Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Kampaň autodopravců: vlaky dostávají i šestkrát víc než my

Upřednostňování železnice ruinuje státní a krajské rozpočty, tvrdí autodopravci. V kampani sdružení Česmad upozorňuje, že stát dotuje vlaky šestkrát víc než autobusy. Odborníci ale namítají, že cena na železnici se nedá snížit tak, aby byla s autobusy srovnatelná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Grossak

Železnice se vyplatí a toto je srovnávání nesrovnatelného

Kdyby autobusoví dopravci měli nést veškeré náklady na provoz a škody jimi způsobené, asi by se divili. Kolik platí za použití silnice? Jak přispívají na škody způsobené provozem? Jak se podílejí na krytí ztrát na životním prostředí a zdraví lidí a z toho vyplývajícímu vlivu na snížení ekonomické aktivity? Silniční lobby dlouhodobě užívá nespravedlivých ekonomických výhod proti železnici a ještě jich nestoudně používá jako argumentaci k omezení železniční dopravy.

Co však lze přijmout, je kritika lokálek, pokud nemají perspektivu vzhledem k nízké místní poptávce po dopravě. U nás vede železnice do kdejaké dědiny, ale rychlé spojení velkých měst i železniční infrastruktura v hustých aglomeracích často chybí. Jenže autobusoví dopravci těžko budou bojovat za výstavbu VRT z Prahy do Brna, která by odlehčila D1.

0/0
10.12.2011 14:15

JK75

akorát

že autobusy na lokálních místech v zimě nejezdí stejně jako silničáři. Vlastní zkušenost. Zatímco vlak aspoň jede, byť pozdějc tak busy stojí kdo ví kde, nikdo se nedoví co se děje. To u dráhy,pokud nesedím na zastavce bez rozhlasu, se dovím co je za problém,nebo zavolám na číslo na JŘ  a dovím se kde je problém,ale u busu nevím lautr nic. Ani to, jestli vůbec jede nebo někde zapadl.Takže děkuje, ale BUSY NEEEEE !!! Vlak nezastaví pár cm sněhu jako silince. Takže až bude skutečně mýtné pro všechny a na všech komunikacích tak budou i oni mít jinou cenu za km.

+2/0
6.12.2011 21:25

Premiant

!!!

Odborníci ale namítají, že cena na železnici se nedá snížit tak, aby byla s autobusy srovnatelná....Ale cena na silnici se dá zvýšit tak,aby byla se železnicí srovnatelná.Je to vidět,jak se všude lobbuje za silnice,ČESMAD (prej odborníci) už nepřiznají,že oni ničí silnice,do kterých stát potom strká za opravy,takže to ve finale vyjde nastejno,Když vezmete leteckou dopravu,za přistání,navigování a odbavení na letišti musí dopravce platit,tudíž se náklady na opravu a udrzbu vydělají.Železniční doprava-platí se za použití kolejí,nádraží a dispečerů...náklady na opravu a udžbu se vydělají a Silniční doprava - neplatí se za použití cesty,elektřina potřebná na provoz semaforu,zimní posyp solí nebo pískem....udžbu,provoz a opravy musí platit stát!! takže ať dopravci machrujou i s touto cenou,kterou frajeři neplatí a pak machrují,že jsou levní !!!

+2/0
6.12.2011 13:02

qvido31

Toť lež jako věž....

Podnikavci již neví jak oblbovati lid!Zlatá žila (ČR) vyschla a není se na čem pakovat,tak začínají kydat jeden na druhého nesmyslnou matematiku založenou na pavědě zvanou EKONOMIKA.Nefunguje,že ano!Zatím se jim daří oblbovat lidi s plytkým a povrchním úvažováním.Tak jen dál a houšť a do nich vážení,ono se ti lidičkové jednou probudí!;-)

0/0
6.12.2011 11:39

mildapr

Zrušte dotace úplně

a lidi si spočítají, že se jim vyplatí jezdit autem.:-/

0/0
6.12.2011 1:21

109e

Re: Zrušte dotace úplně

8-oA k čemu to jako bude?

0/0
6.12.2011 19:23

Smradlavej čmoud z komína

no jistě že to bude zaujatá propaganda

oni si to samožřejmě přibarví ve svůj prospěch, všechno lze zmanipulovat

pokud to srovnání neudělá někdo skutečně nezávislý, tak mu nelze věřit

+1/0
6.12.2011 0:44

b1s1t

Re: no jistě že to bude zaujatá propaganda

Připomíná mi to nedávný článek o zkvalitnění dopravy ČD na trase Praha-Ostrava v hospodářských novinách.

Srovnali tam předchozí rychlost ČD a SA a rychlost ČD a SA podle nového jízdního řádu. Aby to vypadalo hezky, tak rychlost spočítali jako průměrnou ale tak, že u ČD z průměru vyjmuly všechny spoje prvozované jednotkami 680 a průměr spočítali jako všechny IC + EC + Ex (+ R - ty jsou objednávané a jezdí hodně pomalu, protože často staví).

+2/0
6.12.2011 7:35

turista-

Re: no jistě že to bude zaujatá propaganda

"Nevěřím žádné statistice, kterou jsem sám nezfalšoval"

0/0
6.12.2011 9:37

Jablkon

zvysit mytne na sestinasobek! a zavest na vsech silnicich!

vlaky (obzvlaste ty litevske a rumunske) neprekazeji na dalnicich a nenici je. a narozdil od kamionu plati plnou cenu za dopravni cenu, nikoliv nejaky smesny desatek. a predstavte si ten kolaps ve velkych mestech a nastvane cestujici na dalkovych trasach, kdyby se vlaky komplet zrusily.

na druhou stranu, nutno uznat, ze dotovat prazdny motoracek 100Kc/km je od kraju ekonomicka sebevrazda. ona ta cena za vozokilometr 810ky ve skutecnosti zdaleka tak vysoka nebude - ale pokud CD proste secte vlakokilometry a naklady napric celou republikou a pricte k nim naklady na spravu nadrazi, tak vyjdou takovehle nesmysly. jenze nelze srovnavat vozokilometr esusu a 810ky...

+4/0
5.12.2011 22:26

kladnyhrdina

Vyděrači z ČESMADU s komunistickou minulostí

?Opravdu si stěžují titíž soudruzi, kteří vyhrožovali blokádami pokud se nezavede "množstevní sleva¨" z mýta?

?Opravdu si stěžují titíž soudruzi, kteří vážně vyzývají své členy, aby tankovali v zahraničí a potrestali tak náš stát za to, že nedostali slevu na spotřební dani z nafty?

?Opravdu jim jde o naše blaho, nebo u teplá místečka na Česmadu?

!!Je to ještě horší squadra, než odboráři !!

+3/0
5.12.2011 22:04

kotec

To je samozřejmě turboplk...

protože Ústecký kraj nedávno vypisoval výběrka na celý kraj busy za 28 - 35 Kč/km a tady v jihočeském je hodnota podobná. Hodnota 17 je zřejmě vzatá i přes nedotované dálkové  spoje, kterých ale s výjimkou opravdu těch nejlukrativnějších relací v republice výrazně ubývá. Autobusy jezdí i zájezdovou dopravu, na které si dorovnávají případné ztráty z nedotované dopravy, takže ta by se do toho počítat neměla. Nehledě na zcela jednoznačně odlišnou obsazenost vozidel. Tady jezdí vlaky na regionálních tratích tak s 30-70 cestujícími, autobusy s 0-40 (opravdu často i s tou nulou). Jediný spravedlivý by byl přepočet na oskm, ale ten od autobusových dopravců nelze získat. (U železnice lze vyjít z VZ a je to 1,70 Kč/oskm.)

Navíc s těmi exhaláty to musí být další turboplk, protože energetická potřeba vozidla a tím i množství spálených pohonných hmot je i u motoráku cca 3-5x nižší než u busu. Ale jasně, "Jedeme v tom spolu", milý ČESMADe, fakt pořebuji, aby se vozilo zboží přes republiku sem a tam

0/0
5.12.2011 20:34

petacx

Re: To je samozřejmě turboplk...

pokud se nepletu v nasem VČ kraji u spolecnosti Orlobus stoji 1 km autobusu 28 - 30 Kč a nepredpokladam ze to je cele dotovane

(alespon snad zatim)

proc 25 - 35% autobusu kolem nas jezdi naprosto prazdnych nechapu ale ... proc neutracet kdyz to je "zadarmo" ;-€ 8-o ;-€

0/0
5.12.2011 21:20

kotec

Re: To je samozřejmě turboplk...

No... průměrná obsazenost v dotované dopravě je kolem 10 a navíc je tam nějaké ustanovení o přiměřeném zisku pro dopravce (tuším 5 %)... nicméně se nejspíš dostanete na nižší částku než těch 28 - 30, ale pod 20 to určitě nebude.

0/0
5.12.2011 23:16

Bery

Re: To je samozřejmě turboplk...

Primereny zisk je nizsi... bylo to 3% a nedavno v jedne TV debade padlo, ze ted uz to je snad jen 2%. Jestli to tak skutecne je nevim, ale nikdo to tam nerozporoval.

V roce 2006 byl celorepublikovy prumer na dotacich pro autobus 26,10 Kc/km, ale bez zapocitaneho prispevku na obnovu vozoveho parku, coz bylo dalsich 10 Kc/km. Kolik je celorepublikovy prumer dnes ale opravdu netusim...

0/0
6.12.2011 0:37

Jablkon

Re: To je samozřejmě turboplk...

kdyby jen pres republiku... to by jeste byla pohoda...

0/0
5.12.2011 22:28

petacx

az do dnesniho dne jsem vzdy byl proti pisemnym registracim

az do dnesniho dne jsem vzdy byl proti pisemnym registracim do diskusi tak jak to je napr na LN

-

kdyz vidim to tlachani a brutalni nesmysly zacina se muj postoj menit.

Nesmyslna (nevecna a nekonstruktivni) diskuse nema ZADNY smysl je to jen naproste ZABIJENI casu ;-€

0/0
5.12.2011 19:14

petacx

kazdy by mel platit za to co chce a ne za to co nechce

1) kazdy by mel platit za to co chce a ne za to co nechce (tzn napr kazde vozidlo par haliru za KAZDY km) R^

2) je otroctvi ci nevolnictvi nutit nekoho neco platit kdyz to on nechce

-

tzn ze veskere dotace jsou uplatky. Nejlepe dotace zvlada SOCIALISMUS nebo KOMUNISMUS neexistuje na dotace lepsi system.

Samozrejme ze dotace (uplatky) tunely jsou pro ruzne zajmove skupiny velmi zajimave. Samozrejme ze nejvetsi slabost demokracie je ze rozhoduji z 80 - 90% volici kteri o dane problematice casto vubec nic nevedi a potom vytezi kdo nabidne vice "ZADARMO" myslim si ze jedina cesta je rozsirit dotace a jejich tunelovani MAXimalne tak abychom zbankrotovaly a snad se alespon tim trochu poucili tecka

0/0
5.12.2011 19:25

chmod_5777

Oni dopravci plati za vyuzivani dopravni cesty?

netusil jsem, ze autodopravci plati statu za pouzivani dopravni cesty

autodopravci maji zpoplatneny jenom dalnice a na zbytek jejich nastroju se jim skladame vsichni, tak by meli drzet hubu (nebo zadat pronajimani dopravnich cest jako to dela SZDC)

0/0
5.12.2011 18:36

Martin V2

Re: Oni dopravci plati za vyuzivani dopravni cesty?

To jste ještě neslyšel o silniční dani?

0/0
5.12.2011 19:33

Bery

Re: Oni dopravci plati za vyuzivani dopravni cesty?

Kolik hodi silnicni dan v prepoctu na kilometr, kdyz se rozpocita na rocni probeh vozidla ?

0/0
5.12.2011 19:40

Martin V2

Re: Oni dopravci plati za vyuzivani dopravni cesty?

Asi tolik, kolik stát usoudil, že mu stačí?

0/0
5.12.2011 20:30

Bery

Re: Oni dopravci plati za vyuzivani dopravni cesty?

Nebo spise tolik, kolik si u nas velmi silna silnicni lobby prosadila ? ;-)

+1/0
5.12.2011 21:20

HrubesaMares

hmm

a co to proste prevest na clovekokilometry? Ale chapu, ze to by se nekterym zucastnenym nemuselo hodit do kramu...

+1/0
5.12.2011 16:29

turista-

Re: hmm

Ano, a taky započítat "detail", kolik platí státu autobus za silnici (kterou zvláště na veńkovské silnici, kde kamiony nejezdí a ten autobus je tam tak nejtěžší vozidlo) a kolik platí státu motorák za koleje (které téměř nepoškozuje, protože motorák je naopak mezi železničními vozidly to nejlehčí) ...

+4/0
5.12.2011 17:27

chmod_5777

jednoduceh reseni jako vzdy ma par zadrzhelu

budem pocitat vzdusnou caru?

budeme vsem uctovat vsechny naklady (na dopravni cestu)?

.

A jen maly dodatek: zeleznice plati SILNICNI DAN (oficialne spotrebni dan) z nafty, kterou spali. Coz by v ramci narovnani taky nemela. A vsem je jasny, co by nezdanena nafta "pro nekoho" zpusobila.

0/0
5.12.2011 18:41

Martin V2

Re: jednoduceh reseni jako vzdy ma par zadrzhelu

Aha slova silniční daň jste již slyšel, silniční daň a spotřební daň z nafty je rozdíl. Je pravda, že to železnice platí, ale většina dopravy je stejně na elektrifikovaných koridorech, tak ta námitka moc neuspěje.

0/0
5.12.2011 19:35

liptoncz

Akorát s tím rozdílem, že ČD vlastní 100% stát.

Akorát s tím rozdílem, že ČD vlastní 100% stát. A máte v busem WC? A jestli někdo namítá, že WC je špinavé, tak jej znečišťují cestující. Všude se najdou mouchy....

+2/0
5.12.2011 15:59

Modrý a zelený blesk

Autodopravci lžou

samozřejmě, že kdyby jezdili s pěti šesti lidmi, tak budou chtít mnohem víc, než 17Kč/km. Přeprava po železnici samozřejmě ekologická je v nákladní dopravě ve smyslu kg CO2 na tunokilometr. S osobokilometry je to už jiná.

Až bude v lokálních autobusech WC a pohodlná sedadla, dá se srovnávat. Papa!

+2/0
5.12.2011 15:36

katkax1

chybi mi tu vyuctovani toho

kolik se plati z verejnych prostredku na opravu trati a kolik jde na opravu silnic. myslim, ze tyto castky by se do celkovych prispevku mely zapocitavat.

+2/0
5.12.2011 14:38

polpot1

Re: chybi mi tu vyuctovani toho

to je ta chyba v kalkulu sil.dopravci to neuvádí jinak by sil.doprava byla 3x drahší a pokud by sil.dop.nebyla looby nikdo by ji neprovozoval

+1/0
5.12.2011 15:08

Martin V2

Re: chybi mi tu vyuctovani toho

Do udržby(!) a úpravy železničních tratí je investována částka srovnatelná s náklady na rozširování silniční sítě - tedy stavbu nových dálnic.

0/0
5.12.2011 19:36

p_n_2

Tak na co udržovat lokálky, kde jezdí i ve špičce pár lidí,

akorát to stojí několikanásobně více než autobus / minibus? Zvláště kdy koleje vedou kolem silnice a vlak není ani rychlejší variantou a na trati neexistuje ani nákladní doprava? Pokud by se ČD chtěli chovat ekonomicky a podnikatelsky, tak na tyhle tratě nakoupí pár autobusů / minibusů a provozují si to za drážní tarif a ještě vydělají na dotacích. Lidem by to bylo jedno a ti co přestupují by akorát vlezli na nádraží do vlaku od silnice a ne od kolejí.

0/0
5.12.2011 14:38

Rodnok

Re: Tak na co udržovat lokálky, kde jezdí i ve špičce pár lidí,

A takové tratě jsou kde?

0/0
5.12.2011 15:36

turista-

Re: Tak na co udržovat lokálky, kde jezdí i ve špičce pár lidí,

Lidem to není tak úplně jedno. Tam, kde se vlak busem "nahradil", zpravidla došlo k velkému úbytku cestujících a posléze i k omezení těch busů. Příčina je jednoduchá ...

Ono technicky je skoro jedno, jestli někde na venkově jeden bus nebo vlak (až na to, že zastávkový bus "vymeták" bývá ještě pomalejší než motořáček).

Ale ORGANIZAČNĚ bus hodně zaostává - naše veřejná správa u nich totiž nedokáže zařídit pravidelný jízdní řád i o víkendu, pořádné návaznosti, společný přestupní tarif, online informace o mimořádnostech, atd. Takže zaplaťpánbůh za ČD, které dosud tlačí na objednavatele dopravy, aby na kolejích objedával SYSTÉM a ne CHAOS jako u busů.

+3/0
5.12.2011 17:34

i-vet

Re: Tak na co udržovat lokálky, kde jezdí i ve špičce pár lidí,

opravdu? a že u nás změnili lokální dopravu vlakovou za autobusovou...Proč např. vlak Rychnov - Solnice? Když na pokračování směr Kvasiny a Deštná v Orl. horách musí stejně přestoupit a zastávka vlaku je v polích u 800 m od zastávky busu...není ro rychlejší. Busů jezdí mnohem víc, i o víkendu skoro každou hodinu oproti vlaku který jel 4x denně. Nicméně tady je nutné obojí, provoz je díky automobilce velký, asi to není běžný příklad

0/0
5.12.2011 19:48

B_B_Lobo

odborník kecá

nevím proč píše jen o mýtném, měl by zmínit stejně tak dálniční poplatek, silniční daň, spotřební daň a DPH (i ze spotřební daně).

0/0
5.12.2011 12:17

Bery

Re: odborník kecá

Tak ona spotrebni dan a DPH se plati jak na silnici, tak na zeleznici. Absenci techto dani bych mu proto nevycital. Silnicni dan tam sice chybi, ale to je v prepoctu na ujete kilometry celkem zanedbatelna castka. ;-)

+1/0
5.12.2011 16:18

petacx

proc se nezrusi VSECHNY dotace v doprave ???

20 let po padu bolsevika mame stale zakonzervovanou dopravu ? ? ?

kolem nas napr jezdi nekolik naprosto prazdnych autobusu (diky nasim dotacim)

-

proc neni konkurence ve sprave koleji a vseh ostatniho ...

je mi jasne ze pro stavajici ... je to obrovsky business ale proc do toho poradne vlada neslapne (vim kolejovi dopravci maji na sve strane odbory ale ... ) 8-o ;-€ FEROVE by bylo ze vsech aut a vlaku platit za kilometr par haliru (pomoci gps) zrusit vsechny dotace a nic vic

0/0
5.12.2011 11:37

Bery

Re: proc se nezrusi VSECHNY dotace v doprave ???

To nema nic spolecnyho s bolsevikem. Nebo snad staty jako Rakousko a Nemecko mely taky bolsevika ? ;-D

+1/0
5.12.2011 11:46

mak1_re

Re: proc se nezrusi VSECHNY dotace v doprave ???

Tam vládne doteď - viz EU ...;-(

0/0
5.12.2011 12:20

Bery

Re: proc se nezrusi VSECHNY dotace v doprave ???

Tam je to spise o byrokratech a potreba byrokrata je byt za kazdou cenu nepostradatelnym, takze se mu hodi jakakoliv zaminka. ;-)

0/0
5.12.2011 13:38

petacx

Re: proc se nezrusi VSECHNY dotace v doprave ???

ano mely a maji (mnoho lidi ci politiku ma socialisticke ci komunisticke napady i kdyz si rikaji jinak)

staci se podivat na jejich politiku - pro volice to je vzdy na zacatku velmi lakave ale ty fatalni dusledky :-((

-

že je současna Socialistická internacionála (S.I.) pokracovanim prvni a druhe Socialistické internacionály se předpokladam shodneme. Že je ideový otec S.I. Karel Marx se předpokladám take shodneme. Podívejte se sem kdo je aktuálně členem S.I. http://www.cssd.cz/strana/partneri-a-podporovatele/partneri/socialisticka-internacionala/ - www.socialistinternational.org

ALE to by nebylo tak hrozne kdyby udajne pravicove strany nedelali komunistickou ci socialistickou politiku v honbe za volici 8-o ;-€

0/0
5.12.2011 12:23

petacx

Krize kapitalismu nebo socialismu?

samozrejme to neni jen honba za volici ale prerozdelovani prostrednictvim statu je uzasna DOJNA KRAVA pro ruzne skupiny

myslim si ze vyborne "zapadni" socialismus poslednich cca 50-80 let popisuji grafy:

Krize kapitalismu nebo socialismu?

http://jiritomas.blog.idnes.cz/c/233199/Krize-kapitalismu.html

tento socialismus nemuze dopadnou nikdy jinak nez SOCIALIZACI ztrat a KAPITALIZACI zisku. Bezni lide na socialismus tzv zapadniho typu (nazyva se oficialne socialni kapitalismus) zbytecne doplaceji inflaci, nezamestnanosti ... . JEDINE co za to dostavaji je castecna nivelizace prijmu ale je to za cenu ze i oni maji nizsi prijmy tak ze si mozna nekteri nasledne tolik nezavidi 8-o

0/0
5.12.2011 12:37

Bob-an

Re: proc se nezrusi VSECHNY dotace v doprave ???

No nevim co s tim ma spolecne marx, ktery byl tvrdy zastance volneho trhu a konkurence ;-)

0/0
5.12.2011 14:45

Cenda22

Re: proc se nezrusi VSECHNY dotace v doprave ???

schválně, zkus přemýšlet, co by se asi stalo, kdyby ta doprava výrazně zdražila a 60-80% linek, co jezdí po vesnicích, se zrušilo...

+1/0
5.12.2011 12:21

petacx

Re: proc se nezrusi VSECHNY dotace v doprave ???

btw kolika procenty je celkove zdanena doprava???

pokud se nepletu tak dotace muzeme nasadit na cokoliv

napr. NENI chleba daleko dulezitejsi nez doprava? Nemel by tedy byt dotovany a jeho distribuce zajistena statem ci kraji do vsech koutu??? Kolik by nas ale tokovy chleba ve skutecnosti stal a jak by se s nim hospodarilo 8-o ...

0/0
5.12.2011 12:27

Cenda22

Re: proc se nezrusi VSECHNY dotace v doprave ???

dotovat můžeš i vodu na záchodě.

chleba z hlediska dotaci NENI dulezitejsi, jak doprava. Protoze dotaci dopravy se zajistuje primerena obsluznost - tzn.dojizdeni mj. za vzdelanim, praci, aniz by se zaroven neumerne zvysovaly naroky na dopravni komunikace a zachovava se cenova dostupnost. Pak je chleba automaticky.

+1/0
5.12.2011 12:36

petacx

Re: proc se nezrusi VSECHNY dotace v doprave ???

ale co kdyz 20% lidi na ten chleba nema to jim je jeho dostupnost celkem k nicemu

nebo se pletu? na tom chlebu se da jednoduse ozrejmit (zobrazit) jak by to vypadalo pokud by se do toho zacal MOUDRE motat stat a zacal ho ruzne dotovat.

Kolik delaji ty dane na doprave napr na 1 km osobniho automobilu a na 1 km autobusu

0/0
5.12.2011 12:41

Cenda22

Re: proc se nezrusi VSECHNY dotace v doprave ???

zajistíš jim to, že se rozumě dostanou do práce a děti do školy, aby si na něj mohli vydělat. Pokud na ten chleba nemá z jiného důvodu, pak bys jim ho musel dávat "zadara" (soc. dávky). Nevim, proc do toho motas dane. Ukolem statu preci neni jen te zdimat na vsem, co delas.

+1/0
5.12.2011 12:54







Najdete na iDNES.cz