Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stát už nechce posílat peníze jen na železnice, kraje budou mít volnost

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura chce změnit způsob financování železniční dopravy. Místo toho, aby striktně na její provoz posílal peníze stát, kraje rovnou získají finanční prostředky ze státního rozpočtu a budou se moci samy rozhodnout, na co je použijí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M30a27r14t59i17n 31L68a93v71a68y 9827977632

Lék na problémy v dopravě = přesunutí co největšího

kvanta dopravy (nákladní) ze silnic na železnice + maximální podpora hromadné

přepravy cestujících (vlaky, autobusy, MHD). Pro občany musí být výhodnější

jezdit příjemně (a na nejlépe na vyšší úrovni než doposud) hromadně než

vlastními auty. Pak už stát nebude muset vkládat takové astronomické sumy do

stavby stále nových a nových a oprav stávajících silnic. TO je základní systémový požadavek, který musí prosazovat Ministerstvo dopravy! Naopak poskytnutí větší volnosti krajům při rozhodování, kam s financemi a přehození horkého bramboru na hejtmany, je alibistické krátkozraké a hloupé.

+2/0
23.1.2013 16:02

J70i27ř45í 18E34n43g41l71i56š 1355519915791

Proč to pan ministr neřekne rovnou, že chce zrušit regionální síť železnic.

Jen by mě zajímalo co asi vymysleli s panem Jančurou, když spolu před časem na ministerstvu tak cukrovali.

+4/0
23.1.2013 14:16

J26o61s83e36f 15K92o42p16e56c84k38y 9584352475

Ruseni regionalnich zeleznic je prevazne rozhodnutim objednavatele spoju, tedy kraje ;-)

0/0
23.1.2013 15:10

B21o62h62u56s33l17a70v 39K88r37á59l72í42k 2501740729916

Dráhu jako cestu určenou k pohybu drážních vozidel lze zrušit jen na návrh vlastníka. O zrušení dráhy rozhoduje drážní správní úřad. O zrušení regionální dráhy rozhoduje ministerstvo dopravy po dohodě s ministerstvem obrany. Nemůže-li vlastník dráhy zajistit provozování dráhy, je povinen nabídnout dráhu k zajištění jejího provozování státu zastoupenému Ministerstvem dopravy, jedná-li se o dráhu celostátní nebo regionální. Kraj si může nanejvýš objednat nebo neobjednat dopravu, tak jako kdokoliv jiný.

0/0
23.1.2013 23:17

J61o66s36e14f 17K19o44p62e89c65k56y 9244422175

No a nemyslite, ze to neobjednani dopravy krajem, je nejlepsim zpusobem jak danou trat zrusit? ;-)

0/0
24.1.2013 15:23

E58l98i95š30k18a 93J77a28h83o19d85o71v56á 5768417601900

Já jen nevěřícně hledím, jak se pohlíží na venkovany. Chcete tam bydlet, dobře Vám tak, o dopravu se starejte sami. V Praze, Brně, Plzni, Olomouci, Ostravě..... ubude pár spojů nebo dají větší intervaly, a hned jsou toho plné noviny  a televize. Tam asi doprava vydělává, není dotovaná.... Chudáčci měšťáci doplácí na ten ubohý venkovRv  Rv

+1/−2
23.1.2013 11:40

J41a82r91o75s90l97a42v 14H53o27r92á43k 5513232256560

Placete hezky, ale na spatnem hrobe. Jdete si za svym hejtmanem.

+4/−1
23.1.2013 11:48

P29a11v73e45l 30G65ö78t23z42e 4823272272445

Ale clanek neni o ruseni, clanek je o tom, ze ze kraje nedostanou penize JEN na vlaky, ale proste dostanou penize jako takove a at si z nich resi dopravu jak je nejlepsi pro kraj. Kdyz dostanu milion na vlaky tak je utratim, i kdyz nemusim, protoze bych je musel vracet. Kdyz dostani milion jako takovy at ho optimalne vuziju, tak ho rozhodne vyuziju lepe nez jak je to ted. Tohle je vec hejtmanu, za co to utrati.

+3/0
23.1.2013 13:39

V62i67k30t38o73r 25N40á49r41o66ž10n63ý 3259642768

Přesně tak. Proč má stát nařizovat krajům , jak si mají zajišťovat regionální  dopravu

+1/0
23.1.2013 14:11

V84i84k42t94o70r 25N37á74r67o25ž70n74ý 3149772428

Dle mého názoru je to velice rozumný krok , i když u šoutoušů a železničářů nebude dobře hodnocen .

+2/−10
23.1.2013 11:01

V18i79k24t69o89r 58N71á14r76o97ž83n16ý 3879432728

Mohu se zeptat , proč ty minusy. Žeby schoto ultras ?

+1/−1
23.1.2013 12:07

A81n14t11o11n38í57n 49K32o56u28d35e91l62k23a 1135495366702

já teprve mínus dám, protože jsem stejný "echt vesničan" jako Stanjura a můžu vás ujistit, že máme místa hodně závislá na železniční dopravě. Takže jen melete nesmysly.

+3/0
23.1.2013 14:23

A97n57t30o48n55í73n 27K22o79u65d96e86l19k48a 1405945426652

omlouvám, se to patřilo panu Fričovi trochu níže v diskusi

0/0
23.1.2013 14:28

M73i13c49h83a68l 57H67i51r64k66a 4197906720583

Proč mám pocit, že jde o to, aby se peníze mohli zase rozkrást? Když nepůjdou všechny na dopravu, tak tím mohou odtéct jiným kanálem ... to smrdí ...

+18/−4
23.1.2013 8:43

A57n45t89o85n51í42n 57Z36e82l25e77n83ý 2344693191856

Kraje vedené socdem a komunisty nic nerozkradou, jde jim přece o dobro obyčejných lidí. Říkají.

+20/−2
23.1.2013 9:02

M60i66c79h46a74l 32H30i23r88k71a 4807146180603

Když to píšete .. já mám na paměti např. zdravotnické poplatky, Ráthovy "investice", atd. Rv

+6/−2
23.1.2013 9:31

R13o88b91e47r38t 72D58o54s52t98á18l 1471299335166

No ony se modre straky taky moc nevytahly.

+2/0
23.1.2013 11:12

J84i32r97k41a 78D15v52o20ř35á82k 4345240753958

Ten byl dobrej.;-DR^

0/0
23.1.2013 12:57

R78a61d52i27m 32S22v87o90b85o40d45a 1377166230802

Půjdou na dopravu, ne však výlučně na vlaky.  Stačí umět číst.

+6/−1
23.1.2013 9:52

L38e37o 13V96a16n14ě49k 5820719392558

Jo, to je rozumny.

+4/−8
23.1.2013 8:17

L59u78k66á64š 14Š57m81a57h73e47l 2647294952204

Nevím, v čem je to rozumné. Pokud už nějaký jedinec (byť dle mého názoru nesmyslně) schválil příslušné memorandum, ve kterém se na 10 let k čemusi zavazuje a na základě toho ČD sestavily plán na modernizaci vozidel (ano, vozový park se pár posledních let opravdu výrazně modernizuje) a teď najednou v půlce období se pravidla změní? Co je stát za parnera, když není schopen dodržovat své závazky? Tím se nijak nezastávám ČD, předpokládám, že vysoutěžení dopravy (kdyby se neschválilo to memorandum) by vedlo k jejímu zlevnění (např. tady v jižních Čechách jezdí JHMD výrazně levněji na kilometr než ČD).

+6/−1
23.1.2013 8:58

A28n92t45o66n95í51n 98Z38e39l95e55n30ý 2274693911396

Smlouvy s ČD uzavřely kraje, ne stát. Pokud kraje peníze od státu dostanou, tak jim nikdo nebrání smlouvy dodržovat.

+4/−3
23.1.2013 9:05

O78t80a 87S76u61k 5194348318364

Nemáte správné informace. Vedle krajů tu smlouvu uzavíralo i Ministerstvo dopravy, konkrétně to podepsal tehdejší ministr Šimonovský.

+3/0
23.1.2013 9:33

I86v54o 57Z49d42e73b17o17r85s87k20ý 3133251750871

Ministerstvo na straně Českých drah?

0/0
23.1.2013 14:22

B55o31h49u69s18l82a40v 22K64r43á67l83í40k 2291580199686

Co já vím tak ono memorandum zpracovala a schválila vláda Jana Fischera s ministrem dopravy Gustávem Slamečkou a jde o smlouvu mezi státem a kraji, jíž stát garantuje krajům dotaci veřejné dopravy do roku 2019 za podmínky, že kraje uzavřou na celé období smlouvu s jediným dopravcem.

0/0
23.1.2013 23:25

R24a40d18e96k 50J88a95n32a47t23a 9415816814362

Nejde jen o smlouvy. Jde i o podmínky dotací EU. Ty 10-leté smlouvy vznikly hlavně proto, aby bylo možné čerpat peníze z ROP EU (jinak by stačilo dělat jednoleté, jako předtím). A neměly by se tedy stát, že by podmínky toho ROP nebyly kvůli změnám za běhu dodrženy - dotace by se se musely do EU vracet.

+2/0
23.1.2013 9:12

J63i14r10k30a 40D69v64o23ř53á56k 4415910163738

ČR se ukazuje jako stále méně a méně spolehlivý ekonomický partner. Já bych jí snížil rating.

0/0
23.1.2013 12:59

J89i76ř86í 36E77n51g87l83i66š 1905159425521

Proboha, snad nechcete srovnávat ceny úzkorozchodky s tarify ČD ;-€

+1/0
23.1.2013 13:51

R46a69d68e97k 40J82a16n14a78t40a 9985276494132

Mluvil jsem o nákladech za údržbu trati (kolejí). To s tarifem jízdného jednoho dopravce navíc regulovaným, nemá nic společného.

Naopak, náklady na údržbu lokálky nestandardního rozchodu bych odhadl jako obecně dokonce vyšší než u klasické lokálky. Mnohé díly, nástroje a stroje totiž zřejmě nebudou běžně na trhu k dostání.

0/0
23.1.2013 14:07

V10i86k61t64o58r 81N31á42r70o36ž14n13ý 3399472788

I ty díly do klasického rozchodu se neshánějí zrovna nejlépe. A takový most pro úzkorozchodnou trať musí být mnohem levnější.

0/0
23.1.2013 14:17

P46e18t24r 97M26a27l53ý 7832577108187

I přes ten most na úzkorozchodné trati mohou jezdit normálněrozchodné nákladní vagóny (na speciálních podvozcích - podvalníkách). Ale přejezdy jsou víceméně stejné, kolejnice stejné velikosti jako na vedlejších tratích (taky se něčím do pražců upevňují). Jenom ty pražce jsou trošku kratší a toho štěrku je třeba trošku méně.

Hodně záleží na dodavatelích, kdo všechno je z takové zakázky živý.

0/0
23.1.2013 17:56

Š98t68e20f45a87n 18F38r47i87č96a 7152358563596

Pan Stanjura se projevuje jako správný "echt" vesničan ze zapadlého regionu v pohraničí, kde na železnici doprava nezávisí. Tím je limitován jeho stupeň poznání.

+4/−5
23.1.2013 7:09

J31i14ř97í 42P93l37a53v68s35k41ý 9310836291329

pokud nekde doprava na zeleznici zavisi, pak neni duvod tuto dotovat ... zcela postacuje nastavit trzni jizdne. pokud nekde doprava na zeleznici nezavisi, púak take neni treba zeleznicni dopravu dotovat - zcela postacuje vymenit vlakovou dopravu za nejakou mene nakladnou, napriklad mikrobusy. pomerne jednoduchou logickou uvahou z toho pak vyplyva, ze zeleznicni dopravu neni treba dotovat vubec ...

+3/−9
23.1.2013 7:23

P85a56v12e13l 64M49a82r61e31k 7342479945736

Presne tak, zrusit zeleznici a vytrhat koleje a do sberu s nima. Na co mame tak super kvalitni silnicni sit za tolik penez?

+7/−2
23.1.2013 7:52

J91i59r80k41a 82D67v47o94ř22á54k 4505630723648

Přece na to, aby se na ní doprava zastavila kvůli přetížení, až se po vytrhání kolejí nějakým chytrolínem všechno vrhne do aut.;-D

+1/0
23.1.2013 12:56

D39a42v77i24d 14M88r16a61z40e93k 5123707174757

Jsou 2 pohledy na vec - co by stat mel resit(dotovat). Vas pohled neni nezajimavy, avsak ruku v ruce by s timto muselo dojit ke snizeni dani! Vzdyt pokud stat zrusi dotace na vlak, neni treba od obcanu vybrat tolik penez a ti si pak za usetreny peniz mohou bud platit trzni jizdne, nebo zvolit alternativu. Ponechanim dani na stejne urovni vsak znamena, ze se tu sluzby zhorsuji ci rusi a obcane musi platit vice. Druhy pohled je zda stat chce aby tu byli nezamestnani? Vzdyt pokud jsou mista kde je velka nezamestnost a zrusi se ci zdrazi doprava, mnoho obcanu nebude moci dojizdet do zamestnani (nemoznost ci ekonomicka nevyhodnost) a tim se vytvori dalsi volici zavisli na davkach (prevazne volici levice). Tito obcane nasledne zvoli predstavitele kteri ostatnim dane zvednou, aby se mohla dotovat ci vybuduvat nova doprava a tak dojde nejen ke zhorseni urovne nas vsech, ale jeste to bude stat vice prostredku (proste odezdi ke zdi). Osobne se klonim k trzni cene za cenu snizeni dani.

+2/−4
23.1.2013 8:30

J68i82ř72í 94P97l63a60v19s54k10ý 9480256811379

tak to snizeni dani jsem bral jako samozrejmost, kterou neni treba ani zminovat :) kdybych mel sepsat seznam veci, o ktere by se podle meho nazoru  "mel starat stat", byl by to seznam pomerne strucny a kratky ... a zajistovani prepravy by v tom seznamu opravdu nebylo.

0/−1
23.1.2013 9:35

R72a11d61e49k 90J83a52n28a52t20a 9435166674392

Znáte na světě stát, který by se nestaral o "zajistovani prepravy"?

Nebo jste výjimečně geniální vizionář, který chce zavádět něco, co nikde na světě není? Pak je vás v diskuzi na iDnes škoda.

+2/0
23.1.2013 10:02

K28a85r39e21l 60F70u35k39s80a 3554640190133

Kolego, ono to tak jednoduché není! Minimálně mikrobusy byste dotoval také, takže říkat, že v konkurenci dotované dopravy není třeba jinou dotovat není korektní. A pokud byste snad nechtěl veřejnou dopravu dotovat vůbec - raději ještě jednou zapřemýšlejte nad demografickými důsledky tohoto rozhodnutí. Ono někdy ten trh není ideální (tím neříkám, že ten princip není v rozumné míře dobrý), je třeba toho demagoga Klause konečně lidem vyhnat z hlavy.

+3/0
23.1.2013 8:57

J30i87ř77í 74P87l16a77v87s39k42ý 9620786321339

mikrobusy se mozna budou dotovat take, ale rozhodne mene, nez stavajici cerna dira jmenem cd ... a v nekterych pripadech by vyslo levneji i to, kdyby babka jela do vedlejsi vesnice do kostela a deda do mesta k doktoru taxikem.

a ano, bydleni na vesnici, kde lisky davaji dobrou noc ma celou radu vyhod - cisty vzduch, priroda hned za barakem, sousedske vztahy ... ale holt to ma take i par nevyhod, jako napriklad mene pracovnich prilezitosti, mensi prilezitosti ke kulturnimu vyziti, horsi dopravni oobsluznost ... nelze si vybrat JENOM ty vyhody a ty nevyhody chtit sponzorovat od ostatnich.

+2/−4
23.1.2013 9:30

R49a39d62e60k 91J94a31n89a67t70a 9365636204112

Ono to tak jednoduché není.

- ty motoráčkové lokálky nejsou tak drahé jak se uvádí v médích (uváděn je vždy průměr za celý kraj, tedy včetně osobáků kapacitních)

- často se jedná o oblasti, kde je bus zdaleka nejtěžším vozidlem (kamiony tam nejezdí) na tamních silnicích III. třídy. Má tedy podstatný vlak na jejich opotřebení. A opravy silnic III. třídy platí kraje.

- v buse by bylo lidí ještě méně než v tom vlaku (on totiž v oblastech, o kterých mluvíme, klikaté, zanedbané silničky, místní bus bývá ještě pomalejší než lokálka). Mnohokrát se to už ukázalo. Což samozřejmě ekonomiku provozu zhoršuje.

+4/0
23.1.2013 10:00

V43i30k15t83o81r 79N31á40r74o44ž54n98ý 3889512888

- já si myslím , že z globálního pohledu jsou obrovsky drahé. Mám li tratˇ, kde jede 6 párů osobních vlaků...nákladní doprava žádná... tudíž balík udržovacích nákladů by mělo zaplatit těchto 6 párů vlaků.... Vím.. namítnete , platí poplatek za použití dopravní cesty...jenže dle mého názoru tento poplatek nemá šanci pokrýt udržovací náklady. Něco jiného je , pokud se o tento balík podělí ještě dálková a nákladní doprava.

- to je pravda...nicméně řadu regionálních tratích není třeba nahrazovat velkým busem.

- na druhou stranu železniční stanice a zastávky nebývají optimálně umístěny...bus dokáže zastavit uprostřed obce a dokáže obsloužit větší území.

0/0
23.1.2013 10:56

R53a76d42e38k 47J85a98n28a94t72a 9235816404292

Udržovací náklady tak, jak je účtuje SŽDC nemají na lokálkách s realitou nic společného. Tam se reálně skoro nic nedělá a přesto se účtuje. Stačí se podívat na JMHD - ty nejsou jen dorpavce, ale i správce trati ("provozovatel dráhy "). A je to levnější.

+1/0
23.1.2013 11:02

V17i48k34t95o76r 53N18á36r77o95ž52n11ý 3189642278

Aby se tam mohlo jezdit ...tak se tam něco dělat musí. Máme legislativu , která říká jaké prvky kolejiště se musí jak často měřit , jak často se musí dráha projít atd. Nepůsobím jako správce regionální dráhy , ale jako relativně nové vlečky (stáří 20 let). A ty peníze , co jsem nucen lít do údržby nejsou malé. A to tam nemám žádný most , viadukt...tudíž zařízení , čehož opravy jdou do milionů.

+1/0
23.1.2013 11:10

R15o91m16a78n 11S24i92l92n35ý 3717242439111

Stejná logika by se ale potom dala uplatnit třeba i na celou silniční síť.;-)

0/0
23.1.2013 14:44

J20i20ř68í 96E90n20g66l95i30š 1135229965791

Neznáte náhodou pojem ekologie?

0/0
23.1.2013 16:47

A26n97t45o84n46í76n 43K11o88u80d17e13l38k15a 1235545976332

Jsem stejný "echt vesničan" jako Stanjura a můžu vás ujistit, že máme místa hodně závislá na železniční dopravě. Takže jen melete nesmysly.

0/0
23.1.2013 14:27

E61r19i16c26h 67N37e54j19e96z97c30h84l88e92b80a 4304966949578

Tak to je to průhledné financování a já bloud si pořad říkal jak to asi vypadá...

8-o8-o8-o

0/−1
23.1.2013 7:08

T49o35m46á10š 10H31á39t60l93e 7619155524511

já tyhle  " politiky  " obdivuju , jak jim to zapaluje ! Stanjura je tam dva dny i s cestou a už je mu všechno jasný a do všeho vidí !!    ;-D;-D;-D;-D;-D

+7/−1
23.1.2013 7:08

A32n78t60o86n72í10n 40Z18e40l36e79n45ý 2794133911236

Máte pravdu, kdekoliv na ulici, v hospodě a v neposlední řadě v internetových diskusích je plno lidí kteří do toho vidí ještě lépe než „politici“, už před válkou o tom mluvili s panem okresním hejtmanem a naprosto přesně vědí, co by se mělo a nemělo dělat.

+4/−1
23.1.2013 8:56







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.