Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Podívejte se, jaké byly vánoční dárky za socialismu

V jednom dárku flanelové pyžamo, ve druhém žiletky značky Astra, v těch dalších pak botasky, babičkou upletený svetr a céčka. Nějaký z těchto skvostů jistě dostal na Štědrý den za socialismu snad každý. Některé z reliktů vám připomene fotogalerie v článku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

jejda to jsem ja

Dárky se mění....

ale hloupost je věčná...;-);-);-)

0/0
3.1.2012 15:11

P-P

Když jsem se díval na fotogalerii

Tak jsem zjistil pár zajímavých věci o autorovi článku:

1. Asi si myslí, že stavebnice Merkur byla vymyšlena za socializmu a později než lego (přitom je o pár desítek let starší než lego i než socializmus)

2. Autor si po sobě ani nepřečte - jen tak si čtenář může přečíst tak zajímavou informaci jako: "Skládací kolo neboli "skládačka", velmi oblíbené v 70. a 80.letech - Skládací kolo neboli "skládačka", velmi oblíbené v 70. a 80.letech"

;-)

0/0
2.1.2012 20:05

Berdej

Dárky

To je článek propagující konzum? Autor zapoměl, že čas běží. Představené dárky jsou na tehdejší dobu normální. Tady někomu hráblo.Rv

+1/0
2.1.2012 12:34

Melancholik34

Re: Dárky

to víte, autor úspěšně zakončil studium VOŠky, takže teď cokolic napíše, platí. Je to přece "pan redaktor"...Rv

0/0
2.1.2012 18:01

verasn

Autor článku tu dobu evidentně nezná,protože

lyže elan, C4 se daly koupit už v roce 1972 a boty kastinger,dinafit taky, ale pochopitelně jen ve větších městech. Pracoval jsem jako řadový konstrukter ve výzkumném ústavu ve strojírenství.. Pár jedinců ve vyšších funkcích bylo sice v KSČ, ale ti byli v menšině, protože frčelo poslouchat doma Hlas Ameriky nebo Svobodnou Evropu, o čemž jsme se informovali navzájem a všichni jsme drželi při sobě... Mimochodem  už v roce 1984 Češi vyhráli Dakar[>-]... Prostě Češi ve vývoji byli už tenkrát srovnatelní se světem. Takže  na stromech jsme tady nežili. A co je s vývojem dnes ? Všechno rozkradeno, samá spekulace, korupce a pesimismus. Nikdo nic už s tím  neudělá, protože máme přece demokracii a banány.Kdo neni v politice nebo nepodniká, tak stejně na nic nemá.To je  vážení bohužel zase dnešní realita.

+4/0
2.1.2012 12:29

roby

a teď, vážená redakce

bych docela uvítal článek s názvem: "Podívejte se, jaké byly vánoční dárky za první republiky" To by bylo ještě šťavnatější neboť časový rozdíl a tím i směšnost tehdejších dárků by byly ještě markantnější.

+2/0
2.1.2012 12:05

czmiri

Roztomilé poměry

Ano, byly to tehdy roztomilé poměry. Chtěl jsem jednou, asi tak roku 1987, tátovi koupit k vánocům burské oříšky. Oříšky ve slupkách, oříšky čtvrté jakostní třídy, jakými se v USA krmí prasata. Ale ani ty nebývaly, takže jsem čtrnáct dní dopředu poprosil kamaráda, jehož sestra byla prodavačkou v samošce, zdali by mi jedno balení neodložila. Vzkázala mi ale, že jsem si vzpomněl pozdě: vše již bylo zamluveno. Namísto oříšků jsem si mohl v rádiu poslechnout povídku jakéhosi bolševického pablba o tom, jak za první republiky oříšky sice byly k mání, ale on, jako dítě, na ně neměl peníze.

A, mimochodem, připomínky, že nelze srovnávat sortiment tehdy a dnes, že i na Západě to byla bída, jsou pro neznalou mládež matoucí. Za prvé naprostá většina výrobků reálného socialismu byla tak ubohá, že by si je nikdo nekoupil, kdyby nemusel. Za druhé bylo v zemi dostatek katalogů západních zásilkových obchodů, tedy jsme mohli srovnávat. A toto srovnání hovořilo jasně o děsivé zaostalosti centrálně pláno

+2/0
2.1.2012 1:22

_m-

Re: Roztomilé poměry

Hmm, pokud jste chtěl tatínkovi udělat radost, měl jste zajet pro oříšky někam do města, když u vás na vsi náhodou  nebyly. Já nepamatuju vánoce bez buráků, které můj muž miluje.  Co jsem viděla až po plyšáku, byly pistácie.  Ale buráky byly  běžně, dokonce s nimi některé šetřivé kolegyně nahrazovaly ořechy v cukroví, protože byly levnější a běžnější, než třeba mandle.......

+2/0
2.1.2012 10:10

Fai Rodis

Re: Roztomilé poměry

Zejo? Buraku byvalo dost a ani na nedostatek mandli si nemuzu stezovat.

+1/0
2.1.2012 12:21

roby

Re: Roztomilé poměry

hm, tak to chápu zklamání vašeho tatínka, který se určitě silně těšil, že dostane oříšky. Kolik vám prosím v té době bylo let?

+2/0
2.1.2012 12:02

bafunak

Re: Roztomilé poměry

Buráky, pochopitelně neloupané, v Praze opravdu tu a tam byly. Ale to bylo asi tak všechno.

+1/0
3.1.2012 2:15

_m-

Re: Roztomilé poměry

Buráky neloupané stejně jako buráky solené byly víceméně furt a nejen  v Praze.

+1/0
3.1.2012 9:14

hahoc

Vetsi radost z darku nez ted

ANO, bylo toho malo, ale zase co uz se koupilo, toho si kazdy vazil a radoval se, ze to ma.

Dnes maji deti v 10ti drahe mobily, ve 13ti notebooky, ja dostal v 10ti krasne Primky a jak jsem byl spokojen a k tomu jeste autodrahu, postupne vlacky TT, z ABC lepil domecky- co dnes deti delaji- zapnou hru na pc ci psp.

Ve 14ti jsem dostal starsiho favorita, to bylo radosti a jak mi kazdy zavidel:-)

Na Rubikovu kostku jsem si vystal frontu a pak delal zavody, kdo driv- dodnes mam rekord 23 sekund:-)

Na Vanoce se cekala fronta na Denima, Facko, sampon Shauma, ale vonelo to vse mnohem vic.

+2/0
1.1.2012 19:02

_m-

Re: Vetsi radost z darku nez ted

Schaumu nepamatuju, ale kosmetiku Dior ano.

A co se týče těch tolikrát omýlaných živých květů, tak jednak voněly docela příjemně, rozhodně to nebyla obdoba ruských či polskcýh sladkých voňavek a druhak - živé květy a žiletky byly vesměs dárky od dětí. protože to  byly drobnosti za cenu odpovídající kapesnému desetiletého dítěte.

Co vklastně kupují dnes děti rodičům pod stromeček?

+1/0
2.1.2012 10:13

_m-

Re: Vetsi radost z darku nez ted

Bože to jsem skutečně napsala?????????????????????????? hanba mě fackuje

OMÍLANÝCH

0/0
2.1.2012 10:29

hahoc

Re: Vetsi radost z darku nez ted

Nekupuji nic, radeji si za to koupi kredit,;-(

Banda jedna nevychovana sobecka;-D

0/0
2.1.2012 10:37

Kaseb

Re: Vetsi radost z darku nez ted

Odpověď na poslední otázku: jako malé dítě ( do 10 let) jsem kupovala hrníčky, malinkaté kaktusky a vyráběla jsem keramické výtvory ve výtvarce na ZUŠce, na víc si nevzpomenu. Od 10 do cca 18 hlavně knihy, doplňky, jako např. šály, čepice, kosmetiku (levné značky jako např. garnier a nivea) Také jsem měla období kdy jsem vyráběla bižuterii. Od těch 19 parfémy, oblečení, khihy, květiny, poukazy na masáže či koupele, lepší kosmetiku.

Narodila jsem se v roce 1990, nikdy jsem neměla lyže, brusle, kolo, mám mobil a notebook. Kapesné jsem nikdy nedostávala, od 13 let chodím na brigády, plus od nástupu na VŠ dostávám měsíčně 2500, ze kterých si platím dopravu, jídlo na škole, účet za telefon a jiné výdaje, co mi zbude, si můžu nechat. To jen pro ucelení představy, je mi jasné, že jinak to nikoho nezajímá :-)

0/0
2.1.2012 14:47

bafunak

Re: Vetsi radost z darku nez ted

Ano, zažil jsem to a byl na tom taky tak. Ale ani by mne nenapadlo dělat z nedostatku a bídy v policejním státě nějakou přednost. Život si samozřejmě zařídí každý dle svého. Že dnes mnohý žije ničemně je jeho věc a chyba. Šťastné dětsví prožívali mnozí i za protektorátu.

0/0
3.1.2012 2:25

_m-

Re: Vetsi radost z darku nez ted

Myslím, že byste měl zažít taky nedostatek, bídu a policejní stát. Jen tak pro srovnání.

0/0
3.1.2012 9:17

hahoc

Re: Vetsi radost z darku nez ted

Ja ale nepsal, ze jsem byl stastny za komunistu, i kdyz je jasne, ze v deseti jsem to nevnimal, nicmene, kdyz jsem dostal nejaky darek, byl jsem stastny a vazil si ho mnohem vic, nez dnesni omladina.

A jak jsem pak byl stastny, kdyz jsem si v puberte koupil 8mi bitovy pocitac s basicem Sharp Pc-1500a, to bylo radosti a nevyspalych noci:-)

Dnes se v noci pari, fetuje- ja programoval:-)

0/0
3.1.2012 10:34

pavel.n

Vánoce za komančů .

Jak jsme mohli přežít vánoce za komančů - nikdo jsme nedostal nový mobil ani Ipod , neměli jsme značkové triko ani MP3 , digi , pigi , migi , kiwi , ................představte si , že televize měla jen 2 programy - jak jsme to mohli přežít ???

Víte ale co bylo tenkrát krásné - táta s námi chodil na rybník a hráli jsme tam hokej - dnes jen už víc jak 10 let na rybníku nikoho neviděl - táta je v práci , aby vydělal na nový mobil a Ipod pro děti ......

Máma každý rok napekla cukroví a u stromečku jsme zpívali koledy - dostali jsme 3 dárky  ( bundu , šálku a rukavice ) , ale za to táta s mámou na nás měli čas - nemuseli dělat ve fabrikách ve 12- ti hodinových turnusech dílce pro auťáky , víkendy jsme byli vždy spolu ................a o tom ty vánoce jsou !!!!

+3/0
1.1.2012 11:34

baru_d

Re: Vánoce za komančů .

nevím jak u vás, ale u nás se stále chodí bruslit na rybník a to dokonce i děti se školou místo tělocviku (letos nee, páč eště pořádně nemrzlo), dokonce se chodí i sáňkovat na stráň a staví se sněhuláci a bunkry ze sněhu. A manžel si bere před i během Vánoc dovolenou, takže jsme doma, napečeme cukroví, dojdeme pro kapra, zdobíme stromek, jdeme na půlnoční, pak na pár vánočních koncertů dětí a tak podobně. Pod stromeček si nadělíme dárky asi tak za 5 tis celkem (a to počítám i rodiče, prarodiče a sourozence moje i manžela). Takže jsme asi dost out8-o

+3/0
1.1.2012 20:14

sevillano

Re: Vánoce za komančů .

zbytečný snažení, dnes jsou prostě všichni digi, pigi, facebook a mp3, zatímco dřív se všichni věnovali dětem a nemuseli dřít ve fabrice.... ani jedno samozřejmě neplatí, ale holt někdo má ten rozhled poněkud omezenější

0/0
2.1.2012 17:30

pan reditel

Re: Vánoce za komančů .

To jste mel obrovske stesti. Me tatu komunisti v 74-tem zabili, kdyz mi byli dva roky...

+2/0
2.1.2012 13:43

sevillano

Re: Vánoce za komančů .

heleďte, a že taky dřív slunce víc svítilo, tráva byla zelenější, nebe modřejší a voda víc tekla, což? lidská blbost je fakt nekonečná...

0/0
2.1.2012 17:25

Melancholik34

Re: Vánoce za komančů .

m jsme teda PIGI čaj měli :-)... ale jinak s Vámi víceméně souhlasím...

0/0
2.1.2012 17:55

Sawy

Pane autore,

já vás docela chápu. Je to jako když jsem kdysi ve škole dostal za domácí úkol napsat slohovou práci na otravné téma. Vás to živí, něco napsat musíte, a tak píšete. Že jsou to nesmysly? Co na tom. Hlavně splnit úkol a dostat zaplaceno.:-/

+2/0
31.12.2011 20:26

P-P

Re: Pane autore,

R^

0/0
2.1.2012 20:06

arid

???

no to je zase slátanina

0/0
31.12.2011 19:15

kaffee68

ehm

článek o ničem.

0/0
31.12.2011 17:03

repanak

Nejsem byť "stařec" advokátem starých časů

ale takovýto článek by měl mít historický a ne propagandistický duch. Což před 40-50 léty bylo na Západě to co dnes? Volkswagen starý čtvrt století už se též jeví proti dnešním krasavcům jako kraksna. Ale šroubková stavebnice Merkur byla výborná a na tehdejších kanadách jsme toho zadarmo na kyjském rybníku nabruslili a nahráli se hokeje. Socialismus u nás také nepustil do republiky tolik dováženého zboží jako třeba Maďaři. Jestli jim pak ty dluhy strýček Joe částečně odpustil, nevím.

+3/0
31.12.2011 13:06

Lumpííí po banánu 3

a dnes si dáváme spoustu hloupostí

většinou věci, které vůbec nepotřebujeme. Ať žije konzum!

mimochodem - pletený svetr od maminky = i velký kus lásky

+6/0
31.12.2011 9:30

Nyx

mé dary

moje nej dárky za komunismu: Sobi 20 (dětské kolo), dodnes ho mám na chalupě na půdě pro potenciální potomky, no pak asi malé radio Panasonic z Tuzexu za180 bonů a pak si to už moc nepamatuji, přeci jenom po revoluci to bylo s dárky lepší

0/0
30.12.2011 23:06

mal1

NA KUBU JE VYHLÁŠENO EMBARGO

NA KUBU JE VYHLÁŠENO EMBARGO A NA KLDR, KDYBY NĚKDO VYHLÁSIL EMBARGO NA ČR TAK ČR BY NA TOM BYLA STEJNĚ JAK KUBA , stačí si to najít na internetu

+2/0
30.12.2011 22:11

__M_

Zase nesmyslný článek.

Merkur měl nahradit Lego? No to snad ne. Jako malý jsem měl několik stavebnic erkur, vč. elektroerkuru a vyhrál jsem si s ním dost. Také jsem měl takové kostičky ve stylu Lega, stavěl se z nich třeba dům, mělo to okna, dveře, střešní díly. Ale už nevím, jak se ta stavebnice jmenovala. Brusle jsem měl "kanady" a nebyly čistě černé. A dalo by se pokračovat. Lyže Sulov jsem nikdy neměl, ...

0/0
30.12.2011 22:02

rosona

Re: Zase nesmyslný článek.

Taky jsem mívala ty kostičky, nahrazující lego, bratr měl Merkur a já si ho "půjčovala" ;-D Mimochodem - Merkus se vyrábí i dnes a podle mého názoru rozvíjí kreativitu víc, než Lego, které je dnes už většinou jednoúčelové bez možností variací.

0/0
31.12.2011 9:52

Timca

Re: Zase nesmyslný článek.

podobná Legu je CHEVA a ta se dá koupit bez problému i dnes R^

0/0
31.12.2011 13:19

Neznám špinavé peníze

Mimochodem

Jako kluci jsme si hráli nejčastěji s autodráhou a to už od roku 1975, s tím ledním hokejem s táhly byla neuvěřitelná zábava nejen pro nás, ale i pro taťku, hodně jsme kupovali knihy, hráli v obýváku fotbálek s plastovými brankami, kovovým brankářem na táhlu a kovovými hráči s "kopací" otočnou nožičkou a "míč" byl osmistěn bílo-červené barvy a kopal ten, komu padla barva, postavili jsme si na desce 2,5x2,5 krajinu, nádraží, koleje pro vláčky TT... a jako bonus jsme létali každý rok letecky na 14 dní do Bulharska k moři, coby pětičlenná rodina, kde otec pracoval jako vedoucí pošty a matka byla učitelka, což nebyla zaměstnání, která by byla TOP placena. Nežilo se zle, lžete.

+7/0
30.12.2011 21:35

Doktor_QQ

Vážený autore,

zmotal jste páté přes deváté a nějak jsem nepochopil, co chtěl básník říci - patrně to, že dříve bylo hůř...

+2/0
30.12.2011 21:24

Neznám špinavé peníze

Lyžoval jsem

a to hodně, ale takovéhle boty na kopcích neměl NIKDO.  Rovněž Artis a Soluv nebyly lyže, které by na svazích dominovaly a tak bych mohl pokračovat dál. Možná vám článek sežerou nějaká mladá ucha, co si tu dobu nepamatují, ale já ne, já v té době žil.

+3/0
30.12.2011 21:23

Lumpííí po banánu 3

Re: Lyžoval jsem

já zrovna měla lyže sulov - i s tím legračním vázáním (a místo brzd řemínky okolo nohy) ;-D

boty jsem dlouho měla jen šněrovací - přeskáče mi koupili až mi přestala růst noha.

0/0
31.12.2011 9:28

otas

Re: Lyžoval jsem

aha, a jaké lyže dominovaly? Rosignoly to určitě nebyly

0/0
31.12.2011 18:39

kalusan2

Re: Lyžoval jsem

Třeba Elany,což byly a jsou velmi dobré lyže

+1/0
1.1.2012 9:36

Jirka2

Re: Lyžoval jsem

Elany byly, ale nepatřily k nejběžnějším značkám.

0/0
2.1.2012 15:04

BelousBB

Re: Lyžoval jsem

tak to mate kratkou pamet. co si pamatuji lyzuji od 4 let a to temer kazdy vikend a kazde zimni prazdniny na lyzaku. jsem z generace husakovych deti. osobne si pamatuji, ze pouzite plastove lyzaky san marco jsem dostal nekdy v roce 86. pravda, v te dobe jsem byl v kozenych preskacich uz za socku a plastove lyzaky byly fakt uz bezne,ale byly to v 90% ty hrozne botasky. na druhou dobu jsem mel markra a lepsi sulovky, takze se to vyvazovalo:). nicmene, artis, sulov a vazani germina (?) z obrazku byly velmi rozsirene. elanky ci dokonce rossignoly se na trh dostaly az ke konci 80let a staly relativne hodne.

0/0
1.1.2012 14:14

janok77

Re: Lyžoval jsem

na tych 25 obrazkoch su veci, ktore mi pripominaju tie najkrajsie chvile mojho detstva... Mal som lyze Artis Beta a Gama a Sulov (biele s imitaciou jedlickovych haluziek)... bicykel za 280 Kcs spominame dotera, ako som sa na nom naucil bicyklovat a jazdil ako 4-rocny "dabel"...

Mam iphone, ipod a vsetky veci tohto typu ma nenormalne zaujimaju, ale toto si vecicky z mojho najkrajsieho obdobia :-))))

Pekny clanok a fotografie, dakujem pekne :-)

0/0
1.1.2012 18:13

topes

Nechci

hodnotit článek,ale poslední dobou zírám na reakce spousty lidí, jakoby zapomínali.. Netvrdím,že se dnes žije lehce, ale pokud bychom nerozkradli co se dá, možná by to bylo lepší a kdo nás naučil krást ? Co se týče vánočních dárků, tak jsem se mrknul na výplatní pásku z r.83, ...1500,-Kčs. (takže taky žádný jásání nad množstvím dárků),Merkur,Sega sice fajn stavebnice,ale sehnat je ? Velký problém ! Na to už jsme zapomněli,že jo ? To už nehovořím o dalších uvedených věcech, některé se daly sehnat jen za úplatek !!! Jj pro mne to byla doba spojená s úplatky nebo fronty na kapry,stromečky atd.Mimochodem, někdo psal, že naštěstí jsme nebyli ještě jako v SSSR nebo Kubě, to možná zatím ne,možná stačilo ještě pár let....

+4/0
30.12.2011 20:54

merak

Re: Nechci

Přesně tak. Ti co si ztěžují na dnešní drahotu neradi porovnávají ceny a platy tenkrát. Když jim to spočítám, sám se nestačím divit. Něco stálo v poměru stejně jako dnes, třeba potraviny, ale spotřební zboží bylo strašně drahé. Pivo dříve za dvěpadesát, a dnes za dvacetpět, jenže plat je taky desetkrát větší. Tak si říkám, čím to tedy je, že dnes mnoha lidem schází peníze. Vychází mi že dříve to za prvé nebylo za co utratit, a za druhé nebylo zvykem utrácet. Třeba dovolená u moře, dříve bylo společensky únosné jet k moři jednou za pět let. A dnes jedna dovolená za rok nestačí.

+3/0
31.12.2011 16:40

bojující socka

Re: Nechci

Jo chodil si bosky s učením svázaným provázkem do školy,kde si měl hlad .....Navíc furt za zády stébák...jo těžkej život.;-D

+3/0
31.12.2011 19:28

bar.bu.do

Re: Nechci

... do kolika umíte napočítat?

0/0
31.12.2011 19:38







Najdete na iDNES.cz