Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Hašišbedna nebo Nautilus. Na úzkokolejku vyjely netradiční motoráky

Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) spustily na svých úzkokolejných tratích zkušební provoz prvních modernizovaných motorových vozů. Motoráky s netradičním designem už teď budí velké emoce u železničních nadšenců. Firma na ně má získat evropské dotace, jejich přidělení je ale nejisté. Stejně tak i schválení u drážního úřadu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P64e52t90r 20S69l91á94d34e16k 8170981683539

Vlaky mám rád ale tohle je vzhledem k určení naprostý nesmysl - minimální výhled.

+4/0
13.4.2014 13:50

J69a24n 72G78a16z81d16a 6682758573317

Každopádně si tohoto vláčku všichni všimnou. Název Hašišbedna je také poetický.

Rád bych se v tom svezl a určitě by to byl nezapomenutelný zážitek na úrovni návštěvy v Rudné. Jen si najít ten čas, takto přes internet je to na nic.

0/−1
11.4.2014 22:41

J68a54n 11M59i13c60h67á56l60e78k 3200715233815

Mě se to líbí.

0/−2
11.4.2014 10:18

J52i83r53k53a 17D64v52o47ř55á15k 4875980873748

I zevnitř?

+2/0
11.4.2014 13:19

J58i21ř75í 87J93o69z51a 3258903450311

Ano je to tak, Obrataňská trať se používá jako běžná lokální trať (dojíždění do škol a do práce). Je sice krásné, že nám sem jezdí turisté (Jihočeský kraj je po Praze hned druhý turisticky nejnaštěvovanější kraj), ale nějak nechápu proč se neustále po celém kraji upřednostňují turisté od občanů - např. Lipensko, osobní lodní doprava z Budějc na Hlubokou, projekt mezinárodního letiště v Budějcích atd. Turisté využívají Novobystřickou trať a na ní skoro žádný pravidelný provoz není (jede tam pouze  1 pár vlaku denně). Tak proč ten rozruch? A ten vlak působí prostě extravagantněji, jeho design je barevně sladěn jak zvenku, tak zevnitř. Je na měm vidět, že to dělal architekt a ne konstruktér. Bude to jeden z těch vlaků u kterých se bude za několik desítek let bojovat za to, aby putoval do muzea, to moc u seriově vyráběných vlaků moc nehrozí. A tohle není seriovka ze Škodovky...

0/0
11.4.2014 10:00

M54i48c51h17a74l 59R51i58m96b63a96u62e24r 4679925773307

To, co je opravdu eminentí fór a na fotkách to není vídět, jen v článku co linkuje pán níže, je to, že celá pravá strana sedaček je k oknům ZÁDY, což je činí zcela zbytečnými. Tohle je vyhlídkové řešení horší než má běžný výtah!

Navrhuji recesi dotáhnout do konce a okna nahradit periskopy, aby si cestující mohl připadat úplně jako v tanku a zvláště německý tankový penzista si mohl upomenout stejnou trasou kdysi viděnou ve velitelském periskopu PzKpfw III/IV.

+4/0
11.4.2014 8:44

J98a95r70o14s71l91a97v 49T12í31n76e53k 4394378920172

;-D

0/0
20.4.2014 11:55

J32a61n 25M11a39x80a 9545463499

Příští rok se v Ústeckém kraji chystá projekt sezónní zážitkové železnice, se zaměřením na turisticky atraktivní lokálky. Je docela dobře, že JHMD ukazují čemu se v tomto projektu vyhnout. Když to vezmu z pohledu nostalgického provozu, tak vozidlo je pro turisty fakt paskvil. Pokud bych se to odvážil nazvat "modernizací" provozu, tak například žádný autobus s podobným interiérem, sedadly a bariérovostí, kterou toto vozidlo reprezentuje, nebude smět od roku 2015 páchnout na žádnou regionální linku ani do té největší díry v kraji.

+4/−1
10.4.2014 21:48

E90r21i60k 57S60a30n11e91t30r26i93k 4748270820554

Okná sa nedajú otvoriť, to sa detom nebude páčiť a za tie peniaze to snad nemyslia vážne, to mohli opraviť historické lokomotívi, vozne a ostalo by aj na prevádzku. 

Jeden z dobrých dlhoročných projektov na SK: http://www.detskazeleznica.sk/-nova-parna-masinka

+3/−2
10.4.2014 14:30

J52o67s71e38f 73K15u66b35e13š 9555905159764

Porovnáte 2 věci... Historických vozů je opraveno opravdu hodně na JHMD, k tomu tam jsou 4 parní lokomotivy... Ale cestující dojíždějící pravidelně do práce tím snad nebudete nutit jezdit? Porovnávat nějakou dětskou železnici s provozem na JHMD? To nemyslíte snad vážně? Byl jste tam někdy? Tam tím lidi dojíždí normálně do práce, je to běžná lokálka (hlavně tedy Obrataňská). Opravdu cestující dojíždějící denně není zvědav na nějakou Vaší "historickou prevádzku"... Na moderních úzkých to tak chodí dávno, v zahraničí mají modernizované klimatizované vozy pro dojíždějící a historické pro turisty... 

S motorákem spokojený nejsem, ale abych dojížděl 50 let starým vlakem? Jezdíte 50 let starým autobusem nebo autem? NE, tak nás nenutťe jezdit 50 let starým vlakem...

+1/−2
10.4.2014 14:39

E75r90i28k 50S33a63n80e80t46r90i50k 4108740610184

No článok je postavný trochu iným smerom: "Lidé na úzkokolejku jezdí za zážitky, proto by byla škoda nevyužít tuto příležitost a nenavrhnout něco odlišného od jiných vlaků," dodal Mach.

A podla mňa by sa za účelom jazdenia do práce, hodil skôr vlak zameraný na komfort.

+2/−2
10.4.2014 15:59

K21a97r42e15l 78V68a57l71i18š 7267715442330

Jel jsem tou úzkokolejkou několikrát a nejvíc by se mi líbily vagony s plošinou, tažené parní lokomotivou. To krásné okolí k tomu přímo vybízí. Podle mně je to hlavně rekreační trať a je potřeba se na ní dívat jinak než na normální vlak.

+1/−1
10.4.2014 13:24

J84o56s12e69f 25K33u25b39e96š 9535505629114

Ne neni to rekreacni trat. Do Obratane je to normalni trat po ktere lide dojizdi...

0/0
10.4.2014 13:51

V74l15a75d30i38m97í52r 57Š24t14ě22r85b35a 2182271282197

Pan Jan Mach se podle mne plete. Názory nejsou o konzervativnosti, ale o neúčelnosti. Kulatá okna mohla být jinde, ne u vlaku.;-)

+2/0
10.4.2014 12:48

J34a61n 29F56r94o89l87í80k 6846510455784

Ať tam jezdí cokoliv jen ať to nezkrachuje. Mají dluhy a ve firmě rozkol takže by mě bylo líto, kdyby tak krásná trať zanikla.

+2/0
10.4.2014 12:47

J23o54s90e52f 77K92u51b94e86š 9875735909754

Tak tak... Souhlasim.

0/0
10.4.2014 12:57

M70i51c88h82a88e25l 96K20o87n29e88č43n54ý 6792253869499

Zdejší úzkokolejku využíváme rádi, když jsme tam někde na dovolené . Necháme si auto u Kunžaku Lomy, vlakem jedeme do Bystřice a zpátky vystoupíme v Kaprouně (zastávka u prostřed lesa), přidáme kámen na mohylu Járy Cimrmana a dál jdeme kolem trati po houbách a borůvkách zpět k autu. Je to super výlet. Akorát navím jak se teď bude fotit z vlaku, protože ta krása kolem k tomu přímo vybízí a fotí podstatná část výletníků. Jinak jim přeju vše nejR^

+1/0
10.4.2014 11:54

J52o56s16e78f 10K59u31b42e57š 9255755339324

Tam díky letnímu rozsahu provozu bude jezdit stále T47 + 2x BALM/u + cyklovůz...

0/0
10.4.2014 14:40

J46o87s37e80f 33K47u98b96e95š 9365485679354

Zde reportáž o těchto vozech https://www.youtube.com/watch?v=-4rcJQAed6o

Na kanálu dále lze najít několik videí z pravidelného provozu :-)

+1/0
10.4.2014 11:00

T35o12m19á33š 23Z36e17m47a44n 3265838964695

Docela se mi to líbí, ale jako motoráček pro turisty je to naprostý nesmysl.

Když nějakm jedu na vyhlídkovou trasu, tak chci velká okna a nejlépe otevíratlená ať můžu fotit a užívat si čerstvý vzduch nepropasovaný skrz (kdo ví jak dlouho funkční) klimatizaci.

Kdyby to byl design normální lokomotivy a kulatá neotevíratlená okna sloužila k osvětlení strojovny, tak zatleskám.

+9/0
10.4.2014 10:55

J91o67s50e41f 98K31u86b64e82š 9105155739554

Taky to není určené pro turistické vlaky do Nové Bystřice...

+3/0
10.4.2014 10:58

J77i87r51k56a 30D67v20o74ř34á28k 4335340123488

já myslím, že by měli cestující mít možnost výběru. Přestože při větším zaplnění je to možnost spíš teoretická. Tenhle motorák by šel jistě rozdělit na oddíl s klimačkou a bez.

+1/−1
10.4.2014 11:00

M25i84l11a70n 53M82a63j54e40r56č64í36k 1270790694526

Jenže jestli je ještě vůbec možné alespoň u REKOnstrukcí drážního vozidla schválit do provozu okna, z nichž je technicky možné vyklonění cestujících - u nové TRAM to prý nejde, a proto Škoda transport je vyrábí s okénky výklopnými do prostoru cestujících = značně fyzicky bránícími průniku vzduchu do nitra vozu.

Osobně si dokážu představit jiné technické řešení zábrany vyklánění/mávání při "zachování" okýnek posuvných s tzv. náporovým větráním - počínaje síťkou v okně až průhledným plastovým výliskem kryjící zvnějšku okenní otvor a díky svému tvaru "žábrování" (při směrování protisměru jízdy) vzduch nabíral či (při směrování po směru jízdy) vypouštěl od/z interiéru vozu.

0/0
10.4.2014 18:20

J12i14r59k66a 57D29v94o87ř94á25k 4855930673498

Trochu mi to pripomíná, jak před 150 lety bylo dost populární větrací žebrování na střeše nebo nad oknem a okna byla ve 3. třídě i neotvírací. Případně s mastným papírem místo skla vyhrazeného pro vyšší třídy. Také zkrz to toho nebylo moc vidět jako přes případné plastové žebrování před tím vaším oknem.

0/0
11.4.2014 11:24

J26o16s96e81f 71K79u80b38e60š 9895915329564

Na motorové vozy jsem se těšil už od dob, co je JHMD přitáhli do ČR z Polska jako vraky... Doprava na úzké už modernizovat potřebovala, turista nebo šotouš asi vozem řady BALM/u nepohrdne, já na výletě také ne, ale pro dojíždění do práce atd (což je většina cestujících na Obrataňce) je to krapet za zenitem.

Čemu ale nerozumím, proč jsme se zase pokoušeli vyrobit rádoby moderni vozidlo, s kulatými okny a sedačkami ze starého trolejbusu... Všimněte si, jak je špatně interiér vyřešený, topení zasahuje až do půlky sedadla u okna... To tam bude sedět jednonohý? Koukněme se do Rakouska na úzkokolejku Zillertalbahn, jak mají řešený interiér v úzkokolejném vozidle. Jednoduše a moderně.

Co se týká neotevíracích oken, tak mě to nevadí, klimatizaci uvítám, a turisti ať použijí parní vlak. Navíc do Nové Bystřice v létě pojede klasická "stará" souprava, takže všichni si přijdou na své. Takže ano, jsem rád, že se úzkokolejka modernizuje, ale tento výtvor je opravdu hrůza, raději ten "nudný eurovlak" než Hašišbednu od architektů, kteří asi nikdy vlakem nejeli...

+6/0
10.4.2014 10:45

O93n91d93ř50e40j 15B81r26d29í74č44k89o 1942885231747

Někdo asi použil bednu hašiše a pak projektoval ...

0/0
19.4.2014 0:19

Ř37e96h68o86ř 90V40l57a38s44á17k 2884704721526

Ta malá okýnka jsou chyba.

Že jsou kulatá, to problém není, ale že jsou malá, to ano.

+6/0
10.4.2014 10:32

J68i74r35k71a 10D94v11o74ř55á88k 4855330953418

Taky by se mi líbila větší. Ale nevím jestli to technicky bylo možné. Pod okny bude nějaký pevnostní prvek, se kterým není snadné ani levné hýbat.

+1/0
10.4.2014 10:46

J62i90ř76í 90K67o62z32a 3923324459656

Na první pohled se mi mašina docela líbí :-)

V mých lehce ujetých představách  šedivý bastardek přišel na svět jako nechtěný následek špásování dědečka "Sergeje" a babičky "Bobiny". V

+3/0
10.4.2014 10:29

J63i44r64k15a 32D25v20o52ř76á15k 4685640323878

Viděl bych tam někde hlavně geny Brejlovce. http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/750569.jpg

+1/0
10.4.2014 10:56

J27a73n 61J51a78n10e67č43e25k 9740523400976

Takovou krásnou mašinku určitě vyprojektoval Zababa!

+8/0
10.4.2014 10:03

M13i19l29a75n 51V89o16t46a60v45a 5694326721742

docela se mi i líbí. v podstatě všechno i včetně té kritizované barvy. Problém je, že si nikdo neuvědomil podstatu tohoto vlaku. Je to vyhlídkový vlak a všichni se chtějí kochat krajinou, obzvláště při pomalé jízdě. A to se někde v překladu ztratilo. Možná by stačilo získat odstavený vlak z Topgearu ;-)

+6/0
10.4.2014 10:02

B79e29n 36P92a36v53k12a 1497883697501

Taky si myslím, že by to chtělo na střeše nějakou platformu. Třeba ke grilování;-D

+2/−1
10.4.2014 10:11

J53i44r97k30a 28D88v61o91ř27á17k 4435560383278

Jo, a před mostem všicni lehnout! ;-D

0/−1
10.4.2014 10:18

J74o26s51e65f 37K91u28b15e35š 9865235889814

Ne, není to vyhlídkový vlak, Obrataňská trať na které to bude ředevším jezdit, je trať, kde většinu cestujících tvoří lidi, kteří jedou do práce atd...

0/0
10.4.2014 10:47

J26i86ř94í 62B29a58b34i97n54s18k25ý 4423552178403

nikomu  už   ani nepřijde  divné že  cokoliv se má v  čechách  realizovat  je jen z  dotací ! že bez  Bruselu  si tu už pomalu  nedáte ani  sklenku  vody  a všem už to přijde normální !!!!!!

+3/−2
10.4.2014 9:41

J55o67s45e72f 96K75u61b36e59š 9825615779324

Tak těžko by taková malá společnost mohla investovat 65 mega do nových vlaků...

0/0
10.4.2014 10:48
Foto

L47u19k20á16š 38N17o44v15o31t53n24ý 6966137298298

Takže když na to je možnost čerpat dotace, tak je chyba, že toho nějaká společnost využije?8-o

+1/0
10.4.2014 10:57

B18e35n 33P80a84v87k59a 1667513507911

Takový luxus pro cestující. Wau!8-o

0/0
10.4.2014 9:36

V15l64a59d44i78s67l80a12v 59N45e96k19o13l47a 2719353334236

Neměly být náhodou toutéž základovou barvou zatřena i okna,ve vnitř s tím,kdo ta-

vovýto fujtajbl navrhl!!!!!

+2/−2
10.4.2014 9:26

J31i74r92k55a 41D28v34o59ř79á92k 4445860513678

Hehe, právěže je to krásný fujtajbl, asi jako Belmondo.;-D

0/−1
10.4.2014 10:17

V65l46a11d79i54m86í74r 55H26r11u68b82ý 1204261297422

Pro vyhlídkovou trať navrhnout vozy s omezeným výhledem a vydávat to za jejich přednost, tomu říkám umění.

+6/−2
10.4.2014 9:12

S22v61a36t53o29p74l98u59k 32S41i20l29n87ý 4872676719938

Až na to, že zrovna Jindřichohradeské úzkokolejky nejsou žádnou vyhlídkovou tratí. Takovou je třeba posázavský pacifik a apod. (nemluvě o úzkokolejkách v Alpách), ale tyhle JH úzkokolejky vedou většinu trasy lesem nebo po loukách a nic moc k vidění není. Tam skutečně lidi jezdí hlavně kvůli té technické památce, ne proto, aby se koukali z okna. Proto si myslím, že udělat něco netradičního, co opravdu tuhle trať ozvláštní, je správný krok.

+7/0
10.4.2014 9:20

B38o52h66u46s91l79a45v 48P75a58r91t86y58k 5173184390465

Správně píšete ... kvůli technické památce ... ale toto šedivé monstruum památka není. Jedině snad památka nepovedeného designu.  Jsou umělci, kteří dělají něco pro lidi, a "umělci", kteří dělají všechno pro své zviditelnění ;-€

+4/−4
10.4.2014 9:36

S79v81a60t96o48p90l47u51k 56S23i75l54n66ý 4382426959878

Tak ty rumunské motoráky by nebyly památkou tak jako tak, takže když se rekonstruují do podoby, která aspoň nějak může lidi přitáhnout, tak jedině dobře ;-)

+3/0
10.4.2014 9:57

J81i72r62k95a 30D81v89o15ř53á25k 4165710733348

Ale technická památka to bude! Nad tím budou kroutit hlavou lidi ještě za šedesát let! ;-D

+3/0
10.4.2014 10:25

J12a89n 51Č17e85k21a96l 7899615294934

vždyť si protiřečíte... Tak jezdí tam lidé kvůli technické památce? Pak je tou památkou i nostalgický vozový park, a jeho nahrazení klimatizovaným "futuristickým" vozidlem naprosto popírá tuhle tezi...

0/0
10.4.2014 9:36

S44v66a69t92o18p30l58u89k 69S35i44l76n49ý 4592986699918

Ne, vůbec si neprotiřečím. Nostalgický vozový park tam tak jako tak je a běžně tam nostalgické vlaky jezdí. Ale zároveň JHMD stále slouží i jako součást základní dopravní obslužnosti a musí lidi vozit i vozy na úrovni. A proč takové vozy nepojmout i nějak netradičně? Nevidím v tom žádný problém ;-)

+2/0
10.4.2014 10:01

J93i74r40k79a 81D88v73o64ř25á30k 4565830903908

No on je to takový nostalgický futurismus. ;-D Něco jako by chtěli dnes vystřelit klimatizovanou dřevěnou raketu kanónem na Měsíc. ;-D

+1/0
10.4.2014 10:27

V20l42a12d84i25m30í21r 45H94r57u80b14ý 1984661237112

Podle téhle argumentace není "nic moc" k vidění ani v alpách nebo v posázaví. Po jindřichohradecké trati jsem jel a je tam na co se dívat, což nakonec dokumentují houfy turistů, kteří celou cestu stojí s foťáky u okýnek nebo na plošinách vozů.

.

Výhled z okna k téhle turistické atrakci neoddělitelně patří a lidé ten výhled chtějí Sedět na zadku a čumět do stěny, na to nemusím jezdit úzkokolejkou.

+4/0
10.4.2014 9:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.