Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Regiojet jezdí moc rychle, psal anonym. Inspekce dopravce změřila

Kontroloři z Drážní inspekce měli nedávno nezvyklou práci. S radarem měřili, zda nejezdí vlaky RegioJetu příliš rychle. Důvod? Několik anonymních stížností na údajnou rychlost soukromého dopravce. Měření i kontrola záznamů z lokomotiv ale žádné pochybení nenašla.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T69o55m40á94š 34Š10t30e79c 4498180185297

Áno, tiež som počul „zaručené“ informácie, že fírovia pendolín sa sťažujú, že keď idú na blok za RJ rýchlosťou 160 km/h, tak im ten uteká, ale bol to zdroj JPR (jedna pani rozprávala).

Rýchlosť zobrazovaná vo vagónoch sa berie z GPS modulu, ktorým sú niektoré nové vozne vybavené (schválne sledujte, ako často sa obnovuje a mení v dlhom tunele).

Civilné GPS na meranie rýchlosti nebrať. Pri rýchlosti 144 km/h sa pohybujeme rýchlosťou presne 40 m/s. Ak teda pri vyhodnocovaní polohy a rýchlosti každú sekundu urobíme chybu ± 2 metre v polohe na začiatku aj na konci úseku (a že to už je na bežnú GPS dosť presné a chce to veľmi dobrý signál) a žiadnu chybu v čase, dostávame chybu dĺžky úseku ± 4 m na 40m úseku, čo je chyba 10 %. A presne tá istá chyba nám zostane aj do určenej rýchlosti, teda výsledok bude (144 ± 14) km/h. Podobne veľká chyba (percentuálne) zostane aj pri rýchlosti 160 km/h (44,4… m/s), tzn. GPS nám môže pri rýchlosti 160 km/h ukázať v podstate čokoľvek od 145 do 175 a je to stále „dostatočne presne“ rýchlosť 160 km/h.

Rýchlomer v aute je „presný“, pri rýchlosti 80 km/h ukazuje vždy to isté číslo na stupnici, akurát je obvykle umelo „prekalibrovaný“ aby ukazoval viac (povolená nepresnosť je snaď 10 %, teda pri tých 50 km/h musí ukazovať aspoň 45 a nanajvyš 55). Pokiaľ niečo dramaticky nezmením (nejdem na prázdnych pneumatikách; nevymením pneumatiky za iný rozmer), nezmení sa ani táto kalibrácia. Vlak ani auto pri jazde stálou rýchlosťou obvykle neprešmykuje – „nehrabe“.

Inak na vozidlách (480 LE, 380 ČD, neviem ako 162 RJ) býva použitý zabezpečovací systém Mirel. Pri prekročení nastavenej maximálnej rýchlosti vlaku (nemôže byť vyššia ako konštrukčná) o 3 km/h sa rozbliká rýchlosť na displeji, pri prekročení o 5 km/h sa ozve výstražné pískanie a pri prekročení o 7 km/h spustí núdzové brzdenie, ktoré sa nedá odbrzdiť pred zastavením vlaku. Doporučujem namontovať borcom do áut.

0/−2
7.2.2014 21:42

T85o86m41á60š 47K16o90t58í30k 9986213103316

Naprostá většina GPS přijímačů neurčuje rychlost z polohy, ale přímo z Dopplerova posunu frekvencí signálů od jednotlivých satelitů. Mezní chyba je asi 1,6 km/h. A i toto je způsobeno úmyslně zavedenou nepřesností signálů (SA). Bez této SA by chyba byla ještě asi o řád nižší. Viz: http://www.aprs.net/vm/gps_cs.htm

0/0
8.2.2014 1:31

T34o45m60á97š 34Š66t41e87c 4158780235827

Článok je starší ako matuzalém. SA bola vypnutá v roku 2000 (podobne Garmin GPS-12XL bola „novšou“ GPS v roku 1999), so zapnutou SA a nepresnosťou polohy ± 100 metrov by sa geocache stále hľadali pomocou fotomáp a nie GPSkou.

Čo sa týka presnosti rýchlosti: Okay, pri meraní fázového posunu sa zrejme pracuje s rozdielovou frekvenciou medzi nosnou vlnou z družice a interným rezonátorom príjmača. Teda odčítam dve veľmi blízke čísla za dramatického nárastu relatívnej odchylky. Naviac musím získaný údaj korigovať na rýchlosť družice a rýchlosť otáčania Zeme, čo sú síce pomerne presne známe údaje, ale oba sú rádovo väčšie ako meraná rýchlosť, ale ich vektorová podoba záleží aj na presnom určení polohy.

Nicméně avšak a ale, článok popisuje idealizovaný prípad dokonalého a ničím nerušeného, neodrážaného, neskresľovaného, netĺmeného signálu, čo sa nám možno podarí v lietadle 10 km nad zemou a s poriadnou anténou naladenou na príslušnú vlnovú dĺžku (teda aspoň 10cm dipól), ale vo vlaku pod drôtmi a medzi kopcami s anténou zabudovanou do 3cm čipu ani za prasa!

+1/−1
8.2.2014 17:36

M72a53r91t94i97n 70N47e87r17m65u92t 9807347328619

znalosti vyčtené máte, ale fortel na jejich používání už ne. Pokud máte na 40 úseku chybu +4m, pravděpodobně budete mít na dalším úseku chybu kolem -4m a vypočtená rychlost naopak vzroste, bude prostě kolísat kolem střední hodnoty (z praxe používání gps ale všichni víme, že při dobrém signálu a udržování stálé rychlosti ani vypočtená rychlost přiliš nekolísá). Ani ta nejlevnější GPS už se samotného principu není totiž zatížena kumulativní chybou, jako např. tachometr v autě nebo různé gyroskopické kompasy či akcelerometry. Při vašem výkladu odchylky byste třeba vyjel z Ostravy a v Praze by vám gps ukázala, že jste za Mělníkem nebo u Benešova, což sám jistě uznáte jako blbost.

+1/0
11.2.2014 23:20

T55o88m84á57š 55Š19t69e87c 4498320555817

Ale veď to vôbec nie je problém. Odchylka totiž nemusí byť len v priamom smere jazdy, ale aj vpravo/vľavo od smeru jazdy, čo bude vždy znamenať predĺženie trasy (pravda, Pythagorova veta a pomer vzdialeností spôsobia, že táto chyba bude vcelku malá).

A naviac, kto čaká na rýchlosť spočítanú priemerovaním hodnôt za posledných 5 sekúnd? Takúto funkciu je totiž potrebné vedieť zapnúť a číslo interpretovať (idem stabilných 90, začnem v aute brzdiť 5 m/s^2, dostanem sa za 3 sekundy na 36 km/h, ale 5 sekundový priemer je (90+90+72+54+36)/5 = 68,4.

Naviac máme stále problém so signálom. Dlhšiu dobu (pár desiatok sekúnd) sa GPS poloha odchyľuje čím ďalej, tým viac od správnej trasy (pri meranej aj skutočnej rýchlosti 140 km/h), potom sa konečne do záberu antény dostane ďalší satelit a poloha prudko skočí na správne miesto (napr. z odchylky 60 m na odchylku 10 m). Okamžitá rýchlosť na chvíľu preblikne 300 km/h a 5sekundový priemer dosiahne na najbližších 5 sekúnd hodnotu (4*140+300)/5 = 172 km/h. Takže už to svieti dosť dlho a ani priemerovanie ma nezachráni.

0/−1
12.2.2014 9:28

M75a30r24t16i73n 57N87e93r24m94u60t 9597607338919

a) ano, tato odchylka je malá

b) k měření zrychlených nebo křivočarých pohybů se gps samozřejmě nehodí

c) máte špatný signál (počasí, vysoké domy, špatný výhled na satelity), nebo mizerný přijímač v telefonu. Mám obyč. Garmin do auta za 2500 pod velkým oknem a toto se stává výjimečně.

+1/0
12.2.2014 10:27

T64o41m64á35š 75Š72t21e52c 4128560335147

Áno, ale tu sa bavíme v prvom rade o vlakoch. Teda máme plechovú skriňu, pokovené okno (fólia), za ním ručnú GPS (spoľahlivosť v týchto podmienkach 0–nič). V prípade GPS zabudovanej vo vozni neviem kde a ako má vyvedenú anténu. Celé je to pod kovovým elektrickým vedením a prípadne ešte medzi kopcami.

Stále zastávam názor, že pravidelne kalibrovaný a dozorom overovaný registračný tachograf na lokomotíve (prípadne tachometer v aute pokiaľ si prepíšem stupnicu na reálnu, bez umelého navýšenia) je ďaleko presnejší. Na určenie rýchlosti, nie na určenie polohy jej integrácio. Ostatne systém AVV (automatické vedení vlaku) sa síce na mape trate orientuje podľa prejdenej vzdialenosti z tachografu, ale naviac má pravidelne (pri každom hlavnom návestidle tj. asi po kilometri) v koľajisku zabudovaný MIB (miestny informačný bod), po ktorého prejdení upraví svoju pozíciu na mape trate.

0/−1
12.2.2014 10:45

M23i83r13o68s49l25a93v 27Z73i11k91m44u92n39d 7179653944393

Pro rychlost 160 jsou prostorové oddíly dlouhé kolem 1 600 metrů, takže jízda na "blok", jako v době, kdy byl oddíl autobloku dlouhý 1 000 metrů nebo o něco víc, tak tam se daly běžně vidět konce předchozího vlaku na dlouhém přímém úseku a jelo se na krev na žlutou ... s ohledem na prodloužení oddílů a skutečný sled vlaků (vlak se stanovenou vyšší rychlostí je kreslen před papírově pomalejším vlakem, i když oba vlaky mají třeba mezi ČT a Prahou stejnou cestovní dobu)  je to více méně nereálné.

0/0
12.2.2014 18:22

T34o34m62á53š 37Š32t24e56c 4818700325287

Čo tým chcel básnik povedať? Na výstrahu na blok sa stále jazdí. Posledná skúsenosť z jednej jazdy v kabíne LE hovorí tak o dvoch–štyroch úsekoch medzi Prahou a Přerovem (námatkovo si spomeniem na úsek Pečky–Kolín (pomalší R) a úsek Krasíkov–Hoštejn (Os)). Keď sa to trafí do dlhšieho priameho úseku, tak môže fíra vidieť aj tie konce. Za dobrej viditeľnosti je bežné vidieť na 3–4 návestidlá AB dopredu.

0/0
13.2.2014 8:06

I66v81a 68V43a13l90č54í55k44o64v43á 1589898721951

Vaše závěry jsou zcela chybné, protože vychází z vašich zcela chybných předpokladů.

0/−1
13.2.2014 0:08

T70o94m67á16š 25Š23t77e31c 4698600855607

Hlavne, že Vy ste všetko vysvetlili a všetky chyby náležite popísali. Ďakujem, hneď som mnohonásobne múdrejší. :-P

0/0
13.2.2014 8:08

J88i22ř66í 54R71a97m16p29á32č11e89k 5481621203590

Tento článek je jen Sůrovina.Nic víc, nic míň,R^

+4/0
6.2.2014 21:11

M73a89r74i72e 79Č40e61r28m87á74k54o19v50á 1441212188578

S vlakem Regiojet jedu příští tvíkend do Prahy a těším se. I s "místenkou" mi to vychází levněji než s ČD a to mám In-kartu.

0/−2
6.2.2014 19:36

Č51e11s41t87m89í92r 45D52o70č50e94k80a56l 3145952652483

Tak přeji hodně štěstí. :-)

0/0
6.2.2014 20:31

A86l56a96n 80Ř54e98p69k34a 4905106

Opravdu? I u ČD s místenkou přes eshop zdarma (u některých spojů je zdarma místenka myslím stále i do vlaků SC) a zákaznickou včasnou/akční jízdenkou (přes eshop s další 3% slevou)?;-)

+1/0
7.2.2014 10:02

R57a70d17e23k 52J47a46n31a31t68a 9805546324122

To je samozřejmě možné. Např. na trase Praha-Ostrava jsou ceny u ČD s In-kartou 200, 230, 250 nebo 260 Kč (podle včasnosti nákupu a plnosti vlaků). Ceny u Regiojetu jsou s kreditovou jízdenkou 137, 190, 233, 290 či 349 Kč - a také se mohou vyprodat.

Takže záleží jak kdy, může být levnější ČD nebo Regiojet.

0/0
7.2.2014 10:54

L38u44k79á71š 82K78r87a69u62s 4878241377130

Lokomotiva řady 162 rychleji než 140 prostě jet neumí. Co to bylo zase za technický antitalent...

0/−1
6.2.2014 18:28

M51i40r17o95s89l40a86v 80Z62i37k52m43u19n82d 7749953674423

Ale umí, dokonce to podle zákona musí umět. Při technickobezpečnostní zkoušce, která je podmínkou uvedení lokomotivy do provozu (získání papírů) musí jet lokomotiva rychlostí o 10 % větší než je konstrukční rychlost, tedy musí umět dosáhnou rychlosti 154 km/h .....

+1/0
6.2.2014 18:39

L34u94k51á19š 29K97r50a22u21s 4918931827910

OK, tohle nerozporuju, ale chci vidět fíru, který pojede v běžném provozu za hranicí konstrukční rychlosti a bude riskovat ztrátu papírů...

+2/0
6.2.2014 19:07

M85i49r94o15s23l34a78v 49Z66i50k48m11u91n46d 7619103134903

Nejde ani tak o tu konstrukční rychlost, těch úseků, kde se dá s příslušnou zátěží na háku jet rychleji než je konstrukční rychlost zase tolik není - nárust rychlosti je v oblasti vyšších rychlostí velmi pomalý, ale jde o překračování traťové rychlosti stanovené rychlostníkem. To je stejné jako na silnici ...

0/0
12.2.2014 18:16

I11v30a63n 29M84a92r32e42k 6664828772

Zřejmě si dovolil někde při souběžné předjet kolejníka ČD který nemohl ze svého bídně udržovaného stroje vymáčknout stanovenou rychlost ? ! ? ! 8-o ;-D R^

+1/−4
6.2.2014 18:28

I28v72a10n 56M72a72r56e51k 6104128732

oprava  . . . . . souběžné jízdě . . . . .R^

0/−2
6.2.2014 18:29

Č52e77s59t88m98í58r 39D63o73č82e54k80a72l 3435752492953

Tou opravou to nezachráníte, stejně jste napsal nesmysl.

+2/−2
6.2.2014 18:39

I25v73a57n 56M28a78r96e50k 6554738402

Zřejmě potrefená husa zakejhala ?  Chybí Vám oddůvodnění co je na tom nesmyslného ? !

+2/−2
6.2.2014 20:00

Č22e97s26t25m10í39r 77D90o37č82e86k20a54l 3555172282473

Už to máte vysvětleno, nebudu se opakovat.

+2/−1
6.2.2014 20:54

R98a66d80e32k 75J40a76n52a55t55a 9735796184432

Ach ten marketing. Že v praxi vykazují lokomotivu Regiojetu větší poruchovost, než tytéž stroje u ČD, jste asi v reklamě neslyšel, že?

+2/−1
6.2.2014 19:04

V34a28c27l65a57v 67W54a50n93d51e47r65e19r 8158296129482

;-D;-DCesko...kazdym coulem original....lide si stezuji, ze vlaky jezdi rychle...ja myslel, ze je to preklep, ale asi ne. Ve svete...430km/h ze Shanghaje na letiste vlakem, v Koreji 300km/h rychliky, Japonsko Shinkanzen, Francie ....a u nas...sotva se priblizime 160 starym motorakem, tak uz si lidi stezuji, ze je to rychle;-D. To me teda vomej.

+3/−1
6.2.2014 17:25

J10a40n 97D83a74t51e63l 7816317738682

Vždyť to ani nejde  aby RJ jel rychle  mezi Chocni a Ústí nad orlici to není ani možné  profrčet  160km rychlosti.

0/0
6.2.2014 17:10
Foto

P54e64t97r 81Š92r58a67i92e88r 9963492732957

;-DNo a taky coi by s tou vyšší rychlostí asi tak dělali, když na kolejích se předjíždět nedá a byli by napřed oproti jízdnímu řádu? Rád bych toho troubu stěžovatelskýho viděl, asi zamrznul v dobách páry...8-o

+1/−1
6.2.2014 16:13

M14a24t42ě66j 66V34o56n49d16ř54i43č80k34a 4684820648446

Omyl, na kolejích se předjíždět dá ;-).

0/0
8.2.2014 18:59

J34o62z10e31f 26H57l34a75v13a57c 2545234500735

regiojet nejezdí rychle, to čd jezdí pomalu :D

+8/−5
6.2.2014 16:07
Foto

R20o18b54e87r59t 26P22l25o43c17h 4286982871643

Drápal - schoda jmen nebo nějakej příbuznej s Drápalem z ROPIDu?

0/0
6.2.2014 16:01

J36a97n 67M87a69t59ú45š 5987630785216

To dost těžko.

0/0
6.2.2014 15:47

P29e39t46r 64N85o90v57o61t33n84y 3249532339792

V pořádku, ta plečka víc nejede :-)

0/−3
6.2.2014 15:45

L43u57b89o54s 81K32u38b91i96c77e44k 4685835634

Kazdy anonym bych hazel do kose. Pokud  nekdo nema odvahu se pod dopis podepsat, tak na tom asi moc pravdy nebude. Nikomu nikdo pravo na stiznost nebere, ale anonym je ubohost!!

+12/−1
6.2.2014 15:38
Foto

F15i74l55i39p 42K67a29š78t57á39n52e58k 2659746134492

A nenapadlo vas, ze by ten anonym mohl prijit z RegioJetu, aby na sebe upozornili a mohli rici: "vidite, nam to taky jezdi rychle, ale dodrzujeme predpisy.".

+4/−4
6.2.2014 15:18

L82a73d87a 53N21o68v89a27k 4412493287

mě to nenapadlo.

+2/0
6.2.2014 15:31

K32a61r12e94l 11Š37e52d86i76v54ý 1800848146

v pořádku, takže platí: anonymy nešetřit a dávat do koše

+2/0
6.2.2014 15:40

T85o28m47a95s 25N56o35v51o23t13n56y 3241726938249

Aneb jak odůvodnit, že se zase, opakovaně, na zlý Regiojet nic nenašlo i když všichni šotoušci mají plno zaručených informací a důkazů, že Regiojet nedodržuje vůbec nic. Nežerou ty žlutý vlaky taky náhodou malé děti, ať to mám komplet?

0/0
6.2.2014 23:28

J56a24n 89N23e44š67p76o62r 4376248156772

Víte vůbec, co nebo kdo se oznařuje jako "šotouš"?

0/0
11.2.2014 9:24

V97í57t67ě96z69s86l67a92v 31K92l11o83z23í76k 3191579544797

Rád bych ujistil cestující veřejnost, že žádný strojvedoucí si nedovolí překračovat povolenou rychlost. Za prvé by se na to lehce přišlo díky registračnímu rychloměru a dále prostě předpis je pro každého fíru svatý a osobně neznám nikoho kdo by si dovolil jet rychleji než má. Opravdu si to nikdo nedovolí, nevěřte GPS měření a podobně.

[>-]

+5/0
6.2.2014 14:53
Foto

F42i38l39i61p 64K67a50š45t34á33n89e32k 2909466584772

No, lidi jsou jen lidi. Ten fira v USA nebo v Spanelsku jel taky rychleji...

+1/0
6.2.2014 15:04

M25i43r68o56s79l71a30v 55Z40i75k46m35u19n31d 7819983804763

Dneska si to nedovolí nikdo, ale na rozdíl od vás znám  a těch lidí co je zná (znalo) bylo víc - strojvedoucí, kteří byli známí tím, že si někdy s rychlostí starosti nedělali.

Byli i tací, co dokázali se žabotlamem (EM 475.,1, 2 ex 451, 452) s konstrukční rychlostí 100 km předjíždět rychlík jedoucí po "nulté" koleji rychlostí 120 .... stálo ho to tehdy měsíční prémie ...  Takových "jezdců" bylo víc, to se prostě vědělo.  Mezi Moravičany a Červenkou se i před třemi desítkami let dalo jet 140 .... i když tam byla traťová 120 ... Když se  v červenci 1984 stala nehoda v Úvalech, našeho šéfa depa zajímalo pouze to, co je na rychloměrovém proužku, protože lokomotivu řídíl jeden ze známých  "jezdců" ... Když zjistil, že na proužku není registrována vyšší rychlost než 100 km/h, tak byl spokojen ... jinak by mohla být nehoda přičtena třeba jen částečně na vrub lokomotivního depa ... bylo tam 8 zraněných a dva mrtví ...

+1/0
6.2.2014 18:36

J48a45n 92Z10i56k33e62š 8445121973122

Bdělý a ostražitý občan - horší než srážka s blbcem ;-D

+7/0
6.2.2014 14:53

J63a34n 44H92a92v23r84d33a 4580696179839

proti bdělému a ostražitému občanovi nic. jenže toto je tak možná anonymní hajzl

+5/0
6.2.2014 15:02

M30i87r30e24k 36N12e50r90u50š23i97l 4220846818672

Tradice je holt tradice - někde dělají sýry, někde vyřezávají dřeváky, jinde skládají Matrjošky ... no a u nás se od nepaměti udává ... Rv :-/

+13/0
6.2.2014 14:44

J20a16n 21H76a73v28r90d15a 4400536429949

Asi by nic nebylo na tom, kdyby někdo napsal: "...já, xy, jsem tehdy, tam a použitím takového přístroje zjistil, že dopravce abc porušuje bezpoečnostní normy, což ohrožuje nás všechny, a je zapotřebí toto úředně ověřit...".

Ovšem dle reality, jak se chová mnoho našich spoluobčanů, bychom měli dát světu Mistrovství světa v anonymních údáních. Mohlo by to mít ještě spoustu disciplín. Měli bychom slušné šance na úspěch, kdyby se tito lidé přihlásili. Samozřejmě anonymně...

+4/0
6.2.2014 15:01

M45i58l50o20š 69D64v24o14ř79á42č96e59k 2925218560884

Dobry prispevek. +1.

+2/0
6.2.2014 15:24

K64v21ě59t20o34s13l78a21v 80N95y88t91r25a 9566758808407

Asi tak jak na  vesnici motorista přejede rychlostí 40 km/hod slepici, hned slyšíme od klepavých bab, jel jako blázen, to bude to samé.;-D

0/0
6.2.2014 23:07
Foto

F66r91a49n40t53i43š97e79k 12K35l23á56s28e65k 4261383367939

Asi ten anonym jel naposledy vozem taženým koňmi.

+1/0
6.2.2014 14:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.