Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Magie podle Českých drah. S daty o rychlících čarují, jak se jim hodí

Tuzemský daňový poplatník poprvé v historii ví, kam přesně mizí čtyři miliardy korun, které posílá každý rok ministerstvo dopravy státním Českým drahám na provozování dálkových rychlíků. Už je také jasnější, proč se kvůli zveřejnění údajů dráhy tak bouřily: s čísly za náklady si zjevně kouzlí na jednotlivých tratích tak, jak se jim zrovna hodí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

O61l24d64ř97i72c26h 16K34o18l33b93a28s72n23j94u45k 1775665821225

ČD - tato státní instituce by mohla s konkurencí opravdu více hýbat, jen !by to chtělo chtít a využívat náměty svých 8-o "fanoušků, co stojí při železničních tratí a fotí jako o smrt;-O!!!!!!

Lidé prosím a zvláště ty, co stále zůstávají ČD příznivcem, momentálně se netřeba zaobírat ztrát, ale přispívat náměty "přitáhnout" nové cestující na cestu ČDV!!!!!

Já vlakem cesty prožívám, mám rád tento způsob dopravy a vím, kde a kdy by cestující se " prali" o jízdenky ČD:-)8-o[>-]R^;-D !

Naše republika je krásná zem a dala by se projet třeba jen vlakem a auto nechat doma a konkurenci " válcovat" tím způsobem, jak to ona dělá ČDRv!

Já jezdím ČD a  často přivádím jejích průvodčí do stavu šílenství a ku zpoždění vlaku! Jejich zlost je jen na chvíli, pak se omluví a odejdou ode mne se stáhnutým

"ocáskem" ! Pak já zářím jako sluníčko , vycházející nad LYSOU HOROU 8-					
				</div>
				<div class=

0/0
1.8.2013 9:40

T24o20m72á61š 39Z97a98h86á79l11k15a 7800792517640

ČD mám rád, ale na trati Praha - Tanvald pravděpodobně ve výpočtu ztráty počítali s prázdným Pendolinem taženým Brejlovcem místo 854 a 1-2x Bdtn.

0/0
13.1.2013 12:12

D34a96v14i69d 16M60a35l90i86n29a 1590823880353

Mozna jsem za blbce, ale porad nechapu, jak nekdo muze vytvaret zisk utratou dotaci??? Chapu zisk jako rozdil mezi trzbou a naklady!!! Od kdy se do trzeb zapocitavaji statni dotace??? Tedy I dane poplatniku, kteri tyto sluzby nevyuzivaji??? Napr. Nechapu, jak k tomu prijde obcan Novak z Horni Dolni, kde neni ani zeleznicni zastavka, ze ze svych dani za odvedenou praci dotuje neschopnost jineho vygenerovat svou cinnosti v doprave normalni zisk???

+1/−1
7.1.2013 21:49

R47a34d91e75k 12J88a94n41a51t82a 9615526534932

Vtip je v tom, že to nejsou dotace. Dotována je možná tak nějaké nezisková školka. Ale dopravci ve veřejné dorpavě (nejen ČD, ale spousta dalších - na železnici GWTR, Viamont, JMHD, železnice Desná, RegioJet na Slovensku, na silnic pak BusLine, Osnado, Veolia, KAD, ICOM, atd. jsou jich desítky) ti dotace neberou. Plní státem a kraji zadané zakázky na dopravní obslužnost. Což je podnikání jako každé jiné, a jeho cílem je zisk. Tento zisk bývá smluvně omezen nějakou cifrou, zpravidla 3% nebo tak nějak.Tolik na vysvětlenou, osvěty není nikdy dost, jak je vidět na vašem příkladě.

Dále, do Horni Dolní k panu Novákovi pravděpodobně vede silnice, a to pravděpodobně taková, po které (kromě pana Nováka) projede za den pár aut. Daně lidí, kteří tuto silnici využívají, tudíž tuto silnici ani náhodu nezaplatí. Pokud mu do takové díry jezdí autobusová linka, její ztráta je rovněž placena z veřejných roizpočtů.

Takže pan Novák je "dotován" taky a neměl by si stěžovat.

+1/0
7.1.2013 22:55

M19a34r16t48i71n 17B24a64r35t11o58š 7256192495

Vy jste jak kefemlýnek, pořád dokola. Tak trocha osvěty pro Vás. ČD od státu dostávají dotace, i když někteří tomu chtějí říkat jinak. Tahle slovní ekvilibristika ale na tom, že jde o dotace, nic nemění. Ostatně, sám si poněkud odporujete.

0/−2
8.1.2013 0:11

R65a11d14e16k 21J67a29n28a26t55a 9415276714572

Vy se pořád točíte kolem zkratky "ČD", asi vám způsobuje nějaký mindrák. Můj příspěvek je ale platný i tehdy, pokud z něj "ČD" vypustíte.

Vyjmenoval jsem ale i dalších 10 firem, které fungují obdobným způsobem (provozují ztrátovou dopravu v objednávce pro stát/kraje za úhradu). K těm máte také nějaké vyjádření, nebo ne?

+1/0
8.1.2013 9:34
Foto

O93l24d74ř74i18c51h 38K43o75l64b72a63s29n98j62u84k 1615475631925

Ono je lehké urážet člověka slovem typu " kafemlejnek"X, ani toho pana RADKA JANOTU  osobně neznáte a už pod jeho slova sypete písek, jako pod parní lokomotivu;-€!

Tím, že se zde budeme mezi sebou urážet, tak to problém ztrát nevyřeší!

ČD mám pořád rád, můj otec tam pracoval celý život a ČDmá svoji určitou historii, na které třeba stavět a takové "ŽALUDY"  stavět do latě, jak spravovat majetek státu, respektive ČD![>-][>-][>-]EU

0/0
1.8.2013 9:54

B82o35h72u21s85l52a89v 12K22r48á28l52í90k 2671320179396

Pokud je mi známo, tak dotací se nazývá nejen to, když veřejnoprávní subjekt sám provozuje činnost, která je pro něj ztrátová, resp. za kterou nic neutrží, ale také to, když přispívá na nějakou službu poskytovanou jiným subjektem s cílem, aby cena pro spotřebitele byla nižší. Pak ovšem provozovatel tuto dotaci zpravidla zahrnuje do tržby (anebo jsou o ni nižší náklady, například jde-li o dotaci na nákup vozidel).

0/0
8.1.2013 2:30

Z10d31e93ň74k90a 92V61e77s76e90l64á 8549615367420

Jeden příklad, jak se dá dost dobře vydělat/získat vyšší dotace apod.: mezi stanicemi Brno, hl. n. a Holubice (týká se rychlíků ze/ve směru Jeseník/Šumperk/Olomouc a Bohumín) je možné jet dvěma trasami: přes Šlapanice, Slatinu a Černovice, nebo přes Sokolnice-Telnice. Rozdíl v délce těchto tras je skoro 6 kilometrů. Rychlíky jedoucí od/do Olomouce jezdí obvykle jedním směrem jednu trasu a opačným směrem trasu druhou, čili jednou jede trasu kratší a jednou delší. Myslím, že je zbytečné zmiňovat, kterou trasu si nechávají zaplatit nejen od státu, ale i od cestujících... :-P Rv Takže i tady v tomto konkrétním případě se dá s těmi čísly tak krásně čarovat... :-/

0/−1
7.1.2013 18:18

R64a86d95e56k 60J81a91n81a77t26a 9565336744692

Pěkné, ale většina nákladů nabíhá spíš s časem (mzdy, vozidla) a počtem cestujícícíh (náklady na pokladní, eshop), než s kilometry (v podstatě jen poplatek za DC a energii což tvoří jen zhruba 25% nákladů).

A jízdní doba těch rychlíků je v obou směrech stejná, k žádné veliké úspoře zde tak tou "zkratkou" nedochází.

+2/−1
7.1.2013 18:32

Z51d79e80ň19k92a 92V24e56s62e82l14á 8779465947580

"v podstatě jen poplatek za DC a energii což tvoří jen zhruba 25% nákladů" - "jen" čtvrtinu nákladů? 8-o Spíš "celou" čtvrtinu!

0/−1
7.1.2013 18:44

R38a34d45e56k 63J96a38n41a89t51a 9525136744432

Takže podle Vás by tedy měl být rozdíl v jízdném odpovídající 25% z těch 6 km, tedy inkrementální jízdné na 1.5 km, což jsou necelé 2 Kč. Ano? Pak nejspíš patříte k těm, co jezdí pro levnější rohlík přes celé město.

Možná vás překvapí, že podobné asymetrie jsou v dopravě běžné. Téměř každá letecká linka má (podle převládajícího směru větru a někdy i rozdílných odletových poplatcích na letištích), v jednom směru náklady vyšší, než v druhém. Přesto stojí obvykle letenky v obou směrch stejně.

+1/−1
7.1.2013 18:57

Z92d97e20ň82k60a 29V67e88s83e20l55á 8619555927120

Vůči zákazníkovi i státu by bylo skutečně férovější onen rozdíl do ceny nějak promítnout. A i když je Vám po tom houby, tak pro levnější rohlík přes celé město nejezdím.

Srovnávat vlak k letadlu mi nepřijde moc vhodné, už jenom kvůli těm palivovým příplatkům, které se velmi často mění.

0/−1
7.1.2013 19:07

P41a14v28e19l 77M98e79r61t73l45í45k 7167339266216

Pan Sůra neměl zapomenout na hlavní důvod, proč je Praha-Brno ztrátové spojení, ačkoliv vlaky jezdí plné. A to je akční jízdné ČD. Pro srovnání - z ČB do Brna je stejná dotace na kilometr, vlakové soupravy jezdí pozdstatně kratší a podstatně starší, ne po koridoru (nižší poplatky?). Ale Praha - Brno stojí 200 bez slevy a ČB - Brno 330 Kč bez slevy. Na jednu stranu chápu, že ČD chtějí přetáhnout cestující z autobusů SA do vlaků, ale měli by to dělat trochu jiným způsobem. Ideální by bylo pokud by to za ně dělal přímo stát, protože železniční doprava je strategickou, narozdíl od silniční.

+3/0
7.1.2013 15:12

D64a61v33i14d 20M78a38l44i52n96a 1480543730253

Omyl. Strategicka neni doprava jako takova, ale zeleznicni cesty. A ty nikdo statu nebere.

0/0
7.1.2013 17:22
Foto

O87l73d23ř28i85c38h 95K59o10l42b39a74s88n41j82u79k 1675935521485

Pane Pavle Mertlíku :-) , bravo;-D !!!

Konečně někdo, komu to myslí a chce ČD pomoci! Neřešíte tak dotace, ale způsob, jakým způsobem by se dalo najít cestu8-o ! !!!!

Děkuji [>-] !

0/0
1.8.2013 10:00
Foto

R13o31s44t43i37s50l17a98v 18S40r48s64t37k64a 3340900710891

Mají bojovat o záchranu, jak se tu někde píše, a při tom se dráhy chovají hůř jak za socialismu. Rozhazují na všechny strany. 1.ledna 20133 jsem se vracel do Brna kolem  trari od České Třebové. Během půl hodiny jely od Brna na Svitavy 3 !!! osobní vlaky s minimálně pěti vagóny. Možná jeden byl zrychlený, každopádně všechny byly takřka prázdné. Kdo to výmýšlí , tak se nechová dobrý hospodář. Rv

+4/−5
7.1.2013 13:29

M45a52r97t45i74n 94N18o60v77o95t14n77ý 7188168715923

Proč do toho taháte dráhy? Ty jezdí pouze to, co si MD a kraje objednají. Tam běžte berečet, pokud máte pocit, že je něco špatně.

+1/−3
7.1.2013 13:35

R57a92d30e73k 24J63a93n61a31t58a 9345396654572

Jistě jste už někdy slyšel o IDOSu. Můžete si tam snadno najít, že "z Brna na Svitavy" jezdí va svátek přesně jeden osobní vlak (Os) za hodinu. Dokonce ani do těch Svitav nedojede. Linka končí v Letovicích nebo Březové nad Svitavou.

Jo, možná počítáte mezi "osobní vlaky", i R (ty jezdí každé 2h) a EC (ty jezdí kažou hodinu). Pak ale srovnáváte jablka a hrušky. Os, R a EC mají zcela jiné zastávky, tedy zcela jiné zákazníky.

A v neposlední řadě, "dráhy" jízdní řád neurčují. Je objednán objednavateli dopravy. "Dráhy" jen plní zakázku.

+5/−1
7.1.2013 14:00

M92a27r52t13i69n 61B76a23r84t90o45š 7916752225

Výmluvy, výmluvy a zase výmluvy. Jenže těmi se (doufám) do nekonečna uživit nedá.

+1/−8
7.1.2013 14:55

R90a56d61e52k 59J58a55n28a29t77a 9425526314332

Poud máte konkrétní připomínku, sem s ní. Ale na úrovni.

Například, pokud vám vadí, že během krátké doby z taktového uzlu Brno hl.n. odjíždějí tři vlaky různých vrstev osobní dopravy (což je jedna z vlastností uzlu v tzv. integrálním taktovém grafikonu), navrhněte, který z nich byste zrušil a odborně odůvodněte tento návrh. OK?

+9/−1
7.1.2013 15:04

M31a20r11t56i39n 28B70a74r21t59o23š 7536502535

Z které planety jste spadl?

+1/−8
7.1.2013 15:27

R33a67d96e11k 78J12a26n38a82t22a 9485186944502

Opakuji svou žádost o konkrétní přípomínku k mému příspěvku.

Na otázky úrovně šestiletého dítěte neodpovídám.

+6/−1
7.1.2013 15:30

M67a92r56t50i42n 98B79a42r69t21o69š 7646202435

O odpověď člověka, kterému nevadí tunelování a odvádí pozornost nesmyslnými otázkami a podmínkami snad ani nestojím. Ale přece jen upřesním. Reagoval jsem na větu: "A v neposlední řadě, "dráhy" jízdní řád neurčují. Je objednán objednavateli dopravy. "Dráhy" jen plní zakázku." Já si zase myslím, že jak na straně krajů tak na straně ČD jde o spolupracují lidi patřící do stejné skupiny zvané tuneláři.

+1/−2
7.1.2013 20:04

R72a84d56e96k 81J35a97n31a45t41a 9145686284112

Pokud se u veřejných zakázek "tuneluje", tak seto ale dělá tím způsobem, že se daná zakázka jednoduše předraží.

Nebo si myslíte, že i z dopravního hlediska celkem logický fakt, že jedou tři vlaky (různých vrstev, různých linek) za sebou, je dán "tunelováním"?

+2/0
7.1.2013 20:19

M14a90r61t68i81n 56B59a45r66t70o90š 7246162845

Přesně tak, jak jste napsal. ČD předražují (neboli požadují po státu nesmyslně velké dotace). A jak ukázala data poskytnutá ministerstvem dopravy tak nejen to, dokonce podvádějí. Ale to Vám jak se zdá ani v nejmenším nevadí. Stále se snažíte odvést pozornost k nějakým třem vlakům z Brna. Poněkud průhledné.

0/−2
8.1.2013 0:16
Foto

O49l32d21ř13i27c97h 32K58o44l42b41a89s80n90j46u37k 1385975951665

Přesně tak - kraje ( objednavatel )Rv

0/0
1.8.2013 10:03

J35o40s26e56f 30L21e11b13d12u10š46k45a 4682363393305

Zrušit všechny dotace, snížit daně a nechat lidi, nechť oni sami si platí to, co chtějí a používají. To platí pro všechy dotace nejenom ČD, ale i dotace do kultury, sportu, zachraňování bank, bankrotujících států a podobně. Když stát ponechá občanům jejich peníze, však oni si zaplatí zvýšenou cenu za to co chtějí a potřebují. Vždyť dnes stát bere každému z ceny jeho práce přes 75%.

+9/−10
7.1.2013 12:20

A35l29a28n 94Ř88e10p72k63a 4455336

Tak tohlevyhlašuji za blbost roku:-P Víme dobře, jak někteří umí hospodařit s financema, ještě húře než stát:-P

Nezapomněl jste si vzít prášky?;-)

+6/−5
7.1.2013 13:05

J21i27r14i 76K89m10o77t78r 4554512361541

nio když neumí hospodařit jejich věc, naopak tito lidé podpoří ekonomiku nejvíce, tím že vše utratí dají práci mnoha jiným lidem.:-)

+2/−1
7.1.2013 13:37

R77a85d80e75k 37J32a40n38a86t79a 9535106684112

Neefektivním hospodařením (ať už se ho dopouští jednotlivec, podnikatel nebo stát) se ekonomika v žádném případě nepodpoří.

0/0
7.1.2013 14:02

A68l74a40n 16Ř22e31p66k29a 4485476

No určitě, vše utratí, nebudou mít peníze na základní životní potřeby a budou krást.. :-P a pak do vězení (když je chytí) a budeme je živit všichni.

0/0
1.8.2013 11:17

J67o78s87e29f 41L90e45b39d52u56š72k76a 4672433323855

No, zato vy by jste si zasloužil Komunistickou cenu za objev roku. Protože někdo neumí hospodařit se svými financemí, tak je má stát ostatním sebrat. Lenin se Stalinaem a velkým Kimem by z vás měli opravdu radost.

+3/0
7.1.2013 14:40
Foto

O81l69d94ř88i86c75h 89K19o55l76b20a54s81n61j24u71k 1725595181175

Cha, cha   PANE ALANE:-);-D, KONEČNĚ I HUMOR!!!R^

0/0
1.8.2013 10:05

M83a91r69t17i91n 34N67o76v65o38t31n83ý 7428458625323

Á, náš Machovec dorazil :)

+2/−2
7.1.2013 13:37

D96a61v65i96d 83M97a42l65i11n35a 1830753450283

Naprosty souhlas. + bych se primlouval za vyhozeni min. 50% vsech zbytecnych statnich ouredniku (resp. Kazdeho, kdo rekne "to nejde")

+1/0
7.1.2013 22:01

B93o16h29u60s22l31a60v 86K15r93á15l81í27k 2301180429876

"nechat lidi, nechť oni sami si platí to, co chtějí" - inu, a někteří lidé si myslí, že je efektivní se k tomu účelu sdružit v obce nebo stát, než aby si všechno objednával každý zvlášť sám za sebe.

0/0
8.1.2013 2:40

A53n39t39o38n37í95n 84P20o32l36i72c33k92ý 9910122741397

No, chování ČD chápu (neschvaluji, ale chápu). Snaží se udržet zubem i nehtem kde se dá i při jejich neefektivitě a přezaměstnanosti. 

Dané údaje spíš hovoří o tom, jací "odborníci" sedí na Ministerstvu dopravy. Ti ty čísla měli pod nosem leta a nic. Vlastně něco ano, Mají režijky z ČD a košile bližší kabátu jako (nejen) režijka bližší státnímu rozpočtu.

+6/−2
7.1.2013 11:54

A53n55t47o23n50í56n 13P45o48l43i45c95k92ý 9470602291187

oprava: (nejen) režijka bližší státního rozpočtu.

+1/−1
7.1.2013 11:55

A63l66a13n 39Ř49e76p89k31a 4845356

O přezaměstnanosti bych nemluvil, ta už tam není.. už je maximálně přeplacenost, a to je na GŘ v Praze.

+6/−1
7.1.2013 11:59
Foto

J75a76n 81H66u41l58a 7330370162666

Souhlasím, že se snaží držet zuby nehty. Ale - zkuste toto udělat v soukromé firmě. Jak dlouho budete jako majitel firmy prodělávat jen na úkor toho, abych se udržel? Bud se udržím bez ztráty nebo to nedělám.

Jenže "státní" podnik položit jen tak nejde. A proč taky, když z něho dobře teče :-)

+2/0
7.1.2013 13:30

M58a98r82t90i24n 85B49a81r73t82o91š 7366362985

Státní peníze tečou i do soukromých firem a to proudem srovnatelným s Českými drahami, zato s užitkem někdy ještě menším.

0/−1
7.1.2013 14:58
Foto

O53l50d55ř31i89c88h 44K83o11l79b23a23s63n18j69u29k 1205805281705

Trochu OMYL A ZASE  trochu OMYL pane Jane!!!

Jsou soukromé podniky, kde se na to doslova s...e, a to ještě je podnik zahraniční;-( !

Znám velkopodniky, dokonce obří, kam přijímají do řídicích funkcí novovysokoškoláky a výroba nekvalitní a za cena obrovských nákladů!

Rozhodují bez jakékoliv praxe, a vůbec se s obyčejnými lidmi, co tam pracují, nemazlí a vedou podnik;-€Rv:-/;-(:-( !

0/0
1.8.2013 10:16

P83e35t59r 45N80o50v92á97k 3163976844924

Ve většině stáních podniků či ve státem dotovaných podniků je b*ordel. Z cizího totiž krev neteče, tak je potřeba dojit a dojit....vždyť si to zaplatíme z vlastních kapes a dokonce několikrát!!!! Nejlepší je zprivatizovat a pak dotovat, v tom jsme mistři[>-]Rv

+4/−1
7.1.2013 11:33

D12a98v73i15d 31M33a82l64i21n37a 1180933560403

Jestli myslite privatizaci se 100% vlastnictvi statu, jako CD tak to uznavam jako dobry JOKE!!!

+2/0
7.1.2013 11:39

P84e69t68r 59N29o82v66á17k 3873726324844

máte pravdu, u ČD to byla jen transformace, ale výsledek je stejný. Stát se nechává okrádat a by mohl dotovat. Všichni ve vedení ČD berou odměny, ale za co? za tráty??

Hospodářské výsledky Českých drah v letech 2008 - 2011:

2008: -5,330 mld. Kč

2009: -0,464 mld. Kč 

2010: -0,981 mld. Kč

2011: 0,491 mld. Kč  Navíc ty jejich zprávy jsou jen hra čísel, nikdo neví jak je to opravdu, chtělo by to audit firmy, která není z ČR a není tedy ovlivnitelná.

+3/0
7.1.2013 11:48

R46a63d38e97k 13J59a85n24a17t64a 9325756274212

Audit dělala Deloitte Touche, to není tak úplně česká firma.

+2/0
7.1.2013 12:02

A16l23a48n 60Ř52e94p34k52a 4415976

No v soukromých podnicích taky není vždy úplně pořádek. Čím větší firma, tím všechno déle trvá :-P A managementu jde jen o zisk a jde klidně i přes "mrtvoly".

+3/−1
7.1.2013 11:44
Foto

O50l75d23ř25i34c51h 78K89o47l23b44a19s42n35j89u53k 1645575371345

Nóó, to je TAKOVÁ OBROVSKÁ PRAVDA pane ALENE!!!!!;-O8-o

0/0
1.8.2013 10:20

J82o53s52e64f 60L89e89b75d66u18š45k85a 4212433733595

Bode...*? Samozřejmě, vždyť to všem vyhovuje. Politické strany tam nacpou své lidi do vedoucích funkcí, nechají je lehce rozkrádat a oni je pak dotují. Odboráři jsou také spokojení, jejich bossové dostávají královské platy a tak je jenom zajímá, aby ve funkci vydrželi co nejdéle. A zaměstnancům to vyhovuje taky. Socialisticky "dřou" a pobírají kapitalistické platy. A běda jim na to šáhnout, to začnou vyřvávat o stávce a ochraně prostých pracujících. To, že získanými dotacemi odírají ostaní pracující, to jim ale vůbec nevadí.

+1/−4
7.1.2013 12:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.