Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

U Plzně začne stavba nejdelšího tunelu, vlaky jím projedou v roce 2015

Nedaleko Plzně odstartuje na jaře stavba nejdelšího železničního tunelu v Česku. Čtyři kilometry dlouhými tubusy pod vrchem Chlum se vlaky na modernizované trati z Plzně do Prahy mají vydat v roce 2015.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

zorro_rojo

Tak to abych si vzal fotak

a sel si nafotit starou trat do Chrastu.

Mimochodem, jeji uplne ruseni je podle me hloupst. Zrusit jednu kolej, ano. Ale jedna by porad mela dost vyuziti. At uz pro nakladni vlaky, nebo pro lokalku zrovna do Chrastu.. nebo treba pro obcasne jizdy historickych vlaku.

Dost pochybuji, ze se bude chtit nekomu poustet do takoveho tunelu parni lokomotivu.

0/0
12.11.2011 11:37

mmmm1

Jenom mag....

může zahájit další stavby aniž by doděl to co má rozdělané.....D8-  zahájení:  1970- dokončení ještě se uvidí....

0/0
8.11.2011 16:25

turista-

Re: Jenom mag....

D8 vázne na legislativní nepřipravenosti (začali to stavět salámovoiu metodou, aniž by byla schválena cela trasa).

Z pragmatického hlediska mají železniční stavby mají velkou výhodu - jakožto ekologičtější a efektivnější mají totiž více peněz od EU, někdy až 70% ceny.

0/0
9.11.2011 12:15

123fila

nákladní auta?

Proč tu vyteženou zeminu neodvezou vlakem? To zase oddělají místní silnice náklaďákama?

0/0
7.11.2011 16:26

mfVčera

Maximální rychlost 160 km/h na dnešní dobu je už směšná.

Touhle rychlosti se dnes běžně jezdi i v Litvě, a světe div se, s příměstskými soupravami Škoda  City Elefant;-D;-D;-D

0/0
7.11.2011 15:27

tarten

Re: Maximální rychlost 160 km/h na dnešní dobu je už směšná.

160 km/h je v dnešní době běžná konstrukční rychlost pro elektrický(!) regionální vlak.

0/0
8.11.2011 9:23

Grossak

Re: Maximální rychlost 160 km/h na dnešní dobu je už směšná.

Myslím, že pro Litvu jsou tyto jednotky realizovány jako dálkové a slouží v dálkové dopravě. Tunel pod Chlumem sice bude nyní na 160 km/h, ale jelikož se s ním počítá i pro VRT, tak by měl dovolit 200. Netvrdím, že to stačí...

0/0
9.11.2011 18:27

Beter

Co všechno se změní do roku 2015?

6. Termín dokončení tunelu na r. 2025.

7. Cena tunelu na 30 miliard.

:-P

0/0
7.11.2011 14:49

Kidkid

To mně tedy řekněte milí diskutující

co Vás vede u článku o stavbě tunelu na železnici k sáhodlouhé diskuzi na téma rychlosti na Německých dálnicích? Mně spíš překvapuje, že se vystaví tunel za 7,5 miliardy kvůli ušetřeným 8 minutám času v rychlíku z Plzně do Prahy. Podle mně jsou to vyhozené peníze. Kdyby se cesta z Prahy do Plzně vlakem zkrátila na hodinu, pak by to mělo smysl, ale takhle?

0/0
7.11.2011 14:02

turista-

Re: To mně tedy řekněte milí diskutující

Porstě s tím někdo začal a pak se to rozpatlalo, prože si každý myslí, že to mu rozímí. Jako vždy.

Máte pravdu, že na hodinu JEN tímto tunelem cestu nezkrátíte. Tento je jen narovnání kousku trati.

Ale pokud chcete Praha-Plzeň hodinu, je třeba rekonstruovat celou trať, tj. včetně stavby tohoto tunelu. Už je to jasnější?

0/0
7.11.2011 14:08

faiva

Re: To mně tedy řekněte milí diskutující

Těch 8 minut se vztahuje k úseku Rokyany - Plzeň.

0/0
7.11.2011 14:15

schima

Re: To mně tedy řekněte milí diskutující

Pokud bude daný úsek přizpůsoben pro možná v budoucnu vznikající vysokorychlostní trať pak je super. Ale takto to hodnotím pouze jako dobré. Jedná se defato o narovnání trati a zrušení některých žel. přejezdů. Ušetřený čas je 8 minut pouze na tomto úseku, což je dobrý výsledek

0/0
7.11.2011 14:21

Mitas24

Re: To mně tedy řekněte milí diskutující

Jenda z nutných podmínek pro budoucí napojení na evropskou síť VRT, tratě musí splňovat určité podmínky. A odříznutí od Evropy by bylo v tomto směru fatální. Spíš si člověk s nadsázkou povzechne, jestli je u nás ještě co tunelovat...

0/0
7.11.2011 14:29

Skeptik Pavel

Re: To mně tedy řekněte milí diskutující

No když si vezmu, třeba úpravy koridoru Brno - Česká Třebová, kde se v úseku mezi Brnem a Blanskem v 90. letech mohutně stavělo a napřimovalo ale jaksi polovičatě, takže efekt  je pramalý. Jezdí se tam s bídou 90kou. Tam by se vyplatilo vyrazit  dva delší tunely, které by ten úsek, kde se trať kroutí zaříznutým údolím Svitav,y výrazněji zkrátil. No nestalo se.

0/0
7.11.2011 14:56

tarten

Re: To mně tedy řekněte milí diskutující

Jestli by to za ty snad desítky miliard vůbec stálo. To už je fakt lepší VRT na zelené louce a lepší stopě, a ne zas o tolik dražší.

0/0
8.11.2011 9:37

detonace

to zas bude tunel

;-O;-€

0/0
7.11.2011 13:30

apocalyptor

Koukam, ze jste se tu chytli ohledne meho prispevku

o rychlosti na nemeckych dalnicich. Do Nemecka jezdim vcelku casto (jednou tydne), takze mohu kvalifikovane komentovat. S Norimberkem jsme spojeni dalnici A6, ktera je v zasade az do Norimberka velmi volna a muze se tam jet az na dve vyjimky (tesne za hranicemi a na krizeni s tahem na Mnichov a Berlin) neomezene. Ten provoz je relativne minimalni, limituji vas v podstate moznosti vaseho auta, ne provoz. Je pravda, ze tento usek je relativne tocity, takze se musi pribrzdit, ale 180km/h v prumeru neni pro lepsi auto problem. A6 pokracuje na zapad smer Heilbronn, tam je pravda, ze v tripruhovych usecich rychlost omezena na 120km/h. Naopak dalnice A3, ktera navazuje u Norimberka, ma rychlost neomezenou, hodne useku (misty jsou tam ctyri pruhy) se da dat v pohode neomezene. Ted je tam par useku, na kterych se stavi a je tam jenom 80km/h, ale pokud jede clovek k veceru, zadny problem. Nemecko projedu v prumeru pres 150 km/h.

+1/0
7.11.2011 13:04

vransen

Re: Koukam, ze jste se tu chytli ohledne meho prispevku

Záleží na tom, v kolik hodin jedete. V podstatě každou dálnici dokážou zasekat předjíždějící se kamiony a pak se nehnete z místa.

Ohledně té A6 do Norimberka - 180 km/h se tam dá jet jenom s obtížemi, rozhodně ne průměrnou rychlostí. Od Norimberku po Heilbron je to pak obvykle už docela vytížené, průměrnou rychlost bych tipl v lepším případě tak na 110 km/h.

0/0
7.11.2011 13:35

apocalyptor

Re: Koukam, ze jste se tu chytli ohledne meho prispevku

A6 do Norimberka je jedna z nejmene vytizenych tras, zpomaluji na ni maximalne 2-3 krat. Je pravda, ze se tam dost ta dalnice toci, ale i 160 km/h se v techto mistech da udelat. Praha - Norimberg se da udelat opravdu pod 2 hodiny naprosto legalne, Praha - Frankfurt pak za 4 hodiny.

0/0
7.11.2011 14:53

kotec

Re: Koukam, ze jste se tu chytli ohledne meho prispevku

Jezdíte ze Zličína? Já jen že z hlaváku na Karlovo náměstí jel tuhle ten SC Bus, co provozují DB z Prahy do Norimberka, 14 minut... nějak nevěřím, že byste to zvládl rychleji.

0/0
7.11.2011 16:10

apocalyptor

Re: Koukam, ze jste se tu chytli ohledne meho prispevku

Bydlim 10 minut od dalnice na Plzen po prazskem okruhu. Cas Praha - hranice mam kolem 1:10 temer bez odchylky, a tech zbylych 120 km udelam do 50 minut. Bavime se tu o 280 km po velmi prujezdne dalnici, z nichz ta nemecka cast nema prakticky omezeni. Nevim, co je na tom zvlastniho.

0/0
7.11.2011 16:48

zorro_rojo

Re: Koukam, ze jste se tu chytli ohledne meho prispevku

Zvlastni je jen to, ze vetsina lidi tam tak rychle nejezdi. Tedy Nemcu ne.. holt Cesi si tam vyhodi z kopytka, no.. :]

0/0
7.11.2011 17:16

my+š+ka

!!!!!!!!!!

Nejdelší tunel se začal stavět v roce 1989 a světlo na konci tunelu ještě není vidět !!

+3/0
7.11.2011 12:57

tarten

Re: !!!!!!!!!!

Tak začátek toho "tunelu" byste musela, milá myško, posunout ještě na rok 1948 a pak ještě na rok 1938, pak na 1918 a pak ještě dál do minulosti. ;-)

0/0
8.11.2011 9:36

kotec

minuta a kilometr sem či tam...

Ach jo... dnes je to 23 km/18 minut, bude to po tunelu 17 km/11 minut (před přestavbou železničního uzlu Plzeň), resp. po přestavbě uzlu 17 km/10 minut. Ale jasně, minuta sem, minuta tam...

0/0
7.11.2011 12:57

to.mas.jedno

po holém náspu mohla vést cyklostezka

a proč lidem nepůjčí drezínu na ruční pohon? škoda bourat funkční koleje...

0/0
7.11.2011 12:55

habásko

Re: po holém náspu mohla vést cyklostezka

... však on ty nepoužívané koleje někdo nepřizpůsobivý vybourá sám, jistě už si brousí zoubky ;-D

0/0
7.11.2011 12:58

InstinkTT

Re: po holém náspu mohla vést cyklostezka

Když už, tak na nožní pohon. :-)

0/0
7.11.2011 13:04

(@)

Když se může stavět metro v celkové délce mnoha desítek km,

Proč by se někde jinde nemohla postavit železnice do 4km tunelu - co je na tom zázračného?  Budoucnost železnice je jasná - zatunelovat (a pokud možno nevytunelovat přitom rozpočty). Takový německý S-Bahn (např. kolem Mnichova) je jasný příklad. Šetří to provoz, i kdyby vnější tratě se měly obehnat umělými tunely. R^

0/0
7.11.2011 12:54

to.mas.jedno

62 500 nákladních aut s přívěsem

proč, když staví železniční trať/tunel nevyužíjí dopravu po železnici? Můžou to vozit třeba do prčic a nikomu to vadit nebude.

0/0
7.11.2011 12:53

habásko

Re: 62 500 nákladních aut s přívěsem

... a sypat to vedle trati, jo ?

0/0
7.11.2011 12:56

to.mas.jedno

Re: 62 500 nákladních aut s přívěsem

však píšou že to bude i štěrk takže na zpěvnění náspů se to hodí ;-D

0/0
7.11.2011 13:02

Honza Zanda

A co tam bude jezdit?

To by me zajimalo, co tam bude tech 160 km/h jezdit... to jedno pendolino v sobotu do Frantiskovych Lazni? Jinak tam jezdi akorat zeleny hruzy s kozenkovejma sedackama, tahany 363 nebo brejlovcema. Pripadne akvarka. A zmena bude nejdriv za 20 let...

0/0
7.11.2011 12:53

turista-

Re: A co tam bude jezdit?

I kdyby se to dokončilo už v tom roce 2015, tak vozů na 160 tou dobou bude dost. Jednak ty nedávno koupené starší rakouské. A pak ty, co se uvolní z I. koridoru po dodání SIVICů.

0/0
7.11.2011 13:00

Honza Zanda

Re: A co tam bude jezdit?

A tech bude kolik? 20? Na dve, tri soupravy? To bude fakt poznat...

0/0
7.11.2011 13:01

turista-

Re: A co tam bude jezdit?

I kdyby jich bylo jen 20, tak mezi Prahou a Plzní (po rekonsktrukci trati, takže kratší jízdní doba) byste s nima hodinový interval vyjezdil.

Jenže ono vozů v SIVICech bude 16x7, ne? A to, co na těch EC jezdí teď se "posune" dolů na rychlíky. To není málo.

0/0
7.11.2011 13:09

Honza Zanda

Re: A co tam bude jezdit?

Rychliku je porad mnohem vic nez EC, takze to opravdu nebude poznat, kdyz jeden spoj najednou bude mit o neco lepsi vagony. A to nemluvim o osobacich. Plzen vzdycky dostavala ty nejvetsi sracky. Tak rad bych jezdil treba Elefantem nebo necim takovym, ale to tady fakt jeste dlouho nehrozi.

0/0
7.11.2011 13:27

kenca2

Re: A co tam bude jezdit?

elefantem se tu svezete těžko, když je na jinou napájecí soustavu. a věřte, že Plzeň na tom neni z hlediska vagónků úplně nejhůř

0/0
7.11.2011 14:23

zorro_rojo

Re: A co tam bude jezdit?

Hmm.. ja mel dojem, ze zrovna Elefant zvlada vsechny tri u nas pouzivane soustavy. A i kdyby ne, rekl bych ze uprava by nebyla nijak slozita. 

Ale ono je to asi fuk, do Plzne se stejne dostane nejdriv za 10 let... i kdyz musim rict, ze bych radeji jezdil s nim, nez s "rychlikovymi" vagony, ktere jsou na zdejsi trati bezne k videni.

Uz jen pro to ticho a klimatizaci.. :]

0/0
7.11.2011 17:21

tarten

Re: A co tam bude jezdit?

Ne, elefanty jsou u nás výhradně na stejnosměrný proud. Na střídavý se (zatím?) jen exportují. Upravovat existující na střídavinu nemá smysl, i těch stejnosměrných je nedostatek. Objednat ty na střídavinu by jakýsi smysl mělo, ale mnohem lepší by bylo, kdyby z takového nového výběrového řízení vzešel zas nějaký o něco modernější typ.

0/0
8.11.2011 9:47

zorro_rojo

Re: A co tam bude jezdit?

nojo. Holt jsem si to spletl s Pendolinem.. ty to zvladaji. I kdyz si nejsem jisty jestli od vyroby, nebo se na vsechny nase systemy upravovaly. :]  Tak nejak jsem (mylne) predpokladal, ze Cesky vlak bude umet jezdit po vsech Ceskych kolejich.

Ale pak dava smysl to, ze jsem Elefanta v Plzni jste nevidel. (krom koleji primo ve Skodovce)

Musel by tak zvladat nejmene dva systemy.. coz by se asi kvuli tak malemu mestu nevyplatilo.

(hmm.. druhe nejvetsi v Cechach.. :] )

0/0
8.11.2011 18:05

tarten

Re: A co tam bude jezdit?

Ano, pendolino má tři systémy z výroby. A jen dost malá část českých vlaků a lokomotiv zvládá aspoň 2 ze 3 (4) různých napětí, které v ČR jsou v trolejích. Ono to totiž donedávna bylo zbytečně drahé.

0/0
9.11.2011 9:38

tarten

Re: A co tam bude jezdit?

K Elefantu v Plzni: Plzeň je sice 2. největší město Čech (4. největší v ČR), ale nevypadá to, že by Elefanty využilo, jsou na ní moc velké. A není divu, Praha: 1,3 mld obyvatel, Ostravská aglomerace 1,1 mld. obyvatel, Plzeň 0,17 mld. Úplně by jí stačilo něco velikosti RegioPantera. Jo a úplně by tam stačily jen na střídavý proud, kdyby dnes nebylo tak relativně levné tam přidělat i odbočku na stejnosměr.

0/0
9.11.2011 9:46

zorro_rojo

Re: A co tam bude jezdit?

Tak pokud by mely plnit ulohu jako v okoli Prahy ci Ostravy, pak je to zcela jiste pravda. (vsak klasicke osobaky tady jezdi obvykle se tremi vagony)

Ja mel ovsem na mysli spis propojeni Prahy a Plzne, kde by mohly jezdit jako rychlikove vlaky. Z hlediska rychlosti i komfortu by to byl docela slusny skok.

Na coz se ovsem zase najdou i jine a vhodnejsi.. klidne i mensi. Jenze ty zase CD nemaji.

0/0
9.11.2011 19:40

zorro_rojo

Re: A co tam bude jezdit?

Coz mi pripomina - mezi Prahou a Berounem jezdi a jsou docela oblibene. (tedy zaplnene)

Myslim, ze dost lidi z Berouna a okoli by tam take vyuzilo rychlejsi spoj, nezastavujici v kazde obci po ceste. Spolu s komfortem ktery tyto vlaky poskytuji.

(ano, na pomery CD je to docela komfortni vlak)

0/0
9.11.2011 19:43

tarten

Re: A co tam bude jezdit?

Do té doby bude jezdit 160 km/h leccos, to pro normální železnici není žádná rychlost. Elektrický vlak pod 160 km/h už skoro nekoupíte. Dokonce i ty nové škodovácké regionální RegioPantery tuhle rychlost mají v papírech. CityElefanty ji v papírech nemají (jen 140 km/h), ale konstrukčně ano, jen to chce pár zanedbatelných úprav (asi kvůli novým předpisům) a úpravu SW. V současné době mají ČD vozidel na 200 km/h na několik desítek vlaků, do dvou let přibyde skoro 40 dalších na 160 km/h a více. Do 3-4 let jich budou další desítky a to i mezi soukromníky. Takže i když 160 km/h pravděpodobně nepojedou všechny R, tak Ex, IC, EC a SC jistě ano. U Plzně je problém spíš v tom, že trať je zatím v takovém stavu, že nic rychlejšího než R na 120-140 km/h tam DNES nemá smysl nasazovat moc často.

0/0
8.11.2011 9:21

tarten

Re: A co tam bude jezdit?

Oprava: V současné době mají ČDk dispozici vozidel na 160-200 km/h na několik desítek vlaků, do dvou let...

0/0
8.11.2011 9:32

pletiplot

Re: A co tam bude jezdit?

Takže podle tebe je logický tento postup: nemáme kvalitní rychlé vlaky, takže nebudeme stavět kvalitní rychlé tratě. A protože nemáme kvalitní rychlé tratě, tak nebudeme kupovat kvalitní rychlé vlaky. Takže v roce 2011 jezdíme s vlakama z roku 1960 a kdybys to řídil ty, tak je všude ještě pára, pokud vůbec by nějaká železnice byla.

0/0
8.11.2011 10:12

Honza Zanda

Re: A co tam bude jezdit?

Ne, podle me je logicky postup stavet to az v dobe, kdy to bude cim vyuzit. Protoze nez budou u CD vlaky, ktery to aspon vzdalene vyuzijou, ta trat uz zase bude zrala na rekonstrukci, a bude se tam zase jezdit 80.

A jak tu nekdo psal, je sice hezky, ze CD maji par desitek vlaku vhodnych pro rychlosti 160 km/h, ale ono jich je potreba par tisic...

0/0
8.11.2011 13:50

tarten

Re: A co tam bude jezdit?

Zjevně vůbec nemáte v počtech tušení, která bije. Žádné tisíce takových vlaků potřeba nejsou.

0/0
9.11.2011 9:34







Najdete na iDNES.cz