Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dráhy už mají první nové motoráky, poprvé svezou lidi na státní svátek

Do Česka dorazila první várka z celkem 33 nových motorových vozů pro lokálky. Mají zásadně zlepšit kvalitu cestování na Vysočině a v Libereckém kraji.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

HANScz_

hnus

Spíše by mě zajímalo na které trati teď budou muset těžce platící cestující dalších pět let vydržet cestovat v těch starých dobytčácích které ty nové soupravy nahradily....;-€

0/0
23.10.2011 12:46

109e

Re: hnus

Pán má nepochybně kouzelný proutek. Doufám, že zasáhne a do rána bude vše supr.;-)

+1/0
23.10.2011 18:57

turista-

Re: hnus

Nějak jsem vaši hlubokou úvahu nepochopil. Jak je možné, že přidáním nových vozidel do vozovéhio parku se někde jinde zhorší stav? Nebo se nezhorší? A proč si tedy stěžujete.

+1/0
23.10.2011 22:25

danny47

Re: hnus

Vysvětlím: ČéDé totoiž IHNED a OKAMŽITĚ nenasadily nové soupravy na VŠECHNY své tratě a spoje jako to udělal pan Jančura  .... ;-)

+1/0
25.10.2011 8:56

vransen

Cona motoráku vs Bus

Jak tady dole zaznělo, stojí průměrný linkový autobus něco kolem 5 mil Kč, zatímco jeden motorák 53 mil Kč. Nemám nic proti železnici, ba naopak, ty nové Stadlery se mi líbí, už jsem v nich i jel. Mám námitku pouze proti rentabilitě, kdy mi ten motorák prostě přijde nezaplatitelný.

  Jeho cena by měla být tak na úrovni tří autobusů a pak by to bylo něco jiného. Rentabilita železnice by se zvýšila do té míry, že by nebylo nutné spoje dotovat.

0/0
23.10.2011 9:12

honzasl

Re: Cona motoráku vs Bus

Ale jak jsem dole psal, tak ten jeden vlak má "velikost" dvou těchto autobusů. Takže musíte srovnávat dva autobusy s jedním vlakem.

0/0
23.10.2011 9:22

vransen

Re: Cona motoráku vs Bus

Jak se to vezme. Berte spíš autobus s vlečkou, který by stál maximálně 1,5 násobek (Reálné ceny se fakt blbě zjišťují). Pokud by jezdil po kolejích, tak se opotřebovával podstatně méně. Takže moje tvrzení ohledně nerentability železničních vozidel nadále platí.

0/0
23.10.2011 23:20

honzasl

Re: Cona motoráku vs Bus

Proč bych měl brát autobus s vlečkou? Ten motorák má: dva (výkonnější) motory, dvě stanoviště řidiče, dvojnásobnou kapacitu a dvojnásobný počet "kol". Navíc má i vyšší dovolenou rychlost a nezapomínejme na záchod s vlastní žumpou.

0/0
24.10.2011 9:03

vransen

Re: Cona motoráku vs Bus

Protože tohle téma je o rentabilitě. Je úplně jedno, jestli budete mít dvoukolák nebo deset náprav. Prostě vozíte pasažéry z A do B a váš prostředek si na sebe musí vydělat. Pokud možno bez dotací. Tohle mi u těch Stadlerů v našich podmínkách přijde nemožné. Kdyby jejich cena byla poloviční nebo třetinová, tak není co řešit.

0/0
24.10.2011 9:38

honzasl

Re: Cona motoráku vs Bus

Ale ano, ale je zatracenej rozdíl se bavit o vozidle, který mi uveze 35 cestujících, nebo 70 cestujících. Srovnávejte srovnatelné. To bych mohl tvrdit, že nepotřebuju tatrovku, že mi stačí avie - takhle zcestné srovnání vy děláte.

Že jsou někde nasazována vozidla pro 70 lidí, i když by tam stačil kapacitně vozidlo pro 30, to je jiná, o tom se tady nebavíme.

0/0
24.10.2011 9:49

Bery

Re: Cona motoráku vs Bus

Pritom Stadler patri k tem levnejsim. Takove Desiro stoji skoro 2x tolik. ;-)

0/0
24.10.2011 9:49

honzasl

Re: Cona motoráku vs Bus

Myslíte Desiro s témeř dvojnásobnou kapacitou?

0/0
24.10.2011 9:59

Bery

Re: Cona motoráku vs Bus

Vzhledem k tomu, ze vransen ignoruje kapacitu i u Stadleru, tak ji u Desira ani neresim... ;-D

0/0
24.10.2011 10:18

vransen

Re: Cona motoráku vs Bus

Ok specielně pro vás - dva autobusy = 10 mil. Kč. Dvě stanoviště řidiče, dva motory, čtyři osy. Cena 1/5 Stadleru. Tohle jste si mohl spočítat snad i sám, ne?

0/0
24.10.2011 11:05

Bery

Re: Cona motoráku vs Bus

Mno a kdyz se do toho zapocta ta jiz zminovana cca 4x delsi zivotnost a vyroba v mensi serii, tak jsme na te cene, ze? Ne bo jsme zase na zacatku ? ;-D

Kdyby to slo levneji, tak by to dopravci jiste uvitali, ale za obdobne ceny to nakupuji i jini dopravci nez CD, takze ta cena asi bude odpovidajici... ;-)

0/0
24.10.2011 11:21

vransen

Re: Cona motoráku vs Bus

Ta delší životnost je jaksi standartní faktor železnice, kvůli čemu se taky provozuje. I šlapací drezína vydrží věky. Jinýmy slovy by ty autobusy vydržely po kolejích jezdit stejně dlouho. Kupříkladu motor LIAZ 634 vydržel v řadě 810 dodnes, zatímco autobusy ses stejnou motorizací už jsou dávno ve starém železe.

0/0
24.10.2011 11:41

honzasl

Re: Cona motoráku vs Bus

Jenže ty ŠM šly do šrotu skrze (naprosto shnilou) kastli, ne skrze motor (srovnatelné náklaďáky 706 MTSP u SUS jezdí dodnes). Vyrobte ten autobus se stejnou pevností, protikorozní odolností a pasivní bezpečností jako ten vlak a pak se ptejte, kolik stojí.

Ostatně RS1 vznikl na popud soukromých dopravců v Německu - a ti určitě hleděli na každou marku.

0/0
24.10.2011 11:59

vransen

Re: Cona motoráku vs Bus

Žádné silniční vozidlo nevydrží z důvodu rozdílného mechanického namáhání tolik, co vozidlo železniční. Ani ten zmiňovaný motor nezvládne na silnici takový proběh, jaký zvládá při odvalování po kolejích. Tady je dokonce vidět paradox: stejná cena - delší výdrž. Tohle by měl být hlavní faktor železnice. 5x větší výdrž a ne 5x větší cena.

0/0
24.10.2011 12:55

honzasl

Re: Cona motoráku vs Bus

Nemyslím si, že dlouhověkost železničních vozidel je jejich "fyzikání vlastnost". Za příklad vám mohu dát například motorové vozy dnešní řady 820 které doslova hnily a moc toho nenajezdily - dnes jich je jen pár v muzejním provozu - Stejně tak motory pokud jsou nevhodně dimenzovány a provozovány jdou rychle do kopru - viz motory Liaz v motorácích 842, které se změnily doslova ve spotřební materiál a cca po 15 letech provozu se mění za nové - byť trochu kontroverzně za příbuzné motory ze stejné fabriky s novým názvem Tedom. 

To, že železniční vozidlo má vyšší životnost má svůj základ je jeho konstrukci, nikoli v provozu samotném. Ostatně nekteré tratě jsou taková oraniště, které se v mnohém silnicím vyrovnají.

0/0
24.10.2011 13:57

vransen

Re: Cona motoráku vs Bus

Dlouhověkost železničních vozidel je samozřejmost. Důvody jsem už psal - jeden stupeň volnosti a tím pádem konstrukční jednoduchost v kombinaci s minimálním mechanickým namáháním podvozku (otřesy, akcelerace). To, že se dá všechno zpackat, je asi jasné, ale řada 810 z roku 1973 s automobilovým agragátem asi dává tušit, že odvalování po kolejích může zvládat ještě dalších 30 let. S konstrukcí to nesouvisí, protože na tom motoru nebyly žádné zásadní rozdíly.

0/0
24.10.2011 16:38

honzasl

Re: Cona motoráku vs Bus

Dejte autobus na koleje, tahejte za ním další tři autobusy, tlačte s ním jiné autobusy a jezděte s ním  plyn-brzda a nevydrží o mnoho déle než na silnici.

0/0
24.10.2011 19:56

martas38

Re: Cona motoráku vs Bus

A teď si představte, že tyto nepoměry nejsou jen v dopravě, ale prakticky u všeho, co se vyrábí v malých sériích a je kladen důraz na kvalitu, bezpečnost, spolehlivost a dlouhou životnost. Třeba takové počítače, např. simatic, určené k automatizaci provozů. Takový počítač je na úrovni PC 486 a v konfiguraci se zdrojem a několika vstupními a výstupními kartami stojí i více než desetinásobek moderního PC, které má v řádech vyšší výkon. Přesné tlakové čidlo na tlakovou nádobu stojí jak tři řídící jednotky pro automobil. Přesný průtokoměr s proudovou smyčkou a digitálním výstupem na potrubí DN100 a vyšší stojí jako nižší střední třída automobilu. A nikdo se nad tím nepozastavuje.

0/0
24.10.2011 11:59

vransen

Re: Cona motoráku vs Bus

Prima, kdo to provozovateli dotuje? Víte, je mi jedno, kolik co stojí, když si to někdo sám zaplatí.

0/0
24.10.2011 12:50

martas38

Re: Cona motoráku vs Bus

Provozovateli dopravy to dotuje stát, čili daňový poplatník. Stejně tak dotuje různá zařízení a materiál ve zdravotnictví, na obraně atd. Takhle to prostě chodí ve většině civilizovaného světa. Kdo myslíte, že dotuje veřejnou dopravu třeba ve Švýcarsku?

0/0
24.10.2011 16:15

vransen

Re: Cona motoráku vs Bus

Švýcarsko si to může dovolit. Už jenom cena jízdného je násobně vyšší, takže s tou rentabilitou to potom taky vypadá jinak. Jak je to podle vás třeba v USA?

0/0
24.10.2011 16:52

Bery

Re: Cona motoráku vs Bus

Jasne a dovolit si to muze i Slovensko, Polsko, Rumunsko... atd. Jen u nas ne, ze ? ;-D

V USA se misto zeleznice pomerne hojne vyuziva vnitrostatni letecka doprava. To zjevne neni vhodny priklad statu pro srovnavani... ;-)

0/0
24.10.2011 20:00

Bery

Re: Cona motoráku vs Bus

"Ta delší životnost je jaksi standartní faktor železnice"... To si pletete se zivotnosti koleji proti silnici, tam to plati. Delsi zivotnost vozidel je dana predevsim mnohem robustnejsi, ale tim padem i mnohem drazsi konstrukci. ;-)

0/0
24.10.2011 15:44

turista-

Re: Cona motoráku vs Bus

Přesně tak, nejvíc je tento rozdíl v robustnosti patrný při setkání těchto vozidel na přejezdu ...

0/0
24.10.2011 15:47

honzasl

Re: Cona motoráku vs Bus

Mmch, v reginální dopravě z Horní do Dolní si na sebe nevydělá ani ten autobus, pokud tedy uvažujete kvalitní dopravu - ne jeden autobus ráno do fabriky a druhý odpoledne domů.

0/0
24.10.2011 9:53

109e

Re: Cona motoráku vs Bus

Nejprve je třeba si uvědomit, že autobus nelze srovnávat s vlakem. Je tady naprostý rozdíl v přímočarosti pohybu vozidla, což je na pohodlí rozhodující. Obzvláště na regionálních trasách, kde je množství zatáček, křižovatek. Někteří lidé kvůli tomu nesnáší jízdu busem. Další věc se týká nákladového prostoru a WC, které je někdy k nezaplacení. Domnívám se, že lidé obzvláště vv odlehlých regionech mají právo na jisté zvýhodnění.

Další výraznou výhodou je bezpečnost provozu, která je u vlaku naprosto jinde. Nezapomeňme také, že vlaky méně zatěžují ŽP a odlehčují silnicím. Z těchto důvodů dotují Švýcaři jako diví.

0/0
23.10.2011 10:01

Pavelap

Re: Cona motoráku vs Bus

Já ještě doplním podstatně delší životnost železničních vozidel...

+1/0
23.10.2011 13:01

vransen

Re: Cona motoráku vs Bus

Ta delší životnost je dána pouze jedním stupněm volnosti a mnohem menším mechanickým namáháním (vyrovnávání otřesů, akcelrace). Unimog U 400 vydrží na kolejích mnohem víc, než na silnici nebo v lese. Motor LIAZ 634 vydržel v řadě 810 v podstatě dodnes, i když autobusy se stejnou motorizací už jsou dávno sešrotovány.

0/0
23.10.2011 22:54

femmefatalegia

Re: Cona motoráku vs Bus

Tak já nevím, ale když cestuji vlakem 3-4 hodiny (jedna jízda), tak na WC ve stávajících dobytčácích bych nešla ani kdyby mi za to platili ... ;-D

0/0
23.10.2011 17:01

lupenn

Re: Cona motoráku vs Bus

v tech novych soupravach si za ty tri hodky dam klidne i par piv...protoze ty zachody jsou jak ve svycarsku...uplne v pohode..R^

+2/0
23.10.2011 23:48

109e

Re: Cona motoráku vs Bus

To je právě důvod, proč se kupují nové soupravy.;-)

0/0
24.10.2011 22:46

Dialog

Motoraky z Nemecka je ostuda

Ostuda je kupovat vagony v Nemecku a nepodporovat domaci vyrobce!!

0/0
23.10.2011 4:58

jáša

Vážení diskutéři,

proč srovnávate nově vyrobené vozy s vozy předělávanými . Samozřejmě nové vozy jsou podstatně modernější než vozy  rekonstruované  za určitě dané náklady. Rozhodně by se vyplatilo Českému státu zadat výrobu domácím firmám, které mají ve výrobě motorových vozů tradici.Máme nedostatek peněz,nedostatek práce, nadbytek kvalifikovaných pracovníků a my kupujeme vozidla v cizině. Pane bože, kdo nám to tu vládne? Moderní vozidla umíme vyrobit a věřím tomu , že i ve stejné ceně. A i kdyby trochu dráž, v celkovém důsledku to pro stát bude výhodnější.

Za tkzv.totality byly při výrobě mot.vozů pro ČSD použivany materiály ,stroje a přístroje se zdrojů RVHP, které nepatřily k nejmodernějším a nejkvalitnějším. V dnešní době je přístup na trhy celé evropy, nesmělo by se však nakupovat přes prostředníky, jinak by bylo všechno opravdu předražené. To se dá , při trochu dobrém řízení všechno zvládnout v e prospěch nás všech i státu.

0/0
23.10.2011 0:16

martas38

Re: Vážení diskutéři,

Nabízí ty české firmy výrobky srovnatelné s cizinou, nebo jen slibují, že v horizontu deseti let něco vyvinou? Něco na úrovni těch dnešních zahraničních?

0/0
23.10.2011 1:01

turista-

Re: Vážení diskutéři,

My umíme vyrobit nové motorové regionální jednotky? Prozraďte nám, která firma je dělá?

0/0
23.10.2011 22:26

porcupine

locomotives

Nebylo nad 556.0 to byly masiny.

0/0
22.10.2011 21:54

sn63

nepohybuji

se kolem kolejí ani moc vlakama nejezdím . Ale dnes jsem viděla dle mého názoru totéž jen to bylo oranžovo-žluté.

0/0
22.10.2011 14:28

JAG3

Re: nepohybuji

Dovolím si Vás trochu korigovat.. To co jste viděla, byl výplod tzv. českého železničního průmyslu, tzv. Regionova (RN). I když Stadler RS není výkřik luxusu, porovnávat RN a RS je jako srovnávat Trabant (RN) s Octavií (RS).

0/0
22.10.2011 20:54

sn63

Re: nepohybuji

viděla jsem to z dálky a ani zblízka bych nepoznala rozdíl . Jsem naprostý laik . Jen jsem chtěla konstatovat že se mi to barevně líbilo . Výkon a vybaveni jsem neřešila . Ale děkuji za informaci

0/0
23.10.2011 8:59

femmefatalegia

Re: nepohybuji

a ta Octavia měla představovat co? ;-D ve finále, ať je to Octavia nebo Fabia, je to škoda peněz ;-)

0/0
23.10.2011 17:03

komarus

mno

pouhý plivanec v moři koženky, linolea a smradlavých vyšisovaných záclonek...

0/0
22.10.2011 12:06

109e

Re: mno

Zjistěte si, kolik bylo za poslední 2 roky vyměněno vozů. ;-)

0/0
22.10.2011 14:21

lucky_24

Re: mno

Pokud někdo sundá z prosezené sedačky koženku, potáhne ji modrým hadrem, ale ona zůstane dál prosezená, to je fakt velkej pokrok

0/0
22.10.2011 16:56

PepaK

Re: mno

Máš na mysli co?

0/0
22.10.2011 18:10

femmefatalegia

Re: mno

má na mysli ty rádoby zkvalitněné dobytčáky, co jezdí s logem ČD ;-D;-)

0/0
23.10.2011 17:05

PepaK

Re: mno

Buď konkrétní. I u obyčejných revitalizací rychlíkových koženek se mění kompletní výplň sedadel, takže nic "prosezelého a přetaženého" nikde není...

+1/0
23.10.2011 17:13







Najdete na iDNES.cz