Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stát zveřejnil ztráty drah, jejich „obchodní tajemství”. Díky Jančurovi

Ministerstvo dopravy poprvé v historii poskytlo veřejně informace o tom, kolik musí doplácet Českým drahám na jednotlivé rychlíky. Dráhy se zveřejnění dosud bránily a považují takové údaje za obchodní tajemství, i když ministerstvo ročně pošle drahám na tyto vlaky přes čtyři miliardy korun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M91a40r91t66i50n 51Ž63á41č17e59k 5486236155181

Můj návrh na čisté řešení, při kterém by odpadly tyto diskuse: stát by u ziskových tras (rychlíky mezi městy) přispíval pouze na cenu jízdenky, všem dopravcům stejně, vědělo by se kolik. A neexistovaly by žádné účelové dotace ani půjčky od státu na jakoukoliv konkrétní věc typu investice do vlaků či modernizace apod. které vše znepřehledňují a kvůli kterým Jančura (podle mě naprosto oprávněně) vymáhá od státu informace, které mají celý tento chaos s dotacemi zpřehlednit. Hospodaření ČD by tak bylo naprosto oddělené od státu a jak by dopravci včetně ČD naložili s dotacemi na jízdenku, by byla jejich věc. Pak by si všichni dopravci byli rovni a pak teprve by ČD mohly argumentovat obchodním tajemstvím. Pokud by se stát rozhodl podporovat ztrátovou regionální dopravu, kde by koncept s dotací na jízdenku nefungoval (co kdyby při nějaké jízdě z Horní do Dolní v neděli v poledne nenastoupil jediný cestující, to je celkem běžné), našel by se jistě podobný transparentní model, který by motivoval k tomu, aby dopravce hledal šetrnější způsoby, třeba dopravu řešil malými mikrobusy s malou spotřebou apod. ale opět takový, že by vše bylo transparentní a všichni dopravci by si byli rovni. Například že by stát (kraj) vypisoval každý rok nové výběrové řízení na danou trasu a zadával by jen počet spojů a maximální cenu jízdenky. Soutěž by vyhrál ten, kdo vymyslí nejúspornější variantu. Pak by mohl vše vytříbit trh, protože pokud by ČD hospodařilo špatně, pak by přirozeně ubývalo a vyklízelo by trh soukromým dopravcům a celá doprava by se stávala efektivnější nebo naopak, ČD by se rychle ve vlastním zájmu zreformovalo, protože by jim hrozil rychlý zánik. A tak to má být, a bylo by to ku prospěchu všech. Tedy kromě té části ČD která chce mít pohodlný život s penězovodem a s privilegii od státu ale to je naopak společensky škodlivá věc, kterou je nutno naopak potlačit.

0/0
8.1.2013 12:01

J20i78ř24í 51R88o15d 7204198510960

Vše, co je financováno z našich daní nesmí být tajné!!!

+3/0
6.1.2013 16:29

P34e98t62r 38N40i28v20n26i91c45k71ý 3242774395947

A co tajné služby a některé armádní bojové akce? Mají si zavézt blog a tam každý den psát co kde utratily, komu a proč?

0/0
7.1.2013 15:03

Š46t41e83f86a30n 93F86r11i93č81a 7562378743546

Jančura míchá hrušky a jablka. Komplexní dopravní obslužnost v celé síti je jedna věc. Atraktivní podnikání s několika krátkými soupravami na nejdelší trase v Česku mezi dvěmi aglomeracemi (každá cca 1 mil obyvatel) je věc druhá.

+5/−5
5.1.2013 0:18

T78o75m82á88š 93V42e50l87e34m10a88n 4485315317693

jistě, ale poukázat na lhaní ČD ohledně stavu bylo jedině dobře - pro nás i pro něj.

+2/−1
8.1.2013 12:03

M45a94r11t84i56n 51Ž72á35č31e30k 5136466965681

Já bych řekl, že Jančura chce naopak ta jablka od hrušek oddělit, protože neprůhlednými dotacemi, kdy nevíme na co jdou a co je ztrátové a co není, vzniká nepřehledný chaos, kterému nikdo nerozumí. A ČD to tak samozřejmě vyhovuje a Jančura chce toto naopak zprůhlednit.

+1/0
8.1.2013 12:07

M56i83l90o44š 71S22a68l87o35š82e96k 7534573161823

Slyšel jsem,že osobní železniční doprava vydělává a je v plusu a ještě dotuje tu nákladní.Někdo tady pěkně lže..................................

+3/−3
4.1.2013 16:00

R97a80d71e64k 41J57a85n55a51t28a 9135156494602

Tohle nikdo odpovědný nikdy neřekl a ja to naprostá pitomost. Osobní doprava nebyla na území našeho státu zisková v posledních 60 letech nikdy. Bývalo to naopak, obrovské přepravy nákladů nastartované za minulého režimu částečně spozorovaly dopravu osobní.

Takže ČD Cargo ziskové bylo, do ztráty se dostalo do ztráty až v posledních letech v souvislosti s nástupem mnoha soukromých nákladních dopravců a ztrátou mnoha výhodných zakázek. Ztrátu z provozování služby kusových zásilek (té nejnákladnější) tak již nebylo z čeho hradit a nyní se řeší, co se bude z touto službou dít. Bylo o tom dost článku i tady na iDnes.

+2/0
4.1.2013 21:20

D67a90v94i52d 28M77l26é96č14k59a 7182102569688

Ať si říká kdo chce co chce, ale při počtu zaměstnanců a administrativě atd. je uplně jasné že se z Českých Drah stal nevýdělečný moloch. Doufám že jim konkurence pomůže se trochu zvednout, nebo zaniknout. Jedna věc která mě na tom analogicky strašně štve je, že není možné udělat konkurenci pro celý stát.

+3/−2
4.1.2013 13:32
Foto

P28a87v13e92l 66Č52e33r49n40í80k 1658215690380

Nevýdělečný moloch to je především proto, že musí obsluhovat i ty nejzapadlejší vesnice. Česko má jednu z nejhustších sítí železniční dopravy a stát požaduje, aby byla pokud možno celá využita. Proto se musí jezdit i přes horní-dolní, kde jednou za den nastoupí dvě babky aby přejely do vedlejší vesnice do kostela. To je holt daň za to, že jsou ty vesnice obsluhované. Pokud by šlo jen o to udržet dopravu na hlavních trasách kde je alespoň 25% obsazenost, tak se drahám značně sníží náklady.

+3/−3
4.1.2013 15:29

M48i26c67h17a28l 37T67i90m11k10o 3393374664105

Ony ani ty zapadlé tratě díky krajským dotacím zas takový finanční průšvih nebudou. Pár let nazpátek se měnili podmínky přidělování jednotlivých tratí a CD na poslední chvíli ve všech krajích prodloužili smlouy na všechny spoje na dalších 10 let. A určitě to nedělali z dobroty srdce, aby na těch tratích náhodou nějaký chudák soukromník neprodělal.

+2/0
4.1.2013 15:40

J76o22s56e40f 10K26o37p63e24c19k47y 9964362275

CD zadne smlouvy na zadnych tratich neprodlouzily. bylo to presne opacne ;-)

+2/0
4.1.2013 15:47
Foto

M60a23r86t17i17n 86K57o86k90e10š 3808294101360

To je tak, když je pan nahoře se psaním Y a I na štíru. Ve spojení s nevyjádřeným podmětem to pak přináší tato zábavná nedorozumění...:-)

0/0
7.1.2013 13:59

J85a13n63a 38L85a33n72g28o34v34á 2215536110843

Když je to tak, proč se tedy ČD stále tak urputně brání zveřejnění oné částky, kterou jim musí stát doplácet? V tom bude víc... A pak, není to pitomost, udržovat minimálně využité tratě?

+1/0
4.1.2013 18:32

J11o58s68e31f 10K50o40p87e22c31k29y 9784512885

v cem presne jsou CD nevydelecnym molochem?

+1/−1
4.1.2013 15:30

P30e55t58r 79H25á10j76e21k 4540192201134

nevýdělečný - bez dotací zkrachuje

moloch - neefektivní byrokratické řízení

0/0
4.1.2013 15:59

P54a42v87e61l 95K63r85á72l 5840429414598

Bez dotací by na většině tras nikdo nejezdil. Nechcete třeba zrušit i veřejné osvětlení? To se taky přece dotuje, tak ať se toho radši chopí nějaký soukromník bez dotací.

Při téhle velikosti z toho ani nic jiného než moloch být nemůže. Kdyby měl Jančura stejně velkou firmu, taky to bude moloch.

+1/−1
4.1.2013 16:16

J29o59s94e97f 89K42o18p16e80c82k96y 9774742405

zadny dopravce /je jedno jestli statni nebo soukromy/ v IDS nemuze jezdit bez dotaci. verejna doprava je ztratovy business ;-)

+1/0
4.1.2013 17:31

B37o10h17u89s13l59a20v 95K94r97á98l59í35k 2651920789136

A pekaři jsou taky nevýděleční, protože bez peněz za chleba a pečivo by zkrachovali.

+1/0
4.1.2013 17:49

R87a24d98o60m64í15r 78D31o22s10t14á32l 3707442201860

Jančurovy důvody jsou jasné.Chtěl soutěžit s ČD o trať a jeho nabídnutá cena na km byla vyšší než ta jeho.Nyní má přehled o cenách a nabídku bude podle toho upravovat.

+6/−8
4.1.2013 13:12

J64a35n 84S64l94a38n80i48n33a 6635960974398

No a? On bude vědět, kolik si v minulém období účtovaly ČD. A ČD budou vědět, že on to ví. Takže stejně, pokud bude chtít zakázku získat, bude motivovaný nabídnout státu co nejlepší cenu.

+4/−1
4.1.2013 14:27

B16o52h23u11s78l19a62v 74K79r71á94l38í68k 2891580169726

Jeho cena byla vyšší než ta jeho? Jako to proboha dokázal? Zatím se jen ukázalo, že České dráhy lžou - a kdo lže, ten krade, do pekla se hrabe.

+3/0
4.1.2013 18:08

J33a62n88a 72L70a39n17g24o18v58á 2435606370113

Tomu se říká férová soutěž, nebo ne?

+2/0
4.1.2013 18:33

P17a79v90e16l 57K90u31c91h35t56a 4216831627884

K rozdílům kultury cestování západ - Česko  -  kromě údržby hraje podle mne významnou roli chování cestujících, lidově řečeno, že jsou češi nesrovnatelně větší "doby.ek" než průměr Německa, Rakouska, Švýcarska.

+5/−5
4.1.2013 11:56

J35a36n 47F32r41o59l39í43k 6196650455224

Pomalové S-Bahny jsou důkazem nadčlověčího postavení Germánie.;-)

+2/−2
4.1.2013 14:57

P15a85v70e59l 29K24u52c70h86t58a 4766831117254

Pomalování vlaků je bohužel pro mne nepochopitelným "sportem" navíc dost drahým. Asi to nedělají důchodci nebo komunisti, ale mladí "umělci" ze  zhrzení a odcizení společenskému systému.  Ani v Německu není vše perfektní. Ale při takové jízdě starými panťáky u nás je vidět to počárání, postříkání, ničení záchodků. V Německu jsem neviděl, že by někdo kradl toaleťák nebo záchodovou mísu ve vlaku.

+1/−2
4.1.2013 18:47

K51l41e37m41e61n86t 76W28a87l81l 8207207287768

Můžete mi odpovědět proč si stát objednal mou cestu vlakem z Břeclavi do Prahy? A kolik mi za ni zaplatil, když mě stála bezmála 500 Kč? Vlak, ve kterém bylo tak našlapáno, že do zaplněnýho kupé hledělo dalších 10 lidí přitisknutých ksichtem na skle? Předpokládám že stát zaplatil i jim za tuto příjemnou cestu

+5/−2
4.1.2013 11:55
Foto

P70e73t69e34r 70J44a84b44l31o74n36o95v40s90k12y 1769596631301

Poprvé 500 Kč za jízdenku ? Na internete sa dá kúpiť jízdenka na túto trasu lacnejšie,tiež Včasná jízdenka / býv.sporotiket zníži cenu.A to,že bol vlak preplnený može mať viac príčin.1.medzištátny vlak EC z Budapešti a Bratislavy samozrejme je viac obsadený ako vnútroštátne rýchliky Brno-Praha,o D1 exprese sa popísalo veľa-tam je cestovanie relaxom a komfortom 2.po sviatkoch a v nedele bývajú expresy tiež preplnené.

+2/−1
4.1.2013 12:21

R26a18d97o15m77í14r 57D45o86s97t88á49l 3187942751100

Můžete nyní počkat na soukromníka,třeba bude mít volné místo k sezení....a když ne,tak nevadí,zítra je taky den.

+4/−3
4.1.2013 12:26

J23o87s51e23f 65K39o16p20e62c15k64y 9554842255

Stat si ji objednal a zaplatil, abyste se vy mohl dostat domu, do prace, do skoly, za zabavou atd. Je to pro stat mnohem levnejsi nez kdyby verejenou dopravu nedotoval ;-)

+1/−1
4.1.2013 14:47

J21a31n 56F89r11o68l71í68k 6916300225984

A nemohl by si objednat a částečně zaplatit moji cestu autem? Mám spotřebu 5,15 a většinou se i solo vejdu pod ceny hromadné přepravy. Navíc se jedná o moji investici, která stát nic nestojí na rozdíl třeba od Pendolín.;-)

+2/0
4.1.2013 15:00

J97o46s41e35f 27K11o64p90e88c87k18y 9504642855

jak jsem jiz napsal, byla by to mnohonasobne drazsi varianta nez platit verejnou dopravu, takze urcite nemohl;-)

+2/−1
4.1.2013 15:10

V11l86a51s71t49i12m60i70l 86H66a92l28b92i17c37h 8533955306108

Pokud jedete na nákup jen do Kauflandu místo MHD,tak to solo vyjde skutečně levněji i bez státní dotace.

0/0
5.1.2013 8:15
Foto

R65a40d69i77m 36F86r63y90č93k36a 6321233155347

Podle něj jsou tyto údaje označeny jako obchodní tajemství a ministerstvo riskuje pokutu 500 tisíc korun a náhraduškody.

Na tonhle je zabavny ,jak velky strach maji z pokuty 500 tisic Korun ,zatimco CD prodelavaji miliardy ;-D.

+5/−5
4.1.2013 10:54

M25a66r83t26i29n 79N20o48v37o59t74n42ý 7978178565623

ČD jsou v zisku, rozhodně neprodělávají miliardy.

+3/−8
4.1.2013 11:24

J44a91r86o49s97l54a41v 19N25o83v85á20k 3665435637522

Jo, stejně jako zemědělci kteří nechaj půdu ladem a my jim platíme dotace. Nač se snažit, že, stát nás stejně zaplatí. Pokud jsou v účetním zisku, tím húř. Cpeme do nich z našich daní moc peněz.

+7/0
4.1.2013 11:30

M86a93r77t49i52n 37N75o50v89o27t13n19ý 7138938885563

Vaše přirovnání kulhá na obě nohy. ČD  dostávají zaplaceno pouze za to, co si stát a kraje objednají. A rozhodně nedostávají peníze, že vlaky odstaví do kopřiv. Kdyby byly doopravdy ve ztrátě, tak budete vřískat. Jsou v zisku - pak napíšete "tím hůře". Lidi, vy si nevidíte do huby ...

+2/−4
4.1.2013 11:37

H43o40n91z39a 36K64u35k69a 2345748116440

ale vyberova rizeni radsi nevisujete,co?

+1/−1
4.1.2013 13:14

M92a10r81t92i94n 31N54o14v38o17t19n16ý 7268458595803

No, já rozhodně výběrová řízení nevypisuju, já nejsem stát :-)

0/0
4.1.2013 14:52

M51i32c15h30a94l 39M75e35l50e34n 7250323677186

čd rozhodně nejsou v zisku, jedině s napumpovanejma miliardama!!

0/−1
4.1.2013 11:50

P25a77v36e40l 56K89r44á19l 5240809484838

Tak když si stát (potažmo kraj) něco objedná, měl by za to i zaplatit, ne? 8-o Pochopte už, že ČD pro stát plní funkci tzv. "veřejné služby" - stát si objednává spoje i tam, kde se nemají šanci sami o sobě uživit a za to do ČD "pumpuje miliardy", jak vy říkáte.

+3/−2
4.1.2013 11:55

M27a36r31t84i23n 90N14o53v27o12t68n79ý 7498638335553

Nepište nesmysly a přečtěte si výroční zprávy ČD.

0/0
4.1.2013 14:55

D51a69v15i32d 45M29l91é41č79k84a 7882692459418

ČD se schválně kvůli "ziskovosti" rozdělila na osobní dopravu a Cargo v prosinci 2007. Tehdy se strasně kritizovalo jak výdělečná nákladní doprava přestane dotovat tu osobní. Dneska? Samostatné ČD cargo je ve ztrátě. Tak nevím kde ty ČD vydělávají....

+2/−1
4.1.2013 13:35

M17a34r80t20i21n 48N14o65v20o34t27n23ý 7898228185553

Tak proč o tom píšete, když to nevíte? Přečtěte si výroční zprávu.

+2/−1
4.1.2013 14:54

P90e92t65r 88H67á53j75e26k 4480972441894

když jsou v zisku, tak proč potřebují dotace?

+1/−1
4.1.2013 16:03

Z15b38y11n44ě17k 85P93o44p98o39v51s84k51ý 9856598797153

Co jsou podle Vás dotace?

+1/0
4.1.2013 17:30

D38a78v32i34d 93H95y14š56p73l63e58r 2643713227145

Tuneláři mají pouze obchodní tajemství. Nic jiného nemají....

+7/−3
4.1.2013 10:26

D23a59v81i32d 82M15u14r27a73r55i61k 4500803461808

Na tomhle pripade se ukazuje typicke cechacstvi, ackoli nemusim s Jancurou 100% souhlasit a sympatizovat, tak aspon nebyl tak blbej a nebal se s vlastnima prostredkama s vlastnim krkem rozvirit stojate vody a pustit se do konkurecniho boje s CD a statem, kterymu nijak nepomahal a naopak mu hazeli klacky pod nohy. Ceske drahy pobirali miliardy dotaci a prislo jim naprosto normalni, ze je tu jsou vlaky na urovni socialistickyho svazu a ze zpozdeni jsou zkratka normalni, zatim co Zaluda si vozil zaluda v luxusnim aute s automatickym osvezovacem vzduchu, rozdaval managerum miliony odmeny a zil si jako buh za statni prachy a cesky drahy nemeli ani nejmensi zajem na to, aby s nima nekdo jezdil. Cim min lidi, tim vic dotaci... Jancura dokazal vyrazne zlepsit podminky na ceskych koleji a uz jenom proto, by ti cechacci co nikdy v zivote nic nedokazali, by meli drzet hubu a mit trochu ucty a respektu.

+37/−3
4.1.2013 10:02

J93a94n 20Z26a69p64l66e80t43a15l 4394605225

co byste taky chtěl :D, úspěch se v ČR nenosí, kdo je úspěšný buď: a) krade nebo podvádí; b) vykořisťuje zákazníky; c) vykořisťuje zaměstnance; d) jiné důvody....divil byste se, kolik lidí stále zastává tyto názory.

+6/−2
4.1.2013 10:57

R40a85d44o66m38í79r 37D35o76s56t32á26l 3347612581770

No ,ikdyž nemám rád paušalizace,tak za to jaké u nás mají jméno někteří "úspěšní",většinou mohou sami a za druhé ...Honoré de Balzac za každým velkým majetkem se skrývá zločin.....a ještě mi upřesněte ten úspěch,tím považujete ztrátu 50-60 milionů za rok provozu s několika málo vagónky ?No v celorepublikovém měřítku by to byla teprve palba.

+2/−2
4.1.2013 12:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.