Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vysokorychlostní vlaky v Česku se vrací do hry. Na plány jde 45 milionů

Stát po dlouhé době začne znovu dávat peníze na přípravu staveb vysokorychlostních železničních tratí. Do rozpočtu Správy železniční dopravní cesty dá 45 milionů korun. Kdy se u nás první takové tratě postaví, je však zatím nejasné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J77a48n 86J43e13l83í25n44e40k 8633835422776

A nebylo by lepší, domluvit koncept a úrovni několika států? Aby to mělo nějákej smysl taky. Trať do Benešova je sice hezká, ale já bych viděl výhodu těchto vlaků hlavně v mezi národní a dálkové dopravě.

0/0
28.1.2013 14:50

M46a38r24t52i68n 79M96u60r44c16i72n48a 5108486706715

Za 45 milionov budu studovat, ci po vysokorychlostnej trati bude mat kto jazdit, pricom dobre vedia, ze zadlzena statna zeleznicna spolocnost najblizsich 250 rokov urcite nebude mat na to, aby nakupila supravy typu TGV, alebo ICE.

Toto je podobny pokus o tunel, ako sirokorozchodna trat na Slovensku teda jej predlzenie z ukrajinskej hranice po rakusku hranicu.

Na urcite veci je statna kasa nema dno...

0/0
8.1.2013 9:13

J36i64r48k38a 40D35v18o28ř84á31k 4215860443318

To je směšné. Kdekdo ví, že 1) vysokorychlostní soupravu nebude kupovat žádný stát ale dopravci, a i v případě ČD nejde o žádnou předluženost a v době postavení VRT už zas všechny její dnešní leasingy doběhnou, 2) TGV je zastaralé, to už nikdo nechce, 3) vysokorychlostní soupravy nejsou nijak zvlášť drahé, např. AGV (nástupce TGV) se do Itálie prodalo za cenu cca 2,5 CityElefantů za kus - tedy podstatně levněji než české Pendolino.

0/0
8.1.2013 9:24

R72a96d83e96k 17J21a49n58a87t38a 9335176434422

Ano. Navíc je třeba říct, že i když jsou vysokorychlostní soupravy dražší, díky vyšší rychlosti mají vyšší denní kilometrický proběh. Takže se to vyrovná.

Navíc za vysokorychlostní jízdné jsou lidé ochotni zaplatit více, skoro tolik jako za letadlo, protože je to není o moc pomalejší.

Takže na Západě v praxi dochází k tomu, že zatímco pomalé regionální osobáky (dle vás levné) dotovány stále jsou, VRT provoz (dle vás něco "strašně drahého") dotován zpravidla vůbec není.

+1/0
8.1.2013 11:13

R23a93d12e44k 54J72a13n97a45t14a 9475206304952

Zatím je to spíš opačně. Státní železniční společnost VR vlaky má (7 jednotek 680 Pendolíno s vmax 230 km/h), ale jezdit vysokorychlostně není kde. Přitom podle plánů z počátků 90. let, kdy se Pendoína pořizovala, už zde měly trakové tratě dnes být (rekonstrukce koridory měla být hotová do roku 2000, pak už se měly stavět VRT). Ale stát ve stavění zaspal.

+1/0
8.1.2013 11:16

J66i46r68k19a 26D23v42o75ř63á13k 4415580313778

Já bych tady už rád nechal stranou už celkem passé diskuse jak velký má VRT ekonomický smysl, a zajímal by mě obsah toho článku.

Čili: Proč je najednou priorita úsek Praha - Lovosice místo Praha - Benešov? Do Lovosic bude pravda větší zrychlení, ale týká se to v nejbližší době tak dvou expresů za dvouhodinu (jeden do Německa a jeden lomený s rychlíkem do Podkrušnohoří), kdežto úsek na Benešov se týká ve dvouhodině dvou rychlíků + nějakého toho expresu na Linec. A po dokončení VRT do Brna (nebo aspoň etapy do Jihlavy) se tu čeká zásadní posun v ekonomice pro železnici celého státu, což u té severní tratě není až takové - to zní spíš jako podpora regionů (Ústecko, částečně Liberecko a Karlovarsko).

0/0
8.1.2013 9:03

J76i19r14k32a 91D75v14o89ř29á75k 4415700283738

Napadá mě sice doplnění douhodiny do Německa nějakou konkurenční dvouhodinou nebo čtyřhodinou jako konkurenci ČB, ale nevím nevím kolik cestujících přiláká pouhé zrychlení do Lovosic... Nebo že by někdo uvažoval po vzoru krušnohorů o dočasném zavedení přímých lomených expresů do Liberce?

0/0
8.1.2013 9:38

J61o79s59e95f 90K53o90p50e69c23k90y 9294982475

Mily pane Cihaku, jste dalsim z rady mistnich diskuteru, kteri evidentne neziji v ekonomicke realite. To, ze CR ma ambici byt zeleznicni krizovatkou Evropy, je bezpochyby pravda. Neznamena to ovsem ani zdaleka, ze ji nekdy realne musi byt a uz vubec ne, ze ji ma byt ted. K propojeni VRT do ruznych statu Evropy probiha bez jakehokoliv uredniho pricineni uz dlouho a to v zapadni Evrope. Tedy tam, kde provazanost ekonomik/lidi, sluzeb atd/ dosahla jiz takoveho stupne, ze je po techto tratich vysoka poptavka. U nas zadna takova poptavka zatim neni a plne postaci system koridoru, ktery se buduje a mel by se bezpochyby budovat rychleji a do vice mest v CR. Cas na VRT mozna prijde i u nas, ale pouze v pripade, kdy i nase navazanost na zapadni Evropu, stejne jako na vychodni, bude tak silna, ze se provoz techto vysoce ekonomicky narocnych trati/souprav vyplati... Zatim tomu tak neni a dukazem budiz pocet km VRT v nasi zemi... ;-)

+2/−1
5.1.2013 10:59

T39o98m12á95š 51M35o31r35a98v24č28í53k 3907766273915

Tak na to jsem zvědavý, kdy se tak stane. ČR je i 23 let po revoluci dopravním ostrovem a zřejmě jím zůstane ještě mnoho desítek let. Z "praktického" hlediska snad ani není nutné stavit dálnice směrem k hranicím (stačí se podívat na intenzity dopravy). Světlou výjímkou je jen D1 a D5 na ostatní stačí hezká jednička

+2/0
5.1.2013 12:24

R77a54d94e67k 23J83a53n45a66t77a 9855356494892

Jak jste proboha přišel na to, že k propojení VRT mezi evropskými staáty dochází "bez úředního přičinění". Všechny investice do železnic v posledních desítkách let jsou v Evropě veřejné investice, tedy rozhodnutí politiků. Soukromý sektor figuruje maximálně jako partner při financování. I soukromých dopravců je velice málo. Většina VRT dopravců jsou dceřiné společnosti státních firem.

Jediný rozdíl mezi námi a Západem je ten, že zatímco u nás jsou politici burani, kteří za vrchol pokroku považují auto (samozřejmě hlavně to svoje, na které jim přispíváme), v Evropě jsou myšlenkově poněkud dále.

+1/−1
5.1.2013 12:41

J41o71s75e66f 59K30o73p45e29c91k52y 9364802445

Samozrejme, ze veskere investice jsou investicemi statu. Urednim pricinenim bylo mysleno, ze zadny Brusel nerozhodl, ze ma vest VRT z Parize do Lyonu nebo z Bruselu do Londyna. Bylo to rozhodnuti pouze zainteresovanych statu na zaklade presnym ekonomickych analyz. Jediny rozdil je ze u nas jsou nastesti zodpovedni politici, kteri chapou, ze potreba VRT u nas je zatim pouze snem fanousku zeleznice a nikoliv ekonomickou nutnosti ;-)

+1/0
5.1.2013 13:04

R77a47d62e24k 33J77a45n45a34t41a 9335556544662

A u nás je snad princip rozhodování jiný? O trasování VRT jsou také dohody s okolními státy, analýzy existují, jak na bilaterální úrovni, tak na úrovni EU, je to stejné jako na Západě. Naši sousedé by rádi, abychom taky konečně něco dělali. Mají nás za burany.

Ten rozdíl není v principu, ale v lidech - politicích (a jejich voličích), jejich prioritách. Kolik % našich politiků nebo občanů vůbec kdy jelo vysokorychlostním vlakem, aby věděli, o čem je řeč? Nemají o tom páru. Vrchol luxusu je pro ně mít pořádnou káru a vytahovat se s ní (viz nejmenovaný nedávný ministr dopravy).

+1/−1
5.1.2013 16:00

J39o73s49e94f 84K18o81p55e77c33k26y 9964272415

kdyby u nas existoval realny zajem na stavbe VRT /at uz vzesly od nas nebo od sousednich statu/, tak uz u nas VRT davno stoji. ale zadne VRT u nas nejsou a ani se jejich vystavba realne neplanuje. A nemyslim, ze by to zpusobovalo jakekoliv zklamani v kteremkoliv okolni zemi ;-)

+2/−1
5.1.2013 16:06

R35a12d25e86k 12J18a66n28a25t70a 9125716544942

Co to je "reálný zájem", sakra? O stavbách rozhodují vždy politici, ne budoucí cestující ani žádný investor! A ti naši politici zájem nemají.

I o všech existujícíh stavbách na Západě rozhodli politici. Kde tam byl podle vás ten "reálný zájem"?

+1/−1
5.1.2013 16:11

J47o44s43e14f 74K16o16p55e52c56k50y 9714622325

realny zajem vydelku ;-)

+1/−1
5.1.2013 16:11

R69a38d97e36k 59J14a19n31a25t46a 9525456984202

A KDO ten zájem má podle vás mít?

Přínos infrastrukturních staveb je především celospolečenský. Tady ho mají vnímat politici. Jako volení zástupci té společnosti. Problém u nás je v jejich kvalitě. Jsou to v lepším případě nedoukové, v horším případě přimo zloději. Rozhodují podle své kapsy, nikoli dle odborných stanovisek.

0/−1
5.1.2013 16:15

J58o78s92e23f 63K85o17p42e89c22k31y 9214352795

Samozrejme, ze ten, kdo ten podnik financuje, tedy stat /staty/ prostrednictvim svych firem ;-) prinos staveb za stamiliardy musi byt hlavne ekonomicky a financni, jinak vam ji nikdo nepostavi ;-)

+1/0
5.1.2013 16:17

R59a67d46e40k 55J44a58n85a71t75a 9215506854252

Ten přínos je zkalkulován u nás i tam. Není samozřejmě 100% jisté, protože se z pricipu jedná o odhady na desítky let dopředu a pracuje se tudíž jen s odhady. Jde jen o to POLITICKÉ rozhodutí do toho jít.

0/0
5.1.2013 16:19

J28o96s60e38f 17K95o95p72e63c36k18y 9754242365

Ano, jde o politicke rozhodnuti, zda do tohoto ekonomickeho projektu jit nebo nejit. A takove rozhodnuti u nas ani v jinych statech nikdo neudelal a ani se k tomu nikdo nechysta, takze... ;-)

0/−1
5.1.2013 16:20

R48a85d14e47k 78J39a71n57a10t22a 9895636604712

Vždyť argumentujete kruhem! Obhajujete to, že rozhodutí nikdo neudělal, faktem, že ho nikdo neudělal?

+1/0
5.1.2013 16:23

J16o27s12e22f 10K90o23p91e60c91k14y 9384822855

ne, obhajuji to, ze toto rozhodnuti nikdo neudelal tim, ze ten plan je zatim ekonomicky nerealny ;-)

+1/0
5.1.2013 16:25

R14a19d31e79k 30J32a46n85a70t72a 9715556534702

Aha, takže vy zřejmě věříte, že naši politici se rozhodují podle objektivních analýz. Tím se celý ten váš zvláštní názor skoro vysvětluje. Zřemě patříte k těm cca 5% občanů, co jsou s politikou spokojeni.

0/−1
5.1.2013 16:30

J96o47s48e52f 45K34o66p45e34c94k74y 9324222555

Netvrdim, ze jsem s politiky spokojeny. Jen si mimo jine neumim vs oicasne dobe predstavit zadneho politika, ktery rekne: pojdme utratit desitky/stovky miliard korun z naseho chudeho rozpoctu, abysme mohli jezdit rychlym vlakem do Nemecka...  vy ano? ;-)

+1/0
5.1.2013 16:33

R34a21d43e49k 55J84a52n89a90t19a 9435386344302

Ne "do Německa", byla by to trať "směrem do Německa". Sloužila by samozřejmě také vnitrostátní dopravě. Stejně jako vnitrostátní dopravě slouží i ty dálnice.

Že VRT vlak musí mít zastávky po 100-200km je nesmysl. Stačí se podívat na trasy ICE v Německu. To říkam předem, protože očekávám, že tento oblíbený blud vytáhnete.

0/−1
5.1.2013 16:39

J55o38s50e54f 47K52o94p23e52c61k92y 9584292685

slouzila by i vnitrostatni preprave, ktera je tak slaba, ze nakladny projekt nezaplati... to same plati i o te mezinarodni. a tak stale dokola ;-)

+1/0
5.1.2013 16:40

J84i35r15k96a 19D90v60o58ř39á31k 4105670283168

Sloužila by z 80% vnitrostátní přepravě a značnou část přepravního proudu by si přitáhla z dálnic. (A všichni řidiči na D1 budou vděční...)

0/0
8.1.2013 9:32

J56o39s18e17f 98K46o88p95e54c30k84y 9694592205

Ano, 80% z nedostatecne vytizenosti. to by mohlo byt... ;-) VRT by jiste pritahlo dalsi cestujici z dalnice na drahu, ale vetsina by zustala na silnici neb jejich cilovou destinaci neni centrum Prahy/Brna/Ostravy ale prilehle destinace a tam uz by vlastni auto zustalo vyhodou...

0/0
8.1.2013 12:13

J67i81r56k95a 65D83v14o64ř14á45k 4285430683968

Zapomněl jste na ostatní města, která jsem tu vyjmenovával. Například na Jihlavu. Zrychlí se tím i Zlín - Brno - Jihlava - Budějice.

0/0
9.1.2013 15:17

J98i28r53k78a 33D88v66o23ř52á85k 4595820783888

Prozradím vám tajemství centra těch měst mají navazující vlakovou příměstskou dopravu a také MHD, takže cílem nemusí býz zdaleka jen centrum. Auto nemusí být výhodou zdaleka pro každého. Takže by vůbec nebylo divu, kdyby počet cestujících stoupl násobně a začal se blížit třeba i třetině nebo polovině toho, co teď jezdí po D1 v nejslabším místě Vysočiny.

0/0
9.1.2013 15:26

J80o83s22e48f 40K50o89p56e74c13k12y 9444112905

to samozrejme maji a ta uz znamena casovou ztratu oproti autu, takze je po vyhode VRT a investovane miliardy jsou v... ;-)

0/0
9.1.2013 15:31

J35i71r87k64a 76D91v95o35ř75á15k 4455700533548

Čili při jízdní době Praha - Brno o hodinu kratší než po D1 mám téměř hodinu na MHD v součtu na obou místech. A výhoda VRT je v ... ekonomické realitě.;-)

0/0
9.1.2013 19:55

J39o69s46e82f 14K25o83p29e33c78k13y 9284162515

Ano, a presna ta pulhodina v kazdem meste na cestu na okraj nebo mimo mesto, je proste malo. Vlakem musite prestoupit a cekat na spoje, autem si diktujete svoji cestu sam a casove jste na svem nebo jeste usporite. Takze krome fanousku zeleznice, pro vsechny ostatni plati, ze si vyberou radeji auto. Proste trasa Praha - Brno je prilis kratka a jezdilo by na ni prilis malo lidi nez, aby souboj s autem vyrazne vyhrala ;-)

0/0
9.1.2013 20:04

J53i50r76k88a 86D75v87o79ř96á94k 4155850913548

Jen připomínám, některé šinkansenové vlaky zastavují na té nejrychlejší trati dokonce každých 30 km. U nás to tak husté jistě nebude, ale pro ilustraci technických možností je to dobré.

0/0
8.1.2013 9:31

J18i16r13k68a 95D45v27o14ř65á28k 4395850163168

To není pravda, v leckterých okolních státech toto politické rozhodnutí už udělali. Proto se VRT jak jistě víte už dávno staví v Německu, Rakousku, Polsku, Bulharsku, Turecku, prostě asi 20 státech.

0/0
9.1.2013 15:21

J48o18s60e58f 85K54o81p34e38c55k83y 9774662595

nevim, ze by v nejakem state udelali politicke rozhodnuti, ze v CR bude VRT ;-)

0/0
9.1.2013 15:32

J72i51r76k28a 32D38v20o26ř75á44k 4315690343488

Tak vězte, že nová varianta evropské železniční sítě TEN-T včetně vysokorychlostních částí je dohodnutá za účasti ČR a těžko to nazývat jinak než politické rozhodnutí.;-) Když nevíte, není lepší se zeptat než úprně tvrdit co vás napadne?

0/0
9.1.2013 19:52

J83o57s59e10f 68K81o40p88e43c56k10y 9474722825

Spousta siti je "dohodnutych" a nektere uz velice dlouho. Podobne Evropa "dohaduje" i dostatecne propojeni energetickych siti aby se vyhla black outu a realne se temer nic nedeje. Mluvim o realne dohode na realnem ekonomickem projektu s realnymi cisly, ktery bere vse od Ado Z tedy presne trasovani, vykup pozemku, stavbu a provozovani, vcetne presneho nacasovani. Zadny takovy projekt neexistuje... Dukazem budiz i ta mapka, kterou tady fandove zeleznic predkladaji. Cim to asi bude, ze VRT se buduji od Rakouska az po Portugalsko a CR a temer cela vychodni Evropa nic... ;-)

0/0
9.1.2013 20:10

J77i56r83k28a 78D67v41o24ř51á20k 4625760943318

Z toho "celá východní Evropa nic" ale musíte vyjmout Polsko, Rusko, no a pak Bulharsko, evropskou část Turecka a to zpropadené Řecko - i když to není tak úplně východní Evropa.

0/0
10.1.2013 0:55

J42o26s36e25f 29K42o49p79e95c82k18y 9834282825

asi jste prehledl to slovo "temer" ;-) Rusko, Turecko a Polsko jsou samozrejme jina liga. Pocet obyvatel, rozloha zeme a slusny ekonomicky rust jsou jasnym predurcenim pro rozvoj VRT ;-)

0/0
10.1.2013 10:13

M17a30r28e84k 64Š36i48m28o59n 2134907668178

Já nechápu Vaší arhumentaci. Důkazem nízké poptávky po VRT v ČR je jejich nízká četnost a nízká poptávka je důvodem pro nestavění VRT. Tedy nízká četnost VRT je důvodem pro to, aby se žádné další nestavěly. Chápu to dobře?

Ano vnitrostátní poptávka je nízká, za smíku stojí snad je Praha - Brno a Praha - Ostava, ale smysl VRT je v tratích nad 500 km a v jejich sítích. Praha - Mnichov, Praha - Berlín, Praha - Vídeň, Praha - Ostrava -Krakov a Ostrava - Varšava a samozřejmě navázání na celou západní Evropu.

0/−1
5.1.2013 15:41

J69o16s48e47f 91K85o19p55e26c29k83y 9274402425

duvodem nuloveho vyskyt na uzemi CR je /zatim/ nizka poptavka po /nejen/ transitni doprave pres CR. Pokud tady sypete z rukavu trasy na ktere se VRT hodi /a ja s nimi souhlasim/ tak se podivejte do soucasnych jizdnich radu a vyhledejte pocet spoju denne a razeni vlaku a pak si odpovezte na otazku, zda byste pro tento pocet pasazeru chtel utracet stamiliardy za VRT...

+1/0
5.1.2013 16:03

R96a60d10e20k 93J48a57n17a30t91a 9765216674812

Z počtu současných pomalých vlaků nelze usuzovat o poptávce po vlaku rychlém. Jsou to ZCELA jiné věci.

Nová trať a rychlé spojení může zvednou poptávku klidně několikanásobně.

0/−1
5.1.2013 16:12

J23o66s33e33f 62K35o79p72e56c45k26y 9974182375

Z poctu soucasnych vlaku lze samozrejme presne odvodit budouci poptavku i se zapocitanym vysoce pravdepodobnym zvysenim zajmu ;-)

+2/0
5.1.2013 16:15

R89a11d43e67k 34J93a50n67a58t91a 9965276584612

Nikoliv. Pak byste nikdy nemohl postavit novou trať tam kde vlak zatím nejezdí vůbec. Když žádný vlak nejezdí, poptávka je podle vás asi nula.

Jenže se stačí podívat, kolik lidí letí letadlem, kolik jede po dálnici. A jak z letadel, tak z dálnic se na Západě přechází na VRT.

0/−2
5.1.2013 16:17

J85o56s69e79f 28K36o41p59e94c60k63y 9154612345

tam kde zadny vlak nejezdi se pocita samozrejme dle jinych forem dopravy a dle osob bydlidich podel zamyslene trati, tranzitnich atd. tam kde vlaky jezdi se samozrejme pocita i s dalsimi faktory, ale pocet soucasnych vlaku je jednoznacne zasadne vypovidajici cislo a to pro vase sny neni dostacujici ;-)

+1/0
5.1.2013 16:23

R14a64d93e95k 40J30a26n29a57t19a 9865736414552

Takže podle vás je poptávka po cestování z ČR na Západ tak nízká, že neobhájí existenci ani jedné pořádné trati? Zatímco z nějakého podívného důvody již tato poptávka "obhájila" existenci dvou dálnic (D5 a D8) a jednoho letiště (PRG T2)? Kam na takové objevy chodíte?

A rozhodnutí postavit dálnice na hranice s Německem bylo politické. Nikoliv komerční, investorem nebyl žádný soukromník.

+1/−1
5.1.2013 16:27

J17o40s36e45f 75K28o86p98e74c45k78y 9814942395

Postavit dalnici bylo jiste politicke rozhodnuti s ciste ekonomickym zajmem. Ekonomicky zasadni prinosy dalnice vam snad, jako jiste inteligentnimu cloveku, vysvetlovat nemusim. Ano, presne tak, poptavka po neivindualnim cestovani z CR a do CR a i pres CR proste zatim neni takova, aby obhajila naklady stovek miliard na stavbu VRT...

0/−1
5.1.2013 16:31

R15a82d13e28k 41J26a63n92a97t10a 9865376454652

Aha, takže dvě dálnice na Západ se vyplatí, zatímco ani jedna VRT (která je mírně levnější na výstavbu a přináší výrazně vyšší cestovní rychlost než dálnice) se nevyplatí? Proč si to myslíte?

A co myslíte "neivindualnim cestovanim". Vlak není individální cestování? Vlak je nějaký zájezd nebo co? Vlakem jezdí PŘEDEVŠÍM jednotlivci.

+2/−1
5.1.2013 16:36

J97o60s91e54f 94K85o51p64e33c28k38y 9434462145

Ano, protoze dalnici muze jezdit kdo chce, kdy chce, jak chce atd. take se tam muze prepravovat mensi zasilky zbozi atd. takze ekonomicky je rozhodne v nasem prostredi vyhodnejsi nez VRT. Neinvidualnim cestovanim myslim cestovani jinymi prostredky nez autem ;-)

+1/−1
5.1.2013 16:39

J89i57r26k58a 35D85v24o74ř15á67k 4425240913248

Jenže individuální přeprava a IAD - individuální automobilová doprava jsou dva naprosto odlišné pojmy.

0/0
8.1.2013 10:13







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.