Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Jak pomoci Unii? Vzdejme se části dotací

Česká republika by měla na pomoc eurozóně zablokovat pro Mezinárodní měnový fond asi 3,5 miliardy eur, tedy asi 89 miliard korun, což je zhruba desetina devizových rezerv České národní banky. Není divu, že česká vláda rozhodnutí o půjčce odkládá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

noorange

Dotační politika je v mnohých případech jen plýtvání

podpora budování "kulturních stánků" je něco obludného a k ničemu, tyto miliardy se dají okamžitě oželet, jsou jiné priority

0/0
18.12.2011 14:57

1000101111001111

Re: Dotační politika je v mnohých případech jen plýtvání

Ono je to hlavně budování "multikulturních" stánků...

0/0
20.12.2011 21:30

antimultivitamin

Jediný způsob jak EU pomoct je rána z milosti!

Je nejvyšší čase na  EUthanási.

0/0
18.12.2011 0:25

lenoire

vzdát se dotací?

Autor článku poměrně dobře udělal rozbor co by kdyby, ale závěr? Vzdát se dotací? To ničemu nepomůže. Konečně mají i normální lidé šanci získat peníze na smysluplné věci. Že se dají peníze zneužít? To je totální nesmysl. Každé vydání je tak neuvěřitelně administrativně hlídané, že to prostě nejde. Příkladem je Ústí nad Labem. Pan ředitel Regionální rady je před soudem, protože především sliboval něco co vůbec nemohl splnit. Kdo zná mechanizmus a já si dovolím jako jeden z hodnotitelů investičních projektů tvrdit, že ho znám, ví že to prakticky není možné. Určitě se drobnosti nepoznají, ale velké věci se profláknou vždycky. To jenom novináři zneužívají svého postavení a hlavně mají o čem vyprávět. A správný Čech vidí vždy to černé. Kdo měl možnost vycestovat ví jaké báječné projekty se za peníze EU dělají a kolik skvělých lidí se na tom podílí. A v parlamentu si můžou vidlema přehazovat co chtějí, dobře napsaný projekt přinese do regionů věci, které by tam česká vláda nikdy nezařídila.

0/0
16.12.2011 20:43

Martin xn123

Re: vzdát se dotací?

Je to tak neuvěřitelně administratvně hlídané, že hodnotitelé se o nic jiného než administrativu ani nestarají. Těm je úplně jedno, na co ty peníze půjdou, protože největší hrůzu mají z toho, že nebudou v pořádku papíry.

+1/0
16.12.2011 21:12

flashback

Re: vzdát se dotací?

To je naprosto přesné R^R^R^

0/0
26.1.2012 14:33

Kurri22 - III.

Re: vzdát se dotací?

Já bych řekl, že zneužití těch dotací je jediný způsob, jak je využít efektivně.;-D

+2/0
16.12.2011 23:29

janulator

Re: vzdát se dotací?

To, že jsou všechny papíry v pořádku je jedna věc, ale účel jejich využití je druhá věc. I když jsem golfista, tak využití dotací EU na výstavbu dalších a dalších golfových hřiští mi nepřipadá moc efektivní.

Další příklad:Nějaký "lobbista" nabídl mé rodné obci výstavbu parku za přispění EU dotace.Pan starosta si řekl, že mu to dá body proti opozici v blížících se volbách. A tak se vykácely staré stromy, keře, odstranily pohodlné lavičky, místo kterých se za trojnásobnou nákupní cenu umístily výplody známého designéra na kterých se nedá pohodlně sedět a další zbytečnosti. Podmínkou každé dotace je spolufinancování obce z vlastních zdrojů. A tak vznikl nový park a odložila se oprava školní tělocvičny. HURÁ!

Myšlenka nabídky, že místo půjčky se vzdáme alikvotního dílu dotací je přínosná. Ušetříme peníze za obsluhu půjčky, a snížením dotací ušetří všichni peníze za honoráře různým "hodnotitelům" a profesionálním lobbistům, či dalším z řad těch, kdo se nechutně na dotacích přiživují.

+3/0
17.12.2011 11:27

noorange

Re: vzdát se dotací?

výsledný efekt "báječných" projektů se projevuje každý den, bohužel negativně, mnohdy jsou to Danajské dary, které budou za pár let vyžadovat finance na opravy atd.

0/0
18.12.2011 15:01

1000101111001111

Re: vzdát se dotací?

Aha. A asi právě proto máme tolik nových cyklostezek, které byly vybudovány za tzv. "dotace" (tj. za peníze, které zaplatíme později zpět, aby EUsoc mohla nabídkou tzv. "dotací" zotročit další státy), vedou odnikud nikam a homocyklisté nadále jezdí po silnicích.

.

No nekupte to.

0/0
20.12.2011 21:25

Larry Matejka

Je to London City...

Názory Pavla Kohouta mám rád. Řadu věcí, co v komentáři píše, podepíšu. Problém je, že je to opět na povrchu.

Píše: "...francouzský prezident se pokoušel silově prosadit daň z finančních transakcí. Nikoli z důvodu ekonomické racionality, protože londýnské finanční trhy nenesly sebemenší stín viny na zadlužení Řecka...."

A to je ten problém. Profesionálové nechtějí, nebo se bojí vyslovit to, co je vyslovit potřeba. To samé politika. Tahle nemohoucnost nás příjde draho. Evropská krize je způsobena spekulativními útoky investičních a hedgeových fondů s Centrem v City of London. Zde je centrum finančního terorismu i možnost nekonečného kreditu a  financování spekulací. Tobin tax to nevyřeší. Zákaz některých derivátů, zejména Credit Default Swaps a zákaz naked shortování státních bonds ano. Jakékoli snahy ECB nalít do dezintegrovaných bank likviditu skončí přetlačeny útoky hyen naked swapy a sázkami na bonds i euro. Cíl je bankrot evropských států a laciný výprodej jejich ekonomik.

0/0
16.12.2011 19:38

Gemars Moše Dajan

Re: Je to London City...

Nepočítejte s tím, že tohle dojde všem. Tu se věří jen platnému finančnímu světonázoru.

0/0
16.12.2011 19:46

Larry Matejka

Re: Je to London City...

Přitom stačí třeba kouknout na Wall Street 2 - Peníze nikdy nespí... Morální hazard i princip jakým hoši, co jsou schopni zlikvidovat cokoli pro rychlý dolar, jejich psychologie i hodnotový žebříček je tam popsán dokonale... Námět na večer... Možná i tenhle dokumentík stojí za to: http://www.zlo.cz/inside-job.php 

Inside job od Charlese Fergusona ;-)

0/0
16.12.2011 20:02

1000101111001111

Re: Je to London City...

Larry. Ani vaše interní diskuse mezi vašimi několika přezdívkami tu nikoho nepřesvědčí o tom, že ty bláboly mají jakýkoli smysl.

.

Přeberte si to po svém.

0/0
20.12.2011 21:28

Wabo

Re: Je to London City...

Ale jo, Tobinova daň by významnou část spekulací zničila, především HFT (high-frequency trading). Kvůli tomu ji Od toho ji přece navrhují!  Škoda, že USA jsou hodně v područí finančního průmyslu a nepřidají se.

0/0
16.12.2011 23:24

Kurri22 - III.

Re: Je to London City...

Oni ji navrhují spíš proto, aby získali nějaké prachy navíc.

Já jsem pro výraznou redukci fin. sektoru, ale Tobinova daň tomu nepomůže.

0/0
16.12.2011 23:28

Larry Matejka

Re: Je to London City...

Když se podíváme na multibilionový obrat derivátového kasína, mohla by tato daň generovat v podstatě veškeré rozpočtové prostředky. Jenže to by v praxi znamenalo, že bychom přenesli v podstatě fiktivní, uměle vytvořené prostředky do reálného ekonomického prostředí... Dokud se neuvěřitelné množství laciného kreditu, který je dnes výhradně "konzumován" pro spekulace nedostává do reálné ekonomiky, držíme na uzdě hyperinflaci a zároveň upadáme hlouběji do deprese. Veškeré snaky stimulovat ekonomiku končí v bankovním sektoru. Nedávná studie New Economics Foundation zjistila, že bankovní systém v průměru zlikviduje 42 miliónů v reálné hodnotě aby vytvořil 5 miliónů ve fiktivní... Otočit to ale nejde.   

 HFT je potřeba zakázat a vrátit se k nějakému modelu jako byl Glass Steagall...

0/0
18.12.2011 7:57

Gemars Moše Dajan

Likvidace Evropy

je nezastavitelný počin, ke kterému jistě dojde. Zatím tomu vše nasvědčuje. takže my EU nespasíme ani náhodou.

+3/0
16.12.2011 19:35

antimultivitamin

Re: Likvidace Evropy

Ale EU nás může strhnout sebou, aby se náhodou nestali, že na to jako stát vyděláme...

0/0
18.12.2011 0:26

josefl

Konečně

Konečně také jiný náhled na problém. Soudím, že hodně pravdivý. Podobný tomu, co hlásá Petr Mach, předseda Strany svobodných občanů.

+4/0
16.12.2011 18:31

vejcednes

Re: Konečně

To je ten Klausov poskok?:-)

0/0
16.12.2011 18:39

josefl

Re: Konečně

Nevím. Jen vím, že kupodivu názory ekonomů, kteří něco umí, jsou velice podobné tomuhle. A Mach je také ekonom, nemýlím-li se. A protože tihle lidé v principu říkají to, co tak nějak cítím i já, mají mou důvěru na rozdíl od různých Sobotků, Paroubků, Topolánků, Filipů, Falbrů a jim podobným. Toť vše.

+2/0
16.12.2011 18:51

Kurri22 - III.

Pavla Kohouta velmi uznávám a všechny jeho knihy ....

.... všem doporučuju.

Ale nemotal bych dotace (ač jsem obecně proti evropským dotacím) s půjčkou MMF. To jsou rozdílné věci, které spolu vůbec nesouvisí. Dotace dostáváme podle zcela jiných smluv a týkají se výhradně EU, eurozóna už je trochu jiný spolek. Co se týče té půjčky samotné, tak tam nemám zcela odmítavý postoj.

Ale Pavel Kohout má nepochybně pravdu v tom, že tyto dotace mají víceméně negativní vliv na český rozpočet. Mně třeba příjde jako totální pitomost, zahrnovat potenciální dotace do schválených příjmu SR. Kalousek se teď na to vymlouvá, ale je to jen a jen jeho blbost.

0/0
16.12.2011 16:14

Martin xn123

Re: Pavla Kohouta velmi uznávám a všechny jeho knihy ....

Pan Kohout přece právě upozorňuje na lidi, kteří dotace a půjčku dohromady motají a používají to k manilupaci veřejného mínění. Námatkou třeba Bohuslav Sobotka.

0/0
16.12.2011 21:17

SYETEY_KOTZOUR_je_v_čistírně

zrušit ty dotace mi nepřijde jako špatný nápad

opravdu nevedou k efektivnímu využití......jen deformují trh

+6/0
16.12.2011 16:00

Maxxan

Re: zrušit ty dotace mi nepřijde jako špatný nápad

R^

0/0
16.12.2011 16:31

buzzzzzz

Re: zrušit ty dotace mi nepřijde jako špatný nápad

R^ dotace jdou casto na stavby kluboveho razu misto na tolik potrebnou infrastrukturu.

+1/0
16.12.2011 16:35

WIFI

_

"Evropské dotace také kazí finanční disciplínu českého státu, který si zvyká na vyšší než přiměřené příjmy - a zároveň vytvářejí výdajové břemeno, neboť přívětivou past je třeba kofinancovat, tedy doplácet z vlastního. Pošleme proto dotace k čertu, alespoň zčásti."

Bylo by fér, kdyby pak ekonom zohlednil fakt, že z dotací se dělají většinou projekty, které by bylo nutné stejně udělat (kanalizace, vodovody, silnice, veřejné budovy atd). Takže by si jako ekonom mohl spočítat, že je pro obec, město, kraj, stát sakra rozdíl, jestli náklady zaplatím ze 100 % nebo je budu spolufinancovat cca 10 %

0/0
16.12.2011 15:51

slv

Re: _

Hm.

Ale taky je tady plno projektů, které jsou ptákovinamo a vynakládá se na ně víc, než je třeba. Za celou dobu členství byly dotace cca 600 mld. 420 z nich ale byly naše platby.

Pokud přičtu náklady s harmonizací, tak ten zisk není až tak veliký. Prozatím jsme "půjčili" 25 miliard. Dalších 90 se chce. A nebudou zřejmě poslední. Takže nula od nuly.

0/0
16.12.2011 16:02

pumpescu

Re kupecký počty

moc těm vašim cifrám nevěřim, ale když už sčítáte má dáti dal, tak připočítejte naše vývozy zboží a služeb, volnej pohyb po kontinentu a třeba studium pro naše děti na univerzitách zdarma.

0/0
16.12.2011 16:25

josefl

Re: Re kupecký počty

Pěkné. Takže nebýr EU, tak by u nás rostl jenom jetel? Nic bychom nevyváželi, děti by byly nevzdělané? A jak to bylo před vznikem EU?

0/0
16.12.2011 18:39

pumpescu

Re: Re kupecký počty

ne ale dost by se jim to studium v zahranici prodrazilo. Jen v mem okoli EU opravila komplet vsechny skoly, v jednom pripade uz budova byla tak zanedbana ze to detem padalo na hlavu, doslova.

Kdyz tak ctu nektery prispevky tady ktery ze vseho nejvic charakterizuje namyšlená tupost, tak si rikam ze by opravdu asi bylo lepsi - pro EU - kdybysme se sbalili a odtahli.

0/0
16.12.2011 23:35

děteněkam

Re: Re kupecký počty

Jo, jo.

A pro nás by to bylo nejlepší taky.

0/0
17.12.2011 22:55

děteněkam

Re: Re kupecký počty

A nezapomeňte odečíst naše dovozy, resp. náš trh.

0/0
17.12.2011 22:58

Wabo

Re: _

Viděl jste někdy rozpočty těch projektů? Asi ne, ale aspoň z tisku jistě víte, že máme nejdražší km nových dálnic na celém světě atd., také asi z tisku znáte případ Krajské zdravotní v Ústí n. L., případ zplavnění Vltavy z Č. Budějovic na Hlubokou a jiných projektů téhož regionálního programu. Jinými slovy, peněz, které už veřejné rozpočty předfinancovaly, peníze jsou utracené, ale EU je nakonec nerefunduje, protože vynaložení peněz na ně neuzná, bude mnoho. Takže stejně zůstanou ve váýdajích státního a krajských a obecních rozpočtů, s tím už nikdo nic neudělá. (Náhrada škody těmi, kdo se na projektech podíleli, je z říše snů.)  Jinými slovy, čím méně se bude budit dojem, že tady je spousta peněz k vytunelování, stačí protlačit projekt, tím lépe se budou rozpočtové peníze hlídat.

0/0
16.12.2011 16:03

pumpescu

Re: _

teď vám moc nerozumím, vy tvrdíte že pokud naši mafiáni nebudou moct pomrkávat do publika a šeptat "stejně to zaplatěj ty pitomci z EU" tak už se konečně rozhoupem a došlápnem si na ně? Tohle jestli čte nějakej jazykově vybavenej Bavor, tak právě překous nakouřenou pěnovku. :)

0/0
16.12.2011 16:17

Wabo

Re: _

Jistěže ne. Ale a) jim s jídlem roste chuť = a evropské fondy jsou velká porce, b) "s jídlem" si tvrdě upevňují svou síť a metody, protože všechny peníze nenacpou do vil u moře, ale kupují si s nimi vliv, nejlepší rady (odkudkoliv) a financují svou síť, c) spoustu takových výdajů nám EU nerefunduje, protože peníze nebyly vynaloženy v souladu s pravidly! Už to vidíme u řady projektů a u některých celých programů a bude toho více. Čili nakonec spousta  těchto tzv. evropských projektů stejně zůstane břemenem českých rozpočtů a prohloubí deficity a dluh.

Ale mafiáni si už za ně upevnili svou síť a moc a další boj s nimi bude jen těžší.

(Není to jen o mafiánech a neefektivnosti, uvidíte za 5 let, až bude potřeba udržovat ze státního rozpočtu při životě projekty, které nikdo nepotřebuje a samy si na sebe nevydělají, protože když je provozovatelé nechají padnout, stát bude zpětně muset vrátit Bruselu příslušnou dotaci.)

+2/0
16.12.2011 16:25

pumpescu

Re: _a vy opravdu věříte

že když nebudou rozkrádat evropský fondy že si nenajdou něco jinýho? Třeba vám zvýšej DPH :) Vono se dycky něco najde.

Metodou "příležitost dělá zloděje tak popravíme příležitost" se daleko nedostanete. Já bych se přeci jen držel starejch osvědčenejch postupů a zkusil zavřít zloděje.

0/0
16.12.2011 16:29

pumpescu

Re: _

jinak musím říct že se mi vaše příspěvky velice líbí, věcné, klidné, informované. Díky.

0/0
16.12.2011 16:36

Wabo

Re: _

Tajké diky :-)

0/0
16.12.2011 23:25

josefl

Re: _

A nemohl by jste mi, jako odborník, vysvětlit, kde EU na ty dotace bere? Není to něco jako s tužkovným, pastelkovným a podobnými pitomostmi? Sebereme peníze těm schopným a rozdělíme dotace, něco z toho se cestou ztratí. Takže výsledkem je, že ti, kteří by sami dokázali vydělané peníze použít pro rozvoj své firmy, svého státu, je dají finance někam do Bruselu, tam se jich poloviny vypaří a s velkou slávou Brusel pošle peníze na golfové hřiště, nebo cyklostezku. Podnik který to zaplatil sám nemá a nová pracovní místa nevytvoří, tím se odvede v budoucnu méněa tudíž peníze na dofinancování chybí. A tak nějak vzniká dluhové erpetum mobile.

0/0
16.12.2011 18:37

Martin xn123

Re: _

Já spíš vidím kolem sebe projekty, které by se bez dotací nedělaly a nikomu by nechyběly a nebo by se udělaly podstatně levněji.

+1/0
16.12.2011 21:14

Krycyptoris

Zločinné spolčení socialistů nemá mezí...

jejich neschopnost cokoli řešit se nyní ukazuje v celé své reálné podobě. Čím déle budou socialisti stát v čele Evropy, tím hůře evropský národ na tom bude. EU Rv

0/0
16.12.2011 15:42

šelma6005

Re: Zločinné spolčení socialistů nemá mezí...

Nevím, zda to mají na svědomí socialisti. Severské státy jsou sociální až nad naši představu a přece nemají tyto problémy. Tam ovšem, na druhoiu stranu jsou hodně vysoké a progresivní daně, nevím jestli i pro firmy, ale asi ano. A v tom je myslím jádro problému.

Zde se furt protláčí co nejnižší a ještě rovná daň. Přitom je těžko představitelné přestat vyplácet důchody či jiné ještě existující sociální dávky, sloužící už stejně jen pro přežití. V evropě jsou ty dávky jistě štědřejší, ale hlavní důvod pro jejich vyplácení je nezaměstnanost.

Takže pokud se má zachovat funkčnost bezpečnostních, záchranných složek, školství atd, nevidím jinou cestu než zvýšit a sjednotit daně v rámci celé EU. Zejména pro velké bohaté firmy.

Vím, že si teď slíznu kritiku od pravičáků jako že jsem bolševický nemyslící trotl, ale na tom mi nezáleží. Jisté je, že dosavadním způsobem státy trvale fungovat nemůžou. A státy severní evropy vidím jako zářivý příklad, ukázku jakou cestou by se měla dát celá evropa.

0/0
16.12.2011 16:09

zberanek

Dobrý článek

S autorem článku lze souhlasit v pohledu na Sarkozyho, ano je to takový nedospělý člověk. Jeden se diví proč jej ostatní evropské státy nevypískají. Co se dotací týká, tam bych si dovolil nesouhlasit. Pokud o další prostředky (cca 90 MLD Kč), které chce EU od Česka, pak k tomu by se nemělo Česko zavazovat, protože není jisté, zda to nejsou vyhozené peníze. EU pod vedeném Sarkozy-Merklová dělá jednu botu za druhou.

+3/0
16.12.2011 15:37

Wabo

Re: Dobrý článek

Bohužel i u nás jsou nejméně z poloviny ty evropské dotace zcela vyhozené peníze!

+2/0
16.12.2011 15:53

Wabo

S tím souhlasím

V principu není co dodat.

0/0
16.12.2011 15:05

Wabo

Re: S tím souhlasím

To, co se od nás žádá jako náš podíl na půjčce MMF, je polovima dotací strukturálních fondů EU pro Českou republiku na roky 2007 až 2013. Lze tedy říci "část této sumy si nechte, doborovolně se jí vzdáme  (...vždyť my je stejně v nedokážeme čerpat v souladu s pravidly...), to bude náš příspěvek". Účetně by to nebylo snadné, ale jinak by to bylo po všech stránkách příznivé. peníze, které se ztrácejí v černých dírách, stejně pro ekonomiku mají minimální přínos, posilují mafii, kazí rozpočtovou disciplínu a tady státní rpzpočet by ještě ušetřil na kofinancování.

No, ... jen co tato varianta bude seriózně na stole, vláda rychle odsouhlasí půjčku z rezerv ČNB. Kmotři si přece nenechají dotace vzít.

+3/0
16.12.2011 15:14

slv

Re: S tím souhlasím

:)

V tomle jede podstatně více subjektů než jen pár kmotrů. Jistě to by se každému líbilo - to my ne, to oni. Opak je pravdou. Malé dědiny spláchnou s osvětlením, čističkami, cyklostezkami v katastru ještě mnoho blbin, které by nikdo soudný nedělal. Skanzeny ze stodol atp.

0/0
16.12.2011 16:06

Wabo

Re: S tím souhlasím

Jasně, máte pravdu. Ale metodou hlavního článku je na malém prostoru lépe upozornit na ty zákulisní kmotry (a financování politických subjektů přes ně). Ve vesnicích jde o jednotky až desítky "odkloněných" milionů, u těchto špiček ovšem jde o stovky milionů a miliardy.

0/0
16.12.2011 16:11







Najdete na iDNES.cz