Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Boeing objevil vlasové trhliny v křídlech právě vyráběných Dreamlinerů

Letadla 787 Dreamliner amerického výrobce Boeing mají další problém. Firma objevila u některých letadel, která jsou nyní ve výrobě, vlasové trhlinky v křídlech. U letadel, která jsou už v provozu, by se závada vyskytovat neměla. Závada zřejmě zpozdí dodávky nových letounů aerolinkám.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I28v19o 45J30a41n56á98č89e98k 8683283891802

Tak už vím proč lítají ze Seatlu směr Japonsko s těma DreamLifterama. Jsem to viděl na radaru a říkal jsem si kam to letí vlastně?

0/0
9.3.2014 23:24

L95u42k37á62š 47O42m18á83č45k16a 5571484161286

"U letadel, která jsou už v provozu, by se závada vyskytovat neměla." 

Měla, neměla, důležitá jsou fakta!!

0/0
9.3.2014 17:38

K88a52r73e48l 94K84o15l77a87j83í16k 9251287418524

Každý nový stroj má "dětské" problémy. Nadávat na Boeing v tomto směru je hloupostí....:-/

0/0
9.3.2014 17:34

J87a32n 87F71i24s72c26h71e13r 9174655660

To máte pravdu, ale dreamlinery těch problému mají nezvykle hodně. Je to samozřejmě ovlivněno tím, že dreamliner přinesl mnoho nových konstrukčních řešení. Ovšem to letecké společnosti nezajímá. Oni chtějí, aby letadla lítala a vydělávala. Když jsou letadla na zemi, tak nevydělávají.

"Pasažéři se na nás nezlobili. Cítili, že jsme se koupí dreamlinerů dostali do svízelné situace," popsala mluvčí Norwegian Air Shuttle nedávnou situaci, kdy z letadla unikalo palivo. Velmi trefně popsáno, co si v takových společnostech myslí. Tragedie pro  Boeingto to ale není, i když dobrá reklama také ne.

0/0
6.4.2014 19:09

A43n73t38o72n92í50n 79K72a20t25z54e50r 8852213366580

To je pořád nějaká inovace, ale hlavně šetření tam, kde všichni vědí, že to není možné a přesto jdou touto cestou.Budou tak dlouho šetřit až začnou letadla po několika vzletech padat jak přezrále ovoce a všichni se budou divit jak je to možné,vždyť my né to někdo jiný.Ale že se šetřilo na všm to už nikdo nebude chtít slyšet.A nebo se máme obávat toho aby lidi přestaly létat letadly???8-o;-O!!

0/−4
9.3.2014 9:46

L73u63k35á91š 65O13m62á69č25k27a 5561124251366

Kde konkrétně se šetřilo? 8-o Děkuji expertovi za vysvětlení.

+1/0
9.3.2014 17:39

J12i45ř86í 28K48o44c24u54r43e32k 6765614795768

Autor napsal "všichni vědí". Tedy nepovažuje za nutné cokoliv komumoliv vysvětlovat, jelikož implicitně nepřipouští otázky. Zřejmě dobrý oddíl... ;-O

0/0
9.3.2014 21:46

A17l43e31x38a61n88d22r 38K53o39s73t77k69a 5759126769326

Jen jako ilustrace, co snese konstrukce letadla.. Vzpomeňte si na případ u Quantas, kdy bouchlá kyslíková nádrž udělala v trupu díru cca 2x2 metry. Samozřejmě nastala dekomprese a museli přistát na nejbližším letišti, ale jinak se nestalo nic!

0/0
9.3.2014 7:26
Foto

O33n69d94r87e52j 15B97o91c86e24k 1590185914698

Quantas ;-D8-o Vás už místní pisálci nakazili..

0/0
9.3.2014 10:23

M87i51c81h91a18l 83M34i73l62l46e88r 9166432889742

;-D

 Qantas = Queensland And Northern Territory Aerial ServiceR^

0/0
9.3.2014 11:22

M65i54c78h40a55l 53M38i19l81l28e90r 9256392699122

dalsi priklad vydrze konstrukce letadla a jeho systemu, take u Qantasu, let 32, Airbus 380 v listopadu 2010, na ceste z Londyna do Sydney, kratce po startu z mezipristani v Singapore, kdyz vybouchl motor c. 2.

Vybuch a jim zpusobeny srapnel mj. poskodil kridlo, system privodu paliva, podvozek, ovladani motoru c. 1...atd. atd. Zpusobil i pozar (behem letu nezjisteny) v levem vnitrnim zasobniku paliva tj. u trupu; nastesti se pozdeji sam uhasil!

 

Hrdinou byl nepochybne nesmirne zkuseny (celkem 35 let letecke zkusenosti, vcetne predchozi sluzby v australskem vojenskem letectvu RAAF) a chladnokrevny kapitan letadla Richard de Crespigny, kteremu se podarilo s tezce poskozenym letadlem uspesne pristat zpet v Singapore.

Vysetrovani odhalilo vyrobni zavadu motoru RR Trent 900 a vedlo k docasnemu stazeni vsech A380 s timto typem motoru - Qantas, Singapore Airlines a nekolik z Lufthansy.

0/0
9.3.2014 11:49

P97e78t44r 47H14a88r28i92p20r67a48s97a95d 42H51a62j98i64č 8133220574157

Je to nová technologie, s tím jsou vždycky na začátku vážnější problémy. Mluvilo se například o tom, že kompozitní materiály v kombinaci s kovovými pásky jako bleskosvody se mohou při úderu velkého blesku rozpadnout, protože se pásek zahřeje natolik, že z kompozitu vystřelí, címž dojde k destrukcí sedviče. Snad to mají už vyřešené. :-).

0/0
8.3.2014 23:34

P60a23v44e23l 71V19e89t92e18š44n91í44k 7895368985507

Maji. Mimochodem castecne to vyresili tim, ze si "prolobbovali" u FAA zmekceni prislusne normy. Argument byl takovy, ze od roku 1968 zadne letadlo nehavarovalo po zasahu blesku.

0/0
9.3.2014 1:54

P69e76t36r 85H30a86r15i39p23r49a76s37a26d 74H66a89j50i73č 8153850894547

Tak jsem to nemyslel. Viděl jsem filmový záznam zkoušek kompozitů po zásahu výboje a ty kovové lišty vystřelovaly opravdu děsivě. Aby se to letadlo pak nepřejmenovalo na Dream Sweet s takový tím vavřínovým věncem, co jsou namalované na jistých černých vozech. ;-)

0/0
9.3.2014 13:22

P30e10t77r 55S88t61r49a16k71a 9717657615513

Vyroba takto velkych dilu z uhlikovych vlaken nebo titanu neni zdaleka bezproblemova a moc firem na svete to neumi. Boeing proto nemel moc na vyber a vyrobu objednal tam, kde to umi vyrobit.

+5/0
8.3.2014 16:47

M79a77r52e40k 36T38ů82m58a 4692228646902

Důležité je to, aby se tyhle problémy neobjevovaly ve vzduchu, snad ty problémy vychytají, aby to nedopadlo jako dnešní 777...:-/

+4/0
8.3.2014 16:25

J68a35k54u49b 62K92o63r78e32c 6314650291183

takové neštěstí je věčinou zaviněno sérií nešťastných událostí, ale je jasný, že když se urve křídlo za letu, že stačí jenom to

0/0
8.3.2014 18:26

Z58d50e61n10ě69k 65P54ů19ž14a 2478699942

Prý věčinou - hybaj zpátky na základku!

0/−1
9.3.2014 9:28

J61a55n 63M25o31h71y40l64a 6892969919231

777 je zrovna jeden z nejbezpečnějších modelů co Boeing kdy udělal.;-D

0/0
9.3.2014 23:39

J61a31n 19M71o97h71y57l56a 6862219279791

Chtěl jsem vám dát samozřejmě minus.

0/0
9.3.2014 23:40
Foto

M42a95r68t52i98n 46O59c31h 7169794665406

Video: Členové posádky patří v polsku k těm neeeej-starším. :)

0/0
8.3.2014 13:52

J18a25n 17K10ř93í87ž 6535673525698

Ano,kapitán - 82 let,druhý pilot - 79 let,palubní technik - ve starobním důchodu a bere to jako vedlejšku.

Letušky - průměrný věk - 69 let,ovšem stále sexy.

0/0
8.3.2014 23:15

Z85b17y43n45ě46k 16J75e21h47l74i43č46k45a 8884748709221

Zajímavé že trhliny mají ty nevyrobené v hangáru, ale jsou si jistí, že ty už létající ne

+1/−1
8.3.2014 13:40

P60e41t90r 55J50a51n40í88č56e49k 1564929320731

tak predpokladam, ze u kazdeho vyrobeneho letadla je brutalni vystupni kontrola, nez to vubec opusti fabriku, aby meli doopravdy jistotu, ze jim to nespadne hned pri preletu k zakaznikovi;-)

+4/0
8.3.2014 14:54

M21i88c36h81a44l 65H11o22r25a40k 2674285657732

Tak by to správně mělo být, ale jestli to tak skutečně bylo ve všech případech to je otázka. Věřme, že ano.;-)

0/0
8.3.2014 20:22

M78i71c21h28a27l 40M76i91l37l93e61r 9916922159262

nejen vstupni kontrola, ale probihaji take predepsane kontroly prubezne, ktere  POVINNE prohlizeji letadlo detail, prave za ucelem sledovani vzniku trhlin

0/0
9.3.2014 6:16

J29a70r90o81m21i72r 33F98a48r87e76k 4352583297

A ja doplnim, nejen vzniku, ale i sireni. Je mozne nechat trhlinu tak, jak je a jen sledovat jeji sireni a predikovat zivotnost.

+2/0
9.3.2014 6:51

K75a25r82e32l 74L25i76š77k45a 7736153427441

Přeoptimalizovaný, vše na hraně, inovativní řešení, nové materiály = mnoho problémů.

+9/−6
8.3.2014 8:48

P95a97v86e81l 72V17y16p98l20a95š37i83l 7620158474218

Ano. A ještě co nejlevnější, a vytvořeno mladými konstruktéry, kteří zbytečně nezdržují pochybnostmi.

+3/−7
8.3.2014 9:49

P78e38t62r 50V42o18d28i46č19k70a 5408102515

Evidentně moc nechápete principy, na kterých funguje letadlo. Samozřejmě, že všechno musí být na hraně. Kdyby nebylo, letadlo by bylo 2x těžší a spotřebu mělo 10x větší.

+12/−1
8.3.2014 10:21

J92i54ř17í 16E39r88b12e50n 1103934626517

Ehm, tak ohledně dopravních prostředků (zvlášť pro hromadnou dopravu) nesmíte mít všechno na hraně. Obzvlášť, pokud je konstrukce letadla na hraně bezpečnostního minima - to mi nepřijde zrovna vhodné...

+4/0
8.3.2014 11:46

J22a76r14o85m93i90r 62F71a40r34e93k 4752783927

Ona tam nejaka rezerva je. A ne zrovna mala. Navic probihaji rozsahle zkousky. Vetsinou spis selhavaji systemy, nez ze by doslo k nejake destrukci. V tomto pripade to vypada na technologickou chybu pri vyrobe.

+6/0
8.3.2014 12:11

M62i89r68o45s63l45a75v 97Z68i13k81m75u55n75d 7589183384383

U letadel je zpravidla koeficient bezpečnosti 1 ... na rozdíl od výtahu nebo zvedací plošiny pro vozíčkáře na nádraží, u níž je koeficient 4 ....

"Rezerva" je v ovládacích systémech, které jsou zdvojeny nebo ztrojeny, nicméně i tohle někdy nestačí.

0/0
8.3.2014 14:36

V67á87c90l95a50v 42K32o75u48t47e79c62k30ý 6228404608

nemáte pravdu, u letadel (těchto dopravních) je koeficient bezpečnosti zpravidla 1,5.

+2/0
8.3.2014 16:15

J95a49r59o41m58i97r 16F45a78r44e81k 4222243167

Ne. Je tam koeficint bezpecnosti 1.5, ale neni to tak jendoduche. Pro 1 je limit mez kluzu (konstrukce musi vydrzet zatizeni bez trvalych deformaci), pro 1.5 je limit mez pevnosti (konstrukce musi vydrzet zatizeni bez poruseni po dobu 3 sekund). Nektere prvky maji zvysujici soucinitel bezpecnosti. Ovladaci systemy ve smyslu FBW jsou nekolikanasobne, mechanicke jsou jednoduche (ve smyslu 1x).

+2/0
8.3.2014 16:34

V94á81c25l64a47v 20J14e71b92a27v13ý 8400689363596

Většina materiálů v letadle asi nebude mít mez kluzu, ta je charakteristická pro ocel. Takže ta rezerva je vůči smluvní mezi kluzu a to jsou nějaké 2% relativní deformace, reálně tam bude klidně 50% než by to protažení bylo kritický.

Nějak mi není jasné, jak souvisí časový požadavek 3 sekund s mezí pevnosti, protože mez pevnosti znamená porušení prvku a to je časově mnohem kratší než vteřiny. Ta rezerva se týká neurčitosti meze pevnosti pro daný materiál, protože každá tavba/vzorek je o kousek jiný.

0/0
8.3.2014 21:43

J88a50r60o62m25i24r 61F68a77r96e19k 4882843597

Ve svem prispevku jsem se snazil jen zjednodusene uvest, jak to je. Cela problematika je slozitejsi (treba ztraty stability nosnych prvku)

Jinak ano, zpravidla je to smluvni mez kluzu. Takze 0.2% plastickeho pretvoreni.

Ten pozadavek na cas pro pocetni zatizeni tam proste je, konstrukce musi byt schopna prenest pocetni zatizeni bez poruseni po dobu 3 sekund. Neni tam primy vztah s mezi pevnosti.

Je potreba si uvedomit, ze jedna vec je navrh konstrukce, kdy budu napeti pri pocetnim zatizeni vztahovat prave k mezi pevnosti (muze to byt i jiny limit, napriklad kriticka sila na vzper, vzdy zalezi na tom, co zrovna kontroluji) a kde me cas nezajima, protoze to beru jako staticky dej. Druha vec je pak vlastni zkouska, kdy pri velkych deformacich dochazi k prerozdelovani zatizeni, nosne prvky postupne vypadavaji.... on ten dej neni az tak extremne rychly.

Pokud budu delat jednoduchou tahovku, tam je to jasne, ale pokud mate treba kridlo, kde se na prenosu zatizeni podili podelniky, pasnice, potah, tak to neni tak jednoduche.

Neurcitost meze pevnosti pro dany material je pomerne nizka. Mez pevnosti je uvedena tak, ze 99% vzorku bude s 95% pravdepodobnosti mit mez pevnosti vyssi.

+1/0
9.3.2014 3:45

J71a96r49o63m33i41r 83F80a15r56e91k 4492903767

Jeste doplnim ze na pevnostnich zkouskach se opravdu ty 3 vteriny odpocitavaji. A obcas jsou sakra dlouhe......

+1/0
9.3.2014 3:48

J66i23ř55í 67K46o18c28u55r41e60k 6615894805298

Letadlo s koeficientem bezpečnosti 4 by nebylo letadlo, jelikož by nejspíš nikdy nevzlétlo. Čímž by se koeficient bezpečnosti limitně blížil nekonečnu, použitelnost nule.

0/0
9.3.2014 21:44

J56a85k50u11b 24K86o42r54e15c 6894150121283

letadlo zdaleka není na hraně bezpečnostiho minima. naopak vydrží takové zatížení, které v reálu nemůže nikdy nastat. např. jednou dělali u B777 test, jako moc se mohou prohnout křídla než se zlomí (např. kdyby ve vzduchu najednou zastavilo a na plocho padalo dolů). pripevnili trup k zemi a začli zvedat konce křídel. zvedli je do výšky 7 metrů než praskly. v reálu k takovému  prohnutí v životě nemůže dojít.

+2/0
8.3.2014 18:31

J14a69n 55K15ř32í73ž 6705903215828

R^R^R^

Samozřejmě!

Někteří zdejší tlachalové si nevidí ani na špičku nosu.

Plácají nesmysly v důsledku vlastní neznalosti.

Zvláště ti nad vaším příspěvkem.

0/0
8.3.2014 23:23

J63a31r47o51m53i51r 18F13a71r50e13k 4602583707

Tady zamenujete pevnost a tuhost konstrukce.

0/0
9.3.2014 3:46

T51o48m75á88š 33T67a49t76í40č15e98k 5500712140558

Kdysi, v dobách před výzkumem materiálu, se dávala bezpečnostní přirážka. A ejhle, 150 let starý lokomotivy vesele funí... :-)

0/0
9.3.2014 2:00

S66t16e57p64a74n 66T47o92t48h 8908119635818

Jenze lokomotiva asi moc nelita ze ne... Na koleji je tuna sem tuna tam...

0/0
10.3.2014 8:35

J12a40n 77M11o18h96y44l80a 6352939129871

Na tom není nic špatného, to platí vždy a všude.

+1/0
8.3.2014 13:04

D25a23n 53J17a45n 9539100459976

evidentně vůbec nevíte o čem je řeč, přál bych vám vidět jak vypadají zkoušky jednotlivých dílů a jaké jsou technické podmínky, zde asi šlo o NDT zkoušky. 

To že se na to přišlo na zemi ukazuje že kontrola funguje.

+12/0
8.3.2014 13:25

J26a82r95o12m92i94r 84F11a82r50e41k 4662853947

Tady to vyzniva tak, ze na trhlinky prisel Boeing, ale NDT bych cekal u dodavatele s tim, ze protokol zkousky je prirazen k danemu dilci.

Ale souhlasim s Vami v tom, ze kontrola funguje.

+1/0
8.3.2014 16:51

D38a74n 31J48a63n 9179200859806

Nazval bych to "vícestupňovou kontrolou" v podobných případech naprosto běžnou.

Navíc je s podivem že podobné interní záležitosti firmy vyšli vem za brany závodu a novináři k ním mají přístup.

Podobným problémům čelí snad každá firma jen se to nedostane ven.

0/0
9.3.2014 6:01

J63a62r85o51m33i48r 41F54a56r62e46k 4132233947

jj, asi tak....

Nicmene me vzdy pobavi, kdyz posledni krok u vyrobce je kontrola rozmeru a prvni krok v dalsim procesu je kontrola rozmeru :-) Proste double check.

Zrovna ted delam dozor pri kvalifikaci (ja vlastne ani neznam spranvy cesky termin, je to qualification) vyrobnich procedur pri vyrobe komponent pro takove zarizenicko. Je tam QC firmy ktera to vyrabi, nad nim QA organizace, ktera nas zastupuje a jeste jim obema pres rameno koukam ja jako dozor. Proste 3 delnici a 10 lidi jim kouka pod ruce. Ale sakra se to hodi.....

0/0
9.3.2014 6:41

J15a15n 13J48e94l34í20n61e55k 8573375582776

Všechny výpočty jsou násobeny bezpečnostním koeficientem, který je u letadel samozřejmě menší, než třeba u lodí. Očividně jste do leteckého průmyslu nikdy neviděl, když tady tvrdíte tohle.

+1/0
8.3.2014 20:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.