Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dráhy hledají úspory, nešetrné strojvůdce chtějí hlídat přes GPS

Nové vedení Českých drah se pustilo do velkého úklidu v účtech. Plánem je vytvoření rezerv v řádech stovek milionů korun. Dráhy nyní řeší, na čem ušetřit. Jedním z řešení je nasazení GPS zařízení do všech lokomotiv. První výsledky už stačily ukázat, že někteří strojvedoucí třeba nechávají zbytečně běžet motor, aby přišli do vyhřáté kabiny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I29v74a20n71a 24Z62b81u43b84n77o62v55á 8216518558

Buzerace na každém kroku! No fuj!

0/0
19.2.2014 22:10

P20e94t97r 75U97l96l96m75a35n44n 2677878987602

Tak doufám, že vedení si v kanclech také zapne topení až po příchodu do práce a nejede to zbytečně o několik hodin dřív, nedejbože celou noc

0/0
19.2.2014 21:25

A23l39e65š 89V77a54j60g43a36r 6422689399816

Můj známí strojvůdce jezdí s dieselovou oktávkou a nikdy nebyl u pumpy. Hádejte proč...?

+2/−1
13.2.2014 15:02
Foto

V87l88a21d69a 97V15a16n15e60k 9603546384928

Má doma "hrnečku  vař" ;-D

+1/0
13.2.2014 15:14

J75a22n 73N47e37š47p75o96r 4776128426812

Známí, jo? A jak to víte, jezdíte mu snad dnes a denně v patách?

+2/0
13.2.2014 16:44

A84l64e42š 49V47a41j71g64a37r 6462539569776

tak když se tím chlubí....

0/0
13.2.2014 17:06

J75a38n 62N17e32š59p39o26r 4106328506822

...tak je to vůl :-D A jestli používáte pravé jméno, tak dlouho kamarádi nebudete...:-)))

+1/0
13.2.2014 17:14

J65a56n 65H43a60v51r45d72a 4290136739329

Parafrázujme nadpis článku dotazem:

Aby dráhy dohledaly úspory, kdo a jak bude hlídat nešetrné manažery ČD?

+4/0
13.2.2014 14:22

V74i95k22y87r 55B21o14h56u45m11i83l 89S96t30r49a49n34s59k34y 9357258486259

Jkým systémem budou hlídání "nákupčí" v centrále ČD?:-P A to jsou kolejnice, výhybky, pražce, šrouby, podložky, kabely, dráty, troleje, kandelábry, energie, nafta - že jo pane Lorenc?

+3/−3
13.2.2014 14:05

J90a88n 98H80a79v19r95d36a 4400646429149

Člověče, v jakém století žijete? Sice se asi dost levně snažíte cosi parodovat, ale spíš to vyznívá, že takto přesně do diskuzí píše každý mamlas bez znalostí čehokoli... Kolejnice, výhybky, pražce atd. již dávno nejsou záležitostí ČD.

Říká vám něco Správa železniční dopravní cesty neboli SŽDC? Asi nic, že? 8-o

+6/0
13.2.2014 14:20

J58a37r63o30s86l43a93v 70J60o10s29e42f 5762600470514

A co kdyby pan generální ředitel byl placen podle hospodářských výysledků - například ze zisku? Také by mohl v rámci úspor snížit teplotu ve svém kanclu na přijatelných 19 stupňů. A do práce chodit pěšky, má-li to dál může jezdit vlakem,má režijku ne?

+7/−1
13.2.2014 14:03

J79a63r49o72s49l69a96v 48P40e30t24r57i64k 5306730936690

Bože, co je to za voly, kteří vymýšlejí takovýhle hovadiny?

0/−3
13.2.2014 13:27

R89a83d16e29k 10N96e70u94m61a80n95n 5282472808605

Žádná hovadina to není

Některý strojvedoucí je schopen přijet ve 23:30, zůstane na mašině a točí motorem třeba do 4:00 kdy jede první vlak. A ten "lodní motor" žere na volnoběh dost

+8/0
13.2.2014 14:15

K76a28r75e92l 22Š62i50m19e63k 5240590897937

V rámci úspor budou strojvedoucí zhasínat motor když pojedou z kopce a i na dojezdech k zastávkám...

+3/−3
13.2.2014 12:32

J63a49r46o52s64l21a12v 65J76o61s94e56f 5292710510984

A brzdit klackem, aby neošoupali kola!;-D

+4/−1
13.2.2014 14:04

V12i86k58y33r 95B19o83h69u96m75i93l 96S71t53r78a90n43s55k44y 9707868426779

Zavedl bych zastávky /jako pražský Ropid/ na znamení. Představa hlášení:"Příští stanice Hlavní nádraží Praha - zastávka je na znamení" mi přijde užitečná;-D. Jinak prd a vořech, jede se dál bez brždění a rozjezdu pójezdu!

+1/0
13.2.2014 14:07

M11i37r94o64s26l19a25v 60S67l92a89v90í71č59e87k 6163148264

Ale ty uz davnou jsou :-)

+4/0
13.2.2014 15:08

J49a42n 80N51e15š89p81o64r 4336138496802

Zastávky na znamení už fungují několik let, pane Lorenc...

+3/0
13.2.2014 16:46

M18a52r66t26i70n 89K28a18r55á73s41e58k 1848804209854

Můžete mi někdo vysvětlit, co je tak úžasné na systému, kdy dieselový motor spálí naftu aby vyrobil kinetickou energii, následne ji pomocí generátoru převede na elektrickou, tu následně elektromotor převede opět na pohybovou aby jí rozhýbal vlak, následně si z ní každý vagón kousek ukrojí svým generátorem a převede ji opět na elektrickou, pro potřeby vagónu? Protože mě ta výhoda, že má každý vagón vlastní nezávislou soustavu přijde jako drahá a nedostatečně důležitá proti tomu, že se na ztrátách docela dost energie promrhá a celkově to brzdí vlak.

0/−2
13.2.2014 12:05

B11e51n 83P83a81v80k38a 1617603947231

Už jsem se o to v minulosti zajímal a prostě to tak inženýrům vyšlo, že je to nejefektivnější. Byly i jiné systémy, ale neosvědčily se. Prý.

0/0
13.2.2014 12:07

M23a20r28t42i95n 44K89a49r20á63s17e31k 1898424359314

Myslíte třeba standartizovaný výstup z mašiny, který by už z primárního generátoru hned za dieselem bral proud a dobíjel baterie ve vagónech a který by to na rozdíl od vagónů samotných mohl dělat jen ve chvíli kdy není na pojezd příliš velká zátěž (rozjedy a stoupání)? Řekl bych že dneska, v době laciných měničů napětí, by už ty generátory z vagónů stálo za to sundat. I když v době jejich návrhu to asi bylo dobré řešení. O tom nepochybuji. Mimochodem, mám pocit, že parní vytápění už se nikde nepoužívá, takže se tím v zimě i topí, ne? To už musí být slušný příkon navíc.

0/−2
13.2.2014 14:48

P22a27v63e78l 65O68d81r43a89z61i66l 6564599607280

Problém je asi v tom, že žádný standardizovaný výstup z mašiny není. Cokoliv chcete na vagonu měnit, musíte homologovat.

0/0
15.2.2014 21:53

M35a39r70t87i45n 46K86a45r22á31s72e85k 1408974479484

Skoro bych řekl, že když někdo dokáže vymyslet zkonstruovat a homologovat mašinu, nebo vagón, dokázal by vymyslet a podobně dotáhnout do konce i takovouhle úpravu. Argumentem proti by mohlo být nerentabilita takové práce, ale určitě ne že to nejde.

0/0
16.2.2014 13:42

P22e43t52r 60I73s93k22r29a 7911947163766

Značná výhoda spočívá v tom, že když se stane nehoda na trati a nezle jinask, nebo třeba i při odstavení, či přepřahání soupravy, vozy svítí dál a komfort cestujícího, ať už v nouzové či běžné situaci, je zachovaný. 

Vezměte si, že se stane nějaká nenadálá událost, třeba lokomotivě vypoví motor. Venku se stmívá a v tu ránu ještě před zastavením zhasnou světla. To bude panečku panika... nemluvě o záchranných pracech atd

0/0
13.2.2014 12:29

M66a14r85t94i52n 15K92a93r20á81s75e47k 1698614189944

Já jsem ale nechtěl sebrat vagónům akumulátory. Jen elektřinu do nich distribuovat z mašiny a ne ji vyrábět pro každý vagón zvlášť. Jinak s váma samozřejmě souhlasím. I při obyčejném přepřahání je příjemné, když vlak zůstane svitit a dělat další elektřinou poháněné věci (u novějších souprav).

0/0
13.2.2014 14:51

J42a68n 46P89a95v21e37l12k57a 3347851874791

Tento systém se lépe reguluje. Má velký kroutící moment při malých i velkých otáčkách a dieslový motor pracuje v optimálním režimu.

+3/0
13.2.2014 13:05

J48a90n 65P85a73v28e15l57k21a 3647241564961

Bez spojky.

+1/0
13.2.2014 13:09

M39a41r80t19i31n 79K94a68r87á73s73e18k 1228304249894

Nezpochybňoval jsem diesel-elektrický pohon. Jeho výhody jsou mi známé. Zpochybňoval jsem výhodnost výroby elektřiny pro vagóny právě z tohoto, již s nějakou ztrátou vyrobeného, kroutícího momentu, když by se dala elektřina brát rovnou z mašiny a propojema rozvést po vlaku do jednotlivých vagónů a jejich akumulátorů, amísto toho, aby si ji každý vagón opět s nějakou ztrátou vyráběl sám a navíc neřízeně, takže i do kopce, pokud tam není nějaká inteligence o které nevím.

0/0
13.2.2014 14:54

J83a25n 12P44a69v33e92l94k97a 3787951324311

Když vidím, jak kvalitní jsou kontakty u přívěsných vozíků, asi by byl konec vlaku pořád bez proudu. Také by se muselo řešit, aby někdo nepřipojil obě lokomotivy současně.

0/−1
13.2.2014 15:33

M24a63r87t77i40n 95K80a15r28á91s14e78k 1588684959954

Kontakty u vlaků jsou úplně jiná liga, než kontakty u vozíku. Nebál bych se o ně. a druhá lokomotiva taky není problém. Jde jen o správně nastavené řízení napětí.

+1/0
13.2.2014 22:20

M96a98r53t95i45n 90N50e34r72m80u36t 9967217848379

nebojte se, když není odběr (je nabitá baterka), generátor neklade odpor. Robustnost, spolehlivost a univerzálnost tohoto řešení je důležitější než ušetřených pár kW

0/0
13.2.2014 20:04

M84a95r89t90i51n 52K93a57r41á45s58e86k 1448964269764

Stačí počítat u každého vagónu kuželový převod, dva křížky a odpor generátoru na prázdno. Pak to vynásobit počtem vagónů a máte jeden motor z auta jen na tyhle kraviny. Ale když máte nějaké stoupání dřív, než se baterie nabijí, nebo když se v zimě topí, tak to bude pěkných pár kilowat.

0/0
13.2.2014 22:24

M28a24r45t39i81n 98N34e31r69m67u52t 9867897718189

to je stejné dilema jako u malé vodní elektrárny - staré Francisovy turbíny jely bez opravy třeba 50 let, ale jsou méně účinné než např. kaplanova se stavitelnými lopatkami, kterou ale musíte opečovávat

0/0
13.2.2014 23:05

M33a90r94t92i92n 30K83a98r16á16s57e11k 1118864589144

Kaplanova turbína oproti Franciskám je taky podstatně dražší, ale tohle by bylo i levnější. A co se týče opečovávání, tak opečovávat patnáct generátorů a jejich převodů, asi nebude jednodušší, než opečovávat patnáct kabelových propojů, které tam stejně už jsou a jen by mysely být kapku jinačí. V době drahé a málo účinné elektroniky to asi platit mohlo, ale teď už je to rozhodně setrvačnost, že tam ještě jsou.

0/0
13.2.2014 23:29

M74a84r46t39i80n 43N66e23r48m66u17t 9917267308349

víte, změnit v průmyslu nějaký standard je strašně těžké, zdlouhavé a náročné - viz např. problém data 2000. Jakmile se něco rozšíří, třeba typ zásuvky, šrouby, datový formát nebo napětí, už se toho musíte držet další desítky let. Nedejbože u železnice, kdy vagon není krátkodobé spotřební zboží, staré vagony ještě pamatují páru, musí jít zapojit tak i čelem vzad, ke všem lokomotivám, spojovací zásuvky musí být řešeny tak, aby mohly být stejně dobře přívodem i odvodem bez rizika zkratu. A musí být možnost zapojit k novým vagonům i ty staré, a za ně zase nové.... A nové vagony by stejné musely mít jako zálohu i původní systém s generátorem, protože co kdyby.... atd...

0/0
14.2.2014 0:02

M89a88r58t68i25n 35K72a34r81á35s30e25k 1558824919284

Tak až se dostanete k nějaké moderní vlakové soupravě a najdete na ní dynamo, nebo alternátor, či cototamvisí, tak mi dejte vědět. A kupodivu jezdí po stejných kolejích, řídí se stejnými předpisy a jezdí s nimi stejní lidé. Veškeré konektory jdou zapojit jak mají jít a vše funguje i bez generátorů. Tak až mi budete příště tvrdit, že všechno musí spolu fungovat a proto zůstat vše při starém, tak to neříkejte moc nahlas, protože by se toho mohl chytit nějaký zpátečník a vzít to příliš vážně.

+1/0
14.2.2014 0:27

M73a67r65t65i38n 84N96e32r85m61u23t 9587367168449

nemluvil jsem o soupravách, které jezdí jako celek, ale samostatných vagonech, které chtěl předřečník předělávat

0/0
14.2.2014 10:19

M42a98r23t40i79n 76K95a68r55á15s69e21k 1658554609404

Ten předeřečník jsem byl stejně nejspíš já, jestli jsem něco nepřehlédl, ale pokud budeme stále trvat na zpětné kopatibilitě, nikam se nedostaneme. Někdy se prostě musí udělat krok k modernější technologii, která nebude s tou původní plně spolupracovat, ale jinak bude nabízet úspory nebo komfort, který stará technologie prostě neuměla. A protože nejlevnější a často používaný postup je modernizace existujících vagónů, je normální, přemýšlet o nich jako o vhodných adeptech, na předělání. Nevím jestli něco takového neexistuje, ale třeba už jen akcelerometr a měřič náklonu, které by řídily zmiňovaný generátor aby se odpojil v kopci a při rozjezdech, by celkem slušně ušetřily a cena je pár stovek, možná jednotky tisíc, pokud neníí vyřešené samotné odpojování.

0/0
15.2.2014 19:40

M92a33r21t33i98n 97N56e65r34m33u29t 9837277138859

abyste rozuměl, neobhajuji dokonalost onoho řešeni a nejsem ani expert na železnici. Znám ale situaci ve firmách, které stále žijí z dědictví z minulosti (staré stroje, neopravené budovy atd...) a čd takovou firmou určitě aspoň částečně je. Jedním z pravidel bývá - když to funguje, nevrtat do toho. Někdo by si to musel vzít na triko, otestovat, schválit, namontovat atd... A pak by se třeba dosáhlo úspory ve výši platu generálního ředitele, ha

0/0
15.2.2014 23:01

M72a68r75t93i18n 20K50a91r14á43s87e87k 1688684389904

Děkuji za objasnění. Tohle jsem z toho předchozího skutečně nepostřehl. Co se ale té úspory týče, možná by se z toho dalo vytěžit i ve smyslu ekologičtějšího provozu a tím pádem i možné reklamy, jak se ČD chovají zodpovědně. Asi si to představuju příliš jednoduše a jakýkoli prd proti větru je v takovém podniku administrativa na pět balíků papíru, ale když vidím jak vymýšlí sledování mašin, které možná přinese nějakou úsporu, tak tohle by ji přineslo taky a s předem spočítatelnou jistotou.

0/0
16.2.2014 13:48

J62a74r94o67s96l94a23v 21J31o74s23e42f 5332200710454

Toto řešení nepoužívají jen lokomotivy, ale i některé těžké stavební stroje (ostaně i některá řešení hybridních pohonů osobních aut pracují obdobně)   Dieselový motor pracuje v optimálním režimu s minimální spotřebou a vyrábí elektrickou energii pro pohon, osvětlení, topení.

0/−1
13.2.2014 14:30

J35a31r51o17s79l82a91v 63J97o25s10e82f 5162920230774

Jo a zapomněl jsem například na kogenerační jednotky - je přeci jedno, zda jsou na jednom místě, či na podvozku, že.

0/0
13.2.2014 14:32

M45a64r60t54i36n 49K21a76r10á78s97e93k 1988284279894

A to jsem si myslel, že jsem to napsal jasně. Nenapadám diesel-elektrický pohon, jehož nesporné výhody jsou tady vhodně využity. Problém je ten, že právě dieselový motor nevyrábí elektřinu pro osvětlení a topení. Tu si vyrábí každý vagón sám, pomocí generátoru, připojenému k jedné nápravě. a to je ta věc co mi nejde do hlavy, proč se neděje tak, jak jste se domníval že se děje.

+2/0
13.2.2014 15:16

J10a63n 77S96l32o12v69í20k 3669257830158

Na dráze nedělám, ale sídlíme vedle nástupiště a vidím, že když strojvůdce ten přestárlý motoráček v zimě chcípne, za půl hodiny už ten stroj nenatočí. Musel by to jít pokaždé když přijede píchnout na kabely, které občas nějaký chytrák ukradne pod napětím (v noci).

0/0
13.2.2014 11:53

R41o25b94e30r91t 16Š48k19r42a35b80a73l 6755257660689

Možná by byla vhodná kontrola jetlli neprovádí jízdy na černo, Případně na jaký pohon má strojvedoucí a jeho přbuzní auta.

0/−1
13.2.2014 11:40

J15a90n 84H98á30l11a 8635885130227

Já bych teda raději, aby strojvůdce, který řídí vlak, kde jedu, mohl sedět pokud možno v pohodlí a ne ve vymrzlé ratejně, kde 1) může pěkně vymrznout, nebo i nastydnout - tzn. delší reakční doba a možný problém 2) díky mrazu nemusí optimálně fungovat elektronika

Otázka je, kolik by dráhy ušetřily, kdyby "optimalizovaly" počet vedoucích pracovníků na gen. ředitelství a stejně tak by mohly "optimalizovat" třeba nákupy služebních vozidel - o tom kolují mezi zúčastněnými doteď zajímavé informace....

+10/0
13.2.2014 11:20

M23a67r66t38i52n 66K39a53r61á26s72e66k 1788134969344

V tom s vámi souhlasím, že neproduktivní část zaměstnanců drah by se dala zredukovat dost na to, aby ušetřili daleko víc než za vytopené kabiny. Na druhou stranu vytopit kabinu můžete pomocí bufíku, který je na rozdíl od motoru dělaný na to, aby vyráběl teplo a tak tu kabinu vytopí za řádově menší množství nafty.

+2/0
13.2.2014 12:02

J82i61ř54í 44Č71e50r37n92ý 6948103560788

To by tam musel ten bufik být.

+1/0
13.2.2014 12:06

M23a55r25t74i29n 37K26a45r96á28s66e23k 1458334579374

V některých mašinách pokud vím bufík nebo jiné na motoru nezávislé topení je. Nebude asi ve všech, ale u některých dokonce předehřívá samotný motor před startem.

0/0
13.2.2014 14:41

I24v52a74n21a 42Z51b96u65b64n29o59v68á 8336948868

Taky svým dětem pořád říkám, že uklízet se má shora dolů, jinak to nemá smysl:-/

0/0
19.2.2014 22:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.