Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Chalupa chce, aby dálnice u velkých měst byly zase bez poplatku

Řidiči, kteří jezdí jen krátké cesty kolem velkých měst, možná ušetří za známky. Po roce se znovu vrací do hry možnost, že na některých úsecích dálnic a rychlostních silnic zmizí povinnost za jejich použití platit. Navrhuje to ministr životního prostředí Tomáš Chalupa z ODS.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

krultheking

dalnice

je od slova daleko - zde v ve smyslu cestovani do dalek

ne, opravdu neni urcena obyvatelum satelitu na dojizdeni do centra

protoze pak jsou na dalnicich kolony, dalnice stoji a jeji puvodni smysl je zcela popren

0/0
23.9.2011 12:30

sedlak ve svete

A co takhle je rovnou zakazat

Pane ministre, mam pro vas navrh na super ciste ovzdusi ve mestech a obcich. Jednoduse tam zakazte jezdit autum pohanenych motory spalujicimi benzin nebo naftu, pripadne i holinky. Proc davat nekomu neco zadaco, takhle bude cisto a jeste se vydela.

;-D

0/0
22.9.2011 19:29

Henri

Dobrý nápad

V Chorvásku a Taliansku je to bežné, že sa diaľnice pri veľkých mestách neplatia (Zagreb, Venezia). Ja cestujem 5x ročne od Slavkova na Budejovice a kvôli tomu hujerizmu si predsa nebudem na 9 km obchvatu Los Brňos kupovať známku. Stratím 10-15 minút a prispievam k upchatiu a smogu toho mesta. Pokiaľ si niekto pred rokom myslel, že to ostatní tak neurobia a kúpia si známky, prerátal sa. O tankodrome zvanom D1 ani nehovoriac. Tadiaľ cestovať iba so starým autom s podhustenými pneumatikami.

+1/0
22.9.2011 16:30

Frollik

Není ani znám počet prodaných dálničních známek?

To si snad z nás dělají kozy;-€

0/0
22.9.2011 16:24

macarát

Nesouhlasím,

je to nefér.

0/0
22.9.2011 15:30

Rupert von Krazmar

to neprojde

nejen že už mají spočítané o kolik vyberou více ( :-D) ale oni už ty peníze stihli i utratit. úvahy že by něco bylo zadarmo jsou tímpádem nereálné

0/0
22.9.2011 12:52

m4xp0w3r7

na druhou stranu

Zas jak k tomu přijdou řidiči co platí, když sem jim tam u města pak navezou neplatící řidiči cpou se na dálnici tak, že jedoucí vpravo přímo ohrožují?

0/0
22.9.2011 11:10

Hynek Vilém Jarmila reloaded

populismus

Chápu jeho pohnutky, ale nebylo by jednodušší vydat "městské "dálniční známky" a za manipulační poplatekje rozdávat těm, co chtějí okruh využívat a nechtějí si kupovat celostátní známku? Kvůli pár autům a možná veřejhné dopravě se bude vytvářet díra, která znamená zbytečný a nesystémový únik mnoha milionů.

                                                                                                                                                                                                             

Když zrušit poplatky, tak pěkně všude a dálnice mít pro lidi gratis jako v Německu. Spedice ať platí za všechny cesty - jenže to bychom nesměli mít Kapsch - tohle umí jen satelitní mýto.

0/0
22.9.2011 10:35

nakej_nick

co to je za blbost?

"Neexistují však žádné průzkumy, které by prokazovaly, že by

lidé v těchto oblastech kvůli poplatku začali jezdit raději přes města

mimo tyto silnice."

Ono je třeba zkoumat, že (skoro) všichni, kteří nemají známku, nejezdí po dálnici, ale městem?

0/0
22.9.2011 10:20

Dr. Fe(17)

Re: co to je za blbost?

A ty jsi schopen vyčíslit kolik řidičů (konkrétní počet) se vyhýbá dálnici a jezdí díky tomu přes střed města ? Jinými slovy o kolik aut denně naroste provoz na dané komunikaci ? Asi ne, viď.

0/0
22.9.2011 10:31

Lukas1000

Re: co to je za blbost?

Bobecku ... a tak zajed nekdy do Brna, do Bosonoh ... co se tady deje jak Barta zpoplatnil tu dalnici okolo Brna ...

0/0
22.9.2011 10:32

Dr. Fe(17)

Re: co to je za blbost?

Přečti si na co reaguješ a to infantilní oslovení si nech od cesty,. Já snad někde rozporuji ty tvoje Bosonohy ? Na co to vůbec reaguješ ? Řeč je pouze a jen o tom, že tady přispěvatel výše tvrdí, že není třeba dělat dopravní průzkumy neb on zřejmě odhaduje počty vozidel na silnicích podle křišťálové koule. S tím já nesouhlasím.

0/0
22.9.2011 10:39

nakej_nick

Re: co to je za blbost?

V tomto případě opravdu považuju průzkumy za zbytečné, takové úseky, které jsou jedinou alternativou obchvatu, by zásadně měly být zdarma. Jejich zpoplatnění přiměje jen zanedbatelnou část provozovatelů ke koupi známky.

Tzn. zpoplatnění má jediný efekt - přivede do města jakkoliv velké množství aut navíc. Vůbec nezáleží na tom kolik, i jedno je špatně.

Mimochodem, pokud by ty průzkumy někoho zajímaly, momentálně už je ně poněkud pozdě, ne?

0/0
22.9.2011 11:00

Jan9002

Re: co to je za blbost?

Nejsem schopen to vyčíslit procentuelně, ale když otevřeli dálnici u ostravy (byla do konce roku zadarmo), tak tam jezilo hafo aut a teď tam jezdí sem tam někdo.

0/0
22.9.2011 12:06

airwar

Re: co to je za blbost?

Třeba Brno - Bosonohy mělo výhodu z vyjímky kdy byla dálnice kolem Brna až na Kývalku zadarmo, počet aut v pracovní den před touto vyjimkou projíždějící přes Bosonohy byl tuším že v roce 2004 16,3 tisíc. Po zavedení vyjimky klesl na 6,7 tisíc, v létě letošního roku po zrušení vyjimky je stav 18.1 tisíc. To jsou oficiální čísla která vyla zjištěna dlouhodobými průzkumy. Zajímavý je nárust aut po zrušení vyjimky, bu'dto zsa těch šest let přibilo řidičů a nebo někteří s těch ce před vyjimkou známku měli si ji po zrušení vyjimky už nekoupili. Každopádně pocitově se počet aut zvýšil zásadně. V ranních ale i odpoledních hodinách se po zrušení vyjimky nedá hlavní silnice v Bosonohách přejít, protože po ní jede souvislá kolona aut.

0/0
22.9.2011 19:54

hokejový expert von Kei

Pokud není alternativa průjezdu městem nic jiného, než dálnice...

...jsem jednoznačně pro. A dělejte je rovnou 6 proudé!

0/0
22.9.2011 10:19

Sršeň

Důrazné NE

Proč by neměli být zpoplatněné, Praha se tak ráda poměřuje s Vídní, tam najedete na dálnici a hned musíte mít známku a vede (A23) středem města. Dálnice má sloužit k rychlému přesunu lidí a zboží na velké vzdálenosti a ne pro Tatru plně naloženou sutí, jak jede na skládku nebo pro kratší cestu na odpolední, víkendový, nákup.

Pokud někdo chce používat dálnici má zaplatit. Je to nad standart. Druhým krokem je, že by se ve městech měli lépe zamyslet nad plánováním bytové, obchodní a výrobní zástavby a na to navazující dopravní infrastruktury.

0/0
22.9.2011 10:06

marzena

Re: Důrazné NE

nad co? ;-)

0/0
22.9.2011 10:09

chanchez

Re: Důrazné NE

Nad standart? Kdy jste naposledy jel po dálnici? Spíš by stát měl platit, že se na většinu dálničních kiometrů vůbec odváží.

0/0
22.9.2011 10:09

Sršeň

Re: Důrazné NE

Právěže po nich jezdím skoro pořád D1 a D2 a už mne fakt nebyví kličkovat a táhnout se v Brně nebo před Prahou za nějakou Avií. Např. kolem velkých měst v Německu a Rakousku mají kamiony zákaz předjíždění. U Brna začne stará Avie předjíždět ještě staršího Olcita a na ni dotírá T815 a Olcit hodí myšku za právě předjíždějící kamion, který předjíždí Ifu. Opravdu zážitek. Nadstandart nechám bez komentáře, pořád je to dálnice a nezáleží v jakém je technickém stavu.

0/0
22.9.2011 10:30

nakej_nick

Re: Důrazné NE

takže kombinace obchvat zdarma a zákaz předjíždění pro >3.5 t je vyhovující kompromis

0/0
22.9.2011 10:34

zorro_rojo

Re: Důrazné NE

Priznam se, ze z vami jmenovanych vozidel jsem za poslednich par let na dalnici videl tak tu Avii. A kamiony samozrejme.. ale praxe je spis takova, ze kamiony predjizdeji tu Avii. :]

Jinak dalnice u nas nadstandart urcite nejsou. V nekterych mistech (napriklad Turnov-Liberec (kde to je sice rychlostni silnice, ale to je v tomhle pripade celkem fuk)) je to spis jedina trasa. Samozrejme, pokud mate osobak, je to jeste relativne v pohode.. (az na to ze vzdalenost o 5 km delsi jedete skoro dvakrat delsi dobu)  ale s kamionem je to skutecne lahudka.

Pripadne obchvat Plzne.. take lahudka, jet misto toho ve spicce pres centrum. (cca 15 min vs. temer hodina)

0/0
22.9.2011 11:16

nakej_nick

Re: Důrazné NE

Jenže u těch měst chybí alternativní obchvat a někde se dokonce nestavěl právě proto, že dálnice (například Kroměříž). Takže ta naložená Tatra jezdí přes celé město a stojí a rozjíždí se na semaforech a u přechodů , místo aby ho objela.

0/0
22.9.2011 10:25

Sršeň

Re: Důrazné NE

Má si koupit známku kde je problém. Když řádně zaplatí ať jede, ale ne bez známky.

0/0
22.9.2011 10:33

nakej_nick

Re: Důrazné NE

Je k chápání, že jemu je to jedno (respektive zpomalení je pro něj výhodnější než platba), ale není to jedno lidem, kteří jezdí a chodí po tom městě (zvýšené znečištění, riziko nehody, zpomalení lokálního provozu, ...)

0/0
22.9.2011 11:03

zorro_rojo

Re: Důrazné NE

Ono ridici to casto jedno neni, take by radeji jel plynule a v pohode po dalnici. Jenze zamestnavatel mu to proste zakaze.. to je naprosto normalni praxe.

0/0
22.9.2011 11:18

p_n_2

Re: Důrazné NE

Jenže v té Vídni se to dá v pohodě objet jinudy, když nechci přes placený úsek. Což u nás jaksi chybí, třeba objed D1 v Brně je prakticky nemožné, protože tu není jiná alternativa než úzké ulice nebo 3x delší cesta po okrskách. Takže dokud nebude vyřešená infrastruktura, obchvaty atd., tak souhlasím s tím, že tyto úseky mají být zdarma. Jinak dálnice nadstandart není rozhodně ne v čr.

0/0
22.9.2011 12:23

groh

Bosonohy

Jestli nemají data o tom, jak se zvýší dopravní zátěž, ať se zeptají v Brně Bosonohách. Tam je to teď z první ruky, protože v průběhu rekonstrukce silnice tam byla výjimka na dálnici, která teď skončila

+1/0
22.9.2011 9:38

xdriver1

Úseky dálnic,

které vedou skrz města nebo tvoří jejich obchvaty by samozřejmě měly být zvýhodněné tak, aby plnily svůj účel - tzn. odváděly dopravu z přeplněných ulic města. V tomto případě by bylo adekvátním zvýhodněním jejich nezpoplatnění.

0/0
22.9.2011 9:38

ab54321

Alepoň obchvaty

Chtít peníze za použití obchvatu je stejný, jako chtít peníze zapoužití podchodu. Metro=dálnice, podchod=obchvat

0/0
22.9.2011 9:31

Stanicio

logika

Vzdyt je to logicky zpusob, to jako ulehceni provozu zcela jasne. Jen ta superVeVerka potrebovala vyjit vtric jejich sponzorum.

0/0
22.9.2011 9:18

bílá-modrá-červená

Nápad to není špatný

R^

+1/0
22.9.2011 9:17

Volejbalové kladivo

Chalupo

už si vrátil těch 650 miliónů co si ukradl Praze 6?

0/0
22.9.2011 9:13

jirka-zlin

Vyjímky neexistují?

Dlouho jsem nebyl v Brně,ale není náhodou kus dálnice směr na Olympii zadarmo?

0/0
22.9.2011 8:52

flames828

Re: Vyjímky neexistují?

Samo mají výjimku, ovšem naprosto logickou, dálnice zde působí jako přirozený obchvat města, bez kterého by v něm doprava už zcela zkolabovala. Třeba už v Ostravě je to diskutabilní, dálnice tam slouží jako městská spojnice jen měnší části obyvatel, i když zrovna tam by si to skrz opravdu mizerný vzduch zasloužili.

0/0
22.9.2011 8:59

chanchez

Re: Vyjímky neexistují?

No ona zase tak logická není. Stejně tak ajko po dálnici se dá z jedné strany k Olympii přijet přes Tuřany a Chrlice a z druhé strany přes Modřice. Myslím že v článku šlo spíš o D1 a nikoliv o D2, která není součástí obchvatu, ale spíše výpadovkou.

0/0
22.9.2011 10:13

Priamos

Re: Vyjímky neexistují?

V Brně je D2 skutečně zadarmo, a to od začátku k Olympii.

Ale je možné (nevím, jen bezuzdně spekuluju), že Alert za to platí nějaký bakšiš, a něco z toho možná i leegálně do rozpočtu ministerstva dopravy...

D1 byla zadarmo po dobu rekonstrukce okliky. Mimochodem, jezdím často autobusem Brno - Praha. Naprostá většina z nich sjíždí z D1 hned na prvním exitu, a projíždí městem, i když by mohly jet až na vídeňskou výpadovku...

0/0
22.9.2011 10:25

Lukas1000

Re: Vyjímky neexistují?

To si ale pletete myto a dalnicni znamky ... autobusy plati myto.

0/0
22.9.2011 10:36

crocodileclip

Zvrácená logika

Nebudu platit známku, tedy budu jezdit autem víc a tím vlastně ušetřím životní prostředí;-D

0/0
22.9.2011 8:03

Hrochomut

Re: Zvrácená logika

a to si fakt myslíš, že někdo nevyjede jen proto, že z bodu A do bodu B vede krom neplacených silnic i silnice placená? 8-o

0/0
22.9.2011 9:14

zorro_rojo

Re: Zvrácená logika

Spis tim chtel naznacit, ze pojede radeji po silnici neplacene. Tedy delsi, pomalejsi, s vetsim poctem useku pres obce - tedy s rozjizdenim a zastavovanim.. Spousta lidi po dalnicich nejezdi, proste proto ze se jim to nevyplati.

Ja osobne po dalnici jezdim, protoze musim. (jet z Plzne do Prahy hodinu, nebo 1:45 uz je celkem rozdil.

Ale i me by se spis vyplatilo myto, treba 0.50 kc za kilometr.. coz je naprosto realna hodnota aby se to vyplatilo i statu.

0/0
22.9.2011 11:23

svarak_z_krabicaku_reborned

Re: Zvrácená logika

Pokud chceš mýto za dálnici, tak nejřív zruš zdanění PHM, protože to je silniční daň, ze které se mimo jiné platí i stavba dálnic.

0/0
22.9.2011 12:01

zorro_rojo

Re: Zvrácená logika

Myto za dalnici nechci. Jen pisi, ze me (a spouste dalsich) by se vyplatilo spis myto, nez 1500 za rocni znamku.

Osobne mam za to, ze za ne malo useku dalnic by spis stat mel platit ridicum.. ale to je trosku jina kapitola.. :]

0/0
25.9.2011 21:15

togu

Dálnice

Vážení diskutující,komu se z vás chce jezdit po tankodromu zvaném dálnice,když se opravují stylem "Franto podržto já jdu pro peníze".Kdyby nám to opravovali Německé firmy,tak ušetříme 1/3peněz a z toho může být postaven zase kousek dálnice.Jenže unás se ta 1/3stratí v úplatcích a provizích,tak že máme zase kulový.V Německu pokud víme mají dálnice největší sklon 4% a unás to je i 20%.Tak potom se nedivím že unich se ušetří i na PHM ve všech směrech.Čest našemu tankodromu(dálnicím).8-o

0/0
22.9.2011 8:01

marzena

Re: Dálnice

která dálnice má u nás sklon 20%? Rychle, rychle, jsem nedočkavý..:-P

0/0
22.9.2011 10:11

Neexist

x

Za hodně peněz málo muziky. Všichni vědí jak vypadají české dálnice. Nejeden turista si myslí, že přijel do Běloruska.

+1/0
22.9.2011 7:22

spid

Re: x

To bych si nemyslel, v Bělorusku mají lepší silnice.

0/0
22.9.2011 10:19

mirRa

Otrokovice

Doprava rozhodně zhoustla po zpoplatnění obchvatu Otrokovic právě v tomto městě. Tam snad ta "oficiální čísla" i mají. S těmi se ovšem zatím nepočítá. Takže se budou udělovat výjimky tam, kde neví, jestli jim to pomůže, ale tam, kde vědí, že by to pomohlo 100%, na to se zase se*e. Fascinuje mě efektivita tohoto státu.

+3/0
22.9.2011 7:21

ElSíra

Re: Otrokovice

Stejný problém i v Kroměříži, tak chtějí stavět další obchvat.

0/0
22.9.2011 8:16

I (já)

Re: Otrokovice

Doporučeno a absolutní souhlas. Osobně vzhledem k tomu, že po dálnicích jezdím snad jen na dovču tak nemám důvod kupovat dálniční známku a od zpoplatnění ignoruji otrokovický, dokonce ještě nedostavěný, ale za to zpoplatněný, obchvat. Praha kašle na nějakou střední moravu a to samé platí i na Zlín a rozšíření těch pár metrů (doslova) ze Zlína do Otrokovic, kdy se projíždí v podstatě jedním pruhem po hlavním tahu do a ze Zlína staveništěm, je ve hvězdách a pokud sem nepustí část z peněz přidaných na dopravu tak se to zase oddálí. Je to hnus!

0/0
22.9.2011 8:17







Najdete na iDNES.cz