do starýho šmejdu

Mate pocit, ze v soucasnosti existuje adekvatni nahrada za jadro? V soucasne dobe je to nejekologictejsi a nejekonomictejsi zdroj. Bohuzel nebo BohuDik.

+1/0
11.9.2011 14:00

MKzB

Re: akorát investují do starýho šmejdu

Dokonce se dá zpracovat i dnešní jaderný odpad. Chce to ale postavit modernější typ reaktoru, než jsou ty v Temeníně a v Dukovanech.

+1/0
14.9.2011 18:46

mlicko

No alespoň

někdo to má v hlavě v pořádku. Že my na těch němcích ale nakonec krutě zarobíme... ;-D

0/0
9.9.2011 15:49

marzena

ehm

řekl bych , že druhý blok temelína již několik let dostavěný je.. ;-)

0/0
9.9.2011 13:19

MKzB

Re: ehm

Zdroj tím pravděpodobně myslí přistavění dalších bloků Temelína.

0/0
14.9.2011 18:48

certik_bertik

hmm

s rozšířením jádra souhlasím, ale myslím si že by byly přínosné i FV panely, zejména jako lokální zdroje spotřeby

0/0
9.9.2011 11:42

MiroTR

Re: hmm

Však také na to byly původně určeny.   Dokonce lze jimi nahradit střešní krytinu u novostavby a návratnost i bez dotované ceny vychází docela dobře.

0/0
9.9.2011 14:10

certik_bertik

Re: hmm

i když nerozumím kde by na 10 reaktorů chtěli vzít, když už má náš stát dluhů až na půdu.

0/0
9.9.2011 14:13

MiroTR

Re: hmm

On to také nebude financovat stát, stejně jako nefinancoval Temelín.  Stát jen dal záruky.

0/0
9.9.2011 14:19

jfb

Re: hmm

Stavět nebude stát, ale ČEZ, případně jiná energetika. Stát to jen posvětí a možná pomůže vstříc s papírováním. A dá maximálně záruky za úvěr bance. A Banky do toho půjdou, protože je to úvěr téměř bez rizika. A ČEZ má snad i několik set miliard na projekty ušetřeno.

+2/0
9.9.2011 14:20

stroup

Re: hmm

jen se zeptám proč je JE nepojistitelná? a kdyby se pojistila jak by to zamávalo s cenou elektřiny..

0/0
9.9.2011 15:31

stroup

koukám že nikomu nevadí..

že.. : "Předložený návrh je ve flagrantním rozporu s platnou koaliční smlouvou, programovým prohlášením vlády, předvolebními programy všech vládních stran i sliby premiéra Nečase a ministra Kocourka starostům obcí ohrožených těžbou." ale co vždyť to byly jen sliby a ty nic nestojí..

+1/0
9.9.2011 10:31

ráfek

konečně

něco rozumnýho z nich leze...

+2/0
9.9.2011 10:05

20/40

Dobře

Myslím že je to dobře, protože u nás máme v podstatě jen 3 možnosti:

jaderné elektrárny, plynové elektrárny a uhelné. Já tedy nechci bydlet vedle uhelné elektrárny která je více radioaktivní než JE a mnohem dražší na provoz, plynová je ještě dražší na provoz než uhelná a cena plynu bude jen stoupat když německo nahradí své jaderky plynovýma a uhelnýma elektrárnama.

OZE jsou podle mě u nás k ničemu, nemáme ani mnoho slunce ani mnoho větru.

Vodní elektrárny jsou už maximálně využity.

+4/0
9.9.2011 7:30

stroup

Re: Dobře

pokud bude klesat výroba FV panelů a malých větrných elektráren ještě pár let tak si je rád a s chutí koupím.. (až se návratnost dostane na cca 10let), ostrovní domy už u nás fungují a tak uvidíme jestli se k nim nepřidám...

0/0
9.9.2011 9:20

jfb

Re: Dobře

Pokud máte dostatečně velkou parcelu, aby se Vám tam vešlo tolik FVE a větrníků + velké baterie, tak ano. Ale většina lidí to nemá.

0/0
9.9.2011 14:22

stroup

Re: Dobře

ale kdeže.. podle toho co jsem počítal by mi stačily střechy na fve a jedna malá VE na zimu kdy více fouká a míň svítí.. problém je v uložení elektřiny..

0/0
9.9.2011 15:33

stroup

Re: Dobře

tohle se mi líbí, i když beru že ten člověk co to má je do toho vážně fanda.. :)

http://www.ekobydleni.eu/domy/rozhovor-filip-prochazka-majitel-ostrovniho-fotovoltaickeho-systemu

0/0
9.9.2011 15:42

doktor_chocholousek

Konečně rozumný názor, gratuluju !

a já bych postavil minimálně jednu JE ( lepší by byly dvě ) na dohled z Vídně ;-D

0/0
9.9.2011 6:40

radim36

Sympatický úmysl .

Jaderné elektrárny jsou stále ještě nejlevnější a nejekologičtější zdroje elektrické energie. Význam alternativních zdrojů sice bude stoupat , ale vždy to bude jen doplněk.

Otázka je, jak se to povede v dnešní Evropě prosadit, díky nevzdělaným ekofanatikům odpůrcům jádra a díky všelijakým populistickým politikům u nás i jinde v EU, kteří se na vlně odporu proti jaderkám vezou.

+3/0
9.9.2011 4:15

kaikman

Re: Sympatický úmysl .

Souhlas. Hysterické výjevy nad bezpečností JE vznikají z naprosté neznalosti věci. Ještě aby už zakázali ty soláry, výkonnost žádný, odpadu z nich bude víc než dost (a likvidace určitě nezaplatí vlastníci, protože nemusí).

+1/0
9.9.2011 7:27

MiroTR

Re: Sympatický úmysl .

Proč zakazovat ? 8-o  Jen dát stejné výkupní ceny jako ostatním dodavatelům.  Ony ty soláry maji i výhody.  Pokud je použijete místo střešní krytiny (už se takové vyrábějí),  máte i bez dotace návratnost 8 let.

+1/0
9.9.2011 7:51

mukr

Re: Sympatický úmysl .

link prosim...

0/0
9.9.2011 8:34

MiroTR

Re: Sympatický úmysl .

Např. Kyocera.  Na jaře jsem viděl v Německu vzorky, takže příští rok by mohly být běžně na trhu.

0/0
9.9.2011 14:12

stroup

Re: Sympatický úmysl .

ještě bych se jednou pozastavil nad výrazy "nejekologičtější a nejlevnější" podle mě je to chybné, výroba není ani nejlevnější ani nejekologičtější, můžeme říct že kombinací všech faktorů (ekologii, ekonomii, bezpečnost...) je elektřina z JE nejvýhodnější, ale uvádět že v jednotlivých kategoriích vede je poněkud zavádějcí a je to spíše kontraproduktivní..

0/0
9.9.2011 9:25

jfb

Re: Sympatický úmysl .

Úplně nejlevnější není, to je myslím snad elektřina z uhelných elektráren, ale je hodně levná. Nejekologičtější (tedy nejméně škodí) je bez debat. A je velice bezpečná, i když není nejbezpečnější. Bezpečnější o fous je snad FVE.

0/0
9.9.2011 9:32

stroup

Re: Sympatický úmysl .

nejlevnější není.. pohybuje se tak ve středu tabulky porovnávajcí jednotlivé zdroje (pokud ta tabulka není od čezu tam tedy je jednoznačně vede) a není nejekologičtější, musíme počítat i s OZE.. a ty v tomhle jednoznačně vedou.. ekologičtější jsou snad i kongregační jednotky, větrníky, FVE, malé VE...

znovu opakuji kombinací všech těchto faktorů můžem říct (nebo s někým kdo tomu, rozumí což já nejsem, diskutovat) o tom že je nejvýhodnější..

0/0
9.9.2011 9:45

stroup

Re: Sympatický úmysl .

oprava: bezpečnější jsou kongregační jednotky, větrníky, FVE, malé VE...

0/0
9.9.2011 9:47

MiroTR

Re: Sympatický úmysl .

ČEZ uváděl ceny pro el. na černé uhlí cca 990,  hnědé uhlí 1100 a Temelín 1000.  Z vodních elektráren podstatně méně, z FVE  přes 20 000.  Přitom jedině u JE je v té ceně zakalkulována i cena za likvidaci po ukončení provozu.

0/0
9.9.2011 14:17

stroup

Re: Sympatický úmysl .

bohužel nejde recyklovat radioaktivní části a proto to tam musí být, zatímco třeba z VE můžu recyklovat v podstatě vše..

0/0
9.9.2011 15:36

Fidina

kam s odpadem

Kam ale s odpadem, to asi odsunou do nějakého satelitu, ne. Nejlépe tam, kde žije nějaký ten politický šmoula. To bude zas protestů, ani Amíkům tu skladiště jaderného odpadu nepronajali. Asi si šetří místo na těch pár čtverečních kilometrech Čecháčkova.V

0/0
9.9.2011 3:54

doktor_chocholousek

Re: kam s odpadem

Máte velice hloupou otázku. Uran se těží ze země, takže odpad se vrátí tam kam patří, do země. V čem je problém ?

0/0
9.9.2011 6:42

+M+

Re: kam s odpadem

A ty patříš do Bohnic, měl by ses tam vrátit.

0/0
9.9.2011 7:10

20/40

Re: kam s odpadem

Tzv.jaderný "odpad" je ve skutečnosti palivem pro reaktory 4. generace, které jej dokáží využít a zmenšit jeho objem i dobu po kterou je nebezpečný.

+3/0
9.9.2011 7:26

MiroTR

Re: kam s odpadem

Anebo po přepracování lze použít do stávajících reaktorů.  Z nového paliva se využije jen cca 5%, pak jde na přepracování.  Toho skutečného odpadu, co využít nejde je jen malé množství.

0/0
9.9.2011 7:30

20/40

Re: kam s odpadem

No, jde to buď přepracovat, jak to dnes dělaní francouzi nebo dát do množivého reaktoru (4. gen) který vyrábí jak elektřinu tak zároveň produkuje palivo pro ostatní reaktory (víc než sám dokáže spotřebovat).

0/0
9.9.2011 7:43

MiroTR

Re: kam s odpadem

Jistě.  Jen jsem Vás doplnil v tom, že se využívá i v dnešních typech reaktorů.  Ten skutečný odpad jsou spíše kontaminované součásti z aktivní zóny, voda použitá ke kontaminaci, a podobně.

0/0
9.9.2011 7:54

Neznám špinavé peníze

Až tu dobudujeme

ty zastaralé elektrárny, tak zjistíme, že Němci za tu dobu stihli vyvinout lepší technologie. Nám tu zbudou parní stroje s nestabilním jaderným topeništěm, drahým provozem a problémy, kam s odpadem.

0/0
9.9.2011 3:16

radim36

Re: Až tu dobudujeme

No, když teď němci odpojí své jaderky, tak aby vůbec využili své stávající větrníky v Severním moři, tak musí postavit dálková elektrická vedení , nějakou desítku tisíc kilometrů a investovat do toho , jestli si dobře pamatuji, částku okolo 235 miliard eur. Plus k tomu zacít doslova plundrovat svá zbývající ložiska uhlí a vystavět spoustu elektráren na ruský plyn. Taky budou muset kompenzovat majitelům jaderných elektráren ušlý zisk, to budou další deseti a sta miliardy eur. A nahradit takzvanou jadernou daň, peníze, kterými zdanili výrobu jaderné energie, aby z ní mohli financovat větrníky v Severním moři a fotovoltaiku.

No, uvidíme, jak si s tím Němci poradí. Podle mně budou mít plno problémů jen zajistit základní dodávku  elektrické energie, přitom předražené elektrické energie a za cenu zašpinění a zadrátovánéí celého Německa plus vzniku významné hospodářské zásvislosti na ruském plynu. Pochybuji, že budou mít čas a peníze na nějaký reálný vývoj nějakých významných nových energií.

0/0
9.9.2011 4:05

doktor_chocholousek

Re: Až tu dobudujeme

No až po vilbách padne současná německá vláda ( nemá šanci na další období ), tak se snad najdou lidi co maj mozek, a to zvrácené rozhodnutí pomatené mužatky zruší a pojedou jadernou energetiku vesele dál. Nic jiného jim ani nezbyde, pokud nechtěj mít v německu blackout.

0/0
9.9.2011 6:45

hnedka_zdrapana

Re: Až tu dobudujeme

Zelení jsou v Německu v opozici, takže hádám spíš až přespříští vláda.

+1/0
9.9.2011 8:48

chartman

Re: Až tu dobudujeme

Při čtení těchto příspěvků je mi líto, že nefungujou ty krabičky na filtraci elektřiny, příznivci "zelených" zdrojů by je měli mít doma povinně a byl by klid.

0/0
9.9.2011 7:06

MiroTR

Re: Až tu dobudujeme

Jaké že to nové technologie Němci vyvíjejí ? 8-o

0/0
9.9.2011 7:32

20/40

Re: Až tu dobudujeme

No za prvé, pokud bychom teď dostavili temelín tak by to byly reaktory 3. generace což je nová technologie.

Za druhé, němci staví větrníky a solární panely, to není žádná technologie ze star treku. Takový jaderný reaktor III. generace je mnohem více high-tech.

0/0
9.9.2011 7:36

MiroTR

Re: Až tu dobudujeme

Spíše bych to viděl na generaci 3+, nebo 4.  Než se začne stavět, pár let to potrvá a vývoj (mimo Evropu) běží dál.

0/0
9.9.2011 7:59

Awathorn

Re: Až tu dobudujeme

Nebýt to k pláči tak bych se Vašemu příspěvku zasmál. Tomu říkám strategické plánování - odříznout se od fungujících technologií na základě sci-fi představ o nějakých magických technologiích. Ale budiž, je to Váš názor tak ho říkejte, jsme svobodná společnost. Jen se pak nedivte až doma zmáčknete knoflík a ta žárovka se nerosvítí. Pokud se prosadí Váš naivní přístup, tak k tomu dojde.

0/0
9.9.2011 8:06

jfb

Re: Až tu dobudujeme

On přece žárovky již nemá, jako uvědomělý občan EU přesedlal na zářivky...

0/0
9.9.2011 14:27

Jake Wyler

naštěstí jenom utopie

0/0
9.9.2011 2:46







Najdete na iDNES.cz