Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dopravní síť letos rozšíří jen 50 km železnic. Hlavní tratě Česko míjí

Na české železnici se v roce 2013 otevře jen necelých 50 kilometrů nově rekonstruovaných tratí. Loni se přitom zprovoznilo 110 kilometrů. Ani vyšší tempo zkvalitňování železniční infrastruktury by však Česku v rámci evropské sítě moc nepomohlo. Okolní země totiž staví tratě na vyšší rychlost než Česko a páteřní spoje tak zemi objíždějí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J23a60n 94P93o21l39e91d43n63a 8264562805316

Z Vídně do Berlína je lepší jezdit přes Norinberk.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

0/−1
9.1.2013 13:58

R90a21d32e77k 65J98a59n94a29t71a 9915476824952

Není, ale poměrně brzy (po dokončení VRT Lipsko-Norimberk) by klidně mohlo.

Zatím je to ještě lepší přes Prahu (stejně rychlé, levnější, bez přestupu).

+1/0
9.1.2013 14:04

J60i75r49k20a 79D77v79o84ř93á96k 4665250553618

Přijde na to, co kdo za "lepší" považuje a kde se vystoupí. V každém případě například spoj ICE 595 / ICE 91 (Berlin Hbf 07:35 - Fulda 10:45 / Fulda 10:57 - Wien Westbahnhof 17:04) je už i s jedním přestupem o 8 minut rychlejší, než přímé

EC 173 přes Prahu (Berlin Hbf (tief) 08:46 - Wien Meidling 18:24). Pokud ale z EC vylezete už na Simmeringu, máte to přecijen o 12 minut rychlejší než ICE - záleží pak samozřejmě na MHD.

No a to "obyčejné" EC je podle bahn.de na dnešek asi o třetinu levnější než ICE - tolik k "astronomické drahotě" vysokorychlostní železnice.;-)

0/0
10.1.2013 0:36
Foto

J91a77n 62M64r66á20z 5290406619571

jak vypadá údolí Dunaje v maďarské rovině za Visegrádem?

0/0
9.1.2013 0:26

J41i89r16k30a 93D88v12o56ř38á43k 4415670233168

Zajeďte se tam podívat. Z Brna jste v blízké Budapešti za 4 hodiny.

0/0
9.1.2013 9:56

J75o12s51e15f 27Š34l21o50u53f 1969137508191

"Na české železnici se v roce 2013 otevře jen necelých 50 kilometrů nově rekonstruovaných tratí."    Nejsou lidi, nejsou peníze. Musíme živit půl milionů nezaměstnaných, hafo úředníků a politiků, a největší množství vězňů v historii ČR. (pardon po amnestii už to nebude s těmi vězni asi pravda) :-(:-(

+2/−2
8.1.2013 17:02

H37a79n71u75š 29H23o91r78á89k 9711584906153

No, vono ze by se pri stavbach a modernizacich zeleznic nejak vyznamne setrilo se taky rict neda, mam silne tuseni ze to funguje jeste hur nez stavby silnic a dalnic.

+6/−2
8.1.2013 19:31

J94i19r85k22a 30D34v64o55ř87á63k 4685240233378

To je zajímavé, na dálnice peníze jsou.

+2/−1
8.1.2013 23:01

H45a89n46u18š 27H52o78r74á76k 9661664226533

Na zeleznice a silnice se dava podobny mnozstvi penez, ale zeleznice jsou drazsi. Castecne to souvisi s mym, ominusovanym, prispevkem hnedle nad vama.

+1/−3
8.1.2013 23:30

R31a37d85e39k 91J23a21n38a12t63a 9415766784852

Aha, máte "silné tušení". Tak s tím asi nic nenaděláme. Tušení, natož silné, léčit neumím.

Co je ovšem jednoznačné, železnice jsou dnes jasná priorita EU (do roku 2030 je v plánu ztrojnásobit síť rychlých tratí coby strategický cíl snižit závislost kontinentu na ropě). Proto lze u železničních staveb čekat spolúčast až 85%. Zatímco na silnice/dálnice dostáváme z EU příspěvek mnohem menší, na zvláště nesmyslné stavby (např. tunel Blanka) pak dokonce vůbec nic.

+1/−1
8.1.2013 23:58

J62o48s25e12f 61K15o84p56e87c52k62y 9414472365

co je na budovani mestskeho okruhu v milionove metropoli nesmyslneho? ;-)

0/−1
9.1.2013 9:34

R30a42d29e55k 17J79a43n28a12t34a 9765116124982

Praha potřebuje vnější okruh. Tzv. vnitřní okruh je v Praze v mnoha úsecích tak zprohýbaný a blízký centru, že se podobá spíš soustavě radiál. A silniční radiála je v moderním městě škodlivá stavba - místo aby individuální automobilovou dopravu z centra odváděla, naopak ji tak do centra přivádí.

Místo Blanky měl být tedy ten most u Suchodla.

+1/0
9.1.2013 9:38

J42o36s14e41f 47K66o25p35e60c63k14y 9164672745

Praha samozrejme potrebuje jak vnejsi, tak vnitrni okruh, tak jako kazde jine velke mesto. Vnitrni mestsky okruh samozrejme odvadi vozidla z centra. A most u Suchdola mohl byt misto Blanky tezko, kdyz se proti prosazovane variante dotcene obce soudi ;-)

0/0
9.1.2013 9:41

J49i42r75k59a 74D83v18o69ř44á85k 4685980523448

Místo megatunelu pod městem, který přesouvá spíš zátěž z jednoho místa na jiné, než že by něco podstatně řešil, to chce naopak dopravu městem vyřešit tak, aby mnohem méně lidí bylo nuceno používat denně auta. A to například lepším využitím železnice.

+1/0
9.1.2013 10:04

H46a90n34u60š 13H85o23r61á48k 9311934806213

Tuseni je dane tim, ze jsem nejakou dobu pracoval pro vyznamneho dodavatele pro SZDC. Pitvat to nechci.

0/0
9.1.2013 10:35

L93u81k64á50š 11Š21m67a78h68e57l 2277354272894

Železnice rozhodně nejsou dražší, kde jste na to přišel? 1 km dvoukolejné elektrifikované železnice na 160 km/h vyjde cca na 200-300 milionů Kč, zatímco 1 km dálnice na 130 km/h vyjde cca na 400-500 milionů (obojí v plošší krajině, kde jsou hodně tunely a mosty, počítejte cenu i více než dvojnásobnou, viz např. dálnice přes České Středohoří, která vyjde skoro na miliardu na km).

+1/0
9.1.2013 7:57

R72a90d28e71k 48N24o79v88a68k 9394533129810

Blanku neplatí stát, ale Praha.

Nesmyslná stavba to rozhodně není. Do dostavby PO bude mimo funkce části městkého okruhu přebírat i funkci Pražského okruhu.

Nebo má ještě dalších 20 let vše jezdit přes Letenské náměstí?

0/−1
9.1.2013 9:22

R60a86d93e54k 65J93a72n23a87t78a 9445676874832

Platí to Praha, ale příjmy Prahy poházejí ze státního ropzočtu. A rozpočtová pravidla přisuzují praze výrazně větší částku na obyvatele, než menším obcím. Tímto to mechanismem to platí všichni. A to říkám jako Pražák.

+1/0
9.1.2013 9:39

J64o76s43e17f 34K85o95p49e69c29k58y 9544652405

To samozrejme opet nemate pravdu. Kazde mesto ma krome zakonem daneho podilu na statem vybiranych danich, take sve prime prijmy. A je zcela legitimni, ze Praha dostava na obyvatele vice nez Horni Lhota, uz jen proto, ze v te obci nemusi platit treba 10 mld rocne na provoz sve MHD, kterou obcas vyuziji i obyvatele Horni Lhoty... ;-)

+1/−1
9.1.2013 9:44

J15i22r35k95a 97D39v17o90ř73á13k 4605410533768

Nesmysl, na rekonstrukci železnice se dává podstatně méně peněz, přestože jsou levnější, a na stavbu nové železnice se nedávají už vůbec ŽÁDNÉ.

+1/0
9.1.2013 10:01

H84a21n82u14š 60H40o25r21á35k 9311284266843

Ono po pravde nikdo nevi. Z rozpoctu SFDI jde na zeleznici zhruba polovina toho co na silnice. Jenze ani v jednom pripade to neni jediny zdroj penez - u zeleznic v tom figuruje SZDC, u silnic zase obce a kraje, v obou pripadech jeste vyrazne EU. Nekdo nekde se to pokusil poscitat, vychazelo to zhruba 55% silnice, 42% zeleznice, 3% lode, ale nejsem jednodusse schopen ten zdroj dohledat.

0/0
9.1.2013 10:34

V21l27a74d94i20m37í42r 18F74i53b47i68g57e75r 5734121401554

To jsou ty úspory, to se tak šetřilo až to dopadá tak že nás objíždějí. Vlaky se ným vyhýbají a zůstanou nám tu jen přetížené kamiony, které jezdí po malých silnicí které neskutečně drtí. 

Ale je pozdě než se to pohne k lepšímu tak to bude minimílně 10 let trvat:-/

+6/−1
8.1.2013 16:47

J92i41r28k63a 57D45v53o93ř35á25k 4925850133768

Lživý je zase titulek: "Dopravní síť letos rozšíří jen 50 km železnic".

Ve skutečnosti se jen maličká část sítě zmodernizuje, ale síť se nerozšíří ani o kilometr. Už pár desetiletí se nerozšiřuje, naopak zkracuje.

+20/0
8.1.2013 16:19

M80a53r95t73i98n 17P49á13t20ý 7684206661

Kdo z těch, komu vadí, že je v ČR malo železničních tratí souhlasí s tím, aby mu vysokorychlostní trať vedla přes dvorek, ať mi dá mínus.

A můžou se k nim přidat i ti, kteří mají za to, že do černé díry dotování železnice je potřeba nacpat ještě více peněz.:-)

+3/−24
8.1.2013 15:53

J45o45s12e63f 50K18o94p74e35c84k66y 9564682385

proc presne je dotovana zeleznice cernou dirou? ;-)

+6/0
8.1.2013 16:09

H50a26n12u27š 24H87o50r70á87k 9141794106133

Protoze je dotovana?

+1/−3
8.1.2013 19:32

T32o16m89á30š 59M53o89r10a18v90č70í73k 3847906373515

Je dobré si uvědomit proč je dotovaná. Krásný příklad PID. Je to snad černá díra?

0/0
8.1.2013 19:57

H95a85n48u14š 69H65o33r10á92k 9541314266733

Nejsem si jist, co je PID? Prazska integrovana doprava? V tom pripade ano, je to cerna dira.

0/−4
8.1.2013 20:03

T57o96m82á50š 15M71o68r44a63v17č12í77k 3387426343415

A můžete mi vysvětlit proč je to černá díra?

0/0
9.1.2013 4:36

R53a39d96e22k 28J90a27n41a94t42a 9655816894372

Takže všechno, co je "dotované", je "černá díra"?

Co třeba školy. Platil jste si školu sám?

+2/0
8.1.2013 20:08

H15a32n73u35š 60H92o86r32á78k 9291674166423

Vsechno, co je dotovane tihne k tomu byti cernou dirou. I skolstvi. Souhlasim, ze neni mozny aby se nedotovalo nic, zrovna skoly by zcela bez penez skoncili spatne a s nima i narodohospodarstvi jako celek, zase na druhou stranu dotace vedou k plytvani(a i ve skolstvi se plytva fest, at od podpory "neuveritelnych kvant studentu oboru bez sance na prakticke uplatneni", po situace, kdy nelze koupit stativ za 1000Kc(spotrebak), ale v investicich se najde prostor pro kameru se stativem za 30000Kc(dlouhodoby majetek)).

Co se dopravy tyce, ta je v soucasny dobe "predotovana" az to neni hezky. A opravdu neverim tomu, ze by se bez dotaci neobesla. Jsem ochoten debatovat napr. o subvencovani zakovskeho jizdneho, ale dotovat dospelejm lidem dopravu - to opravdu ne.

0/−1
8.1.2013 21:30

J78i45r35k40a 33D97v67o49ř24á33k 4145550653798

Vy řídit nějaký stát, tak zřejmě podlehne prudkému "rozvoji" jako někde v Africe.

+1/0
8.1.2013 23:03

H51a54n71u15š 86H54o36r11á79k 9141134806403

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_real_GDP_growth_rate_(latest_year)

Neberte to vazne a nema to zadnou vypovidajici hodnotu, ale faktem je, ze naleznete vic evropskych zemi na konci zebricku nez africkejch na jeho zacatku.

A s diskuzi na tema rozvoj zeleznice to nema nic spolecnyho.

0/0
8.1.2013 23:28

R53a30d59e77k 53J21a58n47a94t68a 9125416824312

A jak byste (v duchu své ideologie "každý za svoje") řešil financování silniční dopravy?

+1/0
8.1.2013 23:30

J86o89s97e68f 79K93o23p44e77c17k23y 9804612155

co je na faktu, ze si nekdo objedna nejake sluzby a pak je take zaplati  spatneho? ;-)

+2/0
8.1.2013 20:38

H77a65n31u37š 52H67o24r28á64k 9551594436173

V zasade nic. Teda do okamziku, kdy si nekdo objednava sluzby a plati za ne cizima(na danich vybranyma) penezma. Ani pak to nemusi byt nutne spatne, ale vzdycky je to podezrely. A v tyhle zemi n nasobne(dvou je malo).

0/−1
8.1.2013 21:34

J41o56s84e69f 72K13o33p48e21c80k44y 9324862275

takze fakt, ze stat vybira dane, aby zajistil zakladni chod a sluzby pro vlastni obcany je vlastne spatny? ;-)

+1/0
9.1.2013 7:27

H18a52n51u64š 71H59o52r69á38k 9471734886253

Nic takovyho jsem nerekl. Jen, ze sluzeb poskytuje az prilis a s efektivitou jak sluzeb a zakladniho chodu je casto velmi na stiru.

0/−1
9.1.2013 10:37

J17i68r34k51a 19D45v86o81ř87á91k 4475490773388

Jsou silnice a autobusy také černou dírou, když jsou dotované?

0/0
9.1.2013 10:06

R66a65d84e85k 14J64a50n15a75t23a 9905866834632

Jenže právě výstavba vysokorychlostích tratí způsobí, že se provoz dálkové železniční dopravy stane plně konkurenceschopný automobilové (někdy i letecké), a tudíž rentabilní. Na Západě vysokorychlostní vlaky žádné dotace obvykle nepobírají.

+8/0
8.1.2013 16:12

P70e27t47r 94P83e86t25r 6793852388353

nemám auto a jezdím vlakem takže bych podle vašeho názoru měl chtít aby se přestaly vrážet peníze do silnic a dálnich, ty se taky dost dotují a spousta lidí je nepoužívá nebo minimálně...takže se nad sebou zamyslete. radši budu mít přes dvorek vysokorychlostní trať než čtyřproudovou dálnici...

+7/0
8.1.2013 19:52

L86u98k44á30š 59Š13m24a93h30e84l 2147534602684

Škoda, že přes náš dvorek vést nemůže. Můj syn by z toho měl extázi.:-)

+4/0
8.1.2013 20:53

M33a74r12t91i21n 60T31e61l32č20e69r 7549516656901

Dotování ČD je něco jiného, je pravdou že je neprůhledné. Ale je třeba rozlišovat, zda se jedná o investice do železnice jakožto kolejí a infrastruktury nebo o dotace či úhrady ztrát pro jednotlivé dopravce.

Na tom, že se muže modernizovat jen tak málo, zřejmě stojí výhodný kšeft ČD, který zdarma nabyté budovy prodává státní SŽDC za drahý peníz. Perfektní kšeft. Do infrastruktury by měl investovat především stát, ale za použití by měl taky více chtít od dopravců.

Ve finále je to kontraproduktivní, protože nakonec by se to zase projevilo v uhradě prokazatelné ztráty u ČD.

Navíc mám pocit že většina tratí na hlavních koridorech by zvládla až 200 km/h, akorát na to není zabezpečovací zařízení. Na vyšší rychlost by se pak zřejmě musely měnit přejezdy na mimoúrovňové.

0/0
9.1.2013 8:40

R22a86d79e55k 60J27a65n15a83t26a 9195756924622

200 km/h by "zvládla" jen velmi malá část sítě. V podstatě Brno-Břeclav, pár úseků (zdaleka ne celá trasa) mezi Prahou a Chocní, a pár úseků (zdaleka ne celá trasa) mezi Břeclaví a Ostravou.

Překážkou je především trasování tratě (oblouky). A to se řeší blbě (obce, pozemky, terén).

+1/0
9.1.2013 9:06

H78a66n73u85š 36H59o21r23á86k 9731774146353

Jen mimochodem, 160km/h je u nas maximum i proto, ze podle nasich predpisu nesmi byt na rychlejsi trati urovnove krizeni a trat musi byt oplocena.

0/0
9.1.2013 10:40

J76i34r60k15a 61D58v12o18ř96á33k 4975100513678

Takhle to není úplně přesné. Naše legislativa nezakazuje na rychlejších tratích přejezdy a úrovňová křížení z toho jednoduchého důvodu, že tratě s rychlostí nad 160 km/h nezná a nijak neupravuje. Podle příkladu z jiných zemí se ale dá předpokládat, že podobně by to pravděpodobně dopadlo.

0/0
10.1.2013 0:45

D69a27v74i12d 83H37a97j53e52k 5944681259161

cesi jsou zaostalci,to uz celej vsvet vi

+5/−3
8.1.2013 15:38

J79a98n 98Z15b76o55ř91i87l 3799337209

Na tento problém se upozorňuje mnoho let a stále máme tratě jen na 160km /hod.

A ty nově zahájene stavby? Na kolik myslíte, že budou stavěné...

+3/−3
8.1.2013 15:36

R57a27d90e54k 80J42a75n84a84t90a 9505956224712

Stavby, co se u nás staví, jsou jen rekostrukce stávajících, uvedení do dobrého stavu. Ale to neznamená, že by to nebylo potřeba (není možné mít jen VRT síť). Jen to politici prezentují jako hogofogo a především to dělají horozně pomalu. Původní plán z 90. let předpokládal rekonstrukce dokončit je do roku 2000, ale skluz je více než 15 let, už se dávno se tut tak mohly stavět pořádné, VRT, tratě.

+4/−3
8.1.2013 15:50

R93a75d36e32k 81J64a46n46a52t32a 9195976284302

Stavby, co se u nás staví, jsou jen rekostrukce stávajících, uvedení do

dobrého stavu. Ale to neznamená, že by to nebylo potřeba (není možné mít

jen VRT síť). Jen to politici prezentují jako hogofogo a především to

dělají horozně pomalu. Původní plán z 90. let předpokládal rekonstrukce

dokončit je do roku 2000, ale skluz je více než 15 let, už se dávno se tut tak mohly stavět pořádné, VRT, tratě.

+4/−2
8.1.2013 15:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.