Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Za cestu vlakem si lidé připlatí, zmizí některé dálkové spoje

Od neděle začíná na železnici platit nový jízdní řád. České dráhy zároveň zdražují jízdné o 5 procent. Úprava cen má pokrýt náklady spojené se změnou DPH a rostoucí ceny pohonných hmot. Dopravce také omezí počty dálkových spojů a odškodní cestující za zpoždění vlaku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Bery

U nas si stezujeme...

ze se zdrazuje o zvysene DPH, ale co maji rikat treba na Slovensku, kde se jizdenky zdrazuji temer o 10% (v prumeru o 9,96%) ? ;-)

0/0
15.12.2011 15:20

diskuter99

to se nějak spletli v datu, ne?

nebo to DPH se zvedá od 12.12.?

0/0
12.12.2011 0:16

turista-

Re: to se nějak spletli v datu, ne?

Z praktických důvodů se změny ceníků u všech železnic v Evropě vždycky dělaly spolu se změnou jízdních řádu v celé Evropě, která je dohodnutá na druhý víkend v prosinci.

Stačí?

0/0
12.12.2011 18:14

Bery

Re: to se nějak spletli v datu, ne?

Prvni Kalouskovo zvyseni DPH o 1% bylo ale uz 1. 1. 2011. Zajimave, ze kvuli tomu se nikdo neozval, proc se to nezvedlo o to 1% uz skoro pred rokem, ze ? To asi nikomu nevadilo... ;-)

+1/0
13.12.2011 9:17

Leinad

Re: to se nějak spletli v datu, ne?

To přeci nevadí. :-P

0/0
13.12.2011 11:48

vítek z prčice

táhněte do háje

Zdražte ne o 5, ale rovnou o 50%, nebo vytrhejte koleje. Stejně s vámi už asi 20 let nejezdím a jezdit nebudu. Nedokážete za přijatelnou cenu provozovat to, co za Rakouska Uherska, 1. republiky, německé okupaci a za komunistů. Zajímavé že? Tak prostě táhněte do háje i s vaší železnicí. !!

+1/0
11.12.2011 23:08

diskuter99

Re: táhněte do háje

jo, jo to jeznámý fakt, že za 1. republiky jezdil rychlík z Brna do Prahy o hodinu rychleji, než dnes .... o slušnosti a komfortu ani nemluvě ....

0/0
12.12.2011 0:18

drevak_patlak

Re: táhněte do háje

To je asi známý fakt jen Vám. Nejrychlejší předválečný vlak na trase Praha-Brno byla Slovenská Strela a její jízdní doba nebyla kratší než u současných EC.

+3/0
12.12.2011 9:27

JBetak

Re: táhněte do háje

Pohádky. Parní vlaky byly z dnešního pohledu neobyčejně špinavé a rychle jezdila jen experimentální Slovenská strela, po pár let. Měla 72 míst ve druhé třídě, na jízdné byste těžko sháněl.

+1/0
12.12.2011 12:09

109e

Re: táhněte do háje

Za Rakouska Uherska kvalifikovaný dělník pracoval na jízdenku (100km) dva dny.

+1/0
12.12.2011 7:51

Leinad

Re: táhněte do háje

A já stále nevidím moc důvodů k tomu, proč ČD dostávání v rámci dopravní obslužnosti proplacený nadstandard (IC/EC). Navíc si myslím, že by se proplácení "rychlých nenadstandartů"(Ex,R,Sp) a duplicit mělo omezit.

0/0
13.12.2011 11:53

macarát

Rozdíl mezi kulturou v úpadku a kulturou na vzestupu

V Číně budují nové tratě a u nás ruší spoje.:-/

0/0
11.12.2011 22:36

VN63

Odškodné za zpoždění je podvod, nikdo na něj nedosáhne

+2/0
11.12.2011 17:20

papazian

Jaké jsou přísnější normy pro odškodnění jsem se nedozvěděl!

Článek psán horkou jehlou! Bídné!

0/0
11.12.2011 16:43

markimakul

Prázdné vlaky

Ve vlaku jsem seděl naposledy, když jsem se vracel z vojny, ale štve mě, že stojím na závorách a okolo jede motorák 2 vozy a v každém sedí 2-3 lidi. To je ekonomika jako blázen. ČD je jen velká černá díra na peníze

+1/0
11.12.2011 16:40

109e

Re: Prázdné vlaky

Každé vozidlo pochopitelně na všech spojích nejezdí vytížené. Takovouto situaci vidíme vlastně i na silnicích. Naprostá většina aut veze jednoho člověka. Počkáme si na ropný zlom kterému druhu dopravy nahraje.

+2/0
11.12.2011 16:57

markimakul

Re: Prázdné vlaky

Ale auto si platí každý ze svého, ale ten prázdnej vlak platíme všichni

0/0
11.12.2011 16:59

109e

Re: Prázdné vlaky

Za vaše autíčko platíme všichni zdravím. Díky vašmu autíčku je zabetonované všechno, co zabetonované může být. Tisícovka mrtvých ročně a zmrzačení nás stojí 50 miliard. Všude hluk a prach, města se dusí. To ale není z auta vidět. Kdyby lidi zjistili, že mají nohy, došli by k autobusu i vlaku, ale to se možná stane až nám dojde ropa. Zatím jezdíme.:-/

+3/0
11.12.2011 17:12

vransen

Re: Prázdné vlaky

Až dojde ropa, nebude se jezdit vůbec.

0/0
11.12.2011 17:19

109e

Re: Prázdné vlaky

Domnívám se, že nedojde během hodiny. Bude to dlouhodobá záležitost, která bude mít vliv na cenu. Ale jinak souhlas, nebude potom nafta pro traktory, tedy nebude ani papáníčko. Ale to neva, nyní se může jezdit (soused jezdí 200m pro noviny).

+2/0
11.12.2011 17:37

Marco - psano s ce

Re: Prázdné vlaky

Motoráky a lokomotivy na neelektrifikovaných tratích naštěstí na naftu nejezdí.

0/0
11.12.2011 17:39

109e

Re: Prázdné vlaky

1. Každá trať se dá elektrifikovat. 

2. Každý obsazený moderní motorový (jezdící na naftu) vlak má na osobu menší spotřebu, než auto. (menší valivý odpor, menší aerodyn. odpor)

NAŠTĚSTÍ;-)V

+2/0
11.12.2011 19:47

Marco - psano s ce

Re: Prázdné vlaky

To je fakt. A na každou silnici 1. a 2. třídy a na vybrané úseky 3. tříd se dá položit kolejový svršek!

0/0
11.12.2011 20:00

109e

Re: Prázdné vlaky

Vykládejte. A pokládejte.

0/0
11.12.2011 20:21

turista-

Re: Prázdné vlaky

Chybí vám "drobnost". Železniční tratě jsou energeticky efektivní mimo jiné proto, že vedou zpravidla bez prudkých oblouků a co nejvíc rovině. Takže běžnou veknovskou silnici na trat předěláte stěží ....

+1/0
12.12.2011 18:37

tarten

Re: Prázdné vlaky

Ropa hned tak nedojde. Jen se ještě zdraží, aby se vyplatila těžba i té obtížně těžitelné. Nad 50-60 dnešních Kč za litr benzínu už to nevidím.

0/0
15.12.2011 19:23

kotec

ach jo, to jsou ty věčně kalkulace

Do práce mohu jezdit vlakem, autobusem nebo autem. Vlakem stojí čtvrtletní jízdenka 1.055 Kč, teď ji zdražili na 1.110 Kč, počítám 3 x 21 = 63 pracovních dní. Autobusem stojí jedna cesta v průměru 18 Kč (závisí na tom, kudy ten autobus jede), takže zpáteční 36 x 63 dnů = 2 268 Kč za čtvrtletí. Autem při spotřebě 7 litrů na 100 km (možná že někdo z vás dá méně, ale na krátkou vzdálenost, přes obce, zatáčky a křižovatky mi to tak vychází) a ceně benzínu 35 Kč/l (průměr) je to 11 km x 2 x 2,45 x 63 = 3396 Kč. A to jenom na benzínu, zdůrazňuji, více než třikrát tolik než vlak i po zdražení. A cesta? vlakem i busem cca 25 - 30 minut "od vchodu ke vchodu", autem něco kolem 15-17 minut. Za to mi těch 10 minut fakt nestojí, zvlášť když ve vlaku si mohu třeba číst nebo dělat cokoliv jiného...

+2/0
11.12.2011 16:22

Marco - psano s ce

Re: ach jo, to jsou ty věčně kalkulace

To gumařům s jejich plechovými miláčky nevysvětlíte. Jeden mi například tvrdil, že má auto kvůli tomu, aby mohl odvézt ženu do porodnice nebo nemocné děti na pohotovost. Tak jsem mu krásně spočítal, že se tam může s jedním přestupem v pohodě dostat vlakem. Stačí si najít nemocnici, která je blízko nádraží a sám se k nějaké vlakové zastávce odstěhovat. A co se týče stěhování materiálu na chalupy (další oblíbená výmluva asfalťáků): od příštího roku začne SŽDC postupně stavět k nejvytíženějším chatovým osadám vlečky. Takže se pak skupina charařů domluví a materiál si mohou nechat dopravit společným vagonem až do osady!

0/0
11.12.2011 16:53

markimakul

Re: ach jo, to jsou ty věčně kalkulace

To je myšleno doufám ironicky

+1/0
11.12.2011 16:57

markimakul

Re: ach jo, to jsou ty věčně kalkulace

Vlakem do porodnice to by mě v životě nenapadlo

+1/0
11.12.2011 17:00

109e

Re: ach jo, to jsou ty věčně kalkulace

Měl jsem ženu v Praze v nemocnici na rizikovém těhotenství. Když měla žena snahu dostat se domů, docent ji pustil jedině pod podmínkou, že pojede vlakem. Ale to jen na okraj, pochopitelně, že každá doprava má své. To Váš předřečník evidentně nikdy nepochopí.

+1/0
11.12.2011 17:17

Marco - psano s ce

Re: ach jo, to jsou ty věčně kalkulace

Ona železnice by se dala ve zdravotnictví využít i jinak. Sanitní a nemocniční vlaky jsou známy hlavně z válek, ale i v době redukcí počtu nemocnic by se s nimi dalo počítat. Lékaři by v těchto vlacích mohli provádět nejen specializovanou ambulantní péči, ale i menší operace. Takové vlaky by kolovaly po republice a na každém nádraží by vlak den dva stál (na zastávkách, kde není odstavná kolej, by to kvůli průjezdnosti nešlo) a ošetřil místní. Chtělo by to trochu koordinace, to ale pro management ČD určitě nebude problém!

0/0
11.12.2011 17:38

Marco - psano s ce

Re: ach jo, to jsou ty věčně kalkulace

Mému známému se stalo něco podobného. Na náspu železniční trati dostal záchvat mrtvice. Bylo to v lesích, mobilní signál nula, nikde nikdo, nejbližší silnice tři kilometry, obydlí pět. Co teď? Naštěstí na semaforu stál nákladní vlak. Mašinfíra pána naložil a poskytl mu první pomoc. A známý měl veliké štěstí, protože jeden z vagónů toho vlaku byl plný zdravotnického materiálu pro Thomayerovu nemocnici. Tak ho tam vyložili i s obvazy a díky železnici mu zachránili život!

0/0
11.12.2011 17:49

diskuter99

Re: ach jo, to jsou ty věčně kalkulace

kdyby ho dostal na kolejích, tak by mu ten vlak asi moc nepomohl ... takovéhlé náhodné příběhy jako odůvodnění existence železnice ....

0/0
12.12.2011 0:14

Inzheim

A tak asi

se nedivte, úředníků trvale přibývá, obsazenost souprav nikdo nesleduje, statisícové prémie se stále vyplácejí, takže kde brát už nikdo z managerů neví, tak to odnese bezbranný a k jízdě odsouzený a zneužitý cestující.

+2/0
11.12.2011 15:51

vransen

Re: A tak asi

Úředník je mimochodem i výpravčí nebo bába na kase...

0/0
11.12.2011 15:52

Inzheim

Re: A tak asi

nebuďte zmrzlík, vy dobře víte, kde si nemají už kam sednout

na výpravnu a kasu nikdo nemyslel, to dá rozum

+1/0
11.12.2011 16:00

vransen

Re: A tak asi

Ale výplaty jim snad jdou, nebo ne? Pokud vy máte dojem, že výpravčí se na svoje peníze nějak extrémě nadře, já si to třeba nemyslím.

0/0
11.12.2011 16:17

Inzheim

Re: A tak asi

zato úředníci si musejí práci ukrást, pokud zrovna nehrají PC hry,,, nejse jedním z nich ?

+1/0
11.12.2011 16:27

vransen

Re: A tak asi

Už jsem vám to psal. Úředník je i výpravčí nebo bába na kase. Máte?

0/0
11.12.2011 16:28

ježo

Re: A tak asi

Odpovědnost Vám nic neříká?

0/0
11.12.2011 16:29

vransen

Re: A tak asi

No tak jaká je odbovědnost báby na kase, to netuším. U těch výpravčích bych to taky nepřeháněl

0/0
11.12.2011 16:34

109e

Re: A tak asi

8-oJaká je větší odpovědnost než za životy netuším. Asi o tom "něco víte":-)

+1/0
11.12.2011 17:40

vransen

Re: A tak asi

No ještě že to ti strýcové v červených čepicích berou tak vážně...

0/0
11.12.2011 19:51

tarten

Re: A tak asi

Jde o to, čemu říkáte "nadře". Je to kvalifikovaná práce, ne nějaké házení lopatou.

0/0
15.12.2011 19:31

Leinad

Re: A tak asi

Vypravčí jsou zaměstnanci dopravců nebo SŽDC?

Bábu na kase chápu na hlaváku, ale důvod proč je na každé zastávce a prodává za stejnou cenu, jako automat/e-shop, mi není moc jasný.

0/0
11.12.2011 17:46

Bery

Re: A tak asi

Ono s vyjimkou studentu o ty automaty u nas neni zase tak velky zajem. Nikomu se totiz moc nechce studovat jak se ten automat vubec obsluhuje a radeji si dojde k okenku.

0/0
13.12.2011 9:14

Leinad

Re: A tak asi

Taky pravda. Konkurz na automaty v podání ČD byl takový, že to vyhrál nějaký složitý systém, takže je rychlejší počkat pár minut ve frontě, než přečíst si návod. R^

Ale i tak lze okénko zavřít a průvodčí nechat prodávat bez příplatku.

0/0
13.12.2011 11:47

Bery

Re: A tak asi

Mno, ciste logicky vzato, tak ono je to proste dvousecne. Jednoduchy automat zase nedokaze ve vsem nahradit tu pokladni...

Tam, kde lze okenko zavrit, protoze tam nastupuje par lidi, tak je jiz davno zavrene a pruvodci prodava bez priplatku. Tam kde nastupuje hodne lidi, tak by to zase znamenalo pruvodciho na kazdy vagon u kazdeho vlaku, coz by bylo mnohem vice personalu, nez je nyni pokladnich...

0/0
13.12.2011 13:13

markimakul

Drahá dráha

Jezdím na chalupu 145 km od domu k domu. 4členná rodina spotřeba 6 litrů nafty za 30 Kč v Polsku přepočteno na korunky 261 tam a 261 zpět. Pohodlí odvoz potravin, briket a psa nepočítám. Zpáteční jízdenka Praha Náchod

280 kč. 8x lístek na MHD 256 kč. Náchod Nový Hrádek autobus 8x27 je 216. Suma sumárum veřejnou dopravou by mě chalupa vyšla na 1592 korun oproti 522 za naftu. Jak spočítat pneu, oleje pojištění to by mi už hlava nebere, ale jak zařídit bez auto topení to znamená zase platit někomu dopravu.

+1/0
11.12.2011 15:50







Najdete na iDNES.cz