Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Dráhy plánují ochutnávku railjetů, na den nahradí část pendolin

České dráhy v dubnu poprvé předvedou široké veřejnosti, jak se jezdí s vlaky Siemens Viaggio Comfort, přezdívanými railjet. Do ostrého provozu na české železnici se ale dostanou až v prosinci příštího roku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L13u30b44o95s 54K59a59p40l75a76n 6468529511616

více informací o rakouském "ÖBB railjet" a českém "railjet ČD" :-)http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/railjet-obb-rakousky-a-railjet-cd/

0/0
3.4.2013 8:52

D21a58v17i71d 33G22a61j69d17a 5850439942751

Beru všechny připomínky...ale ...pro mně je státní dopravce hlavní.Konkurenci soukromníků vítám s nadšením.Avšak hlavně jako motor ,který bude nutit státní ČD zlepšovat služby.Jsem rád,že někteří zákazníci ukazují Českým drahám,že chtějí víc.Pro mně však musí zůstat ČD zachováno,stejně jako v jiných zemích státní dopravci.S novou konkurencí nutí vedení ČD hýbat stojatými vodami a já doufám,že to k něčemu bude...zdá se,že ano.Já si pochvaluji i Pendolína,nejsem závislý na podbízení se zákuskem,nebo příliš nízkou cenou za jízdenku,když vím,že je tato cena jen pokusem vyšachovat konkurenci....mám rád stabilní jízdu bez házení a to Pendolino společně s dojmem robustní skříně pro mně plní.Tyhle nové Siemensy určitě budou stát za to a rád se s nimi svezu.

+4/0
14.3.2013 23:11

J31i82r26k47a 18D16v88o44ř43á41k 4505380223598

Určitě to bude dobrý vlak, o tom nemá smysl vůbec pochybovat. Samozřejmě někdo upřednostňuje spíš to, jiný ono. Nejvíc řvou samozřejmě ti, co se rádi zamykají sami v kupé.

+2/0
15.3.2013 14:07

R61a94d77e23k 51S81v85i95t85a85v65s75k31ý 8734438221584

no pokud má někdo rád soukromí, tak to není nic negativního, když si připlatí, nevidím důvod, proč by nemohl být v nějakém bussines kupé jen pro jednoho... já nenávidím, když někdy jedu ve 4 ráno a nějaký trouba vedle má potřebu žvanit nahlas jako by neviděl, že to druhé obtěžuje..

+1/0
17.3.2013 21:43

O61l59d83ř37i57c58h 38J37a45n62e27č76e27k 8659436203611

Stabilní jízda bez házení i při 200km/h a robustní skříně u railjetů jednoznačně. I když nesmíte zapomínat, že za stabilní jízdu můžou z velké části i koleje - já zažil svižnou stabilní jízdu bez házení a (téměř) bez drncání i s 810/010 :-P

Úplně jiná kapitola je interiér - a tady samy ÖBB uznaly, že udělaly chybu, když nyní přestavují část BusinessAbteilů na oddíl pro jízdní kola.

@Jirka Dvořák: tady vůbec nejde o to, zamykat se sám v kupé. Tady jde o to, nepřipadat si při dlouhé cestě vlakem jako v letadle (nebo ještě hůř) - tj. nemuset sedět na malém prostoru tvrdé sedačky takřka bez možnosti pohybu a mít možnost úniku před nepřiměřeně hlučnými spolucestujícími. Myslím, že pokud jde o prostor, budou zkušenosti obdobné jako u LeoExpresu. Můžeme jen doufat, že ČD budou mít interiér lepší (stejný jako ÖBB nebudou mít určitě, i když openspace určitě zůstane)

0/0
15.3.2013 21:50

P98e74t39r 72M90a22l88i35š95k39a 6811425841243

Jestli se nepletu tak ČD sou akciovka ne statní podnik. Státní zůstaly jen koleje.

0/0
17.3.2013 12:31

O10l30d82ř88i77c37h 31J14a45n48e84č16e28k 8679286683291

Nepletete, ČD jsou akciovka, ovšem 100% akcií drží stát.

Tohle p. Gajda podle mě vůbec neměl na mysli - spíše existenci silného síťového dopravce s velkým vlivem státu na jeho chod, ať už je jeho právní forma jakákoliv.

0/0
18.3.2013 10:05

J31o64s69e73f 67Ž82e84n69a46t93ý 6111614296562

Já osobně mám mnohem radši velkoprostorové vagóny. Kupéčka mají sice taky cosi do sebe, ale je to stísněnější, menší. Velkoprostorové vagóny mi přijdou vzdušnější a rozhodně příjemnější na cestování. Člověk má přehled o celém vagónu a kdyby se něco mělo stát, je tam víc lidí. Ve velkoprostoru se nebojím nechat si věci na místě a jít na wc, byť na tom místě sedím sám. Když jsem sám v kupé, bojím se víc :-))

+5/0
12.3.2013 17:20

O94l60d47ř26i55c43h 76J65a81n39e94č39e89k 8869846923311

Ta stísněnost je relativní: openspace je sice opticky vzdušný, ale zpravidla je v něm na stejné ploše výrazně více sedadel a navíc zatímco v kupé před sebou máte prostor (byť obsazený jiným cestujícím), v openspace jste namáčknutý buďto na sedačce před Vámi nebo na stolku a pokud sedíte u okna a vedle Vás je obsazeno, jste tam vcelku zabarikádovaný.

Kupé má tu výhodu, že když cestujete delší štreku poloprázdným vlakem, můžete si "udělat pohodlí" - to se v openspacu povede opravdu těžko, speciálně v railjetu ÖBB to nejde (osobně vyzkoušeno).

Ono strašně záleží na tom, jak dlouhou štreku jedete, zda sám nebo ve větší skupině, zda business nebo volnočasově. Zatímco na kratší (cca. do 3 hodin) spoje mezi velkými městy se hodí spíše openspace, na dálkové spoje se hodí spíše klasická kombinace vozových tříd a kupé (v převaze) + velkoprostorových vozů.

Interiér railjetů u ÖBB by byl o.k., kdyby jezdily jen na kratších "business" trasách - z Vídně do Salzburgu, Grazu, Budapešti. "Problém" je, že hojně jezdí i dálkové spoje Wien - Bregenz (6,5 hod) / -Zürich (7,5 hod), kde navíc (s malou výjimkou) na západ od Salzburgu stejně nevyužijí rychlost přes 160 km/h. Tam by prostě klasické soupravy složené z různých vozů byly výrazně vhodnější. Totéž platí pro relaci Graz - Praha (cca. 7 hod, ale i pro Wien - Praha se 4:20 hod je railjetí interiér už nic moc).

A totéž by platilo pro pendolino, pokud by jezdilo na původně zamýšlených dálkových spojích. To má přitom na rozdíl od railjetu i ve 2. třídě na šířku vozu jen 3 sedačky...

0/0
13.3.2013 12:27

H17o36n19z60a 76B25o50b42u47l96a 9286409433299

Sakra kdy už nahradí ty dobytčáky na trati 090? Netopí to, nebo zase moc, fučí tam, prší tam, sněží tam, prosezený sedačky, pískající světla, na výhybkách si člověk hne se zády... pořád samý SC, ale normální rychlíky, to by člověk blil, zvlášť když v tom musí jezdit denně.

+5/0
12.3.2013 13:31

J51i25r91k89a 55D80v51o71ř35á52k 4655820393778

Ministerstvo dopravy na ně už avizovalo výběrové řízení. Takže se dají nové vlaky rozumně čekat v prosinci 2014 nebo spíš 2015 od vítěze, ať už to bude kdokoli. Na druhou stranu tím ministerstvo vytvořilo situaci, kdy je pro ČD nevýhodné na tuhle trať posílat modernější rychlíky dřív.

0/0
13.3.2013 1:16

O38l91d97ř84i53c72h 93J35a19n95e27č45e96k 8839176453581

Pokud to s tím výběrovým řízením půjde stejně jako OC - OV...

0/0
13.3.2013 12:28

J34i48r19k52a 23D97v96o39ř22á79k 4445100663938

Fakt je, že tohle VŘ bude také jedno z prvních.

0/0
15.3.2013 14:05

R93o84m71a13n 55S98i42l86n69ý 3357262169951

A co bude ty Railjety tahat? 109e?

0/0
11.3.2013 22:29

J72i20r83k66a 63D88v92o40ř43á29k 4345250933108

Siemens ES64U4, neboli ÖBB 1216 vulgo Taurus III. Víz též níže.

+1/0
11.3.2013 23:01

M55a40r92t59i34n 51M11u32r59c34i79n61a 5468256466775

Danovi poplatnici sa uz tesia ako budu cvakat za tuto najnovsiu investiciu statnych drah, pretoze je jasne, ze CD na tie supravy nezarobi ani za 200 rokov.

+1/−11
11.3.2013 18:03

J36i16r11k34a 29D38v22o79ř21á72k 4625600653468

Pokud nejsou blbí, tak těší. Je to dobrý vlak za dobrou cenu. ČD na něj dají necelou polovinu toho, kolik mají připraveno na investice do vozidel na jeden rok.

+12/0
11.3.2013 18:40

J86a60n97a 86M56o76l75á91k63o94v49á 7597586866124

Zrejme jste si spletl domenu. Zde nejste na Slovensku.

+4/−12
11.3.2013 19:51

M52i77r93o64s44l97a18v 91B75e36n12e80š 1787234773470

Tak musí přeci trochu poškádlit Čecháčky. :-)

+4/−1
11.3.2013 20:19

M71a93r87t91i10n 47M37u89r11c18i43n52a 5168836686785

Mila pani. Vacsina ludi na tomto fore zastava nazor, ze Ceska republika je slobodna krajina. Ze vy mate iny nazor je vylucne VAS PROBLEM.

+4/−4
12.3.2013 8:43

J35a77n67a 94M68o94l30á47k77o68v32á 7607536956954

Problem mate vy. Jinak nechapu proc pisete cizim jazykem nez je psan clanek. Za chvili muze prijit madar a psat madarsky, pak nemec a psat nemecky.

+4/−10
12.3.2013 10:48

M78i84c57h77a64l 70M93e11r15h49a14u62t 9369631652852

To neřešte, hlavně že se domluvíme..

+5/−2
12.3.2013 10:53

O91l66d33ř55i10c54h 82J77a75n73e49č24e41k 8259766463151

No zrovna Vy tady vykřikujte něco o psaní nevhodným jazykem - nebo mi něco uniklo? Diakritika už byla oficiálně zrušena??? (a příslušníci národů se píší s velkým...)

+6/−2
12.3.2013 12:18

R22o64m66a58n 15K13o18n40e76č62n54ý 4644418923

Nevim ale jedinej problem tu mate Vy,nikdo jinej

+1/0
12.3.2013 16:52

J82a22r82o39s92l30a49v 94T33í12n78e11k 4904308790682

paní Moláková......proboha.....už nic nepište...

+2/0
12.3.2013 18:55

J88i71r66k57a 24D98v98o36ř85á63k 4245240333908

Paní, pokud někoho kritizujete, že nepíše česky, je opravdu lepší ten kritický příspěvek psát česky. Jinak to vypadá hodně trapně. Ten váš česky není, a nejen kvůli diakritice.

+2/0
13.3.2013 0:47

R37a23d44e79k 65S11v58i84t83a25v64s26k40ý 8644788141224

ježiši to jsou lidi....8-oRv

0/0
17.3.2013 21:45

P87e60t17r 73R81u96m83p78l83i22k 4559537399153

poznáte československo? třeba morava a slovensko je jedna země, tak sem neplet ty svoje namyšlený manýry ;-O

0/0
27.3.2013 20:32

P35e71t42r 73R65u65m20p63l77i20k 4139877519913

samo pro tu janu molákovou;-O

0/0
27.3.2013 20:33

V97á67c44l56a80v 50J36o62n25á27š 8552253602113

Dan má nějaké poplatníky ?

0/0
12.3.2013 12:26

J81i88r12k41a 54D20v38o53ř97á89k 4235470113338

Dan má poplatníků mraky! ;-D

0/0
13.3.2013 1:18

R82o96m69a93n 55K90o80n25e77č97n71ý 4874788723

Ja nejsem slovak ale z Brna,a docela by me taky zajimalo kde zadluzena CD na to vezmee

0/0
12.3.2013 16:50

J56i24r28k49a 15D19v81o88ř17á71k 4425400623538

ČD má aktiva i pasiva, to je u akciových společností běžné. Zadluženost je v dobrých mezích. Když utrží od cestujících přes 7 miliard Kč za jízdné jako loni, není až takový problém zaplatit nějaké 2,5 miliardy za nové vlaky. Tahle investice je z těch lepších, co ČD dělají. Doufám, že letos do nových nebo rekonstruovaných vlaků vrazí nejméně 5 miliard. Těch loňských 7,7 miliard už asi opakovat nějakou dobu nebudou.

0/0
13.3.2013 0:57

M69i53r43o43s49l12a78v 27B57e60n69e68š 1297654203140

Chvíli jsem si myslel, že se jmenují Viagrio. ;-D

Jinak pokud je jejich výrobcem Siemens, měl bych asi trochu strach do nich vůbec nasednout.

+1/−4
11.3.2013 17:08

K69a66r40e65l 95N82o71v73á42k 1900513930880

Stadler, Alstom, PESA ani Škoda nevadí, ale Siemens ano? Vždyť oď Siemensu jsou třeba soupravy metra na céčku v Praze.

+3/0
12.3.2013 11:08

J96a60r24o37s36l55a33v 64D38a47v75i92d 8388667668785

já měl ty koženkový rád

a dnes když jedu vlakem, tak mě mrzí že už to nedrncá :-)............. ale uznávám že to asi bude tím, že tím nejezdím každý den

0/−1
11.3.2013 16:17

R88a25d77e13k 12J75a10n96a57t85a 9805686114572

???

ČD kroky vedoucí k nákupu zahájily už v roce 2011. Jediný, kdo to zdržoval byly české úřady, které nebyly schopné nesmyslná odvolání Škodovky řešit rychle.

+9/0
11.3.2013 9:19

R60a84d38e59k 10J54a41n92a20t86a 9485406284642

To měla být reakce na "Karel Hruška 11.3.2013 7:22"

+1/0
11.3.2013 9:20
Foto

K72a66r26e15l 93H95r12u35š25k84a 2941841248407

Pochopil jsem. Ale ono i v roce 2011 bylo pozdě - nové soupravy měly ČD nakupovat už před rokem 2000, místo nesmyslných "rekonstrukcí" vysloužilých souprav.

+1/−3
11.3.2013 11:07

R77a68d52e94k 37J89a24n17a10t16a 9665336144942

Před rokem 2003 (vznik ČD a.s.) to vzhledem ke způsobu financování ČD prakticky nebylo možné. Stát jen každý rok lepil svému státnímu podniku (ČD s.o.) ex-post ztrátu.

Nebyla jasně daná objednávka dopravy a cena za ní. Nebylo tak možné sestavit plán investic. Pokud investice byla, byla to politická věc (Pendolína nebo Siemens vozy na EC, aby od nás mohl vůbec nějaký vlak jet na Západ).

+1/−1
11.3.2013 11:12
Foto

K15a90r63e70l 57H44r34u89š69k75a 2741141558357

Pak se s tím mělo začít hned v roce 2003. Už v té době by na vozový park ČD nejvíce sedělo označení "historický". V takovém složení je už údržba náročnější než investice do nového, což musí každý schopný ekonom (tj. ne ti v ČD) vědět.

+1/−2
11.3.2013 11:42

T68o52m64á24š 40K10n24a51i44f53l 6133370497640

a vždyť se začlo . Jel jste někdy v polsedních třiceti letech vlakem? asi ne....

+3/0
11.3.2013 15:27

J66a20r48o69s91l16a29v 34H30a33j36d78ú16k 6877975

Víte, ono záleží, kde to je ale vidět. Jezdím vlakem téměř každý den. Kdybych si před 23 lety (odhad mé první jízdy na této trati) na koženkové sedačce v Bt či původním B voze udělal značku, dnes bych jí tam našel. Ano, trať, na které jezdím není určitě nijak významná (183 Plzeň - Klatovy), ale myslím, že  i tady by měl být vidět pokrok. Není, ale naprosto žádný. 

A bohužel trať Plzeň - Praha není o moc lepší. Když člověk náhodou nepotká "Alex", tak si do mezi prvním a čtvrtým největším městem opět štráduje vozem Bt či původním B, tudíž hodinu a půl máte přilepenou koženku k zadku, neslyšíte vlastního slova, oknem na vás často fouká... Když má hodně velké štěstí, chytne například také vozy typu Bp, kde se vám koženka nelepí na zadek, jaký luxus. A když se uplně zadaří, tak dokonce můžete jet renovovaným vozem B, tudíž žádné vysokofrekvenční pískání zářivek, žádný smrad ze 40 let starých záchodů, okna jdou otevírat a zavírat a v zimě na vás nesněží. Bohužel i tak to není žádná hitparáda, jelikož například v roce 2013 by člověk vážně vcelku ocenil takovou stupidní věc jako je například zásuvka na 230V. Tak tu u ČD ve 2. třídách zřejmě nenajdete.

Retro je sice dneska prej fakt moderní, ale ne za každou cenu.

+5/−2
11.3.2013 16:02

R75a30d32k43o 87K47ř56i50v51á92n13e80k 7630563205660

To mělo jít ruku v ruce. Nová vozidla vzhledem k investiční náročnosti pořizovat po krocích, uvolněná stará vozidla pak rekonstruovat pro jiné vhodné nasazení. Mám vážné výhrady k technickému řešení i ceně některých rekonstrukcí ČD, ale obecně jsou rekonstrukce obvyklý krok i ve vyspělých zemích. Vysoký podíl nových vozidel způsobuje špatná čísla v ekonomice prvních cca 10 let - efekt Pendolino a Leo Expres - a více zatěžuje cashflow.

Podinvestovanost parku želeničních vozidel v ČR je podle různých zdrojů cca 20 - 60 mld. Kč - podle toho, co se bere jako standard a jestli se počítá obnova vozidly novými nebo částečně rekonstruovanými.

+4/0
11.3.2013 11:38

J29i94r68k33a 59D36v14o22ř49á15k 4445310413878

1997-2000 koupily ČD asi 45 vagónů na 200 km/h. Jasně, měly jich koupit aspoň dvojnásobek. Ale bez reko to nejde, nové vagóny totiž nejsou zrovna zadarmo.

+4/0
11.3.2013 13:46
Foto

K61a93r36e52l 67H33r80u93š60k26a 2191681958767

Ááááá, ČD začínají zjišťovat, že jim teče do bot. Co dodat ... POZDĚ! ;-D

+1/−13
11.3.2013 7:22

M88a35r65t77i20n 65K17o83t46e64k 6489493257201

RailJet je fajn, v Holzklasse je to srovnatelne s ICEckem. Cestovani ve vyssich tridach je ovsem prijemne. Nejsem si uplne jisty, jestli ma rakousky RailJet restauracni vuz.

+1/0
11.3.2013 0:02

J93i81r13k34a 19D62v41o18ř53á20k 4875860853358

Tuším že měl, ale přišlo jim to neekonomické, tak to snad předělávají na bistro.

+2/0
11.3.2013 10:45

O43l51d23ř90i40c37h 33J24a49n65e21č74e80k 8779566713141

Railjet v Economy je mizérie - zhruba srovnatelné s českými velkoprostorovými IC vozy z přelomu století. Z hlediska komfortu rozhodně žádný supermoderní vlak či tak něco. Klasické EC vozy s kupé (ať už ČD nebo ÖBB) jsou mnohem pohodlnější.

S restauranty/bistrem v rakouských railjetech je to přesně naopak, než píše Jirka Dvořák: původně bylo jen bistro, ale cca. vloni masivně předělávali na plnohodnotné restaurační.

Ono těch přehmatů v railjetech bylo mnohem víc: pouhé 4 vozy pro Economy je dost málo a původně vůbec nebyly oddíly pro jízdní kola (což je v Rakousku v situaci, kdy na některých relacích krom railjetů takřka nic dalšího nejezdí, fakt síla) - ty začali přistavovat až nedávno...

+3/0
11.3.2013 11:09

J28i17r70k98a 78D23v84o59ř43á44k 4795800553888

Když je Economy takové mizérie, proč by jich mělo být víc? ;-D Nechte tu mizérii studentům a kupte si lístek do "normální" třídy, která bude stejně určitě levnější než v Rakousku ta Economy. Chápu, každý by rád prvotřídní svezeníčko ale zadarmo...;-) Nicméně "české" railjety možná přecijen budou s 5x Economy (4 normální a 1 dětská) a 1 = 1/3 + 2/3 první třídy.

(S tím jídelákem máte asi pravdu.)

0/−2
11.3.2013 13:58







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.