Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ministerstvo chce zbavit dráhy nádraží, za miliardy je má koupit stát

Ministerstvo dopravy připravuje prodej nádražních budov, které v současné době spravují České dráhy. Prodej by měl podle ministra dopravy Pavla Dobeše vynést deset až dvanáct miliard korun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

rqmark

Zlodějina

Tady ty převody z ČD na stát jsou zlodějinou první třídy. Je to něco nehorázného a stojí to běžného daňového poplatníka miliardy!! Vedení ČD si pak mezi sebou rozebere "zisk" od státu jako prémie za kvalitní hospodaření!! To je opravdu na blití...

Jak může původní státní podnik - jehož nabytí majetku bylo ve skrze prostřednictvím státu (za komančů), státu nyní něco přeprodávat? Tomuhle se říká kapitalistická transformace? Kdo tohleto vymyslel a povolil? A to už nemluvím o tom, že převod ČD na SŽDC se táhne několik let jak smrad, jenom proto, že to je kvalitní dojná. Ze zákona měl státní dopravce přejít na ČD a.s., a  BEZ JAKÝCHKOLIV POPLATKŮ vůči státu mělo zařízení pro provoz trati (tj. koleje ale i budovy atd.) přejít na SŽDC. Tak je to děláno po česku to není nic jiného než obří tunel ... ;-€

0/0
13.11.2011 10:15

Gróf

Re: Zlodějina

Mícháte hrušky s jablky. ČD jsou akciová společnost, podrobnosti viz obchodní zákoník. Hmotný majetek prodejem přemění na finanční majetek. V účetní závěrce se to projeví ve výkazu, který se nazývá "rozvaha". Sníží se položka hmotný majetek, zvýší položka finanční majetek. Celkový majetek firmy se nezmění, s výjimkou rozdílu mezi oceněním nemovitosti a prodejní cenou.

+2/0
15.11.2011 8:55

trapper

že dráhy jsou akciová společnost založená za účelem zisku.

A kde je ten zisk?

0/0
12.11.2011 16:45

Pippo.

Re: že dráhy jsou akciová společnost založená za účelem zisku.

;-DR^

0/0
13.11.2011 7:40

pufina

no kurňa

dráhy jsou akciovka založená za účelem zisku.Miliony pro  Žaluda jsou a na údržbu ne,no to jsou mi věci.Diví se tady někdo že někomu rupne v mozkovně a pak se dějí věci jak se dějí????????????????

0/0
11.11.2011 21:44

Oerteplur

Rozdělit nákladní a osobní dopravu na sróčka mezi kámoše

a potom plakat, že si na sebe osobáky nevydělají ! R^

0/0
11.11.2011 16:21

Majkyho_pupik

Re: Rozdělit nákladní a osobní dopravu na sróčka mezi kámoše

osobaky si na sebe nevydelaji v kazdem pripade, takze spojitost s rozdelenim na Cargo a osobni bude zrejme nulova, ze?:-)

0/0
12.11.2011 11:51

houba_

rozumim

CD zadarmo dostaly miliardovy majetek, ktery dlouhodobe nechaly chatrat, ted ho za miliardy prodaji statu,

tomu rikam kseft

0/0
11.11.2011 15:47

turista-

Re: rozumim

ČD to snad dostaly zadarmo? ČD jsou nástupcem ČSD ty zase a předchozích železničních organizací, které si nádraží stavěly za své, v době, kdy byla železnice "top class" způsob dopravy. Proč jinak myslíte, že jsou železniční budovy mnohde tak honosné, třeba secesní, stavby?

Ty budovy jsou prostě dědictví, nikoliv dar.

+1/0
11.11.2011 17:40

aplech

Re: rozumim

Ano, stát skutečně vložil bezplatně tento majetek do ČD, a.s. při zřízení akciovky (se 100% účastí státu). Nyní má zase stát prostřednictvím SŽDC, s.o. za tento majetek zaplatit. Je to jen přelévání financí mezi státními kapsami za účelem posílení dopravce proti vznikající konkurenci. Otázkou je jestli na to SŽDC dostane ze státní kasy finance nebo to zaplatí na úkor údržby infrastruktury a investic. A druhou otázkou je co bude až ČD tento kapitálek rozbryndají, neboť o tom že by tam věděli jak se s konkurencí vyrovnat nemůže být řeči.

Evidentní chybou bylo už prvotní dělení ČD. Měl se vydělit pouze dopravce a vše ostatní mělo zůstat ve státní organizaci. Nemuseli si teď stěžovat že nemohou být konkurenceschopní s takovým "mrtvým" majetkem. Ale byli to především šéfové ČD, kteří se tehdy ruku v ruce s odbory všemožně bránili logickým závěrům a docílili toho že se vše dělalo pěkně po česku - tedy úplně naopak, ať to stojí co to stojí.

+1/0
11.11.2011 20:52

Majkyho_pupik

Re: rozumim

Stat zadny majetek do CD nevlozil:-) CD a.s. je nastupnickou organizaci a ta zas CD a ta zas CSD. stat v majetkovem vkladani nebo nevkladani opravdu nijak nefiguruje. Vzdy se nakladalo s vlastnim majetkem firmy a nikoliv majetkem statu

0/0
12.11.2011 11:54

rqmark

Re: rozumim

Vy asi nevidíte dál než do roku 1998 že? Kdo asi zřídil většinu dopravních cest po státě, kdo zřídil výpravní budovy? Stát. Ano, pak se vymyslela transformace netransformace (spíš rafinovaný tunel) tak, že ČSD budou nejprve vlastnit vše (koleje, budovy, pozemky), následně se vymyslí, že koleje bude vlastnit SŽDC (vznešeně nástupnická organizace) a koleje se odkoupí od ČD. Pak se odkoupí správa kolejí, pak pozemky, a teď se budou odkupovat budovy.

Jenomže bod 1 je to, že původně bylo VŠE státní. Takže kdo tu transformaci vymyslel, že to co původně státu patřilo, se teď zpětně nově kupuje? Tady se totiž  bavíme o desítkách miliard...

+1/0
13.11.2011 10:31

rqmark

Re: rozumim

samozřejmě 1989

0/0
13.11.2011 10:31

turista-

Re: rozumim

Kdepak, soudruzi toho už moc nepostavili. Naprostá většina tratí a pozemků (a i mnoho budov), byla pořízena před rokem 1948, z peněz železnice - bylo to totiž v době, kdy byla železnice velmi lukrativní podnikání. Takže i ty železniční společnosti, které byly státní, toto nestavěly z peněz státních (rozuměj dotací) ale za své (za peníze od zákazníků).

0/0
13.11.2011 13:20

rqmark

Re: rozumim

Nechcete mi přece tvrdit, že vše je v původní podobě jako za první republiky a dříve... :-) Za vše uvedu elektrifikaci...;-)

+1/0
13.11.2011 19:03

Majkyho_pupik

Re: rozumim

ja samozrejme vidim dal nez pred rok 1989. Vetsinu majetku CSD ziskaly z dob pred svym vznikem jako statnim dopravcem. Tedy jeste pred rokem 1918. Vse ostatni pak i po tomto roce vznikalo pro ucely drah jako majetek drah. I kdyz samozrejme po roce 1948 patrila cela firma statu. Firma ale nadale hospodarila s tim samym majetkem, takze stat ji nic nezajistil a neni tedy nejmensi duvod, aby take statu neco vracela. Jako to nekteri zdejsi mudrcove pozaduji...

0/0
14.11.2011 9:37

pufina

Re: rozumim

ale peníze do nich stát pumpoval dál,ne?

0/0
11.11.2011 21:46

Fakus333

Re: rozumim

Kde žiješ ty - top class ?? Čechu :-/:-/:-/

0/0
12.11.2011 6:42

turista-

Re: rozumim

V době kdy se ty budovy stavěly, tak tomu tak bylo. Auto nevýkonná, dálnice nexistující, letadla vůbec nebo v plenkách. Cestování vlakem bylo to nejrychlejší a (zejména 1. třída) taky nejdražší způsob cestováni. Tomu odpovídala honostnost budom a jejich výbavení (salónky jako máme dnes na letištích).

Pěkně je to vidět třeba ve filmech o Poirotovi. Ten měl peněz jako šlupek. Ale když někam jel, jel kombinací taxi+vlak+taxi, protože trmácet se autem celou cestu nechtěl.

0/0
12.11.2011 11:46

aldik7

to zas bude

Jančura prskat ;-D už to vidím ;-D

0/0
11.11.2011 14:44

pufina

Re: to zas bude

dráhy by možná přivítaly kdyby si Jančura pár baráků koupil;-)

0/0
11.11.2011 21:47

raicafu

Další nesmysl od ČD a MD

Přesun do vlastnictví SŽDC se měl udělat dávno. Převod bud za odhadní cenu je nesmysl, jelikož odhady budou uplně mimo tržní cenu. Nechápu co by s budovama měli dělat obce. Do budov je nutno investovat a najít pro ně vhodné využití. Velmi často jsou v budovách byty apod. Z toho důvodu by měli budovy převzít SŽDC a u každé budovy udělat nějaký model udržitelného přežítí.

0/0
11.11.2011 14:23

tarten

Re: Další nesmysl od ČD a MD

Souhlas, že způsob rozdělení ČD a SŽDC byl od začátku postavený na hlavu. Včetně majetku, kompetencí i zaměstnanců.

+1/0
11.11.2011 15:50

togu

DRÁHY

Pokud se bude stát starat o nádražní budovy jako se starají dráhy, no tak potěš mně koště.Do pěti let budou zbourány a bude se to omlouvat nedostatkem peněz,jako vše v tom to státě.Takže zase jeden velký tunel ala ministerstvo dopravy a zěleznic.8-oRv

0/0
11.11.2011 13:53

hafusak2

Další z pokusů na lidech, státních financích a dráze?

Podle mého názoru by pan ministr měl požádat archivářku, aby mu našla pavouka řízení ČSD třeba z r. 1930. Z tohoto pavouka pak vyškrtat technicky překonané funkce /třeba telegrafisty, závoráře, davy slečen z účtáren s kalkulačkou na kliku atd/. Do zbývajících okének dosadit skutečné odborníky s patřičnou pravomocí i odpovědností, tak jak to bylo dřív. Přebývající zaměstnance propustit. Pevně věřím tomu, že administrativní aparát by se zmenšil až o cca 70% a vzrostl by počet dělnických profesí na které teď "nejsou peníze", třeba na čištění a opravy vagonů, úklid nádraží a podobné z "úsporných důvodů zrušené" služby cestujícím.

0/0
11.11.2011 13:43

tarten

Re: Další z pokusů na lidech, státních financích a dráze?

Že se teď jezdí úplně s něčím jiným úplně jinak a s téměř nepodobnou technologií vás nezajímá? Dnešní stav je určitě mnohem efektivnější.

+1/0
11.11.2011 16:00

hafusak2

Re: Další z pokusů na lidech, státních financích a dráze?

Tady nejde třeba o parní a elektrické lokomotivy, tady jde o to, že od r. 1948 začal nekontrolovatelně narůstat administrativní aparát, který po plyšáku ještě více ztloustl a nabyl na síle. V celém světě nákladní doprava dotuje osobní, jen u nás se to rozdělilo a výše jízdného prakticky vyhnala cestující. A právě ty nové technologie by umožnily ještě snížit počet administrativních sil pod předválečnou úroveň. Dnešní stav je totiž naprosto neefektivní, vede pouze ke ztrátám, nutnostem dotací a slouží jako odkladiště krachujících politických kamarádíčků.

0/0
11.11.2011 17:01

turista-

Re: Další z pokusů na lidech, státních financích a dráze?

-- "telegrafisty, závoráře, davy slečen z účtáren s kalkulačkou na kliku atd"

tak takové už na ČD opravdu nenajdete. Jedině závoráři ještě na pár místech existují, ale jsou pod SŽDC a jsou tam jenom proto, že se politikům moc nechce investovat do modernizace=automatizace zabezpačovacích zařízení (SŽDC se musí při opravách totiž řidit rozpočtovým určením peněz, a to definují politici)

0/0
11.11.2011 17:44

loupeživý baron

Je to cesta, jak přisypat do drah další balík peněz

Cesta, která je pro běžné pozorovatele zastřena nepropustnou mlhou.

Stát odkoupí od drah jinak doslova bezcenné barabizny za mnoho miliard. Je to stejný model, jakým pumpuje Letiště Praha peníze do ČSA.

Nejde o nic jiného, než o další podvod.

0/0
11.11.2011 13:32

everlast1

Re: Je to cesta, jak přisypat do drah další balík peněz

A potom to zprivatizujou za hubičku.

0/0
11.11.2011 14:15

arniie

Nejlepší

by bylo prodat celé ČD i  s ministerstvem dopravy.Personál by byl v akční slevě;-)

0/0
11.11.2011 12:48

Si0 po 4. zákazu

Fakt je, že nádraží jsou pro dráhy koulí na noze.

0/0
11.11.2011 12:38

tarten

Re: Fakt je, že nádraží jsou pro dráhy koulí na noze.

Ano. Vypadalo to jako výhoda, ale není.

0/0
11.11.2011 12:39

Earl_Grey

Re: Fakt je, že nádraží jsou pro dráhy koulí na noze.

pokud to tak je, at je prevedou zdarma.

0/0
11.11.2011 12:41

tarten

Re: Fakt je, že nádraží jsou pro dráhy koulí na noze.

To zas ne. I když volají po víc investicích a údržbě než vydělají, mají stále svoji kladnou hodnotu pro prodej.

0/0
11.11.2011 12:45

Earl_Grey

Re: Fakt je, že nádraží jsou pro dráhy koulí na noze.

jenze CD maji za sebou nejakou historii a neni to obycejna firma, dostali je od statu zadarmo, ted je prece nebudou prodavat. jestli byla chyba ze se staly soucasti CD budovy tak at je vrati, ale neprodavaji. rozhodne ne statu

0/0
11.11.2011 14:00

tarten

Re: Fakt je, že nádraží jsou pro dráhy koulí na noze.

I tak by to v zásadě šlo, ale nemovitost není mrtvý objekt. Ať ČD chtěly nebo ne, starat se o něj musely, i když o leckteré jistě nedostatečně. Takže lecjaké peníze v tom opravdu utopily. Nevím jestli je možné zpětně z toho vytáhnout investici+údržbu oproti výnosům a to jim třeba vrátit. Asi těžko.

Už vidím jak to bude. Prohlásí se to od stolu celé za soubor budov který je jako celek prodělečný a celé se to prodá za 1 Kč nějaké osvědčené firmě jako Penta. Ta se pak bude oslavovat "jak se o to soukromník dokáže postarat a udělat to výdělečné".;-D

0/0
11.11.2011 15:57

Earl_Grey

Re: Fakt je, že nádraží jsou pro dráhy koulí na noze.

to by byla asi nejhorsi no, proto take zrejme nejpravdepodobnejsi. jestli v tom utapely penize je celkem jedno. pocitat kolik do toho nalily a vracet jim to, mne prijde smesne, koneckoncu do CD dal stat ruznou formou penez vice nez dost. jestli prevadet zadarmo tak pouze na stat. ja bych tleskal prevodu zdarma i na obce, ale to zrejme nikdo nechce.

0/0
11.11.2011 16:44

pan bloumal

Re: Fakt je, že nádraží jsou pro dráhy koulí na noze.

Koulí na noze za jejíž pronájem pak budou ČD platit více než by vydali na řádnou údržbu.

Není náhodou kupování majetku státem od státní firmou skrytou dotací? A pak až to stát opraví tak to na dráhy bezúplatně převede, že.

0/0
11.11.2011 12:52

PIsa.lek

Re: Fakt je, že nádraží jsou pro dráhy koulí na noze.

A proč tedy při transformaci původních ČD o tu kouli na noze (za mohutné podpory odborážských bossů a ČSSD) tak řvaly???

0/0
18.11.2011 19:15

Zabr-Ali Mubarak

On současný stav je docela tristní

Dřív bývala nádraží chloubou železnice a podle toho se také věnovala pozornost výstavbám nádražních budov. Při dnešní automatizaci provozu a redukci zaměstnanců jsou mnohdy krásné budovy v lepším případě silně naddimenzované, v mnoha případech pak zcela nefunkční. Jezdím denně po trati Praha - Benešov a jak vypadají nádraží zde? Říčany - budova mimo provoz, lístky se prodávají v podchodu, v krámu s potravinami. Strančice - krásná secesní budova, mimo provoz, lístky jen ve vlaku. Uhříněves - tam tuším funguje ve velké budově jen pokladna a WC. Výpravčí prakticky vymizeli, jejich úlohu suplují průvodčí ve vlaku, kteří v každé stanici a zastávce musí vylézt na perón a dávat znamení strojvedoucímu (poslední mohykán je výpravčí v Hostivaři, který ale hlídá pouze lidi přecházející přes kolejiště, protože tam není podchod). Mnichovice - také mimo provoz, lístky ve vlaku. Takže co s takovými budovami? Nechat pomalu chátrat? Mně proto prodej přijde jako rozumné řešení.

0/0
11.11.2011 12:35

Earl_Grey

Re: On současný stav je docela tristní

jestli je chteji CD prodat, at je prodaji, ale ne statu. ziju na obci kde je zchatrala nadrazni budova a listky se kupuji ve vlaku. vim, ze obec ma o budovu zajem, ale CD ji prodat nechteji. proc asi? vedi ze stat jim da vic. nejde o prodej, ale o to aby se CD zadotovali a aby to tak nevypadalo

+1/0
11.11.2011 12:39

Bery

Re: On současný stav je docela tristní

"Dobeš plánuje, že by je koupily obce nebo větší kraje, a když o ně nebude zájem, koupit je má Správa železniční dopravní cesty..."

To je citace z clanku, takze se ma prodavat nejprve obcim. ;-)

+1/0
11.11.2011 13:12

Earl_Grey

Re: On současný stav je docela tristní

a v titulku je, ze je ma koupit stat. prepdokladam, ze nejdriv je koupit stat a pak je se ztratou prevede ("proda") na obce, proste skryta dotace

0/0
11.11.2011 13:59

Bery

Re: On současný stav je docela tristní

Zdejsi titulky je nutne brat s velkou rezervou. Autori se snazi o bulvarni nadech kvuli vyssi ctenosti. Obcas v nich jsou hotove perly. ;-D

+1/0
11.11.2011 14:16

tarten

Re: On současný stav je docela tristní

Dřív také na nádraží pracovali drážní úředníci, kteří dnes mají jiné budovy. A dřív také téměř neexistovala nástupiště, která do určité míry nádražní budovy nahrazují. Například historická nádražní budova pražského nádraží (kromě základů) je cestujícím celkem k ničemu, bohužel, a doufám že jen zatím.

+1/0
11.11.2011 12:43

bk89322

Koncepcni rizeni statu!

Krok A - Stat vytvori ze statnich podniku akciovku a daji vsechen majetek.

Krok B - Stat si uvedomi, ze koleje tam davat nemel, ale jelikoz je jim 100% vlastnena akciovka soukromy subjekt, musi to koupit za 12mld (Tusim, ze tolik.) a vytvorit jinou svou spolecnost SZDC.

Krok C - Stat si uvedomi, ze nadrazi tam taky davat nemel, takze je od sve vlastni akciovky tez odkoupi za 12mld.

Pripomina vam tohle nejakou koncepci? Za co ti "odbornici" berou ty sve penize?

+2/0
11.11.2011 12:30

drevak_patlak

Re: Koncepcni rizeni statu!

Máte to celkem správně (včetně těch 12 miliard) až na to, že SŽDC vznikla hned na začátku, ale neměla prakticky žádné pravomoce. Řízení provozu a údržbu obstarávaly nadále ČD a SŽDC jim za to platila, naoplátku ČD jezdily po kolejích SŽDC a za to jí platily.

Za tímto stavem je ale třeba hledat konkrétního viníka a tím je tehdejší vláda ČSSD. Ta na nátlak EU připravila transformaci a rozdělení ČD s.p tak, aby se EU nažrala a ČD zůstaly celé se starými pořádky. Zpackanou transformaci teprve později nnapravovaly pravicové vlády (vyčlenění ČD Cargo, převod některého majetku atd.). Teď je to další logický krok. Samoízřejmě nemůžu vyloučit, že se při té příležitosti někdo dobře napakoval (a ještě napakuje), ale chyba na začátku je zjevná.

+1/0
11.11.2011 12:48

lumin-oil

sami

sobe prodame, prostrednik zajisti soutez, viteze a az prodame, tak si to pronajmeme. Uzasny.

0/0
11.11.2011 12:12

Earl_Grey

naddimenzovane budovy pro prostredky drah

to ano u nekterych, ale proc tam teda nepronajimaji cast prostor trafikantum, a dalsim podobnym sluzbam. tohle je evidentni zpusob jak do drah nalit jednorazove penize. kazdej obdochnik se snazi aby budovu ve ktere neco provozuje (prodava listky) mel ve svem vlastnictvi, ale CD, resp. jeji odborari, se uz nemuzou dockat jak budou platit najem. to se jim urcite vyplati

+2/0
11.11.2011 12:01







Najdete na iDNES.cz