Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Komise akademiků zásadně nesouhlasí s výstavbou kanálu Dunaj-Odra-Labe

Výstavba kanálu Dunaj-Odra-Labe nemá podle komise Akademie věd pro životní prostředí ekonomické, sociální ani ekologické opodstatnění. Kanál, který je velkým snem prezidenta Miloše Zemana, by byl podle akademiků jedním z největších zásahů člověka do fungování zbytků relativně přirozených ekosystémů ČR a střední Evropy. S výstavbou proto zásadně nesouhlasí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J32a15n 44Š28v43a86d16l68e75n46k12a 9984899940

Přesně tak. Byl by to jenom obří Zemanův pomník. Kdysi si faraoni nechávali stavět pyramidy, on by chtěl mít průplav. Oboje ve svém důsledku je drahé a zbytečné.

+4/0
28.2.2014 11:36

J22i43ř16í 81H86u37m94p64o24l55í20k 4274557966621

ještě , že Baťa neměl komisi socialistických akademiků8-o;-D

+2/−1
28.2.2014 11:10

P38e41t78r 66C90i88b17u26l41k18a 1156377279498

srovnavat Batu s opilcem je podobne, jako srovnavat porsche s trikolkou

+4/0
28.2.2014 13:37

T58o82m87á46š 77M37o12r87a57v51č64í10k 3127356733935

Ohánět se Baťou bez znalosti historie je vtipné. Nebudu tady kopírovat A4 faktorů dané doby - od sociálních, ekonomických, technických, finančních, jen uvedu pár fakt. Někdo tady začal v 50. letech budovat těžký průmysl - pro lodě ideální materiál - a brzy zjistil, že tento kanál je nerentabilní a nechal ho zchátrat. V dnešní době, když téměř nikdo z podniků v okolí nemá zájem o lodní dopravu, to už vůbec nedává smysl. Ale jen se ohánějte Baťou, třeba to někomu přijde vtipné a dá vám plus.

+1/0
28.2.2014 17:23

M74a98r69t52i33n 17V36á49l83e76k 8701639669704

Proboha, ale splavnit Odru do Ostravy, alespoň na to by mohli kývnout. Zbývá něco kolem 30 km z posledního polského přístavu.

0/0
28.2.2014 11:01

T46o71m95á13š 35M68o72r84a84v49č72í49k 3837376123895

Když už něco má z toho smysl tak je splavnění Labe, protože dolní tok je pro naši dopravu téměř zátkou. Nedávno se dělal na Ostravsku průzkum a podniky o vodní dopravu neměly téměř žádný zájem.

0/0
28.2.2014 17:26

P85e80t51r 47R43ů16ž67i74č25k51a 8552483623106

Vodní dopravní trasa by měla možná malý význam pro naši vnitrostátní dopavu, ale obroský potenciál by měla pro tranzitní dopravu ze Severního a Baltského moře do moře Černého. Pořád lepší když kontejnery poplují po vodě než pracně a draho opravovat dálnice.

+1/−3
28.2.2014 10:51

A65n48t31o86n14í91n 14N98á98d15v30o89r24n30í78k 1837332982464

Je hezké že nám to akademici spočítali, ale i bez nich každý rozumný člověk věděl že je to úplná zhovadilost

+4/0
28.2.2014 9:29

J92a89n 88J21u29r36n40í14č30e86k 7837220344314

Bohužel, rozumní lidé o tomto nerozhodují (a zřejmě jich jde i málo k volbám).

0/0
3.3.2014 9:58

V83l83a33s27t95i32m20i85l 85T81e46n26c53e90r 4460940417280

Kdyby za výstavbu kanálu orodovali svého času V. Havel nebo V. Klaus, tak to by všichni akademici chrochtali blahem a přitakávali. U Zemana vadí vše, ten si nemůže  ráno ani okno v ložnici otevřít aby vyvětral, aníž by se o něj kvůli tomu přes den někdo neotřel. Minimálně Hnutí Duha a Děti Země, že vypustil do ovzduší skleníkové plyny.

+1/−10
28.2.2014 8:52

M56a11r68t19i75n 36H12o59u73b86a 6823221259918

Jak kouzelné je to KDYBY. Ono se totiž nedá nijak ověřit, neb ani jeden z nich takový nesmysl neobhajoval.

+6/0
28.2.2014 9:11

S95t67a39n45i55s65l36a76v 36R17a14d17a 8742123820486

Mluvíte hlouposti. Tady vůbec nejde o Zemana. O kánalu se mluví už drahně let a akademici proti prostestovali například už v osmdesátých letech.

+2/0
28.2.2014 10:53

J67a38n 70Š84v30a67d24l92e13n37k36a 9304309620

Kdyby byl orodoval Havel, diskrétně by mu vysvětlili, že je to blbost. Kdyby Klaus, byli by ještě hlasitější než u Zemana.

0/−1
28.2.2014 11:38

J37a55n 39J80u72r95n79í86č26e19k 7457350644764

Kdyby za kanál orodoval Havel, tak by se ten Havel nejmenoval nejmenoval Havel. A třeba by nebyl prezidentem, takže by se akademici neměli proč k tomy vyjadřovat.

A podobně Klaus ...

0/0
3.3.2014 10:01

J56a78n 44S87k93ý70p11a69l81a 7507192302811

Já bych v tom neviděl žádný problém. Ať si Miloš První klidně ten kanál postaví, akorát za svoje. Ať vykoupí pozemky, zaplatí práce atd. A klidně ať potom na kanálu i vybírá mýto. Když ten kanál tak chce, tak bych mu nebránil, akorát mu to nehodlám platit ze svého.

+5/0
28.2.2014 8:49
Foto

D10a60v83i36d 39K60o91r62d53a 1468925868975

Blbci, vodni doprava je v zasade nejlevnejsi a minimalne v usecich Labe a napojeni Moravy na Dunaj je zivotaschopny. Zemana nesnasim, ale tohle ma hlavu a patu. Vodni doprava je i pro vnitrozemsy stat jako je cesko pomerne zasadni. Ale kolotuci a kamionaci toto nikdy nepochopu ...

+4/−8
28.2.2014 7:31

J48a47r59o64m79í61r 82K82r21á85l 4690469684749

On ten kanál už existuje ?  Zkuste popřemýšlet nad tím, kolik by stála přeprava jedné tuny na kilometr, když by měla být návratnost investice cca 40 let.  Dostanete se k zajímavému číslu. ;-)  A navíc - kanál by měl menší kapacitu, než železnice a k tomu několikanásobnou dobu přepravy.

+10/−1
28.2.2014 7:44

T26o62m36á97š 88M69o18r33a81v46č12í18k 3857806593135

Vše je životaschopné a něco stokrát životaschopnější. Stovky miliard potřebujeme na mnohem potřebnější investice.

+3/0
28.2.2014 8:26

R41o50m10a95n 31G

Uživatel požádal o vymazání
+3/0
28.2.2014 8:43
Foto

D63a20v26i70d 57K46o98r88d73a 1248885698845

Vzhedm k dlouhodobe likvidaci plavby zelenymi teroristy a nezajmem uradu a mistnich samosprav je stav plavby na labi tristni. Staci se podivat do Nemecka a konec koncu i Rakouska a tamni situace je naprosto jina. Nezbyva se me ptat proc dokazi Holandane, Belgicane, Francouzi vybudovat system kanalu a vyuzit temer kazdy vodni tok, ktery lze vyuzit ke splavneni pro prepravu nakladu a u nas jsu vsichni proti. Jedine vysvetleni, tim vsak nemyslim ze logicke, je ze suchozemci se vody proste boji. Vzhledem k tomu ze se nepovazuji za suchozemce tak tyto nazory nechapu a nerozumim jim. Ostatne ted na me v praci mluvi madarsky kapitan a i Madari se s lodni dopravou vyporadavaji lepe nez my.

I na Slovensku se snazi vice vyuzivat lodni dopravu a napada me ze nez vozit rudu za draho po zeleznici a nedej buh po silnici do Ostravy jestli by skutecne nestalo za to zacit budovat kanal, ktery by umoznil dopravu rudy po vode a hotovych vyrobku k odberatelum zase po vode. Koncept, ktery vyuziva treba spolecnost Voest Alpine z Lince. Cena za dopravu 1t rudy do lince po draze kolem 15 e po vode caa 9 e, a to uz je docela podstatny rozdil nemyslite? A zaroven o i odpoved na otazku kolik co stoji ... Chce to jenom premyslet a navic takovato vodni dila se nestavi na jednu generaci, ale slouzit budou rade dalsich pokoleni ... teda pokud nedojdou nejaci zeleni chtraci a cely projekt ve jmenu smradlaveho bobra nebo nejakeho broucka neposlou i po jeho dobudovani do kopru jako se to deje v pripade lodni dopravy na srednim Labi.

0/0
1.3.2014 8:02

R74o98m27a48n 13D27r89a25p64e22l62a 2703743127325

Striska rozvodi ve stredni eu nema opodstatneni neco takoveho Budovat... potrebujem zdokonalit dopravu ve vsech smerech a to nejen s urcitou navratnosti etc.

+5/0
28.2.2014 5:10

J18o54s29e46f 72V52o62s51i19c36k41y 4323187446183

Vzdyt uz tu mame kanal Dunaj - Ryn ! Vite kolik  to stoji dopravit naklad z Rumunska az do Rotterdamu?? Cely mesic se dieslove, kourici pramy plouzi proti proudu!

+4/0
28.2.2014 1:10

J32a22r47o10m16í60r 85K91r46á82l 4150169974969

Z Rumunska do Rotterdamu je rychlejší i podstatně levnější naložit velkou loď a jet Středozemním mořem.

+4/0
28.2.2014 7:46

Z63d98e81n44ě75k 79S29e94i52d96l 9427211569174

A o kolik je to levnější?

0/0
28.2.2014 8:26

J21a71r93o80m79í56r 89K49r33á73l 4950719324619

Proti říční lodi ?  Odhadoval bych tak třikrát.  On je rozdíl vézt tisíc, anebo sto tisíc tun.

+1/0
28.2.2014 14:56

Z81b62y66n46ě64k 54J54a36n58d86a 9419636881368

Zeman chce pomník a vůbec si neuvědomuje že už ho má. A to svou neomaleností, hrubostí a jájizmem. Horší snad už byl jen Gotvald.

+5/−2
28.2.2014 0:55
Foto

J69a50n 67B93r13a77u79n 1748878343365

Lepší by bylo postavit v Hřensku přehradu. Měli bychom alespoň vlastní móře.;-D

+3/0
28.2.2014 0:12

M50a17r24t75i18n 48K14a57r66á22s88e39k 9948563128618

Takove penize se daji utratit i zajimaveji - treba postavit nejvyssi budovu na svete (klidne i nekolik), mit vlastni vesmirny program apod...

+1/0
27.2.2014 23:42

J83a22n 16Š48p25e67c62i78á82n 2150110689539

Lode ale nejsou na rovne stojici vode moc ekonomicka vyhra. Pekne jim to jede az po proudu prirozene reky. Jestli by nebylo lip nakladu na zeleznici nebo opravene dalnici.

+3/0
27.2.2014 23:04

M80i17r73o42s19l23a46v 40H60n50i48l37i15č31k24a 2798205718470

Otázka je, k jakému autu lze naše hospodářství přirovnat. Prezident asi má za to, že je v pořádku, benzinu dost, benzin levný, jen je třeba sprejem prostříknout kontakty rozdělovače (kanálem pomoct nastartovat hospodářství), a bude se dlouho jenom jezdit.

Jenže tak tomu není. Auto by neprošlo technickou, dokonce všechna auta v předlužené Evropě i Americe, servisy si s tím neví rady. Hrozí stále víc a víc dlouhodobá deflace, finanční kolaps dolarové oblasti (a dlouhodobý rozvoj nedolarových).

A i kdyby šlo o startovací impuls. Tak by muselo jít o investici v dohledné (!) době ekonomicky návratnou. Tato šance je relativně nulová ve srovnání s šancí na rentabilitu dostavby Temelína. A i ta je prozatím nulová. Co to asi udělá, když zadlužená firma udělá z pudu sebezáchovy špatnou investici?

(Dovedu si představit nerentabilní ale při tom rozumnou investici, ale na tu musí být doba přebytků, nikoliv předlužení.)

Prezident Zeman je hlava velice otevřená, a vážím si potřeby vizí. Toto ale není pro jednu hlavu. Spojení tří moří nejen že se po staletí plánuje. Současně se s ním po tato staletí váhá.

Větev přes Polsko není jen záležitostí naší části trasy. Vyžádalo by si ještě velmi velké investice v Polsku. Je to předmětem dlouhodobé koncepce vodních dopravních cest v EU. A tam tato větev nedávno z úvah nadlouho vypadla. Hustota průmyslových center v této oblasti je ubohá oproti západním oblastem, rentabilita by dopadla podle toho. Osobně se obávám, že to přijde na řadu až Evropu skoupí a osídlí Číňané. A jestli se do toho pustíme předčasně, tím dřív tu budou. Vřele doporučuji - váhat dál. A dělat něco například s velmi nevytíženou a zastaralou sítí železniční.

+3/0
27.2.2014 23:01

J10a26n 94H61l80e84d20í82k 4539442918122

škoda, že se stavět superkanál asi  nebude,-- čs železnice už-už se těšily, že budou vozit vlaky cisteren s mořskou vodou  - ze Slovinského Koperu, nebo z Baltu??--, protože u nás ty potůčky už dnes nemají skoro žádnou vodu

+2/0
27.2.2014 22:16

D46u45š14a84n 15M24a95č85e42k 6650302334716

kanál, je něco jako "hladová zeď"

+5/0
27.2.2014 22:16
Foto

M67a21r19t45i48n 98Š71u42b63r67t 1375851554925

Auta na koleje, koleje na vodu, vodu do kopce ;-)

+7/0
27.2.2014 22:07

K57v98ě40t91o95s67l48a11v 90N11y45t19r64a 9236858148447

Zdá se že to v dnešní době nelze ufinancovat, EU má dost problémů a i když je tam dost blbců, asi o tom uvažovat ani nebudou, než by se to postavilo tak už stejně nebudou naživu a tím by se neproslavili. Reálné by bylo dodělat ten malý kousek Odry s Polska do Ostravy,(nakonec už se v minulosti podařily pokusy o přepravě rour po Odře), pak by se teprve mohlo uvažovat o pokračování na jih, do Labe to je těžko ekonomicky použitelné, nebude tam co vozit. Ten sever - jih by snad se náplň našla. Ta část do Ostravy s Polska by mohla být jako pokus, co to to udělá, nestálo by to řádově víc než ty přiblblé studie, ty už známe z dob mocnářství, škoda peněz.. Celá soustava, jak to Zeman nastínil je v dnešní době naprostá utopie. EU může zkrachovat i bez toho.:-)

+3/0
27.2.2014 22:04

M94a71r88i23a73n 10N46o15v45á29k 8684828762765

ZemaneRv! Nechceme mrzačit naši přírodu nějakým umělým kanálem, který stejně nebude k ničemu.

+10/0
27.2.2014 22:04

M98i58l31o48š 86K12o72l34m64a32n 6656293187982

A to chtějí akademici, aby je jmenoval Zeman do funkcí, když mu takto hází klacky pod nohy a hatí jeho plány. Zeman se nechal slyšet, že když Jakub Krčín z Jelčan a Sedlčan mohl vybudovat soustavy rybníků, tak on taky chce, aby po něm něco zbylo na věky.;-D

0/0
27.2.2014 21:59

M39i43l58a56n 58K33e41s23l 2656786823978

Kolem toho kanálu se diskutuje snad od Karla IV.Není tomu tak dávno,co jiní akademici jej doporučovali.A nebyli to jen samí komunisté.Oni ti akademici napíší,to co se po nich  chce.Vždyť ještě nedávno se mosty přes řeku Moravu musely navrhovat na možnost jejich zvednutí o 3.0 metry,aby pod nimi podpluly velké lodě.Ty mosty,které toto neumožňovaly byly projektovány jako provizorní.Studií bylo již vypracováno dost a některé průplav doporučovaly.Odvolávat se na názor zelených -ha ha.

+3/−1
27.2.2014 21:57

J92a85r60o48m78í28r 24K34r46á59l 4430739984129

Za Karla IV. a i před nějakými sto lety by to význam mělo.

0/0
28.2.2014 7:50

J71o70s17e65f 56H54ř91e47b75í11č70e22k 7336533440842

A co oprášit tento projekt - tunel do slova a do písmene. http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10209988352-zaslapane-projekty/409235100061030-tunel-na-jadran/titulky/

+1/0
27.2.2014 21:56

J92a52n 65P87a18v85e72l26k53a 3477151824621

Výhodou je, že se doprava částečně přesune z vlaků a kamionů na lodě. Nevýhodou je, že se voda bude muset do průplavu zavážet vlaky a kamiony v cisternách, aby byl splavný.

+8/0
27.2.2014 21:53

M78i10c83h56a55l 61H69i16r98k32a 4387156550203

;-DR^

+1/0
27.2.2014 21:54

M58i76l66a93n 69K88e60s66l 2906186213928

Kdysi se možností výstavby kanálu zabývala i odborná firma a zjistila,že technicky vzato je výstavba možná.

+1/0
27.2.2014 21:59

J84a96n 90P22a18v49e18l83k96a 3117851654771

Neberte to jako odborný příspěvek, jen jsem přispěl kapkou ze Saturnina.

0/0
27.2.2014 22:02

K91v74ě78t92o29s36l81a62v 75N24y48t85r53a 9446938118227

Technicky je dnes možné vše, technický problém to není, ovšem návratnost je v nekonečnu, ovšem když je dost peněz na vyhazování, je možné vše, například Číňané postavili železnici do Tibetu, taky je ekonomická návratnost kdoví kde, ovšem byly i jiné zájmy.:-)

0/0
27.2.2014 22:09

M19a75r45e62k 75V72o25k86á23l 1886964705239

věřím. Možná je to ta samá, co nabídla případnému zájemci postavit kopii Cheopsovy pyramidy. Asi to bude ta samá, vzhledem k následné případné prospěšnosti obou novostaveb

0/0
27.2.2014 23:34

5575901115260

Já vím, proč je Milouš tak nadšený stavbou toho kanálu. Tajně totiž doufá, že když ho prosadí, bude se ten kanál jmenovat  "Anál Miloše Zemana".

Sakra, nějak mně vynechává klávesnice. :-/

+4/−1
27.2.2014 21:50

J76a24n 81T72i70c80h38ý 8400192820518

Co to je ekologické uplatnění? ;-D

0/0
27.2.2014 21:48

J36a64n 14T23i82c83h91ý 8200292240258

teda opodstatnění

0/0
27.2.2014 21:49

L11a63d16a 16N47o84v90a61k 4662573847

začni tím, že si dobře přečti co je to ekologie...

0/0
27.2.2014 22:43

M37a66r79e29k 48V47o93k17á31l 1656894725599

sci-fi mě nebaví ...

0/−1
27.2.2014 23:35







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.