Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Americká centrální banka podpoří ekonomiku až 400 miliardami dolarů

Americká centrální banka podpoří ekonomiku nákupem dluhopisů s delší splatností. Do konce června příštího roku tak nakoupí dluhopisy až za 400 miliard dolarů, v přepočtu asi 7,3 bilionu korun, a to z výnosů z prodeje papírů s kratší splatností.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

LiborAxel

Tak

hodili tisíci cestujícím na Titaniku sto záchranných kruhů..Státní dluhopisy u státu co ještě před měsícem jednal o navýšení stropu deficitu pod pohrůžkou bankrotu?Je na čase začít nakupovat ropu a plyn za euro,držet se dolaru je sebevražda.Jsem jediný co si myslí že se bez USA obejdeme?Zapomněli všichni že americká krize s hypotékami pro američany dostala svět do krize?Kdopak je největším věřitelem USA,kdo má nejvíc dolarů a dluhopisů?

0/0
26.9.2011 2:14

Kwak Kwakovič

Proč bude válka aneb"Trochu počtení pro optimisty"

www.blisty.cz - vím, že správný pravičák BL nečte, ale již staří Římané říkali: Audiatur et altera pars.

0/0
22.9.2011 11:28

Kwak Kwakovič

Tohle je reakce na "pozitivní zprávu"??

www.marketwatch.com

www.marketwatch.com

www.patria.cz

0/0
22.9.2011 11:20

Ilhan

Takže takhle

Abych to vysvětlil všem těm škarohlídům, kteří říkají, že Fed opět tiskne. Takže takhle, Fed neudělal nic jiného, než že prodal dluhopisy s krátkodobou splatností, takže stáhl 400 mild. dolarů z oběhu a pak je tam vrátil tím, že nakoupil dluhopisy s dlouhodobou splatností. K žádnému přilévání peněz do ekonomiky nedošlo. Jediný efekt to bude mít ten, že se sníží úroková míra u dlouhodobých dluhopisů a dojde aspoň k nějakému menšímu uklidnění trhů, protože Fed něco dělá pro stabilizaci. Proto to má mít pozitivní vliv na ceny akcií.

0/0
22.9.2011 9:25

Gašpo_2

Re: Takže takhle

Áno, základ je zabaliť to do takého obalu aby sa "trhy ukľudnili".;-D

Povieme si za rok.;-)

0/0
22.9.2011 9:37

Ilhan

Re: Takže takhle

Jestli se trhy uklidní je otázka, ale vzhledem k tomu, jak trhy reagují na kdejakou blbost by to nějaký efekt mít mohlo, i když to zatím moc nevypadá.

0/0
22.9.2011 9:55

Gašpo_2

Re: Takže takhle

Efekt bude krátkodobý.

Stačí si ujasniť pojem "americká ekonomika". Reálny výrobný sektor tam takmer zanikol. Výrobky "Made in USA" aby ste hľadal lupou. Takže sa jedná o služby, finančníctvo, dajmetomu poľnohospodárstvo. Doláre teda poputujú hlavne do oblastí, ktoré sprostredkujú dovoz a predaj čínskych produktov. A samozrejme do bánk, ktoré zase na chvíľu roztočia úverovú politiku aby ľudia na tie čínske výrobky mali. A samozrejme do sociálneho systému, pretože aj nezamestnaného černocha treba podporiť, aby on podporil čínsky dovoz. Tento krok je skorej pre krátkodobé ukľudnenie Číny.:-)

0/0
22.9.2011 10:07

Ilhan

Re: Takže takhle

Tady ale nešlo o žádné nové nalévání peněz do ekonomiky, takže kam by ty dolary asi tak měly jít? Šly tomu, kdo držetl ty dluhopisy dřív, nevím kdo to byl. Každopádně efekt v tomhle případě je nulový, protože žádné peníze nepřibyly.

0/0
22.9.2011 10:49

Gašpo_2

Re: Takže takhle

Kto to asi bol? Banky. A tie sa postarajú o to, čo som už napísal vyššie. Ostatne to, že Obama je poskok finančnej oligarchie je známa vec.

0/0
22.9.2011 10:56

Ilhan

Re: Takže takhle

Dobře, tak to byly banky, ale to na tom nic nemění. Žádný měnový stimul se nekoná, některé banky o peníze přišli, když nakoupili dluhopisy od Fedu, jiné je získali, protože jim jiné dluhopisy prodali. Nula od nuly pojde. Jediným efektem je snížení dluhové služby USA a zpráva pro trhy, ale ty to očividně moc pozitivně nevidí.

0/0
22.9.2011 11:34

Gašpo_2

Re: Takže takhle

Trhy nie sú blbé a ten trik prehliadli. Otočením peňazí totiž nové doláry v obehu vzniknú vďaka systému čiastočných rezerv. A v skutočnosti to bude asi viacej, než tých 400 mld. Ak FED nakúpi dlhopisy, tak ich zaplatí. Tieto " staronové" peniaze prejdú bankami, ktoré ich pomocou úverovej politiky ( to má byť asi ten stimul ) namnožia.

V princípe strašne jednoduché. Obama sa tvári, že nové doláre "nevyrába", ale nechá ich výrobu na komerčných bankách. A tie ich dokážu vyrobiť viacej než on.

Rovnaký trik skúsila ECB skupovaním vlastných dlhopisov, pretože nechcela "zneklidnit trhy" priamym pumpovaním nových peňazí. To je priama hrozba inflácie, takto to akože tak nevyzerá. Lenže trhy nie sú blbé. Dokážu počítať úplne rovnako ako "geniálni" politici a ekonómovia.:-)

0/0
22.9.2011 12:32

Ilhan

Re: Takže takhle

Jak jsem psal níže, záleží na způsobu toho otočení peněz, kdyby chtěli povzbudit trhy, tak by to netajili, ale naopak jasně ohlásili a spustili další kvantitativní uvolňování a tím ty trhy ovlivnili.

0/0
22.9.2011 13:21

kladivar2

Re: Takže takhle

efekt je ze DAX je momentalne -4,5% a DOW -2,5% :-P

ropa -3,6%

zlato -1,9%

0/0
22.9.2011 13:35

anders22

Re: Takže takhle

a ty dluhopisy se vzaly kde? nenatiskl je nahodou Fed?

0/0
22.9.2011 9:49

Ilhan

Re: Takže takhle

Ne, Fed je opravdu nenatiskl. Centrální banky dluhopisy nevydávají. Tady se jedná o státní dluhopisy USA, které prostřednictvím ministerstva financí vydala americká vláda a už jsou nějakou dobu v oběhu. Centrální banka totiž nesmí nakupovat dluhopisy na primárním trhu, ale až na sekundárním.

0/0
22.9.2011 9:58

blebleson

Re: Takže takhle

Mimochodem, smí vůbec centrální banka nakupovat dluhopisy svého vlastního státu? Je tohle vůbec legální?

Já totiž v takovém přístupu vidím jedno znažné riziko - dle mého názoru se pak může jednat o propojení centrální banky a politické reprezentace dotyčného státu. Stát se totiž své dluhopisy nemusí snažit udat na standardním volném trhu, ale může se na odkupu dohodnout se svou centrální bankou. Tento příadup by dle mého názoru byl ve svých důsledcích totižný s tiskem nekrytých peněz na politickou objednávku.

0/0
22.9.2011 10:08

Gašpo_2

Re: Takže takhle

Je to krok legálny, ničmenej zúfalý. To isté sa deje aj s eurom. ECB funguje rovnako ako FED.

0/0
22.9.2011 10:10

Ilhan

Re: Takže takhle

Je to legální, jen nesmí být ten nákup proveden přímo po trase stát-banka. Musí to být zprostředkovaně přes trhy.

0/0
22.9.2011 10:45

blebleson

Re: Takže takhle

No jo, ale to potom znamená, že FED se může s vládou dohodnout na množství odkupů, vláda následně bude emitovat a dávat na trh a "trh" na kterém už bude číhat FED bude kupovat i přesto, že bez FEDu by  trh takovýto objem dluhopisů nedokázal vstřebat. Pokud věc schápu správně, tak efekt to pak bude mít shodný s tím, jakoby FED tisknul nekryté peníze a přímo je daroval vládě.

Chápu věc správně?

0/0
22.9.2011 11:21

Gašpo_2

Re: Takže takhle

To ste ešte optimista. V praxi je to tak, že FED peniaze hodí komerčným bankám, ktoré ich vďaka systému čiastočných rezerv "namnožia". Konkrétne americký systém 20% rezerv umožňuje 9x násobiť peniaze v obehu. To je pri 100% využití. Dajmetomu, že v tomto prípade sa budeme držať hodne pri zdi a namnoženie bude dvojnásobné. Takže Obama sa tvári, že žiadne nové peniaze "netiskne", ale on ich v podstate tiskne. Touto "transakciou" bude pri našom veľmi umiernenom odhade pridaných ďaľších 400 mld do obehu z ktorých vláda nebude mať absolútne nič.

0/0
22.9.2011 12:20

Ilhan

Re: Takže takhle

V tom je právě ta krása částečných rezerv, ten multiplikační efekt :-)

0/0
22.9.2011 13:22

Ilhan

Re: Takže takhle

Samozřejmě, že by to tak mohlo dopadnout, ale vlády, centrální banky i většina lidí ví, že příliš velká inflace nikomu nepomůže a že by mohla mít katastrofální důsledky, a proto je ten tlak na tohle možná teď v nejisté, téměř krizové době, ale za normálních okolností by si to vlády a CB na triko nevzaly. Kdyby si to na triko vzít chtěli, tak by se to dělo pravidelně už hodně dlouho, ale nedělo. S kvantitativním uvolňováním a nákupem dluhopisů se začalo až kvůli krizi.

0/0
22.9.2011 13:19

Ilhan

Re: Takže takhle

A ještě bych dodal, že tady je ta důležitá podmínka, že ty dluhopisy bude chtít trh. I kdyby tohle vláda dělala, tak pořád bude mít deficit, ty dluhopisy jsou vydané a i když za ně de facto nemusíš nic zaplatit, protože CB to nepotřebuje, tak ty výdaje ti v bilanci zůstávají. Dluh se tedy pořád zvyšuje, čím déle by tohle trvalo, daná země by byla čím dál víc nedůvěryhodná až by její dluhopisy na trhu nikdo  nechtěl, jako je to teď například u Řecka, a to by znamenalo, že už by je ani CB nezachránila. Tak to prostě nejde.

0/0
22.9.2011 13:38

Gašpo_2

Re: Takže takhle

Ale v podstate je to len hra s pojmami, pretože FED je ten, kto štátne dlhopisy mení na peniaze.

0/0
22.9.2011 10:09

Ilhan

Re: Takže takhle

Jo, normálně ano, Fed stejně jako jiné CB ovlivňují peněžní zásobu nákupem a prodejem dluhopisů,  ať už jakýchkoliv, to je jedno. V tomhle příapadě se ale peněžní zásoba nezměnila a žádná konverze dluhopisů peněz na peníze neproběhla.

0/0
22.9.2011 10:47

Gašpo_2

Re: Takže takhle

Nie je to tak celkom pravda. Dobre vieme, že každé takéto "otočenie" peňazí vyprodukuje peniaze nové. O to sa už postará systém čiastočných rezerv.;-)

0/0
22.9.2011 11:18

Ilhan

Re: Takže takhle

Záleží na tom, jakým způsobem je Fed nakoupil. Pokud nákup a prodej proběhl stejným způsobem, multiplikátor působí na obě strany, multiplikaci, i demultiplikaci. Jedině že by CB prodala ty dluhopisy hotově a nakoupené dluhopisy zaplatila navýšením bankovních rezerv daných bank. Pak by to bylo možné, protože demultiplikace by neproběhla a multiplikace naopak ano. Pochybuju ale, že to proběhlo takhle.

0/0
22.9.2011 12:21

Gašpo_2

Re: Takže takhle

S tým si možete byť istý. Presne to je zámer. Dostať do obehu nové doláre tak, aby nikto nemohol kričať že FED spustil rotačky.;-D

0/0
22.9.2011 12:34

Ilhan

Re: Takže takhle

To je ale nesmysl, trhy čekají na to, jestli Fed spustí nové kvantitativní uvolňování a to považují za pozitivní zprávu, která požene ceny akcií nahoru. Dělat to skrytě nemá už vůbec žádný efekt. Fedu je jedno, jeslti někdo někde na náměstí, nebo na diskusním foru křičí, že se tisknou nové peníze, jde mu hlavně o to, aby se to dozvěděli trhy a dobře na to zareagovali. Tohle by neměl vůbec žádný efekt.

0/0
22.9.2011 13:13

blebleson

Re: Takže takhle

Chápu-li věc správně, jedná se vlastně o jakousi restrukturalizaci dluhu.

Je to obdobný případ jaký často volí např. předlužený člověk, který není schopen splácet hypotéku, tak se s bankou dohodne na prodloužení doby splácení s tím, že výška jednotlivých splátek mu klesne.

Pochopil jsem záležitost správně?

0/0
22.9.2011 10:00

Ilhan

Re: Takže takhle

Nn, nejedná se o restrukturalizaci dluhu. Žádná splatnost se neprodlužuje. Fed, stejně jako jiné CB, drží různé cenné papíry, včetně dluhopisů, v jeho případě zejména dluhopisů USA. Dluhopisy jsou vydávány na různou dobu splatnosti, téměř jakékoliv doby splatnosti, klidně může být splatnost jeden rok, anebo i 50 let. Od toho se pak samozřejmě odvíjí úrok. Fed neudělal nic jiného, než že prodal krátkodobé dluhopisy do 3 let, které už držel, za 400 mld, které tím vlastně stáhnul z oběhu, a za ty peníze poté nakoupil dluhopisy se splatností 4 roky a delší, takže tam ty peníze zase vrátil. Stalo se tedy jen to, že Fed teď místo krátkodobých dluhopisů drží dlouhodobé. Splatnost ale zůstala u všech těchto dluhopisů stejná.

0/0
22.9.2011 10:05

jfb

Re: Takže takhle

No ale pokud jsou ty 4leté dluhopisy nově vydané, tak se na trhu objevilo dalších 400 mld v dluhopisech, tzn. další peníze...

0/0
22.9.2011 13:35

Ilhan

Re: Takže takhle

Nemohou to být další peníze, protože ty dluhopisy nejdřív prošli trhem, takže je za již existující peníze nakoupili banky a další subjekty, teprve potom je nakoupila CB za peníze, které utržila z prodeje jiných dluhopisů. Nikde se nových 400 mld. nevzalo.

0/0
22.9.2011 13:41

Gašpo_2

Re: Takže takhle

Áno, to nie je priame kvantitatívne uvoľňovanie, pretože FED použije peniaze ( 400mld ), ktoré utŕžil. Lenže tie peniaze niekam dá. Skúpi za ne ďaľšie dlhopisy. Takže do bánk poputuje 400 mld dolárov, ktoré nahradia štátne dlhopisy. A spustí sa multiplikácia...

0/0
22.9.2011 15:00

Ilhan

Re: Takže takhle

O tom už jsem se bavili výše, nemá cenu to řešit pořád dokola.

0/0
22.9.2011 16:00

Kwak Kwakovič

Re: Takže takhle

Pozitivní vliv na ceny akcií??;-( www.patria.cz - jestli tohle je pozitivní - jak to bude vypadat, až to bude opravdu špatné??

0/0
22.9.2011 11:16

blebleson

Domnívám se, že tyhle kroky povedou k těmto důsledkům.

1. Ekonomice USA tato finanční injekce pomůže obdobně jako jí pomohly předešlé finanační injekce - tzn. pomoc bude chvilková, v dlouhodobějším horizontu se o žádnou moc nejedná.

2. Důvěra Světa  dolar bude ještě víc nalomena

3. Hodnota zlata poroste i nadále.

Nejsem ekonom, takže se mohu šeredně mejlit, ale nevidím žádný důvod ppro nějaké dlouhodobě pozitivní efekty takovýchto injekcí.

0/0
22.9.2011 9:02

Gašpo_2

Re: Domnívám se, že tyhle kroky povedou k těmto důsledkům.

Tu už dávno nejde o nejaké dlhodobé efekty.;-)

Melie sa z posledného. Keby cenu doláru nedržala umelo nad vodou Čína, už by bola Amerika dávno v zadeli. A všetci "geniálni" americký ekonómovia i politici proste počítajú s tým, že Čína dolár podrží aj naďalej. Takže budú naďalej pumpovať do obehu miliardy virtuálnych dolárov, až to raz celé praskne. Čína sa už teraz z postu významného veriteľa dostala do pozície sponzora USA. Začína jej dochádzať, že jej dolárové rezervy sa stávajú bezcennými údajmi na harddiskoch. Tento finančný systém je odsúdený k zániku a s ním skolabuje všetko, čo s ním súvisí. Takže takmer všetko, čo civilizácia konzumu a finančného kšeftu priniesla.:-P

0/0
22.9.2011 9:23

Ilhan

Re: Domnívám se, že tyhle kroky povedou k těmto důsledkům.

Žádné prachy se netisknou, takže klídek. A nic nezkolabuje, takovýhle řečí bylo už ve 30. letech a nic nezkolabovalo. Dneska se tím taky prokoušeme a budeme se mít zase líp :-)

0/0
22.9.2011 10:00

Gašpo_2

Re: Domnívám se, že tyhle kroky povedou k těmto důsledkům.

Vyriešila to vtedy 2.svetová. Bol to vlastne dosledok. Myslíte, že teraz príde 3.svetová a zase to vyrieši?

Možno sa to nezdá, ale teraz je situácia kritickejšia. Život na dlh roztočilo virtuálne somooplodňovanie peňazí do neskutočných obrátok. Zadĺženie a následné škrty devastujú aj silové zložky. Tretia svetová nepríde, ale nástup chaosu je bohužiaľ reálny scénár. Politická garnitúra nemá riešenie, pretože sa jedná o systémovú chybu.

Zostáva nám len dúfať, že kolaps tohoto systému prinesie vznik nejakého nového, viacej rešpektujúceho zdravý rozum.:-/

0/0
22.9.2011 10:23

Ilhan

Re: Domnívám se, že tyhle kroky povedou k těmto důsledkům.

2. světová válka přišla jen proto, že lidi jako Hitler nebo Mussolini využili situaci, aby lidem vymyli mozky. Německo na tom byla špatně z několika různých důvodů, které celosvětová krize ještě hodně zhoršila. Zejména reparace za 1. sv. válku a závislost na americkém kapitálu. Ve většině zemí, kteří upustili od zlatého standardu přišlo po roce 1933 k oživení, které trvalo dost výrazně až do roku 1937, kdy přišla krize další a ta byla ukončena válkou. Válka a de facto řízené hospodářství vládou naronvalo ekonomiku, ale to my si holt už dneska nemůžeme dovolit, takže je potřeba aby s tím dělali něco aspoň CB, včetně fedu.

Chaos je samozřejmě reálný scénář, ale nevidím důvod, proč by se z toho tentokrát svět nedostal, jako z jiných krizí. Samozřejmě jde o krizi specifickou, o novou zkušenost, u které lze přijít s novými řešeními, ale řeší se. V čem se podle vás jednáo systémovou chybu?

0/0
22.9.2011 11:00

Gašpo_2

Re: Domnívám se, že tyhle kroky povedou k těmto důsledkům.

Systémová chyba je to jednoznačne. Nastavením finančného systému, fungujúceho na frakčnom princípe čiastočných rezerv sa zo zadlžovania stal kšeft. Finančná oligarchia na ňom neskutočne profituje a zároveň presúva do svojho vlastníctva reálne hodnoty, zatiaľ čo ľudí kŕmi "poukážkami na dlh".

Ako sa asi chcete dostať z krízy, keď exponenciálny rast zadĺženia už začína požierať HDP? Ako chcete ešte vyšróbovať výkony ekonomík aby ten rast stíhali pokryť? Už sme za "bodom zlomu". Žiadna inflácia, devalvácia, škrty, či zvýšené dane už nie sú účinným nástrojom na zastavenie rastu zadlžovania. Je to už len agónia, ktorá sa predlžuje virtuálnym množením peňazí.

V podstate z toho vedie len jedna cesta. Nekompromisný bankrot a radikálna zmena finančného systému spolu s nekontinuálnou menovou reformou. A menej otvorené národné ekonomiky strážiace pracovné príležitosti. Toto všetko je úplne mimo možnosti stávajúcej politickej garnitúry.

0/0
22.9.2011 11:16

Ilhan

Re: Domnívám se, že tyhle kroky povedou k těmto důsledkům.

V systému částečných rezerv jako takovém zas takový problém nevidím. O jakém zadlužení to tu teď mluvíme, veřejném, nebo soukromém? Celý problém tenhle a tohohle systému v malé míře regulace, což se jasně ukázalo jak v USA, tak třeba na Islandu, kde všechno dobře fugnovalo, dokud se nezačalo s deregulací. Veřejné zadlužení je problém určitě, ale řešitelný a řešený. Holt je to ta facka, která lidem musí ukázat, že takhle to prostě nejde, ale poučíme se z toho a příště se tomu vyhneme. Myslím, že tuhle dluhovou krizi přežijeme. Ty dluhy jsou stále splatitelné u většiny států světa. U Řecka už asi ne. Co se týče soukromých dluhů, zejména bank a jiných velkých podniků, které by mohly ohrozit finanční systém, tam je ta chyba jak jsem zmiňoval v regulaci. Základem by mělo být oddělení investičního bankovnictví od komerčního. Dále by mělo být zajištěno, aby se žádná instituce nestala tak velkou, aby její krach ohrozil celý systém. Ten systém bohužel potřebuje dotáhnout do udržitelné pozice

0/0
22.9.2011 11:42

Gašpo_2

Re: Domnívám se, že tyhle kroky povedou k těmto důsledkům.

Pozrite, Česko má dlh ešte dosť pod 50% HDP a momentálne sa to zdá zvládnuteľné. Bohužiaľ len zdá. Počkajme si rok a potom si tie čísla porovnajme. Ostatne Kalouskov zúfalý boj s deficitom hovorí sám za seba. Zvýšením DPH možno krátkodobo zaláta jednu dieru. Dlhodobo to ale stiahne HDP. Už je to začarovaný kruh. Nie je možný krok, ktorý by nespustil protiváhu. Vyhádžete ľudí z prebujelej štátnej správy a zase klesne kupná sila, na čo doplatí aj súkromný sektor.

0/0
22.9.2011 12:45

Ilhan

Re: Domnívám se, že tyhle kroky povedou k těmto důsledkům.

HDP se stáhne, to je jasné, budeme rádi, když se udržíme v plusu, což samozřejmě znamená, že se musí osekat výdaje, jinak to nepůjde. Čím menší bude dluh vlády, tím se budou zvyšovat celkové úspory a peněz na investice. Ono to šetření má svůj dlouhodobý účinek, který se projeví, jestli se to dotáhne do konce. Musí se to postupně stahovat, za což jsem rád, že můžeme u nás ještě dělat, ne jako Itálie, která to stahuje do roku 2013,to bude masakr. Stát může zvýšit snadno zisky na pokutách, stačí začít pokutovat firmy, které nezveřejňují povinné rozvahy a Výkazy zisků a ztrát, stát by měl investovat také do odborníků přes účetnictví a daňě, kteří by dokázali rozluštit účetnictví firem a pořádně vybírat daně. Všechno se dá zvládnout. Bohužel prozatím se to muselo řešit krátkodobými věcmi, jako je zvýšení HDP, teď by měli přijít opatření s dlouhodobým účinkem, které by měli jak výdaje státu, tak ekonomiku stabilizovat.

0/0
22.9.2011 13:32

Ilhan

Re: Domnívám se, že tyhle kroky povedou k těmto důsledkům.

A méně otevřené národní ekonomiky? Tak to je teprve nesmysl.

0/0
22.9.2011 11:43

Gašpo_2

Re: Domnívám se, že tyhle kroky povedou k těmto důsledkům.

Ako vidíte, tak sa takmer veškeré pracovné príležitosti presunuli do Ázie. Dovážame čínsky cesnak, pretože je o pár korún lacnejší, než keby ho dodal náš poľnohospodár. Zdá sa to na prvý pohľad výhodné. Lenže za túto výhodu platíme veľmi tvrdo, pretože náš zákazník podporuje cudziu ekonomiku. V podstate si pílime konár pod vlastným zadkom.

0/0
22.9.2011 12:39

Ilhan

Re: Domnívám se, že tyhle kroky povedou k těmto důsledkům.

Téměř veškeré pracovní příležitosti se rozhodně nepřesunuli do Asie. Nejvíce HDP je tvořeno terciálním sektorem a ten mi těžko budou dodávat Číňané, takže to se tam nikdy nepřesune. Navíc na spoustu čínských výrobků je clo, takže to v konečném důsledku nemá zas takovou váhu. Vůči zemím jako je Čína by měly být ekonomiky uzavřenejší, ale všechno je to jen o tom rozvoji, až se Čína dostane na naši úroveň životní úrovně, technologií atd. tak už ta její pracovní síla taky nebude tak levná, svět směřuje k vyrovnání, což je dobře, ale je třeba tlačit na vyrovnání základních podmínek, což je třeba u Číny třeba právě clem. Jinak by měli zůstat ekonomiky navzájem otevřené

0/0
22.9.2011 13:27

EU je ZLO

Tradáááá

Další prachy v kanále, totální krach bude zase o něco bolestivější Rv

0/0
22.9.2011 8:41

kladivar2

A opet se zvysila rychlost na ceste do pekel

:-P

0/0
22.9.2011 8:19







Najdete na iDNES.cz