Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dráhy zlevní nevytížené lokálky, chtějí přitáhnout lidi

České dráhy zlevní až na polovinu jízdné na desítkách regionálních tratí, kde cestuje nejméně lidí a hrozí jim zánik. Zkušenost z některých úseků drahám ukázala, že zlevnění přináší někdy i vyšší tržby než při plných cenách.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M57i63r70o65s85l98a60v 79Z35i33k81m41u93n46d 7479273544193

Na elektrifikovaných tratích výrazně chybí jednovozový elektrický vůz, za který by bylo možno připojovat podle potřeby přípojné vozy, resp. řídící vůz. V špičce jede třeba třívozová souprava, v období dopravního "sedla" nebo o víkendech se jezdí samostatně.

Na řadě tratí jezdí motorové vozy řady 810 obsazené pouze strojvedoucím, tedy personální obsazení jako u autobusu.

Jiná věc je, že autobus v režimu ZDO neplatí poplatek za použití dopravní cesty = silniční daň, zatímco vlak ve stejném režimu poplatek za použití dopravní cesty platí.

+1/0
26.2.2013 17:28

J76i15r54k58a 67D88v73o66ř65á24k 4585640793598

Tipněte si, co by takový vůz, ještě navíc s pořádnou rezervou výkonu pro vlečňák, stál. Hlavně na střídavině. A už víte, proč se vyplatí tam jezdit s motorákem.

0/0
26.2.2013 21:19

A22l73e91x97a29n18d65r 41K89o69s51t88k75a 5329596239916

Možná by také trochu pomohla výměna vozidel za menší a úspornější. Namísto XYZ tun těžkého krámu nasadit cosi jako autobus na kolejích o polovinu lehčí, s kapacitou 1 řidič a 25 cestujících namísto řiič, průvodčí a 40 cestujících (na tratích, které vedou do vsí z 50 obyvateli) a hlavně s poloviční spotřebou nafty. Současné lokálky (opravené krámy z šedesátých let) jeou moc velké, těžké a moc žerou.

0/0
26.2.2013 8:56

R97a94d25e24k 67J49a97n95a80t91a 9285426464312

Tohle nepomohlo. Na lokálkách, uvedených zde, "kraluje" řada 810. To je snad neúspornější, co existuje. Moderní vozidla žerou více (především kvůli spotřebě energie na nejrůznější klimatizace, automatické záchody, a obecně vyší podíl elektroniky ve vozidle ...).

Co by ale pomohlo, je oprava těch tratí. Stačí mírná. Automatizovat přejezdy, aby vlak nemusel brzdit na 10 km/h. Opravit místa na trati, kde je zavedena pomalá rychlost kvli špatnému technickému stavu kolejí. Pak na stejný interval na leckteré trati stačí ta 810 jedna místo dvou a přibude i cestujících, protože bude kratší jízdní doba ...

+5/0
26.2.2013 9:13

V70l53a32s29t29i54m48i97l 46H52a45l25b84i17c78h 8223505166528

Naši pradědové zde vybudovali nejhustší železniční síť v Evropě.Dokut  ji nerozkradli demokrati,tak prosperovala.

0/0
26.2.2013 7:30

J31i59r68k63a 44D53v34o93ř12á47k 4265460973528

Nevěděl jsem, že mráz, voda, únava materiálu a koroze jsou demokrati a vládli už za komančů.;-D

+3/0
26.2.2013 12:29

J47i79r44k53a 13D39v67o53ř10á58k 4715770513648

Víte, ono nestačí něco jen vybudovat, musí se to i udržovat, modernizovat, rozšiřovat a nefunkční části měnit ve funkční nebo likvidovat.

V každém případě je pravda, že naši předci vybudovali jednu z nejhustších sítí, bohužel velkou část tvořily opuštěné vlečky, na kterých se z nouze provozuje osobní doprava, přestože se to pro ni moc nehodilo. A ten zbytek po válečných škodách půl století nikdo nedokázal dotlačit do rozumných rychlostí. Však "konkurenceschopnost" nebyl zrovna preferovaný pojem, že, hlavně že se spotřebovávaly megatuny uhlí a ocely, které se po tratích pomalu šouraly, pokud možno s minimální údržbou na pokraji rozpadu.

0/0
26.2.2013 12:37

R90a26d67o50v22a89n 25D71l12u89g86o74s94z 3596451598296

To je ale překvapení, při slevě jsou vyšší tržby :D No až na to příjde i náš min. fin., budeme oddlužení do 2 let :D

+2/0
25.2.2013 21:31

J15a46r72o47s36l43a68v 47S76t83u76c58h20l90í65k 7126688132856

Nebylo by ale nejvýhodnější je zrušit?

0/−2
25.2.2013 20:23

J79i75r34k18a 37D74v77o54ř65á37k 4445180183498

Jako studenty?

0/0
26.2.2013 12:39

J38i65r41k78a 27D63v81o98ř12á44k 4155470223908

Aha, už vím. Přečtěte si článek. Tou slevou se to právě zkoumá.

Je to ale bezzubý způsob. Mnohem lepší by bylo zavést integrovaný systém tam, kde ještě není. A objednávat vlaky a autobusy s větším rozmyslem a v časech, kdy na sebe navazují a kdy je cestující víc potřebují.

0/0
26.2.2013 12:45

M97a30r72i35e 56B59u79b53n80o38v44a 4716584883138

Zdá se vám normální, že v některém kraji se slevy týkají 13 tratí a v některém 0?!?'?Rv

0/−3
25.2.2013 19:01

R20a41d75e68k 18J80a34n34a32t51a 9485136804722

Ano. Všimněte si totiž, které kraje mají 0 nebo 1 - jsou to Liberecký, Královéhradecký, Pardubický, Jihomoravský.

To jsou kraje, kde mají funkční IDS - integrovaný dopravní systém, ve kterém koupíte jízdenku platnou ve vlaku i v buse, obvykle za cenu, která zhruba odpovídá této slevě. Tarif ČD tam tudíž není tolik důležitý.

+3/0
25.2.2013 19:29

J89i13ř89í 61E85r55b44e64n 1183604576697

To je pravda. Jízdenka IDOL vyjde i o třetinu levněji než tarif ČD.

0/0
26.2.2013 6:14

J84i84r13k43a 54D15v92o94ř91á13k 4395770133208

Bohužel je normální, že v kraji s neschopným vedením nic nefunguje.

+1/0
26.2.2013 12:48

J72i95r49k82a 17D55v97o80ř90á34k 4545190713428

"Seznam tratí, na kterých se zlevňuje jízdné, si prohlédněte zde,"

se píše v článku. Protože ale pod odkaz iDnes stále nic nebyla schopna dát, tady máte seznam tratí v originále:

http://www.ceskedrahy.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/-16135/

+8/0
25.2.2013 14:56

M67i54c32h25a20e48l 95H48o31l87y 3965433200844

iDnes, co byste chtěl :-)

0/0
25.2.2013 19:15
Foto

T79o85m73á21š 57S75e82m48r24á34d 5526123707139

Fajn napad...

+2/0
25.2.2013 13:41

J93a77n 88F44r42o59l37í46k 6796230675644

Podle toho seznamu v jm kraji se jedná o jedinou trať Nedvědice-Žďár nad Sázavou. Tedy ohromující dopad v celém kraji na ekonomiku a počet cestujících.;-D;-D;-D

+1/−1
25.2.2013 17:49

J23i33r73k61a 85D73v45o23ř10á14k 4605430603958

Což především ukazuje, že integrovaný dopravní systém v tomhle kraji funguje docela dobře. Zato ve Středočeském kraji je jich 13, což naprosto odpovídá situaci SIDu v Ráthstánu, kde dopravu dostali na starost truhlíci, co odjinud vyhodili a co se uměli hlavně hádat s Prahou, že s její dopravou se budou integrovat co nejméně.

+4/0
25.2.2013 18:37

M59a29t40ě96j 71C18h76l91á54d 3537986615101

Zajímalo by mě, jak jejich systém spočte cenu jízdného... abych si nekoupil jízdenku z bodu A v běžné taxe do bodu B na trati ve zlevněné sazbě a cenu neměl stejnou.

+2/0
25.2.2013 12:15

A60l57a42n 16Ř59e52p92k61a 4585736

A jak k tomu přijdou lidi, s inkartou? :-P

+2/−1
25.2.2013 12:07

R62a48d78e65k 57J13a89n26a54t82a 9465106174162

Ti místní, co jezdí jen kolem té lokálky, inkartu stejně neměli. A vy, co inkartu máte, patrně jezdíte delší vzdálenosti a sleva vám zůstane i když pojedete na tu lokálku - získáte ji na hlavní trati, než k té lokálmce dojedete.

+3/−1
25.2.2013 12:15

J81a51r58o86s31l78a29v 61N34o72v84á65k 3665965117892

Bohužel ne : cituji ČD -   "Cestující, kteří využívají traťové a síťové jízdenky, nebo pro cestující, kteří se odbavují do nebo ze stanic ležících mimo vyhlášenou trať nebo uzavřený systém, slevu využít nemohou."

+1/0
25.2.2013 17:23

R67a43d10e54k 77J58a91n51a29t88a 9635376544772

Já psal něco jiného. Pokud majitel inkarty pojede po hlavní trati na tu lokálku, svou slevu získá, za úsek té hlavní trati. Z úsek po lokálce pak bude platit stejně, jako by kartu neměl.

0/0
26.2.2013 9:15

J63i59r49k36a 33D17v92o15ř40á79k 4545100233168

Jenže pokud by kartu neměl, platil by víc i na té lokálce, pokud by na ni neměl extra lístek.

0/0
26.2.2013 12:52
Foto

R80o91m45a91n 24K63o25z12e98l 4627386333594

Problémem je často i to, že jsou zastávky daleko od obce nebo na samém okraji, přitom vlak obcí projíždí...typické je to pro vlárskou dráhu Slavičín - Bylnice.

http://www.mapy.cz/#x=17.944724&y=49.078614&z=13

 U Jestřabí chybí zastávka úplně, přitom by ji určitě lidé ocenili, protože v sobotu se v této obci autobus vůbec neukáže.

+3/−1
25.2.2013 11:48

L17u67k41á24š 91Š17m55a19h34e25l 2407734932964

S tím souhlasím, bohužel tomu nahrávají také normy, které u autobusů umožňují zřídit zastávku zapíchnutím klacku do země (ač samo o sobě by bylo vhodné vybudovat aspoň ostrůvek a boudičku), zato u vlaků je minimální náklad asi 3 mil. Kč...:-(

+4/0
25.2.2013 12:00

R62a13d30e10k 76J44a85n70a37t52a 9715236894622

Ano, tady to je o spolupráci SŽDC a příslušné obce. Jednoduchou zastávku není drahé postavit, ale obec musí chtít a poskytnout pozemek, protože SŽDC patří jenom ten pod kolejema.

Že to jde, je vidět v Libereckém kraji v okolí Desné a Hamrů, tam vzniklo několik nových zastávek.

+3/0
25.2.2013 12:08

D60a60v86i97d 10P57r85a46ž97á64k 6614922672966

A neřídí si tam dopravu sami obce?

0/0
25.2.2013 12:37

R56a75d15e28k 29J66a61n98a78t62a 9605876724462

Obce, kraj, SŽDC. Všichni se musí dohodnout.

A samozřejmě to celé vychází ze zájmů občanů - voličů. Pokud je v oblasti lidem veřejná doprava u zadku, tak se starosta za ni "někde vejš" přimlouvat nebude.

+1/0
25.2.2013 12:51

J39i88r52k78a 26D91v57o73ř38á41k 4735460203258

No, ono jde také o ten kraj, který je velký, a nějaké voliče v jednotlivých menších obcích a jejich starosty má často u zadku on. Například návrhy jízdních řádů zveřejňuje tak, aby je nemohli připomínkovat. Některé kraje, jako například Středočeský, je nezveřejňují pro jistotu dokonce vůbec, jen starostové příslušných obcí je mohou získat. Své připomínky pak mohou volat nejlépe z okna. Není divu, že v takovém kraji si vlaky své cestující hledají těžko (pokud nejde o vlaky ovládané PID) a tratě jsou před zánikem.

0/0
25.2.2013 18:47

J15a64n 47F83r75o87l23í60k 6466520925334

Dráhy často vlastní rozsáhlé pozemky ve svém ochranném pásmu jako dar obcí za císaře pána když se začaly stavět železnice. Takže chtít musí hlavně dráhy.;-)

0/0
25.2.2013 17:52

J11i61r81k33a 46D21v83o49ř16á18k 4215820753748

Ale tyhle pozamky často nestačí.

0/0
26.2.2013 12:53

T54o82m55á46š 92N23e24u76b21e84r 4324783513983

No. ono už to bude asi 20 let, když vystoupili s tím, že jim ubývají cestující a proto musí zdražit jízdné. Tam se to celé podělalo, protože to najednou bylo úplně ve všm nevýhodnější než autobus a lidi přestali jezdit vlakem.

Zdá se, že už jim to začíná docházet. Netrvalo to tak dlouho. ;-)

+7/−1
25.2.2013 11:46

L85u92k90á95š 91Š14m93a61h61e70l 2187954522634

No nevím... nikdy jsem neměl ani v minulosti pocit, že by cestování autobusem bylo výhodnější než vlakem.

Praktický příklad č. 1: V roce 1997 byla stávka železničářů asi 5 dní. My jsme byli v Krušných horách, tam jsem dojeli asi za 3,5 hodiny vlakem. Zpátky to trvalo po šílených peripetiích (autobus jedoucí jinak jež v JŘ a než nám řekli na informacích, dále na prvním přestupu autobus jedoucí dřív - tudíž nám ujel, pak čtyři hodiny čekání v parku na druhém přestupu, porucha autobusu, následne skoro hodina čekání na náhradní spoj zpožděný v důsledku "bomby" na Florenci) celkem 13,5 hodiny. Průměrná cestovní rychlost byla asi 8 km/h. A to ani nepočítám to, že jsme málem po těch 4 hodinách čekání neodjeli, protože nám nechtěl vzít lyže...

Praktický příklad č. 2: Následně jsem se potřeboval dostat k zápisu na letní semestr do Českých Budějovic. Po zjištění, že bych tam musel jeden den jet, druhý se zapisovat a třetí jet zpátky, protože cesta autobusy na 175 tarifních km železničních trvala nejméně 7 hodin, jsem zavolal na studijní a požádal o pozdržení zápisu... naštěstí mi vyhověli... (A to už neuvádím, že vlak mne tehdy stál 36 Kč, zato za ten autobus bych dal tak 200 nejméně...)

+1/0
25.2.2013 12:09

T18o11m48á40š 23N72e97u19b76e63r 4674673183693

Tak jinak. Tam, kde se převážně pohybuji já (Opavsko, Bruntálsko,Jesenicko, Šumersko), je autobus vždy levnější, téměř vždy rychlejší a zastávky jsou vždy blíže místům, do kterých se opravdu potřebuji dostat. Takže i kdyby byl vlak o pár minut rychlejší, stejně jdu pak o 20 minut déle z nádraží.

Ty Vaše příklady Vám vážně přijdou relevantní? Připadá Vám fér, když porovnám autobus s vlakem na trase Jeseník - Kouty nad Desnou (27 nebo 82 km)? Připadalo by Vám fér, kdybych při srovnání autobusu a vlaku, zmínil den, kdy byla kalamita, že vlaky nejezdily přes Ramzovou a autobusy jezdily?

+1/−1
25.2.2013 12:32

T98o98m26á37š 66N21e96u81b83e52r 4894423783913

Ale přece jen Vám praktický případ přiložím. Na začátku devadesátých let jsem vlakem denně dojížděl do školy z Opavy do Ostravy. Je úplně neuvěřitelné, kolikrát byla na trati výluka, takže se cesta protáhla na dvojnásobek času, když jsme autobusem objížděli jednotlivé železniční zastávky.

+1/−1
25.2.2013 12:42

L31u84k37á95š 69Š60m67a20h45e90l 2647774112764

Najezdil jsem vlakem jako student a pár let po studiích 20.000 - 30.000 km/rok. Po celé republice. Zmíněný příklad byl proto, že jsem nemohl použít vlak a byl jsem tedy odkázán na bus. Se všemi jeho "výhodami", tj. neexistencí přípojů, síťového efektu, nemožností zjistit, jestli autobus vůbec jede a kdy jede. Jel jsem trasu, která podle spojení busem zjištěného na informacích ČSAD (= jako kdyby dnešní IDOS, tehdy nebyl internet tak rozšířený) měla trvat 4:08. Trvala ale 13,5 hodiny. To je zpoždění přes 9 hodin. Za svých více než 200 000 najetých km vlakem jsem zažil největší zpoždění oproti plánu 4 h 20 minut (vlastně jednou 7 hodin, ale to bylo na Ukrajině a bylo to tím, že zrušili jeden vlak přes hranice). A ta trasa na zápis - přijde vám cesta přes jedno krajské město (Plzeň) do druhého krajského města (České Budějovice) jako nějaký okrajový region? (Schválně si do idosu zadejte - z Kladruby, okres Tachov do České Budějovice, jen bus... - opravdu je to po železnici 175 km, trvá to cca 2:45 - 3:00 a opravdu nemusím z Plzně do ČB přes Prahu... a opravdu se tam dá dostat 7 dní v týdnu a ne jen v "kladiva"). Jinak ale samozřejmě věřím, že jsou oblasti (na regionální úrovni!), kde autobus je výhodnější. Ale rozhodně popírám vaše kategorické tvrzení: "protože to najednou bylo úplně ve všm nevýhodnější než autobus a lidi přestali jezdit vlakem"

+1/0
25.2.2013 12:50

J26a36n 37F33r94o33l61í62k 6536790395404

Tak ještě jinak. Zkuste si za domácí úkol na netu vyhledat vlakové spojení třeba Vyškov - Snovídky a porovnejte čas i cenu s jízdní dobou auta včetně ceny benzínu a amortizace. Třeba ten čas. Autem hodina vlakem půl dne;-D

0/−1
25.2.2013 17:57

J66i35r26k94a 49D80v93o15ř86á91k 4355700963578

To ale zdaleka nebyl hlavní důvod. Lidi si především začali kupovat auta, protože je chtěli, protože na ně najednou měli, a protože to přestalo být "nedostatkové zboží".

0/0
26.2.2013 12:47

J11i88ř62í 35S72m87r20ž 7290658563257

Dráhy by se měly zamyslet nad cenotvorbou za jízdné. V přepočtu k výdělkům je cena jízdného dost vysoká a už se neliší moc od nákladů na jízdu autem pro dvě osoby.

+1/−7
25.2.2013 11:15

R66a46d54e40k 68J40a57n66a38t92a 9425926494502

I v přepočtu k výdělkům je u nás cena jízdného jedna z nejnižších v Evropě.

Např v Německu je jízdné cca 4 násobné, ale platy jen 2,8 násobné.

Nebo v UK je jízdné cca 7 násobné, ale platy jen 2,5 násobné.

+9/−2
25.2.2013 11:20

S82t82e94p88a34n 10T65o35t47h 8318729985288

a na to si prisel jak?? Usti - Ostrava 428km za 565 bez slevy s in25 za 424... zkus to v nejakym aute... Pri spotrebe 5l nemas sanci, pri vetsi jsi uplne nekde jinde.

+7/0
25.2.2013 11:26

S16t51e30p46a69n 68T79o82t44h 8498749285608

a to do toho nejsou zapocitany dalsi naklady jako servis a udrzba, kterou musis s autem provadet pravidelne a neco to stoji. Na kilak v aute to vyjde kolem 1kc/km - 10k stojej gumy, vydrzi tak 30kkm+- pak vymena oleje - 10-15kkm kolem 1000kc, voda v odstrikovacich za tech 30kkm bude v radech tisicovek taky. Pokud si to vsechno neservisujes sam, mas tam i praci. Brzdovy desticky, tlumice,i gumicky do steracu musis koupit a pak zapocitat...

+7/0
25.2.2013 11:30

M77a14r68t64i68n 94N23o83v89o14t25n40ý 7408558595403

A to ještě nepočítáte amortizaci auta ...

+5/0
25.2.2013 11:30

J98i32r67k68a 21D50v25o18ř55á71k 4335690663488

A už vůbec se nepočítá, že pro cestující je železnice 10x bezpečnější než silnice. Kromě nevyčíslitelných hodnot jako život a zdraví jsou tu náklady na léčení, odstraňování nehod atd.

+4/−1
25.2.2013 11:49

J42i29r69k72a 32D60v66o81ř62á76k 4855440263468

Normální odhad ceny jízdy autem je 5-6 Kč/km, pokud nejedete nějakým stoletým vrakem. Jízda vlakem je normálně kolem 1 Kč/km pro jednoho. K tomu je potřeba připočíst nějaké okliky, takže dejme tomu v průměru 1,10-1,20 Kč/km. Samozřejmě občas je ta cena vyšší, občas brutálně nižší kvůli slevám.

+3/0
25.2.2013 11:34

J14i16r39k22a 29D52v45o27ř17á59k 4495360883598

Dáhy se nad cenou zamyslely. Jenže donedávna se drželo, že pdoobné slevy na dotovaných tratích jsou protizákonné. Dráhy nejprve musely prokázat výhodnost všelijakých slev na svých komerčních linkách, aby získaly důkazní materiál pro eventuální soudní spory s různými chytrolíny.

+1/0
25.2.2013 11:43

I18v95o 70V53a26r50g70a 5955694661338

Jak mám rozumět definici "chytrolín"? Je přece naprosto samozřejmé, že  dotovaný provoz nemá nic společného s volnou a svobodnou soutěží. Pokud si provoz dotuje ze svého soukromník, je to jeho věc, jeho byznys. Ale  pokud t odělá stát, dělá to z peněz dańových poplatníků,  kteří státu odvádějí daně na nezbytné věci a ne na dotování jízdného, aby tím stát v podstatě konkuroval svým vlastním občanům.  To je pouhá státní zvrhlost.

0/−3
25.2.2013 11:52







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.