Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Omlazovací kúra Českých drah pokračuje. Stáří vlaků kleslo o dva roky

České dráhy loni znovu výrazně snížily průměrné stáří svých vlaků, kterými vozí cestující. Letos by se měl vozový park dokonce dostat poprvé k hranici dvaceti let. Vyplývá to z nejnovějších údajů Českých drah o vozovém parku za loňský rok.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J26a98n 49K20o96t70i51l 9433631398

Dobře, že to pokračuje. Jen potřeba nezpomalit, protože v tom starém, se vůbec jezdit nedá. Je to podl lidskou úroveň a důstojnost. Ale nejdůležitější je nenechat nové vlaky spustnout jako ty staré! Úklid nemůže fungovat jako doposud, že se vytře a umyje jen na prostředku, a tam, co je obtížné se dostat hardem na koštěti, se to nechá. Stejně tak trochu odolnější špína se také neřeší. Pak vagony smrdí a působí odpudivě již po pár měsících provozu. Cestující se musejí chovat slušně, být čistotní a údržba a úklid musí fungovat jinak než po česku. Jinak tu zůstane všem známý český bordel.

+2/0
31.3.2014 10:03

J41i68ř65í 35E78r68b57e61n 1853944686797

Nevím, jak je to nastaveno, ale pokud to je třeba tak, že má dodavatelská firma na úklid pětivozové jednotky vyhrazených pětačtyřicet minut a zaplaceno dostane jen za dvě uklízečky, pak zázraky dělat nemůže.

Za druhé, mnohé vlaky nejsou zpustlé, ale podfinancované na údržbě. Pokud se vagon neopravoval třicet let, pak nebude čistý ani kdyby ho uklízečky šůrovaly denně.

A za třetí jde o konstrukci - jestli jste někdy cestoval třeba v loďáku 830, který má sedačky na lešenových trubkách a pod každou sedačkou labyrint topení, tak to zkrátka ani vyčistit nejde. Moderní vozy od konce 80. let mívají sedačky zavěšované od stropu a PVC od podlahy vytažené do stěn, takže se tam bordel nedrží a udržují se mnohem lépe.

A za poslední: měl jste někdy tu čest se svézt v takové Karose 955, kde se uklízečka ke stojanům sedaček taky nedostane, kde jsou šroubované lišty PVC a kde se viklají opěradla? To je pocucové cestování ve voze o polovičním stáří než vagony a přitom mnohem víc zadotovaném na pořízení i na provozu...

+1/0
31.3.2014 10:39

A33n57e17t32a 22M64a26l82á 6371300475

Průměrný vek 22,6 let?? A to se povazuje za úspěch? Vždyť je to spis ostuda...

+1/−5
31.3.2014 7:31

J10i80ř60í 88E43r24b25e38n 1693514286377

Proč?

Pokud je vůz v pořádku a lze ho relativně levně opravit, tak na tom nic není. Mimochodem průměrné stáří 22,6 let znamená vagon vyrobený na podzim 1991. Což už je technicky celkem na výši.

+3/0
31.3.2014 10:42

R48a63d32k59o 39K94ř79i51v22á15n45e75k 7910123735570

Pro zajímavost: téměř všechny Jančurovy vozy byly vyrobeny v letech 1976 - 1979 (ex. OBB i ex. SBB). Žlutým vozům z roku 1976 je 38 let!!

Nicméně vozy jsou v Rakousku kvalitně zrekonstruované před 10-15 lety a hlediska komfortu jim nelze nic vytknout - kromě poruchovosti el. výzbroje.

Bráno dle roku výroby má RJ proti ČD vozidlový park podstaně starší, podle data rekonstrukce však mladší, neboť má 100% rekonstruovaných vozidel, ČD jen desítky procent. Takže jak se to vezme.

Zajímavá otázka je, zda budou již dnes takřka čtyřicetileté vozy RJ schopny další potřebné rekonstrukce.

+3/0
31.3.2014 16:41

J85i26r80k11a 20D30v65o54ř27á79k 4245470693668

Velká (drahá) rekonstrukce by se určitě už nevyplatila. Určitou obměnu interiéru by to možná ještě sneslo, kdyby byl opravdu dobrý důvod, ale hlavní část je už stará.

+1/0
1.4.2014 17:08
Foto

J98i37ř15í 29Š68r67á89m14e85k 3878577789351

Vagón není pračka. Při správné údržbě může sloužit třeba 40 let. A to k všeobecné spokojenosti

+3/0
31.3.2014 12:05

J93i44r84k96a 40D49v67o51ř52á70k 4265270273978

Železniční vozidlo není auto nebo mobil.

Hlavní součásti jako základní rám mají životnost cca 40 let. Kdo by se ho zbavoval dřív i když není narušený, nehospodařil by dobře. Další části mají životnost kratší, takže takový život vagónu by teoreticky mohl vypadat tak, že hlavní části jezdí cca 40 let a v polovině jeho životnosti (po 20 letech) projde velkou rekonstrukcí, tj. to ostatní se vymění. Ideální průměrný věk by tak byl právě 20 let. Pokud počítáte velké rekonstrukce jako "nové" vozidlo (opravdu je často podstatně změněné a technicky zcela jiné), vychází to mezi 10 - 20 let.

+3/0
31.3.2014 14:50

J76i41r59k80a 41D80v54o16ř17á69k 4715430153668

A ještě, v tom slavném Švýcarsku běžně jezdí i některá padesátiletá vozidla. Ovšem výborně zrekonstruovaná.

+2/0
31.3.2014 14:52

T80o40m92á53š 41V94a71v19e42r82k82a 7961110252554

Pokud zde diskutuje nějaký odborník rád bych od něj četl reálné srovnání Tauruse a 109 tedy v tomto případě Zátopka a Spirit of Brno - děkuji předem! Obchodní část znám.

+2/−1
30.3.2014 21:49

J66a87n 11S50ů69r22a 4725353173262

někde na webu Federace strojvůdců nějaké komentáře ze strany strojvůdců najdete...www.fscr.cz

+3/0
30.3.2014 22:06

T96o79m86á36š 24V34a96v43e11r69k22a 7761720852314

Děkuji, ale myslím, ale že v ČR asi moc strojvedoucích co mají zkušenost s obojím moc nebude

0/0
30.3.2014 22:19

J36a67n 98S76ů96r43a 4795393603502

To netuším, ale minimálně vám určitě poradí. Pokud si dobře vzpomínám, jen to nemůžu najít, z pohledu komfortu stanoviště si tam stěžovali na 380.

+2/0
30.3.2014 22:20

J81i69r91k45a 53D18v14o85ř36á43k 4255830823278

Také si pamatuji různé nářky na stanoviště strojvedoucího na 380. Byly převážně od strojvedoucích nákladních vlaků. Tam je totiž styl práce o hodně jiný, tam se dělá mnohonásobně leccos co na osobce třeba jen jednou za směnu. A 380 je jak se zdá dělaná především z pohledu osobní dopravy.

0/0
31.3.2014 14:55

J57a84r62e10k 55K43a88l24i25v28o43d54a 7726583191816

Tady je jedno porovnání obsluhou obou strojů. Jestli je ovšem nestranné - nevím.  http://www.fscr.cz/zajmy_strojvudce/10_2012/zajmy10.htm

+1/0
31.3.2014 7:51

T27o49m36á85š 41V63a14v97e57r60k18a 7901450512154

Děkuji!

+1/0
31.3.2014 11:26

J52a84r80e29k 22K80a78l83i27v60o67d54a 7726113971456

Není zač. Odkaz byl na Wiki u popisu 380. Jenom jsem si nemohl vzpomenout, kde jsem to viděl. http://cs.wikipedia.org/wiki/Lokomotiva_380

0/0
31.3.2014 21:13

M55i75l54a26n 74L56a95š85ť93o79v63k52a 8932344963778

http://www.fscr.cz/zajmy_strojvudce/10_2012/zajmy10.htm

0/0
1.4.2014 5:28

P72e23t90r69a 91N39o96v11á47k65o19v34á 7738196414968

ČD ale pořád ještě nevychytaly to, že ve starém rychlíku se dalo natáhnout přes 4 sedačky a celou dobu jízky spokojeně spát, což se v nových vozech, ve kterých jsou jednotlivá sedadla s kovovými područkami, nedá. A když jsou područky zvedací, tak ležíte přes díry :)

0/−7
30.3.2014 21:19
Foto

J58i25ř62í 24Š89r35á39m94e87k 3948357419261

Měla jste také 4 jízdenky?

+4/0
31.3.2014 12:06

P36e88t91r 62K88o80u59t20e37c53k25ý 6784530777197

Lůžkové a lehátkové vozy už byly vynalezeny dávno :)

+1/0
31.3.2014 18:26

J46i70r21k83a 48D66v92o78ř71á82k 4865460823948

Právě že ČD už vychytaly, že takoví nocležníci už tak snadno nepřekáží ostatním cestujícím.

+1/0
1.4.2014 17:09

J81a95n 13G65a83z20d75a 6272708843377

Je to trochu lepší než dříve. Dokud se České dráhy nezadlužovaly, dalo se jezdit tak maximálně se soukromými společnostmi. Nyní se České dráhy přestávají v kvalitě vzdalovat světu. Nicméně netuším, proč je to z peněz daňových poplatníků. Raději se vozím v trochu vyšší kvalitě a bez spoluúčasti státu na obnově vozového parku. Navíc to vyjde pro všechny z nás levněji.

+1/−5
30.3.2014 20:55

J80i86ř30í 70E46r45b46e57n 1303584266827

Dotace - správně řečeno platbu za objednanou dopravu - pobírají vedle ČD také soukromí dopravci začasté se zahraničními vlastníky - Arriva/Veolia, ICOM, Jihotrans, BusLine apod.

0/0
31.3.2014 10:52

J50i91r58k43a 20D29v79o11ř43á76k 4245550563218

I v Německu a dalších zamích na západ od nás se regionální železniční doprava provozuje i za veřejné peníze. A to tam mají několikanásobně vyšší jízdné. A při jejich velikosti to "regionální" v zásadě znamená i rychlíky, co u nás jezdí přes půl republiky.

0/0
31.3.2014 14:59

P23e68t66r 43M29a10r36š56o66u79n 5715178356466

jen nějak stále nechápu potřebu, pojmenovávat české služby a české zboží (zde jednotky a lokomotivy) a jen české firmy anglicky.... to na světovost čehokoliv nestačí ;-D

+6/0
30.3.2014 20:10

J50i88ř61í 46E64r22b62e72n 1353764656977

Když on ten Regiospider zní prej světáčtěji, než kdyby ho pojmenovali třeba Polubenka :-/

Stejně to spousta lidí neumí vyslovit. Regiospider, regiospajdr, redžiospajdr, režíspajdr...

0/0
31.3.2014 10:54

P89e83t92r 14N72e74c24h34a31n76i89c86k39ý 7263566928340

Pro mě to bude prostě Šuplík.

0/0
31.3.2014 12:31

J78i70r13k92a 42D59v53o24ř76á89k 4435580503438

Pro jiné je to zas Pabouk. ;-D

0/0
31.3.2014 15:07

R89a77d30k19o 51K62ř62i16v96á92n11e25k 7730983745170

Jaká je správná výslovnost Student Agency, Regiojet.. ríídžijoudžet?:-)

0/0
31.3.2014 16:48

J48i64r68k47a 55D16v61o14ř56á33k 4485880943838

Tak nemyslete si, že je to angličtina! Ten jazyk je prostě reklamština. Vezměte si takový CityElefant ... anglicky se slon píše elephant, německy Elefant. City ovšem není německé slovo.

+1/0
31.3.2014 15:02

M79a74r80e42k 10V18y18m16a14z39a71l 5718736192910

Pokud budeme chtít státní dráhu takovou jako ve Švýcarsku, bez masívních dotací do obnovy vozidel se neobejdeme. To prostě nejde nikde na světě. Ale posun dopředu je vidět....[>-]R^ Jen tak dál...

+17/−1
30.3.2014 19:35

J27a85n 54G48a69z50d77a 6882128873827

Jo ať to někdo dotuje. Pokud to nebude stát, bude to dobrý. Ať to dají vše klidně Trilexu,. Arrivě a Jančurovi, pokud to nebude zadlužovat stát a kilometr vyjde levněji, nevidím důvod proč to sypat ze státního.

+1/−8
30.3.2014 20:58

M25i26r61e28k 24Z73á21v22o22d35n43ý 7402987650988

Stát ale dotuje úplně všechny, včetně Jančury (jen tam se to nazývá "sleva na jízdném"). A že to vyjde levněji? Těžko. Pokud někdo chce dortíček či kávičku zadarmo, musí se počítat s tím, že se to někde musí zaplatit. Takže buď to zaplatí cestující a když ne, tak to bude opět muset být někde zadotované.

0/0
31.3.2014 8:08

J41o60s38e75f 82K41o52p21e39c47k93y 9494342435

takze zijete v naivni predstave, ze Jancura nebo kdokoliv jiny bude jezdit ztratove regionalni a rychlikove spoje bez objednavky a platby statu/kraju? s dotacemi jezdi vsichni autobusovi i zeleznicni prepravci v IDS a kdyby je nedostavaly, tak jezdit nemuzou ;-)

0/0
31.3.2014 11:37

J11i85r77k53a 26D92v90o54ř85á25k 4975600613968

Za veřejné prostředky by jezdili i soukromníci. Vy jste nevěděl, že za státní jezdí i Jančura na Slovensku? A dráž než u nás ČD.

0/0
31.3.2014 15:10

P65e82t54r54a 81N70o19v27á59k36o15v51á 7728146324808

No ve Švýcarsku jsem vlakem jela, byl to courák a byl starý jak metuzalém, ale funkční. Měli tam jak automatické hlášení stanic, tak displeje, na kterých to běhalo oranžovým písmem. Ale vozy byly tak ze 70. let. Ovšem ničemu to nevadilo, ačkoli zašlost na nich vidět byla. Jen se o ně starali asi o něco lépe, co se týká úklidu, jak ČD tady o staré rychlíkové vozy. Plus mají míň vandalů.

+5/−1
30.3.2014 21:22

J30i33ř85í 78E20r48b65e86n 1823724176867

Ve Švajcu, mám dojem, provozují bezproblémově i 60 let staré lokomotivy. Nehrají si na podvodné účetnictví a na odpisy - dokud mašina jezdí s malými udržovacími náklady, tak proč ji šrotovat...

+1/0
31.3.2014 11:06

I73v23a77n 32Š79u54s54t55r 1919483668634

Snad jsou to ze strany ČD kroky ekonomické a nebude to z jejich strany argument, proč neliberalizovat trh. Stejně jsou ty vlaky zakoupené z větší částí spíš z peněz z daní než hospodářkých úspěchů ČD.

Ale v celku nic proti, jen se nesmí ČD příliš zadlužit.

+1/−3
30.3.2014 19:05

M34i82r36e50k 48Z74á30v85o32d14n94ý 7732737820858

Ono z dotací lze dělat nějaké extra hospodářské úspěchy dosti špatně :/ Řekl bych, že by to neměl být ani cíl veřejné hromadné dopravy.

+5/0
30.3.2014 19:12

I27v27a67n 71Š19u62s31t53r 1469583828704

Tak v tom případě jsem asi společnosti České dráhy a.s. neporozumněl. Myslem jsem že je to firma se státní účastí. Cílem firmy je generovat provozní zisk ne? K čemu je firma která generuje provozní ztráty? Chápu, že tu máme situaci, kdy se musí některé vlaky dotovat, ale pokud se spokojíme s tím, že firma generuje provozní ztrátu, kterou dotuje stát, tak není důvod pro to, aby se jednalo o firmu, ale měla by to být státní insitituce. Buďto musí na úrovni ČD dojít k optimalizaci. Mě osobně by ale nevadilo, kdyby soukromí dopravci postutně nahradili ČD, což se stane, pokud se nezmění přístup ČD a přístup státu k ČD.

+2/−1
30.3.2014 19:24

M27i58r75e87k 80Z65á31v54o37d22n24ý 7472187510318

Vlastně máte pravdu, ale mám naprosto opačný názor.... Hromadná veřejná doprava se z 99 % nedá dělat na komerční riziko. Nicméně je pro společnost důležitá a proto nesmí být podceňována. Proto oceňuji, že stát vlastní firmu, nicméně by bylo lepší, kdyby to byla státní instituce (na druhou stranu by se lépe tím kryly různé machinace, to nepopírám).

+3/0
30.3.2014 20:06

J63a69n 27G13a57z96d68a 6372378343757

Nechápu tvrzení že veřejná doprava se nedá dělat na komerční riziko. Osobně si myslím, že je to obráceně, že by se stát neměl pouštět do ničeho, kde existuje něco jako trh a komerční riziko. Ať si nechají armádu a policii a do zbytku se raději necpou, jenom to stojí zbytečné peníze.

+2/−3
30.3.2014 21:01

M56i11r12e39k 88Z91á65v13o12d36n55ý 7252237170518

Kde to existuje? V české republice je jediná trasa, která se teoreticky dá jezdit na komeční riziko a to Praha - Ostrava. A i to je hoodně na hraně a aby byla tato trasa zisková, musela by být na této trase asi tak o 20 % vyšší cena lístků (někde jsem to četl). Zbytek je dotovaný a je úplně jedno, kdo by to jezdil, protože nikdo by se tím neuživil. A už nyní můžeme sbírat ovece neřízené konkurence. Osekávání okrajových vlaků a připravované osekávání nočních vlaků na trase Praha - Ostrava je jen díky tomu, že MD nedokáže říci, fajn, na tratích bude jezdit jen ten, kdo projde výběrovým řízením, ale od něho chceme, aby zajistil to, to, to a to.

+1/0
31.3.2014 8:12

R38o58m14a12n 29P63o67l41á67č82e28k 1540346730585

Ano je to z daní, ale u panterů a Sharků to bude at bude dopravce kdokoli. Nebo snad máme v ČR "příměsto", které se uživí resp. vydělá na sebe?

+2/−2
30.3.2014 19:22

P30e47t63r 15N19e30c51h96a33n32i80c14k48ý 7933176538130

Troufám si tvrdit, že ČD v rámci možnosti dělají co můžou. Jasně, mohlo by to být lepší, určitě se najde několik zkostnatělých manažerů, co přežijí každou změnu a berou peníze za nic, ale vzhledem k tomu, z čeho firma vzešla je dnešní stav solidním pokrokem. Míček je na straně SŽDC, protože taková Praha - Liberec bude po železnici 2 a půl hodiny, i kdyby tam ČD nasadily nejlepší Německé jednotky.

+15/−1
30.3.2014 18:56

I95v16a67n 20Š33u34s14t22r 1889693438554

Možná létající vlaky by problém vyřešili :D ale to už  by se jednalo spíš o areolinky :D (BTW pokud se tam bude jezdit rychlovlaky tak tam stejně budou létat, až na to že doba letu bude omezena nárazem)

0/−4
30.3.2014 19:07

B70o46h41u38s53l15a18v 61K18r97á31l85í60k 2801790489586

Až z tratí zmizí pohodlné vlaky s koženkovými sedačkami a otvíracími okny, tak už nezbude mnoho důvodů, proč dávat vlakům přednost před jinými způsoby dopravy. Ovšem autobusy jsou taky čím dál horší.

+3/−13
30.3.2014 18:54

H28o46n59z39a 24F58á28t16o48r 2969225594920

Musím napsat, že mě taky moc neberou moderní klimatizované jednotky. Zlatá otevírací okna - zvlášť v parném létě je pak požitek z jízdy o několik tříd jinde.

+2/−11
30.3.2014 18:59

I29v59a18n 51Š61u84s49t75r 1939873988914

Někdo jezdí vlakem do práce/školy a někdo si jezdí úžít jízdu :D Mám pro vás rady: kupte si drezínu Chopper :D

+7/−1
30.3.2014 19:08







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.