Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nákup Railjetů je téměř hotov. Chybí jen podpis rakouských drah

České dráhy podepsaly se Siemensem smlouvu o nákupu 16 vlaků Railjet v hodnotě téměř 5 miliard korun. K obchodu desetiletí na české železnici musí svůj podpis připojit ještě rakouské dráhy ÖBB, které mají na vlaky opci. To se stane v pátek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

intruder3

-

Kdyby se v článku nepsalo, že mají spojovat ČR s Německem či Rakouskame, tak bych si myslel, že je nasadí proti Jančurovi;-D.

+1/0
29.9.2011 22:54

vransen

Re: -

Ono jde v podstatě o to, že jen na území ČR se tyhle vlaky asi rentabilně provozovat nedají. To, co udělal Jančura, tedy modernizace postarší techniky, je na naše poměry naprosto postačující.

0/0
29.9.2011 22:58

tarten

Re: -

Tak to bych si dovolil pochybovat. Škoda, že Jančura nikdy nezveřejnil, kolik ho stály ty rakouské reko vozy a jejich další reko. Nedivil bych se, kdyby railjety byly ve výsledku na kapacitu jen o necelou polovinu dražší (to by vyšlo při původní ceně 25 MKč/vagón) a mají i řidičák. Rozdíl v životnosti je zřejmý.

0/0
30.9.2011 9:51

kiv

Dotaz

na odborníky kolejové dopravy v  současné ČR:

Opravdu máte dojem, přesvědčení ale hlavně tvrdá ekonomická  data ,  že na takto mrňavém území je nutno provozovat vlaky s rychlostí nad řekněme 100 km/h notabene při zdejší hustotě osídlení??? 8-o  Vždyť ta republika je tak malá, že doprava osob jak ve směru V-Z , neřkuli S-J  musí být z principu vždy zcela neekonomická a při dnešních kvalitách busů splnňující EURO 6 či kolik  vlastně již i neekologická?  Nebo se stále počítá s tím , že buide potřeba přepravovat na frontu tanky, OT,  kanóny a d.?   8-o

0/0
29.9.2011 21:42

Grossak

Re: Dotaz

Ach jo. Zkuste nejprve vy podložit daty to, co říkáte. A zavolat to do Švýcarska.

+4/0
29.9.2011 22:14

Bery

Re: Dotaz

R^

0/0
29.9.2011 22:31

vransen

Re: Dotaz

Nevím, jestli Švýcarsko je ten nejlepší příklad. Rakousko ale určitě. Slušná část jejich sítě je modernizovaná na 200 km/h, dokázali vyvinout prakticky bezkonkurenční Taurus, který se prodává po stovkách ks a přišli s konceptem Railjet.

0/0
29.9.2011 22:55

Santa1

Re: Dotaz

Taurus byla úplně stejná státní zakázka jako Škoda 109e. Poté, co Siemens převzal ELIN EBG, podpořila je rakouská vláda prostřednictvím rakouských státních drah (OBB) obrovskou zakázkou modernizace lokomotivního parku, jen aby nezavřel fabriky v Rakousku. Výsledkem jsou mj. Taurus a Herkules.

+1/0
30.9.2011 0:07

Ezau

Re: Dotaz

Myslím, že na světě nikde neexistuje železniční dopravce, který by mohl provozovat veškeré tratě v dané zemi bez státních dotací (mluvíme o osobní dopravě). Jsou jisté tratě (směry), které jsou ziskové a to jsou ty tahy navázané na zahraniční dopravu.

Ovšem stavět autobusy na naftu proti vlaku na elektřinu a hájit se ekologičností, to chce už velkou odvahu :) Jsme tranzitní země a je velkou chybou (resp. neschopností ČD) z toho pořádně vytěžit. Jak by bylo snadné a jak by se nám všem ulevilo, kdyby se kamiony, které projíždějí ČR naložily na hranicích na vlak a na dalších hranicích zase vyložily. Ale to chce nastavit cenové podmínky (mýto na dálnicích, cena přepravy po železnici) tak, aby se to dopravcům vyplatilo využívat.

0/0
30.9.2011 9:19

tarten

Re: Dotaz

Regionální doprava je dotovaná snad všude. Dálková doprava je oproti tomu často rentabilní. U nás je dálková doprava Ex, IC, EC, SC. Formálně také R, ale ty se ve skutečnosti hodně blíží spíš té regionální. Jízdné je u nás mnohonásobně nižší, než v mnoha jiných evropských státech, ale s posilováním koruny a růstem našich mezd se to stále přibližuje.

0/0
30.9.2011 9:58

tarten

Re: Dotaz

Vlak s max.100 km/h je opravdu těžké provozovat rentabilně. Vlak s max. 160 km/h na koridoru už rentabilně provozovat zřejmě lze, tam už je mnohem lepší denní proběh kilometrů (=jízdného), i přes 1000 km denně. A je tedy mnohem lepší poměr příjmů k amortizaci.

0/0
30.9.2011 9:55

kiv

Re: Dotaz

U letecké dopravy tento argument chápu.

Ale u železniční? Na tu vyšší rychlost musím přeci vynaložit x-krát vyšší náklady do infrastruktury, tedy kolejí, zabezpečení  a všeho okolo.. Není to tím, že všichni kalkulují pouze s tou rentabilitou samotného provozu vlaku ale dopravní cesta se staví za prodotované peníze jakoby "nikoho"  a tím pádem se do konečné ceny "osoboklloimetru"  vlastně již nikdy nepromítnou?

0/0
30.9.2011 22:59

vransen

Pro ČD není ani tak katastrofa tenhle kontrakt,

jako spíš Pendolíno, které tímhle může jít s rentabilitou úplně do kytek. Další vyhozené peníze budou spřažení se 109e, protože Taurusy k tomu evidentně nekoupili.

0/0
29.9.2011 20:36

tarten

Re: Pro ČD není ani tak katastrofa tenhle kontrakt,

Taury k tomu těžko mohli "koupit", že. Připravuje se výběrové řízení na lokomotivy na 230 km/h. Tipněte si proč.

0/0
29.9.2011 20:45

vransen

Re: Pro ČD není ani tak katastrofa tenhle kontrakt,

Tak těch 20ks lokomotivy 109e budou muset stejně nějak udat, protože ta už je zaplacená, Nicméně asi nekompatibilní s vagony Railjet.

V tomhle jsou ČD prostě dost neohrabané. I po hrozných zkušenostech s vývojem Pendolína zafinancovali vývoj 109e, což je další finanční fiasko. Potom je natře i Vančura, který prostě kupuje jenom hotovou techniku.

0/0
29.9.2011 20:58

Santa1

Re: Pro ČD není ani tak katastrofa tenhle kontrakt,

Vaše chyba je, že ČD vnímáte jako nějaký svéprávný, samostatný subjekt, ale pokud je to společnost 100% státní, je to samozřejmě prostředek hospodářské politiky státu, resp. podpory domácích firem. Není to nic, co by se nedělo v Rakousku nebo Německu, tak vznikly lokomotivy jako Taurus, Herkules, nebo to co teď nabízí Bombardier, dříve AdTranz.

I kdyby ta lokomotiva byla 2x dražší, než ta dovezená z Německa, pořád se to státu nakonec vyplatí.

0/0
29.9.2011 21:10

tommy008

Re: Pro ČD není ani tak katastrofa tenhle kontrakt,

Jo jo, diky podpore vychytralych "domacich firem" ted platime 2xvetsi dane + odvovdy nez by byly potreba.

0/0
29.9.2011 21:46

Santa1

Re: Pro ČD není ani tak katastrofa tenhle kontrakt,

Já myslím, že odvody rostou hlavně proto, že musíme živit armády předčasných důchodců, kteří mohli ještě dlouho dělat něco smysluplného, pokud by tohle hospodářství fungovalo aspoň tak blbě, jako za komunistů.

0/0
30.9.2011 0:02

vransen

Re: Pro ČD není ani tak katastrofa tenhle kontrakt,

Co se jako vyplatí? Pendolino z 10 kusů jen 7, zbytek rozkradlo ČKD. Nová lokomotiva Škoda je předražená minisérie s obrovským zpožděním dodávky. Hádejte, kdo to platí?

0/0
29.9.2011 23:05

Santa1

Re: Pro ČD není ani tak katastrofa tenhle kontrakt,

Projekt Pendolina se měl zrušit v okamžiku krachu ČKD. Lokomotiva zaměstná stovky lidí v desítkách firem. Jak dlouho to může tahle země vydržet, valit miliardy do ciziny?

0/0
29.9.2011 23:59

a8nn

Re: Pro ČD není ani tak katastrofa tenhle kontrakt,

A proto máme se zahraničím obchodní přebytek 122 miliard, žáno.:-P

0/0
30.9.2011 1:33

tarten

Re: Pro ČD není ani tak katastrofa tenhle kontrakt,

Jistěže nejsou celé zaplacené, jen zálohy. A v rámci reklamace se jistě dají vrátit, i když pravděpodobně ne za plnou cenu. Výhodnější by už asi bylo je převzít a požadovat pořádné penále. Ta dvacítka 109E se u ČD jistě uživí i vedle těch nových, i kdyby to mělo být jen na IC nebo Ex. Nemá smysl se s IC/Ex plazit po koridoru 140 km/h.

0/0
29.9.2011 21:17

vransen

Re: Pro ČD není ani tak katastrofa tenhle kontrakt,

Mně jde jen o to, že nemá cenu vyvíjet sérii 20ks lokomotiv. Tohle si prostě nemůže dovolit nikdo. Ani zákazník, ani výrobce.

0/0
29.9.2011 22:47

Santa1

Re: Pro ČD není ani tak katastrofa tenhle kontrakt,

Co export? Slováci si je objednali také, časem bude možná objednávek více, od ČD i od jinud. Když se škodovce podaří prodat do ciziny 10 lokomotiv, tak to zlepší saldo zahraničního obchodu víc než já nevím celoroční těžba export dřeva.

0/0
29.9.2011 23:55

a8nn

Re: Pro ČD není ani tak katastrofa tenhle kontrakt,

Maximálně od skupiny ČD, v zahraničí je kvůli ceny neprodejná, leda tam kde se hodně maže.

0/0
30.9.2011 1:36

tarten

Re: Pro ČD není ani tak katastrofa tenhle kontrakt,

Mohly by je kupovat i státy, které kupují ty varianty CityElefantů. No, na tendr v Německu mohou škodováci jistě zapomenout.

0/0
30.9.2011 10:05

a8nn

Re: Pro ČD není ani tak katastrofa tenhle kontrakt,

Litva žádnou elektriku nemá a nejspíš ani nepotřebuje a Ukrajina si koupí maximálně střeva.

0/0
30.9.2011 11:16

Ezau

Re: Pro ČD není ani tak katastrofa tenhle kontrakt,

109e že je nekompatibilní s Railjety? A to v jakém smyslu? Vždyť Railjety jsou jenom vagony :) Pravda ta 109e asi neumí jezdit tak rychle jako Taurus, ale jelikož už ty 109e jsou objednané a zaplacené, tak to by bylo asi nesmyslné nakupovat ještě k tomu Taurusy, ne? I když by to bylo samozřejmě ideální ;)

0/0
30.9.2011 9:21

Bery

Re: Pro ČD není ani tak katastrofa tenhle kontrakt,

Zjednodusene receno... Railjet ma ridici vuz, kterym se da, pokud je zcela kompatibilni, ovladat ta lokomotiva co je na druhym konci vlaku. Loko 109e pravdepodobne tak zcela kompatibilni asi nebude... alespon to zatim Skoda tvrdi.

0/0
30.9.2011 10:14

tarten

Re: Pro ČD není ani tak katastrofa tenhle kontrakt,

Jsou to rakušáci, kteří komunikují mírně nekompatibilně svým rakouským "nářečím", protože Siemens pro ně ty své railjety a taury začal vyrábět dřív, než na to byla pořádná norma UIC. Kterou právě 109E splňuje.

0/0
30.9.2011 10:18

Bery

Re: Pro ČD není ani tak katastrofa tenhle kontrakt,

Ok, pak tedy je potreba upravit rakouske nareci, nebo do 109e pridat tlumocnika. Kazdopadne by to melo jit vyresit a je otazka co bude snazsi cesta.

0/0
30.9.2011 10:58

tarten

Re: Pro ČD není ani tak katastrofa tenhle kontrakt,

Právěže railjety vůbec nejsou "jen vagony", mají řídící vůz a řízení lokomotivy z něj by mělo být plnohodnotné. Rakouský railjet a škodovácká loko mají sice kompatibilní HW a komunikují stejným "jazykem", ale rakušáci komunikují svým "nářečím". Byla by vhodná úprava na standardní komunikaci a pak to fungovat bude. To víte, doby, kdy vagón byl "jen vagón", ve kterém se nezávisle svítilo petrolejkou a topilo uhlím v kamnech už je pryč. Teď se z mašiny ovládá i zavírání a zajišťování dveří, pár druhů brzd, hlášení stanic, z mašiny se bere i proud (správné napětí!) pro topení a klima, vaření v bistru, zásuvky...

0/0
30.9.2011 10:15

123fila

Několik otázek pro odborníky :

1. Kdo to jmenovitě podepsal

2. Kdo se jmenovitě zaručí za plné využití výhod nových souprav ( hlavně těch 230km/h, řídící vůz ) 3. Kolik byla provize pro zprostředkovatele  4. Kde seženou lokomotivy, aby to vůbec jezdilo ( předpokládám další super výběrko na předražené lokomotivy SIEMENS pač jiné to určitě nebou moci být)  5. Možnost odstoupení od smlouvy v případě nesplnění avizovaných kriterií.

Děkuji Daňový poplatník. R^

0/0
29.9.2011 19:19

budik

Re: Několik otázek pro odborníky :

...a neni to nahodou vc. lokomotivy!?

0/0
29.9.2011 19:21

Hawkey_CZ

Re: Několik otázek pro odborníky :

Ne, náhodou je to jen souprava 7 vagónů..

+1/0
29.9.2011 19:32

tarten

Re: Několik otázek pro odborníky :

Myslím si to také, ale není úplně zřejmé, jestli některé nejsou 9vozové.

0/0
29.9.2011 19:45

habajaba

Re: Několik otázek pro odborníky :

Plus řídící vůz, aby se nemuselo objíždět. Takže ta lokomotiva si s tím musí rozumět - umět komunikovat. A to ta ze škodovky asi zatím neumí.

0/0
30.9.2011 7:49

Bery

Re: Několik otázek pro odborníky :

I ted u nas jezdi na EC rakouske Taurusy, takze nez si ten problem CD se Skodou vyresi, tak v tom proste budou pokracovat. Pokud se to nepodari, tak bud se vrati Skodovce jejich loko z duvodu nedodrzeni terminu, nebo se udela vyberko na dalsi loko a 109e se pouzijou jinde. Lokomotiv teto kategorie maji CD i tak nedostatek...

0/0
30.9.2011 9:06

JPNB

Re: Několik otázek pro odborníky :

2. 230 km hod právě v rakousku a v německu. řídící vůz je úspora zaměstnaců není třeba objíždět soupravu. 3. Zpostředkovatel žadný není. 4. Lokomotivy mužou být témeř jakékoliv počítá se s ř 380 ze škody. 5. kriteria jsou splněna souparvy už jezdí v Rakousku.

0/0
29.9.2011 19:52

123fila

Re: Několik otázek pro odborníky :

V německu 230 zatím budoucnost, kdo to nejdříve vyzkoučel s lokomotivami škoda? A řídící vůz se vyplatí vzhledem k ceně na krátké turnusy nebo úvraťové tratě. A odstoupení od smlouvy není argument, že už jezdí v Rakousku. :-(

0/0
29.9.2011 20:00

Hawkey_CZ

Re: Několik otázek pro odborníky :

Řídící vůz má výhodu u vlaků, kde jsou na trase časté úvratě a nebo u regionálních vlaků, kde opravdu často objíždění zdržuje. Nicméně, kolik úvratí udělá EC na trase z Prahy do Hamburku .. řeknu to přesně - 0. To samé platí na EC z Prahy do Vídně, také 0. A vlaky EC po příjezdu do koncové stanice nejedou za půl hodiny zpět ..

No pokud Siemens upraví sourpavy tak, aby komunikovaly přesně dle UIC 558 a ne podle rakouského standartu, pak je k tomu možné připojit libovolnou lokomotivu, která je takto uzpůsobena. V opačném případě je jediným komunikačním prvkem mezi mašinou a soupravou hákové relé...

No to, že jsou dodány soupravy do Rakouska ještě nic neznamená ve věci dodávky pro ČD...

+1/0
29.9.2011 20:17

vransen

Re: Několik otázek pro odborníky :

No a v té Praze nebo Vídni jako co? Na Südbahnhofu tou lokomotivou navíc nijak nevyjedete.Takhle to může jezdit bez přepřahání pořád.

0/0
29.9.2011 20:34

a8nn

Re: Několik otázek pro odborníky :

Sued už nějaký ten pátek víceméně neexistuje.;-)

0/0
30.9.2011 1:37

tarten

Re: Několik otázek pro odborníky :

Nejenže objíždění zdržuje, ale také se dost prodražuje a labilizuje dopravu. Vyčerpává kapacitu vytížených nádraží, přinejmenším částečně blokuje obě zhlaví a jednu kolej, na což se kromě peněz někdy musí nepříjemně čekat a vyžaduje úkony od dispečera a posunovače. A pak ta zkouška brzdy a komunikace se musí dělat, a také může selhat...

+1/0
29.9.2011 20:43

Bery

Re: Několik otázek pro odborníky :

Nedela pan nahodou pro Skodovku ? ;-)

0/0
29.9.2011 22:40

123fila

Re: Několik otázek pro odborníky :

Stále se však memůžu domoci odpovědi na otázku č. 1 a 2 a 5 :-(

0/0
30.9.2011 5:11

Bery

Re: Několik otázek pro odborníky :

Jake odpovedi chces jeste slyset ?

1. jeste to nepodepsal nikdo... podepisovat se to ma az dnes

2. s vyuzitim rychlosti 230km/h se pocita do budoucna, ale ta udavana rychlost momentalne neni podstatna, protoze vozy vychazeji levneji, nez srovnatelne vozy Siemens na 200km/h... takze vyssi rychlost je vlastne bonus zdarma. Na vyuziti ridiciho vozu se nikdo zarucovat nemusi, tam jsou vyhody zrejme a uz to bylo rozebrano o par radku nad timto prispevkem.

5. ktera kriteria by asi tak nemela byt splnena, kdyz vsechna kriteria ty vozy v praxi jiz davno splnuji. Na rozdil od papirovych vlaku od Skody maji plnou homologaci na trate u nas i v okolnich statech.

0/0
30.9.2011 8:55

19patrik19

...

to maj všichni kecy. Když drahy koupi novy vlaky tak stejně polovině lidí tady se to nelíbí. I kdyby najednou nakoupily novy vagony a nezustal by jedinej starej vlak tak lidi budou dal remcat at se udela co se udela.Když jste tak chytry tak jste si ty vlaky měl koupit někdo z vas z vlastního a nemuseli by jste remcat že to všichni zaplatí z daní

+6/0
29.9.2011 17:48

vransen

Re: ...

Dráhy bohužel poněkud zaspaly dobu. Je to velká škoda, protože železnice má obrovské možnosti, které ostatní typy dopravy nemůžou nabídnout.

0/0
29.9.2011 23:02

Zla Lopata

Dalsich 5mld.

ktery ve finale zaplati poplatnik na danich

0/0
29.9.2011 17:36







Najdete na iDNES.cz