Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Elektroauta jsou pro ekonomiku impulz jako let na Měsíc

Možná je to naivní očekávání, třeba elektromobily vůbec nejsou budoucností, ale jen nafouklou bublinou, která časem splaskne. Přesto vidím potenciální záměr amerického výrobce elektromobilů Tesla Motors postavit v Česku svůj výrobní "evropský" závod jako nejlepší zprávu pro českou ekonomiku za poslední roky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L30u36c96i34e 50N53e50c57h11a30n92i44c27k69a 6454231702850

Krom toho, ze vse se mi zda jinak bylo jiz zde receno, jen jednu poznamku proc se bojim, ze to elektromobily maji v Evrope tezke: lide bydli v bytech ...

Zde v USA, obzvlast ve meste kde ziji (Austin, TX) bych rekla je uz kazde snad 7-8 auto na silnici "aspon" hybrid, nektere plne elektromobily (Nissan Leaf ci Chevy Volt stoji tretinu toho co Tesla). Dojezdy na mesto staci, na kazdodenni jizdu do prace. Nicmene zamestnavatele a velci obchodnici (typu Walmart) tomu vysli vstric a vybudovali uz vcelku slusnou sit dobijecich stanic. Neboli: jdu nakoupit - pripojim auto, potrebuju-li. Zaparkuji u prace a mohu dobit, prijedu vecer domu a zapnu auto do zasuvky. Prakticke a ekonomicke, s bohatsim mestem se ta cena baterii "vsakne".

Co ale chteji delat s lidma nacpanejma ve 20-tipatrovem panelaku, sidliste kde jen tezko hledate parkovani, natoz pak "stojanku s dobijeckou"? Prodluzovacku si ze 6 patra dolu na ulici nehodite. Mate-li garaz ci pevne misto k parkovani v praci, pak snad ... ale jinak se bojim ze ta investice do infrastruktury hned tak nebude, a dokud v Evrope nebude infrastruktura, tak se lide do ciste elektromobilu nepozenou. Neboli: elektromobil rozhodne dle meho budoucnost ma, ale ne vsude a rozhodne je to stale jeste "budoucnost" - v Evrope to bude jeste dlouho luxus pro vystredni.

0/0
17.3.2014 22:09

J96á67n 17K72o80t60ú77č 2686414438536

Hmm, v tej dobe som ešte na svete nebol, ale: máte pocit, že by lety na Mesiac nejako nakopli ekonomiku? Ja teda nemám a nikdy som o tom nečítal. Program Apollo bol súčasťou "Space Race", ktorá zhltla v USA aj v ZSSR obrovské množstvo peňazí a bola prínosom pre vedu, ale nie pre ekonomiku a bežných ľudí. (Ak teda nepočítame vládne zákazky NASA, na ktorých žili veľké firmy.)

A keďže si myslím, že Tesla je bublina, tak s nadpisom článku musím súhlasiť: Elektromobily sú taký impulz ako lety na Mesiac. :)

+1/0
13.3.2014 19:35

V57l59a74s62t37i30m16i71l 34H78a91l19b49i55c36h 8393325316748

Elektroauta budou míti efekt teprve tehdy,až se podaří vyrobit levnou malou atomovou elektrárnu,která se vejde pod zadní sedadla auta.

+1/0
10.1.2014 13:01

O42n12d42ř89e23j 37Č68a56p55k45a 6551801213164

Palivový článek. Na vstupu metanol a kyslík, na výstupu elektřina, voda a CO2. Atomová elektrárna, která zajišťuje obrácený proces, pak klidně může být velká a drahá...

0/0
11.1.2014 22:20

P13a53v70e28l 80O89d49r39a50z46i17l 6144579677270

Metanol můžete úspěšně použít ve spalovacím motoru, na to nepotřebujete (drahý) palivový článek.

0/0
15.1.2014 11:31

F53r31a55n47t66i11š50e25k 68N60á34v68a72r60a 4365776961792

Baterie do tohoto auta stojí dle výrobce 720.000,- Kč. A její životnost je 160 tisíc km.

Samozřejmě, když se k bateriím budete dobře chovat. Neparkovat například na rozpáleném slunci.

Baterie prostě fungují chemickou cestou.

To znamená, že provoz elektromobilu se nevyplatí ani kdyby elektrický proud byl zadarmo.

Já fandím autům na vodíkové palivové články. Z výfuku kape voda.  A výroba vodíku je také možná ze slunce.

+1/0
10.1.2014 9:37

M13a45r11t65i20n 50Č41a34r13n61e94c82k19ý 2785114399115

To je současná cena, současná životnost. Za 5 let tomu může být jinak. I když já jsem v tomto ohledu skeptický.

+1/0
10.1.2014 9:54

P23a10v43e54l 14O62d38r11a67z56i31l 6754789247680

Parkování na rozpáleném slunci uškodí jakémukoliv autu, naštěstí je celkem problém se tam autem dostat.

Vodík je skvělý, jenom

- jeho výroba je energeticky náročná (málá účinnost), palivové články jsou drahé, mají malý výkona  krátkou životnost, skladování vodíku je energeticky náročné (nutnost silného stlačení), skladovací nádoby "tečou," jsou drahé a mají velmi krátkou životnost, a vodík je výbušný. Jinak je to super.

0/0
10.1.2014 11:06

J19i33r54k31a 25D87v20o14ř16á41k 4975880293858

To budou zastaralé akumulátory, ale ta čísla vám stejně moc nevěřím. Při dojezdu Tesla S který je 480 km by to totiž znamenalo jen 333 cyklů. Přitom trojásoběk je běžný. A Japonci už používají Lithium-titanové, které mají 6000 cyklů.

+1/0
10.1.2014 11:34

J51i54r66k42a 58D22v76o63ř35á97k 4825720633528

Parkování na pražícím slunci se nevyhnete vždy. Od toho ale by měl mít elektromobil na střeše solárko, které by v takovém případě mohlo akumulátor jednak dochlazovat, jednak dobíjet ztráty z tepla.

0/0
10.1.2014 11:36
Foto

F93r19a58n34t46i36š73e84k 34Č78e24r23n13ý 2947371228160

proč nikdo nevyrábí něco jako tohle ? https://www.youtube.com/watch?v=gvO9XMBZ4DI

0/0
10.1.2014 9:31

J72i18ř25í 26Š11e63j43n29o12h90a 4542973554473

Autore neblbni. V montovně  elektroaut budou dělníci zase dělat v zásadě  totéž jako v jiných montovnách.: montovat produkt, který vymyslel a předvyrobil  někdo jiný. Také drtivá většina zisku přes  ČR jenom proteče. Pokud vůbec.

Ale ANO, přínosná je  každá montovna, která  nehyzdí výhled z mého domu :-)

0/0
10.1.2014 0:26

J51a33r66d20a 95S82o72k51o91l 1226658291871

Nula od nule pojde. Za tohoto stavu to nic nemení jak v otázce ekologie tak i ceny.

0/0
9.1.2014 22:43

R28a44d18i81m 36P23o90l20á63š48e36k 9916553259149

Zatím to je pro běžného uživatele drahé a akumulátory dělají tak obrovskou ekologickoui stopu, že při průměrném využití je elektromobil velice neekologický.

S dnešní časovou i cyklovou životností  akumulátorů je to vhodné jedině pro takové použití, kdy se denně ujede vzdálenost minimálně jednoho dojezdu. Neboli akumulátor se jízdou denně vybije a dobije nejméně jedenkrát.

0/0
9.1.2014 22:04

P44a45v28e85l 78O41d71r88a45z83i40l 6384439307250

Nějaký odkaz na tu "ekologickou stopu" by nebyl? Já znám carbon footprint, ale ekologická stopa?

0/0
10.1.2014 11:07

P12a59v80e75l 24D83r92o18t28á83r 7633374879844

On tím myslí, že na nahrazení jednoho "čoudivého auta" jedním elektromobilem, který nečoudí, spotřebuješ takové množství vzácných surovin a vyprodukuješ tolik zplodin atd., že by bylo ekologičtější nechat tě jezdit v tom čoudivém.

Jak píše o něco výše kolega: "Japonci používají nikl-titanové baterie, které mají životnost 6000 cyklů" - no výborně, a ten titan a nikl se do toho auta dostane jak? Spadne z nebe? Naprší? Ale ne, někde někdo jezdí těžkými bagry, rypadly, vrtá do země atd., aby sem tam ulovil trochu tohoto materiálu. Fakt ekologie jak prase.

0/0
18.3.2014 10:20

P40a28v49e67l 68Z17a56t93l78o50u55k55a55l 7721969942837

Koukám, že jsme na tom zřejmě dobře, když se můžeme povýšeně ofrňovat nad logistickým centrem a velkoskladem Amazonu.

+1/0
9.1.2014 19:36

J57i88ř47í 45E76r20b79e10n 1293514366987

Jestliže ho chtějí postavit v místě s 2 % nezaměstnaností a dát lidem 12 tisíc čistého, když o deset km dál dostanou o třetinu víc, pak ano. Kdyby to Amazon chtěl postavit na karvinsku, už by to bylo "o něčem jiném".

+4/0
9.1.2014 20:18

P11a25v13e83l 13O15d65r90a69z74i23l 6684189797400

To by bylo - naprostá pitomost, vzhledem k "dálniční síti" na karvinsku.

0/0
10.1.2014 11:09

J29a67n 38S30t21e33h10l15i47k 9495487626181

nejvíce bude záležet na ceně elektřiny a akumulátorech (životnost krát kilometry) . Zatím si myslím ,že perspektivnější bude zemní plyn. Tam nejsou žadné ekologické problémy s akumulátory a taky emise spalování budou dobré

+1/0
9.1.2014 19:03

J68i67ř48í 65Š30e93j77n35o51h71a 4512663404143

A taky je to desetiletí odzkoušeno. 

No, vlastně  akumulátorové vozíky na nádraží taky :-)

0/0
10.1.2014 0:28

P24a82v74e78l 37O96d78r60a42z90i30l 6244759117190

Emise spalování budou stejně špatné, jako jsou nyní.

0/0
10.1.2014 11:09

J64i44ř63í 52Š57e31j12n35o57h48a 4232123154763

Emise spalování jsou při stejně vyspělé technice podstatně lepší.

Dokonce je i polovina CO2. To je  ale  jenom takový folklór.

+1/0
12.1.2014 23:28

P95a85v62e80l 28O84d32r72a70z21i65l 6384189357570

Ano, to je folklór.

0/0
13.1.2014 8:17

J44a15n 28Š75p25e85c37i86á24n 2820820219579

Do mestskeho provozu super vec ! i kdyby byl dojezd jen 50km.Do kramu a soupani po meste ideal.

0/0
9.1.2014 17:21

P27a40v24e94l 72V82e45t14e66š43n56í25k 7865918735527

Tak nejsem expert, ale vývoj elektromobilů je tak starý jako vývoj automobilů se spalovacím motorem. A přes veškerou snahu jsou spíš kuriozitou, která má oproti "konvenčním" automobilům více záporů než kladů.

I tu ekologičnost bych bral s rezervou. Elektřinu je potřeba někde vyrobit a nedělám si iluze o tom, z čeho se akumulátory skládají.

Fandím té snaze vymyslet něco nového, ale článek se mi zdá hodně přehnaný.

+4/0
9.1.2014 16:36

J85a28n 22F76r76o22l42í93k 6366880895674

Je to let na měsíc před 175 lety, kdy byl postaven první. A v roce 1899 překonal elektromobil rychlost 100 km/hod. ;-D

0/0
9.1.2014 16:56

P97a48v96e45l 73O73d54r39a96z70i64l 6344889537760

U vývoje nejde ani tak o to, jak je starý, ale kolik lidí a prostředků má.

Ekologičnost je zřejmá každému, kdo někdy byl v Legerově ulici v osm ráno.

0/0
9.1.2014 17:00

T70o70m59á38š 92S63k44á37l63a 6698447

A vzorce pro fúzi známe už 50 let, stejně jako dnes máme matematiku pro kvantové počítače. A milion dalších věcí, kde se čeká na vhodný materiál, nebo součástku. Jenom proto, že dnes neumíme postavit elektromobil, který převýší spalovací ve všech ohledech neznamená, že nemůžeme zdokonalit to co umíme :) 

Ekologie elektřiny spočívá v několika úrovních: jednak je univerzální a lze ji vyrobit prakticky libovolným způsobem (nedojde). Motor na elektřinu je vysoce efektivní, takže neefektivita stojí především na efektivitě elektrárny a přenosové soustavy. I kdyby se elektřina vyráběla (v nejhorším) spalováním, máte mnohem lepší možnost vyčistit splodiny jednou drahou technologií v elektrárně než ji montovat do každého auta. Ale výroba elektřiny může být i čistá i recyklovatelná, těžko namontujete fúzní nebo štěpný reaktor do každého auta :) i ty hloupý sluneční kolektory by se na to daly použít a až si budeme vozit palivo z vesmíru, bude to ještě někde jinde. 

Kdyby nebylo investic do elektromobilů tak dnes nemáme ani gelové baterie a jiné potvory, které dokáží startovat benzíňáček 5x na jedné křižovatce :)

0/0
9.1.2014 18:11

J79a14r96o29s68l83a92v 77B15r28ü45m21m51e22r 7474433546

Let na Měsíc byl velký impuls, jelikož spousta věcí i celých oborů techniky neexistovala a musela se vyvinout. Spousta nových principů, materiálů a tak dále. Nakonec se to povedlo.

Elektroauta impuls nejsou, jelikož stále mají jeden velký problém - baterie. A impulsy na řešení tohoto problému jsou už dávno dané, všichni potřebují lepší a ekologické baterie, ale ne a ne něco slušného vyvinout. A to už 100 let. Asi bude někde háček, a v náhradě ropy je potřeba asi jiného přístupu. Thoriové reaktory? Možná.

0/−2
9.1.2014 16:16

T25o63m86á86š 33S45k70á33l75a 6608957

Dnešní baterie jsou dost jinde než ty před 20 lety. Víc asi díky mobilním zařízením. Ale koukněte jak pěkně fungují elektrická kola. Něco takového by taky nebylo možné. 

A thoriové ani jiné reaktory neudělají elektřinu levnější :) Náhrada ropy nastane až jí bude skutečně málo. Dokud levně teče, tak se bude prodávat a ti co ji prodávají moc jiného podporovat nebudou. Ale vývoj je otázka peněz (tzn. lidí). Je jedno, jestli je nahrnete teď nebo budete čekat. Jen ať vyrábí elektrovozíky. Každá další investice znamená, že postaví zase něco efektivnějšího, aby jich prodaly víc. Jednou budou dostupnější. Dnes máme pěkné a už i levné hybridy. Čím bude ropa dražší, tím víc se jich prodá.

0/0
9.1.2014 18:20

P14e63t21r 43M75o38j93ž49í42š77e12k 4803417217477

A až se vyřeší ty baterie, tak pak už jen vyřešit, kde vzít to, co se do nich bude cpát...

+1/0
9.1.2014 15:31

J58i35r59k17a 26D55v30o88ř21á98k 4815560553688

Vyřešený je dojezd auta 480 km. A nabíjení aku na 50% za 20 min nebo výměna za nabitý za 1,5 min. Už docela dobré, ne?

+1/0
10.1.2014 11:42

P35e95t91r 33M95o72j51ž16í12š44e22k 4273977107767

To jo. Ale kdo tu elektriku vyrobí?

0/0
10.1.2014 12:02

R23a82d55e75k 84N85e45u72m68a43n50n 5832732988435

1) vývoj bude v Americe, tady na montovna

2) Let na měsíc? Ten zvládlo USA "pár let" po oznámení záměru, elektromobily se zatím marně prosazují už přes 100 let

0/0
9.1.2014 15:30

P92a81v48e79l 16O80d19r57a45z47i95l 6514339247930

Elektromobily se prosadily již dávno.

0/0
9.1.2014 17:01

J97i57ř29í 22Š97e26j36n79o69h81a 4892323334883

Přesně. Na nádraží měli akumulátorové vozíky už v  50-tých letech.

+2/0
10.1.2014 0:31

L55u88b76o17š 67U51l40r78i27c93h 5941130358194

Nič nového,

http://www.masmedialne.info/novy-volkswagen-e-up-vyrabany-na-slovensku-sa-zacal-predavat-v-nemecku/

alebo

http://zivot.azet.sk/clanok/13399/elektromobily-vo-vlkanovej-mozu-ekonomicky-nastartovat-cely-region.html

0/0
9.1.2014 14:50

K38r88y44š22t57o73f 45L91a63n61í11k 1279650115775

elektromobily jsou celkem jednoduchá záležitost, která čeká na dořešení zásadního problému - kapacita a velikost baterií. zatím se v tom přes občasné "zázračné" objevy nic moc neděje. pokud se to změní, automobilky na elektromobily budou jen další montovny, protože vyřešení výše uvedeného problému se netýká jen aut a nepředpokládám, že by se to povedlo právě společnosti Tesla.

+5/0
9.1.2014 14:19

P96a25v58e85l 67O88d57r28a44z64i72l 6634299407350

Elektromobily jsou jednoduchá záležitost, ovšem ve chvíli, kdy se posunete od odporové regulace stejnosměrného sériového motor někam jinam, tak už se to začíná poněkud komplikovat, pokud zkusíte nějaký energy management, nedejbože s rekuperací, začíná to být docela složité.

0/0
9.1.2014 14:27

M26a93r90t26i50n 80H47a77v73l59í53k 4620355257153

To bude tím, že většina elektromobilů jsou nepoužitelné blbosti, kterým si automobilky honí ego. K čemu je dobrej sporťák na elektriku?

+1/−2
9.1.2014 14:07

T49o84m38á11š 29S77k46á27l66a 6298807

protoze maji sanci je prodat? Kombik v elektrice udelat neumi a lidove auto na elektriku je nelidove drahe. Zatim jsou pekne hybridy, jen s pomoci elektromobilu, ne s dojezdem. Jsou levne, pomuzou a zaroven porad drzi nad vodou tu nejnutnejsi a nejnarocnejsi cast: vyzkum baterii.

0/0
9.1.2014 14:12

P69a10v56e84l 19O26d61r38a45z17i35l 6484609957590

Kombík by určitě uměli, jenže kombík je úplně jiný segment trhu.

+1/0
9.1.2014 14:29

J47i83r36k24a 36D31v13o38ř25á86k 4345270203568

Až se prodá hodně těch sporťáků a vybuduje se kvůli nim sít nabíjecích stanic, dojde i na ty kombíky, nebojte.

0/0
10.1.2014 11:39

P78e76t34r 96K69u20l46i30c88h 9490371102955

velmi správný komentář!

+3/0
9.1.2014 13:46

L79u97b23o45m77í14r 68V40r62t89a51l 6920587661711

S článkem musím jedině souhlasit.

+3/−1
9.1.2014 13:42

L41a97d84i97s50l80a65v 40K11v51a89s85n22i26č94k86a 1863357343325

S článkem můžu jedině nesouhlasit. Jenom snílovské hračičkování o reklamní bublině.

+1/−1
9.1.2014 15:06

P39a11t50r56i23k 50D26o25b85i81a13s 9207537743882

Tak,jak na mesic a cekat, co nam odtama dovezou.

0/0
9.1.2014 13:31

T89o63m38á58š 25S23k67á22l92a 6868287

baterie. Elektromobily (resp. dotace do nich) a mobilni zarizeni .

0/0
9.1.2014 14:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.