Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dráhy nalijí do vagónů další stamiliony, modernizují i ty nejnovější

České dráhy po nákupu ojetých vozů z Rakouska chystají další zlepšení svého vozového parku hlavně u dálkových vlaků. Za téměř miliardu chtějí modernizovat necelou stovku vozů, vzkřísily i soutěž na úpravu vagónů ze začátku 90. let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A83n34t75o34n64i10n 57N22e69m37e38c 7518963551280

Pane Sura, silnice v Cesku jsou dotovane, na pr. v Nemecku se plati dan i z osobnich aut a to znacna.

Na pr. Mazda 6 rocne 300 € t.j asi 8.000 Kc, nebo Nissan Micra 196.-€ t.j. asi 5.000.- Kc.   Mimo toho jsou podstatne vyssi castky za povinne ruceni.

Pokud bude v Cesku nizsi zdaneni firem i nizke prime dane osob, nebudou penize na zeleznice  a ani na silnice vcetne oprav. Protoze nizke dane nastartoval Topolanek s Kalouskem a narodu to vyhovuje, budeme si muset zvyknout na spatne sluzby ze strany statu. Oboji totiz neni mozne - nizke dane (u OSVC temer zadne dane) a rozvinutou infrastrukturu vcetne zdravotnictvi a skolstvi.

0/0
6.5.2014 11:05

J59a20r97o78s55l42a96v 35S57t88e15r66n13w96a22l93d 2857375

Jezdím na trati Praha-Plzeň, ale asi jinou tratí nebo co. Žádné zlepšení vagonů jsem nějak nezaznamenal.

0/0
4.5.2014 22:51

J65a13n 32F61r27i10s57c49h 9703796480

Na něketrých linkách se to opravdu trošičku zlepšilo - třeba v 10.07 z Plzně do Prahy je jeden rekonstruovaný vagón - konkrétně Bbdgmee236 :)

0/0
5.5.2014 8:56

P50a10v18e20l 81U41n96g81r 3478795515363

Dráhám ujel vlak...

+2/−4
4.5.2014 20:33

J50i75ř75í 93D89v19o71ř24á43k 5648683898240

Vlaky.

0/0
6.5.2014 20:25

D36a57v80i77d 97P91i35n54c 7191548633664

Dojíždím denně rychlíkem do práce. Když započítám cestu tam a zpět, tak je to 160 km. Takže si myslím, že mohu konstatovat, že ve vlaku strávím dost času. Takhle dojíždím již 19 let. Za tu dobu poslouchám velkohubá prohlášení ČD o modernizaci vozového parku, ale ve skutenosti je realita bohužel dosti jiná. V obyčejném rychlíku se změnilo pouze to, že staré sedačky potáhly novým potahem, přičemž nikomu nevadí, že zůstaly rozvrzané, prosezené, s polámanou kostrou a jinými neduhy. Interiér leckde pokryli novým nátěrem, který docela dlouho vysmrádal a hlavně se vůbec neobtěžovali něco udělat s podvozkem. Takže důsledek je ten, že tam, kde opravdu nové vozy jedou klidnou jízdou, rádoby zmodernizovaný rychlík skáče jako při ródeu. No a pak tu ještě máme nefunkční topení, nefunkční klimatizaci, absenci elektrických zásuvek .... A to jezdím 1. třídou. Ve druhé je to ještě lepší. A za tyto radovánky zaplatím po vtipném nenápadném tarifním zdražení 25.000,- Kč ročně.

+3/−3
4.5.2014 11:18

J93o86s40e62f 88K55o28p33e80c35k76y 9344802545

Tak asi byste musel byt slepy a hluchy, abyste nevidel, ze za poslednich 5 let doslo k obrovskym investicim do vozoveho parku CD. Nove Stadlery, RegioSharky, RegioPantery, CityElefanty ci predelane RegioNovy se dohromady pocitaji na vic jak 200 jednotek. Ale jinak souhlasim s tim, ze vozy pro rychlikove spoje jsou momentalne zrejme nejkatastrofalnejsi skupinou v CD a nejake dramaticke zlepseni je zatim v nedohlednu...

+2/−1
4.5.2014 11:23

D80a70v75i29d 16P45i49n29c 7661148483114

Jo jo, pěkně jste tu vyjmenoval všechny kategorie "couráků" pro lokální dopravu. Ale co vnitrostátní dálková doprava? Snad jen na trati Praha - Ostrava se udála díky konkurenci změna. Jinak Nic. A hlavně. Mluvčí ČD vždy generalizuje a předkládá vždy jen úspěchy a pokroky. Nikdy jsem ho neslyšel přiznat, že 90% vnitrostátní dálkové přepravy zamrzlo v 70. letech minulého století. Ale platit musíme stejné tarify jako ti, co se vozí v novém.

+4/−1
4.5.2014 11:50

J68o81s59e10f 95K66o31p40e33c25k84y 9824802755

Presne o tom pisu. V regionalni doprave se udelal obrovsky krok dopredu za poslednich par let. Bohuzel na ukor rychliku...

+2/0
4.5.2014 12:58

D23a71v90i55d 32P13i53n26c 7461548823424

No já se s Vámi nepřu, ale řekněte mi, proč mám za mnohem horší komfort cestování (paradoxně podmínky ve 2. třídě regionální přepravy jsou lepší než 1. třídě dálkové) platit stejné peníze?

+3/−1
4.5.2014 13:33

R34a56d31e53k 66J73a57n49a53t58a 9505306344802

Možná proto, že cena jízdného nemusí být s typem vozu (ani s náklady) v korelaci.

Ani u regionální dopravy, ani u dálkové, totiž není cestující jediný zákazník. Většinu nákladů (cca 2/3) platí objednavatel, a tak dost často záleží na jeho přání více (a ministerstvo dopravy, které objednává rychlíky, je v tomto o poznání hloupější než kraje, které objednávají osobní vlaky).

Už několik let se mluví o soutěžích na rychlíkové linky, bylo zveřejněno nekolik "harmonogramů". Myslíte, že podle nich politici postupují? Natož aby se vědělo jaké budou požadavky na vozidla. Za této situace by masivní investice do vozového parku na těchto linkách dělala jen hloupá firma. Co když podmínky VŘ budou takové, že vaše nové vozy nevyhoví?

+2/−1
4.5.2014 13:57

M67i59c24h56a55l 90O46p35a68t35r57n74ý 4582252962241

Tak pro normálního člověka-zákazníka v korelaci je. Zajímá ho, co za svoje peníze dostane. A jde mu hlava kolem z toho, že má za horší platit víc a za lepší méně. Pokud by byly ČD normální firma, nespoléhaly by se na stát/kraje a chovaly by se víc tržně. Bohužel ale konkurenci aut a autobusů řeší tím, že natáhnou dlaň směrem ke státu/kraji;-D

+2/−2
4.5.2014 14:37

R64a23d54e22k 33J95a82n12a70t27a 9195326354682

Vidím, že jste více mimo, než jsem si myslel. Právě, že se ČD se chovají jako normální firma - snaží se snižit náklady a zvýšit výnosy.

2/3 výnosů je od objednavatelů. Ale vy byste jistě řediteli poradil být takto ideologicky velkorysý, "nespoléhal by se na stát/kraje", odmítnul tyto zakázky a tedy výnosy, a protože se osobní doprava u nás komerčně vyplatí jen na pár tratích, podnik byste takto zmenšil sotva na desetinu. A mimochodem, pan David Pinc výše by se do práce už takto levně nedostal, protože za 20 litrů ročně (resp. 25 v první třídě) ho 2x80 km denně z/do práce NIKDO komerčně vozit nebude.

Něco jako ředitel velké stavební firmy, který by si v náhlém opojení mysli nechal poradit od "Michala Opatrného", a začal by programově odmítat všechny státní/krajské/městské prostě veřejné zakázky. Žádné stavby silnic, mostů, škol, dětských hřišť a podobně. Hezky stavět jenom soukromé rodinné domky, činžáky, kanceláře a tovární haly. Takového ředitele by akcionáři pěkně "pochválili"- byl by rád, kdyby skončil jen ve výpovědi, a ne v kriminále za porušování povinností při správě cizího majetku.

Ad "konkurence aut a autobusů". On je problém v tom, že silnice coby dopravní cesta jsou (už od dob starého Říma) také masivně dotované. Pokud by měla cena za užití měla odrážet náklady, platila by osobní auta na dálnici mýto v řádově 4-5 Kč/km (viz těch pár úseků soukromých dálnic v Itálii/Francii), u silnic nižších tříd ještě mnohem více (jsou méně efektivní v přepočtu na vozokilometr).

+4/0
4.5.2014 14:55

J22a49n 34S97ů32r85a 4655313973372

A spotřební daň na phm je co?:-)

+1/−1
4.5.2014 15:10

R50a86d31k61o 27K19ř97i98v34á56n44e84k 7170783675430

Myslíte tu spotřební daň, co se platí za všechny ty motoráky po celé republice, o níchž se tu dva dny bavíme? A nákladní vlaky, tažené  všude mimo hlavní tratě motorovými lokomotivami? A nákladní vlaky soukromých dopravců pak velmi často i na hlavních tratích, pokud nevlastní dostatek elektrických lokomotiv?

0/0
4.5.2014 15:42

J62a40n 54S83ů73r36a 4135433663452

Ano,přesně tu.ale reagují na tvrzeni,ze řidiči se na finančně na nákladech na silnici nepodili.a zapomněl jste na dotace sfdi na investice a provoz szdc,placené mj.ze spotřebni daně

0/−1
4.5.2014 15:49

M35a33r27t74i38n 98N90o56v83o81t18n61ý 3506526171214

8-o neexistuje žádný vztah spotřební daň - dotace sfdi

0/−1
5.5.2014 8:22

J32a11n 22S77ů63r27a 4285633523122

Jen je vytezek dane prijmem sfdi,takový detail. A stále jste mi 2 věci neodpověděl :-)

0/0
5.5.2014 9:58

M89a53r52t76i60n 27N28o60v73o71t74n17ý 3816156851254

Jako ekonomický redaktor byste mohlo vědět, že spotřební daň NENÍ určena na stavbu silnic a dálnic, ale je to pouze jeden z příjmů rozpočtu, nic víc.

+1/−1
5.5.2014 8:21

J31a83n 60S53ů78r13a 4415653253792

Který je částečně ze zákona příjmem sfdi.

0/0
5.5.2014 9:59

J42a54n 66S70ů16r97a 4205853963112

http://www.sfdi.cz/poskytovani-informaci/zakon-o-sfdi/

0/0
5.5.2014 15:18

M13i40c15h57a43l 32O91p43a48t57r93n39ý 4712772112961

8-o

0/−1
4.5.2014 20:41

D79a90v57i21d 49P21i20n45c 7471848153164

Hmm pane Janata, tak hloupá firma, kdyby modernizovala když nemusí? Já bych řekl poctivá k zákazníkům. Nebo kdyby aspoň ČD nelhali ve svých prohlášeních. Pan Šťáhlavský vždycky básní o světlých zítřcích a poukazuje na spoje do Ostravy. A bohužel generalizuje. Že na zbylých tratích je situace žalostná, o tom ani píp. A zákazník si může trhnout. No spíš nemůže. Trh neexistuje. Žádná jiná dostupná alternativa k vlaku bohužel není. Takže zase jen nechutně zneužitý monopol. A neohánějte se firmou, neb ČD a stát prakticky jedno jsou.

0/−1
4.5.2014 23:03

R11a67d19e70k 29J88a24n28a52t55a 9955446804492

"Tak hloupá firma, kdyby modernizovala když nemusí?"

Však ČD modernizují - tam kde to má smysl, tam kde je partner (např. DB) spolehlivý, či se jedná o vlastní komerční projekt. Ale Ministerstvo dopravy spolehlivým partnerem není. Neví se, co bude za pár let, zda soutěže na rychlíky budou nebo ne, jak mají vozy do výběrka vypadat, zda budou nutné nové, nebo stačí rekonstrukce, zda se má jednat o jednotky nebo klasické soupravy. Půjčí vám banka na nové vozy, pokud nedoložíte, že máte pro ně zajištěné uplatnění a tedy šanci na splacení úvěru? No spíš nepůjčí, nebo půjčí draho. V takové situaci dělaji ČD na rychlících alespoň ty tzv. humanizace - protože je to malá levná rekonstrukce a nejsou třeba cizí zdroje.

"Žádná jiná dostupná alternativa k vlaku bohužel není."

Jak to, že není. Nejsou tu snad autobusy, auta, nemožno se přestěhovat? Nebo je to pro Vás drahé? Pak ovšem nechápu, že nadáváte na ČD - kopete tak do někoho, koho sám potřebujete. Ještě jednou zopakuju, že těch 20 tisíc ročně za které vás ČD jsou ochotny tak daleko vozit do práce (v přepočtu 50 haléřů na kilometr vč. DPH) je možných jenom proto, že jejich zákazníkem nejste jen vy, ale i to ministerstvo, a vaši dopravu do práce ve veřejném zájmu dotuje ....

"Takže zase jen nechutně zneužitý monopol."

Není to monopol, kromě toho, že existují autobosy, přístup na koleje je už mnoho let otevřený. Kdokoliv si může koupit vlaky, zaregistrovat trasu a začít jezdit (jako to udělali Jančura a Leoš a před nimi desítky soukromých nákladních dopraců). Ale asi holt ten váš padesátník na kilometr žádného podnikatele neláká. "neb ČD a stát prakticky jedno jsou." Nejsou a dle pravidel EU už ani nesmí být.

+2/0
4.5.2014 23:27

D32a75v31i48d 24P94i91n15c 7111408933484

Momentálně se rozhoduji, jestli jste takový demagog, nebo tomu co píšete opravdu věříte. Vybíráte si jen co se vám hodí a otáčíte vlastní slova. Vy jste začal o hloupé firmě. Já jen říkám, že to není o hlouposti , ale o seriózním přístupu k zákazníkovi.

Nevím, jak to máte s prací vy, ale pro vaši informaci, existují regiony, kde je to s prací špatné a člověk musí dojíždět. Kdybych byl sám, tak se i přestěhuji, ale mám funkční rodinu a manželka má práci v místě a děti též představte si chodí do školy a není zrovna příjemné s nimi manévrovat. Autobusy jsou nepoužitelné (časově) a auto též (finančně). Takže skutečně jediná alternativa je vlak. Kde se vám v té vaší litánii ztratila vládou tak často proklamovaná podpora zaměstnanosti a ochota dojíždět? Vždyť vy mi vlastně v důsledku radíte, abych se na to vykašlal a raději pobíral sociální dávky.

A laskavě také vynechejte ten vtip o volném přístupu na koleje. To divadélko jsme si všichni užili už s Vančurou i s Leoexpresem.

Odhaduji Vás na teplý flíček v ČD, proto tak hážete kopýtky, když někdo řekne nahlas pravdu.

0/−1
5.5.2014 11:55

R88a62d29e94k 22J95a46n85a37t46a 9895846684512

"jestli jste takový demagog, nebo tomu co píšete opravdu věříte"

Já píšu jak to je. To vůbec není o nějaké víře.

"ale o seriózním přístupu k zákazníkovi"

Vy jste ale zákazníkem pouze z jedné třetiny, jak jsem již vysvětloval. Zbytek za vás platí ministerstvo, které se chová tak jako se chová.

"Kde se vám v té vaší litánii ztratila vládou tak často proklamovaná podpora zaměstnanosti a ochota dojíždět? Vždyť vy mi vlastně v důsledku radíte, abych se na to vykašlal a raději pobíral sociální dávky."

To jsou ty 2/3 které za vás vláda platí. Už to říkám snad podesáté. Ne radím vám, ať jste rád, že dojíždíte do práce tak extrémně levně a nestěžujete si, že za těch pár šušňů nemáte nové vozy. V žádné okolní zemi tak velkorysou nabídku jako je neomezené cestování za 19900 Kč ročně totiž nenajdete. A pokud chcete aby měli dopravci v závazku veejné služby nový vozový park (což ale nutně znamená dávat na veřejnou dopravu více peněz, asi jako na Západě, ony ty nové vlaky stojí všude stejně), tak volte nějakou stranu, která to má v programu. "Odhaduji Vás na teplý flíček v ČD, proto tak hážete kopýtky, když někdo řekne nahlas pravdu." Pracuju v soukromé firmě, která nemá s dopravou nic společného. Ve vztahu k ČD jsem jen platící cestujcí.

+1/0
5.5.2014 16:11

J88i85ř77í 37D45v61o75ř67á71k 5878683258460

Cestující je vždy jedinný zákazník.Protože platí ČD buď přímo z "lístku" , nebo nepřímo před danně , dotace , kraj , okres ... .!

0/0
6.5.2014 20:29

J90a21n 18S61ů17r40a 4345493343642

Jenže počty cestujících v regionální dopravě na rozdíl od dálkové klesají..

0/0
4.5.2014 15:08

R32a59d83e47k 44J62a93n38a41t62a 9545526134282

Za což ovšem mohou spíš než vozidla dlouhodobé (ne)investice do regionálních tratí (tj. jízdní doba se nezkracuje) a současná rostoucí automobilizace obyvatelstva (více aut v rodině bývá již standard, stejně tak jako dovážení dětí do školy autem).

Zatímco dálková doprava alespoň částečně profituje z koridorových rekonstrukcí a při dálkové cestě cesta autem více "leze do peněz" - lidi proto spíše napadne použít veřejnou dopravu, zvláště jedou-li sami.

+2/0
4.5.2014 16:37

J13a58n 86S23ů94r57a 4175523793982

Proč tedy tak masivně dráhy investovaly do vozidel pro lokalky?

0/0
4.5.2014 16:48

R93a26d37e37k 76J38a26n48a61t22a 9145846764372

Protože si to kraje přály a tento požadavek daly do smluv.

Že je větším problémem který ovlivňuje poptávku, stav tratí, můžete jít úředníkovi vysvětlovat sám. Ale i když vás pochopí, tak vám řekne, že na tratě peníze nejsou už vůbec, SŽDC nechce apod.

A pokud jde o politiky, těm bohatě stačí, že se vyfotí do novin s novým vlakem. Jestli to pak jezdí pomalu nebo rychle, to mu je jedno, on tím nejezdí.

+3/0
4.5.2014 17:13

J33a18n 92S40ů82r82a 4455673153432

Tušil jsem,ze CD za nic nemůžou. Šířku dveří si taky vymysleli kraje,že? :-)

+1/−2
4.5.2014 17:28

R84i36c74h62a21r69d 74M52e41r66h45a67u77t 4106146857260

I ja jakozto kritik CD uznavam ze na regionalni doprave se udala velka zmena k lepsimu to ano.Snad krom Regionovy tam se to nepovedlo.

0/0
4.5.2014 12:45

J35o64s66e19f 98K73o19p84e71c48k23y 9214952255

Tak RegioNova opravdu neni zadny technicky zazrak ;-), nicmene je to stale lepsi nez ty puvodni 40 let stare krabice. A nakoupit tusim 150 regionalnich novych souprav by bylo zcela jiste nad moznosti i jinych dopravcu nez je CD

0/0
4.5.2014 13:00

D58a57v32i93d 90P11i50n84c 7491528383414

Jen poznámka. Je to můj subjektivní postřeh, ale Regionova se mi zdá hlučnější než původní "kačenka".

0/0
4.5.2014 13:52

J45a69n 86S50ů24r39a 4785963293412

První série je skutečně hlučnější, to dokázala i měření.

0/0
4.5.2014 15:13

J50i75r74k37a 11D52v36o97ř36á39k 4295700293198

Podle mých informací první série byla hlučnější, další už tišší než původní motorák. První série pak byla odhlučněna, takže i ona již je tišší, i když jen o málo. Od novinářů ale samozřejmě čekejte, že budou připomínat především ten problém první série.

Celkově je ale RegioNova podle mě nepříliš povedená rekonstrukce, rozumně to na tom základě starých motoráků ale asi ani udělat nešlo.

+1/0
4.5.2014 16:08

J30a77n 20S94ů24r84a 4785273663692

ano, připomínat to budeme, protože to je krásný příklad nesmyslného nakupování drah.

0/0
4.5.2014 20:59

J41o73s24e83f 97K97o81p27e28c39k26y 9814272265

Na porizeni RegioNov neni nesmyslneho vubec nic. Je to levny a solidni zpusob, jak nahradit zastarale 810ky na nejmensich regionalnich tratich

0/0
4.5.2014 21:49

J73a49n 42S22ů54r12a 4125253983672

Myslíte třeba Praha - Kladno? typická malá regionální trať, kde jsou regionovy poněkud přemnoženy. Drahé, nekvalitní, špatně vymyšlené.

0/0
4.5.2014 21:50

J40o93s61e68f 11K14o56p70e58c18k67y 9684782225

Za to jak vypada trat Praha - Kladno a jake soupravy na ni muzou jezdit, nemuze CD... a RegioNovy nejsou ani drahe, ani nekvalitni a ani spatne vymyslene. Za penize co staly, je to slusny obchod a za ty penize, se zazraky opravdu cekat nedaji

0/0
5.5.2014 11:54

J23a38n 40S47ů52r11a 4795133943922

Slušný obchod to stále není, když GWTR za ty samé peníze kupuje od ŽOS Zvolen kvalitativně lepší vozidlo. A ČD nebrání nic v tom nasadit na tak frekventovanou trasu něco civilizovanějšího, neházejte zas vinu na SŽDC.

0/0
5.5.2014 15:17

J77o50s44e46f 14K21o67p39e57c24k26y 9664132295

6. nejvytizenejsi primestska trasa s nejakymi 5000 lidmi denne, tedy skoro 4x mene nez maji ty 2 nejvytizenejsi /za rok 2011/. No nevim, neprijde mi to jako extreme vytizena linka... Svuj potencial samozrejme ma, ale az to bude 2kolejna elektrifikovana a modernizovana trat. Co presne je na vozidlech GWTR kvalitativne lepsiho? Na prvni pohled jsou snad jeste osklivejsi nez RegioNovy a to je co rict...

0/0
5.5.2014 20:46

J58a26n 35S68ů20r67a 4175153793632

Tišší vyšší rychlost.klimatizace atd.vzhled není kriterium vyberu

0/0
5.5.2014 21:19

J10o40s72e70f 77K56o65p60e90c65k75y 9324622215

hluk byl u RN uz vyresen a rychlost neni u regionalnich spoju to hlavni...

0/0
5.5.2014 21:43

J34a54n 95S98ů38r30a 4975963703362

jasně, u regionálních spojů je hlavní vyrábět něco s 20% marží. pane Kopecký, obávám se, že se neshodneme:)

0/0
5.5.2014 21:51

J27i93r83k53a 43D83v34o70ř44á63k 4825130803938

Extrémně vytížená je ta jednokolejná trať. Někdo to velice dobře promyslel a narval tam tolik vlaků, kolik je jen možné. Zdvojnásobit takt už nejde a zrychlit to také ne. Takže za dané nabídky tam jezdí tolik cestujících, kolik jezdí, na pomalou jednokolejku je to opravdu hodně. Potenciál téhle relace mezi Prahou a městem velikosti vpodstatě krajského, které je tak blízko, že je z něho vlastně satelit, je opravdu veliký, realizuje se z velké části ale auty a autobusy. Rychlejší a dvoukolejná železnice by stáhla mnohem větší podíl a to by bylo ku prospěchu všech, včetně přilehlých městských částí přetížených automobilismem a busy.

+1/0
6.5.2014 9:58

J68a78n 66S59ů16r22a 4635823923712

Na některých frekventovaných trasách opravdu slepý být nemusíte

0/0
4.5.2014 15:06

J57i85ř23í 21D16v51o42ř11á42k 5128433608620

Počkej ,až si to přečte mluvčí ČD Janatata , to pak za tím vlakem budeš utíkat.

0/−1
4.5.2014 14:03

V80í16ť56a 81V50a61n27ž56u51r50a 7258155698

nějak jsem nedokázal nic vyčíst. co bude s kvalitníma koženkovýma vozama ze 70.let.

0/0
4.5.2014 10:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.