Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vlakovou bitvu mezi Prahou a Ostravou řeší Brusel

Nejméně do konce roku bude Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zkoumat cenovou válku dopravců mezi Prahou a Ostravou. Téměř tři roky trvající spor, kdy České dráhy za zlevnění a zneužití dominantního postavení napadl postupně RegioJet a Leo Express, zatím čeká na další posudek. Případ začíná zkoumat už i Evropská komise.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M69i33r34o11s26l25a98v 10Z33i47k18m82u14n50d 7659433214623

Ono se srovnává nesrovnatelné a dokázat kdo jezdí pod náklady je obtížné.  Když ČD mají na soupravě 5-7 vozů strojvedoucího a jednoho štiplítka, zatímco RJ a Leo na pěti vozech šest lidí (strojvedoucí + 5 stevardů / stevardek), pak se těžko dají srovnávat náklady ....

Jede-li na ECčku ČD slovenská souprava, jaké jsou náklady na jízdu vlaku z hlediska "vozokilometrů", zatímco RJ a Leo náklady na vozokilometry mají .... když navíc pojede na české lokomotivě slovenský strojvedoucí, tak jeho plat nesou na svých bedrech ZSSK, nikoli ČD - to se nerefunduje ....  

U RJ a LEA existuje účetnictví, z něhož se nějaké "přibližné" náklady na jízdu vlaku Praha - Ostrava dají s odstupem asi tak 15 měsíců získat (sečtou se náklady na všechny činnosti a pak se podle předem stanoveného vzorce rozpodílují), ale u modrého dopravce se na trase Praha - Ostrava pohybují vlaky jedoucí z Berouna do Úval, z Prahy do Brna, Luhačovic, z Prahy do Kolína, z Kolína do České Třebové, ze Šumperka do Nezamyslic, z Brna do Bohumína, z Villachu / Vídně do Varšavy a cestující může nějakého takového vlaku na části trasy použít ... A program, který by to dokázal rozpodílovat neexistuje ....

0/0
12.3.2014 17:16

M95í80r62a 23K22r54a91t16o53c33h94v15í82l 8856639144764

Pozorně jsem si přečetl celý článek. Ještě že se EU nezná s mojí bývalou. Za chvíli by kecali do sexuální výchovy českých mužů;-D

+1/0
10.3.2014 18:03
Foto

P78e42t49r 29K10r86a25t19o95c10h38v76í70l 7294502981468

R^

0/0
11.3.2014 12:01

J20a79n 19D20a71t75e15l 7276637328292

Měl bych dotaz  Jak častěji vyplácí stát dotaci na studentské slevy??

0/0
10.3.2014 17:48

P10e73t86r 11P71a42c95k93a 4469139265541

Je to ale s jízdenkama ČD na této trati nějaké divné. Potřebuji jízdenku Praha - Olomouc. Pokud si ji koupím z Praha hlavní nádraží, tak stojí 220 Kč. Jízdenka na stejný vlak z Prahy Vršovice pak stojí 344 Kč (vše e-shop ČD). A to je o jednu zastávku a asi 3 km dál. Zajímavé - při použití Pendolina pak Vršovice Olomouc včetně místenky na pátek odpoledne jen 267 Kč.Takže nějaké nekalé hry jak s jízdenkou na té páteřní trati Praha - Olomouc - Ostrava, ale taky s jízdenkama na Pendolino.

+3/−4
10.3.2014 14:49
Foto

S63t38a81n13i53s15l46a63v 52M84í31č67e62k 3408185375216

Žádné nekalé hry. Můžeme tomu klidně říkat letecký tarif.

+5/−2
10.3.2014 15:02

T20o91m41a77s 19N76o96v42o49t37n14y 3351266818519

Spíš tarifní bordel

+3/−4
10.3.2014 16:57

J93i35r54k81a 88D71v61o22ř27á68k 4755250523288

Mají letadla tarifní bordel? Tam je to ve skutečnosti ještě méně předvídatelné.

+1/0
10.3.2014 17:46

T48o41m33a67s 82N36o21v83o76t54n61y 3841696138779

Logiku u ČD co se týká slev a akčních nabídek nehledejte, často vyjde levněji si koupit místo 1 jízdenky hned 2 s tím, že cestu někde "přepůlíte". Ale tak aspoň máte nějakou akci, na vedlejších tratích je to jen drahé nebo existuje akční jízdenka v počtu 1 ks na den.

+3/−1
10.3.2014 16:57

T41o37m 36J13u78r72e36č84k36a 6485482575785

To platí i u Regiojetu. Například Jízdu Praha - Havířov je lepší rozdělit v Ostravě.

+1/0
10.3.2014 19:41

M23a18r43e60k 53V23y10m95a79z66a42l 5548396202580

Nejlepší je síťovka IN 100% A SOUKROMNÍCI MI MŮŽOU...za paušální cenu 19990Kč rok, cestování všemi vlaky. Co chtít víc? Tu kávu si klidně připlatím...V[>-]V

+6/−1
10.3.2014 13:53

T10o30m13a11s 57N43o84v40o48t22n72y 3551216568969

On každý nejezdí denně aby se mu to vyplatilo. A ne každý ji má zadarmo od zaměstnavatele aby se s tím pak chvástal na diskuzi.;-D

+3/−5
10.3.2014 13:59

M29a43r77e42k 70V67y20m10a40z55a13l 5818616702920

Při cenách benzínu se nemusí jezdit denně...aby se to vrátilo do půl roku...

+3/−1
10.3.2014 14:02

D57a48v62i77d 83D16u44f46e10k 5440378779939

Když já to mám z nádraží do práce celkem dost daleko...:-P

+1/0
10.3.2014 14:08

T48o80m67a87s 49N82o47v98o76t96n49y 3901886298719

Jak vtip dobré, pokud člověk nedojíždí do práce tak se mu nevrátí nikdy. A abych jezdil vlakem a trávil na cestách 3x víc času než při použití auta a často i autobusu, jen proto, aby se mi vrátilo 20000 to fakt ne, díky.

+1/−2
10.3.2014 16:59

J55i54r61k33a 69D54v63o34ř91á42k 4715890833968

Řeč je o Praha - Ostrava a tam je vlak rychlejší a levnější než auto.

+2/0
10.3.2014 18:26

J76a96n 42S88o26u60k59u86p 1244424776325

Stačí z Ostravy jezdit pravidelně pracovně do Prahy a vrátí se to s přehledem. A to řekněme, že není třeba jezdit ani každý týden.

+2/0
10.3.2014 19:02

M93a79r50e23k 86V93y85m71a90z55a81l 5148186492830

Nikdo nikoho nenutíR^ Jen chci říct, že soukromník je k ničemu....

+1/0
11.3.2014 12:06

J56a75k55u76b 91K62o12r98e10c 6164110721673

ale musíte dvojkou, kupte si příplatek na jedničku

0/0
10.3.2014 21:02

M22a67r39e29k 55V46y59m83a82z78a54l 5778136212150

Jsem skromný jako LeninR^ Mě cesta dvojkou úplně stačí...

0/0
11.3.2014 12:07

M31a24r38t79i75n 76E13f21f68e64n84b68e91r79g50e16r 8853303285594

Neschopnost státu a totální podřízenost EU, nevím proč má vše řešit Brusel....

+2/−1
10.3.2014 13:46

P33e25t62r 58N70i88v10n72i96c10k97ý 3872504955777

Když se nedovolali tady, zkusili to jinde...

+3/−2
10.3.2014 13:48

J84i77r30k96a 90D18v55o70ř63á69k 4765670133418

No, nedovolali... Jančura žaluje na všechny strany a když s jedním podáním neuspěje hned, tak dá podání rychle jinam a tak předchozí proces zablokuje. Protože oni musí odevzdat spisy také tam jinam. Teď to zase o jednu otočku vylepšil? Bylo by lepší, kdyby aspoň něco nechal řádně doběhnout.

+3/0
10.3.2014 17:50

M71i68c57h84a61l 81P16a61v78l19á85t 9753393244689

Ja bych o provaze v dome obesencove radeji nemluvil. CR usilovne sabotuje liberalizaci zeleznicniho trhu, ke ktere ji Brusel tlaci. Obcane to zaplati a stat usetri na dotacich naprosto nefunkcnim CD (kde si uz mnozi prisli na slusne penize "bokem").

+1/−1
11.3.2014 11:12

L66u95k28á94š 12H64a37m64r33l36a 3502768549971

"Na drahách už v roce 2012 udělali zaměstnanci úřadu přepadové šetření, při kterém pátrali například po mailech, v kterých by se vedení drah dohadovalo o zlevnění kvůli vytlačení soukromé konkurence. Nic takového ale nenašli."

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/cenova-valka-dopravcu-praha-ostrava-evropska-komise-f9m-/eko-doprava.aspx?c=A140310_112556_eko-doprava_suj

Já nevím, ale když bych řešil něco potencionálně nelegálního, jako masivní snížení cen, abych zničil konkurenci a měl monopol, neřešil bych to radši osobně, než mailem, který se dá snadno vystopovat?

+2/−1
10.3.2014 13:20

J87a93n 31S95ů41r34a 4405503133882

Zkušenosti z jiného případu ukazují, že se to řeší i mailem:)

+4/0
10.3.2014 13:47

J24a71n 33S97k21ř20i24v78á41n12e96k 3726586726

já si nakupuji jízdenky přes eshop už od roku 2010 a cena je plus mínus pořád stejná, nerozumím tomu, kde ČD zlevnily? 8-o

+7/−2
10.3.2014 12:58
Foto

J10i75ř43í 14Š34r57á21m14e60k 3638907259641

Dělám to samé už několik let a také jsem si žádného snížení ceny nevšiml. Naopak. Mírně, ale vytrvale cena roste.

+3/−2
10.3.2014 13:10

M79a97r88e37k 26V92y39m80a40z41a38l 5538226222710

[>-] A jestli vytlačí soud, nebo onen úřad, ČD z hlavní tratě, čekejte ještě větší zdražení.

+1/0
10.3.2014 13:43

J44i51r10k24a 44D57v94o64ř90á36k 4255540763198

Nedávno nejlevnější jízdenky (kromě jisté dočasné akce) vyšplhaly trochu zpátky ke 200 Kč. Cekám, že v průběhu let se to vrátí ke 300 Kč ať nějaké soudy dopadnou jakkoli. Můžou to ale urychlit.

0/0
10.3.2014 17:53
Foto

L20e69o 17V95l54a44c79h52y73n80s79k29ý 4901694447140

Tady máte v praxi české ekonomiky "neviditelnou ruku trhu" na kterou je dle teoretiků ekonomie a praktika VK vždy spolehnutí. Společnost si sama naordinuje tolik zákonných pravidel, že není možno zjistit jestli lže a krade jen jedna strana sporu, nebo všechny. Dle mých zkušeností - B je správně.

+1/−3
10.3.2014 12:42

V59l21a45d49i68m19í62r 75K79o16l83á42ř 5967105108485

Neviditelná ruka trhu zákonitě funguje, pokud existuje přirozené konkurenční prostředí, To předpokládá, že žádný z konkurentů nebude dotován, nebo že  konkurenční strany nevytvoří oligopol (jako například naši mobilní operátoři).

+11/0
10.3.2014 12:50

M61i70r30e71k 31Z56á66v76o90d91n76ý 7292447250658

No já bych ještě doplnil, že se musí jednat o dokonalé konkurenční prostředí, což je v podstatě jen teorie.

+2/0
10.3.2014 13:15

P35e30t85r 75M14a18r37e49š 8110166

Tady je zásadní problém, že velikost trhu je velmi omezená a ve výsledku můžeme být rádi, pokud budou cestující alespoň pro dva dopravce.

+2/0
10.3.2014 13:39

J41i25r47k59a 47D54v73o79ř40á66k 4305480723828

Myslím, že pro dva dopravce je tam cestujících až až, ne že "budem rádi". I tři by se uživili, pokud by soukromníci neroztáčeli tak drastickou cenovou válku.

+1/0
10.3.2014 18:30

K13a54r67e57l 76D41v43o40ř63á50k 3587227217

Dokonce až tam ?

0/0
10.3.2014 12:41

R34o95m39a33n 31P29o64l89á40č28e27k 1530466130485

1) Dotace na trat pořád plynou, akorát to není formou prokazatelné ztráty, ale proplácením slev za studenty, důchodce atd. Takže reálně stát platí ještě víc než před konkurencí.

2) Jančura má zrovna co říkat s podraženými cenami... Z autobusů se najde hodně příkladů.

3) Takže vlaky do Žiliny mají jezdit přes Brno a Blavu, aby náhodou nebyl soukromníci ohroženi? To je snad výsměch...

+18/−2
10.3.2014 12:38

I14v58a45n 85K57o12h72o59u49t 1781713696724

S tím bodem 2 máte jistě pravdu, ale je tam jeden obrovský rozdíl. Pan Jančura tu dotoval ze svého narozdíl od českých drah.

+1/−2
10.3.2014 13:07

R10o61m96a11n 34P43o48l83á10č42e97k 1290176920715

Ale nic to nemění na podstatě. Prostě zloděj volá chytte zloděje.

+5/−2
10.3.2014 13:12

P35e50t14r 39N37i93v36n15i14c71k64ý 3182604465897

To mění ZCELA zásadně!

+1/−3
10.3.2014 13:52

J54i58r59k91a 88D78v31o25ř28á13k 4645640133258

Nemění to nic, pokud je účtování "podnikatelských" a "dotovaných" jízd dostatečně jasné a oddělené. Což je samozřejmě otázka,a my tu odpověď neznáme a znát nemůžeme.

+1/0
10.3.2014 18:01

M46i66r50e19k 11Z34á98v73o42d41n78ý 7732557920398

Máte sice pravdu, nicméně ČD nemají jiné podnikatelské aktivity, kterými by to mohly stejně jako pan Jančura dotovat. Jinými slovy, ani jeden z subjektů nejezdí za tržní cenu.

+3/−5
10.3.2014 13:18

T69o34m 87J47u20r87e49č69k24a 6135912135355

A co VÚŽ, DPOV, ČD-IS,....?

+2/0
10.3.2014 13:21

I85v36a72n 38K32o89h66o15u23t 1981593226894

To je trochu zcestná představa ne. Vyděláváš jinde tak tady můžeš dotovat. Pan Jančura prostě na úkor svého zisku šel v autobusech na některých linkách pod cenu, aby vyřadil konkurenci. Můžeme si o tom myslet co chceme, ale dotoval to ze svého.

ČD také dotuje, ale u podniku se 100% podílem státu to vlastně znamená, že jejich dotování platíme všichni a to je ten hlavní rozdíl na který poukazuji.

+1/−5
10.3.2014 13:39

J79i26r27k23a 25D32v38o84ř57á78k 4765260923368

To právě neznamená. To je rozdíl mezi ekonomikou rozpočtové organizace a akciovky.

+1/0
10.3.2014 18:32

J96i96r35k15a 18D30v73o87ř16á68k 4495500653358

Není to pravda. Kromě jiných aktivit, většinou přesunutých do dceřinných a.s. tu je ještě smluvní doprava, ze které ČD má zisk. Dle zákona max. 5%, ale i to je dost velká výsledná suma.

0/0
10.3.2014 18:05

V34a55c34l37a35v 29H18a33j51e10k 3866699749

a jaký?? ČD jako akciovka dotují taky ze svého.

+1/−1
10.3.2014 17:26

V49a38c56l95a21v 39H62a69j18e87k 3926519909

pokud vůbec dotujíR^

0/0
10.3.2014 17:26

J26i91r20k58a 73D74v65o12ř60á11k 4535480903728

Asi se tomu nedá říkat přesně dotace, ale letos ještě určitě ČD musí sypat nějaké peníze do splácení pendolin, takže ano. Příští rok to bude už zřejmě jiné, když jim to splácení, jak jsem slyšel, letos už končí.

0/0
10.3.2014 18:07

T28o73m54a34s 28N48o54v33o59t58n72y 3371206138649

Ano, stát doplácí to, co nařizuje dopravcům, že mají poskytovat za slevy, to nemá s dotací jako takovou  nic společného. Jestli to má blbě nastavené parametry, není asi chyba dopravce (Jančury), ale státu. Takže chápu že jste si chtěl kopnout, ale nevyšlo to. Totéž bod 2

+2/−1
10.3.2014 13:54







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.