Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stát zavedením konkurence ČD neušetří. Slevy musí proplácet všem

Stát přestane od prosince dotovat Českým drahám vlaky na trase Praha - Ostrava. Měl by tím ušetřit, jenže nejspíš neušetří. Podle výměru ministerstva financí totiž bude muset kompenzovat slevy pro studenty a důchodce jak nováčkovi RegioJet, tak Českým drahám. To by mohlo stát desítky až stovky milionů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

osk

V tomhle je regio jet trochu bouda

Protože sleva se počítá z té nejdražší obyčejné jízdenky ale nejlevnější možná jízdenka (kterou není provblém sehnat jde o 5 minut při registraci) je jen o 9 korun dražší, čili ztrátu má 9 korun ale účtovat státu bude 180kč.

0/0
20.10.2011 16:38

osk

No u jančury

mě těch 9 korun rozdílu nevytrhne (studetnskou slevu počítá z plné ceny, ale nejlevnější lístek s kreditovou jízdenkou stojí jen o 9 korun víc) ale jinak at si trhnou nohou s nějákým omezováním slev, už tak je směšné že mají studenti slevu jenom na trasu do školy a ne o prázdninách (ve všech zemích okolo mají slevu plošně).

Když jsou ty kompenzace zahrnuty v dotacích tak by neměly být vyšší než samotné dotace ačkoliv tam ten systém asi bude dost podivný.

Tím že přibyl dopravce nepřibude cestujících studentů a pravděpodobně ani důchodců.

0/0
20.10.2011 16:32

jirka-zlin

Jasná ukázka toho,

že dotování čehokoliv je naprostá zhovadilost a nakonec to stojí více než kdyby se nedotovalo.Jen to křiví trh - čehokoliv nejen dopravy

+2/0
18.10.2011 14:06

honza83

Asi jsem natvrdlý

Ale doteď platil stát ČD dotace za prokázané ztráty na jednotlivých tratích (částí těch ztrát byly i slevy pro studenty, důchodce apod.). Nyní stát bude proplácet jen tyto slevy, nikoli případné ztráty vznikající z jiných důvodů. Jak tedy může nově proplácet více než dříve? Jediný možný důvod je ten, že trať Ostrava-Praha byla pro ČD dříve zisková, resp. si nechala proplácet vyšší dotace než kolik činili ztráty - v obou případech by se tímto měly neprodleně zabývat útvary policie řešící finanční kriminalitu!

+2/0
18.10.2011 12:59

selmakockovita

Re: Asi jsem natvrdlý

Stát nemůže dávat dvě dotace

http://www.mdcr.cz/cs/Legislativa/Ekonomika+a+finance/Dopravci/Pro_dopravce.htm

0/0
18.10.2011 13:20

honza83

Re: Asi jsem natvrdlý

Jasně, že nedával dvě dotace, jen ČD ztráty způsobené slevami zahrnuly do celkových ztrát, které jim stát proplatil:)

0/0
18.10.2011 13:45

selmakockovita

Re: Asi jsem natvrdlý

13,8mld. na vl/km za od MD 7,8mld. Kč. Stát tedy hradil za vlak 0,56 Kč za km a vlak nyní bude dopravců dorovnávat ztrátu za osobu/km/slevu (student Praha – Ostrava 356km 206,-Kč rozdíl= 0,58 za km/osobu). 8-o8-o8-o

0/0
18.10.2011 14:07

Cenda22

Re: Asi jsem natvrdlý

stát proplácel ztráty. Pokud byla trať zisková (nebo byla ztráta menší, než byly poskytnuté slevy), stát nedoplácel konkrétně na tuto trať nic (méně). Dnes bude tyto slevy proplácet, navíc jak se píše v příspěvku o fous výš - Jančura má základní jízdné vysoké a z něj bude slevu počítat, i když běžně jeho zákazníci kupují jízdenky za úplně jiné ceny. Takže reálně nás - paradoxně - konkurece může přijít dráž a budeme opět za dojnou krávu. Co je na tom k nepochopení?

0/0
21.10.2011 11:44

Leinad

Ušetří

ČD dostávaly kompenzace na žákovské jízdné taky. V tom nebude rozdíl žádný, studenti se změnou dopravce nenamnoží. Úspora je neproplácení ziskových spojů k plnému jízdnému.

Dotace bych zrušil všude tam, kde lze jezdit na vlastní triko (Praha-Brno, Praha-Liberec,...) a k tomu místo dotací černé díry by měl stát platit na stavbu železnic stejnou částku, jako na dálnice.

+2/0
18.10.2011 12:24

selmakockovita

Re: Ušetří

ČD jezdí ve veřejným zájmu, nemohou dostat ztrátu za studenta, Jančra může;-O;-O;-O

http://www.mdcr.cz/cs/Legislativa/Ekonomika+a+finance/Dopravci/Pro_dopravce.htm

0/0
18.10.2011 12:37

Leinad

Re: Ušetří

Takže ČD na trati Praha-Ostrava prodělávaly, jelikož vozily plné vlaky studentů, kde jim nikdo neplatil rozdíl mezi studentským a plným jízdným?

0/0
18.10.2011 12:50

selmakockovita

Re: Ušetří

Jo je to tak. Proto to na železnici vypadá takhle. Jančura vozí všechny studenty za obyčejné jízdné a to se mu vyplati- samo, že student platí se slevou.;-O;-O;-O

0/0
18.10.2011 13:25

PrezdivkaJizExistuje

Re: Ušetří

Napiste to redakci.

"

Podle výměru ministerstva financí totiž bude muset kompenzovat slevy pro studenty a důchodce jak nováčkovi RegioJet, tak Českým drahám."Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/stat-zavedenim-konkurence-cd-neusetri-slevy-musi-proplacet-vsem-pho-/ekonomika.aspx?c=A111017_204840_ekonomika_brd

0/0
18.10.2011 12:54

selmakockovita

Re: Ušetří

Už s ním komunikuji(snad);-)

0/0
18.10.2011 13:21

PrezdivkaJizExistuje

Re: Ušetří

R^

0/0
18.10.2011 13:21

Mychal.B.

Re: Ušetří

A není to náhodou tak, že si tu ztrátu z povinně sníženého jízdného dnes účtují do úhrad prokazatelných ztrát, které jim objednavatel proplácí?

0/0
18.10.2011 13:02

Mathe

Naše ministerstva

zaměstnávají tolik nepotřebných lidí a nejsou ani schopni poskytovat informace. Na co tedy mají tiskové mluvčí, když poskytují pouze informaci, že ze zákona ji nemohou poskytnout.

0/0
18.10.2011 12:10

109e

konkurence

Ten, kdo tady straší s monopolem v dopravě, ať si najde ve slovníku slova auto, autobus. V naprosté většině mají dráhy konkurenci na silnici, v určitých případech i ve vzduchu.

+2/0
18.10.2011 12:10

Modrý a zelený blesk

Re: konkurence

Vy jste ale komik, letěl jste někdy letadlem nějakou krátkou?;-D

0/0
18.10.2011 12:33

109e

Re: konkurence

Plné letadlo komiků létá často z Ostravy do Prahy. Konkrétně trasa ČD, Jančura......Zdraví komik!;-D

0/0
18.10.2011 12:37

109e

Re: konkurence

Jinak-psal jsem v určitých případech.

0/0
18.10.2011 12:40

109e

Re: konkurence

Omlouvám se, že jsem neodpověděl. Krátkou trasu jsem letěl.

0/0
18.10.2011 12:45

PrezdivkaJizExistuje

Re: konkurence

A ted i na zeleznici.

0/0
18.10.2011 12:33

109e

Re: konkurence

Zjevně jste nepochopil, co jsem napsal nebo se nevyjadřuji naprosto přesně.

0/0
18.10.2011 12:40

pakunc

Článek ilustruje, co je polopravda. Jančura nedostane dotace

, ale kompenzace slevy jízdného (a ČD na trati Praha - Ostrava také). Takže jeho hlavní argument není lež, ale peníze se zavedením konkurence neušetří.

Trochu mi to připomíná radio Jerevan: tretěj mirovoj vojny ně budět, no budět takaja borba za mir, čto kameň na kameni ně ostanětsa.

0/0
18.10.2011 11:54

Leinad

Re: Článek ilustruje, co je polopravda. Jančura nedostane dotace

Jaktože se peníze neušetří?

Se zavedením RegioJetu začalo jezdit z Prahy do Ostravy více studentů, než dříve? Ti studenti dříve chodili pěšky?

0/0
18.10.2011 12:26

selmakockovita

Re: Článek ilustruje, co je polopravda. Jančura nedostane dotace

13,8mld. na vl/km za od MD 7,8mld. Kč. Stát tedy hradil za vlak 0,56 Kč za km a vlak nyní bude dopravců dorovnávat ztrátu za osobu/km/slevu (student Praha – Ostrava 356km 256,-Kč rozdíl= 0,72 za km/osobu). A to se státu vážně vyplatíRvRvRv 

http://www.mdcr.cz/cs/Legislativa/Ekonomika+a+finance/Dopravci/Pro_dopravce.htm

0/0
18.10.2011 12:46

Leinad

Re: Článek ilustruje, co je polopravda. Jančura nedostane dotace

100% cestujících jsou studenti?

0/0
18.10.2011 13:00

selmakockovita

Re: Článek ilustruje, co je polopravda. Jančura nedostane dotace

To ne, ale už jeden jim to zaplatí

0/0
18.10.2011 13:28

pavlik12

Re: Článek ilustruje, co je polopravda. Jančura nedostane dotace

100% jistě ne, ale už od nějakých 10-15% studentů v plně obsazené soupravě je pro dopravce výhodnější nechávat si proplácet jednotlivé studentské slevy, než pobírat paušální dotaci na spoj.

0/0
18.10.2011 15:25

tarten

Re: Článek ilustruje, co je polopravda. Jančura nedostane dotace

Jenže pdobně terminologicky vzato ani ČD nedostávají dotace, ale platbu podle smlouvy. Takže hlavní argument...

+1/0
19.10.2011 14:57

Bery

Re: Článek ilustruje, co je polopravda. Jančura nedostane dotace

R^

0/0
19.10.2011 16:33

papazian

To je zase zavádějící článek, jen co je pravda!

Stát nikde netvrdil, že zavedením konkurence nebude proplácet slevy všem. Ušetří ale jinde a to tam, kde se nehraje o slevu 100 -300 korun, ale stovky miliónů. Ale hlavně, že v nadpisu to budí dojem, že stát nic neušetří. A to nehovořím o vyšší kvalitě cestování, která zdravá konkurence do stojatých vod přivádí. Nevím, ale asi autor článku nepatří do renovované redakce, pokud ji za ní lze považovat iDnes.cz, problematice zjevně příliš nerozumí, přesto redakce tento text pustí ven. Je to profesionální? Kromě toho se lze ptát, co to je ušetřit? Jen z krátkodobého či i z dlouhodobého horizontu? Já vím, v Česku je zvykem vše počítat do příští výplaty, země bez vize a dlouhodobých cílů, ale přesto zamysleme se trochu zevrubněji až zase budeme psát nadpis článku, že stát zavedením konkurence ČD neušetří.

+9/0
18.10.2011 10:45

selmakockovita

Re: To je zase zavádějící článek, jen co je pravda!

http://www.mdcr.cz/cs/Legislativa/Ekonomika+a+finance/Dopravci/Pro_dopravce.htm

0/0
18.10.2011 10:57

Anonym152

Re: To je zase zavádějící článek, jen co je pravda!

Vyšší kvalita cestování pro úzkou skupinu lidi... V 90% republiky kvalita se nemění... Budou tam pořád jezdit dosluhující vlaky. Vlaky na nedotované trati budou samozřejmě obsluhovat jenom co se vyplatí - tedy Ostravu, Olomouc, možná Pardubice, Prahu a to je celé. Pro zbytek to znamená zhoršení toho co tady bylo zavedeno. Ale otázka je co je dobře. Stát zavede takovou luxusní dopravu(co týká hustoty a frekvence spojů), naučí to obyvatele využívat a pak jim to začne brát... Pro mnoho obyvatel z menších měst to může znamenat horší spoje, méně vlaků a to může zvýšit v menších městech nezaměstnanost - nevyplatí se jim třeba dojíždění atd.

Snad to mají dobře zanalyzované...

0/0
18.10.2011 11:01

Lukas1000

Re: To je zase zavádějící článek, jen co je pravda!

Hehehe..... ta kvalita se zlepsi casem, samozrejme by Jancura chtel okamzite provozovat svoje spoje vsude po republice ... ale jaksi mu to bylo zakazano ... snad se to casem opravdu zacne zlepsovat.

0/0
18.10.2011 11:04

Anonym152

Re: To je zase zavádějící článek, jen co je pravda!

To je naivní. Myslíš že má Jančura kapitál na to, aby nahradil všechny vlaky? :-) To by se musel zadlužit jak... A vlaky mu ze dne na den žádný výrobce nedodá... ;-)) Podívej se jak mu dlouho trval tento projekt...

0/0
18.10.2011 11:06

jardahorak

Re: To je zase zavádějící článek, jen co je pravda!

A proto to socdemacti hejtmani posichrovali a uzavreli smlouvy s CD na regionalni trate na 10 let? :-)

0/0
18.10.2011 11:08

Anonym152

Re: To je zase zavádějící článek, jen co je pravda!

To už je další věc... Mimochodem ODS hejtmani, taky neměli snahu uzavírat něco s někým jiným... ;-)) Prostě ČD je pro politiky taky jedna z trafik, kde mohou mít krásné odměny...

0/0
18.10.2011 11:11

jardahorak

Re: To je zase zavádějící článek, jen co je pravda!

A vy zase bijete cernochy. Co je mi po tom, ze tupani z ODS jsou stejni jako tupani z CSSD? To ma byt omluva? Navic ti z ODS neuzavirali smlouvy na deset let. Takze co tam mate dal? :-)

0/0
18.10.2011 11:16

Anonym152

Re: To je zase zavádějící článek, jen co je pravda!

Ano je to podobné ať je tam ODS nebo ČSSD... Vy jste začal barvit hejtmany v příspěvku výš. Politiku jste sem zatáhnul vy;-)

0/0
18.10.2011 11:18

jardahorak

Re: To je zase zavádějící článek, jen co je pravda!

Ah, velice se vam omlouvam, ze jsem konstatoval fakta a zrovna se mi podarilo otrit o vam blizke barvy. Ale v poho, priste dostanu schytano od fanatika z druhe strany, jsem zvykly.

0/0
18.10.2011 11:20

Anonym152

Re: To je zase zavádějící článek, jen co je pravda!

neotřel jste se o mé barvy... Oranžová a červená není moje oblíbená. Ale měřím v zásluhách všem stejným metrem... ODS v 90 letech se snažila vše privatizovat a razila se téze, že monopol se prodá za hodně slušný prachy než nějaké x menších společností... Proto samej ČEZ, Telecom, ČD atd.

0/0
18.10.2011 11:24

jardahorak

Re: To je zase zavádějící článek, jen co je pravda!

Super, tak jste sem dotahl 90. leta. Jakou to ma spojitost se smlouvami uzavrenymi mezi kraji a CD? Fakt sorry, ze jsem se dovolil oprit o oranzove, ted tady budete muset vytahnout jeste neco, nejlepe Klause a jeho kuponovku, abyste mne presvedcil, ze ODS je horsi. Jestli vam to staci ke stesti a uklidneni vaseho rozjitreneho ega, tak pro mne za mne, ODS je horsi. Nic to nemeni na tom, ze kraje pod vedenim socdem uzavrely s CD smlouvy na deset let, uplne zbytecne.

0/0
18.10.2011 11:32

109e

Re: To je zase zavádějící článek, jen co je pravda!

K té poslední větě. Smlouvy byly potřeba k zajištění obslužnosti a k tomu, aby dopravce věděl, zda může investovat. V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ NEVYLUČUJÍ KONKURENCI ! (otázky Václava Moravce, poslední neděle).

0/0
18.10.2011 11:39

jardahorak

Re: To je zase zavádějící článek, jen co je pravda!

"ČD podle Chovance (hejtman Plzeňského kraje) zkostnatěly a neumí se dál posunout. Navíc by se podle něj měly více zaměřit na vnitřní trh a ne se zkoušet prosadit v zahraničí. "Reakce vedení Českých drah na konkurenci byla značně hysterická," doplnil." - a proto s nimi uzavreli takovou zbytecnou smlouvu. Nejde o to, ze by smlouva znamenala vylouceni konkurence. Jde o to, ze hejtmani, jakkoliv veci ze CD je zkostnately moloch, misto tvrdeho vyjednavani a snahy o zlepseni situace v CD s nimi jednaji jako v rukavickach a chodi kolem nich po spickach. Desetileta smlouva proto, aby dopravce vedel, ze muze investovat??????? Co to jako ma byt?

0/0
18.10.2011 11:46

109e

Re: To je zase zavádějící článek, jen co je pravda!

Stačí se podívat, kolik stojí jedna jednotka Stadler. Nakoupíte za nějakou tu miliardu a nebudete mít záruku, že pojedete?

0/0
18.10.2011 11:51

jardahorak

Re: To je zase zavádějící článek, jen co je pravda!

Tomu se rika riziko podnikani, vime? Jde do toho kazdy dopravce sam, na vlastni triko. Jen zkorumpovany cednik, nepruzny, zastaraly moloch CD potrebuje "dobu hajeni", aby se pry na konkurenci stihl pripravit. V praxi to znamena zaruky pro vedeni, ze mohou delat cokoliv, nakupovat predrazene soupravy, utracet statni prachy za nesmysly, drzet nesmyslne mnozstvi lidi, pracovat nepruzne a neefektivne a mit pritom zaruceno, ze miliardove dotace od statu za sve spatne hospodareni maji zajisteny. Jo, tyhle zaruky bych chtel take. Bohuzel nejsem CD s Zaludou v cele.

0/0
18.10.2011 11:55

109e

Re: To je zase zavádějící článek, jen co je pravda!

Tady nejde jenom o ČD, ale o jakéhokoli dopravce. Vypadá to, že Vám nepomůže ani několikrát věc opakovat. Viz ty otazky VM, také jsem psal, že v posledních....

Veřejná služba prostě není fabrika, tam se vždy pracuje s výhledem. Dělá to ostatně celá Evropa. Stát by neměl podporovat např. automobilku, když krachne, koupíte si jiné auto. Když krachne doprava z obce, je finito!

0/0
18.10.2011 12:28

109e

Re: To je zase zavádějící článek, jen co je pravda!

Na Vašem případě je jasně vidět, že nechápete, že dopravní obslužnost je ve veřejném zájmu. Neviditelná ruka trhu vyřeší vše, co? Co by se klidně mohlo stát. Když nebude mít dopravce záruky, nenakoupí a lidi prostě nepojedou. V ohrožení nebude dopravce, ale cestující!

0/0
18.10.2011 12:07







Najdete na iDNES.cz